Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
fennálló világrend bírálói és nem utolsósorban a fejlődő országok
képviselői ezzel kapcsolatban gyakran (és nem minden alap nélkül) azt
is a Nyugat szemére vetik, hogy képmutató módon jár el az olyan általános
politikai és jogi követelmények hangsúlyozása és számonkérése során,
mint például az emberi jogok tiszteletben tartásának vagy a szociális
biztonság és gondoskodás állami feladatainak, illetve a munkajogi normák
érvényesítésének a követelménye esetében. B.
Deacon hangsúlyozza a jogokról moralizálás értelmetlenségét és N.
J. Wheeler-re12 hivatkozva utal arra, hogy a Dél országaiban az
"Emberi Jogok Egyetemleges Deklarációjának (Universal Declaration
of Human Right) megvalósításáért küzdő emberjogi aktivistákat nem
mint 'őrangyalokat', hanem mint a 'globális (imperialista) gengszterek'
támogatóit kezdik tekinteni, akik etikai igényeket használnak fel
arra, hogy egy új globális hegemóniát erősítsenek."13 D.
Chandler véleménye, hogy a Nyugat részéről a kisebbségi jogok hangsúlyozása
újrateremti a Kelet és a Nyugat közötti határvonalat, a Nyugat morális
felsőbbrendűségének látszatával és a Kelet démonizálásával.14 K.
Tomasevski szerint az a nyugati segélypolitikát alátámasztó feltevés,
hogy ti. a gazdasági és a politikai liberalizációnak együtt kell járnia,
szükségképpen aláássa az emberi jogok érvényre jutásának lehetőségét
azáltal, hogy miközben politikai jogosítványokat kíván biztosítani,
egyszersmind megfosztja az érintetteket a gazdasági lehetőségektől
(vagyis - ahogy ő fogalmaz - "a politikai feljogosítást a gazdasági
képességtől való megfosztással kombinálja"), és elszegényítve
az államot végül is megakadályozza abban, hogy eleget tegyen emberjogi
kötelezettségeinek. "Ha egy kormány képtelen úgy bevételre
szert tenni, hogy megfeleljen emberjogi kötelezettségeinek, az emberi
jogok garanciái illuzórikussá válnak" - állapítja meg.15 Nyilvánvaló,
hogy a demokratikus jogok érvényesíthetősége a gazdasági körülményektől
is függ, és az sem vonható kétségbe, hogy a különböző kultúrákban
és az eltérő hagyományok alapján az általános "emberi
jogok" értelmezései sem azonosak. Az ezekre való hivatkozások
azonban éppúgy manipulálhatók és apologetikus célokra használhatók,
mint ahogy a "képmutató moralizálás" érvei.16 Az
persze aligha vitatható, hogy az általános emberi jogok globalizálódása,
a politikai demokrácia és a szociális védelem, illetve biztonság,
valamint a munkajog követelményeinek egyetemlegessé válása terén
tett minden lépés nagy előrehaladásnak számít, és a globalizáció
kedvező hatásainak egyik fontos megnyilvánulása. Mindezeken túlmenően
a globalizációnak, illetve az azt felgyorsító információs technológiai
forradalomnak azt a ma még kiszámíthatatlan hatását is indokolt
figyelembe venni, amely az interaktív kommunikáció lehetőségeinek
szinte korlátlan kitágítása révén új perspektívákat nyit meg a közvetlen
demokrácia - mind nemzeteken belüli, mind világszintű - kifejlődése
előtt. Persze csak az anyagi feltételektől függően, de elvileg a világ
minden polgára számára megteremtheti a közvetlen részvétel lehetőségét
a közös ügyekkel kapcsolatos döntéshozatalban. (5)
A globalizálódó terrorizmus napjaiban és az arra adott, jobbára
hagyományos, egyetlen központból kezdeményezett és vezérelt katonai
válaszok körülményei között a világtársadalom számára alighanem
sorsdöntő kérdés: milyen lesz az új világrend? (a)
Továbbra is kizárja-e a tudományos, technikai, gazdasági és politikai
fejlődés eredményeinek élvezetéből a világ népességének túlnyomó
többségét? Vagy reformok és kompromisszumok révén biztosítja majd
az erőforrások és a jövedelmek rendszeres és megfelelő (nem a segélyezés
mesterséges eszközével, hanem adóztatással és beruházási ösztönzőkkel
szabályozott) nemzetközi újraelosztását, a fejlődés egyenlő lehetőségét
és egyfajta, a fejlett országokéhoz hasonló, világméretű jóléti
rendszer kialakulását? (b)
A jövőben is a gazdasági és katonai hatalom (mindinkább kétes
biztonságot élvező és teremtő) centrumának uralmára, világszerte közvetlenül
vagy közvetve (a nemzetközi szervezeteken keresztül) érvényesített
befolyására épül-e? Vagy a világtársadalom egészének (ma még nem
létező) demokratikus képviseletére, a világ minden polgárának a
maga érdekei kifejezésében, képviseltetésében és az őt is érintő
ügyekre vonatkozó döntéshozatalban való részvételi lehetőségére
támaszkodik? (c)
Megőrzi-e a második világháború után kialakított és azóta csak részben
módosult nemzetközi gazdasági rendnek az állami képviselet elvére és
egyes államok vétójogára (vagy súlyozott szavazati erejére) épülő,
sok tekintetben elavult intézményrendszerét és szabályait? Vagy lehetőséget
teremt arra, hogy a világ civil társadalma kifejlessze országhatárokat
átívelő önszerveződését és szervezeteinek valóságos globális
intézményekben való arányos képviseletét. (d)
Az emberi jogokra hivatkozva továbbra is csupán az állampolgári és
személyiségi jogok tiszteletben tartását követeli-e meg a nyugati
civilizáció értelmezésének megfelelően? Vagy lehetővé teszi az
emberi társadalom minden tagját nemzeti, etnikai, vallási, állampolgári
és egyéb hovatartozásától függetlenül megillető valóságos emberi
jogok tiszteletben tartását (például nemcsak a kivándorlás, hanem a
bevándorlás és munkavállalás jogát is)? (e)
Fenntartja-e (a fejlett piacgazdaságoktól eltérően) a világgazdaság
széttagolt, dezintegrált munkaerőpiacát, a munkaerő mobilitásának
korlátait, ezáltal a nemzeti bérszínvonalakban fennálló hatalmas különbségeket?
Vagy inkább megteremti (a szabad munkaerőáramlás és nem utolsósorban
a távfoglalkoztatás terjedése révén) a munkaerő integrált világpiacát,
az azonos munkaerő-kategóriák bérszínvonalának kiegyenlítődését?
(f)
Tovább erősíti-e a nacionalista önelégültség, a vallási
fanatizmus, az önhitség, a morális képmutatás, a kettős normák
alkalmazása, a különállás, a kirekesztés és az idegennel való
szembenállás, gyanakvás szellemét? Vagy általános normává teszi a
megértés és tolerancia szellemét, az emberi kultúra és civilizáció
(éppen sokféleségéből adódó) egyetemlegességét? *
A
tragikus esemény tanulságainak levonása nemcsak a belbiztonsági és
katonai politika számára parancsoló feladat, hanem a társadalomtudományok
művelői, nem utolsósorban a közgazdászok is. Ideje lenne végre a
standard, jobbára amerikai tankönyvekben, illetve az azok hatását tükröző
tananyagokban szereplő naív tételeket szembesíteni a létező társadalmak
és a világgazdaság valóságával, és annak megfelelően értékelni.
A szépen felrajzolt diagrammokkal ábrázolt, egzaktnak tőnő
matematikai formulákba öltöztetett teorémák ugyanis a tökéletes
piac működéséről, az erőforrások racionális, a jövedelmek igazságos
elosztásáról, a gazdasági cselekvések piaci jelzések által történő
koordinálásáról szólnak. Továbbá harmonikus világgazdaságról, kölcsönösen
előnyös gazdasági kapcsolatokról, egyenlő partnerekről, a tényezőárak
és végső soron a nemzeti jövedelmek szabadkereskedelem és/vagy szabad
tőkeáramlás hatására bekövetkező kiegyenlítődéséről.
Automatikus egyensúlyi mechanizmusokról, unilineáris fejlődési útról,
a gazdasági növekedés természetes, egymásra épülő és minden ország
számára azonos szakaszairól, stb. szólnak. Mindezt látványosan cáfolja
a valóság. Egyszersmind
ideje lenne a mainstreamnek nevezett irányzatot csak mint egyik elméleti
irányzatot kezelni, nem pedig egyedül helyesnek tartott elméletként
(miként a múltban a marxizmus-leninizmust), és a tételeire sem kritikátlanul
tekinteni, mintha valamiféle hittételek lennének. A
társadalmakon belüli és a társadalmak közötti konfliktusok gazdasági
alapjának, illetve hátterének feltárása - bármennyire is aktuálissá
tették az események - nem feltétlenül kíván új elméleteket vagy új
paradigmákat, ahogy ezt nagyobb megrázkódtatások idején sokan
tekintik megoldásnak. "Csak" azt kívánja meg, hogy minden elméletet
annak tekintsünk, ami: absztrakciókra, leegyszerűsítő premisszákra
épített koncepciónak, amely legfeljebb megközelítési módot, elemzési
szempontot adhat a valóság vizsgálatához. Vagy csupán azt az óhajt
fejezi ki, hogy milyen irányban, milyen ideálisnak mondható állapot
felé kellene változtatni a valóságot. A
hazai egyetemi közgazdászképzés 70. évfordulója alkalmából
rendezett konferencia plenáris ülésén előadásomban annak a reményemnek
adtam kifejezést, hogy a 21. század az "Új felvilágosodás"
évszázada lesz. Mégpedig abban az értelemben, hogy amíg a francia
felvilágosodás nemcsak racionális kételyeket támasztott az emberek
vallását, hitét uraló és kihasználó hatalmakkal szemben, hanem általában
is harcolt a vallási és a világi ügyek elválasztásáért, a hit és
a tudomány világának egymástól való függetlenségéért, addig az
Új felvilágosodás megszabadítja a tudományt attól, hogy tételeit
ideológiákká torzítva, manipulált politikai célokra használják
fel. Ehhez azt is hozzáteszem, hogy egyszersmind remélhetőleg
lehetetlenné teszi majd azt is, hogy az emberek és népek közötti békét,
szeretetet hirdető, az emberi viszonyok jobbítására létrejött vallások
bármelyikét gyűlölködés, háborúskodás szítására, terrorcselekmények,
bosszúhadjáratok igazolására használják fel, és hogy a globalizáció
veszélyeire és a "nemzet védelmére" hivatkozva nacionalisták
demagógiával keltsenek gyűlöletet az etnikai és vallási, illetve a
bevándorlók ellen. Irodalom
Boyer,
R. - Drache, D. eds. (1996), States Against Markets: The Limits of
Globalization. Routledge, London Chandler,
D. (1996), The Internationalization of Minority Rights Protection in East
Europe: An Example of How the Globalization Thesis Recreates the East/West
Divide, paper presented at the Annual Connference of the UK Political
Studies Association, Manchester, March Deacon,
B. (1999), Towards a Socially Responsible Globalization: International
Actors and Discourses, GASPP Occasional Paper, No. 1. Stakes, Helsinki Deacon,
B. (2000), Globalization and Social Policy, UNRISD Occasional Pepr, No. 5.
Geneva Drucker,
P. (1986), The changed world economy, Foreign Affairs, Vol. 64. pp.
768-791. Hirst,
P. - Thompson, G. (1992), The problem of 'globalization': international
economic relations, national economic management and the formation of
trading blocs, Economy and Society, Vol. 24, pp. 408-442. Khor,
M. (1998), The WTO and the South: Implications and Recent Developments,
Third World Network Briefing Paper, Penang, Malaysia Ohmae,
K. (1995), The End of the Nation State: The Rise of Regional Economies.
Free Press, New York Parker,
B. (1998), Globalization and Business Practice. Managing Across Boundaries.
SAGE Publ. London and Thousand Oaks Pieterse,
J. N. (1995), Globalization as hybridization, in: Featherstone, M. - Lash,
S. - Robertson, R. eds. (1995), Global modernities. SAGE publ., London. pp.
45-68. Porter,
M. E. (1990), The Competitive Advantage of Nations. Macmillan, London Reich,
R. B. (1991), The Work of Nations. Alfred A. Knopf, New York Rowthorn,
R. - Kozul-Wright, R. (1998), Globalization and Economic Convergence: An
Assessment, UNCTAD Discussion Papers, No. 131. February. UNCTAD, Geneva Tomasevski,
K. (1997), Between Sanctions and Elections: Aid Donors and their Human
Rights Performance. Pinter, London Wheeler,
N. J. (1996), Guardian angel or global gangster: A review of the ethical
claims of international society, Political Studies, No. 19, pp. 123-135. 1
Jan Pieterse (1995) szerint a globalizációnak csaknem annyiféle értelmezése
van, mint amennyi diszciplína a társadalomtudományok területén. 2
Deacon, B. (2000), p. 1. 3
Ohmae, K. (1995). 4
Reich, R.B. (1991), p. 3 and 8. 5
Drucker, P. (1986), p. 768. 6
Dicken, P. (1999), p. 5. 7
Hirst, P. - Thompson, G. (1992), p. 394. 8
Rowthorn, R. - Kozul-Wright, R. (1998), pp. 2, 4. 9
"Közvetettnek" az olyan világgazdasági kapcsolódást nevezzük,
amelynek esetében a nemzetgazdaság, illetve belső piac szereplői, a
hazai termelők és fogyasztók csupán az államilag közbeiktatott (a külkereskedelem
és devizaforgalom fölötti állami monopólium alapján működő) intézmények
közvetítésével kerülhetnek kapcsolatba a világpiaccal, annak szereplőivel.
"Szervetlennek" pedig a világgazdasággal való kapcsolatnak
azt a változatát nevezzük, amely csak a kereskedelemre (a termékek és
az ellenértékként funkcionáló pénz forgalmára) és legfeljebb
bizonyos szolgáltatásokra és esetleg kormányzati hitelfelvételekre,
illetve -nyújtásra korlátozódik, de nem terjed ki a beruházási tőkék
és a munkaerő nemzetközi áramlására. 10
"A jelenleg folyó globalizációs folyamatnak talán a legfontosabb
és sajátos vonása a nemzeti politikák és politikai döntéshozó
mechanizmusok 'globalizációja'. A nemzeti politikák (beleértve a
gazdasági, szociális, kulturális és technológiai területekre
vonatkozókat), amelyek korábban az államok törvényes hatásköre alá
tartoztak, és az egyes országokon belül az állampolgárok is, egyre
nagyobb mértékben kerülnek a nemzetközi ügynökségek és folyamatok
vagy a nagy magántársaságok és gazdasági-pénzügyi intézmények
befolyása alá. Ez a nemzeti szuverenitás erózióját vonja maga után
és leszűkíti a kormányzatok és állampolgárok döntési lehetőségét,
képességét a gazdasági, szociális és kulturális politika alternatív
változatai közötti választást illetően." Khor, M. (2000), p. 4.
11
Boyer és Drache (1996) némi leegyszerűsítéssel csak abban látják a
változást, hogy "a globalizáció újradefiniálja a nemzet-államnak
mint a nemzetgazdaság hatékony menedzserének a szerepét". Ennél
azonban jóval többről van szó, hiszen a háború utáni első két évtizedben
még eredményesnek bizonyult anticiklikus (keynesiánus) gazdaságpolitikák
fokozódó kudarca már a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején
nyilvánvalóvá tette a nemzetgazdasági keretek között folytatott állami
szabályozás hatékonyságának, a szóban forgó "menedzseri"
szerepnek a korlátait. Porter (1990) mindenesetre "lazábban"
és mégis reálisabban fogalmaz, amikor a "nemzetről" (nem
pedig a nemzetállamról) és annak fontosságáról (nem pedig a
nemzetgazdaság "hatékony menedzseréről") szól, de ugyanarra
a paradoxonra utal: "...amíg a verseny globalizálódása úgy
jelenhet meg, mint ami a nemzetet kevésbé fontossá teszi, ahelyett még
inkább növeli annak fontosságát". Dicken a globalizációs
folyamattal összefüggésben az államnak épp a világgazdasági szerepét
emeli ki, amely egyrészt mint megkülönböztethető üzleti gyakorlat,
illetve kultúra "hordozójának" a funkcióját jelenti, másrészt
"a határain belül folyó és azokat keresztező gazdasági tevékenységek
szabályozójának" a funkcióját. 12
Wheeler, N.J. (1996). 13
Deacon, B. (2000), p. 15. 14
Chandler, D. (1996). - Lásd: Deacon, B. (2000), p. 15. 15
Tomasevski, K. (1997), p. 240. - Idézi Deacon, B. (2000), p. 15. 16
Deacon megjegyzi: "... úgy lehet tehát érvelni, hogy a 'nemzetközi
közösség' stratégiája az univerzális emberi jogok érvényesítése
volt, miközben ugyanakkor visszautasította azt, hogy újraelosszanak
megfelelő erőforrásokat, elvéve azoktól a kormányzatoktól,
amelyeknek van, azok javára, amelyeknek nincs. Ez a képmutatás
odavezetett, hogy a progresszív hangok Délen és Keleten még az északi
és nyugati szociáldemokraták érveit is - akik pedig támogatnának egy
ilyen szükséges újraelosztást - figyelmen kívül hagyták, mint
olyanokat, amelyek pusztán a szociális jogok új morális öltözékét
viselő nyugati szabadpiaci imperializmus megnyilvánulásai. Megfordítva,
Délen és Keleten egyesek részéről a kulturális másság védelme
elkerülhetetlenül odavezet, hogy felhagyunk a társadalmi haladás egy
globálisan elfogadott formájának érvekre támaszkodó keresésével."
- Deacon, B. (2000), p. 15. Szentes Tamás [Magyar Tudomány, 2002./6.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |