Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
alábbi írás röviden áttekinti az oknyomozó újságírás társadalmi-politikai
hátterét és a fogalom eredetét. A szerzők bevezetik az olvasót az
oknyomozás leggyakoribb nehézségeibe, saját, magyarországi
tapasztalataikkal illusztrálva azokat. Végül leírják az oknyomozó újságíró
eszköztárát a forrásokkal való bánásmód alapszabályaitól a különböző
trükkök alkalmazásáig. Bevezetés Amikor
Brit Hume-ot1 1973 áprilisában egy interjú során megkérdezték, miért
választotta hivatásául a tényfeltáró riporterséget, annak higgadt
magyarázatával kezdte, hogy egy demokráciában a nyilvánosságnak joga
van megismerni a tényeket. "Az újságírásban az a legfontosabb,
hogy a nyilvánossághoz eljuttassuk azokat az információkat, amelyeket
a kormányzat el akart titkolni" - mondta. "De hogy kissé
lejjebb szálljunk az elmélet magaslatairól: én mindig meg voltam győződve
arról, hogy sokkal több a korrupció és a csalás, mint a legtöbben
hiszik. És természetesen több, mint a legtöbb riporter hiszi. Ez
nyugtalanított engem" - Hume hangja kezdett emelkedni -, "és
gyűlölöm ezt. Én egyszerűen gyűlölöm az ilyen dolgokat. A csalás
és a korrupció egyszerűen beteggé tesz. Nyomasztó dolgok... És rendkívül
nagy bajnak tartom, hogy ilyenek vannak. Úgy tekintek rájuk, mint olyan
rothadásra, olyan mállásra, ami nem intézhető el egyszerűen azzal,
hogy ocsmányságnak nevezzük, vagy azt mondjuk, hogy ez a demokrácia ára,
vagy valami hasonlót. Én ezeket rendkívül veszélyes dolognak
tartom." Hume rövid szünetet tartott, mélyet lélegzett, hogy
megnyugodjék. "A rothadást felszínre kell hozni, meg kell
mutatni" - mondta csendesen. "Ezt diktálja az ember érdeke"
(Rivers - Mathews 1993: 138). Magyarországon
már több mint tíz éve demokrácia van, ám az újságírás - és azon
belül is a tényfeltáró újságírás - megítélése távolról sem
egyértelmű. Még a szakma művelői között sincs egyetértés és főként
érdemi vita arról, hogy pontosan mi ennek a műfajnak a funkciója egy
átmeneti országban. Sokakban élnek azok a reflexek, amelyek szerint a média
a mindenkori hatalom eszköze és kiszolgálója, ahelyett hogy kontrollja
lenne. Ez pedig azt jelenti, hogy csak azokról a történésekről ad hírt,
amiket a hatalom tudatni akar, és nem azokról, amiket el akar titkolni.
Jól mutatja ezt a beidegződést az, amit a magyar újságíróképzés
egyik fellegvárának számító MÚOSZ Bálint György újságíró-iskola
hivatalos tankönyve ír a műfajról. "Érdemes megfigyelni, mit
tartanak riportnak az angolszász nyelvterületen. Nagyrészt mást, mint
nálunk: taláncsak az általuk tényfeltáró riportnak nevezett műfaj
mutat hasonlóságot a mi riportunkkal. Az interjú, a tudósítás, a
kommentár értelmezésében nincs vagy alig van különbség, a riport
azonban más - és ez természetes. Fejlődésében, változatainak létrejöttében
sokkal inkább magán viseli azokat a társadalmi-politikai körülményeket,
amelyek közt megjelent, azokat a szükségleteket, amelyek kielégítésének
szándéka a világra hozta és formálta. Még művelői körének műveltsége,
társadalmi helyzete is számít. (Utóbbinál hangsúlyozandó, hogy
Magyarországon a riport írók által is szívesen művelt műfaj volt, s
ez a tény, illetve gyakorlat nemcsak a sajtóra, hanem az irodalomra is
hatott.) Nálunk - több szerző állítása szerint - többnyire
forradalmi szituációk hívták életre a riportot" (Bernáth 1995:
62-63). Bár
Magyarországon nincsen forradalomi helyzet, az újságírók egymástól
elszigetelt csoportjai a Hume-éhoz hasonló felháborodástól vezéreltetve
elszakadtak ettől a gondolkodásmódtól, és az elmúlt években számos,
tényfeltárónak minősülő publikációt jelentettek meg különféle fórumokon.
A publikációk jelentős része a hatalomban lévők viselt dolgairól
igyekezett képet adni, több-kevesebb sikerrel.2 Ezek az ellenőrzési kísérletek
egyelőre nem nagyon tetszenek a hatalom mindenkori birtokosainak, akik
napjainkban a média politikai és gazdasági megregulázásával
igyekeznek gátolni a korszerű újságírói módszerek meghonosítására
tett kísérleteket. Éppen ezért a magyar újságírókra jóval nagyobb
felelősség hárul, mint külföldi kollégáikra: egy kisebb hiba
nemcsak a szerző szakmai hitelét, de ad absurdum még a publikációt
leközlő orgánum létezését is megkérdőjelezheti.3 Nehezíti a
helyzetet, hogy a külföldi helyzettel szemben nálunk a tényfeltáró műfajnak
még nincsen bevett gyakorlata, egységes módszertana és kiforrott
etikai szabályai. Ezt az írást saját, az Élet és Irodalom című
hetilapnál szerzett tapasztalatainkra építve iránytűnek szánjuk
mindazok számára, akik valaha tényfeltárásra adják a fejüket, és
"forradalmat" akarnak csinálni, vagy csak véletlenül felszínre
hozzák a rothadást. Zárt
ajtók és zárt ajkak A
műfajt, amiről ebben az írásban szó lesz, számos országban - elsősorban
az Egyesült Államokban, de Nyugat-Európában is - ismerik és széles körben
művelik az újságírók. Magyarországon azonban - amint erre a bevezetőben
már utaltunk - inkább csak kezdeményei, mint kialakult szabályai
vannak az oknyomozónak vagy tényfeltárónak nevezett újságírásnak.
Még abban sincs egyetértés, hogy melyik kifejezést érdemes használni
az újságírásnak erre a fajtájára. Mi magunk az oknyomozó újságírás
kifejezés használatával értünk inkább egyet, mert egyrészről
kifejezi a munka jellegét (nyomozó), másrészről utal a sztorik sokféleségére.
Nemcsak a szigorú értelemben vett tényekről4 lehet nyomozó cikket írni,
hanem személyes viszonyokról, szándékokról, jelenségekről is. Ezzel
meg is érkeztünk az első problémához, nevezetesen ahhoz, hogy hogyan
is határozzuk meg az oknyomozó újságírást. Ezt a fajta újságírást
sokan sokféleképpen meghatározták már, de még a szakma külföldi művelői
között sincs feltétlenül egyetértés abban, hogy mi is az oknyomozó
újságírás pontos definíciója. Vannak olyan vélemények is, amelyek
szerint nem érdemes különbséget tenni a napi újságírás és az
oknyomozó újságírás között, mondván: olyan ez, mintha különbséget
akarnánk tenni az autószerelés és a hibajavító autószerelés között
(Vajda - Weyer 1998). Ez a párhuzam azonban - bár kétségtelenül látványos
- nem teljesen illik a napi újságírás és az oknyomozó újságírás
viszonyának leírására. Az igaz, hogy valóban minden újságíró
feladata annak kiderítése, mi is történt valójában, ezt azonban különbözőféleképpen
lehet megtenni. Egyik típusú újságírói munka sem értékesebb a másiknál,
hiszen az alapvető feladat mindig ugyanaz: el kell mondani az olvasónak,
nézőnek, hallgatónak, hogy mi történt, és nem szabad megelégedni
csupán a hivatalos vélemények és álláspontok (valamint jobb esetben
a szintén szót kapó ellenvélemény) ismertetésével. A
különbséget tehát nem az alapoknál kell keresni. De akkor hol? Az
amerikai gyakorlatot és példákat (Rivers - Mathews 1993) kiindulópontnak
tekintve azt lehet mondani, hogy egy napi tudósításokat, elemző
anyagokat készítő újságírónak - és ez nemcsak az amerikai, de a
magyar gyakorlatra is igaz - ritkán vannak nehézségei, mert általában
közéleti eseményeket kell elmagyaráznia, és sok olyan forrást talál,
aki boldogan segít neki. (A politikai tudósítóknál olykor az a veszély
is fennáll, hogy túl sok a forrás, és túl sok olyan információt
akarnak kiadni, amely az ő érdekeiket szolgálja.) Ezzel szemben az
oknyomozó újságíró általában falakba ütközik, mert oknyomozó
riporternek azt nevezzük, aki "utána megy az olyan információknak,
amelyeket szándékosan eltitkolnak, mert jogilag vagy etikailag elítélhető
dolgokra vonatkoznak" (Rivers - Mathews 1993). Egyes vélemények
szerint az oknyomozó újságírás azzal kezdődik, amikor a riporter
elkezd gondolkodni, mert nem hiszi el a hivatalos álláspontot, és
elkezd utánajárni a dolgoknak. Az elemzéshez hasonlóan a tényfeltáró
vagy inkább oknyomozó újságírás problémákra, napirenden lévő
fontos ügyekre és ellentmondásokra összpontosít, azaz gyakran nem
csupán a szigorúan értelmezett tényekre szorítkozik (amelyek igen
gyakran kimerülnek az öt újságírói alapkérdésre adott válaszokban),
hanem - ahogyan fentebb már említettük - személyközi viszonyokat, szándékokat,
jelenségeket ír le (és ezen keresztül történeteket mesél el). A
fogalmi meghatározásba belekeveredett külföldi oknyomozó újságírókhoz
hasonlóan mi magunk is szerettük volna megtalálni azt a definíciót,
amely a leginkább illett az Élet és Irodalomban riporterként végzett
munkánkra. Végül arra jutottunk, hogy azzal a meghatározással értünk
a leginkább egyet, amely azt mondja, hogy az oknyomozó újságírás végterméke
minden esetben az újságíró saját nyomozásának eredménye, nem pedig
valaki másé; azaz az újságíró nem egy egyébként arra hivatott hatóság
vizsgálatának eredményét ismerteti közönségével, hanem a saját
munkája eredményeképpen összegyűjtött tényeket és információkat
tárja az olvasó elé. Fontos további jellemző még, hogy az oknyomozó
újságíró olyan eseteket próbál feltárni, amelyek valamilyen
szempontból releváns információkat hordoznak a közönség, a nyilvánosság
számára, mert elmondanak valami jellemzőt a korról, amelyben élünk:
korrupciót, hatalommal való visszaélést vagy egyéb "hibás"
működést mutatnak be átfogóan, a maguk összefüggéseiben; valami
olyat, amit egyébként az érintettek el akarnak rejteni (IRE Handbook).
Az oknyomozó újságírás tehát a zárt ajkak és a zárt ajtók
felnyitását jelenti. A
riporter személyisége Mielőtt
arról kezdenénk beszélni, hogy milyen módszerek szerint dolgozzon egy
tényfeltáró újságíró ahhoz, hogy fel tudja nyitni a zárt ajkakat
és a zárt ajtókat, érdemes azt megvizsgálni, vajon milyen személyiségjegyek
kellenek ahhoz, hogy valakiből jó oknyomozó riporter váljék. Az
oknyomozó újságírás meghatározásához hasonlóan arról is sok vita
folyik a szakmában, hogy kell-e ehhez valami több vagy más, vagy pedig
bárkiből lehet oknyomozó riporter. Az
angolszász szakirodalom Brit Hume példája alapján egységes abban,
hogy a felháborodás alacsony küszöbértéke alapvető követelmény
ahhoz, hogy valakiből jó oknyomozó riporter váljék. Egy híres
amerikai oknyomozó riporter, Jack Anderson5 hivatásának tekintette a közéleti
szereplők idegesítését, mondván: "Jó, ha kicsit idegesek. Végtelenül
egészséges lelki tornának tartom egy anonim kormányzati hivatalnok számára,
ha egy kicsit nyugtalankodik. Láttam hatalmasokat a maguk elszigeteltségében
annyira hasonlatossá válni Istenhez, hogy elfelejtették: rájuk
ugyanazok a törvények vonatkoznak, mint mindnyájunkra... Washingtonban
túl sok bürokrata beállítottsága vált elitistává. Ők a mi szolgáink,
ugyanakkor a parancsolóink akarnak lenni." A felháborodás alacsony
küszöbértéke és az a fajta igény, hogy az újságíró elszámoltassa
a hatalom birtokosait, különböző mértékben mindenfajta újságírói
munkához szükséges; ráadásul fontos szakmai követelmény, hogy az
ember tudjon távolságot tartani a saját személyes érzelmeitől,
elfogultságaitól és az elemzése tárgyától is. Mégis úgy hisszük,
hogy ez a fajta "felháborodó" attitűd egy bizonyos mértékben
szükséges ahhoz, hogy valakiből jó oknyomozó riporter váljék.
Akinek ráadásul "az erkölcs személyes és társadalmi normáinak
elkötelezettjeként szüksége van ezeknek a normáknak a megerősítésére,
ha nem is a nyilvánosság, de legalább a szerkesztőik részéről"
(Rivers - Mathews 1993). Az pedig már az abszolút ideális eset, ha az
oknyomozó riporter a szakmai közeg és a nyilvánosság részéről is
megerősítést és támogatást kap. Visszatérve
az ilyen típusú riporter személyiségjegyeihez, a legtöbb oknyomozó
riporter agresszív, vagy ha nem is feltétlenül és eredendően az,
akkor is annak tartják, a fenti meghatározás alapján elvégzendő
munka jellegénél fogva is. Ehhez a típusú munkához kitartó és elszánt
emberekre van szükség, valamint arra a képességre, hogy látszólag össze
nem illő dolgok és jelenségek között az újságíró képes legyen mégis
meglátni az összefüggéseket, és következtetéseket tudjon levonni
ezekből. Ez utóbbi képesség fejleszthető, miként az elszántság és
a kitartás is olyan tulajdonságok, amelyek fokozhatók, így végső
soron bárkiből lehet oknyomozó riporter - ha elég elszánt és kitartó
ahhoz, hogy azzá váljon. És hogy egy olyan csattanóval zárjuk ezt a részt,
ami kellőképpen rávilágít arra a dilemmára, miszerint létezik-e
olyan, hogy oknyomozó riporter, a Washington Post felelős szerkesztőjét,
Howard Simont idézzük, aki a Watergate-botrány idején az oknyomozó
riporterpárossal, Carl Bernsteinnel és Bob Woodwarddal dolgozott együtt.
Ő nemes egyszerűséggel úgy vélekedett, hogy valóban létezik olyan,
akit oknyomozó riporternek hívnak, de ez "a teremtmény nem
teljesen normális" (Halberstam 1988). Ószabó Attila - Vajda Éva [Médiakutató, 2001./5.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |