Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Budapest
társadalma az egyesítést követő évtizedekben csaknem teljesen polgári
szerkezetű volt. Ez határozta meg az igényeket, mind az intézményes,
mind pedig a tömegkultúra egyéb területein. A főváros a kultúra
országos funkcióinak székhelyévé vált, elsősorban az egyes ágazatoknak
a fővárosba telepített vezető intézményei révén. (Nemzeti Színház,
Népszínház, Opera, Zeneakadémia, országos gyűjtőkörű múzeumok
stb.) A 19. század végi városi
polgárra nagy hatással volt a bécsi kultúra, ugyanakkor ízlésvilága
a falusi kispolgár szintjén maradt. A szélsőségek az első világháború
végére erősen megközelítették egymást, majd a polgár a két világháború
közötti években modernebbé és egyben kozmopolitává vált. Ebben nem
kis szerepe volt a technikai fejlődésnek, nevezetesen a rádió és a
film kultúraközvetítő hatásának. A
Budapesten összpontosult intézményes és tömegkultúra együtt alakult
az európai átlagszínvonallal. A főváros, mint az alkotó értelmiségiek
gyülekezőhelye, már az egyesítéskor az ország legértékesebb városa
volt. Vonzotta a magyar szellemi élet értékeit, kulturális fellegvárrá
vált és irányító, központi szerepével hatott az egész országra. A
korszak tömegkultúrája nemzeti-romantikus stílusban fogant, amely főleg
történelmi és tradicionális témákat dolgozott fel, idealizált,
romantikus, "magyaros" stílusjegyekkel. Művelői és közönsége
a városi polgárság és értelmiségi réteg, valamint a vidékről a városba
látogató dzsentri és kisbirtokos nemes vagy gazdagabb paraszt. Számukra
ez a stílus jelentette a nemzeti érzés legjobb megnyilatkozását. Hanák
Péter szerint a nemzeti romantikával szembefordult magaskultúra a vezető
értelmiség, közöttük is elsősorban a fiatalok megnyilatkozása volt,
az ekkor egész Európában terjedő korjelző, az ún. fin de siécle
jegyében. A liberális polgári társadalom válságának tükre volt ez,
amelynek értelmében elsősorban kiábrándult, megfáradt hangvételű,
jövőtlenséget sugalló alkotások születtek a művészetek különféle
területein. A századvég művelt értelmiségének ez a része a hatalom
elszemélytelenedése és elembertelenedése, a közélet elgazosodása, a
társadalom és a kultúra eltömegesedése miatt vonult vissza, az
elhatalmasodó politikai, erkölcsi és művészeti válság miatt érezte
magát feleslegesnek, fáradtnak és idegbajosnak. (ld. História 1996
5-6.) A
századvégen nálunk több korszak és stílus találkozott és ütközött
össze. Az irodalomban, a művészetekben és a mindennapi életben így
keveredhetett a befejezetlen múlt a jelenidővel, amely végül is három
társadalmi, politikai és művészeti irányzat egymás mellett élését
eredményezte: a nemzeti romantika kései hajtását, a nagyvárosi polgári
kultúrát és a társadalmi-művészeti forradalmat hirdető demokratikus
irányzatot. Hanák
Péter megfogalmazásában: "A magyar századvég két lényeges vonásában
különbözött az európaitól, különbözött a bécsitől. Az értelmiség
java féllábbal még a feudális múltban toporgott, tehát sürgette, és
fogyatkozó hittel is várta a polgárosodást. Szecessziós műveiben és
hangulataiban sem vonult ki műhelyéből, nem dezertált őrhelyéről.
Szorongatottságában sem fordult el a társadalomtól, kiátkozottságában
sem a nemzettől. Ady és Babits, Krúdy és Móricz, Bartók és Kodály,
Csontváry és Gulácsy. Karizmatikus művészek, csillogó európai
magyarok. Olyan forradalmat indítottak el, amely a kultúra, a
nemzettudat, a társadalom átalakulásával kecsegtetett." (História
1996 5-6.) 1.
Bepillantás a szórakoztatózene világába A
nemzeti romantika a tömegkultúrában élt tovább, sőt virágzott. Már
a 19. század második felétől elkezdődött a jellegzetesen magyarnak
érzett társasági zene befogadása, a népies nótaszerzők dalait előadó
cigányzenészek muzsikája. Az ő zenéjük táplálta a nemzeti érzéseket,
amelyek sokszor éppen az ellenállás kifejezői voltak. A századfordulón
a cigányzenekarok annyira népszerűek voltak, hogy írók, művészek
versengtek értük. Hívták őket vendéglátóhelyeken és magánházaknál
rendezett összejövetelekre egyaránt. A zenekarok itthon és külföldön
körutazásokat tettek, népszerűsítették a magyar muzsikát, amelynek
költségeit általában egy tehetősebb, mulatós kedvű úriember állta. A
kor zenés színjátékát, a népszínművet is ezek a dalok éltették.
A népszínműből Kacsóh "János Vitéz"-én, a nagy sikerű
fordulóponton keresztül az operett világába vezetett az út, de ez már
a hamisítatlan városi-polgári műfaj, a nagyváros szülötte. A világhódító
útjára induló látványos operett már a szalonok világát tükrözte,
és ennek megfelelően színvonalasabb zenei nyelvet is használt. Népszerűségét
fokozta a tánczene és a folklorisztikus motívumok beépítése. A
fordulatos történet polgári vágyálmokat elégített ki és miként a
népmesében, itt is győzött az igazság. A fiatal nagyváradi
publicista, Ady Endre így ír: "Az operett voltaképpen a
legkomolyabb színpadi műfaj, a legszebb és legszabadabb, mellyel királyokat
üthetünk veszedelem nélkül nyakon, mely tartalmas, ötletes, újítani
vágyó lelkekben születve, többet rombolhat e korhadt világból...öt
parlamenti obstrukciónál..." Johannn
Strauss Jókai librettójára komponálta meg a Cigánybárót, majd következtek
az új század osztrák-magyar csillagai, mindenekelőtt a rövidesen világhírűvé
lett Lehár Ferenc, akinek "Víg özvegy"-e volt a
legsikeresebb, majd Kálmán Imre a máig megunhatatlan "Csárdáskirálynő"-vel.
A városi környezetben természetes volt a fejlődés iránya a polgári
társastánc-zenén és a kuplékon át a sanzonokig. Ez utóbbinak
Zerkovitz Béla volt a koronázatlan királya, aki sanzonjainak szövegét
és zenéjét is maga írta. Az általa képviselt műfaj társadalmi igénye
és népszerűsége abban is megnyilvánult, hogy Zerkovitz még a főváros
vezetőinek rokonszenvét is élvezhette. Egyik fiának keresztapja Bárczy
István polgármester volt, a másiké pedig József főherceg.
Színházak
és mozik A
város elmagyarosodása lényegében a századfordulóra már megtörtént.
A fordulatot jelző és ide kívánkozó dátum az 1887-es év, amikor a
pesti Német Színház leégett, de már nem akadt vállalkozó az újjáépítésére.
Történt ez Budapesten, ahol alig két nemzedékkel korábban a magyar színházalapítási
kísérletek örökösen megbuktak. 1890-ben már három magyar nyelvű színház
is működött a fővárosban. A Nemzeti Színházat elsősorban a
konzervatív földbirtokosok és a gazdag polgárok látogatták, az
Operaház viszont főleg az arisztokráciának volt a kedvelt helye. A szélesebb
tömegek szórakoztatására a Népszínház szolgált. A
Nemzeti Színház alapkövét 1835-ben rakták le a Múzeum körút sarkán,
a mai Rákóczi (akkor Kerepesi) úton. 1875-ben Szkalnitzky Antal átépítette
és végül két bérház közé szorult az épület. A magyar szerzők
mellett Schiller, Shakespeare, Victor Hugo és néhány spanyol író képviselte
a repertoárt. Amikor 1875-ben megnyílt a Népszínház, műsorából
kikerültek a népszínművek, majd az Operaház 1884-es megnyitása után
a korábbi operaestek helyét is drámákkal kellett kitölteni. A színház
igazgatója 1873 és 1878 között Szigligeti Ede volt, majd 1894-ig
Paulay Ede. Ekkor tűntek fel a Nemzeti máig nevezetes színészei, többek
között: Jászai Mari, Újházi Ede, Márkus Emilia, Prielle Kornélia,
Szigeti József. A műsor kibővült a francia drámairodalom remekeivel,
és a századfordulót követően új, máig is emlékezetes nevek gazdagították
a társulatot: Rózsahegyi Kálmán, Pethes Imre, Ódry Árpád, Bajor
Gizi, Mátrai Erzsi, Rajnai Gábor és sokan mások . 1908-ban
a színházat lebontásra ítélték, mert tűzveszélyesnek nyilvánították.
A Nemzeti társulata átköltözött az akkorra már csődbe ment és
megbukott Népszínház épületébe. 1922-től kezdve, Hevesi Sándor
igazgatása és rendezői munkássága alatt, nevezetes bemutatók születtek,
és magas színvonalú játékkultúra honosodott meg a Nemzetiben. A
budai Várszínház épületében, amely 1781-től alakult színházzá,
kezdetben német előadásokat tartottak. 1790-ben játszott benne először
magyar társulat. Az 1870-es évektől kezdve a Nemzeti társulata adott
itt elő kamaradarabokat. Az
Operaház építésének gondolatát 1872-ben báró Orczy Bódog, a
Nemzeti Színház akkori igazgatója vetette föl először. Tervezésére
nemzetközi pályázatot írtak ki, melynek nyertese Ybl Miklós lett. Az
1875 és 1884 között épült palota stílusa a neoreneszánsz és a
neobarokk elemeit ötvözi tökéletes harmóniában. Stróbl Alajos Liszt
és Erkel szobra őrködik a kocsifelhajtó két oldalán. A színház
belső terei ugyancsak rendkívüli igényességgel készültek, és Than
Mór, Lotz Károly, Székely Bertalan, Aggházy Gyula és Scholtz Róbert
mennyezet- és falfestményei gyönyörködtetik a látogatót. A megnyitó
előadáson Erkel Ferenc: Bánk bán című operája, a Hunyady László
nyitánya, majd Wagner: Lohengrin című operájának első felvonása
hangzott el. Az Operaház első társulata lényegében a Nemzeti Színház
addigi társulatának tagjai voltak, élükön Erkel Ferenc főzeneigazgatóval,
Erkel Sándor karnaggyal és Káldy Gyula főrendezővel. Báró
Podmaniczky Frigyes az intendánsi tisztet a Nemzeti Színház mellett az
Operaházban is elvállalta. 1872.
március 25-én a Nagykörút és a Kerepesi (Rákóczi) út sarkán, a
mai Blaha Lujza téren alakult meg a Pesti Magyar Népszínházat Alapító
Társulat. A szükséges tőkét alapítvány, segélyek, adakozások és
sorsjáték útján gyűjtötték össze, a telket a főváros adományozta.
Magát az épületet a bécsi Fellner és Helmer cég tervezte. A Rákosi
Jenő vezetésével működő színház 1875. október 15-én nyitotta meg
kapuit I. Ferenc József király és fia, Rudolf trónörökös jelenlétében.
A társulat célja az ekkor még virágkorát élő népszínmű irodalom
és az operettek bemutatása volt. Németh G. Béla írja: "Rákosi a
városi magyar nyelv kialakítása helyett a parasztság kicifrázott,
sallangosan kimódolt nyelvét
akarta rátukmálni a városra. Egy állítólagos népiességet, mindegy,
hogy miről, csak zamatosan, ízesen, vidékiesen beszéljenek a színpadon
- ez volt népszínházának bevallott programja." A
Népszínházban évtizedekig viharos sikerrel játszották a Nemzeti
repertoárjából örökölt darabokat
Blaha Lujza, a "nemzet csalogánya", és partnere, Tamássy
József főszereplésével. A repertoár és különösen a sztárok óriási
népszerűségnek örvendtek. A népszínművek mellett néhány hazai és
külföldi operett is műsoron volt, pl. Offenbach, Lecocq, és Suppé művei.
A színház második legjelentősebb korszaka akkor következett, amikor már
az operett élte virágkorát a nyolcvanas és a kilencvenes évtizedekben.
Evva Lajos igazgatói működése alatt (1881-1897) olyan hírességek
voltak a vezető művészei, mint: Pálmay Ilka, Küry Klára, Hegyi
Aranka, Szirmai Irma vagy Németh József. Ekkor arattak nagy sikert a
dramatizált látványosságok is: a Sztrogoff Mihály útja, Utazás a Föld
körül, Az ördög pilulái, Ezer év stb. Porzsolt Kálmán igazgatása
idején ( 1897-1907) szerződött a színházhoz századunk első évtizedeinek
meghatározó egyéniségű, ünnepelt primadonnája Fedák Sári, aki különösen
Huszka Jenő Bob herceg című
operettjének címszerepében aratta legnagyobb sikereit, 134 alkalommal lépett
vele közönség elé. Évekkel később - a Vígszínház, a Magyar Színház
és különösen a Király Színház hasonló műfajú műsoraival folyó
versenyét elvesztve - a Népszínház bezárta kapuit. A
Szent István körúton, ugyancsak a Fellner és Helmer cég tervezte
a differenciálódó közönségigény új színházát, az elegáns
Vígszínházat, amely a millennium évében nyitotta meg kapuit. Ez volt
az első igazán polgári magánvállalkozás, amely 1896-tól kezdve döntően
befolyásolta a főváros színházi életét. Műsorának gerincét a
francia vígjáték és a bohózat alkotta.
"Az
ezredik májusban a víg múzsa beköltözött saját házába, hogy a gyöngyvirágot
már most két marokkal szórhassa az emberek szeme közé. Mikor az
ezredik termő májust köszönti minden szív, akkor az ezredéves termésből
a víg múzsa leszakasztja magának a jókedvet, a derűt, az örök időkre
szóló vidámságot." - írta a Fővárosi Lapok tudósítója a
megnyitó alkalmából, amikor is Jókai: "A Barangok vagy a peoniai
rojroda" című művét játszották. A történet helyszíne:
Budapest, Barang báró palotája. Idő: a honfoglalás ezredik évfordulója."
- olvashatjuk a színlapon. Az igazi sikert azonban a több mint félszázszor
előadott Az államtitkár c. francia darabjával érte el a társulat,
amelyet Ditrói Mór, a Kolozsvárról átszerződött igazgató, korábbi
színészeiből és pályakezdő fiatalokból állított össze. Itt játszott
ekkor Varsányi Irén, Góth Sándor, Kertész Ella, Harmath Hedvig,
Tarnay Frigyes, Vadnai Ferenc, Hunyady Margit és mások. A Vígszínház
rövidesen a főváros legkedveltebb színháza lett. A magyar szerzők közül
szívesen adták elő Molnár Ferenc, Bródy Sándor és Herczeg Ferenc műveit.
Sikeres háziszerzők voltak még: Heltai Jenő, Lakatos László, Fodor László,
Harsányi Zsolt, Szomory Dezső és Hunyady Sándor is. 1921-ben a színházat
Ben Blumenthal amerikai vállalkozó vette meg. Ekkor Roboz Imre igazgatása
és Jób Dániel művészeti vezető működése alatt híres Csehov
bemutatók születtek. Ezt a korszakot olyan hírességek fémjelezték többek
között, mint: Darvas Lili, Lázár Mária, Somló István, Csortos
Gyula, Somlay Artur, Rajnai Gábor, Tőkés Anna, Jávor Pál. A
mozi diadalútja az 1900-as évek elején kezdődött, de az első világháborút
követő években lett a legnépszerűbb tömegszórakozás. Ekkor már
80-90 mozi működött a fővárosban, s ezeket több mint százezer néző
látogatta a hétvégeken. Először - mint újdonságot - a kávéházak
mutatták be a mozgó képeket. A Somossy Orfeum, majd a Royal Szálló kávéháza,
valamint a városligeti tömegszórakozás egyfajta mutatványaként, az
ezredéves kiállítás Edison pavilonjában volt látható. 1899 decemberétől
a Rákóczi úti Velence kávéházban kezdtek vetítéseket, ahol később
(az 1994. évi bezárásig) a Tisza mozi működött. 1906-ban
nyíltak meg az első, mai értelemben vett mozgóképszínházak, az első
a "Projectograph" (a későbbi Odeon) volt, Neumann József és
Ungerleider Mór vállalkozásában az Erzsébet krt. 27. szám alatt.
Majd a Népszínház utcai Apolló Színház (mozi) következett, amelynek
már válogatott közönsége is volt a királyi udvarból: József,
Auguszta, Frigyes, Jenő és Izabella főhercegek és hercegnők. 1907-ben
a Vasárnapi Ujság már arról számolt be, hogy minden héten egy új
"mozgóképes színház" nyílik. (A "mozi" szót
Heltai Jenő alkotta.) 1909-ben már 46 mozi várta a szórakozni vágyókat,
egy év múlva pedig a szaksajtó arról számolt be, hogy Budapest többé
nem a kávéházak, hanem a mozik városa. Egy 1913-as kimutatás szerint
az európai nagyvárosokkal összehasonlítva, Budapest a mozikkal
legjobban ellátott városok közé tartozott. "A mozi jelentős tényezővé
vált Budapest életében. Ezt nemcsak megnövekedett számuk jelezte,
hanem az irántuk megnyilvánuló általános és széleskörű érdeklődés,
véleménynyilvánítás, kritika vagy éppen elismerés." - írja
tanulmányában Fabó Beáta (Budapesti Negyed 1997 2-3.) A
legjobb moziközönség a VI-VII-VIII. kerület polgárai és munkásai
voltak, de a mozilátogatás a magasabb körökben is elfogadott szórakozás
volt. A két világháború közötti években korszerűsítés, modernizálás
vagy bővítés miatt sok mozi bezárt, majd a harmincas években olyan
modern épületegyütteseket is építettek, amelyek bérházként és
moziként is működtek, például a Simplon (ma Bartók) vagy az Átrium
Budán. Miután a nyári idényben a színházakhoz hasonlóan a mozik is
zárva voltak, a húszas évektől kezdődően megnyíltak az első
kertmozik is. Csapó Katalin, Karner Katalin [Változó Világ 25.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |