Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
dialógus hátteréről Az
ENSZ 53. közgyűlése 1998-ban Khatami iráni elnök javaslatára úgy döntött,
hogy a 21. század első esztendejét, 2001-et, a civilizációk párbeszéde
évének nyilvánítja. Az ENSZ tagállamai különböző meggondolások
alapján támogatták a javaslatot. Egyesek úgy látták, hogy a párbeszéd
erősíteni fogja a Világszervezetet, s egyben kifejezi ellenvéleményüket
Huntington amerikai politológussal szemben, aki a 21. század meghatározó
konfliktusaiként a civilizációk összeütközését jósolta a Foreign
Affairsban 1993-ban megjelent, s világszerte ismert és vitatott tanulmányában1
A tagállamok képviselőinek többsége hangsúlyozta, hogy a dialógus a
különböző kultúrák és civilizációk között mindenképp pozitív,
hiszen új gondolatokkal gazdagítja az emberiséget, csökkentheti a
bizalmatlanságot, a szembenállást, és egymás jobb megértésének segítségével
hozzájárulhat a fejlődéshez, a közös gazdasági és társadalmi
problémák megoldásához. Néhányan úgy látták, hogy a dialógus
eleve feltételezi a civilizációk egyenlőségét és jogát a különbözőséghez.
Mások viszont ennek épp ellenkezőjét hangsúlyozták. Kifejtették,
hogy a globalizáció és a tömegkommunikáció új egyenlőtlenségeket
hozott a civilizációk helyzetében, s a dialógus ezek csökkentése érdekében
lényeges eszköz lehet. Khatami iráni elnök közgyűlési beszéde
nemcsak az iszlám eszméit és értékeit hangsúlyozta, hanem kiemelte
azt is, hogy sok a közös vonás Ábrahám, Mózes, Jézus és Mohamed
erkölcsi tanításaiban. Ausztria képviselője, az Európai Unió nevében
szólt, azt javasolta, hogy ne csak általában legyen párbeszéd a különböző
civilizációk között, hanem olyan konkrét témákkal foglalkozzanak,
mint az emberi jogok érvényesülése, az erőszak, a terrorizmus elítélése,
a türelmesség, a demokrácia, a politikai, a vallási pluralizmus és a
szegénység elleni harc. A japán delegátus a béke és a fejlődés előmozdítását
tekintette központi témának. Érdekes vita folyt arról is, hogy kik
hivatottak a civilizációk nevében beszélni. Egyiptom képviselője
kijelentette, hogy országa része az arab az afrikai, az iszlám és a
modern civilizációnak, tehát mindegyikük nevében beszélhet. Sokan az
ENSZ fórumait javasolták a párbeszéd folytatására. Az ENSZ főtitkára
is kiemelte az ENSZ szerepét és lehetőségeit. Khatami elnök a tudósok
szerepére helyezett hangsúlyt. Számos delegátus a civil társadalom
szervezeteinek kívánt centrális szerepet adni. Érdekes módon, egyedül
Malajzia képviselője javasolta, hogy a dialógus érdekében mindenekelőtt
a civilizációk fogalmát kellene tisztázni. Hivatkozott a kínai mondásra,
amely szerint a meghatározás a bölcsesség kezdete. Úgy gondolom, nekünk
is célszerű röviden kitérni erre. A
fogalmaknak két összefüggésben van jelentőségük. Az egyik történelmi,
vagyis amikor megjelentek, és használni kezdték, a másik a jelen,
amikor mi használjuk őket. A
nemesi öltözettől a politikatudományig A
szó latin eredetű. Mai értelmezésében sajátos környezetben született
a civilizáció fogalma. Egyes vélemények szerint először a francia
nyelvben jelent meg a 18. században, a királyi udvarban elfogadható ruházat
jellemzésére. Lényegében a ruházat nemességét jelentette. A 19. században
az európai dominancia integrálta a civilizáció fogalmát, s párosította
az imperializmus civilizációs küldetésével. "Az európai civilizáció
és a többiek" kifejezéssel azonban Európa akaratlanul is
elismerte, hogy vannak más civilizációk is, amelyeket azonban "felülírni"
kívánt politikai, gazdasági és kulturális hatalmának kiterjesztésével.
Huntington a civilizációkat az emberek legmagasabb szintű, legátfogóbb
kulturális közösségeként definiálta. Én a Webster értelmező szótár
definícióját veszem alapul: ez a civilizáció fogalmát kettős értelemben
adja meg. Az egyik értelmezés szerint "a civilizáció a politikai
a társadalmi és kulturális fejlettség viszonylag magas foka", a másik
értelmezés meghatározott népek, helyek és korok kultúrája. A
fogalom mindkét értelmezése magában foglalja egy társadalom létezésének
anyagi feltételeit, amelybe beletartozik a gazdálkodás és a politika
jellege, beleértve a társadalom intézményeit is, valamint az egyének
egymás közötti és társadalmi kapcsolatrendszerének jellege. A földrajzi
elhelyezkedés ebben az értelemben az egyik döntő tényezője a civilizációk
kialakulásának. Fontossá vált azonban a történelmi fejlődés is,
mert hatásai fellazították a földrajzi meghatározottságot. A
múltban sem lehetett, s a 21. század elején különösen nem lehet
egyszer és mindenkorra adottnak, zárt rendszernek tekinteni a civilizációkat.
A civilizációk belső ellentmondásaik, feszültségeik, zavaraik és külső
erők, más civilizációk hatására mindig is változtak. A változások
rendszerint lassúak voltak. Eredményezhették az adott civilizációk
pusztulását, vagy épp ellenkezőleg, felemelkedését, uralkodóvá,
meghatározóvá válását. A civilizációk egymásra hatásának történelmi
mechanizmusait, pozitív és negatív következményeit is jól ismerjük.
Nagy népvándorlások, hatalmas tömegeket mozgató események, mint például
a keresztes háborúk, vallások terjesztése szolgálatában közvetítették
e hatásokat legközvetlenebb módon. A 20. században, különösen a század
második felében felgyorsult az egymásra hatás. Ebben szerepet játszott
az emberek vándorlása és a társadalmak keveredése mellett a gazdaság
és különösen a technikai fejlődés. Különösen jelentőssé vált
az egymásra hatás az információs forradalom nyomán. Mivel
az emberek állami keretek között élnek, felvetődik az a kérdés is,
milyen a viszonya az államnak a civilizációhoz. A szakirodalomban időnként
az a kérdés is felmerül, hogy korunkban miként definiálható egy
civilizált vagy civilizálatlan állam? A civilizációk a múltban sok
tekintetben befolyásolták az államok jellegét, intézményeit, történelmi
funkcióik teljesítését. Ez gyakran a pusztítás hatékonyabb eszközeinek
kifejlődését eredményezte. Igen jelentősnek bizonyult az államok
szerepe a civilizációk egymásra hatásában is. A
civilizációk találkozása a múltban gyakran vezetett jelentős feszültségekhez,
de az együttműködést is ösztönözhette. Ma azokat tekintik civilizált
államoknak, amelyek demokratikusak, tiszteletben tartják az emberi
jogokat, s nemzetközi kapcsolataikat az ENSZ alapokmányában elfogadott
elvekre és normákra építik. A
dialógus és a politika szempontjából egyaránt lényeges kérdés az
is, hogy a civilizációhoz való tartozás milyen formában jelenik meg a
hétköznapi emberek identitástudatában. A politikusok rendszerint akkor
hivatkoznak civilizációjukra, amikor valamilyen ellenfelet akarnak becsmérelni,
s annak alsóbbrendűségét vagy sajátjuk felsőbbrendűségüket akarják
kiemelni. A tudósok körében is találkozhatunk ilyen megnyilatkozásokkal,
a tudomány azonban mélyebben és sokoldalúbban foglalkozott a civilizációkkal
a múltban is. Oswald Spengler híres könyve, A nyugat hanyatlása volt a
20. század első jelentős európai megnyilatkozása, amely 1918-ban,
vagyis Németország összeomlásának idején látott napvilágot. (A mű
megírását Spengler az első világháború előtt fejezte be,
pesszimista beállítottsága azonban inkább az 1918-as viszonyokat tükrözte.)
Spengler a történelmet a civilizációk születése, éretté válása
és hanyatlása folyamataiként fogta fel.2 A 20. század első felében
született másik jelentős és különösen a második világháború utáni
amerikai politikai gondolkodásra nagy befolyású munka szerzője Arnold
J. Toynbee A Study of History monumentális tanulmánysorozata sokkal
optimistább volt. Toynbee a civilizációk újjászületésének lehetőségét
vázolta fel a vallási megújulás révén. Toynbee elképzelése az
egyetemes államról mint a civilizáció legmagasabb fokáról, s az
USA-ról e formáció megtestesítőjéről továbbra is vissza-visszatér
a globalizáció eszmevilágába Amerikában. Egy másik ismert társadalomtudós
J. M. Roberts, A Nyugat diadala (The Triumph of the West) című munkájában
írta a következőket: "Racionálisnak tűnik az egyetértés abban,
hogy a modern történelmet először az európai, majd ennek örököse,
a nyugati civilizáció uralta. Az "uralta" kifejezésen azt értem,
hogy két dolog ment végbe. Az egyik az volt, hogy a föld többi részének
történelme örökre és visszafordíthatatlanul megváltozott a Nyugat
emberének cselekedetei révén. A másik az, hogy meghatározott irányba
változott. Túlnyomó részben más kultúrák vették át a nyugati eszméket,
célokat és értékeket, és nem fordítva."3 E
rövid tanulmány keretében nincs lehetőség valóságos folyamatok
kifejtésére. A tényleges történelmi egymásra hatások sokkal összetettebbek.
A nyugati civilizáció képes volt integrálni más civilizációk, más
népek olyan vívmányait, amelyeket a maga számára előnyösnek
tartott. Történelme során minden eszközt felhasznált saját civilizációjának
tudatos terjesztésére és kiterjesztésére. A Spengler által az ásványtanból
kölcsönzött pszeudomorfózis fogalom, amellyel a civilizációk egymásra
hatásának következményeit jellemezte a civilizációkban végbemenő
sajátos hatásokra utal a nyugati befolyás nyomán. A
modernizáció erői és a civilizációk Az
elmúlt két évszázadban, a nyugati civilizáció államaihoz való felzárkózás
volt az a jelző, amellyel a modernizációt, az ezzel járó nagy társadalmi
változásokat, transzformációkat jellemezték. Azonban a civilizációk
dialógusával kapcsolatban is megfogalmazódott a kérdés: lehetséges-e
más modernizációs modell is? A
nyugati civilizáció modernizációs erői a történelemben az alkotás
és a rombolás sajátos kettősségét alakították ki. Más civilizációk
keretei között különösen a helyi politikai, gazdasági és tudományos
elit integrálta életformáját, ismereteit és új termékeit. A
globalizáció is a modernizáció sajátos kifejeződése. A technikai
fejlődés jelentős mértékben csökkentette az időtényező és a távolságok
szerepét. Globálissá tette a szabványokat és a fegyverzetet is. A tömegkommunikáció
terjedésével széles mértékben terjedt a nyugati fogyasztási modell
és a szabványosított tömegkultúra is. A
16. század óta a modernizáció több szakaszon ment keresztül. A
gyarmati rendszerben a folyamatot a gyarmattartók felülről kényszerítették
a társadalmakra. Az alkotó rombolás folyamatai nemcsak átalakítottak,
hanem tömegesen tettek tönkre hagyományos társadalmakat. A nyugati
civilizáció különböző ideológiái és hadoszlopai ajánlották,
illetve igyekeztek megvalósítani a modernizációt a 20. században is,
a maguk érdek- és értékviszonyaira építve: a nacionalizmus, a
nemzeti szocializmus, a liberalizmus és a szocializmus illetve a
kommunizmus. A kulturális imperializmus és a kulturális globalizáció
manapság gyakran említett fogalmai e kérdéskörhöz is kapcsolódtak. Oroszországban
már Nagy Péter reformjaival kapcsolatban is megfogalmazódott a néhány
évszázaddal később Japánnal és a délkelet-ázsiai modernizációs-fejlődési
modellel kapcsolatban újra napirendre került kérdés: mennyiben önálló
utak ezek, illetve csupán sajátos pályák a nyugati civilizáció
modernizációs útvonalán. A
21. század elején, a civilizációkkal illetve a modernizációval
kapcsolatos kérdések között lényeges az is, hogy a kölcsönös függőség
világában, amelyben az áruk, a tőkék, az emberek és az információk
nemzetközi áramlása sokoldalúan köti össze a világot, indokolt-e
elkülönült, specifikus és zárt civilizációkról, kultúrákról
vagy társadalmakról beszélni. Nem csupán a mesterségesen elkülönítő
ideológiák hirdetik ezt, amelyek magukat valamilyen okból kizárólagosnak
vagy felsőbbrendűnek kívánják deklarálni? Kialakult-e a 21. század
elejére a globálisnak tekinthető civilizáció? Globális civilizációként
jellemezhető-e korunkban, a világon terjedő, individualista, piaci
viszonyokra és értékekre épült üzleti civilizáció? Tény,
hogy a világ a 20. században, különösen annak második felében radikálisan
megváltozott. Az olyan államok népei is, amelyekre általában a hagyományos
civilizációk voltak jellemzőek, az elmúlt évtizedek során egyre
nagyobb mértékben érezhették az üzleti civilizáció hatását. A korábbinál
sokkal nagyobb mértékben tapasztalhatták a kölcsönös függőség erősödésének
kedvezőtlen, mint kedvező következményeit. Miközben például az
interdependencia erősödése az ipari országok és egyes közepesen
fejlett országok érdekeinek bizonyos konvergenciáját segítette, súlyos
megrázkódtatásokhoz vezetett sok kevésbé fejlett vagy más, olyan
országban, amelyek gazdaságuk strukturális merevsége vagy hibás
gazdaságpolitikája miatt nem tudtak alkalmazkodni az új feltételekhez.
Történelmileg példátlan egyenlőtlenségek, gazdasági és társadalmi
szakadékok alakultak ki, miközben a föld lakossága sokkal kevertebbé
vált. A
modernizáció folyamatai sajátos kettősséget alakítottak ki. Egyrészt
előmozdították az államok konvergálódását, másrészt hozzájárultak
az államok, a társadalmak differenciálódásához is. A modernizáció
jelentősége e folyamatban ma nagyobb, mint a múltban bármikor volt. A
siker a mai világban tudományos, műszaki, gazdasági, politikai, társadalmi
és kulturális innovációkra épül, ez az eszköze a magasabb termelékenységnek
és fogyasztásnak, valamint az életminőség javításának. A modernizáció
magában foglalja az intézményeket és a demokratizálódást is. Ez a társadalmi
önrendelkezés magasabb fokát, a politikai részvételt, a társadalmi
politikai és kulturális pluralizmust jelenti. A hagyományos civilizációk,
például az iszlám keretében mindig is voltak olyan csoportok, amelyek
a modern és a hagyományos civilizációk bizonyos elemeinek integrálására,
az új befogadására törekedtek. Erre nagyobb mértékben voltak képesek
a konfucianizmus vagy a sintoizmus hagyományai által befolyásolt
civilizációk, mint a hinduizmus és különösen az iszlám hagyományaira
épülők. Figyelemreméltó, hogy különösen a növekvő egyenlőtlenségek
hatására megerősödtek a hagyományos civilizációk fundamentalistái
is. Egyre
gyakrabban fogalmazódik meg egy további érdekes kérdés: milyen
szerepet játszott illetve játszik a modernizáció sikerében vagy
kudarcában az úgynevezett civil társadalom, illetve, hogy mi a viszonya
a civilizációknak a civil társadalomhoz? Véleményem
szerint a civil társadalmak korunkban a civilizációk szubjektív
tartalmának, az egyének és a hivatalos intézmények viszonyának
kifejezői. Lehetnek a társadalmak erőtartalékai és fejlődésüknek
fontos tényezői, de tartóoszlopaik gyengítői is. Gyenge civil társadalmak
megkönnyíthetik más, expanzív civilizációk uralmának megteremtését
is. A civil társadalmak szerepének növekedése a 21. század elején
kifejezheti a demokrácia térhódítását, de tömegek elidegenedését
is a gazdasági és a politikai hatalomtól, illetve a globalizálódó
világtól. A
globalizálódó világrend neoliberális modellje különösen jelentős
szerepet tulajdonít a civil társadalmak aktivitásának. Ez a modell
gyenge államokat tételez fel, amelyek közösen elfogadott elvek és
szabályok szerint működnek egy alapjában felaprózódott világban.
Ennek szövetét a civil társadalmak szervezkedései alkotják. A
világpolitika mikroorganizmusai és a globalizáció A
civil társadalmak fogalmának megjelenése elsősorban a nyugati civilizációhoz
kapcsolódik, értelmezésében ugyancsak jelentős mértékben különbözik
attól, ahogy néhány évszázaddal ezelőtt megszületett. A fogalom az
európai intellektuális hagyományokban, mindenekelőtt a 17. és 18. századbeli
skót felvilágosodásban gyökerezik. Adam Smith, a klasszikus politikai
gazdaságtan atyja a The Theory of Moral Sentiments című munkájában
(1759) kiemelte, hogy bár a társadalomnak döntő hajtóereje az önérdek,
a civil társadalom korlátozza az önzést, és segít elkerülni a széthúzást.
A fogalom, abban az értelemben, ahogy ezt ma használják, a hegeli, de még
inkább a Gramsci által fogalmazott megközelítéshez és értelmezéshez
áll közelebb. Gramsci azt írta, hogy a civil társadalom4 a gazdasági
struktúra és az állami törvényhozás, valamint erőszakszervezet között
helyezkedik el. Egyes csoportosulásai közelebb állnak az államhoz, mások
távolabb vannak tőle. Sajátos kölcsönhatásokra is felhívta a
figyelmet az állam és a civil társadalom között. A politikatudomány
egyes képviselői a civil társadalmat a nemzeti és a világpolitika sajátos
mikroszférájának, egyesek a civilizációk mikroorganizmusainak
tekintik. Mai
értelmezésében a civil társadalom az egyén felett és az államszervezet
alatt álló önkéntes társulások hálózata. Ezek gyakran csak informális
érdekcsoportok. A civil társadalmak intézményesített formáit a köztudat
olyan önkéntes szerveződésekben látja, amelyeket a nemzetközi élet
"nem kormányzati szervezetek"-nek keresztelt. (NGO-k). Tevékenységük
különböző szinten és témákban folyik. Vannak helyi, nemzeti és
nemzetközi NGO-k. Vannak közöttük jól szervezett és igen aktív
csoportosulások és laza hálózatok, amelyek az internet segítségével
szerveződnek. Vannak elitista, populista, progresszív és
fundamentalista, a fennálló rendet védő vagy támadó szervezetek és
csoportok. Egyesek a demokratikus formákat, mások a terrorizmus eszközeit
alkalmazzák céljaik érvényesítésére. Vitatott
kérdés, hogy a szervezett egyházak mennyiben tekinthetők civil
szervezeteknek. Az mindenesetre tény, hogy nagyszámú civil szervezet
alakult körülöttük. Az etnikai identitás is egyik fontos gyűjtőpontja
a civil szerveződéseknek. Az ilyen szervezetek lehetnek függetlenségi
mozgalmak is, amelyek győzelme esetén a megalakuló állam ezekből nőhet
ki. A
szakirodalomban nagy hangsúlyt kapott a civil társadalommal kapcsolatban
az autonómia fontossága. Az, hogy a civil társadalomnak milyen autonómiája
van, nagymértékben az adott gazdasági és társadalmi rendszer jellegétől
függ.5 Elsősorban olyan országokban virágoznak, ahol a demokratizálódási
folyamat lehetőséget ad a hivatalos hatalom mellett egy másik közeg
kialakítására. Működésük, szerepük nem függetleníthető a
politikai kultúrától sem. A
civil társadalom szervezeteinek száma és jelentősége különösen a
globalizáció hatására nőtt meg az elmúlt évek során. Az ENSZ nyilvántartása
szerint a 21. század elején több mint 30 000 nem kormányközi nemzetközi
szervezet működik a világon. A nemzeti társadalmi szerveződések száma
több millió. Egyedül az USA-ban több mint 2 millió civil szervezet működik.
Oroszországban, ahol 1990-ben alig néhány tucat civil szervezet működött,
ma több mint 70 000 ilyen létezik. A civil társadalom szervezetei váltak
a globalizáció kedvezőtlen hatásaival, a neoliberális eszmékkel és
az ilyen eszmék terjesztőinek tekintett szervezetekkel való szembenállás
és olykor erőszakos fellépés fő intézményeivé. Több száz nemzetközi
civil szervezet a fejlődő világban működik, és a misszionáriusokhoz
hasonló feladatokat lát el. A
globalizáció a társadalmakban reményeket és elvárásokat ébreszt a
jobb élettel, illetve ennek ígéretével kapcsolatban. Sajátos identitásformáló
ereje is van, amely keveredik a helyi kultúrákkal. Az adaptáció lehetősége
és mértéke attól függ, milyen erősek a kedvező, illetve a kedvezőtlen
hatások, mennyire nyitottak illetve zártak az adott kultúrák, s az
elitek körében mennyre alakul ki közmegegyezés az új értékekben. A
modern tömegkommunikáció, az üzleti élet, az emberek nemzetközi mozgása
olyan eszméket és magatartási módokat terjeszt, amelyek befolyásolják
az emberek mindennapi életét. Olyan eszmék, mint az emberi jogok, beleértve
a nők egyenlőségét, a demokratikus együttélés szabályait
behatolnak a helyi kultúrába és szokásokba. Megváltoznak a termelés
és a fogyasztás módozatai, átalakulnak a fogyasztói szokások. Ezek
nemcsak az eszmék, hanem a gazdasági és társadalmi érdekek birodalmában
is konfliktusokat eredményeznek. Összeütköznek a hagyományokra, a
vallásra, a törzsi, nemzeti, etnikai sajátosságokra épülő belső és
a külső hatások. Amikor
a társadalmak nem képesek a helyzetek és új feltételek racionális mérlegelésére,
és a kiábrándultság dominál a remények és várakozások felett, a
globalizáció növeli a társadalmi feszültségeket. A 20. század végén,
a civil szerzetek között különösen aktívvá váltak a globalizációval
szembenálló mozgalmak. Globalizációellenességük több forrásból táplálkozik.
Az egyik a piaci civilizáció érdek- és értékviszonyaival való
szembenállás. Az életmódnak és az élet minőségének változásai
illetve ennek jóléti, etikai, egészségügyi, gazdasági és környezeti
megközelítése a 21. században elválaszthatatlan a globális
folyamatoktól és hatásoktól. A globalizációellenességben kifejezésre
jut a félelem attól is, hogy a globalizáció súlyos kárt okoz a helyi
kultúráknak. Sokan a nemzeti populizmus alapján állva a globalizációt
idegen értékrend kifejeződésének tekintik, amelyeket bizonyos erők
felülről kényszerítenek rájuk, és tehetetlennek érzik magukat e hatásokkal
szemben. A
szembenállás hátterében bizonyos objektív folyamatok is vannak. A
globalizáció társadalmi differenciáló hatása minden civilizációra
kiterjed. A társadalmak egyre inkább három csoportra tagozódnak: az
egyik a "globalizáltak" csoportja. Ebbe a körbe tartoznak a
csaknem 70 000 transznacionális társaság több mint 800 000 vállalatának
tulajdonosai, részvényesei, dolgozói, a velük kapcsolatban álló sok
millió beszállító vállalkozó és a különböző elosztó hálózatok
emberei, a politikai, a gazdasági, a katonai hatalmi elitek, a társadalmak
olyan képzettségű tagjai, akik ennek alapján nemzetközi szempontból
is mobilisak. A másik véglethez azok tartoznak, akik a globalizációból,
annak kedvező hatásaiból gyakorlatilag tartósan vagy végérvényesen
kirekednek. A parasztság széles rétegei, a szakképzetlenek, a mezítlábas
kapitalisták és a mezítlábas értelmiségiek. A kettő között
alakult ki az úgynevezett közbenső réteg, amely mindkét irányba
mozoghat: gobalizálódhat, vagy a kint rekedtek közé kerülhet. A
globalizáció társadalmi következményei az élet minősége szempontjából
is fontosak. Ezektől függ azoknak a modern javaknak és szolgáltatásoknak
(beleértve az egészségügyi szolgáltatásokat is) a hozzáférhetősége,
amelyek a föld lakóinak helyzetét meghatározzák. A
globalizációs folyamat egyik következménye a civil társadalmak
etnikai és vallási keveredése. A multikulturális államok a civilizációk
sajátos találkozóhelyei, a dialógus, az együttélés jó iskolái, de
bizonyos rétegek vagy csoportok szembenállását, kizárását is eredményezhetik.
Éppúgy lehetnek az alkotó diverzitás, mint a romboló, kirekesztő
diverzitás táptalajai. Nyugat-Európában
mintegy 16 millió legális és illegális vendégmunkás dolgozik. Közülük
14 millió vallja magát az iszlámhoz tartozónak. Európában mintegy 50
millió mohamedán él, az USA-ban az iszlámhoz tartozók nagyobb arányt
képviselnek, mint a hosszú időn át első nem keresztény vallás hívei,
az amerikai zsidóság. Több mint ezer Korán Iskola működik ott, és nő
az iszlámhoz tartozók száma a latin-amerikai földrészen is, de a
leggyorsabb a növekedés Afrikában, amely ma a katolicizmus és az iszlám
versenyének fő területe. India és Pakisztán függetlenné válása óta
lakosságcsere keretében vagy menekültként mintegy 40 millió ember áramlott
át az egyik országból a másikba. A második világháború és az ezt
követő politikai változások hatására a világ különböző térségeiben
további 40-45 millióra tehető a ki- és bevándorlók, illetve mintegy
20 millióra a 21. század elején menekülteknek tekinthetők száma. A következő
egy-két évtized során a népesség növekedése és a gazdasági fejlődés
globális egyenlőtlenségei történelmileg példátlan áramlási hullámot
indíthatnak el az iparilag fejlettebb vagy a földterületekben, ivóvízben,
illetve más természeti erőforrásokban kedvezőbb helyzetű országok
felé. Ez igen súlyos politikai és gazdasági konfliktusforrássá válhat
az államok között, nemcsak regionális, hanem globális méretekben is.
Az,
hogy földünk társadalma a 21. század végére jobban hasonlít majd a
Biblia konfliktusos Bábel tornyára, mint a 20. században globális
faluként jellemzett harmonikusabb világra, attól is függ, hogy az államok
mennyire etnicizálódnak, mennyire esnek szét, illetve mennyire lesznek
képesek fenntartani soknemzetiségű jellegüket. Jelenleg a világon több
mint 5000 olyan etnikai csoport él, amely az ENSZ alapokmányára
hivatkozva igényt formálhat nemzeti önrendelkezésre. Ezeknek valamivel
több mint 10 százaléka lenne képes arra, hogy nemzeti/etnikai államot
alakítson, s mintegy negyven folytat fegyveres harcot az autonómia
valamilyen fokának eléréséért. A
dialógus és a nemzetközi terrorizmus Vitathatatlan,
hogy ha a döntően a nyugati világ által befolyásolt intézmények és
a mögöttük álló gazdasági és politikai érdekstruktúrák nem
lesznek képesek arra, hogy érdemi változásokat kezdeményezzenek a
hatalmas és növekvő egyenlőtlenségek csökkentése, a szegénység
legrosszabb formáinak felszámolása terén, a világ súlyos társadalmi
konfliktusok színterévé válhat. Az
1990-es években a vallási és politikai fundamentalizmus globális méretű
erősödésében vitathatatlan a szociális feszültségek, a
kirekesztettség és a jogfosztottság szerepe. A 20. század nagyobb részében,
s különösen hidegháború éveiben a társadalmi konfliktusok gyakran
fonódtak össze a két világhatalom szembenállásával. A 21. század
elejére új helyzet alakult ki. Úgy tűnik, hogy a fejlődő világban
az iszlám vált a nyugatellenes erők fő gyűjtőhelyévé, s számos
országban a kommunista mozgalmak szerepét is átvette a társadalmi
egyenlőségért folytatott harcban. A civilizációk összecsapásában a
legharcosabb álláspontot pillanatnyilag az iszlám politikai
fundamentalistái foglalják el. Az iszlám fundamentalizmus mellett
politikai erőre kaptak más fundamentalista irányzatok is. Közös
jellemzőjük a nyugatellenesség és a nyugati világ modernizációs
modelljével való szembenállás. Európában a nemzeti populizmus, a
radikális nacionalizmus különféle változatai kerültek a politika színpadára,
esetenként számottevő erőt képviselve. A nemzetközi szakirodalom
kirekesztő populizmusnak nevezte ezt az ideológiai és politikai irányzatot,
amely lényegében integrálja a neonáci és a multikulturális társadalommal
szemben álló szélsőjobb csoportjait. Ezek az erők a gobalizáció és
a modernizáció vesztesei, s az elesett, elszegényedett rétegek érdekeinek
védelmezőiként tüntetik fel magukat. Jelszavaik, tekintélyuralomra építő,
hierarchikus szervezeti struktúráik a náci pártokéhoz hasonlítanak.
Ez sajátos kohéziós erőt és mobilizálhatóságot is jelent. Társadalmi
bázisuk elég vegyes: a hagyományosan a szélsőjobbot támogatókon túl,
sok a fizikai munkás és a társadalomi stagnálásból, a kormányokból
kiábrándult fiatal értelmiségi is van a szavazóik között. Társadalombírálatukban
különböző elemek keverednek, állásfoglalásaik nemegyszer közelebb
állnak a hagyományos marxista propagandához, mint a szocialista pártokéi,
amelyek eszmevilágában és gyakorlatában sajátosan keverednek a szociális
és a liberális piacgazdaság doktrínái. A
2001. szeptember 11-ei események óta sajátos kérdésként fogalmazódik
meg, hogy miképp kapcsolódik a nemzetközi terrorizmus a civilizációk
konfliktusának kérdéséhez és az iszlámhoz. A Le Monde-nak az események
után két nappal megjelent egyik cikke érdekes kérdéseket tesz fel: a
terrortámadás tekinthető-e a történelem új fejezete kezdetének,
amelyre a civil társadalmak globális összecsapásának erőszakos formái
lesznek jellemzőek? Az öngyilkos merénylőket nem kell-e a civil társadalom
valamely csoportja fegyveres erőinek tekintenünk? Az újságíró lényegében
mindkét kérdésre igennel válaszol, úgy értékeli, hogy Washingtonba
és New Yorkba Seattle-ből és a dél-afrikai Durbanból vezetett az út.
Lényegében
hasonló gondolatokat fejtett ki Richard Falk amerikai professzor is, aki
a terrortámadás három fontos dimenziójára hívta fel a figyelmet. Az
első a terrorizmusnak a társadalmat elsősorban megrázni kívánó erőszakról
olyan stratégiára váltása, amely az ellenfél társadalmát véres
csatatérré kívánja tenni. A második a polgári élet eszközeinek tömegpusztító
fegyverként való alkalmazása, a harmadik nagy számú, jól képzett
harcos csatasorba állítása, akik bűntetteik elkövetésekor saját életüket
is hajlandók feláldozni. Falk véleménye szerint ebben az új típusú
háborúban nincs igazi, hagyományos győzelem, legjobb esetben is csak
annak illúziója. Miközben az USA a csataterek és határok nélküli
civilizációk közötti háború küszöbére manővereződött, Osama
Bin Laden a távoli Afgán hegyek között szent háborún mesterkedik az
első számú szuperhatalom ellen.6 A
nemzetközi terrorizmus hátterében azonban meglehetősen különböző
erők állnak. A 107 ismert terrorista szervezetből 46-ot tekinthetünk
olyannak, amelynek nemzetközi hálózatai is vannak. Többségük egy
országhoz vagy körzethez kötődik. Vannak közöttük olyanok, amelyek
létrehozását államok, illetve titkosszolgálataik kezdeményezték. Ma
is sok ilyen szervezet kap valahonnan állami támogatást. 30 terrorista
szervezet kötődik valamilyen nemzet vagy etnikai csoport függetlenségi
harcához, az államiságért folytatott küzdelméhez. A terrorista
cselekményeket leggyakrabban etnikai és vallási alapon igazolják,
indokolják. Az iszlám felhasználása nem korlátozódik Osama bin Laden
csoportjára.7 Az iszlám vallási kultúrájára sajátos kettősség
jellemző: egyrészt a másokkal szembeni türelemre, udvariasságra és
megértésre, az emberi méltóság tiszteletére nevel, nagyobb mértékben,
mint más kultúrák. Ez azonban bizonyos feltételek mellett gyorsan másokkal
szembeni gyűlöletté, vadsággá, kegyetlenséggé válthat. A
terrorizmus vallási célú használata, illetve vallási igazolása
azonban sohasem volt az iszlám monopóliuma, és ma sem az. Az abszolút
igazságokat hívő és hirdető vallási fundamentalizmus különösen
termékeny táptalaja volt az erőszaknak, és a terrorista szervezetek számára
ma is az. E tekintetben azonban legfeljebb abban különbözik más ideológiák
fundamentalizmusától, hogy az öngyilkos terroristáknak különleges
elbánást ígér a másvilágon. A civil társadalmak bizonyos csoportjai
körében egyébként egyre gyakoribbak a fundamentalista ideológiák különböző
változatai. Globális
anarchia vagy biztonság és rend? A
globális anarchia veszélyei különösen jelentősek lehetnek, hiszen a
világpolitikai és gazdasági változások makroközegében a kirajzolódó
tendenciák a dinamikus változások folytatódására, a sokrétűség erősödésére,
a kockázati és bizonytalansági tényezők növekedésére utalnak. Kiszámíthatatlanok
a globális katonai hatalmi egyensúly fegyelmező ereje és a tömbfegyelem
megszűnésének, valamint a nemzetközi versengés intenzívebbé válásának
következményei is. A kialakuló új politikai és gazdasági realitások
nemcsak az államközi kapcsolatokban követelnek radikális változásokat,
hanem a civilizációk és a civil társadalmak viszonyában is. A hatalmi
viszonyokkal, az etnikai problémákkal, a gazdasági és társadalmi
egyenlőtlenségekkel kapcsolatos feszültségek forrásai sajátosan
keverednek a globalizáció és a technikai fejlődés pozitív hatásaival.
Úgy tűnik, hogy se a közvélemény, se a politikai elit nem fogta még
fel teljes egészében a változások mélységét és jelentőségét és
a lehetséges következményeket. Az emberiség érdekei az új globális
feltételek alapján, az államok közös "globális" érdekeiből
és a globális biztonságból kiinduló multilaterális együttműködés
erősítését diktálják, a hatalmi érdekek a hierarchikus nemzetközi
rendszerben az unilaterális megközelítést és a zűrzavar növekedését
eredményezik Egyesek a civil társadalmat is azzal vádolják, hogy tevékenységével
a globális anarchiát növeli. Egyik alapvető kérdés a jövőt illetően,
az, hogy hol és milyen kérdésekben alakulhat ki nemzetközi közmegegyezés,
s beszélhetünk-e konvergáló tendenciákról? Vannak-e az emberiségnek,
a civilizációknak közös és általános érdekei, és ha igen, kik
fejezik ki és kik hivatottak érvényesíteni azokat: az államok vagy a
civil társadalom. Az ENSZ 2000-ben tartott millenniumi közgyűlésén különböző
civilizációk képviselői jutottak egyetértésre néhány általánosabb
célkitűzésben, például a világ sokrétűségének fenntarthatóságában,
s olyan, a globális biztonsággal összefüggő témákban, mint ahogy
nemcsak a nukleáris világháborút kell elkerülni, hanem az olyan
helyzet kialakítását is, amely a nukleáris hatalmakat szembeállítja
egymással, s megengedi a nukleáris és más tömegpusztító fegyverek
terjedését. El kell kerülni a különböző, az emberi cselekvés által
kiváltott ökológiai katasztrófákat is. Egyetértés van abban is,
hogy el kell kerülni a jelenlegi nemzetközi gazdasági együttműködési
rendszer gazdasági káoszhoz vezető összeomlását is. Az államok többsége
egyetért abban is, hogy el kell kerülni a népirtást, az emberi jogok tömeges
megsértését, a nagy járványok terjedését, az éhség globális térhódítását,
a terrorizmust, a megújítható erőforrások tömeges pusztítását, a
világ népességének korlátlan növekedését. Az államok többsége
ugyancsak egyetért abban, hogy olyan rendszert kell teremteni, amely
lehetővé teszi az anyagi és emberi erőforrások hatékonyabb hasznosítását
és az élet minőségének javítását bolygónkon, s hogy
elfogadhatatlan földünkön a tömegnyomor, az éhség. Egyetértettek
abban is, hogy a civil társadalmaknak nem csak az elvi egyetértés
gyakorlati cselekvéssé formálásában lehet jelentős szerepe. Nem csekély
mértékben a civil társadalmakon múlik az is, hogy a civilizációk és
kultúrák közötti törésvonalakat milyen mértékben lehet áthidalni,
illetve, hogy a társadalmak fundamentalistáinak sikerül-e ezeket elmélyíteni,
s a világot a szétesés és az anarchia pályájára vinni. A törésvonalak
áthidalásában szerepet játszhat a "párbeszéd". Megkönnyítheti
az értékek, a társadalmi normák, a történelmi tapasztalatok és a
mai realitások kölcsönös megértését. Ez különösen fontos a
multikulturális és a különböző civilizációk közötti határokon
élő társadalmakban. Igen
jelentős mindebben a tudomány (és nem csak a társadalomtudományok)
szerepe. Kutatásainkban azonban lényegesen nagyobb figyelmet kell fordítani
a különböző emberi közösségekre, ezek változásaira, kölcsönhatásaira,
konfliktusaira és azokra a közös értékekre, amelyek lehetőséget
adnak az alkotó diverzitásra a 21. század uniformizáló erőinek világában
is. Ezek a közösségek a társadalmi cselekvés mikroszintjén növekvő
fontosságú szerepet játszanak az emberiség jövőjének formálásában,
a világ és az egyes térségek életében és abban a folyamatban, amit
az angol nyelv, a magyarra nehezen fordítható global governance-nak
keresztelt. 1
Samuel Huntington amerikai politológus véleménye szerint elsősorban az
iszlám és a konfucianizmus támadja a keresztény eszméken alapuló
olyan értékeket, mint a demokrácia, a szabadság, az emberi jogok. Különösen
nagy jelentőséget tulajdonít a több mint egymilliárd hívőt tömörítő
iszlámnak. Néhány specifikus konfliktuspárt és centrális térséget
is megfogalmaz: az iszlám és az ortodox kereszténység Oroszországban,
az iszlám és a hindu Indiában, a hindu és a kínai Ázsiában az iszlám
és a nyugat, több térségben. Véleménye szerint az afrikai és
latin-amerikai civilizációk, amelyeknek központi államai nincsenek,
továbbra is a nyugattól maradnak függő helyzetben, Latin-Amerika és a
nyugati világ szorosabban integrálódnak, Japán növekvő mértékben
vonzódik az egyre erősebbé váló Kínához. Huntington meglehetősen
leegyszerűsítő és monolitikus civilizációábrázolását sokan bírálták
tanulmányának megjelenése óta. Foreign Affairs Vol. 72. No. 3, 24.
old. 2
O. Spengler: The Decline of the West, New York, 1939. Knopf. 3
J. M. Roberts : The Triumph of the West Little Brown and Co. 1985. P. 287 4
Gramsci, Antonio Selections from the Prison Notebooks . London. 5
A civil társadalom és szervezetek fogalmához hasonló érdekes
megfogalmazást találunk az anarchizmus egyes kiemelkedő elméleti képviselőinél.
Kropotkin pl. az általa szabad társadalomnak nevezett elképzelését a
következőkben fogalmazza meg: "Az emberi haladás... célja az állam
hatalmának korlátozása az egyén felett. A forradalomnak is ugyanezt a
vonalat kell követnie. Ha megérik az idő a társadalom átalakítására,
az új modell egyének millióinak számtalan spontán akciója eredménye
lesz. Nem a kormány, hanem az anarchia irányába fejlődik majd. Az egyének
és szabad szervezeteik szabad játékterét eredményezi majd, s nem az
államnak való alávetettségüket fogja eredményezni." Kropotkin,
Peter Anarchism, Act for Yourselves:Articles for Freedom 1886-1907, ed:
Walter N. Becker. H. London, Freedom Press, 1988 27. old. 6
Transnational Foundation for Peace and Future Research. Sep. 28. 2001 7
A Korán legtöbb magyarázatában nincsenek érvek, amelyekkel indokolni
lehetne ártatlan emberek meggyilkolását. Sok olyan megállapítása van
a Koránnak, amely türelemre, a kegyelem gyakorlására, az élet
tiszteletére szólít. Vannak azonban olyan fogalmazások is, amelyek
arra hívnak fel, hogy öljék meg azokat, akik más istenhez csatlakoznak
vagy hitetlenek. Simai
Mihály |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |