Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Húszmillió
dolláros retúrjegy néhány perces súlytalanságért Az
ötödik állandó legénység indult a Nemzetközi Űrállomásra. Az űrhajósok
hosszú évek kitartó felkészülése után repülhetnek, azonban már két
olyan ember is akadt, aki kizárólag dollármillióinak köszönhette a
kivételes élményt. Az oroszok azt is közzétették, hogy októberben
újabb űrturista utazhat az állomásra. Kezdődik az űrbiznisz. Az
elmúlt másfél héten többször is elhalasztották az Endeavour űrsikló
fellövését, kétszer a kedvezőtlen időjárás akadályozta meg az indítást,
egyszer műszaki probléma. Az űrsikló legénysége közül három űrhajós
mintegy négy hónapra az űrállomáson marad, felváltva az ott dolgozó
három asztronautát. Elődeiknél talán nyugodtabb hónapok elé néznek.
Persze a most leváltott társaságnak is csupán egy igazi problémája
volt: a nemzetközi űrállomáson átmenetileg felmondta a szolgálatot
az oxigénellátást biztosító berendezés. Az orosz
"Elektron" oxigéngenerátor javítása alatt a háromfős személyzet
a tartalékrendszert használta. Az oxigénellátásban mutatkozó gondok
kezelésére az orosz űrirányítók nagy gyakorlatra tettek szert: a
tavaly sikeresen az óceánba süllyesztett Mir űrállomás fedélzetén
például egy hibás oxigénpatron 1997-ben tüzet okozott. Háromszobás
űrállomás Az
eredetileg Alfára keresztelt, majd Nemzetközi Űrállomásra (ISS) módosított
nevű, tucatnyi állam összefogásaként épülő űrobjektum szerelése
1998-ban kezdődött el. Akkor az orosz Zarja és az amerikai Unity modul
kapcsolódott öszsze. 2000 júliusában csatlakozott hozzájuk a 19 tonnás
Zvezda lakómodul, októberben pedig már az első állandó legénység
is megérkezett. Novemberben 17,5 tonnás rácselemmel egészült ki a
berendezés. Miután kinyitották a két-két napelemszárnyat, a
napelemek fesztávolsága 73 méterre nőtt. E művelettel már a földi
szemlélő számára is látható lett a nemzetközi űrállomás. 2001
elején csatlakozott az 1,3 milliárd dollárért kifejlesztett 8,5 méter
hosszú és 4,3 méter átmérőjű alumíniumból készült henger alakú
Destiny modul. Az amerikai gyártmányú Destiny az űrállomás egyik
legfontosabb eleme, hiszen itt végzik el a különböző tudományos
programok nagy részét. Az újabb elemmel az immáron 112 tonna tömegű
űrállomás belső tere egy háromszobás lakáséval vetekszik. Tavaly márciusban
került fel az állomásra a magyar Pille berendezés, amely az űrhajósokat
érő sugárzást méri. Mérőfejeit az űrhajó, illetve az űrállomás
belsejében, sőt az űrhajósok ruháján is el lehet helyezni. Az
elmúlt időszakban több legénység is megfordult az űrállomáson, köztük
két űrturista. Az űrturizmus néhány évvel ezelőtt a sci-fi világába
tartozott, ám közben nagyot fordult a helyzet. Az amerikai Dennis Tito
után idén tavasszal Afrika első űrhajósa, a dél-afrikai Mark
Shuttleworth ugyancsak a saját pénzén jutott fel az ISS-re. Mindkettőnek
fejenként 20 millió dollárjába került a néhány napos űrkaland. -
Az űrturizmus nem Dennis Titóval, hanem egykori kelet-európai szövetségeseink
repülésével kezdődött - nyilatkozta korábban Jurij Koptev, az űrutazásokat
lebonyolító Roszaviakozmosz vezetője. Koptev szerint a szovjet időkben
a kozmosz a szocialista világrendszer egyfajta kirakata volt, és így
persze senkinek sem jutott az eszébe, hogy pénzt kérjen azért, hogy például
Farkas Bertalan az űrben járt. Kovtev szerint az űrturizmus ma sem hoz
sokat a konyhára, pontosabban a befektetésekhez képest igen csekély a
haszon. Az
űripar, az űrkutatás jelenlegi nagyágyúja az USA. Az idén 32 milliárd
dollár az ország űrkutatási költségvetése - fele a NASA-é, a többi
felett döntően a védelmi minisztérium rendelkezik. Az európai űrügynökség,
az ESA 2002-ben 5,3 milliárd dollárból, Japán 1,8 milliárdból gazdálkodik.
Oroszországban mindössze 700 millió dollár jut erre a célra. Így érthető,
hogy egy űrturista 20 millió dollárja is jól jön Moszkvának. A
nagy elődökhöz viszonyított lemaradását rohamléptekben csökkenti Kína.
Idén áprilisban landolt a hat napig és 18 óráig keringő Sencsou III
(Égi hajó) ember nélküli űrhajó leszállóegysége. A kabinba
asztronautabábukat ültettek, és felszerelték az emberi szervezet
fiziológiai folyamatait ellenőrző műszerekkel is. Az űrprogram vezetői
úgy látják, a Sencsou III "technikailag alkalmas asztronauták űrutazására".
A kínaiak 2005-ig tervezik az első űrhajós fellövését, amivel Kína
harmadik országként - az USA és a volt Szovjetunió után - csatlakozna
az űrnagyhatalmakhoz. Kína 1999 novemberében, majd 2001 januárjában lőtt
fel ember nélküli űrhajót. Mindkét esetben sikeres volt a földre szállás.
Tavaly az űrhajó - majommal, nyúllal és kutyával a fedélzetén - egy
hetet töltött Föld körüli pályán. A
magyar űrkutatás önállóan természetesen nem létezik, nemzetközi
programok beszállítójaként viszont elismerik a magyarok munkáját.
Szegő Károly, az MTA Részecske- és Magfizikai Kutatóintézetének
vezetője szerint mintegy 200 szakember dolgozik űrfeladatokon. Ez ennél
is több lehet, hiszen az ország az ESA-tagságot célozta meg. Az európai
űrkutatás nem titkolt célja, hogy belátható időn belül az
amerikaival azonos teljesítményre legyen képes. A NASA-hoz hasonló
rendszer kiépítésére az elkövetkező években 30 milliárdot költ a
kontinens, ennek köszönhetően nyolcvanezer új munkahely is létrejön.
Ebből a programból hazánk sem maradhat ki. Dennis
Titóval, noha honfitársukról volt szó, a NASA vezetői nem tudtak kibékülni.
Az orosz űrhajón érkező amerikai milliomosnak például megtiltották,
hogy az űrállomás amerikai szektorába lépjen. A dél-afrikaival már
elnézőbbek voltak, sokkal kevésbé ágáltak ellene. Ő például az
amerikai részen is szabadon mozoghatott. Az internetes vállalkozásából
meggazdagodott 28 éves Shuttleworth egyébként határozottan kikérte
magának, ha valaki őt űrturistának titulálta. Szerinte lényeges különbség
volt az ő és Tito útja között. Shuttleworth például négy tudományos
kísérletet - például Alzheimer- és Parkinson-kórral kapcsolatos
sejtvizsgálatokat - is végzett a fedélzeten, munkáját támogatta a dél-afrikai
kulturális minisztérium és az ország Orvosi Kutatási Tanácsa is. A
NASA egyébként a közelmúltban maga is bejelentette, hogy a Nemzetközi
Űrállomás kapacitásának harminc százalékát a kereskedelmi célú
programokra kell fenntartani. Az oroszok gyorsan nyilvánosságra hozták,
hogy az októberben az űrállomásra induló Szojuz fedélzetén van még
egy szabad hely. Érdeklődőkből nincs hiány. Egy popzenész már
bejelentkezett, de egy lengyel milliomos is érdeklődik az út iránt. -
Az emberes űrrepülés technikai háttere ma már ott tart, hogy néhány
éven belül az űrturizmus jól jövedelmező üzleti vállalkozást nyújtó
szolgáltatás lehet - véli Both Előd, a Magyar Űrkutatási Iroda
igazgatója. Az űrtechnika először az adott ország politikai, katonai
céljait szolgálta, de az idő múltával a polgári távközlésben, a
navigációban, a távérzékelésben is használták a korábban szigorúan
titkolt eljárásokat. Űrsikló
turistáknak Az
emberes űrrepülés új lehetősége: ha pénzed van és az egészséged
is megfelelő, feljuthatsz az űrbe. Hamarosan jóval százezer dollár alá
süllyedhet az űrturizmus ára. Egy orosz vállalat idén márciusban
mutatta be annak az Sz-21 névre keresztelt kisméretű, mindössze háromszemélyes
űrrepülőgépnek a prototípusát, amelyet kimondottan az űrturizmus céljára
készítettek. A tervek szerint 2004-ben már sor kerülhet az első ilyen
járat indítására. Az űrsiklóra egy jegy százezer dollárba kerül
majd. Az Sz-21 egy speciális hordozógép hátán emelkedne a levegőbe,
majd a megfelelő magasság elérése után leválna róla. Innen saját
rakétái segítségével jutna el a Földtől számított száz kilométeres
magasságba. A Tito-féle húszmillió dollárhoz képest a jegyár
kompromisszumot jelent, hiszen az Sz-21-esen az igazi űrutazás mindössze
három percig tartana, míg az egész út négy-öt órát venne igénybe.
Egy dologban viszont nincs megalkuvás: ők is átélhetik a súlytalanság
érzését, és gyönyörködhetnek az alattuk lévő kék bolygóban.
Jelentkezőkből mindenesetre nincs hiány, már eddig 250-en fizették be
az előleget. A program nyugati befektetők fantáziáját is megmozgatta:
mostanáig mintegy tízmillió dollárral szálltak be az első űrsikló
elkészítésébe. Egy
másik üzleti csoport már űrszállodák kifejlesztésén töri a fejét.
Ezek kezdetben meglehetően spártai körülményeket biztosító lakómodulok
lesznek, később azonban több száz fő befogadására alkalmas
komplexumok megépítése sem elképzelhetetlen. Ennek ma nem is
technikai, hanem pénzügyi akadályai vannak. Csupán három személy
fogadására alkalmas lakómodul ára 180 millió dollár, ehhez jön még
a felbocsátás harmincmillió dolláros költsége. További kiadással jár
a folyamatos utánpótlás. Az üzemanyagot és egyéb szállítmányokat
feljuttató űrhajók minden egyes startja 20 millió dollárba kerül. Vannak
egyéb nehézségek és kockázatok is. A földi irányítás az elmúlt hónapban
a Nemzetközi Űrállomás keringési pályájának emelését rendelte
el, hogy elkerüljék az ütközést egy űrben keringő törmelékdarabbal.
A manőver nélkül egy régi orosz rakétafokozat két mérföldnél közelebb
került volna az állomáshoz. A több ezer kilométeres sebességgel mozgó
hulladékdarabok - még a legkisebbek is - ugyanis a műholdakra, szondákra
és embert szállító űrhajókra egyaránt veszélyesek. Az első
szputnyik 1957-es indítása óta földközelben tízezerszer több hulladék
gyűlt össze, mint az addig ott lévő kisebb-nagyobb kődarabok.
Csavarok, kiégett rakétahajtómű-fokozatok, kiszolgált műholdak, festékdarabok
mozognak olyan sebességgel, hogy komoly kárt okozhatnak, akár meg is
semmisíthetnek egyes értékes űreszközöket. Néhány évtized alatt a
Föld légkörébe érnek - és ott elégnek - azok a tárgyak, amelyek
200 kilométeres magasság alatt vannak, de a távolabbiak évezredekig
vagy évmilliókig keringenek a Föld körül. A
Föld körül keringő űrszemét tehát nem jelent túlzottan nagy
fenyegetést, körültekintő előkészítés esetén nem történhet
baleset a turistákat szállító űrjárművekkel - vélekedik Both Előd,
aki szerint egy űrutazás kockázata nem haladja meg az extrém sportok
űzőit fenyegető kockázatokat. Az űrutazásokkal kapcsolatban mindig
felvetődik, vajon ki lesz a következő magyar űrutas? Both Előd
szerint az, aki összegyűjt húszmillió dollárt, és sikeresen átesik
a kiképzésen. Ha nem sürgős, évek múltán már kisebb összegből is
kihozható a dolog. Irány
a Mars! Merjünk
ennél is nagyobbat álmodni. Bolygószomszédunkról, a Marsról az utóbbi
években számos olyan mérési adat érkezett, amelynek alapján nem zárható
ki, hogy valamikor ott is volt élet. Az viszont már biztos, hogy ma is
jelentős mennyiségű víz található a vörös bolygón. Víz tehát
van, ásványi nyersanyag is található - Amerikában rögtön elkezdtek
álmodozni egy emberes marsi utazásról. Both Előd szerint ugyanakkor
tudományos szempontból az emberes utazásnak nincs sok értelme, igaz, hírértéke
viszont óriási lenne. A másfél évig tartó útról a média hetente
beszámolhatna, míg egy szonda leszállása legfeljebb egyszer jelenne
meg a híradásokban. Emellett a marsi út hihetetlenül költséges,
ennyi pénzből végig lehetne szondázni a teljes Naprendszert. Az
ember még csak a Holdon járt, az általa alkotott űrszondák közül
viszont négy már elhagyta a legtávolabbi bolygót, a Plútót is. A két
Voyager éppen huszonöt éve repül, de további húszezer évnyi égi száguldás
után hagyja csak el a Naprendszert - mondja Horváth András, a fővárosi
Planetárium igazgatója. A Jupitert egy űrszonda vizsgálja, egy további
berendezés úton van a Szaturnusz felé, várhatóan 2004-ben érkezik
meg. A Marsot pillanatnyilag két fontos szonda pásztázza, a Napot a
Soho és a Genesis elemzi. Technikai bravúrt jelentett, hogy a Földtől
hatalmas távolságra található egyik kisbolygóra sikeresen leszállt
egy űrszonda. Itt
tartunk. Októberben
tehát hatmilliárd forintért még van egy szabad hely. A szervezők dollárt
is elfogadnak.
Ötvös Zoltán [Népszabadság, 2002. június 8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |