Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Általánosan
elfogadott meghatározás híján a globalizáció fogalmán többnyire
valamilyen, az egész bolygóra kiterjedő folyamatot értünk, amelynek
kulturális, gazdasági és szociális komponensei vannak, és amely idővel
feltehetőleg valamiféle integrált, egységes földi kultúrát hoz létre.
E folyamat nagyon komplex, és nemcsak megértésétől, de még
elfogadott elvek alapján történő leírásától is igen távol
vagyunk, arról pedig, hogy idővel természettudományos egzaktságú,
prediktív modelljeit hozzuk létre, egyelőre még elmélkedni sem igen
érdemes. A globalizációs folyamatot illetően a jövőhorizont távolsága
évtizedekben, években, de még napokban sem mérhető. Hasonlóan
komplex rendszereket tanulmányoz viszont a biológia meglehetős
sikerrel, tehát legalább ezért érdemes a kialakult biológiai módszereket
elemezni, előfordulhat, hogy megfelelő módosításokkal ezek a globalizáció
természetét illetően is hasznunkra lehetnek. A
biológia akkor vált egzakt természettudománnyá, amikor a pontos leírások
és fogalmi klasszifikációk mellé az evolúciós elméletet is felvette
fegyvertárába. A darwini evolúciós elmélet vizsgálódásunk
szempontjából lényeges alapgondolata az, hogy a dolgok, jelenségek,
folyamatok megértéséhez, nem elegendő azok jelenlegi, éppen észlelhető
formáit leírni és tanulmányozni, noha a dolgok természetéről ezek
is igen hasznos adatokat szolgáltatnak. Egy struktúrát, egy adott
viselkedési formát azonban csak akkor érthetünk meg a maga teljességében,
ha kialakulásának történetét is megismerjük. A modern biológia
meghatározó elméletei lényegében evolúciós történetek. Tisztában
vagyok azzal, hogy a társadalomtudósoknak nem kell bemutatnom a történetiség
fogalmát: régóta ismert és használt koncepció ez a társadalomtudományokban.
A biológia történetei azonban olyan hosszú időtartományokat ívelnek
át, amelyek alapján bizonyos fokú általánosítás is lehetséges, továbbá
- és a jelen tanulmány szempontjából ez a leglényegesebb különbség
- a biológiai történetek mindig több szerveződési szintet érintő
elméletek, s ez lehetővé teszi, hogy az elmélet ne pusztán leírás,
hanem lényeges szempontokat érintő magyarázat is legyen. Az
emberi természet hatása a kultúrákra A
társadalomtudományok hajlamosak a vizsgálat tárgyát, éppen komplexitása
miatt, leszűkíteni egyetlen szerveződési szintre. Ezt a hibát a biológia
is elkövette, úgy látszik, hogy ez minden tudományos rendszer kifejlődésének
kezdeti, primitívnek mondható szakaszát jellemzi. A biológia néhány
évtizede még jóformán kizárólag formai és taxonómiai leírásokkal,
valamint magas szintű élettani vagy ökológiai folyamatok vizsgálatával
foglalkozott. A biológusok jó része meg volt győződve arról, hogy az
alacsonyabb szerveződési szinteken zajló folyamatok, például a kémiai
folyamatok, ismeretének semmiféle magyarázó szerepe nincs, elvileg nem
is lehet, a biológiai folyamatok megértésében, mert ezekre csupán a
biológiai szerveződési szintre korlátozódó törvényszerűségek érvényesek.
Ez a filozófiainak is tekinthető gondolati korlát az elmúlt ötven évben
kitűnő kémikusok majd biológusok munkájának köszönhetően
leomlott. A biokémiából kifejlődött molekuláris biológia látványos
sikerei minden kétséget kizáróan bizonyították, hogy a filozófiai
egysíkúság veszedelmes tana helyett a rendszerek komplex, több szerveződési
szintet érintő megközelítése az eredményekhez vezető út. Elég talán
itt a humán genom projekt sikerét és jól kirajzolódó társadalmi hatásait
említenem annak illusztrálására, hogy néhány kémiai képlet
periodikus sorba rendezése miként adhat magyarázatot komplex orvosi,
pszichológiai és társadalmi jelenségek előfordulására. Mostanra
talán a társadalomtudományok is eljutottak a fejlődésnek abba a
szakaszába, amelyben egyértelművé válik, hogy a társadalmi problémák
megértése a leírással nem fejeződik be, és talán mód van arra is,
hogy a több szerveződési szinten folyó vizsgálatok együtt prediktív
értékű magyarázatokat is szolgáltassanak. E
leegyszerűsített, részletesebb kidolgozásra szoruló magyarázó séma
bemutatását azzal az állítással kezdem, hogy a globalizációs
folyamatokat csak az emberi természet biológiai tényezőinek ismeretében
érthetjük meg. Másképp megfogalmazva: az ember által létrehozható
kultúrák milyenségét, variabilitását - így a globális kultúráét
is - az emberi természet biológiai alapjai korlátozzák. A
humán viselkedési komplex Az
emberi természet biológiai gyökereinek feltárásához érdemes nyomon
követni az emberi viselkedés evolúciójának lényegesebb eseményeit,
attól az időtől kezdve, hogy legközelebbi rokonainktól, a csimpánzoktól
elváltunk, egészen a modern emberi civilizáció és kultúra kialakulásának
kezdetéig, vagyis körülbelül negyven-ötvenezer évvel ezelőtti időkig
(Csányi 1979, 1980, 1989a, 1992a, 1992b) Ebben
az evolúciós folyamatban az ember új, fajspecifikus, az állatvilágban
kizárólag rá jellemző, genetikailag meghatározott viselkedési
jegyekre tett szert, amelyek alapvetően meghatározzák szociális
magatartását. Legközelebbi
állatrokonaink, a csimpánzok és a bonobók vagy törpecsimpánzok. Az
ember és a csimpánzok genetikai anyaga mindössze egy százalékban különböző.
A csimpánzzal és a bonobóval közös ősünk, majd e két fajtól elválva
a közös ős további leszármazottai szociálisan fejlett állatok
voltak. Laza csoportokban éltek, a csoportok nagy területeket foglaltak,
ivadékaikat sokáig gondozták. A laza csoportszerkezet, amely a csimpánzra
is jellemző, lényegében azt jelenti, hogy minden egyed önállóan
keresi a táplálékát, a táplálékforrásokért erős a versengés,
ebből következően az egyedek meglehetősen agresszívek, de a terület
megtartása, prédaszerzés vagy esetenként a ragadozók elleni védekezés
céljából kisebb közös akciókra is képesek, és ilyenkor elviselik
egymás közelségét. A közös tevékenység csupán egészen kis hányadát
teszi ki napi elfoglaltságaiknak. Egyedül alszanak, és igyekeznek egyedül
táplálkozni. Egyetlen kivétel a szoros, több évig folyamatosan fennálló
anya-kölyök kapcsolat: az anya táplálékát és hálóhelyét is
megosztja a kölykével. A
csimpánzok csoportjainak életében alárendelt szerep jut a szexualitásnak,
a bonobókéban viszont több funkciója is van, ugyanúgy, mint az ember
életében. A szexuális érintkezés a fogamzóképes időszakon kívül
is gyakori, a szerepe az agresszió csökkentése és a stressz oldása. A
viselkedésformák listáját kiegészíthetjük az esetenkénti
kezdetleges szerszámhasználattal, botok, kövek alkalmazásával és a
kommunikációnak az állatokra jellemző rendszerével, amely 20-25 előre
meghatározott, genetikailag kötött "üzenet" átadására képes.
A kommunikáció az agresszió, a rangsor, a játék, a párkapcsolatok és
az anya-kölyök kapcsolatok szabályozására szolgál, valamint segít
felismerni a külső veszélyeket és szervezni a közös védekezést. A
már társadalomnak tekinthető csoportkultúrákban élő modern ember
biológiai tulajdonságait szemügyre véve azt látjuk, hogy a nyilvánvaló
átfedések mellett feltűnően nagy különbségeket is találunk. Az
emberi csoportkultúrákban a csoportszerkezet nagyon szoros, a csoport zárt,
általában állandó vagy hosszabb időre szóló települési helye van.
Mind az egyént, mind a csoportját egészen különös, más fajoknál
csak kivételesen megjelenő konstrukciós tevékenység jellemzi. A
konstrukció az anyagi, a szociális és az absztrakt struktúrákra is
kiterjed. A csoport tagjai az erőforrások megszerzése és a konstrukciós
tevékenység közben folyamatosan és magas szinten együttműködnek. A
csoporton belüli agresszió minimális. A csoportok közötti kapcsolat a
kooperációtól a totális agresszióig terjedhet. A
primitív állati kommunikációt felváltotta az emberi nyelv, kifejlődtek
a szerszámhasználat és -készítés technikailag bonyolult formái,
kialakult a fogalmi gondolkodás. Fokozódott a szexualitás, tovább nőtt
a gyermeknevelésre fordított idő és energia. Jelentősen növekedett a
korai szocializáció szerepe. A legfeltűnőbb talán az, hogy a
csoportok individualizálódtak, a konstrukciós tevékenység, a nyelv, a
hiedelemrendszerek, a vallások, a szokások kultúrává integrálódtak,
és minden csoportot egyedi létezővé tesznek. A csoportindividualizáció
evolúciós szempontból is meghatározó folyamat, mert az egyedi
szelekció helyett beindulhatott a csoportszelekció biológiai
mechanizmusa (Alexander és Borgia 1976), amely lehetővé teszi azt a
sokkal gyorsabb fejlődést, amelyet kulturális evolúciónak nevezünk (Csányi
1989a). Az
ember viselkedési tulajdonságainak biológiai alapjai egy koevolúciós
folyamatban jelentek meg, amelyben folyamatos kölcsönhatás volt a fejlődő
kultúra és az éppen adott, de variábilis biológiai alapok, a gének között.
Más szavakkal: már a legegyszerűbb kultúra megjelenése után már a
kulturális környezet szelekciós nyomása alakítja a további genetikai
változásokat. Amint megjelentek a kultúra kialakítására alkalmas
tulajdonságok, akár protoformában is, amint létrehoztak valamiféle
kulturális szerkezetet, azonnal megváltozott az a környezet, amelyben
ez a genetikai változás megmérettetett (Donald 1991). A kultúrára való
képesség egyre hatékonyabban alakítja át az eredeti biológiai környezetet,
alapvetően meghatározva ezzel a szelekció irányát. A
gének és a kultúra kölcsönhatása nagyon jól felismerhető, ha szemügyre
vesszük, hogy e több millió évig tartó folyamatban milyen
fajspecifikus biológiai tulajdonságcsoportok alakultak ki az embernél. A
humán specifikus tulajdonságok komplexe a csoportélet körül alakult
ki. A csoportban élő állatoknál a csoport méreteit alapvetően meghatározza
a környezetben található erőforrások szerkezete. Az emberi evolúció
során a csoportméret, a lokális erőforrásoktól viszonylag függetlenül
feltűnően megnő. A kulturális evolúció kezdeti szakaszában, a
csoporttársadalmak kialakulása idején száz-százötvenre teszik a
csoportok létszámát (Dunbar 1996). Nyilvánvaló,
hogy szoros csoportszerkezet csak akkor alakulhat ki, ha a csoporton belül
visszaszorul, minimalizálódik az agresszió, mert a magas agressziós
szint szétteríti a csoportot. Az ember őseinek el kellett viselniük
egymás fizikai közelségét, ki kellett küszöbölniük mindazokat a
konfliktusforrásokat, amelyek a rokon fajoknál magas agressziós
szinthez vezettek. A csoporton belüli agresszió csökkenése viszont együtt
járt a csoportok közötti agresszió növekedésével, az idegengyűlölet
kifejlődésével. A szoros csoportszerkezet kialakulásának második
feltétele a szexuális rivalizáció csökkenése, mert ha ez magas
marad, akkor az állandó konfliktusok szétzilálják a csoportot,
valamint nem teszik lehetővé a munkamegosztást, a kisebb, vadászó hím
alcsoportok ideiglenes távollétét. Majom rokonainknál ez a probléma a
poligámia visszaszorulásával, a monogámia és a párkötődés
kialakulásával oldódott meg, amit a szexualitás funkciójának változása
tett lehetővé. Az emberi szexualitás az utódok létrehozásán kívül
stresszoldó és örömszerző funkciót is felvett. Ez az örömszerző
funkció az embernél a szexuálpszichológia tanúsága szerint együtt járt
a párkötődés kialakulásával is. Az emberi szexualitás erősíti a párkapcsolatot,
létrehozza azt a hosszabb-rövidebb ideig tartó monogám viszonyt, amely
lehetővé teszi a szexuális versengés minimalizálását. A
különböző kultúrákban az intézményesített párkapcsolatok
rendszerei megfelelnek ennek a biológiai alapnak. A kultúrák kb. 40 százalékában
találunk intézményesített monogámiát, de az intézményesített
poligám társadalmakban is monogám a férfiak nagy része, csak a
rangsor legtetején állók valódi poligámok (Murdoch 1967). Továbbá
mind a monogám, mind a poligám társadalmakban megtaláljuk az ellenkező
irányú devianciákat: a monogám társadalmakban a barátnők, illetve a
prostitúció formájában, a poligám társadalmakban pedig a kedvenc és
főfeleségek intézményében. Egy százas skálán, ahol a zérus
felelne meg a tiszta monogámiának és 100 a poligámiának, morfológiai
jegyei alapján az ember körülbelül a 10-es és a 15-ös érték között
helyezkedik el, tehát erős, de nem teljes a monogám tendencia, és valószínűleg
az egyedi genetikai variabilitás is szerepet játszik megnyilvánulásában.
Az
embernek van még egy teljesen új tulajdonsága: hűséges a csoportjához.
A csoportban élő állatok viszonyait egyértelműen az egyes egyedekhez
fűződő kapcsolatuk határozza meg. Eddigi ismereteink szerint az állati
elme képtelen a csoportot úgy elképzelni, mint valamilyen, a konkrét
tagjaitól független entitást. Nos, az emberi elme absztrakciós képessége
éppen ezt teszi lehetővé. Az ember számára a csoport önálló,
absztrakt létezőként jelenik meg, mint tőle látszólag független
szociális konstrukció (Berger and Luckman 1967). Az emberi motivációs
rendszerek új tulajdonsága az a feltétlen lojalitás és hűség, amely
a csoporthoz tökéletesen szocializálódott tagokban kialakul. Gyakran
előfordul, hogy az ember saját hátrányára nyújt jelentős segítséget
csoportja tagjainak, ha ez szükséges, az életét is feláldozza
csoportjáért: csupa olyan tulajdonság, amely az állatvilágban
ismeretlen. Az állatoknál a szülők segíthetik utódaikat, a hímek készek
megvédeni nőstényeiket, de ez jól kiszámítható individuális
genetikai érdekek szolgálatában áll, és meglehetősen korlátozott.
Az embernél a genetikai érdek mellett megjelenik a csoportérdek, az
absztrakt csoportentitás iránti feltétlen hűség, és viselkedésbiológiánk
meghatározó jegye lesz. Az
új tulajdonságok másik csoportjába olyan, látszólag különböző
tulajdonságok tartoznak, mint a nyelv- és tárgyhasználat, valamint az
absztrakt gondolkodás. Ezek azonban visszavezethetők egyfajta nyitott
konstrukciós képességre, amely az állatvilágban az ember előtt csak
protoformákban létezett. Az állati kommunikáció nem gondolatok közlésére
szolgáló rendszer, hanem belső állapotok összehangolására szolgáló,
élettani szabályozó mechanizmus. Az állati kommunikáció 15-25 különböző,
genetikailag pontosan meghatározott üzenete az információátadás
szempontjából zárt rendszer komponensének tekinthető (Csányi 1994). Az
emberi nyelv funkciója ettől teljesen eltérő. Nemcsak érzelmi állapotokra
vonatkozó "üzenetváltás", hanem gondolati reperezentációk
cseréjére alkalmas médium, amellyel jelent, múltat, jövőt, szándékot,
tervet, elképzelést, alternatívákat lehet megjeleníteni a nyitott, és
elvileg végtelen számú üzenetet közvetítő rendszerben. Alkalmas
arra, hogy a környezetben - beleértve a nyelvet használó csoportot
mint környezetet - előforduló jelenségek, tárgyak, akciók és
aktorok nyelvi reprezentációt nyerve új struktúrákban, új kombinációkban,
a valóság rekonstrukcióiként jelenjenek meg. Ezáltal absztrakt, virtuális
realitás jön létre, amelyben az objektumok - legyenek tárgyak vagy
személyek, valósak vagy képzeltek reprezentációi - tulajdonságait a
nyelv használója adományozza. A nyelvi objektumok viselkedése a
nyelvhasználó kreatív képességének függvénye. A virtuális realitás
azáltal, hogy a képzelt objektumok bármiféle formát és viselkedést
felvehetnek, kitágítja a beszélők cselekvési terét, de egyfajta korlátként
is működik, mert az objektumok csak azokat a tulajdonságokat vehetik
fel, amelyekkel megáldjuk őket. Az emberi elme képes ideális
rendszereket elképzelni, pontot, egyenest, kört, síkot vagy a jó és a
rossz végleteit létrehozni. Lehetővé válik a matematika feltalálása,
és ugyancsak lehetséges szellemvilágot elképzelni démonokkal, tündérekkel,
jóságos vagy haragvó istenekkel. Az
eszközkészítést, főként a szerszámok használatát és készítését
sokáig úgy tekintették, mint az ember felsőbbrendűségének egyetlen
és lényeges bizonyítékát. Azóta tudjuk, hogy számos állat használ
tárgyakat, szerszámokat, sőt, némelyikük el is készíti azokat. Néhány
éve egy számlálás 80 állatfajról mutatott ki ilyen tulajdonságot (Mundinger
1980). Az állati szerszámhasználat azonban speciális: egy-egy faj csak
valamilyen meghatározott konkrét célra használ eszközt. E képessége
genetikailag adott, a tanulás csekély mértékben finomítja. Az ember
esetében a tárgyak használata és készítése izomorf a nyelvi
kompetenciával és az absztrakt gondolkodással. Ez is egyfajta nyitott
rekonstrukciós képesség, amelynek segítségével a tárgyaknak új,
elgondolt formákat és tulajdonságokat adunk, működésüket logikai
szabályrendszerekhez igazítjuk, ezáltal gépeket, technológiákat
teremtve. Az
előbbi két tulajdonságcsoport az alapja az emberi csoport aktivitásának,
amely merőben más, mint az állatcsoportoké, és előzmények nélküli.
Az ember meghatározó biológiai tulajdonsága az előbbiekben vázolt
konstrukciós készség, amely azonban nemcsak mint egyedi tulajdonság
jelentkezik, hanem általában csoportaktivitásként. A szociálisan
fejlett állatoknál is megfigyelhető csoportaktivitás, bizonyos fajta
kooperáció: a csimpánzok és a kutyafélék például közösen vadásznak,
azonban az állati kooperáció minden formája nélkülözi a konstrukciós
készséget. Az
emberi kooperáció ezzel szemben tanulási folyamatokon is nyugvó
komplementer természetű kölcsönhatás: a közös feladat kisebb részekre
van felosztva, szerepek, tervek, változatok készülnek még a tevékenység
megkezdése előtt. A csoport tagjai e résztevékenységeket elosztják
egymás között, együttműködésük tehát kiegészítő jellegű, és
valamilyen előre meghatározott közös célt szolgál. Az emberi
csoportok kooperációját az "individuális akcióterv " előzetes
konstrukciója jellemzi, ez vezet a csoportok individualizációjához és
a csoportszelekció mechanizmusának kialakulásához. Az individuális
akcióterv nyelvi konstrukció, elemei tanultak, tehát ebben is alapvetően
különbözik az állati kooperáció alapjául szolgáló "genetikai
akcióterv"-ektől. Jellemző rá az is, hogy az ember hajlandó az
akcióterveket, később a komplexebb ideákat, a csoporton belüli
rangsorban elhelyezni, és a domináns akciótervnek éppen úgy alávetni
magát, mint a domináns csoporttársnak. Kétségbevonhatatlanul
a konstrukciós képesség, a szoros csoportszerkezet és csoporthűség,
a nyelv és absztrakciós készség adja az individuális akciótervek végtelen
gazdagságát, és ezek tették lehetővé a kulturális evolúció igen
gyors felfutását. E képességekhez társult egy sor olyan mechanizmus,
amely szintén csak az embernél jelenik meg mint biológiai tulajdonság,
és arra szolgál, hogy a csoport tagjainak aktivitását szinkronizálja.
Hiába jelent volna meg a magas szintű konstrukciós készség az
egyedekben, ha nem alaknak ki szinkronizáló mechanizmusok, a csoport képtelen
lenne egységes aktivitásra. Sokféle speciális élettani mechanizmust
ismerünk, amelyek segítik a szinkronizációt. Az
az emberi készség, hogy könnyen elfogadunk valamilyen szabályrendszert,
például a közösségi normákat, szintén a csoporttagok viselkedésének
szinkronizációjához vezet. Az érzelmi szinkronizációnak is számtalan
módja van, a ritmusokra, zenére, énekre, táncra képes és fogékony
ember e tevékenységek során csoportjában egyfajta elme- és viselkedés-szinkronizációban
vesz részt. Végül
ki kell emelnünk a fentebb vázolt tulajdonságcsoportok kölcsönhatásának
néhány különös következményét. A szoros csoportstruktúra, a
konstrukciós aktivitás, a szinkronizációs készség egyfajta zárt
visszacsatolási hurkot hoz létre. Az izolált csoport konstrukciós
aktivitásának jó része magára a csoportra irányul, amelyet a
szinkronizáció felerősít, a csoporthűség és annak kísérő jelenségei
tartósítanak, vagyis a csoport önmagát konstruálja. Ennek többféle
következménye van. Az egyik a különböző szabályrendszerek, normák
és a nyelv felszíni struktúráinak kialakulása. Ahogyan a nyelvet
tanuló gyermek képes a nyelvi környezetből elvonatkoztatni az adott
nyelvi környezetre érvényes szabályrendszert (amelynek csupán tudományos
modellje a nyelvészek által leírt nyelvtan), ugyanúgy képes az egyén
egy csoport tagjainak interakcióiból felismerni és - egyéb tulajdonságainak
köszönhetően - követni valamiféle szabályrendszert, ezáltal megerősíteni
azt. A nyelv, a rokonsági rendszerek, a rítusok, de a mindennapi
gyakorlat is ilyen módon jelenik meg és rögzül a kultúrákban, hozzájárulva
a már említett csoportindividualitáshoz. Az
ember nagyon fontos biológiai tulajdonsága a szocializációra való képesség,
az a biológiai és kulturális folyamat, amelynek során, az egyedi fejlődés
nagymértékben irreverzibilis folyamataiban a csoport tagjai megtanulják
a nyelvet, csoportjuk szokásait, és kialakulnak biológiai alapú kötődéseik
a csoport tagjaihoz, kulturális eszméihez, és kialakul bennük a
csoport iránti feltétlen hűség. Ha az egyén optimális méretű izolált
csoportba születik - emberi evolúció jó részében ez volt az általános
-, a szocializáció tökéletes lesz. A csoportszintű kulturális eszmék:
a hűség, a közös akciók kérdéseiben a csoportban nem alakulhat ki
ellenvélemény, hiszen mindenki - a szülők, a rokonok, a csoport minden
felnőtt tagja - azonos nézetek, szokások hordozója. Ez a szocializációs
folyamat rögzíti a csoport szerkezetét és magasabb struktúráit, a
csoport csak generációk során változhat, egészen apró lépésekben,
a szocializációs folyamat kizárja a nagyobb változásokat. Az
emberi és az állati csoportokat egy jellegzetes kettősség különbözteti
meg. Az emberi csoport autonóm egységként, saját tervekkel, célokkal,
identitással és gondolkodással jelenik meg, és ettől elválaszthatatlanul
e tulajdonságok belső differenciálódásával, tehát a csoporttagok
egyéni szerepeivel, funkcióival, kooperáló akcióival, önálló, személyes
gondolkodásával. Az állati elme izolált, egyéni tapasztalatain
elgondolkodhat ugyan, de minden ismerete kizárólag a saját tevékenységéből
származik. Az emberi kultúrák tagjai a nyelv, a tárgyak, a szokások révén
állandó kapcsolatban vannak csoportjuk magasabb szintű akcióival és
gondolkodási folyamataival. Ebből következően generációkra visszamenőleg
használhatják mások tapasztalatait is, de a csoport minden gondolatát
, -akcióját ki-ki maga is feldogozhatja az elméjében. A feldolgozás,
az egyéni gondolkodás eredménye a kommunikáció révén visszahat a
csoportelmére. Ez az organizáció egyébként feltűnően hasonlít az
agy és a neuronok közötti kapcsolatrendszerre. Az
új biológiai tulajdonságokat az emberi individuum, az egyén és a
csoport közötti viszony szempontjából vizsgálva megállapíthatjuk,
hogy lényegében négy döntő változás történt: Az
első, hogy az emberi csoportokban közös hiedelmek alakulnak ki. Az
ember az identitását kifejező kultúra kritika nélkül elfogadja, kívánja,
hiszi a csoport kulturális eszméit, mítoszait, vallását, ideológiáját.
A
második változás az, hogy az ember képessé válik arra, hogy a
csoportjához tartozókkal közös akciókban, magasrendű kiegészítő
kooperációban vegyen részt abban a keretben, amelyet a kulturális eszmék
meghatároznak. A
harmadik változás szerves kiegészítője az első kettőnek: a kulturális
eszmék és a kulturálisan vezérelt akciók folyamatosan közös
konstrukciókat hoznak létre a nyelvi, a gondolati, a szociális és az
anyagi világban. Végül
a negyedik változás az, hogy az ember szoros érzelmi kötődést alakít
ki a csoportjával, és az állatoktól eltérően a csoport érdekében
az egyéni és genetikai érdekeivel esetleg szöges ellentétben álló
magatartásra is hajlandó, azaz képes akár önfeláldozásra is. A
fenti négy tulajdonság lényegében megfelel az ember különleges,
veleszületett rendszerszervező képességének. Viselkedésbiológiai
szempontból a rendszerszervező képesség az ember alapvető, nembeli
tulajdonsága. Minden emberi kultúra emberek, tárgyak, viselkedésformák,
eszmék bonyolult rendszere. A különböző komponenseket éppen a
rendszerszervező tulajdonság organizálja és integrálja emberi kultúrává.
Az olyan mesterséges kulturális rendszerek, amelyekben a négy
rendszerszervező tulajdonság valamelyike nem nyilvánulhat meg akadály
nélkül, működésléptelenek. Eddig
a csoportokon belül működő mechanizmusokat vettük szemügyre, de valószínűleg
már a kulturális evolúció korai periódusában megjelent egy olyan
szabályozórendszer, amelynek szintén vannak biológiai alapjai, de
benne a kultúra és a biológiai meghatározók közreműködésének arányát
még nem ismerjük: ez pedig a csoportok közötti egyezkedési
mechanizmusok kialakulása. A
csoporthűséggel együtt járt a csoportgyűlölet, a xenofóbia kialakulása
(Eibl-Eibesfeldt 1992). A korai csoportok evolúciójának lényeges
komponense volt a csoportok izolációja és a csoportok közötti
antagonizmus. Az evolúciós sikerek nyomán az alkalmas és üres területek
egyre zsugorodnak, a rátermettebb csoportok az optimális méretet
meghaladva szétválnak, mint addig, de a szétválók egyre inkább egymás
közelében maradnak. Ilyen helyzetben minden csoportot egyre több olyan
csoport veszi körül, amelyek ugyan különböznek tőlük, és élik a
maguk életét, de értik a nyelvüket, és szokásaikat, a kultúrájukat
sem tekintik megvetendőnek, és ezekkel a csoportokkal osztozni kell az
erőforrásokon. Már nem az általános harc vagy az elvándorlás a két
lehetséges alternatíva, már nincs hova menni. Megjelennek az egyezkedési
mechanizmusok, amelyek segítik a csoportokat, hogy valamilyen módon
felosszák egymás között az erőforrásokat. E mechanizmusokat vizsgálva
azt találjuk, hogy sok bennük a racionális elem és a feszültség is,
de hiányoznak vagy gyengék az együttműködés, a feltétel nélküli hűség,
az önfeláldozás, a közös hiedelmeken alapuló morális támogatás
elemei. A csoportok egyezkedésében két autonóm rendszer lép
csoportszintű kölcsönhatásba. Az egyén számára, aki vagy az egyik,
vagy a másik csoporthoz tartozik, ez a kölcsönhatás egészen másképp
jelenik meg, mint a saját csoportjával kialakított kapcsolat. A közös
akciók helyett a kompromisszum, a közös kulturális hiedelemrendszer
helyett a megkülönböztetés, az óvatos elutasítás, a lojalitás
helyett a kis csalás, az ügyeskedés, a megtévesztés lesz hasznos
mechanizmus. A
csoportegyezkedési mechanizmusok tovább csökkentették az agressziót,
megakadályozták az emberi populációk biológiai szabályozó
mechanizmusainak érvényesülését, és megnyitották az utat a mai
megapopuláció kialakulásához, amelyben élünk. A
populációk gyors növekedésének egyik következménye a csoporttársadalmak
izolációjának megszűnése. A különböző nyelvű, kultúrájú
csoportok már nem tudnak eltávolodni egymástól, más-más egyezségek
alapján, de egymás mellett élnek még akkor is, ha esetenként az
egyezségek helyett időnként háborúznak egymással. Az egyezségek
hamarosan törzseket, törzsi szövetségeket, az újabb korokban államokat
hoznak létre, amelyekben a korábbi csoportkultúrák tagjai gyakran egymással
keveredve élnek. Megtanulják egymás nyelvét, ellesik egymás szokásait,
keverednek a családok. Hatalmas kihívás ez a csoporttársadalom számára,
mert amíg a csoport izolált volt, a tökéletes szocializációban részesült
csoporttagnak nem voltak választási, döntési problémái. A csoport
kultúrájában minden adva volt, amiről egyáltalán gondolkodni, beszélgetni
lehetett. A csoport "mindent" tudott: ismerte a gyakorlati tevékenységek
lehetséges módjait, az elképzelhető világok összes változatát.
Mindenre volt biztos válasza, mert a csoport kultúráját kialakító
eszmék sokgenerációs evolúciós folyamatban csiszolódtak egymáshoz.
A különböző csoportok eszméi egy-egy lehetséges, vagyis a
gyakorlatban bevált eszmecsoporthoz, ideaorganizációhoz tartoztak. A
kultúrák nagy keveredése nemcsak az embereket keverte össze, hanem az
ideákat is. A tennivalók módját, a fontos tabukat, az ehető és
ehetetlen ételeket, a szokásokat, a tündéreket és démonokat, az
isteneket. Nagyon sok jó is származott a keveredésből, új kombinációk
jelentek meg, hihetetlenül felgyorsult az eszmék evolúciója. De egy
addig ismeretlen kihívás is várt az egyénekre, a csoport tagjaira.
Melyik eszme jó és melyik rossz? Melyik módon a legjobb vetni és
aratni? Melyik a leghelyesebb eljárás a halottak temetésére? Milyen
istenek vannak, és hogyan kell velük bánni? Megjelent a jó és a
rossz. Az egyénnek döntenie kellett, ez volt valójában a bibliai bűnbeesés
történelmi ideje. És erre nem készített fel bennünket az evolúció.
Csányi
Vilmos |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |