Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
Európai Számvevőszék (Court of Auditors) 1971 óta a Közösségek pénzügyi
revíziós feladatait ellátó, független testületként működik. A
testületet egy 1975-ös szerződés - a költségvetési hatáskörökről
szóló megállapodás - hozta létre. A testület felállítását követően
szerepe fokozatosan nőtt. Ennek oka egyrészt a közösségi kiadások és
bevételek növekedése, másrészt a közösségi gazdálkodás áttekinthetőségével
szemben a tagállamok polgárai részéről támasztott növekvő igény. A
Számvevőszék 15 tagból álló testület, amelynek tagjaira a tagállamok
tehetnek javaslatot (tagállamonként egy-egy fő). A javaslatokat a Tanács
bírálja el, miután a Parlamenttel konzultált a jelöltek személyéről.
A számvevőket hat évre nevezik ki, megbízatásuk megújítható. A
testület Luxembourgban működik. Az
EUSZ kiszélesítette a Számvevőszék hatáskörét, és intézményi
jogállást biztosított részére. Ez azt jelenti, hogy az Unió négy fő
szerve mellé emelte ötödikként. Feladata a közösségi pénzügyek
belső vizsgálata, főként annak ellenőrzése, hogy az Unió bevételeit
és kiadásait a hatályos jogszabályokkal összhangban, a számviteli és
költségvetési szabályoknak megfelelően működtetik-e. E körben joga
van azt is megvizsgálni, hogy a források felhasználásával az Unió közelebb
jutott-e ahhoz a célhoz, amelyet a pénz kiadásával elérni remélt. A
Számvevőszék feladata annak ellenőrzése is, hogy az Unió költségvetési
alapelvei a Közösség minden szintjén érvényesüljenek. A költségvetési
alapelvek: -
az egységesség elve alapján az Unió, illetve annak bármely szervezete
valamennyi pénzügyi műveletét (bevételeket és kiadásokat) egy
dokumentumba foglalja. Az egységes költségvetés - mint fentebb már láttuk
- a Bizottság által az egyes intézményektől összegyűjtött és egy
javaslatba összefoglalt bevételi és kiadási tervekből tevődik össze; -
a bruttó költségvetés elve azt jelenti, hogy nem lehet egyes tetszőleges
bevételeket egyes tetszőleges kiadásokkal összekötni: a teljes bevételi
oldalnak kell általános jelleggel fedeznie a teljes kiadási oldalt; -
az éves költségvetés elve azt jelenti, hogy az Unió költségvetése
egyetlen, de teljes évre szól. Hosszú távú (éven túli)
programfinanszírozás vagy bevételtervezéskor is, csak az adott évben
felmerülő pénzmozgásokat veszik figyelembe a költségvetés elkészítésénél,
a további évekre átnyúló tételeket kötelezettségvállalási előirányzatként
kell feltüntetni; -
a részletesség elve alapján az adott előirányzatok nem csak időben,
hanem tartalmilag is meghatározottakká válnak; részletesen meg kell
határozni az adott kiadás célját, terjedelmét és tényleges tartalmát
is; -
a költségvetés egyensúlyának elve azt jelenti, hogy az Európai Unió
- összes tagállamától, sőt valószínűleg minden nemzeti költségvetéstől
eltérően - sem hiányt, sem többletet nem irányozhat elő az adott költségvetési
évben, így a költségvetés keretein kívül sem hitelek felvételére
nem kerülhet sor a költségvetési hiány fedezésére, sem többletforrással
nem gazdálkodhat; -
a gondos pénzgazdálkodás elve akkor került előtérbe, amikor az Európai
Unió egyes intézményeinél felvetődött a korrupció gyanúja, illetve
pazarlással, az Unió eszközeinek céltalan elfecsérelésével vádolták
a közösségi szerveket. A gondos pénzgazdálkodás a ráfordítás és
az eredmény közötti értékarány optimalizálását jelenti; -
a Közösség költségvetési számbavételi egysége eleinte az amerikai
dollárral egyenértékű Európai Számbavételi Egység volt, majd ezt
az ECU váltotta fel. 2000 óta euroban határozzák meg a közösségi
kiadások és bevételek összegét, és ezzel a pénzegységgel számolnak
el a nemzeti költségvetéseknek is. A közös elszámolási egység
bevezetésére a tagállamok eltérő cserearányú valuta-,
devizarendszere miatt volt szükség. A
Számvevőszék a fenti alapelvek érvényesülését hivatott vizsgálni.
Különösen fontos szerepe van a részletesség elve alapján ellenőrizhető
tételes kiadások helyességének, indokoltságának vizsgálatában és
a költségvetéstől való esetleges eltérés okainak feltárásában.
Ugyanilyen fontos szerep hárul az ellenőrző szervre a gondos pénzgazdálkodás
elvének érvényre juttatásában is. Annak
ellenére, hogy az egyes programok végrehajtásának felügyelete az
adott programot felügyelő közösségi intézmény feladata, így a pénzügyi
lebonyolításért is ő felel, a Számvevőszék kontrollmechanizmusa mégis
hozzásegíti az ilyen szerveket munkájuk hatékonyabb végzéséhez. Ha
a Számvevőszék valamilyen szabálytalanságot, eltérést tapasztal,
felhívja az érintett szerv figyelmét a hiányosságra, a kiküszöbölés
lehetőségeire. Ezen túlmenően a Számvevőszék - tapasztalatai és
gyakorlata révén - a folyamatokban azokat a hibákat is felismeri,
amelyek a szakmai ismeretekkel esetleg nem rendelkező politikai vezetés
figyelmét elkerüli, így elérheti, hogy a helytelen gyakorlat megszűnjön. A
számvizsgálat nem csak a tagállamokra terjedhet ki, hanem olyan, nem közösségi
államokra is, amelyek a Közösségektől segélyt kaptak vagy más, pénzügyi
teljesítéssel járó viszonyban állnak vele. Az Európai Fejlesztési
Alapból támogatásban részesültek például az úgynevezett ACP államok
(afrikai, karibi és csendes-óceáni országok), valamint a közép- és
kelet-európai országok is. A számvevőszéki vizsgálat a támogatások
tekintetében tehát kiterjedhet ezekre az államokra is. A Számvevőszék
ellenőrzési tevékenységét helyszíni vizsgálatok segítségével végzi.
Ennek során az ellenőrzött szervet felkéri a vizsgálat tárgyát képező
dokumentációk, adatok és információk átadására. A Számvevőszék
az Unió bármely, költségvetési forrás felett rendelkező szervét
ellenőrizheti és e szervek mindegyike köteles a Számvevőszék részére
az általa kért információkat és felvilágosításokat megadni, a szükséges
iratokat átadni. A vizsgálat végén a Számvevőszék jelentést készít,
amelyet átad a vizsgált szervezetnek. Ebben a jelentésben foglalja össze
a vizsgálat során szerzett tapasztalatait, a felfedezett hiányosságokat,
ezek elhárítására tett javaslatokat, illetve általános jelleggel véleményt
alkot az adott szerv gazdálkodásáról. Az érintett a vizsgálati
jelentésre észrevételeket tehet, magyarázatot adhat a felvetett kérdésekkel
kapcsolatban, illetve a már megtett intézkedésekről beszámolhat. A
testület könyvvizsgálati munkájának eredményét éves jelentésben
foglalja össze, amelyet a Tanács javaslatára a Parlament fogad el. A
jelentést rendszerint minden év novemberében terjesztik a Parlament elé.
Az éves jelentés tartalmazza a vizsgált szervek észrevételeit is,
illetve a Számvevőszék következő időszakra kidolgozott ajánlásait,
javaslatait is. Az éves jelentést az Európai Közösségek Hivatalos Közlönyében
(Official Journal of the European Communities) közzé kell tenni. A kötelező
éves jelentésen (rendes jelentés) túl - indokolt esetben - a Számvevőszék
külön jelentéseket és véleményeket is közzétehet, amelyekben
egyedi, nagy jelentőségű problémákat vagy célorientált vizsgálatainak
eredményeit foglalhatja össze. A
könyvvizsgálat (számvizsgálat) mellett tanácsadó funkciót is ellát
a testület. Ennek keretében közreműködik a Közösségek költségvetési
és pénzügyi jogalkotásának előkészítő munkálataiban. Kötelező
véleményét kikérni a pénzügyi szabályozási területek közül a költségvetést,
illetve az Unió saját bevételeit érintő jogforrások kibocsátása előtt,
de bármilyen pénzügyi-számviteli kérdésben véleményt adhat más közösségi
szervezetek ilyen irányú megkeresésére. A
Számvevőszék - a könyvvizsgálói záradékokhoz hasonlóan - az Unió
éves zárszámadásának hitelességét és törvényességét, a pénzügyi-gazdasági
folyamatok szabályszerűségét is tanúsítja a Parlament és a Tanács,
így közvetve az Unió adófizető polgárai felé. A Számvevőszék függetlensége,
vizsgálatainak átfogó és részletes lefolytatása, a rendelkezésére
álló nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező szakembergárda, az ellenőrzések
szükségszerűsége garanciális jellegű szabályokkal gazdagítják a közösségi
joganyagot.
Hernádi Eleonóra [Változó Világ 51.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |