Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
emberi szocializáció akkor tökéletes, akkor épít fel harmonikus személyiséget,
ha a gyermeket kétely nélküli, kiegyensúlyozott világ veszi körül.
Ez volt a helyzet a csoporttársadalomban. A csoportkultúra védőburkában
élő embernek nem kellett fontolgatnia a jó és a rossz megkülönböztetését,
nem kényszerült egyéni döntésre és nem volt egyéni felelőssége. A
döntéskényszer hiánya nemcsak az eszmékre vonatkozott, hanem magára
a csoporthoz tartozásra is. A tökéletesen szocializált ember nem kívánja
elhagyni csoportját, és nem tud beilleszkedni egy másikba. A tökéletlenül
szocializált egyén viszont állandóan keresi a saját csoportját. A
csoporthoz kötődés, illetve a saját csoport felismerése két különböző
folyamat. A csoportfelismerésnek régen nem sok szerepe volt az ember életében.
A csoporttársadalom tagja, ha elvesztette csoportját, maga is
elpusztult, választási lehetősége nem volt. A csoporthoz fűződő
biológiai kötődéseink oly erősek, hogy azokat minden körülmények között
ki kell elégítenünk a csoporthoz kötődés elképzelésével. Kötődnünk
kell valamilyen létező vagy elképzelt csoporthoz, vagy akár egy társadalmi
manipulációval elképzeltetett pszeudocsoporthoz. A
kultúrák keveredésével átalakult szabálykövető képességünk is.
A természetes csoportkultúrában meg sem kellett fogalmazni a szabályokat,
mert a szocializáció folyamán szociális tanulás révén mindenkibe
beleivódtak. Az ideák alapján szerveződött nemzetek, vallások, államok
működéséhez immár nem elegendő a fejlődő gyermek képessége a
szabályok felismerésére és követésére. Megszületnek a kimondott,
leírt törvények, jogrendek, azok az organizáló eszmék, amelyek a
természetes szabályok helyére lépve képesek akár sok százmillió
ember tevékenységének megszervezésére is (Csányi 1989b). A
szabály- és csoportszervező eszmék működésének következménye az
is, hogy a csoporttársadalom szociális, tevékenységi és spirituális
egysége megbomlott. Bonyolult differenciálódás eredményeképpen ma
vannak külön vallási csoportjaink a spirituális tevékenységre, különféle
csoportjaink szociális tevékenységre, úgymint iskolák, egyesületek,
pártok, ismét más csoportokban végezzük mindennapi munkánkat, és
megint másokban éljük mindennapi életünket. Ezek egy részéhez valódi
csoportkötődési mechanizmusok kötnek, másokhoz szervező ideák. A kétféle
kötődés hatékonysága, szervezőereje egészen különböző. Az
egyszemélyes csoport A
megapopulációban élők természetes csoportjai a történelem folyamán
nagyon gyorsan redukálódtak. A nemzetségből nagycsalád, a nagycsaládból
nukleáris család lett, és ma a magukat legfejlettebbnek tekintő államok
polgáraik individuális, személyes autonómiájára büszkék. A
csoportkultúrában a személyes autonómiának nem sok tere lett volna: a
csoport tagjai egész napjukat együtt töltötték, közösen vettek részt
a rítusokban, együtt szerezték meg és fogyasztották el táplálékukat,
és emellett folyamatosan beszélgettek. A felmérések szerint a ma élő
archaikus társadalmak tagjai idejük legnagyobb részét beszélgetéssel
töltik (Lee 1969). A beszélgetés a csoportnak mint magasabbrendű egységnek
tulajdonképpen a gondolkodási folyamata, ebből alakul ki a csoport tevékenysége,
mindennapi gyakorlata, hiedelmei, közös konstrukciói. Nincs magánélet,
nincs külön szoba, izoláció, ezek mind az ismeretlen tömeg biológiai
hatása ellen manapság kialakult védekező mechanizmusok. A modern
szervező eszmék természetesen a saját érdemüket hangsúlyozzák.
Autonóm, szabad személyiség vagy, aki meg akarja valósítani önmagát
- mondjuk az életét szervezni kezdő fiatalembernek -, ha a párodat
megtalálod, ő is ilyen lesz. Köss ügyes kompromisszumokat, egyezkedj,
hogy jól járj, és a másik se veszítsen. Szó sincs lojalitásról, örök
hűségről, erkölcsi kötelességről, önfeláldozásról. Ezek a jól
ismert tanácsok a csoportok közötti egyezkedési mechanizmusokat mintázzák.
Az
autonóm személyiség a végső csoportredukció, az egyszemélyes
csoport, amely akcióit, konstrukcióit maga szervezi, hiedelmeit maga válogatja,
már csak önmagához hűséges, de kész egyezkedni másokkal. A modern társadalomban
tehát folyamatosan csökken a biológiai kötődés szerepe (nő az
elidegenedés, ahogy ezt a társadalomtudósok más oldalról megfogalmazták),
és a társadalom szerkezete egyre inkább az egyszemélyes csoportok, az
autonóm egyének egyezkedési struktúráival írható le. A
pszichológiában és a biológiában járatlan ember szemében ez nem tűnik
olyan borzalmasnak, mint amilyen valójában, pedig arról van szó, hogy
a modern társadalom megfosztja az embert embersége alapvető jegyének
megnyilvánulásától, a csoportkötődés normális kialakulásától, s
ennek aztán a legkülönbözőbb mentális zavarok, neurózisok lesznek a
következményei. Az
ember csoportszervező tulajdonságai biológiai természetűek és ugyanúgy,
mint az alapvető élettani igények, folyamatosan kielégülésre törekszenek.
A modern társadalmakban ezért szerveződik számtalan és igen különféle
csoport. Minthogy a szocializáció nem természetes módon történik,
ezekhez a csoportokhoz egészen gyenge a kötődésünk, amit a csoportok
folyamatos felbomlása is mutat. A kötődés gyengeségét a modern ember
azzal igyekszik ellensúlyozni, hogy egyidejűleg sok csoport tagja lesz,
térben és időben elválasztva sokféleképpen próbálja meg kielégíteni
csoportigényét. A
megapopulációban az individualizmus által kialakított biológiai szükséglet
kielégítésére a technika számtalan álmegoldást is kínál. A média
egyik funkciója, hogy folyamatosan prezentáljon pszeudocsoportokat,
amelyek kielégítik azt a biológiai igényünket, hogy egy jól ismert
csoport tagjai legyünk. A népszerű szappanoperák a Szabó család, a
Dallas szereplői ilyen pszeudocsoportok, de a híradókban látható
nemzetközi személyiségek jól ismert csapata is az. Az embert mindig fölöttébb
érdekelte csoportjának döntési folyamata, amelynek egykoron ő is aktív
részese volt. A különböző elnökök, politikai vezetők
pszeudocsoportja azt sugallja, hogy ott vagyunk a döntéshozók között.
Ez egyben azt a látszatot is kelti, hogy a problémák jó kézben
vannak, van megoldásuk, a kirakati döntéshozók valamiféle tudományos,
prediktív modell alapján döntenek. A mindennapi eseményekből viszont
újra és újra kiderül, hogy a döntéshozók a társadalmi eseményeket
napokra sem látják előre, nincsenek prediktív modelljeik, a jövő
teljesen kiszámíthatatlan, pedig a környezetvédelmi, energiagazdálkodási
és egyéb problémák elemzése azt mutatja, hogy sok évtizedre előre
tekintő politikai döntésekre lenne szükség. A pszeudocsoportok iránti
igényünk médiaszolgálata tetézi, mert elfedi a bajt. Globalizáció
egyszemélyes csoportokból? Az
egyszemélyes csoportok kialakulása éppúgy nem az utóbbi években kezdődött,
mint a globalizáció folyamata. Az individualizmus a társadalmak
hierarchizálódásával azonnal megjelent, és azóta is egyre gyorsuló
sebességgel fejlődik, legfeljebb ideológiáinak, közöttük a
klasszikus liberalizmusnak a megjelenése tűnik nagyon közelinek. A
globalizáció első konstruktőrei a kereskedők, a gyarmatosítók és a
misszionáriusok voltak, őket különösebb feltűnés nélkül követték
a világot behálózó közlekedési, szállítási, postai és egyéb
kommunikációs szolgáltatások. A
kulturális evolúció során mindig egy zárt rendszer alakul ki,
amelynek ember, tárgy és ideakomponensei szoros funkcionális
kapcsolatban vannak, és a rendszer fejlődésével párhuzamosan
folyamatosan csökken a változtathatósága. Az egyensúly állapotában
- ha a külső körülmények is egyensúlyban vannak - a kulturális
rendszer stabilizálódik, és gyakorlatilag időtlen időkig replikálódhat
változatlanul, mert belső szabályozása a változásokat hatékonyan
kiküszöböli, ezáltal a jelentől semmiben sem különböző jövő
kiszámíthatóvá válik. A kulturális evolúció utolsó néhány tízezer
éve azonban a stabilis kultúrák külső hatásokra történő felbomlásáról
szólt, és elindult az egyetemes emberi kultúra kialakulása, amelynek
valószínűleg utolsó, legizgalmasabb fázisában vagyunk. A felbomlott
kultúrák nem tűnnek el nyom nélkül. Hiedelmeik, technikáik, értékeik
valamiféle közös olvasztótégelybe kerülnek, belőlük alakul ki az
egyetemes új kultúra szövete. Ez az átalakulás azonban rendkívüli mértékű
szelekcióval és a variabilitás iszonyú csökkenésével jár. Csak
azok a kulturális komponensek maradhatnak fenn, amelyek egymással való
kölcsönhatásaikban képesek funkcionális egészet létrehozni. A
funkcionális egész kialakulása azonban nem a hagyományos értékek
mentén történik, hanem racionalitás központú. A jövő elképzelésében
nem az értékek kiválasztása dominál, hanem a "hogyanok", a
különböző technológiai lehetőségek végletekig kifejlesztett jövőbeli
változatai, anélkül, hogy a miértekre akár egy szót is vesztegetnénk
(Ellul 1965). Az
értékvesztés miatt kialakult korlátok nélküli technológiai fejlődés
a kultúra rendszerét nem a stabilis, zárt állapot felé tereli, hanem
kiszámíthatatlan, jósolhatatlan nyitott állapotba, amelyről nem lehet
tudni, melyik pillanatban borul fel, mikor hoz létre irreverzibilis,
vissza nem fordítható változásokat. Mikor szünteti meg a rendszer létezéséhez
elengedhetetlenül szükséges feltételeket. A
kulturális evolúció hosszú ideig a csoporttársadalmakban és lassan
zajlott. Olyan lassan, hogy a kialakuló kultúrák egy koevolúciós
folyamatban képesek voltak az ember viselkedésgenetikai adottságait is
megváltoztatni a kultúrára való képesség specifikus emberi tényezőit
kialakítani, az embert az állatvilágból végleg kiszakítani. Ezek a változások
az emberi természet öröklött részévé tették a rendszerszervező
tulajdonságokat. Fajunk biológiai adottsága, hogy vonzódik a közös
akciókhoz és a közös konstrukciókhoz, hogy ezeket közös
hiedelemrendszerek alapján teszi, továbbá, hogy elismert csoportjaiban
képes érdekeit a csoporttal kialakuló új rendszernek mint új,
magasabb szintű egységnek vélt vagy valós érdekei mögé szorítani.
A sikeres emberi evolúció az egész bolygóra kiterjedő megatársadalmat
hozott létre, amelyben az ember rendszerszervező tulajdonságai,
alaptermészete szerint változatlan aktivitással nyilvánulnak meg, de a
természetes, emberi léptékű, biológiai szabályozó faktorokkal is
kontrollálható méretű, néhányszáz fős, csoportok helyett a racionális
rendszerszervezés tíz és százmilliós szupercsoportjai jelentek meg
hadseregek, nemzetek, államok, világvallások, nagyvállalatok formájában.
Az ember e csoportokhoz nem kötődik a maga természeti adottságai
szerint, rendszerszervező képességeinek minden szálával, hanem jobbára
csupán egy vagy két funkció mentén. A nagy hadseregek és a bürokrácia
például a szabálykövetés és a rangsor kialakításának tulajdonságán
keresztül szerveződnek, a politikai pártok egyedül a hatalommegosztáson
alapszanak, nem alkotnak valódi csoportokat, csak látványos virtuális
akciókban közösködnek. A család elvált a közös akciók színhelyétől,
a munkától, a közös konstrukciókból szolgáltatás lett, és végül
kiüresedett az egyéni érdek feláldozásának funkciója is, mert a
megatársadalmakban élő ember reakciója a természetes szociális környezet
elveszítésére az egyszemélyes csoport kialakítása lett. A csoporttársadalmakban
az egyéni vetélkedés a minimumra redukálódott, ehelyett a csoportok
vetélkedtek egymással. Ez a rendszer megadta az embernek a nélkülözhetetlen
érzelmi stabilitást és a csoport feltétel nélküli védelmét, de a
csoportok vetélkedésén keresztül a kreativitás forrásai is
megmaradtak (Carneiro 1967). A
megatársadalmakban élő egyszemélyes embercsoportok állandó
versenyben vannak egymással, ez a megatársadalmak hihetetlen kreativitásának
forrása. Ennek ára az érzelmi stabilitás véglegesnek tűnő elveszítése,
a közös értékrend helyett a személyes értékek megjelenése. Ez különösen
súlyosan érintheti a rendszer stabilitását. A csoporttársadalmak képesek
voltak szabályozni a közösség létszámát, mert ezt megkívánta a
csoportérdek. Az egyszemélyes csoportok esetében a személy feletti
csoportérdek nem működik, a szaporodás egyéni megfontolások
kontrollja alatt áll, ennek következménye, hogy az emberiség minden
technikai és tudományos haladása ellenére sem képes megállítani a népességrobbanást,
és mindaddig nem is lesz erre képes, amíg a szaporodást nem tudja újra
a magasabb szintű csoportérdek értékei közé illeszteni. Populációdinamikai
szempontból az ember a biológiai adottságok fogságában van, és
kulturális eszközei jelenleg elégtelennek látszanak a megoldásra. A
csoporttársadalom egyensúlyban volt a környezetével már csak azért
is, mert a környezetet elhanyagolható mértékben zsákmányolta ki.
Hiedelmei, kulturális ideái a bioszféra létét nem veszélyeztették.
A megatársadalom elpusztította a tőle független ősi bioszférát,
amit ma természetnek vélünk, az valójában agrárművelés alatt álló
erdő, szavanna vagy rét, s evolúciós szempontból olyan fiatal, hogy
fennmaradásának esélyeiről semmit sem tudhatunk. Az ember kiirtotta
maga alól a természetet, és néhány kiválasztott állat- és növényfajjal
meg a pusztuló bioszféra maradványaival egy ökológiailag üresnek
tekinthető térben lebeg. Vagy egyre gyorsuló sebességgel zuhan. Ki
tudja? A
csoporttársadalmak kis méreteiknél fogva bolygónk fizikai paramétereit
érdemben nem befolyásolták, élvezték a sok millió éve kialakult
klimatikus egyensúlyt. A megatársadalmak energiafogyasztása és
szennyezőanyag-termelése hihetetlen léptekben változtatja meg a Föld
felszínének hőmérsékletét, gázainak összetételét, a besugárzással
felvett energia mennyiségét, és ezzel kiszámíthatatlan változásokat
indukál. A
bizonytalanságok ellenére, a biológiai szerveződési szintről
szerzett ismereteinket megfontolva a globalizációs folyamat két lehetséges
útja rajzolódik ki. Az
egyik az, hogy a globalizációt valamiképp sikerül összekapcsolni a
szocializációs folyamattal: olyan ideológiákat kifejleszteni, amelyek
központi értékei a népesség kicsi mérete, a bioszféra ápolása, a
környezetszennyezés és a túlzott energiafogyasztás erkölcstelensége
lesznek. Ha ezeket mindenki, de legalább a többség a szocializációs
periódusban elfogadja, akkor akár az egyszemélyes csoportokból mint építőkövekből
is kialakulhat egy globális kultúra. Ennek már látszanak bíztató
jelei, az emberi jogok, a környezet védelme olyan globális eszmék
lehetnek, amelyek első pillérei lehetnek a globális kultúrának. A
másik út az lehet, hogy ha az individualizálódási folyamatokon felülkerekedik
valamilyen erőteljesebb csoportszervező eszme, anélkül, hogy a különbözőségeken
kívül az új csoportok antagonizmusát is kiváltaná. Nyitott, területhez
kötött, de nem területet igénylő regionális szerveződések vagy például
a befogadó kultúrnemzet koncepciói lehetnek ezek csírái. Ekkor az új
típusú, magasabbrendű szerveződések koalíciói, egyezkedései
alapozhatják meg az átfogó, globális kultúrát. Irodalom
1.
Alexander, E. O. and Borgia, G. (1976): Group Selection, Altruism and the
Levels of Organization of Life. Ann. Rev. Ecol. Syst. 9, 499-474. 2.
Berger, P. I. and Luckman, T. (1967): The social construction of reality.
New York: Anchor Books. 3.
Carneiro, R. L. (1967): On the relationship between size of the population
and complexity of social organization. Southwestern Journal of
Anthropology, 23, 234-243. 4.
Csányi, V. (1979): Az evolúció általános elmélete. Budapest, Akadémiai
Kiadó. 5.
Csányi, V. (1980): The General Theory of Evolution. Acta Biol. Hung. Acad.
Sci. 31 409-434. 6.
Csányi, V. (1989a): Evolutionary Systems and Society: a general theory.
Durham: Duke University Press. 7.
Csányi, V. (1989b): Shift from group to idea cohesion is a major step in
cultural evolution. Futura Vol. 8, No. 1, 36-42. 8.
Csányi, V. (1992a): The Brain's Models and Communication In: Thomas A.
Sebeok and Jean Umiker-Sebeok (eds.) "The Semiotic Web", Berlin:
Moyton de Gruyter. 27-43. 9.
Csányi, V. (1992b): Ethology and the Rise of the Conceptual Thoughts. In:
J. Deely (ed.) "Symbolicity", Lanham: University Press of
America, 479-484. 10.
Csányi, V. (1994): Etológia Budapest,Tankönyvkiadó. 11.
Csányi, V. (2000): The "human behavior complex" and the
compulsion of communication: key factors of human evolution. Semiotica
128-3/4, 45-60 12.
Donald, M. (1991): Origins of the Modern Mind. Cambridge, Mass.: Harvard
University Press. 13.
Ellul, J. (1965): The technological society. Jonathan Cape, London 14.
Eibl-Eibesfeldt, I. (1982): Warfare, Man's Indoctrinability and Group
Selection. Z. Tierpsychol, 60, 177-198 15.
Lee, R. (1969): Kung Bushmen Subsistence: An Input-Output Analysis. In: P.
Vayda (ed.) Environment and Cultural Behavior. Garden City, New York:
Natural History Press. 16.
Mundinger, P.C. (1980): Animal Cultures and a General Theory of Cultural
Evolution. Ethol. Sociobiol. 1, 183-223 17.
Murdoch, G. P. (1967): Atlas of Ethnography Pittsburg: University
Pittsburg Press.
Csányi
Vilmos |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |