Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
szerző arról a harcról ad áttekintést, amely az Amerikai Egyesült Államok
iskoláiban folyik a kábítószer ellen. Amerikában is, mint a világ számos
más, drogproblémával küzdő országában, az iskola lett az egyik
legfontosabb színtere a kábítószer-fogyasztás terjedésének megelőzését
segítő társadalmi akcióknak. A cikkben a szerző a DARE-t, az egyik
legsikeresebb drogellenes programot mutatja be, amelynek keretében a
fiatalok megismerhetik a drogfogyasztás veszélyeit, s olyan személyiségfejlesztő
program részesei lehetnek, amely segíthet a drog- és alkoholfüggőséghez
vezető személyiségproblémák kialakulásának megelőzésében. Bill
Clinton amerikai elnök 1997. június 27-én írta alá a drogmentes közösségekről
szóló törvényt, amely biztosítja a szövetségi támogatást az egyes
közösségek számára a tinédzserek kábítószer-fogyasztásának
visszaszorítására. A törvény ünnepélyes aláírása alkalmával
tartott beszédében az elnök kiemelte, hogy az elmúlt öt évben a
fiatalok alkalmi kábítószer-fogyasztása megkétszereződött, a
nyolcadik osztályosok (14-15 évesek) körében megháromszorozódott,
miközben az elmúlt tizenöt évben a felnőttek kábítószer-fogyasztása
jelentősen csökkent. Több mint 4300 kisebb-nagyobb közösség saját
szervezésű programokat indított, amelyeknek az a céljuk, hogy segítsék
a szülőket, az iskolákat, az iskolaigazgatókat, a sportegyesületek
vezetőit és edzőit a fiatalok kábítószer-fogyasztásának csökkentése,
megszüntetése, valamint a kábítószer-fogyasztók rehabilitálása érdekében
tett erőfeszítéseik sikere érdekében. Az új törvény ezen helyi
programok szövetségi támogatására az 1998-2002 közötti évekre
143,5 millió dollárt irányoz elő. A
lépés szerves része az országos kábítószer-ellenőrzési stratégiának,
amelynek megvalósítására az 1998-as költségvetési évben a kormány
16 milliárd (!) dollárt biztosít. A stratégiában különös figyelmet
szentelnek a fiatalkorú kábítószer-fogyasztóknak, az egyes közösségek
megelőző és rehabilitációs tevékenységének, a kábítószer-ellenes
propagandának. Az elnök ez utóbbi hatékony megvalósítására országos
propagandakampányt kezdeményezett. Ennek középpontjában az illegális
kábítószer-fogyasztás veszélyeit bemutató, hatásos televíziós
reklámok állnak. A finanszírozásra a szövetségi költségvetésben
175 millió dollárt biztosítanak. Ideálisan
az iskolák lennének azok a helyszínek, ahol a diákok a tanárok irányításával
felkészülnek a személyes biztonságukat veszélyeztető körülményekre.
A valóságban azonban az iskola inkább a társadalmi valóságnak, így
az igen elterjedt erőszaknak és mindenféle devianciának is tükörképe.
A diákokat nemcsak az iskolába jövet-menet, hanem már az iskolán belül
is fenyegeti a bűnözés, és elfogadhatatlanul magas arányban válnak a
bűnözés áldozatává az iskolák területén. Éppen ezért emelik ki
a 2000. évi országos oktatási célkitűzésekben, hogy "a 2000. évre
minden amerikai iskola kábítószermentes és erőszaktól mentes lesz és
fegyelmezett körülményeket biztosít a tanuláshoz". Ennek jegyében
számos iskolában és iskolakörzetben hoztak szigorú intézkedéseket
az iskolai biztonság megteremtésére, erősítésére. Az
amerikai szövetségi kormány már az 1986. évi kábítószer-ellenes törvény
elfogadását követően jelentősen kibővítette az iskolás korú
gyermekek körében a drogmegelőző programokat. 1987-ben erre a célra több
mint 300 millió dollárt különítettek el a szövetségi költségvetésben.
Az akció eredményessége máris látható: az illegális kábítószer-fogyasztás
és - kisebb mértékben ugyan - az alkoholfogyasztás az iskolások és a
tinédzserek körében valamelyest visszaszorulóban van, bár százalékokban
kifejezve még mindig igen magas. A gyermekek általában 12-13 éves
korukban kezdik a dohányzást, az alkoholfogyasztást, a "szipózást",
azaz a legális szerek számukra illegális fogyasztását, majd hamarosan
az illicit drogok fogyasztására térnek át, amelyek közül a marihuána
az első. Ezt a sorrendet több, egymástól függetlenül készített
tanulmány is megállapította. Nem lehet azonban bizonyítani, hogy a
fiatalkorúak korai szerfogyasztása az oka a kábítószerek későbbi
fogyasztásának. Az elmúlt évtizedben megháromszorozódott azon kábítószer-fogyasztó
gyermekek száma, akik 12 éves koruk előtt szoktak rá. A gyermekek
alkoholfogyasztása még súlyosabb probléma. Ez általában 12 éves
korban kezdődik, a középiskolások mintegy 20%-a naponta fogyaszt
alkoholt. A
fejlett ipari világban az amerikai tinédzserek kábítószer-fogyasztása
a legmagasabb. Az Oktatásügyi Hivatal (sajátosan amerikai intézmény
az oktatásügyi minisztérium hiányában) 1996. decemberi felmérései
szerint a nyolcadik osztályosok 18%-a, a kilencedik osztályosok 24%-a
rendszeres alkoholfogyasztó. A nyolcadik, kilencedik osztályosok 18%-a
fogyasztott már marihuánát, 5%-uk rendszeresen fogyaszt. A diákok
26%-a dohányzik. A 10., 11. és 12. osztályosok (senior high school)
61%-a már fogyasztott kábítószert. A kemény drogok (kokain és a
hallucinogének) fogyasztása 1988 óta a középiskolások körében
egyre magasabb. Az iskolák egyedül képtelenek ezen komplex és társadalmilag
mélyen gyökerező probléma kezelésére. Csak a szülők, a pedagógusok
és a helyi közösségek támogatásával és együttműködésével
lehetséges sikeres küzdelmet folytatni. Az
1988-ban a kongresszus döntése alapján megalakított Országos Kábítószer-ellenőrzési
Hivatal a szövetségi elnök hivatalához tartozik. A hivatal feladata,
hogy kidolgozza a kábítószer-fogyasztás visszaszorítását célzó
politikát, kialakítsa és összehangolja a politika megvalósítását
biztosító lépéseket. A
hivatal által kidolgozott és széles körű konzultációk alapján véglegesített
országos kábítószer-ellenőrzési stratégia adja az amerikai illegális
drogfogyasztás visszaszorításának legáltalánosabb keretét. A stratégia
rugalmas: célkitűzései, eszközrendszere, a tudományos eredmények
felhasználásának mértéke évről évre finomítható, hogy
alkalmazható legyen a változó körülmények között. A stratégia
1997. évi változata tíz évre szóló szövetségi kötelezettségeket
tartalmaz. A megvalósításához szükséges pénzügyi kereteket öt évre
előre biztosították. Az
iskolai drogellenes programok középpontjába a megelőzést és a korai
beavatkozást kell állítani. Az iskolavezetők elsőrendű feladata,
hogy a beavatkozás előtt megállapítsák a kábítószer-probléma súlyosságát.
Az iskolának általában két irányban kell lépnie: az egyik a fegyelem
megteremtése, majd annak megtervezése, hogy mit tehet az iskola, ha kábítószer-fogyasztást
vagy -árusítást tapasztal, a másik feladata a diákok felvilágosítása
a drogfogyasztás káros hatásairól, illetve a diákok magatartásának
olyan alakítása, amely távol tartja őket a drogtól. A
DARE program A
DARE program (Drug Abuse Resistance Education - Oktatás a kábítószer-fogyasztás
ellen; a betűszó egyébként merészséget, bátorságot, elhatározottságot
is jelent) az Egyesült Államok legelterjedtebb iskolai drogmegelőzési
programja, népszerűsége folyamatosan növekedik. A program célja a dohányzás,
az alkohol- és kábítószer-fogyasztás megelőzése az iskolában. Felkészült
rendőrtiszteket alkalmaznak, akik egy erre a célra kidolgozott és összeállított
tanterv alapján közvetítik az ismereteket a diákoknak. A komprehenzív
iskolai egészségvédelmi oktatás keretében a diákok egészségügyi
ismeretekben részesülnek, elsajátítanak bizonyos egészségvédelmi készségeket
és magatartási formákat. A tananyagban a betegség-megelőzéssel, a
személyi higiénével, a környezet és az egészség összefüggéseivel,
a családi élettel és szexuális kérdésekkel, a fogyasztói egészségvédelemmel,
a táplálkozással, az elsősegélynyújtással, a lelki egészséggel és
az egészséget károsító szokásokkal foglalkoznak, továbbá a
magatartást befolyásoló szenvedélyekkel, köztük a dohányzással, az
alkohol- és kábítószer-fogyasztással. Az oktatás céljai közt
szerepel még a kommunikációs, döntéshozatali készségek és a felelősségvállalás
fejlesztése is. Az
Egyesült Államokban a kábítószer-fogyasztással és annak potenciális
veszélyeivel való foglalkozás az egészségvédelmi oktatás fontos
eleme. A komprehenzív egészségvédelmi oktatás hangsúlyozza az iskola
és a helyi közösségek együttműködésének jelentőségét. Érdemes
ennek kapcsán kiemelni az amerikai közösségi szellemet, amelynek
jelentősége az elmúlt két évtizedben nemcsak hogy országszerte megnőtt,
hanem döntő szerepet játszik az oktatás, a közbiztonság, a közterület
gondozása stb. terén. Ez természetessé teszi azt, hogy a DARE program
megvalósítása a rendőrtisztek vállán nyugszik. Ilyen összefüggésben
kétségtelen, hogy az iskolák csak a szülők és a közösség aktív támogatásával,
a tanárok, diákok, a helyi üzleti körök, a kábítószereseket és
alkoholbetegeket gondozó intézmények, a rendőrség és más közösségi
szervezetek közreműködésével képesek arra, hogy megvalósítsák a
kitűzött célokat. A
DARE program alapjait a Los Angeles-i rendőrkapitányság és Los Angeles
város egyesített iskolakörzetének oktatási hatóságai közösen
dolgozták ki. A program tananyagát alapvetően az elemi iskola két
utolsó évfolyamába, az ötödik-hatodik osztályba járók (11-12 évesek)
számára tervezték, majd a program elterjedésével korosztályi változatokat
- óvodáskortól a negyedik osztályig, valamint junior (7., 8., 9.) és
senior (10., 11., 12.) osztályok, középiskolák, illetve a szülők számára
- is készítettek. A
DARE program koncepcióját az ún. SMART (Self-Management and Resistance
Training) programtól kölcsönözték (a betűszó jelentése: ügyes,
leleményes). A SMART egy korai, úttörő jelentőségű iskolai kábítószer-ellenes
program volt, amely megelőzte Reagan elnök feleségének korszakos felhívását:
"Csak mondj nemet (a kábítószernek)!" Los Angeles természetes
közegül szolgált, mivel a több mint 20 000 középiskolás diákkal
szinte élő laboratóriumként működött. Los Angeles rendőrkapitányában,
Daryl Gatesben született meg az a gondolat, hogy a SMART program
tananyaga alapján, rendőrtisztek közreműködésével dolgozzanak ki
egy új iskolai programot. A DARE program kísérletképpen 50 iskolában
10 rendőrtiszt közreműködésével indult meg 1983-ban. A
DARE program lényege az, hogy egyenruhás rendőrtisztek tizenhét héten
keresztül hetente egyórai foglalkozást tartanak többnyire az általános
iskolák ötödik osztályaiban, hogy megtanítsák a diákokat arra, miként
álljanak ellen a drogfogyasztásnak. A program kezdetekor a diákoknak kötelezettséget
kell vállalniuk, hogy nem fogyasztanak alkoholt vagy kábítószert és
nem fognak dohányozni. A tizenhetedik hét végén a diákok ünnepélyes
keretek között bizonyítványt és igazolványt kapnak a tanfolyam elvégzéséről.
Az ünnepségen a DARE program dalait énekelik, DARE feliratú trikót és
jelvényeket kapnak. Néhány rendőrkapitányság felkészült arra is,
hogy a szülőknek tartson tanfolyamokat. A
megelőzési programok három típusba sorolhatók: a)
Az ismeretterjesztő programok filozófiája az, hogy a kábítószerek és
más szerek hatásának ismerete ellenérzést alakít ki a diákokban a
használattal szemben. Ezért ezek a programok e szerek használatának
jogi, biológiai és pszichológiai kihatásaira vonatkozó tényszerű
ismertetést tartalmaznak. Módszerük a didaktikai és audiovizuális
megjelenítés és viták. b)
Az érzelmekre ható (affective) programokat a hetvenes-nyolcvanas évek
fordulóján dolgozták ki. Ezek azon alapulnak, hogy a fiatalok elsősorban
személyiségi problémáik miatt szoknak rá e szerek fogyasztására.
Ezekben a programokban az önbecsülés, az öntudat, az önbizalom erősítését,
az értékrendet és az egyéni felelősséget hangsúlyozzák, és
sokszor szó sem esik a kábítószer-fogyasztásról. A program feltételezi,
hogy a fiatalok az egyéni és társadalmi önbecsülésük gazdagítása
révén felelősen tudnak dönteni a kábítószer-fogyasztás ellen. c)
A harmadik típusú megközelítés az ún. társadalmi befolyásolás.
Ezeket a programokat arra a feltevésre alapozzák, hogy a fiatalok azért
fordulnak a kábítószerekhez és más káros szerekhez, mert nem
rendelkeznek olyan társadalmi háttérrel, amely segíthetne ellenállni
a környezet nyomásának. A társadalmi körülmények megváltoztatására
épülő programokban aktív részvételt várnak a diákoktól a magatartási
készségek fejlesztése és gyakorlása terén (pl. szerepjátékok,
dramatizált helyzetek stb.). Ezekben a programokban a tanárnak valódi
vezető szerepet kell játszania, beleértve egy adott szituációban például
a negatív vezető alakítását, ezzel is elősegítve a szituáció értékelését
és az azt követő vitákat. A
programok közötti különbségek ellenére elemeik között számos átfedés
tapasztalható. Több iskolai curriculum, ideértve a DARE programokat is,
kombinálja a különböző módszereket. A hatásvizsgálatok azt mutatják,
hogy a háromféle programstratégia mindegyike más-más hatással van a
fiatalkorúak drogfogyasztására. A
DARE program keretében 1986-ban és 1988-ban külön tananyagot dolgoztak
ki a junior high (7-9.) és a senior high (10-12.) évfolyamok számára.
Tervezői a szülők számára ugyancsak elindítottak egy programot,
amely arra tanít, hogyan ismerjék fel és előzzék meg gyermekeiknél a
káros szenvedélyek kialakulását. A szülők részletes tájékoztatást
kapnak az iskolában folyó DARE program célkitűzéseiről és módszereiről
is. 1983-1984-ben,
a DARE program bevezetésének első évében tíz rendőrtiszt oktatta a
program tananyagát kb. 8000 diáknak ötven Los Angeles-i középiskolában.
Ma a DARE program jelen van az egész országban, továbbá számos európai
és ázsiai iskolában. A tankönyveket japán, vietnami, spanyol nyelvre
is lefordították, sőt Braille-írással a vakok számára is
alkalmazhatóvá tették. A tananyagot az értékelések alapján
folyamatosan korszerűsítik, beépülnek az új problémák és koncepciók
is. A
rendőrtisztek nemcsak az iskolák alsó (1-6.) évfolyamaiban tanítják
a programot, hanem az óvodában is. A korosztálynak megfelelő szóhasználattal
ecsetelik a gyermekeknek a gyógyszer- és droghasználat veszélyeit, az
antiszociális magatartás következményeit. A középiskola alsó (7-9.)
osztályaiban oktatott program fő célja az információközvetítés és
azon készségek kifejlesztése, amelyek lehetővé teszik a diákoknak,
hogy ellenálljanak a droghasználatnak. 1989-ben újraértékelték a
programot, és ennek nyomán nagyobb figyelmet szenteltek az erőszakos
magatartásformák mérséklésére nevelésnek, a konfliktusmegoldó készségek
fejlesztésének, a veszélyes helyzetek elhárításához szükséges
technikák oktatásának. Egyre több témát a rendőrtisztek és a tanárok
együttesen dolgoznak fel a diákokkal. A középiskolák 10-12. osztályában
a DARE-tananyag a kábítószer-fogyasztásra és annak a fiatal
szervezetre gyakorolt hatásaira összpontosít. Ezt a tananyagot megkísérlik
egy tömbben, két hétre tömörítve beilleszteni a diákok egészségvédelmi
oktatásába. A
rendőrkapitányságok felelőssége, hogy a DARE oktatásához alkalmas,
felkészült, motivált tiszteket válasszanak ki. A DARE-oktatókat a főállású,
legalább kétéves rendőrségi tapasztalattal rendelkező tisztek közül
választják ki. Bár a DARE program szövetségi állami és országos
szinten szervezett, mégis alapvetően helyi megvalósítású. Lényegében
a helyi iskolahatóságok és a helyi rendőri szervek közötti megállapodás
alapján, nonprofit keretekben működik. A DARE program megvalósítója,
koordinátora a DARE America nonprofit vállalkozás. A
program népszerűsége ellenére számos közösség elhatározta, hogy közelebbről
megvizsgálja annak megvalósítását, tartalmát, költségeit és
befolyását. Néhány városban, illetve államban (Kalifornia, Észak-Karolina)
kétségbe vonták a program hatékonyságát, megkérdőjelezték eredményességét,
majd felfüggesztették működését. Amerika-szerte komoly kifogásokat
emeltek a program egyes elemeivel szemben a szülői közösségek,
egyebek között széles körű kritikát kapott az a videoprogram, amely
a szülőket és más felnőtteket - természetesen a DARE-t oktató rendőrök
kivételével - együgyűeknek, drogfogyasztóknak és drogárusítóknak
állítja be. Míg
az 1987-1989-ben végzett DARE programértékelések általában kedvező
képet mutatnak: csökkent a dohányzás, az alkohol- és a drogfogyasztás,
nagyobb ellenállás mutatkozott a kábítószerekkel szemben, növekedett
a tanulók önbecsülése stb., az 1989 után végzett újabb vizsgálatok
vegyes eredményekre engednek következtetni; a statisztikák azt mutatják,
hogy a DARE programokban való részvétel következtében az érintett
korosztályban nem csökkent a kívánt mértékben a kábítószer és más
káros szerek tényleges fogyasztása. A szigorúan ellenőrzött felmérések
eredményei szerint a DARE programok általában csekély és nem tartós
hatásúak. Ennek ellenére a programban jelenleg ötmillió gyermek vesz
részt 250 ezer osztályban. A rendőrtisztek a program kezdetén a
"3R"1 (recognize, resist and report: ismerd fel [ti. a problémát],
állj ellen és jelents) jelszót hangsúlyozzák, majd kijelölik a
gyermekek környezetében azokat, akik magatartását a gyermekeknek
figyelniük és jelenteniük kell. 1991
óta a drogfogyasztást megelőző programokban a szövetségi, állami és
helyi szinten felhasználják a több mint húsz évre visszatekintő
megelőzési erőfeszítések és kutatások tapasztalatait. Napjainkban a
DARE programokat az iskolakörzetek 52%-ában, ötven szövetségi államban
és tizenhárom országban vezették be. A program lelkes támogatói közé
tartoznak a tanárok, az oktatási hatóságok, a rendőrség és a bíróságok,
valamint az írott és az elektronikus sajtó. Az Oktatásügyi Hivatal többet
szeretne költeni drogellenes programokra, miközben szigorúbban ellenőrzi,
hogy ki is kapja a támogatást. Egyes felmérések szerint a program éves
költségei meghaladják a 750 millió dollárt, a pénzügyi források közé
nemcsak a (szövetségi és állami) költségvetés, hanem magánalapítványok
támogatásai, valamint a DARE programot népszerűsítő tárgyak, könyvek,
folyóiratok stb. eladásából származó tiszta bevételek is tartoznak.
A DARE America program, a Kalifornia államban bejegyzett vállalkozás
ellenőrzi a tananyagot és a népszerűsítő eszközök kereskedelmét,
ennek huszonöt tagú igazgatóságában számos közismert személyiség
is részt vesz. Az
1994. évi, módosított DARE-curriculumot kísérletnek szánták, oktatását
1994 őszén kezdték meg. A programba felvették a csoportos erőszakos bűnözés
témáját, és nagyobb hangsúlyt kapott a dohányzás elleni küzdelem. Ahhoz,
hogy a gyermek részt vegyen a DARE program foglalkozásain, szükséges a
szülői beleegyezés. Az oktatási jogokkal és a magánélettel
foglalkozó, a család jogait és kötelességeit megfogalmazó törvény
előírásai alapján azokban az esetekben, amikor szövetségi támogatással
működtetett programokról van szó (ez az helyzet a DARE esetében is),
"egyetlen egy diák sem kényszeríthető pszichiátriai kezelésre a
szülők előzetes beleegyezése nélkül". A DARE egyértelműen
ezen törvény hatálya alá esik, mivel a program a magatartást szabályozza,
az érzelmekre és az attitűdökre hat. A DARE elismeri és elfogadja az
előzetes szülői beleegyezés szükségességét. Ennek bizonyítékaként
a gyermek DARE munkafüzetének elején egy formanyomtatványon helyet
biztosítottak a szülő aláírása számára. Azok
a fiatalok, akik ma kezdik a DARE programot, 2000-re fejezik be, pontosan
akkor, amikor az első DARE programok résztvevőinek gyermekei elkezdik
az óvodát. A tervek szerint a megújított DARE programot minden iskolában
bevezetik 2000-re. A
DARE program értékelése a felmérések alapján. Előnyei
és hibái A
rendőrtisztek megjelenése az osztályteremben önmagában is érdeklődést
vált ki, és fontos, a túlélési készségek kifejlesztésére irányuló
tevékenységük (közlekedési szabályok betartatása, a kerékpározás
biztonságáért tett intézkedések ismertetése, erőszakos idegenekkel
szembeni viselkedés oktatása) igen hatékonynak tűnik a gyermekek szemében.
A DARE program ezen túlmenően előmozdítja a rendőrök, a gyermekek, a
tanárok és az iskolavezetés összefogását jó ügyek érdekében. Végül
a program mentesíti az iskolákat attól, hogy magukra vállalják a kábítószerek
hatásaival foglalkozó oktatást. A DARE népszerű a szülők és a média
szemében is, de különösen népszerű a gyermekek között. A rendőrkapitányságok
is kedvvel kapcsolódnak a programhoz, mivel ez pluszbevételhez juttatja
őket, és kedvező feltételeket teremt a helyi közösséghez tartozáshoz. Ha
a DARE program sikerét a népszerűségén mérik le, hatékonyságához
nem férhet kétség, széles körű támogatottságot élvez, ebből
fakadóan jelentős pénzügyi támogatásban részesül, és egyetlen korábbi
drogoktatási programhoz sem hasonlító ismertséget ért el. Ezt újabban
még az is fokozza, hogy az Interneten is jelen van. Ha azonban az eredményességet
nem a népszerűségen, hanem a hatékonyságán (ti. mennyire járult
hozzá a fiatalok drogfogyasztásának a visszaszorításához) mérik le,
az ítélet egyértelműen elmarasztaló. A DARE semmivel sem hatékonyabb
a többi drogoktatási programnál. A számos értékelés, felmérés,
tudományos elemzés közül egy sem talált a DARE tanfolyamot elvégzettek
körében jelentős csökkenést a drogfogyasztás terén, amely egy, a
programban részt nem vevő kontrollcsoporttal hasonlította össze. Mi
a baj a DARE programmal? Valóban különlegessé teszi az, hogy rendőrtisztek
tanítják az iskolában. Pedagógiai megoldatlanságai is ebből erednek.
Olyan ez, mintha a tanárokkal végeztetnének rendőri tevékenységet.
Egyikőjük sem azt a feladatot végzi, amelyre képesítést szerzett.
Meglehet, hogy ez a munka aláássa a rendőrség funkcióját és
hitelességét. Nem egyértelmű az, hogy a rendőrségre bízzák a mentálhigiéné
és viselkedésformák oktatását. A
DARE-rel szemben a tanároknak is fenntartásaik vannak, mivel ebben csak
kiegészítő feladatokat végezhetnek. Úgy vélik, kétségbe vonják
hosszú éveken keresztüli képzésüket azzal, hogy középiskolai végzettségű
és kéthetes továbbképzésben részesült rendőrtiszteket bíznak meg
mentálhigiéné és pszichológia oktatásával. A
tananyag tartalma is szerteágazó aggodalmat kelt. Üzenete zavaros.
Felvilágosítják a gyermekeket arról, hogy jogukban áll nemet mondani,
de nem mondják ki határozottan azt, hogy ne szokjanak rá a drogokra,
ami azt is magában foglalja, hogy jogukban áll igent is mondani. A közvetített
szülő- és felnőttkép tiszteletlen: a felnőtteket részegeseknek, kábítószer-fogyasztóknak
állítja be. Nem mindennapi az sem, hogy a gyermekeket feljelentésre ösztönzi
abban az esetben, ha a környezetükben kábítószer-fogyasztóval találkoznak. A
DARE elhanyagolja az alkohol- és a dohányzásellenes küzdelmet, miközben
közismert, hogy ezek káros hatásai összemérhetők a kábítószerekével. Értékes
időt von el az oktatástól (kb. tizenhét órát egy tanévben), ezt
hasznosabban, értékes tantárgyak oktatására is fel lehetne használni. Mindezt
összegezve, a legújabb értékelések úgy tartják, hogy népszerűsége,
a több százmillió dolláros költségvetési és magántámogatás
ellenére sem bizonyosodott be, hogy a DARE program megakadályozza a
fiatalok kábítószer-fogyasztását. Tanulságok
és változtatások a drogpolitikában A
DARE program körül kialakult igen éles társadalmi vita arra a közös
megállapodásra vezetett, hogy sem a tiltás, a tolerancia hiánya, sem a
szabadpiaci megközelítés nem alkalmas útja a hatékony kábítószer-ellenes
politika megvalósításának. Meg kell keresni a két véglet között adódó
lehetőségeket. Ezen a téren gyakorlatias politikát folytatnak Hollandiában,
Svájcban, Ausztráliában, Ausztriában, Nagy-Britanniában és részben
Németországban is. Érdemes összehasonlításképpen néhány szót szólni
a holland és a svájci drogellenes politikáról. Bár
az amerikai illetékesek lekicsinylik a holland eredményeket, tény, hogy
a holland drogpolitika sikeresebb az amerikainál. A holland heroinfüggők
átlagéletkora egy évtizede növekszik, a kábítószerfüggők között
a HIV-fertőzöttség és az AIDS megbetegedések száma sokkal
alacsonyabb, mint az Egyesült Államokban. A holland rendőrség nem
pazarolja energiáját és pénzét a közrendet egyébként nem zavaró kábítószer-fogyasztókra,
hanem erejét a szállítókra és a kábítószer nagy- és kiskereskedőire
összpontosítja. A legalizált marihuánapiacot kvázijogi eszközökkel
szabályozzák, ami sokkal hatékonyabb és olcsóbb, mint az Egyesült Államokban. A
svájciak kísérletképpen a heroinfüggő fogyasztóknak orvosi recepten
biztosítják a drogot. A két éve Zürichben bevezetett program célja,
hogy megállapítsa, vajon ily módon csökken-e a kábítószer-fogyasztással
kapcsolatos bűnesetek, betegségek és halálozások száma. Hasonló kísérleteket
kezdeményeztek Hollandiában és Ausztráliában is. Sokak szerint nincs
tudományosan, illetve etikai szempontból elfogadható és alátámasztható
indok, amiért nem lehet a heroint Amerikában is receptre árulni. Kalifornia
és Arizona állam szavazói nagy többségben megszavazták az addigi
amerikai drogpolitika jelentős módosítását. A kaliforniai népszavazás
nyomán legalizálták a marihuána termesztését és orvosi célokra történő
használatát. Úgy döntöttek, hogy ezentúl az illegális drog
tulajdonlásának következménye ne elzárás, hanem orvosi kezelés
legyen. Ugyanakkor kezdeményezték, hogy jelentősen növeljék a drog
hatása alatt elkövetett erőszakos cselekedetek büntetését. A népszavazás
eredménye nemcsak közvetlen hatása miatt jelentős, hanem azért is,
mert jelzi, az amerikaiak kezdik felismerni a kábítószer-ellenes háború
hiábavalóságát és a realista alternatívákban való gondolkodás szükségességét. Soros
György magyar származású amerikai milliárdos magánvagyonából
egymillió dollárral, az összes hozzájárulások mintegy 25-30%-ával támogatta
a népszavazási kezdeményezést, de nem vett részt sem a kampány előkészületeiben,
sem a népszavazás során feltett kérdés megfogalmazásában. Soros
szerint a kábítószerek elleni háború nem nyerhető meg, és az ellene
folytatott harc mikéntje megosztja az amerikai társadalmat. A kábítószer-fogyasztás
bűntetté minősítése több kárt okoz, mint hasznot, mivel megakadályozza
a hatékony orvosi kezelést, és sokak intézményes elzárásával jár.
A bebörtönözöttek száma ma Amerikában több mint másfél millió,
ez a szám kétszerese a tíz évvel és háromszorosa a húsz évvel ezelőttinek.
1980 óta a kábítószer-ellenes törvények megsértéséért bebörtönzöttek
száma a nyolcszorosára növekedett, ez a szám jelenleg négyszázezer.
A törvények különösen kegyetlen hatással vannak az
afrikai-amerikaiakra, ugyanis a színes bőrű fiatalok körében növekedett
leginkább a kábítószer miatti bebörtönzések aránya. Minden hetedik
(!) fekete férfit életében már elítéltek kábítószerrel
kapcsolatos bűntett miatt. A teljes betiltás (prohibíció) politikája
következtében növekszik a kapcsolódó betegségek és halálozások száma.
Amíg a kábítószerek iránti kereslet és az eladásából származó
haszon ilyen magas, képtelenség szabályozni a kínálatot. Ha a közvélemény
elfogadná, Soros olyan módon "tisztítaná ki" a kábítószerek
feketepiacát, hogy a heroint és más illegális drogot a nyilvántartott
kábítószerfüggők receptre megvásárolhatnák, míg az alkalmi kábítószer-fogyasztók
ellen társadalmi és jogi szankciókat léptetne életbe. Svájcban,
Hollandiában és más országokban kísérleteznek ezzel az új megközelítéssel. Elsődleges
feladat megakadályozni, hogy a gyermekek kábítószerhez jussanak,
illetve azt fogyasszanak. Még a marihuána is káros a fiatalok mentális
és érzelmi fejlődésére. A drogok "démonizálása", tiltása
önmagában csak ösztönöz a fogyasztásukra, mivel a lázadás a felnőtté
válás velejárója. Különös gonddal kell elkerülni, hogy a marihuána
káros hatásait eltúlozzák, mivel ez aláásná a keményebb drogokra
figyelmeztetés hitelességét. Amerikában a dohányzás elleni oktatás
és annak elérése, hogy társadalmi egyetértés született a dohányzás
elítélésében, sokkal sikeresebb volt, mint a kábítószer-ellenes háború.
"Az arizonai és kaliforniai szavazók bebizonyították, lehetséges
értelmesebb és könyörületesebb drogpolitikát kialakítani, miközben
könyörtelenek maradunk a drogfogyasztás ellen. Remélem, más államok
is követik ezt a kezdeményezést. Kész vagyok támogatni adózott jövedelmemből
ezeket az erőfeszítéseket, és örömmel tekintek előre, amikor az
országos drogellenes politika jobban tükrözi a nyitott társadalom eszményeit"
- írta Soros György a Washington Post 1997. február 2-i számában. Internet
és drogveszély Csábító
kábítószer-kultúra virágzik az Interneten. Miközben a szülők, a
pedagógusok és a kormány arra ösztönzik a fiatalkorúakat, hogy
mondjanak nemet a kábítószer-fogyasztásra, az Internet bazárszerűen
mutatja be a komputerhasználóknak, hogyan kábítsák el magukat (get
high) az LSD-vel. Bepillantást enged abba, milyen érzés heroint vagy
kokaint fogyasztani, árlistát közöl a marihuána feketepiacán, vagy
bemutatja a methamphetamine, a "speed" néven jobban ismert kábítószer
kémiai képletét. Elég, ha a tinédzser leül a komputer mellé, rákattint
egy Los Angeles-i postaküldő áruház ikonjára, és máris betekinthet
a kábítószer-élvezet "gyönyöreibe", a hallucinogének világába,
a marihuána alkímiájába és más furcsa "utazásokba". Avagy
tanácsot kap arról, hogyan kell vadkendert termeszteni, hol lehet a
vadkender vetőmagjához hozzájutni. Manapság bárki felállíthat saját
honlapot (website), több száz marihuánát hirdető honlap létezik, képtelenség
lépést tartani a bővülésükkel. Az
amerikai kongresszusban nagyon gyorsan döntöttek az Interneten található
pornográfia korlátozásáról, eközben sokkal kevésbé törődnek
azzal, hogy az Interneten nyíltan hirdetik a kábítószer-fogyasztást,
sőt tanácsokat adnak a kezdő fogyasztóknak. A Center for Media
Education, egy washingtoni kutatócsoport, amely az Internet tartalomelemzésével
foglalkozik, megállapította, hogy az Egyesült Államokban 1996-ban ötmillióra
volt tehető a hálózatot használó fiatalok (17 éves korig) száma, és
több mint kilencmillió egyetemi hallgató kapcsolódik rá rendszeresen
a hálózatra. Az
Internet drogkultúrája számos okból terjed. Az egyik ok az, hogy a hálózati
fórumok és beszélgető csoportok (chat groups) tűrik vagy kimondottan
helyeslik az illegális drogok, különösen a marihuána fogyasztását.
A másik: számos honlap kimondott használati utasításokat tartalmaz
arra vonatkozóan, hogyan kell termeszteni a kábítószer alapanyagát,
hogyan kell azt feldolgozni és fogyasztani. A kérdés nem az, vajon ezen
csoportoknak, egyéneknek van-e joguk rátenni a hálózatra ezeket az
anyagokat, hanem az, vajon a szülők, a tanárok, edzők stb. tisztában
vannak-e azzal, hogy az ilyen információ megtalálható a hálózaton.
Minden jel arra mutat, hogy nincsenek erről ismereteik azért, mert a
felnőttek kevésbé használják a komputert, és fogalmuk sincs arról,
hogy kábítószer-ellenes erőfeszítéseik hatását a hálózaton található
információk pillanatok alatt semmivé tehetik. Harmadrészt, a szólásszabadság
védelme érdekében az Interneten nincs minőség- és tartalom-ellenőrzés,
amely lehetővé tenné, hogy különbséget tegyenek az igaz, a torz, az
eltorzított és a hamis információk között még azokban a vitákban
sem, amelyek végső soron illegális cselekedetekre buzdítják az érdeklődőket. A
Center for Media Education egyik 1996-os jelentésében azzal vádolja az
alkoholgyártó és -forgalmazó cégeket, valamint a dohánygyárakat,
hogy az Internetet saját gyártmányaik népszerűsítésére használják
fel olyan színes, megragadó, interaktív módszerekkel, amelyek nagy hatással
vannak a fiatalokra. Ugyanez vonatkozik a kábítószerek népszerűsítésére
is. Meg kell említeni ugyanakkor azt is, hogy számos Internet-honlap
drogellenes. Vannak olyan szervezetek és programok, amelyek az Interneten
keresztül nyújtanak támogatást a drog- és alkoholellenes közösségeknek.
Az egyik ilyen honlap havonta háromszázezer oldalnyi alkohol-, dohányzás-
és kábítószer-ellenes anyag lehívását teszi lehetővé az előfizetőknek. Az
elektronikus média, a televízió, rádió, a film, a video, a CD-ROM és
az Internet mai modern világunk leghatékonyabb oktatási közvetítői.
A média képes igen gyorsan és hatásosan megváltoztatni a fiatalok
hozzáállását és magatartását. Ha tehát az amerikaiak komolyan
gondolják a kábítószer-fogyasztás visszaszorítását, több pénzt
kellene áldozniuk egy agresszív médiakampányra, amely lényeges módon
erősítené a kábítószer-megelőző programok hatékonyságát. Az
amerikai kongresszus 175 millió dollárral támogatja a drogellenes médiakampányt.
Ez az összeg dupláját is elérheti, ha ahhoz a médiaszervezetek és a
magánszektor is hozzájárul. A médiakampány egy részét képezi annak
az oktatási kampánynak, amely minden elérhető eszközt felhasznál az
amerikai gyermekek és fiatalok meggyőzésére. A
mai gyermekek több időt töltenek a televízió előtt, mint az iskolában.
A középiskola befejezéséig egy átlagos fiatal kb. 15 000 órát tölt
a televízió előtt, míg iskolalátogatásra 12 000 óra jut. A média
ma már több, mint üzenet, a média környezetünkké vált. A hirdetési
szakértők azzal számolnak, hogy a kábítószer-ellenes médiakampányban
hetente legalább négy műsorra kerüljön sor, ezek a műsorok pedig érjék
el a megcélzott korosztályok 90%-át. Úgy gondolják, hogy a kampány
megfelelő szervezéssel és tartalommal, más drogellenes oktatási
programokkal együttműködve, öt év alatt el tudja érni, hogy a diákok
elutasítsák a drogfogyasztást. A National Institute of Drugs egyik
1997-ben kiadott felmérése szerint a médiaprogramok akkor a leghatékonyabbak,
ha szervesen kapcsolódnak más, a helyi közösségekben szervezett
programokhoz. Egyetértés van tehát abban, hogy az oktatást ma már nem
lehet csak az iskola feladatának tartani és a drogellenes nevelést az
iskolára korlátozni. Az elektronikus korban a folyóiratok címlapjának,
a zabpehelydobozoknak és az élelmiszerek csomagolásának is megvan a
maga funkciója. A hirdetésektől az Internetig minden befolyásoló eszközt
fel lehet használni arra, hogy ésszerű választási lehetőségeket kínáljon
a fiataloknak, és megóvja őket a kábítószer káros szenvedélyétől. Zsigmond
Anna |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |