Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Tanulmányomban
először a gazdasági globalizáció tartalmát és jellemzőit fejtem ki
- rámutatva, hogy a globalizáció folyamata történelmi szükségszerűségekre,
a piacgazdaság koordináló szerepének általánossá válására épül,
ami a gazdasági hatékonyság növelésére irányuló természetes
emberi törekvés eredménye. A globalizáció tulajdonságai, intézményrendszere
napjainkban van kialakulóban - ezekre a fejleményekre a különböző
civilizációk eltérő módon és mértékben reagálnak és hatnak. A
tanulmány a legfontosabbnak ítélt hatások összefoglalásával zárul.
A
globalizáció fogalmáról és tartalmáról Rengeteg
definíció létezik az irodalomban a globalizációról, közülük számos
elfogadható is. Olyan jelenségről van szó, amelynek tárgyalása nem
csak egy megközelítésből lehetséges, s így a jelenség lényeges vonásait
tartalmazó, meghatározott körben érvényesen alkalmazható definíciója
sem csak egy van. Magam e tanulmányban a gazdaság globalizációjára szűkítem
le az elemzést, s ezt is az üzleti világ nézőpontjából közelítem
meg. (Hangsúlyozom, hogy természetesen elismerem más megközelítések
létjogosultságát, fontosságát.) E nézőpontból számomra a gazdaság
globalizációja azt jelenti, hogy a gazdaság szereplői döntéseiknél,
amikor potenciális befektetéseikről, fogyasztóikról, erőforrás-beszerzési
lehetőségeikről gondolkodnak, az egész világon adódó lehetőségeket
mérlegelik. Ez egy laza definíció, de mint remélhetőleg látható
lesz, alkalmas arra, hogy ráépítve értelmes dolgokat mondjak a
globalizációról. Mielőtt
rátérnénk a gazdasági globalizációra, nagyon fontos megjegyezni,
hogy a globalizáció távolról sem csak ebben a szférában létező
jelenség, sőt, ezt a szférát még csak nem is tekinthetjük úttörőnek.
A kultúra vagy a sport globalizálódása például sokkal régebbinek
tekinthető, s a megvalósulását illetően részletkérdésekben lehet,
s van is vita e szférákban, de lényegében mindenki elfogadja. A tudomány
globalizálódása sem mai keletű. Nem ismerek olyan elemzést, amely e
folyamatok egymásra hatását mélyenszántóan tárgyalná. Magam vizsgálódásom
körét most leszűkítem a gazdasági globalizációra - de felhívom a
figyelmet arra, hogy a kölcsönhatások alól a gazdasági folyamatok sem
mentesek (gondoljunk például bizonyos kulturális események vagy a
sport globális reklámhordozó, s így üzleti erejére). Úgy vélem tehát,
s igyekszem igazolni is, hogy mondanivalóm tanulságai túlmutatnak a
gazdaság szféráján. Miért
alakul ki a globális gazdaság, miért vagyunk ma nyakig a gazdasági
globalizáció folyamatában? A tőkének, amely a gazdasági tevékenység
immanens mozgató tényezője, örök törekvése, hogy optimálisan
helyezkedjen el a lehetséges befektetések között (ami a közgazdaságtan
alaptörvényei szerint akkor következik be, ha minden részegysége
egyformán hatékony). Az örökké változó feltételekhez való
alkalmazkodás igénye miatt ehhez igen nagy mozgékonyságra van szüksége.
Mindent, ami ennek útjában áll, igyekszik eltávolítani - beleértve
az országhatárokat is. Ahhoz, hogy átlássuk, hogyan, milyen
mechanizmusokon keresztül képes a tőke a maximális - tehát a globalitást
feltételként megkövetelő - allokáció felé mozogni, egészen Adam
Smith-hez, a közgazdaságtan atyjához célszerű visszanyúlnunk. Ő
volt az, aki a 18. században elsőként fejtette ki (Smith, 1992) következetesen
a társadalmi munkamegosztás jelentőségét a hatékonyság szempontjából
- rámutatva, hogy e hatékonyság alapvető tényezője a gazdasági
szereplők specializációja s az erre épülő csere, a tevékenységek
(eredményének) cseréje. A specializáció és a tevékenységcsere együtt
elvezet a koordináció igényéhez: a társadalomban szükség van olyan
koordinációs mechanizmusokra, amelyek keretet adnak e
cserefolyamatoknak. Koordinációs
mechanizmusok A
koordinációs mechanizmusoknak jelentős mennyiségű és értékű
irodalma van. Magam mindmáig Kornai János (1983) gondolatmenetét használom
a legszívesebben. Kornai azt mondja, hogy a társadalmi (s ezen belül a
gazdasági) koordinációnak négy alapvető mechanizmusa különböztethető
meg: a piaci, a bürokratikus, az etikai és az agresszív koordináció.
Kornai hangsúlyozza, hogy olyan társadalmat még nem ismertünk,
amelyben csak egy koordinációs mechanizmus működött volna (tehát a
valóságban mindig az említett mechanizmusok valamilyen kombinációjával
találkozunk), ugyanakkor minden társadalomban létezik egy domináns
koordinációs mechanizmus. Úgy
tűnik, hogy a 20. század a piaci koordináció diadalát hozta. A közelmúltban
megjelent a Fortune magazinnak egy különszáma, amely az üzleti tevékenység,
a "business" jövőjéről szól, s ezt a századot "a
kapitalizmus századának" nevezi. Ebben a különszámban Paul
Krugman, aki mind a "komoly" mind a "népszerűsítő"
szakirodalomban az egyik legbefolyásosabb közgazdász napjainkban, azt
fejti ki (Krugman, 2000), hogy (a jelen tanulmány terminológiájába
"áttérve") végső soron bebizonyosodott, hogy a ma elképzelhető
koordinációs mechanizmusok közül a piac a leghatékonyabb, az ettől
való eltérésre irányuló kísérletek rendre kudarcot vallottak. A
piaci koordináció hatékonyságába vetett hitünket természetesen nem
csupán Krugman fejtegetésére alapozzuk: empirikus és elméleti érvekkel
egyaránt alá tudjuk támasztani. Legfőbb empirikus érvünk épp a közép-
és kelet-európai országok átalakulási folyamata, amelynek során a
hatékonyság szinte hihetetlen mértékben javult a régióban. Félreértés
ne essék, ezzel nem az átmenet egészét értékelem; a következmények
átfogó elemzése nem lehet e dolgozat tárgya. Azt azonban aligha
vitatja bárki, hogy a szűken értelmezett gazdasági hatékonyság drámaian
növekedett, akár a szerkezetátalakítás sebességét, akár a termékek
piacképességét vagy a termelékenységet tekintjük. A
piaci koordináció hatékonyságára vonatkozó elvi okfejtés
gondolatmenetét az alábbi pontokban foglalom össze (Chikán, 1997): 1)
A piaci koordináció az, amely a szóba jöhető alternatívák közül a
leginkább dinamizálja a társadalmat. A piaci koordináció alapvető
eszköze a verseny, amely megteremti a fogyasztói igényekhez való állandó
alkalmazkodás kényszerét, elvezet a folyamatos innováció szükségességéhez,
és azt a gazdaság működése a társadalmi jólét gyors fejlődésének
lehetőségére fordítja le. 2)
A piaci koordináció másik hallatlanul fontos tulajdonsága, hogy úgy képes
átmenetet teremteni a gazdaság különböző létszférái között,
hogy közben meghagyja azok viszonylagos önállóságát. Képes a gazdaság
kapcsolatát megteremteni más létszférákkal, a fogyasztó értékítéletét
közvetíteni például az oktatással, az egészségüggyel, a művészetekkel
kapcsolatban, anélkül, hogy közvetlenül beavatkozna azok sajátos belügyeibe
- ezzel segíti egy harmonikus társadalmi struktúra előállítását. 3)
Végül nagyon fontos tulajdonsága a piaci mechanizmusnak, hogy több
olyan általános tulajdonsága van, amelyek a társadalom számára pozitív
tartalmat hordoznak: a résztvevők számára megteremti a döntési
szabadság lehetőségét, kialakítja és fenntartja a tisztességes
verseny kereteit, a szereplők egyenrangúságára épít. Ezek olyan értékek,
amelyeket az emberek általában fontosnak tartanak. Természetesen
a piaci koordináció alkalmazásának és hatékonyságának is megvannak
a korlátai. Vannak igen hangsúlyos értékek a társadalomban (például
az esélyegyenlőség gondolata), amelyeket a piaci koordináció eszközei
nem képesek megfelelően kezelni. Ezért bizonyos radikális közgazdászokkal
ellentétben én úgy vélem, hogy az egyéb koordinációs
mechanizmusokra (mindenekelőtt a másik hosszú távon stabil típusra,
az állami szerepvállalásra építő bürokratikus koordinációra) nem
csak a piaci tökéletlenségek (market failures) miatt, hanem a társadalom
értékszerkezetének bonyolultsága következtében is szükség van. E kérdés
részletesebb tárgyalására fő témánk szempontjából itt nincs szükségünk.
A
globális koordináció kettőssége és intézményi rendszere A
piaci koordináció sok évszázada jelen van az emberiség történelmében
- nem új jelenségről van tehát szó. Érdemes azonban figyelmet fordítanunk
arra, mi az oka a kiterjedésének, annak, hogy az elmúlt évtizedekben
az országhatárokon átnyomulva globálissá válik. Természetesen
bonyolult (sok oldalról megközelíthető) összefüggéslánc
vezethetett ide, ebből én két olyan tényezőt emelnék ki, amelyeket
az üzleti világ szempontjából a legfontosabbnak tartok (jelentőségük
túl is mutat az üzleti világon). A fogyasztói szükségletek robbanásszerű
bővülése (általános növekedése és választéki szélesedése) szükségessé
tette a termelés és a fogyasztás egyre kiterjedtebb nemzetköziesedését,
a technikai fejlődés (mindenekelőtt az informatika és a logisztika
fejlődése) pedig a lehetőségét teremtette meg a globális gazdaságnak.
A
piaci és a bürokratikus logika A
piaci koordináció nemzetköziesedése, végső soron a világ működési
logikájának globalizálódása a globális ügyekre irányuló koordináció
megkettőződését jelenti. A világkoordináció ügye a legutóbbi időkig
a bürokratikus koordináció logikájára épült: ennek fő hordozói a
19. század óta a nemzetállamok, ezek hozták létre saját, politikai
racionalitásra épülő logikájuk kiterjesztéseként a hasonlóképpen
a politikai racionalitásra épülő nemzetközi szervezeteket, illetve
folytattak a maguk hatáskörében koordinációs tevékenységet. Természetesen
ebben a bürokratikus-politikai logikában is vastagon megjelentek a piaci
és a gazdasági szempontok, de csak mint külső mérlegelendő tényezők.
A nemzetállamokra és a bürokratikus koordinációra épülő működés
főszereplője a szavazatmaximáló politikus, akinek működési logikája
alapvetően eltér a piaci koordináció főszereplőjétől, a
profitmaximalizáló üzletemberétől, aki (a multi- illetve transznacionális
vállalatok szervezeti hátterének támogatásával) a gazdasági, üzleti
racionalitásra építve próbálja irányítani a társadalom működését.
Ez
a kettősség határozza meg napjaink világának működését. Senki nem
tudja, hová fejlődik a dolog: hiszen történelmi léptékben nagyon új
jelenségről van szó. Az azonban bizonyos, hogy a politika (illetve a bürokratikus
koordináció) évszázadokon keresztül tapasztalt dominanciája a
nemzetközi kérdések kezelésében megrendült, és ma nehéz lenne
megmondani, hogy a kétféle koordinációs mechanizmus közül melyik
vezeti ténylegesen a világot. Engedtessék
meg néhány megjegyzés a jelenlegi helyzettel kapcsolatban. Nagyon érdekes,
hogy a két, alapjában eltérő logika között sok fontos azonosság is
található. Az egyik, amely különösképpen nehézkessé teszi az
"egyezkedést" az, hogy mindkét főszereplő, a szavazatmaximáló
politikus és a profitmaximalizáló üzletember is kényszerpályán
mozog a preferenciáit illetően. Elméletileg és empirikusan is könnyen
belátható, hogy ha nem a saját logikájának megfelelő maximalizáló
magatartást tanúsítja, elveszett. (Szükségesnek tartom megjegyezni,
hogy amikor itt maximalizálásról beszélek, nem az alaptankönyvek - s
egyúttal az alapkritikusok - szűk látásmódját követem. Tetszőleges
korlátozó feltétel vehető számba, ha konkretizálni vagy akár
matematikailag kifejezni akarjuk a maximumot - azaz egy elvi maximumhoz képest
rengeteg kompromisszum köthető -, ettől azonban tény marad, hogy ha az
üzletember bevételei nem haladják meg tartósan és a versenytársainál
nagyobb mértékben a kiadásait, és ha a politikus a választáson nem
szerez a versenytársainál több szavazatot, "akkor neki annyi"
- ahogy mostanában mondani szokás.) Fontos
hasonlóság továbbá, hogy a társadalom mind a piaci, mind a bürokratikus
koordinációval, illetve ezek megvalósítóival szemben megfogalmaz
olyan etikai elvárásokat, amelyek átvezetnek bennünket az etikai
koordináció birodalmába. Ezek az etikai elvárások elvben, első látásra
idegenek mind a profitmaximalizáló üzletember, mind a szavazatmaximalizáló
politikus számára, korlátozzák önálló hatékonyságukat. Erre a
dolgozatban még visszatérünk. Végül
nagyon fontos megemlíteni, hogy mindkét szereplőtípus hajlamos az
agresszióra. Kornai azt mondja, hogy a társadalomban azért nincs semmiképp
koordinációs vákuum, mert ahol a másik három mechanizmus nem működik,
azaz ahol csak lehetőség nyílik rá, ott belép az agresszív koordináció.
Ez egyébként tisztán következik a maximalizáló hajlandóságból;
hiszen ahol valamelyik más koordinációs mechanizmus nem működik, ott
a politikus vagy az üzletember számára új tér látszik nyílni
(valamilyen korlátozás, szabályozás eltűnt), amelybe neki be kell
nyomulnia, ellenkező esetben azt az ellenfelei teszik meg. Ma
még nyitott kérdés, hogy jó irányba viszi-e az emberiség fejlődését
a világ ilyetén megkettőződött működési logikája. Egy dolog
biztos: nem lehetünk valami büszkék a nemzetállami logikára és a rá
épülő bürokratikus koordinációra, amely az elmúlt másfél-két évszázadban
egyre szofisztikáltabb intézményrendszert alkalmazva uralta a világot.
Ennek jegyében és keretei között természetesen sok jó történt:
iskolarendszerek épültek ki, nemzetközivé vált a kultúra és a tudás,
kiterjedt a szociális és egészségügyi ellátás - és még sorolhatnánk.
De (amellett, hogy az említett jótékony fejlemények hatékonysága
manapság egyre kérdésesebb) ugyanerre a nemzetállami logikára épülve
folytak a területszerző háborúk, alakultak ki a nemzetiségi, kisebbségi
elnyomás változatos formái, folyik alapvető emberi szabadságjogok
korlátozása is. Nem hiszem, hogy a piaci koordináció térnyerése önmagában
semlegesítené vagy megoldaná a jelzett problémákat, de nagyon sok
vonatkozásban eltérő síkra helyezve a kérdéseket, legalábbis új válaszokat
fog rájuk keresni. Az
intézményrendszer formálódása Rendkívül
érdekes, hogyan alakul a globalizáció intézményrendszere. A főszereplők
az egyik oldalon természetesen a nemzetállamok, a másikon a multinacionális
vállalatok. Sajátos és fontos körülmény, hogy ez ideig mind a bürokratikus,
mind a piaci koordináció globalizálására kialakított intézményeket
a nemzetállamok hozták létre a politikai logika szabályai szerint. A
multinacionális vállalatok nemzetközi megszerveződése intézményi
szinten még várat magára. A szerveződési kezdemények megvannak: létrejöttek
olyan vállalatcsoportok, illetve stratégiai szövetségek, amelyek
egy-egy iparágat (vagy épp egy-egy régiót) dominálnak. Ezek azonban
természetesen nem a piaci koordináció intézményrendszerei, sőt,
mivel versenykorlátozó elemek (is) jócskán találhatók bennük,
sokszor éppen hogy piacellenesek. Az üzleti szféra aktivitására épülő
koordináció nincs "kitalálva" - kérdéses, hogy lehetséges-e
egyáltalán. Mindenesetre ma a piaci koordinációt is államilag létrehozott
államközi szervezetek igyekeznek szabályozni. Drámai hatásaival együtt
éltem ezt át a WTO 1999 decemberi seattle-i tanácskozásán, illetve az
ezt előkészítő tárgyalássorozaton, amelyben módom volt aktív
szereplőként részt venni. A világgazdaság monetáris szabályozását
(és bizonyos értelemben a fiskális politikákat is) befolyásolni szándékozó
IMF és a Világbank sokkal inkább a politikai, mint a gazdasági logika
szerint működik - nem is beszélve az ENSZ gazdasági szervezeteiről.
Nem kell túl nagy bátorság annak kijelentéséhez, hogy a politikai és
gazdasági logika ellentmondásának feloldására e szervezetek nem
lehetnek alkalmas kereteik - világosan mutatják ezt egyre nyilvánvalóbb
működési zavaraik. Sajátos
szerepük van, de még inkább lehet a jövőben, azoknak a nemzetközi
szervezeteknek, amelyek személyesen segítenek összehozni a
menedzsereket. Formális keretként a nemzetközi szakmai szervezeteket
említhetjük, amelyek egy-egy szakterület működésében, szakmai,
etikai és szervezeti kérdéseiben nemcsak eszmecseréket folytatnak, de
közvetlen és közvetett módon normameghatározó szerepet is betöltenek.
Jómagam személyes tapasztalatok alapján állíthatom, hogy ezek történelmi
léptékkel mérve nagy sebességgel törnek utat az üzleti élet szabályozásának
irányában. (Több ilyen szervezetben töltöttem be vezető tisztségeket,
köztük talán legfontosabb, hogy tíz éve vagyok végrehajtó bizottsági
tagja, s most két évre elnöke az egyik legnagyobb ilyen
menedzserszervezetnek, a Beszerzési Világszövetségnek.) Ezek a
szervezetek nem hoznak közvetlenül üzleti vagy szabályozási döntéseket,
de tagjaik nagy kooperációs készsége, a közvetlen konfliktuslehetőségek
csekély volta, a bennük felhalmozódó illetve aktivizálódó
szakismeret igen jelentős magatartásformáló erőt képvisel. A
koordináció alakításának nagyon fontos eleme a civil szféra intézményeinek
megjelenése. Ezek az intézmények többnyire mindkét típusú (a piaci
és a bürokratikus) koordinációval, azaz mind a piaccal, mind az állami
szerepvállalással - ha úgy tetszik, a multinacionális cégekkel és a
politikai állammal - elégedetlenek. E szerveződések struktúrája igen
heterogén, megtalálhatóak bennük a környezetvédőktől a szegények
támogatóin, a szakszervezeti típusú érdekvédőkön át a széplelkű
értelmiségi csoportokig mindenféle nézetrendszer képviselői. Aktivizálódásuk,
és főleg globalizálódásuk az elmúlt egy-két évtized jelensége, és
feltétlenül új színt hoz be a gazdasági koordináció kérdéseinek
kezelésébe. A már említett "seattle-i csata" volt az első
nagy összecsapás a globális szabályozás szervezetei és a globális
jelentőségűvé nőtt civil szervezetek között, amelyet aztán rövidesen
követett a davosi, majd legutóbb a prágai "ütközet". Mivel
a demonstrációk Seattle-ben effektíve megakadályozták a WTO ülésének
elkezdését, a magyar delegáció más tagjaival az első nap jó részét
azzal töltöttük, hogy a tüntetőkkel beszélgettünk. Így saját
tapasztalataim alapján mondhatom, hogy ezek az emberek többnyire értelmes
gondolatokat fogalmaztak meg követeléseikről. Igen széles skálán
mozogtak: voltak, akik a kanadai erdők tarvágásának abbahagyását, mások
Kína emberi jogi problémáinak megoldását kérték számon, ami közös
volt bennük, hogy nemigen tudták, mi az a WTO, amely ellen tüntetnek.
Világosak és értelmesek tehát a gyökerei e különböző csoportok közötti
globális szervezeti együttműködésnek, azonban nem fogalmazódik meg -
legalábbis egyelőre - olyan közös cél, amely nem csak valami (a fennálló
intézményi rendszer) ellen, hanem valamiért volna képviselhető.
Minthogy magam sok szempontból úgy tekintek a civil szférára mint az
etikai koordináció hordozójára (úgy vélem, ebben nem vagyok egyedül),
a jelenséget figyelemre méltónak ítélem, s úgy gondolom, hogy e
szervezeteknek a globális koordinációban való szerepe növekedni fog. Globális-e
a globalizáció? A
globalitásban érdekelt szervezetek heterogenitása felveti a kérdést:
mennyire tekinthető globálisnak maga a globalizáció? Úgy vélem, hogy
még a szűken értelmezett gazdasági globalizáció is eléggé eltérő
mértékű az egyes területeken, ezen belül prominensen a különböző
piacokon, s azt is hiszem, hogy napjaink nemzetközi válságai egy részének
ez fontos oka. Leggyorsabban és legmélyebbre hatóan a pénzügyi szféra
globalizációja ment végbe a nemzetközi gazdaságban, valószínűleg
nem kis mértékben okozva azt, hogy az elmúlt évtizedekben a pénzügyi
befektetések - nagyjában és egészében - számottevően nagyobb
hozamot hoztak, mint a reálbefektetések. Azokkal értek egyet, akik úgy
látják: a reálszféra tetején úszik egy pénzügyi buborék, amely a
világban mozogva különböző zavarokat okoz. A pénzügyi és a reálfolyamatok
elszakadnak egymástól, és az előbbiek ott is problémákat okoznak,
ahol ezt a reálszféra működése egyáltalán nem indokolná (a szakértők
szerint ennek iskolapéldája a tavalyi indonéz válság). A reálszféra
nagyon sokat lépett előre a globalizálódás felé, ebben az
informatika fejlődése mellett különösen a logisztika fejlődésének
volt nagy szerepe, de a globalizálódás mértékében ez a szféra
elmarad a pénzügyi szféráétól (ez nem is igen lehetne másként: a pénz
gyakorlatilag korlátlan mozgékonyságával az anyagi folyamatok nem
versenyezhetnek). Meghatározó hatása van a világ fejlődésére annak
a ténynek, hogy - érthető okokból - a munkaerőpiac globalizációja
csekély mértékben indult be, s néhány piaci szegmenstől eltekintve
belátható időn belül nem is várható. Ez egyrészt a munkaerőnek még
az áruvilágénál is csekélyebb mobilitása, másrészt éppen a
politikai szféra és a bürokratikus koordináció jóval nagyobb szerepe
miatt természetesnek tekinthető. Végül megemlítjük, hogy az információ
mint erőforrás piacának robbanásszerű globalizálódása alapvetően
változtatja meg a többi részpiac belső működését és egymással
meglévő kapcsolatait egyaránt, ezzel újabb, igen nagy kihívást
jelent mind a piaci, mind a bürokratikus koordinációnak. Ez a robbanás,
mint közismert, napjaink jelensége, ma még gyakorlatilag felbecsülhetetlen
következményekkel. Mit
várhatunk a globalizációtól? Ha
összefoglalóan akarjuk értékelni a globalizációt, célszerű abból
kiindulni, hogy önmagában semmi nem jó vagy rossz, a globalizáció
sem: vannak kedvező és kedvezőtlen hatásai egyaránt. Bizonyos jelenségek
arra utalnak, hogy a globalizáció jelenségével szoros kölcsönhatásban
- ha tetszik, ha nem - uniformizálódnak az emberi szükségletek. Ma a
világ minden repülőterén ugyanazokat a termékeket lehet megkapni,
ugyanazok a tollak vannak az írószerboltokban, ugyanazokat az üdítőket
követelik maguknak a gyerekek, ugyanazon tévéműsoroknak van sikere és
ugyanazokat a slágereket dúdolják (üvöltik) mindenütt. Az igények
kielégítésének módja is uniformizálódik: magam sem értem pontosan,
miért vette át Európa oly gyorsan az amerikai bevásárlóközpont-kultúrát,
azt viszont értem, miért kell ugyanazokat a kurzusokat meghallgatni a
világ minden Business Schooljában ahhoz, hogy valaki MBA fokozatot
szerezzen. Úgy tűnik, kialakulóban van egy olyan általános, az emberi
élet elemeire vonatkozó konszenzus, amely globálisan érvényesül. Ha
optimisták akarunk lenni - s miért ne lennénk azok -, akkor hihetünk
abban, hogy erre ráépülnek, ráépülhetnek a helyi (nemzeti) kultúrák,
s feloldhatják a dögunalmas uniformizálódást. Ennek a jelei a
fejlettebb országok kulturális életében megtalálhatók, bár nem
mindig meggyőző erővel - e téma tárgyalása is kimutat dolgozatunk fő
irányából. A
globalizáció a maga logikájával történelmi léptékű új választ
adhat az emberiség néhány nagy problémájára - olyanokra is,
amelyeket a piachoz kapcsolunk, s olyanokra is, amelyeket a nemzetállamok
keretei között nem tudtunk kezelni. Nosztalgiázni vagy a globalizációt
átkozni nem vezet sehová: bármit teszünk is, az emberek többé nem
fognak hosszú téli estéket tölteni a fonóban egymásnak énekelgetve;
illetve, ha teszik, akkor ezt szabad választásként, s nem alternatívák
hiányában cselekszik. Az új válaszokat, amelyeket keresünk, én elsősorban
a tudás alapú társadalom felé mozdulás irányában vélem megtalálni.
Ez tanít meg bennünket az ember és az emberi értékek mélyebb
tiszteletére, beleértve a saját és az idegen kultúra harmonizálására
irányuló képességet is. Ezekre az értékekre támaszkodva kaphat az
etikai koordináció a jelenleginél lényegesen nagyobb teret az emberi társadalom,
s ezen belül a gazdaság szabályozásában, lehetővé téve olyan tényezők
összehangolását is, amelyekkel a két, jelenleg a dominanciáért küzdő
erő, a piac és az állam, nemigen tud mit kezdeni. A
gazdasági globalizáció és a civilizációk Éppen
a civilizációs, tágan értelmezett kulturális különbségek, amelyek
napjainkban (elsősorban a 2001. szeptemberi amerikai terrortámadás után)
különös élességgel jelentkeznek, teszik fel talán a legfontosabb új
kérdéseket. Mi
következik a fentiekből a gazdasági globalizáció és a civilizációk
kapcsolatára? Ha bárkinek kételye lett volna afelől, hogy ilyen
kapcsolat létezik, azt bizonyára meggyőzték a szeptember 11-e utáni
események. Szerintem a terrortámadás nagyon nagymértékben épp a
civilizációs háttere miatt sokkal több egyszeri eseménynél. Számomra
ez elsősorban kulturális sokk, és úgy vélem, nagyon világos, hogy a
politikai/katonai válasz (amelynek indítékai és vezérlő motívumai között
a kulturális tényezőknek prominens szerepe van) semmiképpen nem
vezethet el a terrorizmus problémájának megoldásához, legfeljebb az
átmeneti kezelésére alkalmasak. Jogos tehát felvetni a kérdést:
milyen kapcsolatban vannak a gazdasági globalizáció korábban kifejtett
jellemzői és hatásai az emberiség civilizációs kérdéseivel, a különböző
civilizációk együttélésével, sőt integrálódásával? A kérdést
sok oldalról lehet vizsgálni, a következő áttekintés a közgazdász
nézőpontjából fogalmazódott meg. Régóta
evidens, hogy a különböző nemzeti kultúrák, az eltérő civilizációk
egymástól különböző gazdasági és gazdálkodási értékekre,
paradigmákra épültek/épülnek, s hogy ennek a nemzetközi
kereskedelemben szerepe van. Az újdonság a globalizáció következtében
megváltozott gazdasági kapcsolatrendszer új minőségében van: ez a
civilizációknak sokkal szorosabb kapcsolatát eredményezi. Ennek lényege,
hogy míg az eltérő civilizációkat képviselő gazdasági szereplők
korábban diszkrét pontokon, rendszerint valamilyen - például termelési
- folyamatot lezáró tevékenységcserében (ennek tipikus formája az áruvilág
vételi/eladási aktusa) kerültek egymással kapcsolatba, ma a gazdasági
tevékenység folyamatában kell együttműködniük. Az eddigi, általában
egysíkú (többnyire vevő-eladói, ritkábban tulajdonosi-munkavállalói)
kapcsolatok helyére sokrétű, sokféle szerepet kínáló illetve megkövetelő
multikulturalitás lép. A magam részéről a következő területeken
tartom kiemelkedően fontosnak a globalizáció korábban említett
jellemzőinek civilizációs hátterét. *
Az egyes civilizációk, kultúrák triviálisan eltérő értékekre épülnek,
s ezekből a különböző helyzetek eltérő megítélése illetve eltérő
magatartásformák választása következik (egyetlen példa: az idő és
a pontosság eltérő értékelése). *
A különböző értékekből eltérő etikai normák következnek, s eltérések
a mi "jó" (helyes) és mi "nem jó" (nem helyes) értelmezésében
(példaként az ügyfelek közötti ajándékozás vagy a gyermekmunka megítélése
hozható fel). *
Ismét csak az eltérő értékek következtében különböző lehet a
hatékonyság kritériuma (például a gyorsaság értékelése vagy a minőség,
tartósság megbecsülése). *
A nagymértékben intenzifikálódott kommunikáció megnövelte a világ
soknyelvűsége mögött rejlő szemantikai eltérések jelentőségét. A
közös nyelv (angol, spanyol vagy bármelyik) egyes szavai mögött az
egyes kultúrák képviselői nem feltétlenül azonos jelentéstartalmat
éreznek. *
Az intézményi rendszerek eltérő volta, a hierarchia illetve, az egyes
szereplők közötti hatalmi távolság különböző értelmezése sajátos
jelentőséget kap, amikor például különböző kultúrák képviselőinek
kell egyazon szervezetet üzemeltetniük. *
Az egyes országok, régiók fejlődésbeli különbözősége, az országok,
régiók közötti folyamatos differenciálódás sokkal átláthatóbbá
válik a globalizáció folyamatában. A folyamatok átértékelődnek,
korábban nem létezett, sajátos dimenziókat kapnak (például a nemzetközi
kereskedelem vagy környezetvédelem egységes szabályozásának civilizációnként
eltérő értékelése, illetve ennek hatásai). *
A globalizációs kihívások személyessége, a globalizáció egyénekig
ható következményei nagyon különbözőek az egyes civilizációk képviselői
számára, hiszen eltérően ítélik meg a személyes szféra tartalmát,
jelentőségét. Fontos
hangsúlyozni, hogy a fenti különbségek természetesen nem a globalizáció
következményei, ezek többsége évszázadok fejlődésének eredménye.
A globalizáció azonban kiemeli és új megvilágításba helyezi őket.
Nagy kérdés, amelyre sem a gyakorlati élet, sem a tudomány nem adta
meg a választ, hogy a globalizáció mely területeken és milyen mértékben
fogja csökkenteni/felszámolni, és melyeken fogja növelni/kiélezni
ezeket a különbségeket. Megítélésem szerint ez ma az emberiség fejlődésének
egyik kulcskérdése. Összefoglalás
A
közgazdász fejével gondolkodva a globalizációt úgy értelmezzük,
mint az egész emberiség szükségleteinek mind nagyobb mértékű kielégítésére
irányuló fejlődés szükségszerű következményét. A piaci
mechanizmusok által szabályozott tőkemozgások természetes törekvése,
hogy az útjukban álló akadályokat - így a nemzetállami korlátokat
is - lebontsák. A globalizáció felgyorsulása a nemzetközi gazdasági
tevékenységeket új követelmények elé állította, ennek formái, intézményrendszere
napjainkban alakulóban vannak, s nem igazán hatékonyak. A működési
formák kialakulásának egyik nagyon fontos összetevője, hogy eltérő
civilizációk közegében megy végbe. Megítélésem szerint az emberiség
fejlődésének kulcskérdése, hogy az eltérő civilizációk követelményei
mennyire harmonizálhatók a globalizáció közegében. Hivatkozások
Chikán
Attila (1997): Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó, Budapest Chikán
Attila (2001): A globalizáció és a gazdasági tevékenységek koordinációja,
Ezredforduló, 2001/1., 24-28. o. Kornai
János (1983): Bürokratikus és piaci koordináció, Közgazdasági
Szemle, 30(9), 1983 szeptember, 1025-1038. o. Krugman,
Paul (2000): Unleashing the Millenium, Fortune, March 6, F 16-20. Smith,
Adam (1992): A nemzetek gazdagsága. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest
Chikán Attila [Magyar Tudomány, 2002./6.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |