Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Tavaly
tavasszal látott napvilágot Polónyi István (Debreceni Egyetem Közgazdaság-tudományi
Kar) és Timár János (Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem) Tudásgyár
vagy papírgyár címu könyve, amely meghökkento nemzetközi összehasonlító
adatokkal és elemzések sorával igyekszik eloszlatni azt a tévhitet,
mely szerint a magyar oktatásügy sikeresen teljesíti feladatait, annak
szerkezetén változtatni felesleges, csupán azt kellene elérni, hogy
legyen több költségvetési pénz és még több hallgató a felsooktatásban.
Az oktatás mennyiségi fejlesztésének formális eredményei, a nemzetközi
tanulmányi versenyeken elért magyar sikerek, valamint a világszerte
kiemelkedo magyar tehetségek ugyanis azt a fals véleményt alakították
ki a hazai kormányzatokban - és nagyrészt a közvéleményben is -,
hogy Magyarországon az oktatásügy sikerágazat. Lapunk több szakember
felkérésével vitát kezdeményezett e témában (jan. 18-i számunkban
olvashatták a vitaindító interjút Polónyi Istvánnal és Timár Jánossal).
Eddig Kéri László (jan. 25.), Sáska Géza (febr. 1.), Lukács Péter
(febr. 8.), Halász Gábor, Lengyel Gergo (febr. 15.) és Falusné Szikra
Katalin (febr. 22.) írását közöltük. A jövo héten Köteles Lajos
hozzászólását olvashatják. A
hazai rendszerváltás során játszódó politikai álarcosbál egyik emlékezetes
pillanata volt, amikor 1998-ban a kokemény liberálisból magát
paternalista nemzeti konzervatívvá változtatott miniszterelnök-jelölt
még regnáló szocialista ellenlábasával szemben egy televíziós vitában
velejéig szocialista javaslattal állt elo. Ingyenes, tandíjmentes
felsooktatást ígért, amire a liberális politikához szokott
szocialista miniszterelnöknek nem volt szava. El is vesztette a választást. Amikor
a nemzeti konzervatív jelölt hatalomra került, kormányának egyik elso
dolga volt az ígéret valóra váltása. Az ígéret teljesítése
azonban felemásra sikeredett. Akik kívülrol, a felsooktatás köreitol
érintetlenül figyelték az eseményeket, azt hihették, hogy a
miniszterelnök állta a szavát, s a felsooktatás ingyenessé vált.
Akik viszont belülrol, mint tanárok, alkalmazottak, vezetok vagy éppen
diákok élték munkás mindennapjaikat a felsooktatási intézményekben,
azoknak nyomban feltunt, hogy a nagylelkuség csak egy diploma megszerzésére
vonatkozott, s már azonos egyetemen belül, egy másik kar által felkínált
program hallgatásáért is fizetni kell, nem is beszélve az egyetemek és
foiskolák által beszedett egyéb járadékokról, amelyek csak abban különböznek
a tandíjtól, hogy nem az a nevük. Polónyi
István és Timár János a legjobbkor bocsátotta közre a magyar
felsooktatás helyzetérol szóló riasztó elemzést, és az ÉS-ben zajló
vita talán hozzásegítheti a felsooktatási ügyeiben tájékozatlan közvéleményt,
hogy ne higgyen az Oktatási Minisztérium jelen sorok írásakor még
hivatalban lévo vezetoi által megrendelt hirdetéseknek,
propagandisztikus közvélemény-kutatási eredményeknek, amelyek olvastán,
ha valaki nem felsooktatási alkalmazott vagy diák, még azt hihetné,
hogy a felsooktatási intézményekkel minden rendben van. Kéri
László kutatásban edzett antropológushoz méltó pontossággal írja
le azt a különös társadalmi szerzodést, melynek eredményeként a
magyar egyetemeken és foiskolákon úgy no a baj, hogy közben nincs, aki
kiáltson. "...mi úgy teszünk, mintha tanítanánk, ti meg úgy,
mintha tanulnátok. Mindkét fél tudja, hogy a másik átlát rajta, de
nem éri meg felrúgni a csendes alkut. Mindenki jól jár..." - írja
több évtizedes tapasztalatait összegezve a több intézményt is megjárt
neves egyetemi oktató. A leírt jelenség kísértetiesen hasonlít a
magyar államszocialista gazdaság utolsó évtizedeibol ismeros "kis
pénz-kis foci"-szindrómához, s az okok felismeréséhez Lukács Péter
cikke segít hozzá. Helyesen állapítja meg, hogy "a tömegoktatás
most kialakuló egyeteme már nem hasonlít ugyan a rendszerváltás
elotti, keveseket befogadó, szelektív jellegure, de mindinkább
iparszeruen muködo nagyüzem képét ölti". Ugyanilyen fontos megállapítása,
mely szerint a hallgatók fele a "piacon" vásárolja meg a
felsooktatásban való tanulás lehetoségét. Lukács maga teszi idézojelbe
a "piac" szót, s ezzel mintha a múlt századforduló kiváló
szociológusa, Leopold Lajos szellemét idézné föl, aki a magyar
kapitalizmust már akkor is "szimulált kapitalizmusnak"
nevezte. Nem
lévén közgazdász, nem tudom megmondani, hogy a jelenlegi magyar gazdaságról
szólva a piac szó idézojelbe teheto-e vagy sem, de ami a felsooktatási
piacot illeti, az idézojel több mint indokolt. A felsooktatási
rendszerre vonatkozó törvényalkotás a rendszerváltást követoen nem
tett mást, mint bebetonozta az államszocialista idoszakban létrejött
struktúrákat, melyek a megváltozott társadalmi környezetben teljességgel
képtelenné váltak az alkalmazkodásra. Lukács Péternek igaza van
abban, hogy megjelentek keresleti elemek, vállalkozási motívumok, sot a
piaci elvet követo intézmények is a felsooktatási rendszerben, de a
tehetetlenség ereje oly hatalmas, hogy ellehetetleníti a mégoly mozgékony
kezdeményezéseket is. A magyar felsooktatás a huszonegyedik században
ott tart, ahol a magyar államszocialista gazdaság tartott az új gazdasági
mechanizmus idején. Akkor nagy szó volt a piaci szimuláció, de ma már
tragédia lenne, ha a gazdaságban tervhivatali szimulációkon múlna a kínálat
és a kereslet összhangjának biztosítása. Miközben a gazdaság átalakult,
az állami köldökzsinórtól megszabadulni nem akaró felsooktatás (és
vele minden más redisztribúciós intézmény, például az egészségügy)
csodbe jutott. A
Kéri által leírt helyzet okait Jadwiga Staniszkis, a rendszerváltás
neves lengyel kutatója olyan érdekviszonyokra vezeti vissza, amelyek
szereploi a költségeket az államra hárítják, míg a hasznot privatizálják.
Egyfelol él és virul a Kornai által oly tökéletesen leírt, extenzív
növekedésben érdekelt megalomán, örökös beruházási éhség által
kínzott Nagy Szervezet, miközben funkcióinak teljesítésére képtelen,
ám változni nem akar. Azért nem változik, mert akik a szervezetben élnek,
azoknak nem érdeke a változás, és kihasználják a puha költségvetési
korlátból származó elonyöket, mit sem törodve a hosszú távon
jelentkezo hátrányokkal. Bokros
Lajos valószínuleg elévülhetetlen érdemeket szerzett a magyar gazdaság
növekedési pályára való állításában, de amit a magyar felsooktatással
tett, azért nem jár dicséret. Ha a boldogtalan emlékezetu pénzügyminiszter
célja a sokkolás volt, azt bizonyára elérte azzal, hogy emberi és
anyagi forrásokat vont ki a felsooktatásból, s ellensúlyozásként
javasolta a tandíjfizetést. Ugyanakkor tudnia kellett volna, hogy mélyreható
és radikális strukturális átalakítások hiányában a felsooktatási
rendszer gyógyíthatatlan beteg marad. A Horn-kormány már Bokros bukása
után módosította a felsooktatási törvényt. Az Orbán-kormány csak látszólag
fordult szembe a módosítással, kiiktatva a rendszer logikájától
teljesen idegen tandíjat, de egyebekben követte a rossz irányt. Létrejöttek
a megaintézmények, melyek kuliszszái mögött zajlik a Kéri által oly
plasztikusan leírt látszattevékenység. Nott és tovább no a
felsooktatásban tanulók száma, no és nott az oktatási intézmények
rendelkezésére álló beépített terület. Minden nott, miközben
minden sorvadt. Az
egyetemek és foiskolák muködésének kulcskérdése a tanári kar. A
Horn-kormány második szakminisztere, Magyar Bálint felismerte, hogy ha
már a struktúrát átalakítani képtelen, legalább a tanári
javadalmazás növeléséért tehet. Bevezette a teljesítményhez kötött
Széchenyi Professzori Ösztöndíj rendszert, melynek nyertesei négy éven
keresztül, ha európai szinten nem is élhettek, de legalább minimális
mértékben mentesültek a napi nélkülözésektol. Összesen 2000 tudományosan
minosített oktató és kutató részesült az ösztöndíjban, melyet az
új kormány rövid habozás után eltörölt, s egy csenevész utódot
hozott belole létre, amit megtévesztésül, ugyancsak Széchenyi Istvánról
nevezett el. A már nyertes pályázók ösztöndíja zsugorodott, mint
Balzac szamárbore, s a nyertesek kimaradtak a központi fizetésemelésbol.
Ami érdekes, hogy az érintettek hang nélkül vették tudomásul a változást,
s az 1998-as nyertesek közül mindössze néhányan terveznek pert a
szerzodésszego minisztérium ellen. De azok sem zúgolódnak, akiknek már
lejárt az ösztöndíjuk, s ezáltal visszazuhantak a nyomorszintre, miként
nem lázadnak, akik eleve nem kaptak ösztöndíjat, s tengodhetnek a
minimálbért alig meghaladó fizetésükbol. A
rejtély megoldását Staniszkis sémája adja. A felsooktatás tanári
kara az államszocializmus gebin-logikájának megfeleloen a csendes ellenállást
részesíti elonyben. Az ellenállás számos típusa ismeretes, melyek közül
leginkább elterjedtek a következok: Nemzetközi
tudományos vállalkozó. Minden felsooktatási intézménynek vannak
nemzetközi kapcsolatai, van angol feliratú levélpapírja. Ez lehetoséget
nyújt az élelmeseknek, hogy nyugati kapcsolatokat szojenek, számukra
anyagilag elonyös meghívásokat fogadjanak el, utazzanak, partnereik által
finanszírozott konferenciára járjanak, s mindezt a saját intézményük
által finanszírozott viszontmeghívásokkal ellentételezzék. Látszólag
a kapcsolat elonyös a magyar intézmény számára, de valójában senki
semmiféle hasznot nem élvez, kivéve az érintetteket. Hazai
tudományos vállalkozó. A tudomány pénzigényes tevékenység. Különféle
alapok, alapítványok, most már a Széchenyi-terv is rendelkezésre áll
ahhoz, hogy néhány éves kutatási programok finanszírozhatók
legyenek. E kutatási költségvetések jellege olyan, hogy külso szemmel
lehetetlen megállapítani, mi az, ami ténylegesen kutatásra megy el, s
mi az, ami kisajátítható. Az egyetemek és foiskolák pedig egyenesen
abban érdekeltek, hogy a leheto legmagasabb összegek szerepeljenek a pályázatokban
benyújtott költségvetésekben, mivel a megítélt összegekbol
automatikus jár nekik 20-30 százalék, amit tetszés szerint költhetnek
saját adminisztrációjukra. Déryné-oktató.
A hirtelen megnövekedett felsooktatási kereslet hatására gomba módra
elszaporodtak az ország legkülönbözobb helyein muködo felsooktatási
intézmények által kínált népszeru szakok, amelyek akkreditációja
és oktatása lehetetlen volna, ha csak a helyben élo tanárokra számítanak.
Így azután a miskolci, szegedi, pécsi, gyori Intercity-járatok
megteltek vendégoktatókkal, akik a MÁV-ot megszégyeníto pontossággal
tudják vonatok díjszabását és menetrendjét, s loholnak egyik
egyetemi városból a másikba. Az 1998-ban megválasztott magyar országgyulés
egyik tudós tagja arról volt híres, hogy egyidejuleg két vagy három
felsooktatási intézményben is képes volt jelen lenni, mivel eloadásait
videóra vette, s a felvételek egyszerre peregtek mondjuk Szegeden,
Miskolcon és Szombathelyen. Gebines.
Az egyetemek és foiskolák rendszerint a települések központjaiban
helyezkednek el, környezetük ideális parkolásra, az épületek futöttek,
van bennük telefon, internet, jó a világítás, korszeruek az irodabútorok,
s ha rosszul fizetett is, de ott van a Kéri által oly plasztikusan leírt
Ágika, Juditka, Erzsike, akik kis plusz fejében kaphatók arra, hogy ügyeljenek,
nem egyetemi ügyeket intézzenek. Nem meglepo, hogy ezek a természetbeni
javak kiválóan hasznosíthatók azok számára, akik vállalkozásaik
telephelyét a felsooktatási intézményekben ütik fel. Rezsit nem kell
fizetniük, s ráadásul klienseikre mágikus hatást gyakorolt a foiskola
vagy egyetem logója, amely mögött ügyvédi irodák, üzleti tanácsadó
helyiségek, pszichológusrendelok, fitness centrumok bújhatnak meg. Melegedo.
Akik a fenti típusok egyikébe sem illenek, azok sem maradnak ki az elonyökbol.
Az egyetemi, foiskolai oktatói státus még ma is presztízst jelent, ami
vonzó alternatíva ahhoz képest, mintha valaki csak egy háziasszony,
nyugdíjas vagy kertész, netán sofor lehetne. A munka nem nehéz, követelmények
nincsenek, egy-két kimaradt órán, ellazsált vizsganapon senki sem akad
fenn, a munkahely fizeti a kötelezo járadékokat, s a tanári szobákban
olcsóbb az élet (különösen télen), mint otthon. Mindegyik
típus közös sajátossága a költségek államra terhelése és a
hasznok egyéni kisajátítása. Oly ero ez, mely lehetetlenné teszi a
szembeszegülést, a változás akarását. Az
extenzív növekedés egyik legkellemetlenebb következménye, hogy miközben
parádés épületek nonek ki a semmibol (mint pl. az ELTE Duna-parti épületkomplexuma),
az új épületek vagy üresen állnak, vagy ha hasznosulnak, akkor a
hasznosulás iránya nem az oktatás, hanem a konferenciaturizmus és az
idegenforgalom. A keletkezo bevétel sorsa pedig követhetetlen és
ellenorizhetetlen. Az
extenzív növekedés igazi tragédiája, hogy a magyar felsooktatás egésze
kimarad az információs forradalomból. Szigetszeruen létrejöhetnek
kezdeményezések, de a rendszer jellege olyan, hogy mit sem tud kezdeni a
tömegoktatás adta feladvánnyal, amelynek egyik lehetséges megoldása
az e-learning és az on line oktatás bevezetése lehetne. Nem lehetne
olyan diák vagy tanár, akinek nincs e-mail címe, s nem lehetne olyan
kurzus, amelynek sillabusza nem férheto hozzá az interneten keresztül.
Érdemes megnézni, hogy mit mutat meg magáról a weben mondjuk az ELTE,
és mit a Yale. A két portál közötti különbség minden összehasonlító
elemzésnél többet mond. Még tragikusabb, hogy igen lassúnak ígérkezik
az internet adta páratlan információs lehetoségek kihasználása,
amely sokat segíthetne azon a helyzeten, hogy az országban a magyar diákok
és tanárok számára gyakorlatilag hozzáférhetetlen CEU-könyvtár kivételével
egyetlen olyan egyetemi vagy foiskolai könyvtár sincs, amely 24 órás
szolgálatban lenne nyitva, nyitott rendszeru, és beszerzéseivel lépést
tart a tudomány fejlodésével. A "példakép" Országos Széchényi
Könyvtár méltatlan névadójához, s paródiája a könyvtárnak. Bár
a nemzetközi tudományos vállalkozás nem ritka, a tényleges, az oktatásban
és kutatásban hosszú távon realizálódó nemzetközi együttmuködés
ritka. Az idegen nyelven történo oktatás, a kétnyelvu képzés
kiterjesztése pedig lehetové tenné a nemzetközi felsooktatási piacra
való nyitást, amelyre az európai és amerikai egyetemek esetében számos
példát látunk. A verseny már jó ideje megkezdodött, s a magyar
felsooktatás versenypozíciói nem jók. Az Andrássy Gyuláról
elnevezni kívánt német nyelvu látszategyetem létesítése álmegoldás.
Az új kormány remélhetoen ennek az intézménynek a létesítését
meghiúsítja, s a rá szánt pénzösszegbol német nyelvu felsooktatási
programokra ír ki pályázatot. A
magyar felsooktatási rendszer lassan, de fokozatosan megöli a kis
szakokat, lehetetlenné teszi a minoségi képzést, taszítja a tehetségeseket
és kreatívakat, miközben a tanári kar lassan, de biztosan elöregszik.
1997-98-ban az oktatók átlagos életkora 47 év volt, s átlagosan 17 éve
dolgoztak a felsooktatásban. Maga a szó, hogy "végzettség"
értelmetlenné válik, hiszen a felsooktatási intézmények által átadott
információk felezési ideje nagyon lerövidült. A huszonévesek képzése
mellett a felsooktatásnak szembe kell néznie a felnottek továbbképzésének
feladatával. A megoldás nem könnyu, de mindenképpen a piaci irány felé
kell mutasson, még ha tudni kell is, hogy a tiszta piaci logika
alkalmazhatatlan. Elsoként szakítani kellene azzal az államszocializmusból
örökölt sémával, amely az ország összes felsooktatási intézményét
egyetlen nagy szervezetnek tekinti, és költségvetését az elozo évihez
mérten évrol évre központilag meghatározza. Ez a bajok eredendo oka.
A redisztribúció hatalmának megtörése azonban csak akkor várható,
ha egy radikálisan új szemléletu felsooktatási törvény születik,
amely az egyetemi és foiskolai autonómiának tényleges gazdasági
tartalmat ad. A jelenlegi vezetési szisztéma a szervezett felelotlenségnek
kedvez. Nincs felelosségre vonható és felelosséget érzo vezeto,
hiszen az egyetemi vezetés akadémiai része kollektív, nincs mögötte
gazdasági kompetencia, a gazdasági vezetés funkciói pedig kimerülnek
a hajdan volt tervalkuk bonyolításában, valamint a helyi bevételek láthatatlanságának
biztosításában. Az
autonómia akkor lehetne teljes, ha a felsooktatási intézmények maguk
gazdálkodhatnának, maguk határozhatnák meg a keresletre való reagálásuk
mikéntjét, maguk dönthetnének az elitképzés-tömegképzés dilemmáinak
megoldásáról, maguk dönthetnének arról, hogy mit fejlesztenek, s mit
nem, s növekedésük vagy sorvadásuk nem a központtól, hanem saját
tevékenységüktol függne, a saját maguk által kivívott presztízstol
függne. A megindult felsooktatási integrációnak nemcsak az igazi,
egyszerre gazdasági és akadémiai autonómia adhat értelmet, hanem az
is, ha az egyetemek annak a régiónak a tudásközpontjává válhatnának,
ahol vannak. Ezáltal lehetové válna a helyi üzleti, önkormányzati és
civil társadalmi energiák összpontosítása, a felsooktatási funkciók
számára történo hasznosítása, ami természetesen a partnerek számára
is elonyöket kell hogy biztosítson. Legkiszolgáltatottabbak
a diákok, akik életük legértékesebb éveit úgy töltik el, hogy csak
esetlegesen találkoznak azokkal a szellemi értékekkel, amelyek elsajátításán
életük folytatása múlik. Remény a reménytelenségben, hogy a
legtehetségesebbek, legszerencsésebbek és legélelmesebbek a jelenlegi
feltételek között is megtalálják a számukra megfelelo lehetoségeket.
A
felsooktatás jelenleg a "sem nem piac, sem nem terv" állapotában
van, ezért a helyzet egyszerre reménytelen és nem komoly.
CSEPELI GYÖRGY [Élet és irodalom 2002./9.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |