Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
1.
A szurkoló lélektana A
szurkolót sokféleképpen próbálták már meghatározni. Mondták
"különleges állatfajtának", aki mérkőzéstől mérkőzésig
él, együtt lélegzik a csapattal, ereiben a vér a klub színeivel
azonos és ha kell, vérét ontja az együttesért, soha nem cserél
klubot, még akkor sem, ha a csapat a harmadosztályban esik ki. Mondták
"pótcselekvőnek", aki a munkahelyén, otthon, az iskolában,
meg se mukkan, bezzeg a stadionban neki van a legnagyobb hangja, minden
erejét és dühét az ellenfélre, a bírókra zúdítja, mielőtt
visszatér papucshősi szerepébe. Mondták "ezerfejű szövetségi
kapitánynak", aki a legrangosabb mesteredzőnél is jobb összeállítást
tud, aki kidolgozná, ha hagynák, a világverő taktikát, aki nagykabátban
is berúgja a helyzetlabdát a falábú csatár helyett. És mondták
"a leghűségesebb szerelmesnek", aki minden kudarc után
megfogadja, hogy soha a lábát nem teszi be többé stadionba, hogy lehúzza
kedvenceinek képét a wc-n, a jövőben legfeljebb a sakknak hódol, mint
sportnak, aztán a következő, tétnélküli meccs előtt fél nappal már
idegesen nézi az óráját, hogy "most öltöznek be a fiúk, most
indulnak melegíteni..." Külön
kell választani az elvakult, a sportértékkel nem sokat törődő
szurkolót a "szakértőtől", aki csak a "márkás"
meccsekre megy ki, vagy azokat nézi otthon, esetleg baráti körben, vagy
egy kocsmában néhány haver társaságában a tévén. Abban persze nem
különböznek, hogy mindkettő másnap kioktatja környezetét a lesgól
mibenlétéről, egyik sem tűri el, ha az általa pazar játékot produkáló
csapatot lefitymálják. Az előbbinél a klubszív, a másiknál pedig a
saját szakértelem a tét. Persze ez utóbbinak is lehetnek kedvencei.
Igen szórakoztató például manapság végighallgatni két focirajongót,
akik közül az egyik az olasz Calciót isteníti, míg a másik a
Bundesligáért él-hal. Még véletlenül sem értenek egyet, még véletlenül
sem dícsérik a másik kedvenc bajnokságát, és ha netalántán összekerülnek
a kupákban bálványaik, a győztes valósággal kéjes kárörömöt érez
a vesztessel szemben. Ugyancsak
külön kategória az utazó drukker és az, aki csak az otthoni meccsekre
vonul ki. Az utazók akár a világ végére is elmennek a csapattal, még
akkor is, ha annak semmi esélye sincs. Ők nemcsak stabil bérletesek,
hanem azok, akikre az egyesület is mindig számíthat, ha meccs-túrákat
szervez nekik, akár repülővel, akár busszal. De nem ritka az sem, hogy
a helyszínt a legelszántabbak stoppal közelítik meg. Az
"utazók" természetesen idegen városban, idegen földön
hangosan tudtára adják a helyieknek, hogy megérkeztek: nemcsak megfelelő
színű öltözékeikkel, sapkáikkal, sáljaikkal, hanem dalaikkal,
csatakiáltásaikkal. Ma már minden valamire való csapatnak saját indulója,
himnusza van. Ezt a szokást a 60-as évek végén az angolok terjesztették
el, az 1970-es vb-n résztvevő csapat himnusza, a "Back Home" még
slágerlistát is vezetett. Nálunk a legnépszerűbb csapat, a Ferencváros
jár az élen az indulókban ("Fradi volt, Fradi lesz, míg a földön
ember lesz"), de egy évtizede az MTK bajnokcsapatának dala, a
"Meglátja, mester, menni fog" is igen populárisnak számított.
Már a 60-as évek végén próbálkoztak azzal a fogással, hogy egy-egy
nagy futballsztár önálló lemezt adjon ki. Így lett sláger Albert Flórián
és a köztudottan nagy Fradi-drukker Aradszky László táncdalénekes közös
lemeze, Olaszországban José Altafini és Gianni Rivera énekelt, később
sikereket aratott fekete korongokon is Kevin Keegan, a Liverpool kétszeres
aranylabdása, majd a 80-as években Ruud Gullit, akinek reggae-dalaiban már
a toleranciáról, a szurkolók közti békéről szól. Nyugaton már
komoly hagyománya van az egyes csapatok "rajongóklubjainak" -
amelyeket nemcsak a csapatról, hanem egyes kedvencekről, vagy nagy elődökről
neveznek el (például a Juventus-hívek egyik klubja a tragikusan
fiatalon elhúnyt nagy libero, Gaetano Scirea nevét vette fel). Ezek az
összetartó csoportok állandó helyeken táboroznak le a stadionok lelátóin
transzparenseikkel, így egyesítik saját lokálpatriotizmusukat a
klubszeretettel és a "bandázással". Régen
kialakult a "vezérszurkoló" intézménye is: Magyarországon néhai
Zöllei János, alias Kalap egyetlen szavára beindult a Fradi-kórus,
spanyolajkú közegben pedig legendás a hatalmas dobjaival felvonuló
Manolo. Ezek a kicsit hóbortosnak tűnő, de szeretetre méltó figurák
szabják meg a rigmusrendet, de sokszor megóvják a szurkoló-tábort
egyesek túlkapásaitól is. E könyv szerzője is emlékszik arra, amikor
Kalap néhány durva bekiabálás után közölte: "Kuss, itt csak a
hajrá Fradi mehet!" Az angol kupadöntőkön régi hagyomány, hogy
egy karmester a találkozó előtt megénekelteti a két tábort. Bizonyos
csapatok drukkerének lenni sok esetben politikai-társadalmi állásfoglalás
is. Nálunk korábban - legtöbbször nem is alaptalanul - kialakultak
bizonyos skatulyák, mely szerint az angyalföldi
Vasas munkáscsapat, (sőt, 1945 és 1990 között az MDP-MSZMP
csapatának tartották, mivel a Vasas Szakszervezet Támogatása mellett
ott volt a fő szurkolók között az ország első embere, Kádár János
is), az MTK-nak a zsidó származásúak szurkolnak, (a csapatot a 40-es
években, a zsidótörvények idején ki is zárták a bajnokságból), a
Fradi-tábor pedig a jobboldali elemeket tömöríti.(Ez onnan ered, hogy
a 30-as évek végétől több jobboldali párt, így a nyilasok is
igyekezték kihasználni a Fradi népszerűségét). Az Újpesti Dózsa
elmúlt éra-beli népszerűségét némiképp csökkentette, hogy elkönyvelték
"rendőrcsapatnak", mivel a lila-fehérek a Belügyminisztériumhoz
tartoztak. Ez persze így egyik esetben sem igaz, különösen nem ma,
amikor a támogatók szinte mindenűtt multimilliomosok, pártállásra,
etnikai eredetre való tekintet nélkül. De
például Spanyolországban a Barcelonának, vagy az Athletic Bilbaónak
szurkolni ma is egyet jelent a katalán, illetve a baszk autonómia
melletti állással, szemben a spanyol királyság egységét szimbolizáló
Real Madriddal. A 70-es évek egyik legjobb spanyol csatárát, a baszk származású
Quinit például azért rabolták el, mert a Barcelonában játszott, és
az ETA baszk szeparatista szervezet így nyilvánította ki nemzeti önérzetét.
Angliában Arsenal-szurkolónak lenni egyet jelent a társadalmi unalommal
való egyetértéssel, az olyan világgal ,ahol nem történik semmi -
mert a csapat csak biztosra megy, meccseik egyáltalán nem látványosak.
Glasgow-ban a Rangers a protestánsok, a Celtic a katolikusok csapata, a
Bastia a korzikai nemzettudat megtestesítője. Amikor a 80-as évek elején
a Bastia Párizsban francia kupát nyert, a korzikai szurkolók úgy ünnepeltek,
mintha maga Napóleon tért volna vissza...Belgiumban a flamandok az
Anderlechtnek, a Brugesnek, azaz a Bruggének szurkolnak, a vallonok
kedvence a Standard Liége. Rómában
a Lazio inkább a módosabb rétegeké, az AS Rómával szemben, míg
Torinóban a Juventus a "Nagyasszony". A 90-es évek elején
például sokan szembefordultak a Milannal, mert a Berlusconi-féle
hegemonisztikus törekvések megtestesítőjét látták benne. A csapat
elnöke ugyanis az elektronikus sajtó és a futball után saját pártot
alapított Forza Italia néven, ehhez felhasználta reklámhordozónak
legjobb játékosait, végül meg is nyerte a parlamenti választásokat.
Más kérdés, hogy - vállalatainak pénzügyi botrányai miatt - idő előtt
lemondani kényszerült. A
kevésbé fejlett országokban a futball a társadalmi feszültségek
levezetésére is szolgál. Dél-Amerikában - Braziliában, Uruguay-ban,
Argentínában - bukott már meg rendszer egy-egy vb-kudarc után.
Haitiban 1974-ben valóságos ópium volt a népnek a futballisták
tisztes helytállása az NSZK-beli világbajnokságon, miközben az ország
a világ egyik leggyilkosabb terror-rendszerében élt, a Duvalier-diktatúrában.
Ugyanezen a vb-n az NDK-NSZK találkozó többet jelentett a Fal keleti részén
élőknek, mint egy nagyszabású családegyesítés. Az külön történet,
hogy a meccsen az NDK nyert - némi hallgatólagos nyugatnémet beleegyezéssel,
ugyanis így Beckenbauerék elkerülték a döntőbe jutáshoz a nehéz ágat.
Jugoszláviában Tito halála után még éveken át az egyik fő összetartó
erő a kosárlabda és a futball volt:
1991-ben a BEK-döntőt a Crvena Zvezdával együtt nyerték meg
szerbek, horvátok, szlovének, crnagoraiak. A Steaua Bukarest 1986-os
BEK-sikere ideig-óráig takargatta a Ceausescu-rendszer
sötét oldalait, de ma is tartják magukat hellyel-közzel azok a
túlzó vélemények, melyek szerint a magyar 1956 nem következett volna
be, ha Puskásék 1954-ben megnyerik a világbajnokságot. A
szurkolói magatartás mozgatója részben saját csapatának az utolsó
leheletig való buzdítása, másrészt pedig az ellenfél és hívei megfélemlítése.
E pszichológiai háborúnak számos eszköze van: a túlharsogás már a
meccs előtt a városban a fontosabb "stratégiai pontok" megszállásával,
aztán a stadionban - hangzavar, petárdák, füstbombák, szerpentinek és
fülsíketítő hangszerek segítségével - olyan arénahangulat teremtése,
hogy a riválisnak már a játékoskijáróban remegjen a lába. Az olyan
csaknem tökéletes akusztikájú stadionok, mint a genovai Marassi, a
barcelonai Nou Camp, vagy a bécsi Práter különösen alkalmasak e lélektani
hadviselésre. Spanyol és latin-amerikai stadionokból terjedt el az
"ollézás", amikor az ellenfél percekig nem ér labdához -
magyarul ugyanúgy megalázzák, mint a vörös posztó körül kergetett
bikát a torreádorok. Mára már a dalrepertoár nemzetközivé lett:
szinte mindenűtt közkedvelt az Aida bevonulási indulója, az amerikai
polgárháború híres dala, az Égi lovasok, a Pet Shop Boys Go West-je,
a Beatles Yellow Submarine-je, ("a legnagyobb király") és örök
angol sláger a Szentek mennybemenetele. Győzelem
esetén az ünneplés is közös. Ma már Európában sem ritka az olyan
karneváli hangulat, amit a brazilok, argentinok rendeznek egy-egy városban
siker esetén, amikor a csapat és a szurkolók végleg egyetlen családdá
forrnak össze. Az 1982-es spanyolországi vb idején terjedt el számos
európai városban, hogy a főtereken nagy kivetítő vásznakon "közvetítették"
a találkozókat (ügyes vendéglősök, kocsmárosok étellel-itallal is
ellátták a rajongókat) - majd következhetett mindjárt helyben a nagy
vigasság, vagy éppen a mély gyász. A
hangadók azonban manapság sajnos sokszor a "kemény mag-beliek",
vagy az "ultrák", a "káosz-pártiak", csoportjaik
mostanság egységes szerelésben, hatalmas zászlókkal jelennek meg a
stadionban. Nem lehet őket egyértelműen sem huligánoknak, sem neonáciknak
nevezni, bár kétségtelen, hogy e két meghatározás közül valamelyik
- vagy mind a kettő - sok ultra-csoportra ráhúzható. (Mint a nálunk
is megjelent White Power, vagy az Aryan Army-csoportok). Ezek a bandák -
a sport ürügyén - valójában ellenségnek tekintik az ellenfelet,
megpróbálnak lehetetlen légkört teremteni a mérkőzésen, de nem
riadnak vissza a fizikai erőszaktól sem. Sok
esetben az ultrák már a meccs előtt randaliroznak - főleg vasuti
kocsikat, buszokat, kocsmákat törnek össze (csoda, ha a nagy
kupameccsek előtt lezárják a nagyobb pályaudvarok restijét?) - és
keresik az összecsapás lehetőségét az ellenfél táborával, komoly
munkát adva a rendőrségnek. Közülük jónéhányan aligha látják a
mérkőzést: vagy bekasztlizzák őket, vagy pedig olyan részegek, hogy
semmi nem jut el tudatukig a találkozóból. Az
első ultrák sajátos módon épp a sportszerűségből évtizedeken át
példát mutató angolok közül kerültek ki - a Wolwerhampton gárdáját
kezdték kisérni a 70-es évek elején skinheadek. Azért ott, mert a közép-angliai
munkásvárosban igen sok volt a bevándorló, főleg az indiai, pakisztáni
származású, és az ő jelenlétük zavarta főleg a fiatal angol
jobboldaliakat. Később a szigetországi rajongók egészen rémséges hírnévre
tettek szert. Ma Európa-szerte a legrosszabb híre az Internazionale, a
Lazio, a Borussia Dortmund, a Feyenoord, és a Manchester United
drukkereinek van, de itt-ott letették névjegyüket - és nemcsak itthon
- a Fradi és az Újpest ultrái is, akik a két csapat meccseit az utóbbi
időben rendszeres utcai harcokban folytatják. Sokat mond egy felirat,
amely újra és újra megjelenik egy metróaluljáróban, hiába festik
le: Mocskos Fradi, oi!, alatta Mocskos UTE, oi!. De óva intünk
mindenkit, aki bármelyik csapat híveit a bőrfejűekkel azonosítaná. 2.
Botrányok, tragédiák, nemzetközi szankciók Az
elvakult szurkolás, a végsőkig felfokozott szenvedélyek, és a sokszor
tehetetlen, vagy indokolatlanul agresszív rendőrségi fellépés következtében
jónéhány tragédiát jegyzett fel a futballtörténelem. Csak néhány
elborzasztó eset: 1950-ben tömeges öngyilkosság követte a
Brazilia-Uruguay vb-döntőt - több tucatnyi brazil szurkoló vetette le
magát a Maracana tetejéről a mélybe; mert nem tudták elviselni, hogy
az egyik legnagyobb futballnemzetet éppen saját hazájában fosztják
meg a világbajnoki címtől? A
legsúlyosabb eset 1964-ben történt, amikor egy Peru-Brazilia mérkőzésen,
Limában a hazaiak közismert provokátora, bizonyos La Bomba (aki már
korábban is több mérkőzésen okozott botrányt)
berohant a pályára egy meg nem adott gól miatt. Ezrek követték,
mire a rendőrség könnygázzal, sortűzzel akart tömeget oszlatni: négyszázan
taposták egymást halálra, és több rendőrt agyonütöttek, több rendőrkutyát
szabályosan széttéptek. A tragédiát William S. Burroughs, az amerikai
beat-irodalom nagy öregje írta meg Rock és mágia című esszéjében. 1969-ben
az El Salvador-Honduras vb-selejtező után szabályos háború tört ki a
két közép-amerikai állam között, mert a hondurasiaknak nem adtak meg
egy 11-est, és ez El Salvador továbbjutását jelentette. 1985 az európai
kupák fekete éve: a brüsszeli Heysel-stadionban a BEK-döntő előtt a
Liverpool és a Juventus szurkolói összeverekedtek, egy tribünrész
leszakadt alattuk - 39-en vesztették életüket, többségükben olaszok.
1988-ban az angliai Bradfordban tűz ütött ki a petárdáktól - 90 volt
a halálos áldozatok száma. 1989-ben Németországban egy Törökország
elleni mérkőzés előtt valóságos pogromot rendeztek a német újfasiszták
a török vendégmunkások között. 1995 tavaszán Olaszországban felfüggesztették
a bajnokságot, mert egy Genova-Milan találkozó előtt leszúrtak egy
fiatal genovai szurkolót. Dél-Amerikában már évtizedekkel ezelőtt is
előfordult, hogy a nézőtérről lelőtték a játékvezetőt, vagy
valamelyik játékost - "elkeseredésből". 1994-ben a világbajnokság
után, melyen Kolumbia válogatottja a nagy remények után leszerepelt,
Medellin városában egy feldühödött szurkoló lelőtte Andrés
Escobart, azt a kolumbiai hátvédet, akinek öngólja miatt kiesett a
csapat. Azokat az eseteket, amikor egyes vandál csoportok
"csak" átrendezték a vendéglátó városokat, már nem is igen jegyzik... Az
UEFA és a FIFA Heysel után megszigorította a rendbontások miatti
szankciókat. Mindenekelőtt a nemzetközi mérkőzéseket fogadó
stadionokban meg kellett szüntetni az állóhelyeket, és a szembenálló
táborokat jól el kellett különíteni egymástól. A rácsok ugyan a jóérzésű
drukkereket sértik, mert kicsit "majomketrecben" érezhetik
magukat, de az ő érdekük is. Ma már a rendezők feladata, hogy a vendégcsapat
szurkolói épségben távozzanak, ezért rendszerint külön-külön
engedik ki őket a stadionokból - akár egy óra eltérés is lehet a két
távozás között. Igen kemény pénzbüntetéseket rónak ki arra a
rendező egyesületre, amelynek mérkőzésén bármilyen tárgyat bedobálnak
a pályára, legyen az üveg, kő, vagy éppen papirszerpentin - akár
eltalál valakit, akár nem - súlyos, vagy visszaeső esetben pályabetiltás
következik a pénzbüntetés mellett. Ebben a nemzetközi grémiumok igen
következetesek, nem mérlegelnek kis és nagycsapatok között: az
1994-95-ös Bajnokok Ligája szériában egy bedobott kólásdoboz miatt -
amely eltalálta a Casino Salzburg kapusát - a Milan három hazai meccsét
semleges pályán kényszerült játszani. A
nemzetközi szövetség szigorát sajnos a Ferencváros szurkolóinak - és
főleg az egyesületnek is - tapasztalnia kellett az 1995-96-os Bajnokok
Ligája mérkőzései kapcsán. Előbb egyes zöldfehér drukkerek minősíthetetlen
viselkedése miatt a Fradi brüsszeli és zürichi fellépése után sújtották
a csapatot közel 100 svájci frankos bűntetéssel, majd nemzetközi
tiltakozás középpontjába kerültek a zöld-fehérek, mert az Ajax
elleni találkozón rasszista jellegű huhogással jeleztek minden
alkalmat, valahányszor a hollandok egyik feketebőrű játékosa labdához
ért. Sajnos ez a szokás is Angliából terjedt el. A szélsőségeseket
eddig sem a szurkolótábor normális része, sem pedig az egyesület
vezetése nem tudta megfékezni. Heysel
után az angol csapatokat hat évre kitiltották az európai kupákból.
Szurkolóikat azonban csak egy évvel később engedték a kontinensre lépni,
és akkor is csupán korlátozott
számban. Ma már minden rendező ország hatóságának joga, hogy
hazatoloncolja azokat a szurkolókat, akik jegy nélkül érkeznek egy találkozó
színhelyére. A csapatok közti megállapodások ugyanis biztosítanak
bizonyos számú jegyet a vendégdrukkereknek. Sok esetben még azt is
megszabják nekik, hogy milyen útvonalon közelíthetik meg a stadiont,
hová érkezhetnek, hol szállhatnak meg. Angliában próbálkoznak azzal
a módszerrel is, hogy minden szurkoló fényképes igazolványt kap, és
aki balhéba keveredik, azt rögtön ki tudják szűrni, és legközelebb
nem engedik be a pályára. Németországban, Hollandiában és Olaszországban
van néhány szuperultra, akiket immár minden komolyabb rangadó előtt
begyűjtenek a rendőrök, biztos, ami biztos, alapon. 1995 őszén több
olasz egyesületnél bevezették a hitelkártya-módszerrel működő bérleteket,
ezeket ugyanúgy le lehet tiltani, mint a bankokhoz rendszeresített mágneskártyákat.
Ugyancsak olasz kezdeményezés, hogy a bajnoki idény előtt minden egyesület
nyilvánosságra hozza azoknak a listáját, akiket nem kivánatosnak minősítettek
stadionjaikban. Számos
európai országban nagyobb összecsapás előtt a stadion egy bizonyos körzetében
bezárják az italmérő helyeket. A mérkőzésen a játékvezető által
észre nem vett szabálytalanságokon túl ma már a közönség
renitenseinek kipécézésében is felhasználhatják a videófelvételeket.
Célprémium is van: minden nagyobb tornán odaítélik a legsportszerűbb
közönségnek a fair play-díjat. A
közönség vadjainak megfékezésében persze döntő szerep jut a játékvezetőnek.
A szövetségek erre is gondolnak: amelyik bíró túlságosan a tribün
hatása alá kerül, kapkodni kezd, egy-egy rossz ítéletet megpróbál
kompenzálni egy másik rosszal, egy ideig aligha vezethet komolyabb
meccset. De a játékosoknak is tilos hergelni a publikumot: aki ma
kirohan a nézők közé ünnepelni, - vagy felmászik a rácsokra - annak
minimum sárga lap jár. A közönségnek obszcén módon mutogató játékos
komolyabb szanckióra számíthat. Szerencsére kirívó esetnek számít,
amit 1995 elején Eric Cantona, a francia foci fenegyereke cselekedett egy
angol bajnokin. Kiállítása után kiment a közönség közé és
egyszerűen lerúgta az őt gúnyoló szurkolót. Nyolc hónapra tiltották
el mindennemű sporttevékenységtől. A sportszerű búzdítást azonban
legegyszerűbb még mindig úgy kiváltani a tömegből, hogy a csapatok
maguk is sportszerűen játszanak, és nem rendeznek ámokfutást foci címén
a pályán. 3.
Illemkódex szurkolóknak Mindenekelőtt
el kell fogadni, hogy az ellenfél is szórakozni vágyik, és erre
mindenkinek joga van. Éppen ezért az ellenfél szurkolóinak tisztelete
ugyanolyan kivánatos, mint a játékosoké. Tehát mellőzzük a trágár
ócsárlást, és nem ártana felhagyni a nálunk mostanában dívó cigányozás,
zsidózás, anyázás és a zászlóégetés szokásával. (Ez utóbbira különösen
érzékeny szokott lenni az ellentábor). Tény, hogy a legkönnyebb a
rossz bíróra, partjelzőre fogni a csapat kudarcát, ennek ellenére nem
túl sportszerű már a kivonuláskor "három a hülye" felkiáltással
fogadni a "sporikat". Az egyéb becsületsértő bekiabálásokról
már nem is beszélve. A játékvezető is ember, ő is tévedhet, és tévednek
a legjobbak is, de ha eleve előítélettel fogadják őket, ez negativ módon
befolyásolhatja működésüket. Ha a hazai közönség mindjárt, minden
ok nélkül kikezdi a bírót, a sípos ember könnyebben fog a hazaiak
ellen fújni, ezt sose felejtsük el - hacsak nem igazán erős jellem. Szász
Péternek 1977-ben készült gyönyörű filmje, a Szépek és bolondok állít
a középpontba egy minden körülmények között korrekt futballbírót.
Kissé idealizált benne Ivicz sporttárs- Kállay Ferenc ma már
klasszikus alakításában - de valójában ez az a tisztesség, amit az
igazi sportemberek elvárnak a bíróktól. Jó
lenne, ha a legveszettebb szurkolók is megértenék: a botrányokozás, a
dobálás, a verekedés legtöbbször saját csapatukat sújtja. Éppen ezért
eleve felesleges a stadionba botokkal, szúró és vágószerszámokkal,
üvegekkel felszerelkezve érkezni - ezeket az éber rendezők amúgy is
elkobozzák, élesebb helyzetben be sem engedik a harcra készeket a pályára.
Ugyancsak
durva illetlenség nemzetközi mérkőzésen az ellenfél himnuszának kifütyülése.
(A közelmúltban a Magyarország-Izrael mérkőzés előtt a vendégcsapat
nemzeti énekét egy szélsőjobboldali csoport náci jelszavakkal zavarta
meg, de máskor sem hagyták, hogy a vendégszurkolók kulturáltan végighallgathassák
himnuszukat). A gyakorlat bizonyítja, hogy az ilyen megnyilvánulásokért
vissza szokott járni a kölcsön - esetleg nemcsak szóval, vagy füttyel,
hanem veréssel is. Ijesztő, hogy egy-egy botrányos meccs visszavágója
előtt a két tábor már revansra készül. Kirívó eset volt, hogy
amikor 1993-ban Pozsonyban a
csuklyás szlovák kommandósok összeverték a Fradi-drukkereket,
mindenki rettegett a zöld-fehér kemény mag bosszújától. És a Zöld
Sasok hívei nem kis önmérsékletről tettek tanúságot, mert
Budapesten nem volt súlyos összecsapás magyarok és szlovákok között.
Sok
gondot okoz mostanában, hogy - bajnoki és kupagyőzelmek esetén - a
szurkolók elözönlik a pályát. Valószínűleg még évekig fognak
beszélni a kispesti rendőrattakról, amikor a boldog Fradi-szurkolókat
valósággal szétverték a lovasrendőrök, a bíróság pedig azokat a
ferencvárosi játékosokat ítélte el, akik híveik védelmére keltek.
Nyugat-Európában már tapasztaltabbak a rendőrök és a rendezők is, körültekintőbben
védik meg a szurkolók örömétől a futballistákat, de azért ott is
előfordul, hogy egy-egy sztár alsóneműben jut csak be az öltözőbe.
Nagyon sok múlik a rendőrök és a rendezők összehangolt munkáján,
valamint azon is, hogy a szurkolókkal milyen kapcsolatot tudnak kialakítani.
Másik negatív példa nálunk, hogy a rendezők, különböző őrző-védő
egyesületek tagjai, gyakran provokálják a szurkolókat, akik aztán
bele is mennek hamar a verekedésbe - és ilyenkor rendre a rövidebbet húzzák. Ha
a szurkoló külföldre is követi csapatát, sose feledje, hogy egy
kicsit nemzetét is képviseli. Kulturálatlan viselkedésével saját hazájáról
állít ki bizonyítványt, a diplomáciai bonyodalmakról nem is beszélve.
Kellemetlen egy ország miniszterelnökének, vagy külügyminiszterének
folyton elnézést kérni állampolgárai magatartása miatt, vagy elhatárolódni
tőlük. (Az angol és a holland kormányfőnek volt ebben része többször
is az elmúlt években). És a nagykövetek, konzulok sem azért vannak állomáshelyükön,
hogy randalírozó honfitársaikat kiváltsák a fogdából. Inkább
dalversenyben, rigmuspárbajban, esetleg bolond öltözékben és arcfestésben
legyenek nagyok és eredetiek. Számtalan példa volt már rá,
hogy a jó hangulatú szurkolótáborokhoz feleslegesnek bizonyult a nagy
készültség. E sorok irójának felejthetetlen élmény volt, amikor
Genovában a Sampdoria-Honvéd találkozó után az olasz szurkolók
sorfalat álltak a stadionból távozó magyarok autóbuszainak és
megtapsolták őket, vagy amikor Londonban, a Parma-Anwerpen KEK-döntő másnapján
a győztes olaszok, a vesztes belgák és a semleges angolok együtt söröztek
több pub-ban is. Ajánlatos
lenne a külföldi utak során, hogy a szurkolócsoportoknak ne csak sportélményt
nyújtsanak, hanem mutassák be nekik az adott ország, város nevezetességeit,
hangulatos helyeit. Nem ártana, ha a szurkoló felszerelné magát egy
kisszótárral is. Mindezek segítenének a ma is élő nemzeti, faji és
egyéb előítéletek leküzdésében. A
szurkolói magatartás javítását elő lehet segíteni a közönségtalálkozókkal,
szurkolói ankétokkal, amelyeket a legtöbb nagy egyesület rendszeresen
tart. (Nálunk ebben is a Ferencváros jár élen, de a Vasasnál is régi
hagyománya van ezeknek a találkozóknak). Nyugaton gyakoriak azok a
"nyilt napok", amikor a drukkereket beengedik az edzőtáborokba,
ahol bepillanthatnak a nagy mérkőzések előkészületeibe, és személyes
közelségbe kerülhetnek a játékosokkal. Ha megértik: egy-egy nagy
siker mögött milyen komoly munka áll, talán elgondolkodnak azon, hogy
érdemes-e mindezt néhány olcsó és felesleges botránnyal tönkretenni.
Göbölyös N. László [Változó Világ 2.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |