Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
keleti hadjárata során Indiáig nyomuló Nagy Sándor (i.e. 336-323),
akitől - Arisztotelész neveltje lévén - nem állt távol a tudományos
érdeklődés, egyszer annak a kívánságának adott hangot, hogy indiai
filozófusokkal találkozzék. Erre odavezették néhány emberhez, akik
teljesen meztelenül üldögéltek a forró sziklákon, és sem ruhát ölteni,
sem nézeteikről nyilatkozni nem kívántak a görögök kedvéért. Később
egyikük mégis csatlakozott a visszahúzódó hellén sereghez, mígnem -
az idegenek legnagyobb megdöbbenésére - önként máglyára feküdt
meghalni. A Kalanosznak nevezett aszkéta azért tette ezt, mert - miként
Sztrabón, az időszámításunk kezdetekor élt nagy görög földrajztudós
a hadjárat túlélőinek fennmaradt beszámolói alapján Geógraphikájában
leírja - az indiaiak "a testi betegségeket a leggyalázatosabb
dolognak tartják, aki tehát magán ilyesmit vesz észre, tűz által végez
magával, amennyiben máglyát rak, bekeni magát, ráfekszik a máglyára,
megparancsolja, hogy gyújtsák meg, és elég anélkül, hogy megszólalna".
Ám beszámol Sztrabón olyan esetről is, amikor az Augustus Caesarhoz érkezett
indiai követek egyike égette el magát Athénban, csakhogy ő éppenséggel
azért, mert élete mindeddig túlságosan is sikeres volt, s nem akarta,
hogy "késedelmeskedése folytán valami nem kívánatos csapás érje...."
Változatosságában
varázsos vallási világ, amit az indiai szubkontinens immár ötezer éve
kínál. Az i. e. 4. században keletkezett Mahábhárata, amely 100 ezernél
több verssorával valószínűleg minden idők leghosszabb szent eposza,
állítja Indiáról: "ami itt nincs meg, az egyáltalán nem is létezik".
Ma
a népesség 82,7 százaléka a hinduizmus követője ugyan, a képet
azonban rendkívül tarkává teszi a rengeteg (állítólag 330 millió)
isten és istennő egyikének vagy másikának, illetve ugyanazon istenség
egyik vagy másik avatárájának (megtestesülésének) a többi fölé
helyezése, esetenként monoteizálása. Ugyanez az eklektika jellemzi a
szertartásokat, amelyek a szélsőséges aszketizmustól az állatáldozatok
bemutatásán át a szexuális rítusokig terjednek. Nem vallási szertartásként,
de titkon máig elő-előfordul az is, hogy özvegyen maradt asszonyok elégettetik
magukat... Erős
az iszlám befolyása, a muszlimok a lakosság 11,2 százalékát teszik
ki, 2,6 százalék a keresztények és 1,9 százalék a szikhek aránya. A
buddhizmus szülőföldjén a buddhisták ma mindössze, 0,7 százaléknyian
vannak, s ők sem az egykori Buddha-hívők leszármazottai, hanem az
1950. évi alkotmánytól kapott lehetőség nyomán tértek át. A dzsainák
aránya 0,5 százalék, az egyéb felekezetek (zsidók, párszik stb.)
kategóriájába pedig a népesség 0,4 százaléka tartozik. 1.
A bráhmanizmus és a heterodox vallási közösségek A
bráhmanizmus a védikus vallásból alakult ki, amely a Védákról, a
legrégibb ma is használt szent könyvekről kapta a nevét. A Véda
szankszrit szó, s "tudás"-t, szent ismeretet jelent. Négy Véda
van: a Rigvéda 1028, az istenekhez szóló himnuszt tartalmaz, a Jadzsurvéda
mantrák (varázsigék), a Számavéda énekek gyűjteménye, az Atharavéda
pedig szertartáskönyv az áldozati tűz papjai számára. A Védák legősibb
darabjai árja közegben sok száz évvel azt megelőzően keletkeztek,
hogy az i.e. II. évezredben Kelet-Európából bevándoroltak Indiába, a
késeiek Indián belül, helyi hagyományokat is beolvasztva. Ilyen
hagyomány bőven volt. Az Indus völgyében már az i.e. III. évezredben
fejlett civilizáció alakult ki, amely rokonságot, sőt kapcsolódásokat
mutat a mezopotámiai sumer kultúrával, s amely a Mohendzsodárótól
Harappáig húzódó (ma Pakisztán) 640 kilométeres sávban i. e.
2300-1800 között élte virágkorát. Az emberek - a mágiára jellemzően
- a természet erőit tisztelték, a termékenység elsődleges szimbólumaként
pedig az anyát, a nőiség attribútumait - mellek, csípő - erősen
kiemelő idolok nagy száma jelzi ezt. Feltártak a régészek lingam (phallosz)
ábrázolásokat is, s a szakrális tánc szerepét bizonyító, valamint
jóga-pozitúrájú figurákat. Kétségtelen, hogy a szvasztika
(horogkereszt), már az árják előtti időszakban létezett. A
sokértelmű brahma szó eredeti jelentése "áldozat", a védikus
vallás lényege, az istenek imádásának elsődleges módja ugyanis az
áldozati szertartás volt. Ehhez sok brahman - pap - kellett, mert más
ölte le az állatot, más gondozta az áldozati máglyát, megint más
mondta a mantrákat stb. És egy-egy nagy ünnepségen sok száz tehenet
is feláldoztak! Évszázadokon át tartó sajátos osztálytagozódás
során így alakult ki és került a társadalom csúcsára a brahmana
varna, a papi kaszt, amely később magába foglalta a papok minden rokonát
és leszármazottját, ma pedig ide tartozik az értelmiségi foglalkozásúak
és a hivatalnokok zöme is, ők valamennyien bráhminok. Végül brahmanáknak
nevezik a Védákhoz írott magyarázó szövegeket, amelyek már nem az
áldozatot, hanem annak elvégzőit, a papokat állították középpontba.
A kifejlődött brahmanizmusban a pap - a Védák kizárólagos birtokosaként
- különleges privilégiumokat élvezett, az alsóbbrendűeknek nemcsak
őt kellett szentként tisztelniük, de a feleségét, sőt a tehenét is! A
társadalmi hierarchia második fokán a ksatrija varna állt, amelybe rádzsák,
nemesek, harcosok tartoztak. A vaisja varna a földműveseket, kereskedőket,
kézműveseket, a sudra varna a szolgákat foglalta magába (a varna szó
"szín"-t jelent, kasztoknak a portugálok nevezték el ezeket).
A kaszton kívüli haridzsanok - az "érinthetetlenek", vagyis páriák
- tömegeinél már csak az idegenek voltak megvetettebbek. Az
i. e. 7. századtól új szent iratok, az upanisadok ("titkos tanítások")
csatlakoztak a Védákhoz, a nevükből is kivehetően reformelképzelésekkel.
E tanításokban - későbbi nevükön Védantákban - nyerte el végleges
formáját a karmától (cselekedetek összességétől) függő lélekvándorlás,
és a szanszárából, az újraszületések örökös ismétlődéséből
való kiszakadás keresésének tana. Az ind filozófiai gondolkodás eme
első alkotásai a Brahman fogalmát személytelen Világlélekként értelmezték,
amelynek része az atman, az egyéni lélek. (A mai hindu teológia Brahmát
a Trimurti - Istenhármasság - "Teremtő" tagjaként tiszteli,
ám kevésbé, mint a "Fenntartó" Visnut és a "Pusztítva
Megújító" Sivát.) Az upanisadok jelentőségét növelte, hogy a
ksatriják számára is hozzáférhetőek voltak. Később az upanisad tanítás
a hat brahmanista ortodox darsána (irányzat) egyikévé lett, számunkra
az ortodoxia iskolái közül fontosabb még a szánkhja és a jóga. Az
i. e. 6. század végére az indiai városok fejlődése és a kereskedő
réteg gazdasági befolyásának növekedése miatt a merev kasztszerkezet
már nem fedte teljesen a valós társadalmi tagozódást, és a bráhmanizmus
nem adott kielégítő válaszokat az új kérdésekre. Ez a körülmény
hívta életre a különféle heterodox (eretnek) közösségeket. Ami
bennük közös: nem vallásként keletkeztek, hanem mint etikai-filozófiai
rendszerek, vezetőik nem papok (sőt nem is bráhminok kasztjába tartozók),
hanem tanítómesterek voltak, akik tehát nem egyházat, hanem iskolát
alapítottak, jóllehet ezek az iskolák kolostorszerűen működtek, a
tanítványok pedig szerzetesként viselkedtek. Alapítójának szándékától
függetlenül lett világvallássá a buddhizmus, és szívósan továbbélő
vallássá India határain belül a dzsainizmus. A heterodox iskolákat
"erdei filozófiáknak" is nevezték, mert követőiket a világtól
való elfordulás jellemezte. A
heterodoxiában akadtak ateista, materialista irányzatok is. Ezeknek
ugyanúgy megvolt a maga ősi előzménye, mint a többi darsánának; az
ateisztikus-agnosztikus világkép már a Rigvéda egyes alkotásaiban
felrémlik. Csaknem háromezer éves az a részlet, amely Szabó Lőrinc
fordításában A teremtés himnusza címmel ismert, s a teremtésről ekként
szól: "Nem volt semminek nemléte, se léte,/ nem volt levegő és fölötte
kék ég. /Hol volt a világ? Mi takarta, védte? / Hol volt a magasság
és hol a mélység? (....) Megtudtak-e mást is, akik kutattak? / A
titkokat bejárni volt-e szent ész? / S ha istenek is csak azóta vannak,
/ ki mondja meg, mi volt a teremtés? / Ő, akitől van, aki a világra /
őrködve néz, aki a maga őse, / Ő, aki csinálta vagy nem csinálta: /
Ő tudja! tudja!... Vagy nem tudja Ő se?" Semmilyen
istenben nem hittek - az ortodoxok szemében ezért erkölcstelennek számító
- ádzsivikák, akik a világot teremtetlennek, öröktől fogva és örökkön
létezőnek tartották. Filozófiai alapgondolatuk az erőszakmentesség
és a determinizmus volt, a lélekvándorlás tanát elfogadták ugyan, de
karma helyett "végzet"-et emlegettek (nijati). A közösség
csak hosszú és fájdalmas beavatás után fogadott be új tagot (a jelöltnek
például ki kellett tépnie a haját), eleinte mezítelenül jártak.
Elnevezésük - "meghatározott életmódot követelő" - is e
sajátosságokkal függ össze. Materialisták voltak a csárvákák, akik
szerint a világegyetem állandóan változik, s benne az ember nem egyéb,
mint tudattal rendelkező tevékenységének az összessége. A
dzsainizmus előzményének számító tittháknak (tittha: "gázló",
"rév", illetve - filozófiailag - az azt megtalált ember),
nihilista irányzatuk is volt, a saktizmus követői pedig szexuális orgiákban
keresték a megváltást. Ezek az iskolák elenyésztek vagy beolvadtak a
hinduizmusba, de például a sakták máig önálló irányzatot képviselnek
a hinduizmuson belül: hitük központjába a női nemiség kultuszát állítják,
szerintük Siva isten is csupán Sáktija (női "erő"-forrása)
által nyeri el teremtő lényegét. A
dzsainák közösségének alapítója (a tittha tanítás nagy reformátora),
Vardhamána Mahávira "megvilágosodásakor" kapta a Dzsina
("Győztes") nevet, s ezzel mozgalmának is névadója lett.
Buddha kortársa volt, de személyesen nem találkoztak. A dzsainák lelküket
szigorú aszkézissel akarták kiszabadítani a világból, s hogy testük
is mihamarabb kiszabaduljon, gyakran vállalták az éhhalált, miközben
az öngyilkosságot elítélték. Hitük szerint a karma ilyetén
megsemmisítésével szabaddá lett lelkük a világegyetem legfelső régiójába
kerül, s ez a végcél. Dzsina az éhhalállal érte el célját, 72 évesen,
valamikor az i. e. 6. század végén, az 5. század elején. Életében -
és tanításában - nem ismerte el a Védák szentségét, sem semmiféle
konkrét vagy absztrakt istenséget, a világot ő is teremtetlen valóságnak
tartotta, amelyet két alapelv egysége alkot. Ezek: a dzsiva ("élő",
"lélek"), és az adzsiva ("nemélő"/"nemlélek").
A dzsiva tudattal rendelkező princípium, amely testet ölthet. Az
adzsiva tudattalan és ötféle: anyag, mozgás, mozdulatlanság, tér, idő
(az anyaghoz sorolta a tüzet, hangot, fényt stb. is). A dzsivát képesnek
tartotta a körforgásból való kilépésre - az elmondottak szerint... A
dzsainizmus máig a legaszketikusabb vallás Indiában, egyik irányzatának
szerzetesei, a digambarák ("égruhájúak"), ma is mezítelenül
járnak - ilyeneket láthatott Alexandrosz. 2.
A történeti Buddha: a herceg, az aszkéta, a jógi Buddha
kétségtelenül történeti személy volt, noha ezt egyetlen általa leírt
sor sem bizonyítja, nagy hatású etikai-filozófiai rendszerét tanítványai
öntötték írásos formába. Az első életrajz, az Asvaghósa tollából
született Buddhacsirata-kávja is 600 évvel későbbi. Természetes hát,
hogy sok csodás elem vegyült az i.e. 563 körül született és a Sziddhártha
("aki elérte célját") nevet kapott Buddha életének leírásaiban.
Utólag isten lett belőle, holott ő embernek is igen szerény volt, életében
elhárított magától minden ünneplést. Csupa legenda a Lalita Visztara,
egy másik Buddha-életrajz is, pedig ez a szigorúbb, az eredeti tanokhoz
inkább ragaszkodó irányzat, a hinajána ("kis szekér")
szellemiségét tükrözi, már a buddhizmus kettészakadása után. Eszerint
utolsó megtestesülése előtt Buddha évezredekig a Tusita mennyország
lakója (vagyis: isten) volt. Anyja - a ksatriják lakta Sákja rádzsaság
választott fejedelmének, Suddhódanának a felesége, Májá asszony -
egyszer különös álmot látott. Az istenek a Himalájára röpítették
és egy virágokkal behintett ágyra fektették, majd trombitálással egy
fehér elefánt szállt alá az égből, s ormányával a testébe hatolva
megtermékenyítette. A Buddhacsarita-kávja szavaival: "Az ég Királynőjére
szállt a lélek, s fenséges méhét a Menny áthatotta." (Mint Szűz
Máriát félezer évvel később a Szentlélek.) A jós brahmanok így
fejtették meg az álmot: Májá fiút szül, aki világuralomra lesz
hivatott, vagy világformáló mester válik belőle. Az apa természetesen
az előbbit ambicionálta, nem sejtette, hogy fia már az anyaméhben
meditációval töltötte el a tíz holdhónapot. A születést csodás
események kísérték: virágeső esett, vakok láttak, süketek
hallottak, bénák jártak, hangszerek maguktól megszólaltak, vadállatok
megszelídültek. És rengett a föld. Az anya néhány nap múlva
meghalt, hogy testét "profán célra" férfi többé ne használhassa... Sziddhártha
Gautama (az utóbbi nemzetségnév) pompában nőtt fel. Tizenhat éves
korában feleségül adtak hozzá egy erényes és szép ksatrija lányt,
Gópát (ez valóság), de kívüle 84 000 (!) ágyas várta, hogy vele háljon
(ez legenda, a szakjáknál monogámia volt). A négy kikocsizás meg -
amelyek során először aggastyánt, aztán egy gyógyíthatatlan bélpoklos
beteget, majd egy halottat látott, hogy végül egy aszkétával találkozzék
- egyszerűen példázat arról, hogy az öregség, a betegség és a halál
minden ember számára elkerülhetetlen, de megnyugvást adhat a léleknek
az amúgy is átmeneti és véletlen örömökről való önkéntes lemondás.
Az aszkéta életmódot már a szánkhja és a jóga darsána ajánlotta
az üdvösség-keresőknek, az életet már ezek azonosították a szenvedéssel. Sziddhártha
Gautama tizenhárom évet töltött a feleségével, s akkor hagyta el 29
évesen, amikor az fiat szült neki. "Ráhula megszületett. Új
bilincs keletkezett. Ez sem ver gúzsba engemet" - mondta egy legenda
szerint hűvösen a születés hírére. Levetette előkelő ksatrija öltözékét
és a szamanák ("aszkéták", a heterodoxia követői) csuháját
öltve örökre elhagyta a családját. Fejedelmi otthona helyett a kolduló
vándor remeték otthontalanságát választotta... A
megváltáshoz vezető utat keresve Gautama tanítványként szegődött
olyan mesterekhez, akiket tisztelt. A többi között mintegy két esztendőt
töltött Kálamánák, a szánkhja darsána mesterénél, hogy tanulmányozza
a brahmanizmusnak ezt az iskoláját. A szánkhja lényege a dualisztikus
realizmus, amelynek két princípiuma a Purusa ("ember", itt a
világot passzívan szemlélő emberi "szellem") és a Prakriti
(a nem teremtett "ősanyag", "őslétező", amelyet
folytonos vibráció feszít, mozgásban vannak, ám lélektelenek). Káláma
végül szánkhjamesterré avatta Sziddhárthát, aki azonban nem érezte,
hogy közelebb került volna ahhoz, amit keres. Ezért Kálámát elhagyva
Ráma jógacsárjánál (jógamesternél) lett tanítvány. Tudjuk,
a jóga már az árják bejövetele előtt, a dravida őslakosság körében
is létezett. A szó pontos jelentése: "leigázás".
"Eredetileg és alapjában véve az elme és a test tökéletes leigázását
jelenti, olyan állapot elérését, amely kikapcsolja az egyént a földi
világból, még gondolatait és beszédkészségét is megszünteti"
- olvasható Téchy Olivér 1986-ban megjelent Buddha című monográfiájának
magyarázó részeiben. (E kiváló mű jegyzeteiből az is kiderül: a
honfoglalás millenniumi ünnepségeire 1896-ban Indiából két
egyetemista fiú érkezett, s itt niródhába - a jógagyakorlatok
legmagasabb fokát jelentő "tetszhalálba" - merültek. Nyolc
napon át feküdtek mozdulatlanul a közönség szeme láttára. Az esetet
többen leírták, közöttük egy német nyelvű folyóiratban dr. Török
Aurél orvos, ám ő az eljárást hipnózissal magyarázta, vagyis nem értett
belőle semmit.) A jógagyakorlatok vallásos célját - egyesülni Isvarával,
a Legfőbb Lélekkel - az upanisadok fogalmazták meg. A
hathajóga a test és az életenergiák kontrolljával, a mantrajóga mágikus
varázsformulák ismételgetésével, a bhaktijóga ájtatos odaadással,
a dzsnyánajóga tudás útján, a karmajóga vallásos vállalások
teljesítésével kívánja elérni az áhított Egyesülést. A rendszer
bonyolultságát jelzi, hogy csupán a hathajógának nyolc fokozata van,
s például a másodiknak (nijama - "önfékezés") öt
alfokozata. Speciális szabályai vannak a testtartásnak, a légzésnek,
a hideg és meleg, az éhség és szomjúság elviselésének, a
pszichikai apparátus lekötését szolgáló koncentrálásnak egy
fizikai pontra, a meditáció egy meghatározott területre irányításának
stb. A nyolcadik, a legmagasabb fokozat az a bizonyos niródha
("elnyomás", "megszüntetés"), amit a két indiai
Budapesten bemutatott. Buddha
korának Indiájában minden igényesebb filozófiai rendszer vagy vallási
szekta megalapítójának erkölcsi kötelessége volt kévalinná lennie
("aki megjárta a teljességet" - vagyis a niródhát). Ez alól
Buddha sem lehetett kivétel. Nos, amit Ráma jógacsárjánál
tanulhatott, azt is hamar megtanulta, s mestere tilalma ellenére - leghűségesebb
szerzetes társai segítségével - niródhába merült. A jógaiskolákban
ez volt az elérhető csúcs, aki ebből a tetszhalálból visszajött
(nem mindenki tudott, s nem is mindenki akart visszajönni), azt szentként
tisztelték. A lemerülés mikéntjét titoktartás övezte, csak annyit
tudni, hogy a mantramondás mellett valamilyen "morzsolt fűnek"
(narkotikum?) döntő szerep jutott a különleges állapot előidézésében.
Sziddhártha Gautama tehát - egy erdei tisztáson, a szabadban - elérte
ezt az állapotot. Mozdulatlanul feküdt, látszólag nem is lélegzett,
orra és a fülei valamilyen vattaszerű tömítéssel be voltak dugva. A
niródhában lévőt szigorúan őrizni kellett, Sziddhárthát azonban
egy időre magára hagyták társai. Eközben elbitangolt állataikat
kereső pásztorfiúk botlottak belé a tetszhalott szamanába. Azt hihették,
hogy piszácsa (dögvészt előidéző szellem). Nem csak piszkálni kezdték,
holott érinteni sem lett volna szabad, hanem leköpdösték, levizelték,
tövissel szurkálták. El akarták zavarni, ne árthasson a csordának...
Szerencsére még idejében visszaérkeztek a társak, óvatosan megtisztították
a mocsoktól, majd kiemelték a niródhából. Ez
a nap fordulópontot jelentett Sziddhártha Gautama életében: egyszerre
elege lett minden aszkézisból, mindörökre szakított a jógával, többé
éhezni sem volt hajlandó. Társai, akik arra számítottak, hogy a
kevalinná lett Sziddhártha most maga fog jógaiskolát nyitni, teljesen
megdöbbentek, és megvetéssel fordultak el tőle. Nem értették, mert
nem kaptak magyarázatot. Pálfordulásán túl Gautama ellen szólt az
is, hogy ezekben a napokban a család küldötteként nála járt az apósa,
hogy térjen haza, mert "királyi bölcsek nagy neme sarjához méltatlan
dolog űzni a kolduséletet" (Buddhacsarita-kávja). Ám ő ekkor is
nemet mondott, s pontosan a kolduló szerzetesek vándor életéhez tért
vissza. Magadha rádzsaságában járva azonban megfogadta: innen nem megy
tovább, amíg rá nem jön a megoldásra, amelyhez - ennyit már tudott -
az éhezés és a jóga nem visz el. Ellenkezőleg, ezek a test mellett a
lelket is elgyöngítik, megnehezítve ezzel a keresést.
Sziddhártha
Bódh Gajá városában hét teljes héten át ült elmélkedésbe mélyedve
egy fügefa alatt, mígnem a negyvenkilencedik napon, holdtöltekor, éjféltájban
elérte a bódhit ("megvilágosodás"). Felismerte, miként
lehet a szenvedések által meghatározott emberi létformából eljutni a
megváltást jelentő nirvánáig. És mindjárt úgy döntött: felismerését
nem mondja el senkinek... Nagy Károly [Változó Világ 40.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |