Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
"A
tudomány, a fizika gyakran az irodalmon keresztül jut el az
emberekhez" - válaszolja Simonyi professzor Staar Gyula kérdésére.
"Nem véletlen - teszi hozzá -, hogy A fizika kultúrtörténete könyvem
címlapjának kísérőábrája minden kiadásban ugyanaz: a középkori
világnézet szerint a kozmosz felépítése, Dante Isteni színjátékából
véve, ahogyan Botticelli ábrázolta." Egy kor általános világképe,
fizikai világfelfogása, irodalma és képi ábrázolókészsége Simonyi
professzor előadásában kölcsönös vonatkoztatásaik és egymásra
utaltságaik olykor igencsak bonyolult és áttekinthetetlen hálózatából
engedelmesen rendeződik szépen áttekinthető, ám sohasem zárt
sorokba, a felismerés hasonlíthatatlan élményét keltve az olvasóban:
így volt, bár persze történhetett volna másképp. Ahogyan
például Bolyai János Appendixét beágyazza a nem euklidészi geometriák
későbbi fejlődéstörténetébe, abból nemcsak azt látjuk be - szó
szerint, szemléletes ábrák és képletek segítségével -, hogy
alkalmas modellek kidolgozásáig micsoda gondot okozott Bolyai
matematikai vagy pláne fizikai gondolatainak a megértése, hanem azt is,
hogy egy megkésett polihisztorizmus miatt milyen emberfeletti küzdelemre
kényszerült Bolyai János. A magyarországi fizika kultúrtörténetéből
még világosabban látszik, mint A fizika kultúrtörténetéből, hogy
szakmai és társadalmi fejlődés, jóllehet nem határozza meg egymást
- mint a ma divatos "konstruktív" tudománytörténet-írás
hiszi -, elválaszthatatlan egymástól. Simonyi professzor elbeszélésében
a historiográfia makacs "oknyomozását" a kontingenciák mérhetetlenül
finomabb játéka váltja fel, ahol kivételes lángelmék kivételesen
nagy energiával valami szakmai "alagúteffektussal" átjuthatnak
a társadalmi "potenciálvölgy" falán, de a folyamatos szakmai
fejlődéshez másféle társadalmi "energiaeloszlás" szükséges.
Levélrészletekkel, az Üdvtanból vett részletekkel, Németh László
Bolyai-drámájából, Székely János Bolyai-szonettjeiből származó idézetekkel
- ma divatos szóval - "kontextualizálja" ezt Simonyi
professzor, és külön, expressis verbis megfogalmazza; általános tudománytörténeti
érvénnyel: "Ha egy ország bizonyos időre kiesik a fejlődés előkészítéséből,
tehát nem működik közre annak létrejöttében különböző saját
bajai miatt, ezt egy másik ország megteszi. Találkoztunk ilyen
esetekkel. Németország például a harmincéves háború miatt kiesett a
fővonalból, de ott volt Franciaország, Anglia, Itália. Azonban, ha
egyetlen ország, különösen ha olyan, a kultúrkör szélén álló
peremország fizikájának fejlődéséről van szó, mint Magyarország -
ezt a peremállapotot kissé eufemisztikusan külön is hangsúlyozzuk: mi
vagyunk a Nyugat védőbástyája -, ott egészen természetesen a
paradigmaváltásokat nem a fizikai törvényszerűségek határozzák
meg, hanem az államalakulat eseményei. A fizika hosszú ideig nem élhet
önálló életet, talán csak csíráiban, vagy abban sem, a többi, a műveltségi
fokot definiáló jelenséggel teljesen együtt élve fejlődik." Kazinczy
Ferenc és Széchenyi István egyazon irányba ható pályájának a
felvillantásával (önmagában a magyar historiográfia ritka szép
felfedezéseinek egyike) mutatja meg Simonyi professzor, hogyan vezethet a
gazdasági és a műveltségi fokot definiáló "peremfeltételek"
megjavítása, sőt már az érte vívott erőfeszítés gyarapodásra. A
rengeteg kép, térkép, ábra, fakszimile, idézet, illetve a hozzájuk fűzött
kommentárok közül emeljünk ki a könyv szemléletének érzékeltetésére
kettőt. Az egyiket Kazinczy nyelvújító törekvéséről. "Még az
anyag szó tisztázatlan születési körülményeit is hajlandók vagyunk
megbocsátani: ha a materia szóban benne van a mater, a magyarban legyen
benne az anya." Széchenyiről: "Kíméletlen őszintesége megdöbbentő:
"Íme, nyíltan azon vallomást teszem, hogy hazánk előmenetele
magasb felemelkedése legfőbb gátjai mi vagyunk, mi, tehetősebb
birtokosok."" És persze birtokos nemesség, akik "közül
sokan azon az állásponton voltak, hogy nekik csak Verbőczy (Werbőczi)
maradjon meg, hogy tudják, mennyi robotot követelhetnek, mennyi dézsmát
szedhetnek, és mikor húzhatják deresre az ősi juss alapján jobbágyukat".
A
rendi önzés a Bolyaiak tragédiájának a háttere (mert, amint a Németh
László-idézet mutatja, tragikus volt a maga módján az apa sorsa is),
a Kazinczy-Széchenyi szelleme által életre keltett művelődés és
gyarapodás pedig Jedlik Ányos kísérleti fizikusi és pedagógiai géniuszának
kibontakozásáé. A könyv tán legszebb fejezeteinek egyike a Jedlikről
szóló, az emberi és históriai megértés, valamint a szakmai részletek
megértetésének remeke. Egy mondata pedig Eötvös Lorándig sőt máig
előre utal: "Jedliket igazán jó pedagógussá az tette, hogy azt
az örömét (Jedlik számára a kutatás, a kísérletezés az öröm, a
boldogság forrása volt) másokkal is meg akarta osztani; ezen
igyekezete, hogy tudniillik bemutathassa a hallgatóságnak a jelenséget,
újabb eredményekhez, találmányokhoz vezetett." De
Jedlik még "magányos sorsú, magányos alkotó". "Iskolák,
egyetemek, művelődési intézmények" sorát kellett létrehozni
ahhoz, hogy az ország bekapcsolódhassék Európa tudományos életébe.
Erről szól a 4.4 fejezet: "A XIX. század uralkodó eszméi."
A cím a találó Simonyi-címek jellegzetes példája; Eötvös József híres,
de ma alig olvasott könyvének címével utal a feladat nagyságára, a műből
vett szokatlanul hosszú idézettel pedig az ország és a kor határain
messzi túlmutató, sok tekintetben ma is, vagy inkább ma újra aktuális
gondjaira és kétségeire. A fejezet Eötvös József életműve köré tömörítve
összegezi a negyvennyolcas "áprilisi törvényekkel a rendi struktúrát
parlamentáris államrendszerré" átalakító fejlődés viszontagságos
és hosszú folyamatát, amely tágabb és hatékonyabb keretekben újraélesztette
mintegy a Kazinczy-Széchenyi-szerep "összjátékát". Ez az újraélt
reformkor, beleértve Eötvös József és Trefort Ágoston mélyreható művelődési-nevelésügyi
reformjait, a nagy nemzeti intézmények kialakulását, illetve megszilárdulását,
Simonyi professzor bemutatásában válik igazán jelenünk részévé, el
egészen az akkori nagyokat idéző utcanevekig. "Igen, a Döbrentei
térről megcsodálhatjuk az Erzsébet-híd budai lejárójának forgalmát,
a Gellért-szobrot, a Dunát, kellemes kis zöld parkjában kipihenhetjük
magunkat. A Rómer Flóris úton felsétálhatunk Budapest egyik legszebb
villanegyedébe, a Rózsadombra. A Szemere utcán megközelíthetjük az
Oktatási Minisztériumot." Most már jöhet az adatgazdag és szükségképpen
szakszerű felsorolás. Ezt
a jelennel számoló és jelenbe ható szemlélet alkalmazza a legszigorúbb
szakmai-fizikai fokon Az Eötvös-inga és az atommag szerkezete című
fejezet. Mert itt tán megint nem elsősorban az az érdekes, hogy sehonnét
jobban és könnyebben meg nem lehet érteni az Eötvös-féle torziós
inga általános elrendezését és a véle végzett kísérleteket, hanem
a mai mérések a tehetetlen és a súlyos tömeg egyenlőségéről; és
persze megint az "irodalom", "Gellért Oszkár Naplójából",
Gellért Eötvös-versével: "... S ezért van-e, hogy évmilljók
alatt / A szív mellünkben nyugatabbra billent? / S ha kettészelik is:
balfelől belőle / Valamivel mindig - / Valamivel mindig több
marad." A
következő fejezet, Bláthy és a többiek akár "önéletrajzként"
is felfogható: "A jelen könyv szerzője elég öreg ahhoz, hogy emlékezhessen
arra, mint egyetemi hallgató, aki nyári szakmai gyakorlatát a Ganz gyár
próbatermében végezhette a harmincas évek közepén, még az egészen
nagyokkal (Bláthy, Kandó) egy levegőt szívhatott, távolról csodálva
őket, és emlékezzen a vég nélküli vitákra a fiatalabb generációval
a H, B, M fizikai jelentéséről, méréssel ellenőrizhető voltáról
és térbeli eloszlásáról egy-egy bonyolultabb szerkezetben. Ezen viták
eredményei a szerző későbbi tankönyveiben csapódtak le." Bláthyval
az erősáramú elektrotechnika hazánkban a világfejlődéssel egy időben
jutott el az elektromágneses jelenségeket kormányzó törvényekből
kiinduló, komoly számításokra alapuló tervezés időszakába. Fontos
az is, ahogyan ezt a világgal együtt lépő fejlődést a könyv
bevezeti: "A történet nagyon prózai. A kéregöntéssel készült
vasúti kerekeivel híressé vált és meggazdagodott Ganz Ábrahám gyárának
agilis igazgatója, Mechwart András 1878-ban Párizsban járt a világkiállításon.
Talán akkor győződött meg véglegesen sejtése igazáról, hogy az erősáramú
elektrotechnika a közeljövő kulcsipara lesz." Az
utolsó fejezet az 1896-os millennium kapcsán a késő kiegyezéses
korszak kettős arcát mutatja be. Egyrészt hatalmas infrastrukturális,
gazdasági, műszaki és tudományos fejlődést, másrészt a mélyülő
nyomort. "6. ábra. A millenniumi kiállítás épületei madártávlatból.
A kulisszák mögött a kápráztató fény ellenére is fel lehetett
fedezni az ország gazdasági és tudományos erejét." "7. ábra.
Kivándorlók a fiumei kikötőben. A kulisszák és a káprázat egyúttal
elfedték a szociális bajokat, a nyomort, amely az ország elhagyására
kényszerített milliókat." "A
millenniumból csupán nagyszabású építkezések - az anyagi javak
termelőinek alkotásai - élték túl az idő múlását, a soviniszta
illúziókból szőtt kulisszák hamar szétfoszlottak." Irodalomtörténészek
tanulhatnának abból, ahogyan összegezi a millenáris kor szépirodalmi
hanyatlását s aztán a kiemelkedést a Nyugattal, s filozófusok
tanulhatnának, ahogyan a kor honi filozófia törekvéseit összegezi. Különösen
tanulságos, ahogyan - elismerten és kifejezetten saját véleményeként
- Pauler Ákosról szól, akinek nyomán meg kívánta ismerni a modern
filozófiát. "Pauler módszere azonban, a redukcionizmus, amellyel a
minden relativizmustól és pszichologizmustól mentes abszolút igazság
eszméjéhez akar eljutni, a maga steril elvontságával
visszarettentette." Ez
a személyes véleményt vállaló, de másra soha rá nem erőltető
szemlélet fontos eleme Simonyi professzor historiográfiájának. Ahogyan
például "A XIX. század uralkodó eszméi" című fejezetben a
kor hivatásos filozófusainak az ismertetése után megjegyzi: "Azt
hiszem, ezek után érthető, ha szívesebben olvassuk Eötvös József
nem filozófiarendszerbe foglalt, józan, moralizáló, tanulságos
gondolatait, vagy Madách Imre költői megfogalmazású bölcsességeit."
És hosszan idézi a prágai színből Kepler-Ádám monológját a Tanítvánnyal.
El kellett volna olvasniuk a Tragédia mai színre hozóinak A magyarországi
fizika kultúrtörténetét, akkor tán meggondolták volna, hogy egy
megcsalt férj csillagnéző tornya alatti előkelő udvaronci pajzánkodássá
zanzásítsák Madách költői megfogalmazású bölcsességeit. Mert
ahogyan Ilia Mihály tanítja - nem lehet elégszer ismételni -: "A
magyarság ízlés kérdése is." A
második kiadásban, ha egyáltalában lehetséges, ez az "ízlés",
már csak a külcsín tekintetében is, a tökéletességig fokozódik. Tán
épp ebben a szellemben kerül a negyedik rész mottójául választott rövid
Eötvös József-idézet helyébe "A XIX. század uralkodói eszméi"-ből
az egész passzus, folytatólag: "Nem akarom, hogy a tudomány
Magyarországon mint egy karácsonyfa állíttassék föl, fölékesítve
mindenféle csecsebecsékkel...". És az idézet szellemének
megfelelően bővül a szöveg visszafelé, a Ratio Educationis irányába
is, részletes utasításokat tartalmazó táblázatok fakszimiléivel, s
az útmutatóval, hogyan kell a közép- és főiskolai oktatásban
hasznosítani a célszerűen felszerelendő múzeumok lehetőségeit.
Szemmel láthatóvá válik itt, hogyan gyökereztek a reformkor törekvései
és eredményei a felvilágosodás összeurópai szellemiségében, a Széchenyi
által saját kezűleg készített vázlat a Lánchídhoz az építésnél
alkalmazott munkagépek képével pedig tájékoztat a korabeli mérnöki
kultúráról. Ennek megfelelően a megelőző Előzetes áttekintés Helyünk
Európábanná bővül, beszédes képekkel illesztve be a magyar
reformkort a Szent Szövetség korába. Bővül a Bolyai-fejezet is, elsősorban
a marosvásárhelyi Református Kollégium történetére vonatkozó
adatokkal, képekkel, fakszimilékkel, s azzal az elismeréssel, ahogyan
ezeket Simonyi professzor Weszely Tibornak megköszöni. Szép meglepetés
a marosvásárhelyi Bolyai-múzeum kistermének a fényképe, a fából
esztergált pszeudoszféra-modellel. Még az úgy ahogy van tökéletes
Jedlik-fejezet is bővül korabeli fizikatankönyvek összehasonlítására
késztető fakszimilével, így például Gyulai Pál, Trefort, Veres Pálné,
Teleki Blanka, Leövey Klárával, Erkel, Liszt Ferenc ünneplése,
Brassai Sámuel (akiről a korrektúrák tanúsága szerint nagyon bajos
volt megfelelő képet keríteni), Böhm Károly képével, fakszimilével
a Vasárnapi újságból, A falu jegyzője, A Karthausi címlapjáról, és
így tovább, ezzel a sok képpel és kompetens, tömör képaláírásaikkal
ez a fejezet a fizika fejlődésének tükrében ablakot nyit az egész
magyar XIX. századra. A 4.5 és a 4.6 fejezet pedig tömör és hiteles
tudósítás a magyar századfordulóról, a fizika, a technika, az
irodalom tükrében. Teljes és tökéletes összegzés, és mint ilyen,
definíciószerűen nyitott. A 10. ábra Kövesligethy Radóról, a Radnai
Gyulára hivatkozó, fizikatörténeti felfedezésnek számító képaláírással,
valamint a 9. ábra Zemplén Győzőről, a képaláírást kiegészítő
búcsúztató cikk fakszimiléjével, és Szabó Dezső Elsodort falujából
a Zemplénről mintázott Parády Viktor-részlet idézésével szelíden
és hathatósan figyelmeztet rá, hogy mi minden kutatnivaló akad még
gyakran agyonműveltnek vélt művelődéstörténetünkben. De azzal az
ízléssel és mesteri alázattal kell hozzányúlni, amire Simonyi
professzor mutatja a példát, egyebek közt ennek a könyvnek a még tökéletesebbre
csiszolásával. A műgonddal munkálkodó ember elszántságával, amit
Bibó István a demokrácia kritériumaként írt le, szemben a látványra,
csillogásra és magamutogatásra kész arisztokrata mentalitással. *A
könyv sajtóbemutatóján, 2002. március 19-én elhangzott előadás
nyomán.
Vekerdi László [Természet Világa, 2002./6.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |