Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
3.
A Tan, avagy a Megvilágosodott tagadásai Mi
lehetett a negatív döntés oka? A legendák szerint Sziddhárthát mindjárt
a bódhi elérése után többszörösen megkísértette Mára, a sátán
(akárcsak Krisztust a sivatagban). Ígért neki hatalmat, gyötörte
testi kínnal, majd ráuszította három szép lányát, csábítsák el.
Ijesztette azzal a "rossz hírrel", hogy nem hallgat majd rá
senki. Nos, ez utóbbi úgy igaz, hogy Buddhában tényleg kételyeket ébresztett
a rengeteg nehézség és akadály, amely tanításának útjában állt.
Főként az a tapasztalata, hogy kortársait csupán a gyönyörök érdeklik,
s nemigen tudnának mit kezdeni az olyan bonyolult fogalmakkal, mint például
"a valamitől való függés" vagy " a következmények összekapcsolása".
Ezekről A nemes célkitűzés szutrában olvashatunk (szutra: "vezérfonal").
De aztán megszólalt a Belső Lelkiismeret szava, figyelmeztetvén őt:
"Vannak oly lények, kik nincsenek a szenvedélytől lenyűgözve, ha
nem hallják a Tant, ezek el fognak veszni. Ők lesznek a Tan bölcsességének
hirdetői". Így aztán Buddha megmásította elhatározását, s
megnyugodva időzött további hét hétig fügefája alatt, hogy logikai
rendszerbe szedje, és minél közérthetőbben megfogalmazza mindazt,
amire rájött. Végül elindult megkeresni azokat az egykori társait,
akik a jógagyakorlatában mellette álltak, hogy velük ossza meg először
felismerésének lényegét. A benáreszi ligetben talált rájuk, itt
hangzott el az öt szamana előtt a híres prédikáció, amivel - ahogyan
azóta mondják - "először forgatta meg a Tan kerekét". A
buddhista kolostorok homlokzatán a két gazellától közrevett kerék
ezt szimbolizálja. Az
idézett szutra szerint Buddha egyebek között ezeket mondta: "Két
végletet kell, bhikkhuk ((szerzetesek') egy útkeresőnek elkerülnie.
Melyik ez a kettő? Az egyik az élvezetek útja, a kéjörömökhöz
tapadás. Ez alantas, közönséges, nemtelen és lélekromboló. A másik
az önkínzás útja, mely gyötrelmes, nemtelen és lélekromboló. Nos,
ezt a két végletet elkerülve létezik egy Középút (Mádzsdzshimá
Patipadá). Ezt lelte meg a Célhozért (Tathágata). Ez visz el a
felismeréshez, felnyitja a szemeket, értelmet sugároz, megnyugváshoz,
belátáshoz, kioldódáshoz s nirvánához vezet." A
kárhoztatott önkínzás mibenlétét már értjük. Az élvezetekről
Buddha így beszélt: "Ötféle élvezet van, bikkhuk, s melyik ez az
öt? A szemeken keresztül felfogott színek, a füleken keresztül
felfogott hangok, az orron keresztül felfogott szagok, a nyelven keresztül
felfogott ízek, a testen keresztül felfogott tapintatok, amelyek kívánatosak,
csábítóak, igézetesek, elbűvölők, kísérik őket a kéjek, s
nyomukban van a beszennyeződés." (Téchy Olivér fordításai) A
hatodik élvezetről, amely tán még a többinél is veszélyesebb,
Buddha itt még nem beszélt, attól tartva, hogy társai nem értenék
meg. Ez pedig: a képzelet, "a képzeletfűzés következtében
keletkező érzet..." A
volt jógatanítványok mind Buddha lelkes követőivé, hamarosan a Tan
hirdetőivé lettek. (A "buddhizmus" Nyugaton született szó,
hitüket maguk a buddhisták a páli Dhamma szóval - "Tanítás",
"Törvény" - jelölik, a kánon páli nyelven íródott, a
Buddha-életrajzok viszont szanszkritül, ám a két nyelv között alig
van különbség.) Mit tanított Buddha? Mindenekelőtt a "négy
nemes igazság"-ról szóló tételt, amely szerint (1.) a lét
azonos a szenvedéssel, s (2.) állandó ismétlődésének, végzetszerűen
örökös reinkarnóládásának oka az ember tapadása a létezéshez,
tehát (3.) az újraszületések láncolata csak akkor szakítható meg -
és ez, vagyis a nirvána ("kioltás") Buddha végső célja -,
ha az egyén elfojtja még életvágyát, "én"-jét is. Ez
pedig a (4.) "nyolcágú nemes utat" járva érhető el,
nevezetesen: helyes hittel, helyes elhatározással, helyes beszéddel,
helyes cselekvéssel, helyes életmóddal, helyes igyekezettel, helyes
vizsgálódással és helyes elmélyüléssel. A buddhizmusban az egyik fő
bajként kárhoztatott "tudatlanság" nem műveletlenséget
jelent, hanem a "négy nemes igazság" nem ismerését vagy el
nem fogadását. E tétel olyannyira alapvető, hogy - úgy vélték -
benne az összes többi tanítás elfér, amiként az összes állat lábanyoma
az elefántéban. Buddhánál
a lélekvándorlás is lényegesen más, mint az ortodox brahmanizmusban
vagy a többi heterodox közösségnél. Szerinte a Világ, s a Világon
minden dharmákból, "lételemek"-ből áll, minden esemény és
jelenség a dharmák szünet nélküli mozgása révén megy végbe. Dharmák
alkotják az embert is a teste húsától a gondolkodási képességéig,
a látástól a gyűlölni tudásig. Ezeket nem a lélek, hanem az életvágy
kapcsolja egybe, de minden reinkarnációnál új kombinációban, az előző
életben véghezvitt cselekedeteknek megfelelően. Nem létezik tehát
valamiféle örökkévaló lélekszubsztancia - miként a brahmanok állítják
-, amely a halállal felbomló testből átvándorol egy újonnan képződőbe,
sem az egyetemes szellembe nem tér meg az egyéni lélek, hogy aztán újra
kiáramoljék belőle. Engels "naiv dialektikus"-nak nevezte azt
a módot, ahogyan Buddha erőhatások sokaságaként értelmezte a dharmát,
nem mint "örök törvény"-t. Az embert tekintette egyedül
alkalmasnak arra, hogy felszabadíthassa önmagát, nem az isteneket. Az
istenlét - tartotta Buddha - nem hatalom, hanem a korábbi emberi létezéskor
véghezvitt jócselekedetek jutalma, a megtisztulás folyamatában előrehaladt
ember magasabb, de még átmeneti létformája (a lények hat szférában
születhetnek újra, ezek egyike valamelyik mennyország is lehet). Az
istenek tiszteletét demonstráló szertartások tehát fölöslegesek és
haszontalanok. Mint megoldhatatlant, vetette el a világ teremtésének kérdését.
Hogy a világnak kezdete lett volna, nem hitte, sem a dolgok teljes
befejeződését, hanem csupán a világok - végtelen számú világ -
keletkezésének és pusztulásának kezdet és vég nélküli folyamatát.
És tagadta olyan örök összszubsztancia létét, amelyből ilyen vagy
olyan módon minden szellemi vagy anyagi keletkezne. Nem tisztelte a Védák
szentségét - noha tapintatból ezt soha nem mondta ki egyenesen -, bírálta
a brahmanista papokat, és nem fogadta el a bráhminok kasztjának vezető
szerepét. "Az ember nem azért lesz bráhmin, mert hosszú a haja,
vagy mert ilyen vagy olyan családban született - olvasható egy, a dharmáról
szóló páli kánonban. - Akiben igazság és szentség lakozik, tele van
örömmel: ő a bráhmin." Buddha általában tagadta a kasztok
szerinti megkülönböztetést, saját tevékenységében ezt demonstrálta
is... A
nirvánáról szóló tanítás absztrakt és távoli megoldást ígért,
mégis elfogadták. A szó maga "kialvás"-t jelent, eredetileg
a tűz kialvására értették, Buddhánál az akarat, a vágyak, az érzések
kialvását, az "én" megsemmisülését jelenti. De hogy milyen
jellegű, miféle feloldódás ez a szubsztanciák világában, azt nem
tisztázta. Egyesek szerint, amikor az újraszületések sorozatában
megtisztult és arhattá ("szent"-té) vált ember karmája a
halállal elfogy, akkor jut el a nirvánába. Ez ugyan maga is dharma - az
ugyancsak dharmának nevezett "világtörvény" szerinti realitás
-, de mivel nem a szanszára idézi elő, nem múlhat el. A szüntelen
mozgásban lévő világhoz képest ez: a nyugalomban lévő semmi - az
ide érkezett számára azonban az egyetlen igazi, boldogító realitás,
amely fennmarad akkor is, ha minden múlandó dharma elenyészik. Mások
szerint a nirvána nem azonos a halállal, a halállal együtt járó
semmivé válással, mert már élve elérhető állapot, valamilyen
megfoghatatlan örökkévalóság, egy más dimenziójú szellemiség.
Nos, nem igazán érdemes töprengeni rajta, hiszen a buddhizmusban a
meghalás sem olyan halál, amilyennek azt mi nyugaton látjuk. 4.
A Szangha (Gyülekezet), szerzetesek és apácák A
Buddha első prédikációját meghallgató öt volt jógaszerzetesből és
mesterükből megalakult hát a Szangha, a Gyülekezet. Hamarosan
csatlakozott hozzájuk egy gazdag benáreszi kereskedő Jasza nevű fia,
aki szerette a liget csendjét és vonzódott az elmélkedő életmódhoz.
Jasza famíliájának 46 tagjából megszerveződött Benáreszben a
laikus hívők (szávakák) egyháza is. Buddha kitűnő tanítómesternek
bizonyult: rövid idő elteltével első tanítványai már maguk hirdetik
az új tanokat. Járták a vidékeket, s mindenütt kíváncsiak voltak a
mondanivalójukra, és csoportosan csatlakoztak az új hívők. A felvételnél
nem számított az etnikai, a vallási, a kasztbeli hovatartozás, vagy a
szociális helyzet. A belépés formája az volt, hogy a jelölt a következő
három egyszerű mondattal folyamodott: "A Buddhához folyamodom,
mint menedékemhez. A Dhammához folyamodom, mint menedékemhez. A Szanghához
folyamodom, mint menedékemhez." (A buddhista "szentháromság"
ma is ez: a Buddha, a Tan, a Gyülekezet.) Külön-külön működött az
Upászaka-szangha, a laikus férfiak, és az Upászika-szangha, a laikus nők
gyülekezete. Az öt tilalom, amelyek betartását valamennyiüknek vállalniuk
kellett: 1. Ne ölj! 2. Ne lopj! 3. Ne kövess el házasságtörést! 4.
Ne hazudj! 5. Ne fogyassz részegítő italokat! Sikerrel
térített Buddha a bráhminok között is, Benáresz után éppenséggel
három tűzpapot tett hűséges tanítványává. Gesztus volt ez a családjának,
amely a tűz leszármazottjának tekintette magát, s főként Agni tűzistent
tisztelte? Vagy inkább intő kihívás? Nehéz lenne megmondani. Amúgy
igen érdekes a család viszonya a Sziddhártha Gautamából lett Buddhához
és tanaihoz. Az anya halála után apja a sógornőjét, Májá húgát
vette feleségül, ő volt Buddha nevelőanyja. A buddhista irodalomban ezért
Padzsápati ("Gondviselő") néven szerepel, noha eredetileg Gótaminak
hívták. Nos, az apa, Szuddhódana maháradzsa, soha nem tudott megbékélni
fia választott életmódjával; amikor már híres bölcs volt, akkor is
képtelen volt Sziddhárthában meglátni a Buddhát. Ugyanakkor szerette,
ezért meghívta őt a Padzsápatitól született másik fia, Nanda
lakodalmára, amelyet i. e. 526-ban tartottak. Buddha
elfogadta a meghívást, és nyolc év után először hazalátogatott. A
rádzsaság fővárosába, Kapilavatthuba érkezve néhány bhikkhu kíséretében,
alamizsnacsészéjét maga elé tartva élelmet koldult. Úgy magyarázzák:
a magatartásával büszkeségükről híres honfitársait arra akarta tanítani,
hogy szakítsanak a gőggel, ne nézzék le az étel koldulását, és
ugyanúgy koldulva forduljanak hozzá, hogy ossza meg velük a Tant. Volt,
aki megértette ezt, volt, aki nem. Az apa és a feleség a legkevésbé.
Szuddhódana felháborodottan sietett a fia elé: "Miért szégyenítesz
meg minket ezzel? Úgy gondolod, hogy néhány szerzetest megvendégelni képtelenek
lennénk?" És nem tudott mit kezdeni fia válaszával: "Mahárádzsa,
ez a szamanák ősi szabálya." A szerelmében és anyaságában megsértett
Gópá sem tudott más lenni férjével, mint büszke és tartózkodó,
tanaival szemben pedig mereven elutasító. Sziddhártha annak idején úgy
ment el, hogy nem volt kíváncsi még az éppen megszületett fiára sem,
akinek egyébként ő adta a Ráhula ("Bilincs") nevet. Ellenben
nagy hatást gyakorolt Buddha sok más rokonára; a féltestvér Nanda a
saját lakodalmát hagyta ott menyasszonyával együtt, hogy a Megvilágosodottal
tartson, és csatlakozott hozzá az unokatestvérei közül Anuruddha, Dévadatta
és Ánanda, de számos más rokon is. Amikor e látogatás után eltávozóban
volt, Ráhulát az anyja Buddha után küldte, e szavakat tanítva be
neki: "Szerzetes, te vagy az én apám. Add ki nékem az örökségemet."
Buddha ezt úgy értelmezte, mint a szerzetességért való folyamodást.
Így a fia novícius lett a Szanghában. (Azóta is e rendelkezés értelmében
vesznek fel a rendbe novíciusokat, amikor a nyolcadik évüket betöltötték.) Férje
halála után Padzsápati, a nevelőanya kereste fel Buddhát sákja nők
egy csoportjával, azt kérve, vegye fel őket a Szanghába. Ez szokatlan
volt, éles ellentétben állt a kor általánosan érvényes szokásaival,
amelyek kizárták a nőket a szerzeteséletből. Buddha elutasító
reakciója is természetes volt. A kor vallási-filozófiai rendszerei,
ideértve a heterodox közösségeket, nem a női nemmel szembeni
elfogultságból tették ezt. Igaz ugyan, hogy a nemi vágyak ellen kívánták
így megvédeni cölibátusban élő tagjaikat, ám sajátos felfogásukban
a "nő-gyönyör"-t (itthi-szukha) önmagában létező
valaminek tartották, nem a nő egyéniségéből áradónak, hanem ami kívülről
jön. (Az emberi idegrendszer útján való megközelítés számukra
idegen volt.) Mindenesetre a Dhammapáda ("A Tan útja") szerint
"Amíg a nő iránt a férfi vágya legvégsőkig meg nem semmisült,
a lelke addig hozzá van kötözve, mint anyjához a szopós boci." S
ha már a dolog így működik, távol kell tartani a nőt, ha nem is hibás. Buddha
ezt a kérdést is másként kezelte, csak nem akart megbotránkozást
kelteni nevelőanyja kérésének azonnali elfogadásával. Padzsápatiék
mindenesetre nem mondtak le tervükről, s amikor kérelmüket egy idő után
megismételték, addigra Buddha már ki is dolgozta a Bhikkhuni-szangha (a
Szerzetesnők szanghája) megalakításának feltételeit. A nyolc pontból
álló feltételrendszer sokkal szigorúbb volt a bhikkhukénál. A
bhikkhuniknak - a már ismert öt tilalom, valamint a cölibátuson és a
szegénységen kívül - a nem megfelelő időben való étkezés, a tánc
és ének, az illatszerek és mindenféle egyéb cicoma használata, a
magas és kényelmes ágy, az arany és ezüst ékszerek viselése volt még
a további öt tiltott dolog. A bhikkhunikat mindezeken túl teljesen alárendelte
a bhikkhuknak. Szabályzatuk első pontja így kezdődik: "A
bhikkhunik életkorukra tekintet nélkül kötelesek tisztelettel
viseltetni a bhikkhuk iránt, álljanak fel, s hajtsanak fejet még akkor
is, ha netán százévesek..." Ugyanakkor ez a szigorúság nem az apácák
teljes elkülönítését szolgálta, ellenkezőleg, együtt kellett megülni
az ünnepeket, és még új szerzetesnők felszenteléséhez sem volt
joguk a bhikkhuk részvétele nélkül. A
női szerzetesrend megalakításának engedélyezése vakmerő újítás
volt (csakúgy, mint a nyolcesztendős gyerek, Buddha fia felvétele a
szerzetesi közösségbe). A dolog negatív hatásától tartva nem minden
rezignáltság nélkül jelentette ki a Megvilágosodott: ha nem engedte
volna meg a nőknek a szerzetességet, akkor a tanítása romlatlanul
fennmarad ezer esztendőn át, így azonban ez csak ötszáz évig lehetséges.
Mert olyan ez - mondta -, mint amikor a rizstáblákat ellepi az üszög,
a cukornádat ellepi a lisztharmat... A
feleségét elhagyva Buddha soha többé nem hált nővel, pedig sokszor
volt kitéve kísértésnek. A Vinája-pitakában
("Fegyelem-tan") olvasható egy történet, amely szerint
bizonyos Mágandija a guru iránti elragadtatásának bizonyságaként a
saját szép lányát ajánlotta fel Gautamának. Az elutasítás szinte
durva volt: ha Mára három csodaszép lányával nem támadt kedve
szerelmeskedni - mondta -, úgy különösen nem kell neki egy ilyen
"vizelettel és bélsárral megtöltött lény", amit még a lábával
sem érintene szívesen. A
korai buddhizmus az élet fő bajai között az első helyre mindenképpen
a szexuális vágyat tette, ezért a tökéletesedés felé haladónak először
is ezt kellett megszüntetnie. Érdekes példával szolgál erre a Théri-gáthá
című mű buddhista szerzetese. Amikor egy kereskedő fiatal felesége sóváran
dicsérni kezdte szép szemeit, a bhikkhu kitépte az egyiket, és az
asszonynak nyújtotta, mondván: "Nézd, anyám, utálatos húsdarab
ez, vidd el, ha tetszik. Ilyen a másik is. Mondd, mi rajta a szép?"
A meghökkentő jelenet vagy félezer évvel megelőzte az evangelista
intelmeit: "Ha szemed okoz botrányt, vájd ki és dobd el, mert
jobb, ha egy szemmel bemész az életre, mint ha két szemmel a pokol tüzére
vetnek" (Mt. 18, 8.). Nem
a nők okoztak Buddhának gondot, hanem olyan férfi ellenfelei, akik nőket
használtak eszközül. Egyszer, amikor laikus hívőknek tartott oktatóbeszédet,
egy terhes fiatal nő kezdett közbekiabálni, hogy őt Buddha ejtette
teherbe, hát gondoskodjék is róla és születendő gyermekéről.
Viselkedése őszintének tűnt, alkalmas volt olyan benyomás keltésére,
hogy igazat beszél, - ilyen vádaskodásra egy fiatal lány hogyan merészkedne?!
Ám amikor nem hagyta abba a kiabálást, és ezért megpróbálták
kivezetni; huzakodása közben a ruhája alól egy fából faragott félgömb
esett ki, amely a hasára volt kötözve... Egy másik alkalommal bizonyos
Szudari ("Csodaszép") nevű leányzót, állítólagos apácajelöltet
holtan találtak az áráma ("pihenőkert", a buddhista
szerzetesek téli szálláshelyének elnevezése) bokrai közé rejtve,
azt a látszatot akarván kelteni, hogy a bhikkhuk ölték meg - csak férfi
szerzetesek laktak a kolostorban -, miután esetleg mást is csináltak
vele. A háttérben meghúzódó ellenség célja mindkét esetben Buddha
tekintélyének lerombolása, a Szanghának és szerzeteseinek lejáratása
volt. Ádáz ellenség bőven akadt a bráhminok és a rivális heterodox
közösségek hívei között. A korabeli laikus Buddha-hívők a
dzsainizmus követőit tartották felelősöknek. Nyílván a családi
bosszú fűtötte viszont Buddha apósát, amikor lesből a vejére támadva
úgy megütötte a fejét, hogy az csaknem belehalt, jó ideig kómában
volt. Buddha
legveszélyesebb ellenfelének mégis saját unokaöccse és tanítványa,
Dévadatta bizonyult. Egyrészt, mert egyfajta "kettős ügynökként"
sok mindenben a dzsianizmus tanítását követte, másrészt, mert mégis
Buddha utóda kívánt lenni a Szangha élén. Állítólag még nagybátyja
életére is tört, utoljára egy óriási elefántot hajszolt Buddha felé
egy keskeny utcában. Amikor azonban a Megvilágosodott irgalmas szíve
minden erejét az állatra irányította, az elefánt térdre ereszkedett
előtte - tartja a legenda. Dévadatta végül barátaival együtt
elhagyta a Szanghát. Később egy szóváltás alkalmával úgy megütötte
az egyik apácakolostor idős főnöknőjét, hogy az meghalt, ezért bebörtönözték.
Mivel az ahimszá ("nemártás") mind a dzsaináknál, mind
Buddha követőinél szent törvény volt, Dévadatta pedig a legsúlyosabb
formában hágta át, feltételezések szerint - ha tartotta magát bármelyik
közösség szabályaihoz - öngyilkos lett. Gyilkosság áldozataként
kellett viszont meghalnia Száriputtának, aki a brahminok kasztjának
tagjából lett a Megvilágosodott legkedvesebb tanítványa... Buddha
több mint negyven esztendőn át hirdette tanítását, mígnem nyolcvan
évesen, i. e. 483-ban, egy véletlen ételmérgezésben meghalt - ezt
nevezik a Megvilágosodott parinirvánájának. Utolsó szavai, melyeket hű
tanítványai feljegyeztek, ezek voltak: "minden múlandó. Törekedjetek
fáradhatatlanul." A hagyományoknak megfelelően elhamvasztották,
csontmaradványait szétosztották - ezek lettek az első buddhista
kegyhelyek, a sztupák ereklyéi. Ami
pedig a tudomány mai értékítéletét illeti, azt Helmuth von Glasenapp,
az ismert vallástörténész így fogalmazza meg: "Buddha nemcsak
kora mércéjével mérve nagy filozófus, hanem minden idők legnagyobb
gondolkodóinak egyike, azok közé tartozik, akik a legmélyebben
hatoltak be a valóság lényegébe, és akik az emberi gondolkodás történetét
a legtartósabban befolyásolták". Továbbá: "Annak alapján,
amit tudunk róla, megállapíthatjuk, hogy ritkán akadt olyan mester,
akinek tanítása és élete között ilyen tökéletes lett volna az összhang." 5.
Tündöklés és bukás; az okok A
buddhai tanítás pozitív fogadtatása és széleskörű, gyors elterjedése
részben nyitottságával magyarázható - ez egyébként jellemző volt
minden heterodox közösségre. Lényeges motívum a véres állatáldozatoktól
való - anyagi és morális indítékú - megcsömörlés, a félelem a gőgös
bráhmin papoktól és az irántuk érzett ellenszenv, valamint a vallási
életben eluralkodó zűrzavar. Az
alsóbb kasztok tagjainak természetesen imponált, hogy - túl az e közegben
megvalósuló egyenrangúságokon - az üdvözítő nirvánához vezető
út sikere is kizárólag tőlük maguktól, személyes érdemeiktől függött.
De ígéretes volt Buddha tanítása azon ksatrija uralkodók szemében
is, akik szerették volna megnyirbálni saját puróhitájuk (főminiszter-főpap)
hatalmát. Már
a Megvilágosodott életében felkarolta a Tant és hirdetőit a Magadha rádzsaság
királya, Bimbiszára és a trónon őt követő fia és gyilkosa, Ádzsátaszattu,
továbbá Kószala királya, Praszénadzsit. Az arisztokrata előkelőkön
túl, számíthatott Buddha sok gazdag üzletember támogatására, ezek között
volt Anáthapindika kereskedő, aki egy - töméntelen aranyon megvásárolt
- hercegi parkot ajándékozott a Szanghának, továbbá Ambapáli úrnő
(egyesek szerint hercegek kurtizánja), aki hasonló ajándékot adott,
majd állítólag maga is a bhikkhunik közé lépett. (Annak van nyoma,
hogy a férfi szerzetesek közé volt rablót is befogadott Buddha.) Mesterük
halála után a tanítványok nem lankadó energiával folytatták a Tan
terjesztését Indiában és annak határain kívül is. Az ország nagy részét
egyesítő és felvirágoztató Maurja-dinasztia legkiemelkedőbb uralkodója,
Asóka király (i. e. 270-230) - egyesek állítása szerint - államvallássá
emelte a buddhizmust. Ha ez így túlzás is, az tény, hogy Buddha tanítása
Asóka személyes életében és politikájában egyaránt meghatározó
szerepet kapott. Egy sziklába vésett felirat tanúsága szerint, a háború
véres öldökléseitől megundorodva lett az ahimszá-hit híve. A "nemártás"
jegyében még a vadászatokat is megtiltotta, ember- és állatkórházakat
szervezett. Sokfelé küldött térítőket Egyiptomtól Görögországig,
s bár ezekben az országokban nyomuk sem maradt. Srí Lankán a fiának
sikerült meggyökereztetnie az új vallást. Monumentális, ma is megcsodálható
barlangtemplomokat, sztupákat és más kegyhelyeket építtetett. A bráhmanista
ortodoxia defenzívába került, fejlődése megakadni látszott, a
buddhizmus India-szerte meghonosodott. Csaknem az egész országra
kiterjedt az észak-indiai kusán uralkodó, a Tannak szintén elkötelezett
Kaniska király hatalma is - ez már időszámításunk első évszázada
-, akinek felkérésére a Buddhacsarita-kávját a költő Asvaghósa megírta. Nem
vált tehát valóra Buddhának az a jóslata, amit tanításának
fennmaradásával kapcsolatban mondott. Egyrészt világvallás lett belőle,
amelyet két és félezer évvel a halála után több mint 300 millióan
vallanak magukénak, másrészt eredeti romlatlanságában Buddhát nem
sokkal élte túl, nemhogy ötszáz évről beszélhetnénk; végül a nőknek
- akiktől a Megvilágosodott a tanítását féltette - kevés szerep
jutott mindkét dologban. Miután Buddha utódot nem jelölt ki, aki az övéhez
fogható tekintéllyel és tudással fogta volna össze a Szangha szerteágazó
életét, a különböző interpretálások között szinte azonnal
megindult a vita. Tudatosan vagy tudattalanul ezt Buddha maga is elősegítette,
amikor ilyen "eligazításokat" adott: "Magatoknak kell erőlködnötök,
a Tökéletesek csak utat mutatnak" (Dhammapáda), vagy: "A
helyes nézet mások véleménye és saját elmélkedésünk révén jön
létre" (Anguttara-nikája - "sorba rendezett" Buddha beszédek
gyűjteménye). Buddha
parinirvánája után hamarosan zsinatot hívtak össze, hogy megkíséreljék
írásban rögzíteni a Megvilágosodottnak tulajdonított tanításokat.
Hamarosan két felfogás körvonalazódott a tanítványok között. Az
egyik a legrégibb bhikkhuk nyomán ahhoz ragaszkodott, hogy Buddha
szavait változatlan formában kell megőrizni, ezt "sztharavádin"-ok
iskolájának (vének tanítása követőinek), a szabadabb interpretálás
mellett érvelő másikat - mivel ők voltak többen - "mahászanghiká"-nak,
azaz nagy gyülekezetbeliek iskolájának nevezték. A
két felfogás hívei fokozatosan eltávolodtak egymástól, olyanféle
vallásháborúk azonban, amelyek a kereszténységet annyira jellemezték,
itt soha nem fordultak elő, eleinte a kétféle szerzetesek még egy
kolostorban is jól megfértek. A szakadás az első száz év után követő
második zsinaton következett be, itt jött létre a két nagy irányzat
alapja, viszont a kánont csak az Asóka király idején tartott
harmadikon sikerült rögzíteni. Kaniska uralkodása alatt rendeztek még
egyet, India földjén ez volt az utolsó. Miközben
a Megvilágosodott tanítása sorra aratta diadalait Kínában, Japánban,
Tibetben, Kelet- és Délkelet-Ázsia országaiban egészen Indonéziáig,
Indiában a buddhizmus hanyatlásnak indult. Ennek legfontosabb külső
oka az iszlám agresszív terjeszkedése időszámításunk 7. századától,
de például az ujgurokat a manicheizmus hódította el Sákjamuni ("Sákják
bölcse" - Buddha egyik neve, amelyet különösen a mongolok használnak
szívesen) hitétől. A belső okok között első helyen áll, hogy egy
intellektuális etikai-filozófiai - ráadásul ateisztikus - rendszer a
maga racionalizmusával és kultusztalanságával hosszabb távon nem
lehetett képes az istenekre és rítusokra is vágyó tömegigényt kielégíteni.
Bebizonyosodott az is, hogy a kasztrendszert lehet ellenezni, ám megszüntetni
vagy az egyén helyét a társadalomban kényszerítő erővel kijelölő
hatását semlegesíteni nem, az alsóbb varnák tagjainak csalódniuk
kellett ebbéli reményeikben. A Gangesz vidékén a szexuális töltetű
saktizmus és tantrizmus befolyása erősödött meg - róluk lesz még szó
bőven. Végül a buddhizmussal soha meg nem békélt bráhminok és ideológusaik
sem maradtak tétlenek, Buddhát a mai hinduizmus nem a tanítása iránti
elismerésből tekinti Visnu isten kilencedik avatárájának, ennek egészen
más okai vannak. Azt elismerik, hogy ebben a korban - úgymond -
"gonosz démonok" szállták meg a bráhmanokat, ezért azok valóban
sok helytelen dolgot cselekedtek, de akkor - mondják - Buddha képében
megjelent Visnu, a becsapott démonok sorra csatlakoztak az új valláshoz,
a bráhmanok hite pedig megtisztult és újra győzedelmeskedett egész
Indiában....
Nagy Károly [Változó Világ 40.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |