Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
1995-ben
olyan rendhagyó kezdeményezés indult útjára, amely kiemelkedően
tehetséges középiskolás diákok számára hazai és külföldi kutatóhelyeken
ad kutatási lehetőségeket (Csermely P. és mtsai., 1997). Vannak
mentoraink Ausztriában, Ausztráliában, Jugoszláviában, Kanadában,
Romániában és az USA-ban is. Az érdeklődő diákok Magyarország
egyetemein hazánk tudományos életének kiemelkedő személyiségeivel
együtt végezhetnek kutatómunkát. A diák és mentora között általában
nem csak munkahelyi, hanem személyes jó barátság is kialakul. A tehetséges
diákok és a kutatásban segítő tanáraik, mentoraik egymásra találását
egy olyan könyv segíti, amely a mentorok listáját tartalmazza. Már az
első, 1996-os mentorlista is közel háromszáz tudományos műhelyt
sorolt fel, amelyek száma a 2002-re napvilágot látott hatodik, bővített
kiadásban csaknem hatszázra növekedett. A tehetséges középiskolások
összesen 2700 kutatási témában, 37 magyar városban működő kutatóhelyen
várják. A mentornak jelentkezők között a Nobel-díjas Oláh György,
a Magyar Tudományos Akadémia további 75 tagja, alkotmánybíró és
szakterületének számos kiemelkedő professzora akad. A kezdeményezés
védnökségét Mádl Ferenc köztársasági elnök, valamint Pálinkás József
oktatási miniszter vállalta el. A mentorok listáját tartalmazó füzetet
minden év elején az összes hazai és környező országbeli magyar középiskola
igazgatója megkapja, és mintegy ezer tehetséges diákhoz személyesen
is eljut. A diákok kiválasztásának alapelve, hogy a mentorlista olyan
diákok kezébe kerüljön, akik már valahol bizonyítottak, vagy akikre
a környezetük felfigyelt. Jelenleg több mint 3500 itthoni és környező
országbeli magyar diák kutat különböző kutatóhelyeken és középiskolai
diákkörökben. Büszkék vagyunk arra, hogy a kezdeményezésünk a
tehetséggondozás mellett az esélyegyenlőség növeléséhez is hozzájárul:
a diákok többsége kis falvakban (23 %), illetve kisvárosokban (31 %)
él, több mint ötszáz diák pedig Erdélyből, a Felvidékről, illetve
a Vajdaságból kapcsolódott be a hazai kutatásokba. Kutató
Diákok Országos Szövetsége Az
előbb röviden ismertetett kezdeményezés csak a középiskolásokra és
az elsőéves főiskolai/egyetemi hallgatókra vonatkozik. Az ebből
"kiöregedett" hallgatók számára, akik szeretnék tartani a
kapcsolatot a mozgalommal, barátaikkal, mentoraikkal, a segítő pedagógusokkal
és a középiskolai tudományos diákkörökkel, 1999-ben megalakult a
Kutató Diákok Országos Szövetsége (Csermely P., 1999). Az egyesületnek
sok száz rendes és még több pártoló tagja van. Nemrég kértük felvételünket
a Magyar Ifjúsági Konferencia tagjai közé, hogy ezzel is bővítsük
nemzetközi kapcsolatainkat. A szövetség elnöke Friedl(nder Elza (DE ÁOK),
alelnökei: Ábermann Gábor (BME, vegyészmérnöki Kar) és Földesi György
(ELTE TTK, biológus szak). Középiskolás
tudományos diákköri konferenciák 1997
márciusában rendeztük meg a kutató diákok első országos konferenciáját
Kecskeméten (Botond G. és mtsai., 1997), amelyet 1998-tól minden év
nyarán egyhetes káptalanfüredi tábor követett (Csermely P. és mtsai.,
2000). A konferenciákra eljött 40-80 kutató diák közül húszan-negyvenen
számoltak be tudományos eredményeikről. Az előadások (poszterek) között
szigorú szakmai mércével mérve is akadtak igen színvonalasak, de ennél
sokkal többet mondott az a lelkesedés és témaszeretet, amely kivétel
nélkül mindegyik előadást (és előadót) jellemezte. A 2001-es - ötödik
- konferenciát egyhetes tábor keretében Káptalanfüreden rendeztük
meg (Csermely P. és mtsai., 2002). Ettől az évtől bevezettük, hogy a
táborba csak a már valamilyen konferencián/versenyen kutatómunkájukkal
díjat nyert középiskolások jöhettek el. A konferencián több mint
hatvanan vettek részt (nyolcan Erdélyből), az egyik fő esemény az
volt, hogy a diákok egy órán át beszélgethettek Pálinkás József
oktatási miniszterrel, aki hivatalba lépésének első napján látogatott
meg bennünket. A táborunkat megtisztelték a tudományos élet kiválóságai:
Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke, Lipták
András, az Országos Tudományos Kutatási Alap (OTKA) elnöke, valamint
Fekete Gábor, Somlyódi László és Roska Tamás akadémikusok; akik
bemutatkozásuk után hosszú - néha egész délután tartó - beszélgetésbe
merültek a középiskolás táborlakókkal. (Azóta Roska Tamás Bolyai-,
Somlyódi László pedig Széchenyi-díjat kapott.) Igen érdekes előadás
hangzott el Martin Archertől Róma régészetének, és Boros Ottiliától
a tehetség felismerésének és elviselésének témaköreiben.
Bemutatkozott a Kutató Diákok Országos Szövetségének néhány támogatója
is: a Béres Alapítvány (ifj. Béres József és Béres Klára), Magyar
Innovációs Szövetség (Pakucs János, elnök), a Magyar Szabadalmi
Hivatal (Gács János), a Magyar Tehetséggondozó Társaság (Martinkó József,
titkár) és a Richter Gedeon Rt. (Paróczai Margit és Szombathelyi Zsolt
igazgatók). Volt éjjeli akadályverseny, hajnalig tartó vita az Amadeus
és a Kutya éji dala című filmekről Korcsmáros Tamás, Visnovitz Tamás
és Ropolyi László vezetésével, valamint párismereti totó a táborkirályi/királynői
címért, és persze tábortűz is. Valamint kiosztottuk a KIKUZE (Kiváló
Kutató Zenész) címet. Rendeztünk még művészeti versenyt: rajz,
vers, novella és kézimunka "témakörökben" indultak diákjaink.
A konferencia résztvevői egyben zsűritagok is voltak. Pontozásuk alapján
a legjobb posztert Korcsmár Péter (a 2001. évi Ifjúsági Bolyai-díjas)
mutatta be. "Ezüstérmes" lett Pató Bálint (aki azóta az összeurópai
Tudományos és Innovációs Versenyen is II. díjat kapott, és egyben
meghívták a 2001. évi Nobel-díjak átadására is), a harmadik helyet
pedig Amrein Krisztina és Tomor Katalin posztere szerezte meg. A
konferencia utolsó napján megtartottuk a Szövetség éves közgyűlését,
amelyen a jelenlévők titkos szavazással megválasztották a háromfős
elnökség tagjait. Ők: Pató Bálint (pato(puskin.sote.hu, elnök)
Borsodi Zoltán (zolitm(hotmail.com, alelnök) és Korcsmáros Tamás (korcsmaros(hotmail.com,
alelnök). Fülöp Lórándot (flogika(yahoo.com) erdélyi diákképviselőnek
kértük fel. 2000
óta kerül sor a kutató diákok legnagyobb éves seregszemléjére, a középiskolai
Tudományos Diákkörök Országos Konferenciáira (TUDOK), amelynek
eddigi két rendezvényén egyenként több mint 100 előadással százhetvenen
vettek részt. A résztvevők közül hetvenen jöttek Erdélyből, a
Felvidékről és a Vajdaságból. A szakmai zsűrik értékelése alapján
harmincan kerültek be az egyetemi diákkörök országos konferenciáinak
(OTDK) junior tagozataiba, ahol 2001-ben 15-en nyertek I. díjat. 2002-től
a TUDOK-ra csak a regionális konferenciákon már díjazott diákok
juthatnak el. Ebben az évben a budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumban,
Győrben, Szegeden és Marosvásárhelyen rendeztünk regionális
konferenciákat. 2002-ben
a Kutató Diákok VI. Országos Konferenciáján kerül először sor
arra, hogy a TUDOK nagydíjasai, a Magyar Innovációs Szövetség pályázatának,
és más kutató diákversenyeknek a nyertesei angol nyelvű előadásokkal
összemérhessék felkészültségüket, és kiderüljön, ki lesz az a diák,
aki abban az évben a világ legjobb 25 középiskolás kutató diákjának
egyikeként eljut a Nobel-díj átadására. Külkapcsolatok
A
kutatásban jó eredményeket elérő diákok kiemelkedő eredménnyel
vettek részt ír, izraeli és német tehetséggondozó táborokban. A
kezdeményezést az 1998-as oxfordi és a 2000-es debreceni tehetséggondozó
konferencián nemzetközi összehasonlításban is egyedülállóan
sikeresnek minősítették. Tevékenységünk elismeréseként a NATO és
az UNESCO 2002-ben a kezdeményezést vezető Csermely Péter és a
Nobel-díjas Leon Lederman vezetésével hazánkban rendezte meg a kutató
diákokról szóló nemzetközi konferenciáját, amelynek védnöke, az
EU tudományos minisztere, Phillipe Busquin volt. 2001 őszén
Washingtonban hetven amerikai tehetséggondozó programnak mutattuk be
munkánkat; a Cold Spring Harbor Laboratory-val, a National Insitute of
Health-szel (NIH), a Johns Hopkins Egyetemmel valamint a Rockefeller
Egyetemmel együttműködési megállapodást készítünk elő. Ennek
keretében 2002 nyarán Mészáros Lívia, a TUDOK 2001 egyik nagydíjasa
kéthónapos tanulmányútra utazhat az NIH-be. Beléptünk az Ashoka
Internationalba is, az indiai és a Dél-Amerikai programokkal kezdtük
meg az együttműködést. Kiderült, hogy a magyar program már jelenlegi
formájában is nagyobb, mint az USA-ban működő hasonló programok bármelyike.
A
Kutató Diákokért Alapítvány A
kezdeményezés munkáját 1999-től egy közhasznú alapítvány, a Kutató
Diákokért Alapítvány is segíti (Csermely P. és mtsai., 2000). Mivel
a résztvevők számára minden program ingyenes, az alapítvány elsődleges
feladata ennek finanszírozása. A kuratórium (Botond Gergő, Csermely Péter,
Friedl(nder Elza, Madarász Emília, Staar Gyula) 2002-es munkaprogramjában,
az eddigiekben említett mentorlista és két országos konferencia
megrendezése foglalja el a legfőbb helyet. Ezek mellett az alapítvány
fontos dolga még iskolai diákkörök megalakulásának és működésének
segítésére, regionális konferenciák rendezésére a kiírt pályázatok
meghirdetése, a kutató középiskolások (különösen a határon túli
iskolákból érkezők) segítése és a legjobbak külföldi tehetséggondozó
táborokba való eljuttatása. (Idén Rovó Petra Németországba,
Huszenicza Zsuzsa és Nikowitz Krisztina Izraelbe, Toldi Gergely pedig Írországba
utazott.) 2002-től Pálinkás József oktatási miniszter céltámogatásával
az Alapítvány munkáját egyszemélyes iroda is segíti. A
Kutató Diákokért Alapítvány 1999-től minden évben pályázatot írt
ki az iskolai tudományos diákkörök megalakulásának segítésére. A
pályázatokra eddig több mint kétszáz diákkör alakult meg az ország
középiskoláiban, Erdélyben, a Felvidéken és a Vajdaságban. A kezdeményezés
egyik új fejleményeként Falus András akadémikus, Mandl József
egyetemi tanár és Pléh Csaba akadémikus kezdeményezésére egyre másra
alakulnak meg az egyetemekhez, kutatóintézetekhez kötődő középiskolai
tudományos diákkörök. Nagyon örülnénk annak, ha a Magyar Tudomány
olvasói közül potenciális, vagy akár jelenlegi mentoraink
elgondolkodnának azon, látnak-e lehetőséget egy ilyen diákkör
megalakítására kutatóhelyükön. Amennyiben további információkat kérnek
a már működő diákkörökről, ezt a csermely(puskin.sote.hu e-mail címre
írva érhetik el. 1999
novemberében Tehetségsegítés 99 címen rendeztük meg a tudományos
kutatómunkában résztvevő diákokat ajánló középiskolai tanárok
nagysikerű konferenciáját (Csermely P., 1999). Anyagi lehetőségeink bővülésével
2002-től a középiskolai kutató tanárokat is hathatósabban tudjuk segíteni.
Tanári kutatói díj alapításával, tanár-diák kutatópárok ösztönzésével,
a Kutató Tanárok Egyesületének megalakításával, virtuális nemzetközi
teamek megalakításával, a tananyagfejlesztéshez való hozzájárulással
szeretnénk segíteni kutató tanáraink munkáját. Kérjük, ha olvasóink
közül valakinek ehhez az új, most formálódó programhoz további ötletei
lennének, jelezze a csermely(puskin.sote.hu email címen. 2002-ben
először nyílt lehetőség arra, hogy támogatóink személyi jövedelemadójuk
1%-át a Kutató Diákokért Alapítványnak is felajánlhatták. Aki legközelebb
úgy dönt, hogy az SZJA 1%-ával megtisztel bennünket, írja be az alapítvány
adószámát - 18235331-1-01 - az adónyomtatvány megfelelő rubrikájába.
Az adományokat előre is köszönjük, a bizalmat igyekszünk a középiskolai
TDK munka nehezét elvégző pedagógus kollégáinkat jobban segítő tevékenységgel
megszolgálni. Az
alapítvány és a mozgalom munkájáról, valamint még sok más lehetőségről
részletes és naprakész információk találhatók a kezdeményezés
honlapján, a http://kutdiak.hu címen. Az érdeklődő középiskolás diákok,
pedagógusok, illetve leendő mentortársaink is ezen a honlapon, a
csermely(puskin.sote.hu címen, illetve a diákelnökség fenti e-mail címein
kereshetnek meg bennünket. IRODALOM
Botond
G., Böde Cs. Csermely, P. és Szőllősi A.: Középiskolás Kutatók I.
Országos Konferenciája. Természet Világa, 1997, 128, CV-CVI. Csermely
P.: Scientific research training for gifted children in Hungary. The
Biochemist, 1999, June, 21:28-30. Csermely
P., Koltai É. és Kovács Á.: Középiskolás kutatók. Magyar Tudomány,
1997, 104, 841-845 Csermely
P., Halász G., Jenei G., Máthé J., Mikló L., Solymári D., Szekeres Á.,
és Tamás G. Research training between 14 and 18 in Hungary. Biochem.
Education, 2000, 28, 132-133. Csermely
P., Amrein K., Borsodi Z., Korcsmár P., Korcsmáros T., Pató B. és
Tomor K.: Középiskolás Kutatók V. Országos Konferenciája. Természet
Világa, 2002, 133, IX-XI. Borsodi Zoltán diák-alelnök (Jurisich Miklós Gimnázium, Kőszeg), Csermely Péter a biol. tud. dokt., egyetemi tanár (Semmelweis Egyetem), Korcsmáros Tamás diák-alelnök (Kürt Gimnázium, Budapest), Pató Bálint diákelnök (Ciszterci Szent István Gimnázium, Székesfehérvár) [Magyar Tudomány, 2002./5.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |