Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Valószínűleg
a romantikus vallomáslíra alakította ki azt a hiedelmet, amely szerint
a lírai költő verseiben kitárja előttünk a lelkét. A valóság
ellenben az, hogy csak ritka, kivételes alkalommal van módunk
bepillantani az alkotók belső világába. Ilyen rendkívüli pillanat
volt József Attila életében 1936 májusa. A látvány olyannyira
zavarba ejtő, hogy mélyre hatoló magyarázatáról lemondva megelégszem
annak puszta felidézésével.
A címben megjelölt év és hónap
az egyik legjelentősebb József Attila-vers, A Dunánál megszületésének
időszaka. Mint a költő annyi más remekműve, ez is megrendelésre készült
alkalmi darab, a Levegőt!, a Thomas Mann üdvözlése vagy a Hazám fajtájából.
Megírásának külső indítékai tehát pontosan megadhatók. A Szép Szó
szerkesztősége megbízta a költő barátját és szerkesztőtársát,
Fejtő Ferencet, hogy az 1936-os könyvnapra szerkessze meg a folyóirat különszámát
Mai Magyarok Régi Magyarokról címmel. Fejtő felkérte a Szép Szó
munkatársait, de más szerzőket is (köztük a kor magyar irodalmának
olyan vezéralakjait, mint Babits Mihályt Móricz Zsigmond és Kassák
Lajos), hogy készítsenek portrét a magyar történelmi múlt egy-egy
nagy alakjáról. A megbízást József Attila is elvállalta.
Verse, témaválasztását
tekintve, pontosan beleilleszkedik ebbe a közös vállalkozásba. A
befejező strófában, utalva a különszám címére, szavait a "mai
magyarok"-hoz intézi, s a "régi magyarok" közül, akiket
a műszövegében név szerint megemlít, a kiadványban Árpád
fejedelemről, a honalapítóról, valamint Werbőczi Istvánról és
Tripartitumáról külön portrét is olvashatunk. Ez azt mutatja, hogy a
költő tudatosan alkalmazkodott szerkesztőtársa és szerzőtársai
koncepciójához. A Dunánál a kötet élére került, s így mintegy a
"vezércikk" szerepét volt hivatva betölteni, azaz költői
emelkedettséggel megpendíteni az esszék közös alapgondolatait.
A koncepció kialakítását
szolgáló értekezlet után József Attila eltűnt barátai szeme elől.
A kézirattal csak a legutolsó pillanatban készült el, s a nyomdában
maga is részt vett a tördelés munkafolyamatában. A késlekedés jelzi,
hogy az alkotási folyamatban váratlan nehézségek merülhettek föl. De
hát ez a lehető legtermészetesebb dolog, a formateremtés nagyon sok más
alkotónál is kínlódások árán, gondolati és poétikai akadályok
leküzdése révén megy végbe.
Csakhogy 1936 májusa egyben az
időszak is volt, amikor a költő írásos pszichoanalitikai vallomásainak
zöme született. Az Átmentem a Párisiba (május 14.) és a Szabad-ötletek
jegyzéke két ülésben (36. máj. 22. és 24.) című szövegek keltezése
fölöslegessé teszi ennek bizonygatását, de - mint látni fogjuk - a Sárgahajúak
szövetsége is ugyanekkor jött létre. Egyedül a Pszichoanalízis című
"komédia" kelte bizonytalan. Tévedés lenne azonban azt hinni,
hogy elegendő elolvasni a prózai vallomásokat, hogy az olvasó tisztába
jöjjön azzal, mi zajlott le a költő lelkében a megírás pillanatában.
Mivel a bennük foglalt emlékek, kijelentések, ítéletek a költő
analitikus kezelése során bukkantak föl, fogalmazódtak meg, igazi
jelentésük kiderítése alapos mélylélektani ismereteket követel, módszeres
interpretáció eredménye lehet csupán.
Az út, amely a tematikus szám kollektív tervétől vezet az
alkalmi vers születéséig, gondolatilag rekonstruálható. A szabad
asszociációs szövegek keletkezése az analitikus kúra munkamódszerei,
szempontjai ismeretében ugyancsak végigkövethető. Mi azonban sem
egyik, sem másik utat nem választjuk, hanem abból indulunk ki, hogy a költeményt
és a mélylélektani vallomásokat ugyanaz a személy, ugyanabban az időpontban
hozta létre. Az egyidejűleg folyó, de más-más irányba tartó, más-más
típusú szellemi termékeket produkáló tevékenység ugyanabból a forrásból
fakadt, ugyanannak az alanynak a megnyilatkozása volt. Erre a mélyebben
fekvő, homályba burkolózó hordozóra szeretnénk fényt vetni. Ezt
akkor tehetjük meg, ha szembesítjük, összevetjük az alkalmi ódát a
pszichoanalitikai írásokkal, illetve - az egyszerűség kedvéért - elsősorban
azok egyikével, a Szabad-ötletek jegyzékével.
Mindenekelőtt megállapíthatjuk,
hogy a két típusú szöveg tud egymásról. A Sárgahajúak szövetségében
találhatunk egy szekvenciát, amelynek segítségével a szöveg közreadója,
Szőke György keletkezésének idejét megállapította: Vámház tér.
Dinnyék. Lépcsők, rakodópart: Egy helyszín merül tehát föl a költő
emlékezetében, amelyen valaha tartózkodott. Ismerjük ezt a helyet. A
Duna-parton, szemben a Gellértheggyel, a Szabadság híd közvetlen
szomszédságában. Azonos tehát azzal a helyszínnel, amelyet a költő
A Dunánál nyitóképében idéz föl: "A rakodópart alsó kövén
ültem, / néztem, hogy úszik el a dinnyehéj: Nem kevésbé tanulságos
párhuzamot kínál az alkalmi óda egyik, korábban kizárólag történetfilozófiai
szempontból értelmezett felszólítása: "a múltat be kell
vallani". Olyan mondat ez, amely egy analitikus orvos szájából
természetesebben hangzik, mint egy történetfilozófuséból. Ez az a
maxima, amelynek engedelmeskedve írta a költő a verssel egy időben készült
pszichoanalitikus szövegeit.
Az analitikus vallomások és az
óda szomszédsága azonban korántsem feszültségmentes. "Verset
kellene írni, már tegnapelőtt kellett volna szállítanom. Nagyon jó
az, hogy Magának minden jó, akármit írhatok és éppen azt, ami
eszembe jut: E mondatokat az Átmentem a Párisiba című szövegben
olvashatjuk, amely voltaképpen egy, Gyömrői Edithez, pszichoanalitikusnőjéhez
írott, szabálytalan levél. A Dunánál tehát, mert hiszen ez a szóban
forgó vers, május 12-e, a megadott határidő után két nappal még
meglehetősen távol áll a megvalósulástól. Valami egészen más
foglalkoztatja a költőt, s ez a más, önnön lelkének vallatása, ölt
testet az Átmentem a Párisiba című írásban és társaiban. Az alkotás
nagy és kellemetlen szellemi erőfeszítést kíván tőle, helyette szívesebben
produkál szabad asszociációkat.
Ugyanennek a feszültségnek mélyebb
és ijesztőbb dimenzióit tárja fel a Szabad-ötletek jegyzéke. A költő
mindenekelőtt azt a fenyegető kijelentést teszi, hogy abbahagyja a versírást:
"nem írok verset". A Szabad-ötletek másik helyén egyenesen
tagadja, hogy versei igazi énjét fejeznék ki. Valódi mivolta
analitikus szövegeiben tárul föl: "a Rubin azt mondta: téged
mindenki szeret, hiszen a verseid te vagy / a verseim nem én vagyok: az
vagyok én, amit itt írok". A Dunánál, mint látni fogjuk,
bizonyos értelemben nem más, mint óriási szellemi erőfeszítés a
"ki vagyok én?" kérdés megválaszolására. Végül pedig a
versírást képmutatásnak, őrültségnek, szélhámosságnak minősíti:
"nemsokára indulnom kell / mutatnom kell, hogy valaki vagyok / jönnek
egymásután a kéziratokkal az őrültek / minek írnak, az öncsalás,
szélhámosság".
A három pszichoanalitikus szöveg a vers születésének más-más
stádiumával állítható párhuzamba. Az Átmentem a Párisiba a határidő
szorításában születik, de még A Dunánál megfogalmazása előtti stádium
terméke. A Sárgahajúak szövetsége a vers indító képére való utalással
az egyidejűséget sugallja. A Szabad-ötletek jegyzéke az a szöveg,
amely - pusztán kronológiailag nézve - követheti a verskézirat leadását.
Mindenesetre a verssel ez hozható a legszorosabb közelségbe és ezért
a legkiáltóbb ellentétbe is.
Ha a vers május 22-e előtt megíródott,
akkor azt nehéz megérteni, hogyan reagálhatott a költő saját remekművére
úgy, ahogyan a legsúlyosabb kudarcra szokás. Ha a Szabad-ötletek jegyzéke
készült korábban, akkor szinte elképzelhetetlen, hogyan bírt a legmélyebb
kétségbeesésből egy pillanat alatt fölnőni az óriási teljesítményhez.
Az, hogy a két szöveg párhuzamosan alakult ki, ép ésszel
elgondolhatatlan. Elhallgatással fenyegetőzni, a hivatásába vetett hitének
elvesztését deklarálni, miközben élete egyik legjelentősebb alkotását
fogalmazza meg? Abban a tudatban írni, hogy amit tesz, az öncsalás, szélhámosság,
hogy verse nem fejezi ki önnön lényegét? Nos, ez paradoxon a javából.
Márpedig a három lehetőség közül az egyik megvalósult. A világirodalomban
nem ismeretlen jelenség, hogy ugyanaz a szerző más típusú szövegeiben
(levél, önéletrajz, napló, mások által feljegyzett szóbeli vallomás
stb.) olyan képet nyújt magáról, amely összeférhetetlen a műalkotásokban
megformált önarcképpel. Határesetté az a körülmény teszi József
Attila esetét, hogy a két, egymásnak ellentmondó önreprezentáció lényegileg
egy időben születik.
Nyilvánvalóan azzal a jelenséggel
állunk szemben, amelyet az "alkotói válság" kifejezéssel
szokás megjelölni. Nem az első és nem az utolsó eset József Attila
életében az ilyen krízis, amikor a költő elhallgatással fenyegetőzik,
a mondanivaló hiányával küzd. A hasonló helyzetekből mindannyiszor
egy-egy remekmű alkotásával emelkedik ki. Mégsem szabad könnyedén
elsiklanunk fölötte. A csüggedés emez állapotai a végső kétségbeesést
előlegzik. A Dunánál megszületését megelőző vagy kísérő válság
súlyosságát a költő másfél év múlva bekövetkező öngyilkossága
visszamenőleg hitelesíti. A Szabad-ötletek jegyzékében megfogalmazott
önbecsmérlő, a hivatás értelmét megkérdőjelező kijelentések tehát
nem üres szavak. A vers és az analitikus írások közötti alkotáslélektana
paradoxon nem oldható föl felületes magyarázattal.
A műbeli én és a magánemberi
személyiség iskolásan evidens szétválasztása semmi esetre sem oldja
meg a problémát. Annál is kevésbé, mert a műalkotás sohasem percek,
órák és napok alatt születik. Előzményei sokszor évekkel korábbi
ötletekre, előmunkálatokra, diszpozíciókra vezethetők vissza. Másfelől
pedig a költői szerepválsággal kapcsolatba hozható gondolatai sem
pillanatnyi, május 14-hez, vagy május 22-hez köthető, múló ötletek
voltak. A két szövegtípus abszolút értelemben egykorú. Szellemi
ikrek, amelyeknek vonásai teljes mértékben eltérőek, de amelyekről
tudni kell, hogy eredetük közös. E közös eredetről, A Dunánál és
az analitikus emlékidézés szerves összefüggéséről Vágó Márta őrizte
meg a költő egy roppant érdekes vallomását: "Gyakran említette,
hogy a nagy versei sohasem jöttek volna létre, ha az analízisben nem értette
volna meg a gyerekkori dolgok összefüggését a későbbiekkel. Ott oldódtak
fel az elfojtott mondanivalók... Például A Dunánál egy soráról:
mint édesanyám, ringatott, mesélt / s mosta a város minden szennyesét
- Ha anyám nem lett volna mosónő, ez a sor így, nem juthatott volna
eszembe, de hogy eszembe jutott - magyarázta -, versírás közben, az már
csak azért volt, mert akkor már feltámadtak a konkrét emlékek az analízisben.
- Addig nem voltak konkrét emlékeid? - kérdeztem csodálkozva. - Nem,
talán utáltam is mindenre visszagondolni, azért... - Nagyot sóhajtott.
- Eleinte sokat sírtam az analízisben, mikor lassan jöttek az emlékek...
Akkor a részletek elmosódottak voltak - mondta elgondolkozva -, nem
voltak képeim - megrázta a fejét, szemét kimeresztette: - nem is
tudom, hogy írtam volna tovább, mi lett volna akkor?"
Amikor a továbbiakban, az összehasonlítás során elénk tűnik
az az ellentétrendszer, amely szembeállítja a prózai vallomásokat a költeménnyel,
egy pillanatra se tévesszük szem elől az idézett sorokat, amelyek
ellenkezőleg, egymásrautaltságukat, szétszakíthatatlanságukat hangsúlyozzák.
Máskülönben a költői én nyugtalanító kettőssége, párhuzamossága,
ellentmondásos egysége két különálló lapos metszetnek adja át a
helyét. Lássuk tehát: hogyan ítél az egyik én, és hogyan a másik?
Hogyan építi föl a világot a költő, és hogyan alakul ki a
pszichoanalitikus szövegek szerzőjének világa?
Igaza van a költőnek, amikor a
fenti idézetben A Dunánál két sorát - "S mint édesanyám,
ringatott, mesélt / s mosta a város minden szennyesét" - az
analitikus emlékidézésből származtatja. A Szabad-ötletek jegyzékében
párhuzamok egész sora kínálkozik a versrészlet hátteréül. "Drága
mamának" nevezi őt, majd megvallja iránta való egykori szeretetét:
"talán csak azért szerettem a mamát, mert ennem adott, volt hova
hazamennem". Mindez azonban elenyésző ahhoz a nagyszámú,
tiszteletlen hangnemben, olykor kifejezetten durván megfogalmazott, súlyos
szemrehányáshoz képest, amellyel a mamát illeti: "ki mondta anyámnak
hogy szüljön meg / hogy dolgozzon értem". Az édesanyja alapvető
érdemeit, a világra hozás és a munkával való áldozathozatal értelmét
kérdőjelezi meg itt a költő. De kiássa az egykor elszenvedett sérelmek,
verések emlékeit is: "én ettem meg a buktákat" - utal az
ismert gyermekkori jelenetre, amikor torkossága miatt édesanyja véresre
verte. A "jaj mama ne tessék bántani", "anyám kivert
engem" feljajdulások talán ennek a jelenetnek a filmkockái. Hangot
ad az elszenvedett sérelmek miatti bosszúállás vágyának, s az anyjával
szemben elkövetett vétkek miatti lelkifurdalás is megszólal.
Az apa szerepe más módon
problematikus az írásban. Említést tesz ugyan róla: "mit
szerethetnék az apámon él", de ennél fontosabb az a sokatmondó
hallgatás, amelybe burkolja alakját. A mélylélektani önvallomásokban
tehát a szülőgyermek viszony - különféle módon - konfliktusos
oldalai nyomulnak előtérbe.
A Dunánál-ban ellenben - s ez
némileg beárnyékolja a költőnek Vágó Márta által megörökített,
idevonatkozó állítását - a szülő-gyermek viszonyról alkotott kép
következetesen konfliktusmentes. A költő kiszűr minden kínos emléket.
Édesanyjával való kapcsolatából csakis az idilli jellegű
mozzanatokat rögzíti. Az idézett hasonlat után nyomban újra fölbukkan
az anya alakja: "És mint termékeny, / másra gondoló anyának ölén
/ a kisgyermek..: A következő megjelenés különlegesen szép. József
Attila itt annak a költőnek a képzetét állítja elénk, aki inspiráció
nyomán alkot, s ezt az ősrégi toposzt úgy újítja föl, hogy az ihlető
géniusz helyébe a szülőt állítja, amint az gyermekét betűvetésre
tanítja: oly módon, hogy ceruzát tartó, gyakorlatlan kezét vezeti a
papíron: "Verset írunk. Ők fogják ceruzámat / én érzem őket
és emlékezem:
A III. rész első versszaka a
szülők és a gyermek összeforrottságát fokozza tovább. Az édesanyjával
való szoros és mély kapcsolatát egy archaikus táplálási mód, a csócsálás,
az ételnek az anya által való előzetes megrágása segítségével érzékelteti:
"Anyám szájából édes volt az étel". A Szabad-ötletek
jegyzékében ennek épp az ellentéte történik. Ott a halálos beteg
anyától való biológiai természetű viszolygást úgy juttatja kifejezésre,
hogy felidézi a jelenetet, amikor a kórházban tett látogatásakor a
betegtől érintetlenül hagyott (!) ételt nem bírta megenni:
"amikor a klinikán feküdt csontig lesoványodva / nem ettem meg az
ételt, ami ott volt kihűlve az éjjeliszekrényén / éjjeliedény / talán
ettem belőle mégis és azért köpködök".
A versben az apjával kapcsolatban tett kijelentés - "apám
szájából szép volt az igaz" - az igazmondás-hazugság dilemmáját
veti föl. Apjára nem emlékezhetett a költő, mert az kétéves korában
elhagyta őt és a családot, kivándorolt az országból, és végképp
eltűnt az életükből. Ez a cserbenhagyás természetesen sokat
foglalkoztatta József Attilát, s olykor, mint a Csak most... kezdetű
versben, mentséget is talált rá. Itt azonban, túltéve magát a tényeken,
mesterségesen pótolta ezt a hiányt. Leegyszerűsítés lenne azonban úgy
beállítani a verses és prózai szöveg viszonyát, hogy József Attila
az utóbbiban apjáról őszintén, az igazságnak megfelelően
gondolkodik, míg az előbbiben eltér a valóságtól. A
pszichoanalitikai szöveg bizonyos helyein ugyanis nyíltan bejelenti,
hogy asszociációi közé hazugságokat kevert: "hazugsággal fogom
vegyíteni az igazat, mégse szolgáltatom ki magamat teljesen". És
csakugyan, nem egy helyen rajta lehet kapni azon, hogy állításai mögül
hiányzik a valóságfedezet. A történetfilozófiai óda idézett apaképét,
éppúgy, mint a pszichoanalitikai naplónak azokat a helyeit, amelyekre
utaltunk, a valósághoz való viszonyukat tekintve álemlékeknek
nevezhetjük. A különbség arra korlátozódik, hogy az utóbbiban
kicsinyít, főleg önnönmagát rágalmazza meg, míg a versben szépít,
elmos, "javít" a valóságon.
De még ha ugyanarról a jelenségről
beszél is, ezt egészen más felfogásban és hangfekvésben teszi az
egyik és a másik szövegben. A Szabad-ötletek jegyzékében egykori önmagát
a szülők egymással való harmonikus kapcsolatának kárvallottjaként
mutatja be: "mikor csecsemő voltál, megcsalt az apáddal", míg
A Dunánál-ban ez a sérelemérzet emelkedett mélabúvá finomul:
"Mikor mozdulok, ők ölelik egymást. Elszomorodom néha
emiatt".
A szülő-gyermek téma csúcspontját
a III. rész 2. versszakában éri el, ahol ez a szoros kapcsolat erőt adó
testi-szellemi azonossággá lényegül át: "Megszólítanak, mert
ők én vagyok már; / gyenge létemre így vagyok erős: József Attila
tehát maradéktalanul feloldja azt a konfliktust, amelyre a
pszichoanalitikus szövegek a szülő-gyermek viszony témáját építették.
A Dunánál-t jellemző beállítottságot ahhoz a módhoz hasonlíthatjuk,
ahogyan Marcus Aurelius Elmélkedéseinek első könyvében felsorolja elődeit
és tanítóit, akik követendő példát mutattak számára az erényes
életre: "Atyám, hallomásom és emlékeim szerint, maga volt a szerénység
és férfiasság. Anyámtól tanultam az istenfélelmet, a jótékonyságot"
stb.
Az emlékek és az ítéletek
ilyszerű válogatása nem a versszerűség vagy a műfaji jelleg egyenes
folyománya, hiszen például a nem is oly sokkal korábban született Kései
sirató című versben a vádak és sértések özönét zúdítja édesanyjára,
éppúgy, mint pszichoanalitikus vallomásaiban. Ha tehát igaz, hogy A
Dunánál szülő-gyermek témája az analitikus emlékidézés előzetes
"tréningjének" köszönheti anyagát, akkor ez az anyag alapos
kontrollon, átdolgozáson ment át, egy adott ponton még protézist is
kapott, s nem eredeti nyerseségében kerüli a műbe.
A szakadék, amely a szülőkhöz
való kétféle viszony között feltárul, végighúzódik az ön meghatározás,
önjellemzés területén is. Annak, hogy a költő alkalmi ódájában óriási
erőfeszítéseket tesz az önmeghatározásra, egy jellegzetes mondattípus
gyakori felbukkanása a közvetett bizonyíték. E mondattípus az első
személyű alany: "Én" és a létige "lenni" pólusaira
épül "Én úgy vagyok"; "Ebből vagyok"; "ők
én vagyok már"; "több vagyok a soknál"; "az Ős
vagyok"; "A világ vagyok". A felsorolt mondatok alany-állítmányra
redukált tartalma nem több, mint közvetlen önmeghatározás, önnön létének,
személyazonosságának állítása. Teljes üzenetüket figyelembe véve
öngazdagító meghatározásokká bővülnek ki, ami legtágasabban és
legnyilvánvalóbban "A világ vagyok" kijelentésben mutatkozik
meg. De az idézett mondatokba, mint fogaskerekekbe, más állítások
kapcsolódnak, amelyek ugyancsak az énnek ezt a felfokozódását szolgálják:
"s én lelkes Eggyé így szaporodom"; "török, tatár, tót,
román kavarog / e szívben". Ezt az önmeghatározásra törekvő
makacs igyekezetet torpedózza meg, ennek az önállításnak az érvényét
vonja kétségbe a Szabad-ötletek szerzője, amikor a fentebb már idézett
kijelentést teszi: "verseim nem én vagyok, az vagyok én, amit itt
írok".
Az ellentét a két írás között e ponton válik alapvető
jelentőségűvé. A Dunánál öngazdagító mondataira ugyanis, mint
alapra, a pozitív önértékelések egész sora épül. Az én a biológiai
múltba a lehető legmélyebben gyökerezőnek érzi magát. A történelmet
ellentmondásaival együtt belső világába kebelezi be. A szülőkkel
való kapcsolata harmonikus, ő maga tanulékony, s ennek jutalmaként
rendkívül gazdag szellemi vagyon örökösének tudhatja magát. Embertár-saihoz
a jelenben a szimpátia érzései kötik, a jövőben bizakodik, és ennek
érdekében tettre-késznek mutatkozik. Alighanem idézetek nélkül is
tudni lehet, a vers mely részleteire utalunk.
A pszichoanalitikus önvallomásokban
adott önjellemzés minden lényeges ponton ellent-mond a fent vázolt
idealizált önarcképnek, s ha az előbbieket fogadnánk el a költő
hiteles port-réjának, azt is el kellene ismernünk, amit a Szabad-ötletek
jegyzékében versei és igazi önmaga különböző voltáról állít.
Itt csak néhány, közvetlenül belátható példára hivatkozunk:
"jobb volna megdögleni"; "nincs igazság"; "betörő
leszek / tolvaj leszek / rablógyilkos leszek"; "aki agresszív,
boldogul"; "hozzám ne legyen jó senki mert megölöm";
"a csecsemőket teherkocsi alá kell tenni / a terhes asszonyokat
teherautó alá" stb.
Az ideális és önleleplező önarckép
emez oppozíciós rendszeréből egyetlenegy elemet emelünk ki, azt,
amely mindkét szövegben alapvető szerepet játszik: a munkához való
viszonyt mint az önértékelés kulcskérdését. A Szabad-ötletek egyik
vezérmotívuma a munka elutasítása, panasz a munkakényszer miatt, a
munkából élők megvetése: "dolgozni / mindig csak dolgozni /
mindig csak dolgozni"; nem akarok dolgozni / nem fogok dolgozni / inkább
meghalok / eddig sem dolgoztam eztán sem fogok / ő se dolgozik / Hatvany
sem dolgozik / Kapaport sem dolgozik / Illyés Gyula sem dolgozik; "a
munkások dolgoznak / dögöljenek meg / úgy kell nekik / betörő
leszek.., dolgozzon a Judit, a buta állat" stb. stb.
A Dunánál második strófájának
témája ugyancsak a munka, de értékelését egy világ választja el az
előbb olvasott mondatokétól. Mintha nem is ugyanaz az ember írta
volna, ráadásul ugyanakkor. A költő a Duna hullámainak gyönyörködtető
játékát hasonlítja az ugyanilyen gyönyörködve szemlélt
munkamozdulatokhoz: "Mint az izmok, ha dolgozik az ember, / reszel,
kalapál, vályogot vet, ás, / úgy pattant, úgy feszült, úgy
ernyedett el / minden hullám és minden mozdulás", majd dolgozó édesanyját
idézi föl nagy gyöngédséggel: "s mosta a város minden szennyesét".
Ez a visszatekintés ellentétbe állítható azzal a panasszal, amellyel
korábbi verseiben a dolgozó és a kisgyerekkel nem törődő anyát
illeti: "Mért görbítetted mosásnak a hátad?" (Kései sirató);
"Hagyja a dagadt ruhát másra, / Engem vigyen föl a padlásra"
(Mama). De ugyanez az ellentét áll fenn A Dunánál részlete és a
Szabad-ötletek jegyzékének a munka kapcsán a mamára tett durva
kijelentése között: "dolgozzon a mama / dögöljön meg".
Az óda II. részében a munka témája
újra jóváhagyó értelemben bukkan föl: "kapáltak, / öltek, öleltek,
tették, ami kell", s a Szabad-ötletek jegyzéke ezzel a ponttal is
felesel: "én nem akarok kapálni / én nem őrzöm a disznókat / én
nem hajtom ki a libákat". A téma a szülő-gyermek viszonnyal párhuzamosan
jut el csúcspontjára: a költő azonosul a munkával, vállalja a tevékeny
életet, léte egyik alapértékének tekinti azt: "nem akarok
dolgozni" - idéztük a Szabad-ötletek jegyzékéből. Nem meglepő,
hogy itt ennek épp a fordítottját olvassuk: "... Én dolgozni
akarok. Elegendő / harc, hogy a múltat be kell vallani... / s rendezni végre
közös dolgainkat, / ez a mi munkánk; és nem is kevés:'
A terjedelmi korlátok miatt ezen a ponton félbe kell szakítanunk
az egyidejűleg született két univerzum részletesebb, de így is csak vázlatos
összevetését. Megelégszünk annak jelzésével, mely területekre
terjeszthetnénk ki az eddig elmondottak érvényét. A felvázolt ellentét
a vallomások és a költemény világról alkotott víziójában is tevékenyen
jelen van. A Dunánál a rend és az egyensúly világát tárja elénk, a
Szabad-ötletek a káoszét, az egyensúly hiányáét. Az óda és a
pszichoanalitikus szövegek formateremtő elve ugyancsak ellentétbe állítható
egymással. A Dunánál az emlékezés, a múlthoz való viszony verse.
Olyan emlékezéselmélet áll mögötte, amely építő, gazdagító, a
cselekvésünket megalapozó szellemi hatalomként értékeli az emlékezést.
Ez a bergsoni teória, amely alapul szolgál a versnek. A Szabad-ötletek
mögött, ehhez nem kell különösebben bizonyítékokat keresni, a
freudi teória áll, amely a gyermekkor kínzó, gyötrő emlékei
felelevenítésének gyakorlatában realizálódik.
Mindeme életanyagbeli,
gondolati, világképi előfeltételek a két szövegtípus poétikai-esztétikai
szintű szembesítéséhez vezetnek el. Németh G. Béla elemzései után
világosan látható, hogy A Dunánál tudatosan eleget tesz a klasszikus
óda műfaji követelményeinek, annak minden lényegi formai, hangnemi,
tematikai összetevőjével együtt. Az is ismeretes, hogy a Szabad-ötletek
jegyzéke akarva-akaratlanul bizonyos fokig az avantgárd szabad versek
sajátságait reprodukálja. Ilyen értelemben a szigorú, fegyelmezett
forma és a szürrealizmusra emlékeztető szabad asszociálás áll egymással
szemben.
Az elmondott és a csak vázlatosan
ismertetett összehasonlítás végeredményeképp megállapíthatjuk,
hogy a Szabad-ötletek és A Dunánál esetében két, egymás hatását
minden tekintetben lerontó, egymással minden szinten összeférhetetlen
szöveggel állunk szemben. A szakirodalom a két József Attila-képpel külön-külön
számolt el. Hosszú ideig az a felfogás dominált, amely szerint a költő
betegsége, az őt ért csapások ellenére megőrizte baloldali politikai
elkötelezettségét, felemelte szavát a közösség aktuális gondjainak
megoldása érdekében. A Dunánál e koncepció egyik legfőbb bizonyítékaként
szolgált. Később ennek a felfogásnak az ellenhatásaképp a költő kései
korszakát a betegséggel való viaskodás, a befelé fordulás időszakának
tekintették, amely a politikailag aktív költőénél emberileg
hitelesebb, esztétikailag magasabb rendű művek megteremtésének szolgált
keretül. A Szabad-ötleteket is - egyebek között - emez átalakulás
bizonyítékaként kezelték.
Csakhogy sem egyik, sem másik
felfogás nem állja meg a helyét, mert - mint láttuk - a két írás lényegében
egyidejűleg született, keletkezési sorrendjük nem állapítható meg
biztonsággal. Sőt, igen sok lényegi alkotóelemük elvont szinten közös,
ha élesen vitázva is, de utalnak egymásra. Csakis olyan portré
jelenthetne megoldást, amely mindkét végletet tartalmazza, s dinamikus,
netán ellentmondásokkal terhes, de a képtelenséget valamiképp elkerülő
magyarázatot kínál rájuk. Egy ilyen megoldásnak természetesen távolról
sem vagyunk a birtokában, de a helyzet tudatosítása mégiscsak előrelépés
a leegyszerűsítő magyarázatokhoz képest. Abban az irányban kell továbblépnünk,
amely felé József Attila A Dunánál két sorával mutatja az utat:
"Mintha szívemből folyt volna tova, / zavaros, bölcs és nagy volt
a Duna:' (Kiemelés tőlem. T. Gy. ) Olyan képet kell nyújtanunk az
alanyról, aki ezt a kétféle, olyannyira eltérő típusú művet létrehozta,
hogy egyaránt tartalmazza a Szabad-ötleteket író József Attila
zavaros lelki tartalmait és A Dunánál bölcs kiegyensúlyozottságát.
Ez a két ellentmondó minőség csak olyan nagy költőkben kaphat
egyszerre reprezentatív képviseletet, mint ő volt.
Elemzésünket azzal a konklúzióval
zárhatjuk, hogy József Attilával foglalkozni emberlétünk legrejtélyesebb,
legmegrendítőbb titkaival való foglalkozást jelent. Ettől a kifürkészhetetlen
mélységtől és tökéletességtől annyira izgalmas ma is alakja és költészete.
Tverdota György |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |