Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
Európai Parlament (előtte Közgyűlés) tagjai eleinte a tagállamok
parlamenti képviselői közül kinevezett személyek voltak. 1979-től
kezdődően egységes szabályok szerint, közvetlenül a tagállamok választópolgárai
választják a képviselőket. Évente egy rendes ülésszakot tartott,
minden év márciusának második keddjén ült össze. Tagjainak többsége,
illetve a Tanács vagy a Bizottság indítványozhatta rendkívüli ülésszak
összehívását is. Az Európai Parlament saját tagjai közül elnököt
és elnökséget választott és megállapította saját ügyrendjét. A
Parlament ülésein a Bizottság tagjai részt vehettek, ott a hozzájuk
intézett kérdésekre választ adtak. Döntéseit általában a leadott
szavazatok abszolút többségével hozta; kivételt ez alól a Római
Szerződésben meghatározott esetek képeztek. Hatáskörébe tartozott a
Bizottság elleni bizalmatlansági indítványról szóló döntés
meghozatala is. A bizalmatlansági indítványról a tagok nyílt szavazással,
az indítvány benyújtásától számított legalább három nap elteltével
döntöttek. Ha a leadott szavazatok legalább kétharmada, az összes
tagnak pedig legalább fele a bizalmatlansági indítvány elfogadása
mellett szólt, a Bizottság tagjai kötelesek voltak testületileg
lemondani és az új Bizottság kinevezéséig ügyvivő testületként
eljárni. (Ilyen eset az EGK történetében nem fordult elő, de később
volt rá példa.) A
Római Szerződésben (RSZ) elképzelt Parlament szerepe az elmúlt évtizedek
során jócskán megváltozott. Az Európai Közösséget létrehozó
szerződés az eredeti elképzelések szerint a szervezet vitafórumának,
konzultatív szerepet betöltő intézménynek szánta a Parlamentet. A létrehozáskor
142 képviselőt delegálhattak a tagállamok a Parlamentbe; ez a szám az
1973-as bővüléssel 198-ra, majd a közvetlen választások 1979-es
bevezetésekor 410-re nőtt. A mediterrán csatlakozási menet végeztével
a parlamenti képviselők száma 518 lett, a negyedik közvetlen választások
alkalmával, a német újraegyesítés diktálta megváltozott helyzetben
(1994-ben) a választópolgárok 567 fő delegálásáról dönthettek.
1995 óta, az Unió századfordulói 15-ös taglétszámának kialakulásával
a képviselők száma 626 fő lett. Az 1997-es Amszterdami Szerződés 700
főben kívánja előirányozni a Parlament képviselői létszámát, ez
azonban a bővülési folyamat várható erősödésével nehezen volt összhangba
hozható; a 2000-ben elfogadott Nizzai Szerződés 732 parlamenti képviselővel
számol, ebből 535 fő az akkori 15 tagállam képviselői helyeit tölthetné
be és mindössze 197 fő jut az újonnan csatlakozni kívánó 12 tagállamra
(Törökország figyelmen kívül hagyásával). Magyarország képviselői
helyeinek száma 20 fő lehetne, ami valamivel kevesebb, mint a hozzá
hasonló lélekszámú Görögországé (22 fő - 10,5 millió lakos),
Belgiumé (22 fő - 10,2 millió lakos), vagy Portugáliáé (22 fő -9,9
millió lakos) A
képviselők megválasztására a tagállamok saját választási
rendszere szerint kerül sor; a képviselőket többnyire párthoz tartozás
alapján jelölik és választják meg. A választásokat ötévente tartják
a tagállamokban. A tagállamok mandátumainak száma a népesség számától
függ. A mandátumok országok szerinti századvégi megoszlása a következő:
Az
egyes tagállamokban eltérő szempontok alapján jelölik a leendő
parlamenti tagokat, Csakúgy, mint a Bizottság tagjait. Néhány tagállamban
a leköszönő, míg másokban pedig a feltörekvő, fiatal politikusokra
szavazhatnak az állampolgárok. A
képviselők megbízatása öt évre szól. Tevékenységüket, akárcsak
a hazai törvényhozásokban, parlamenti frakciókban fejtik ki. Korábban
arra vonatkozó elképzelés is volt, hogy a képviselők vagy
ABC-sorrendben, vagy nemzetiségük alapján foglaljanak helyet a
Parlamentben, ez azonban megbukott. A frakciók nem nemzetiségi, hanem
politikai irányzatok, nézetek szerint csoportosulnak. Frakcióalakításhoz
a Házszabály szerint legalább 29 képviselő szükséges, ha
mindannyian egy tagállamból származnak, ez a szám 23-ra csökken, ha a
frakcióalakításban két tagállam képviselői vesznek részt. 18 képviselő
is elegendő egy frakcióhoz, ha ezek három tagállamot képviselnek és
14, ha négy tagállam képviselőiről van szó. A századfordulón több
politikai csoport működik a Parlamentben: *
az Európai Szocialista Párt (Party of European Socialists - PSE)
Csoportja, *
az Európai Néppárt (European People's Party - PPE) Csoportja, *
az Európai Liberális Demokrata és Reform Párt (European Liberal
Democratic and Reformist Party - ELDR) Csoportja, *
az Európai Egyesült Baloldal/Északi Zöld Baloldal Konföderáció (Confederal
Group of the European United Left - GUE/NLG), *
Unió a Nemzetek Európájáért (UEN), *
Demokráciák és Különbségek Európája (EDD), *
a Zöld Csoport az Európai Parlamentben (V), *
Független Képviselők Technikai Csoportja (TDI), *
Függetlenek, frakción kívüliek (NI). A
képviselőcsoportok szerepe - a parlamenti demokráciákban alkalmazott
szokásoknak megfelelően - jelentős. Részt vesznek a parlamenti tisztségek
elosztásában, a támogatások odaítélésében, a plénum elé kerülő
előterjesztések előadójának kijelölésében. E jogköreinek gyakorlásához
szükséges összhangot a frakcióüléseknek megfelelő, ún.
csoportheteken alakítják ki. A frakciók működése - még a szavazásokon
való részvétel hiánya és az ehhez kapcsolódó szankciók alkalmazása
tekintetében is - nagyjából követi bármely hagyományos parlamenti
berendezkedés struktúráját. Ugyanakkor - szemben az egyes államok törvényhozásaival
- az Európai Parlament képviselőcsoportjainak mégis eltérő a
helyzete. Az eltérés oka az, hogy a tagállamokban a választásokat követően
a választási küszöböt elért pártok valamennyien mandátumokat,
parlamenti helyeket szereznek. A parlamentbe bejutott pártok közül
ennek megfelelően általában a győztes párt alakíthat kormányt. A
kormányalakítás a választásokon elért eredménytől függően vagy
koalíciós kormány létrehozását jelenti, vagy a győztes párt egyedül
alakít kormányt. Ezzel
szemben az Európai Parlamenthez nem kapcsolódik a szó valódi politikai
értelmében vett kormány. A kormány klasszikus értelemben a törvényhozásnak
felelős, vezetőjét - a kormányfőt - a választásokon legtöbb
szavazatott elért párt jelöli; a kormánytól, vagy a miniszterelnöktől
a törvényhozás megvonhatja bizalmát. Az Európai Parlament - sajátos
helyzetéből adódóan - ettől eltérően működik, mivel nincs olyan
szerv, amely a Parlament közvetlen alárendeltségében kormányfunkciókat
töltene be, így a parlamenti csatározások sem egy támogatandó vagy
ellenzendő szervezet köré, hanem az egyes kérdésekben többnyire
informálisan kialakított érdekösszefüggések mentén tömörülnek. A
sokszínű, eltérő nézeteket, értékrendet képviselő frakciók között
sokszor nehéz az összhang megteremtése, ráadásul a Parlament fennállása
óta egyetlen politikai szervezetnek sem sikerült soha abszolút többséget
szereznie. Emiatt lényegesebb politikai kérdésekben paktumok kialakítására
lehet szükség a baloldali és a jobboldali pártok képviselői között. A
Parlament átfogó irányítását a parlamenti elnök és 14 alelnök látja
el. Tisztük a parlamenti ciklus felére, azaz két és fél évre szól,
ennek elteltével a tisztségeket újraosztják. Megválasztásuk a
parlamenti képviselők abszolút többségével történik. A
legismertebb parlamenti elnök maga Robert Schuman volt, aki 1958 és 1960
között töltötte be ezt a tisztséget. A
Parlament legfőbb szerve a plenáris ülés, amely az összes képviselőből
áll. A plénum napirendjét maga állapítja meg, határozathozatali
rendjében főszabályként a jelenlévő képviselők egyszerű többsége
érvényesül. Munkájának felgyorsítása érdekében három különleges
eljárási szabályt állított fel a Parlament Házszabálya: sürgős,
hatáskör-delegációs valamint jelentés és vita nélküli eljárásokra
van lehetőség. A sürgős eljárás kezdeményezésére a házelnöknek,
valamely parlamenti bizottságnak vagy 23 képviselőnek, illetőleg a
Bizottságnak és a Tanácsnak van joga. Ebben az esetben jelentősen lerövidül
a parlamenti vitára fordítható idő, ezért az előterjesztőnek meg
kell indokolnia, miért szükséges a sürgős eljárás (az esetek egy jó
részében a Tanács saját határidőgondjainak megoldására javasolja a
sürgős eljárás megkezdését). A
hatáskör-delegálási eljárás szintén az ügymenet gyorsabbá tételére
szolgál. Ebben az esetben a plénum helyett valamely parlamenti bizottság
gondoskodik az ügydöntő határozat meghozataláról. Ha akár a képviselők
egytizede, akár az érintett bizottság egyharmada a hatáskör delegálása
ellen foglal állást, az ügydöntő határozat meghozatalára bizottsági
szinten nem kerülhet sor. Ilyen eljárás indítványozására a házelnök,
bármely bizottság vagy 23 képviselő jogosult. Jelentés és vita nélküli
eljárásokra gyakorlatilag csak jelentéktelen kérdésekben kerül sor,
ebben az esetben hiányzik az előterjesztés és annak megvitatása. A
parlamenti képviselők munkájukat a plenáris ülésen kívül bizottságokban
is folytatják. A testületi pozíciók elosztásában a frakcióknak van
szerepe, a legnagyobb képviselettel rendelkező párt választhat a
tisztségek között. A bizottságok élén elnök és alelnökök állnak
- ők alkotják a tisztségviselők bizottságát, a "bureau-t".
A tisztségviselők bizottsága mellett működik az úgynevezett koordinátori
bizottság. E két szerv irányítja az adott parlamenti bizottság munkáját,
jelöli ki az adott kérdés előterjesztőjét, illetve diszponál az
egyes feladatok felett. A Parlamentben működő állandó bizottságok száma
1994-ig 18, azóta 20 (önálló bizottsággá vált a halászat és az
intézményügy). A bizottságok *
kül- és biztonságpolitikai, *
mezőgazdasági és területfejlesztési, *
költségvetési, *
gazdasági és pénzügyi, iparpolitikai, *
energiaügyi, kutatási és technológiafejlesztési, *
külgazdasági, *
jogi és állampolgári, *
szociális, foglalkoztatásügyi és munkahelyi környezeti, *
regionális politikai, regionális tervezési és regionális szervezeti, *
szállítási és turizmusügyi, *
környezet-, közegészség- és fogyasztóvédelmi, *
kultúr-, ifjúságügyi, nevelési és média, *
fejlesztési és együttműködési, *
emberi jogi és belügyi, *
költségvetési ellenőrzési, *
eljárási, mandátumvizsgáló és összeférhetetlenségi, *
nőjogi, *
halászati, *
intézményi, *
állampolgári kérelmek ügyekre
felállítva lefedik a társadalmi élet és a Parlament működésének
minden területét. Az
állandó bizottságokon kívül a Parlament bármely egyedi kérdés
kivizsgálására vizsgálóbizottságot alakíthat, egy-egy újonnan
felvetett, speciális témakörben nem állandó bizottság vagy az állandó
bizottság albizottságának felállítása is elképzelhető. A vegyes
parlamenti bizottságok a társult államok parlamentjeivel, az
interparlamentáris delegációk pedig harmadik államokkal, nemzetközi
szervezetekkel tartanak kapcsolatot. A
parlamenti munka érdemi része a bizottságokban folyik, jogalkotási,
ellenőrzési, beszámoltatási, valamint vizsgálati feladatokat látnak
így el. Előkészítik a Parlament ülésén megtárgyalandó kérdéseket,
az illetékes bizottság jelentése alapján folyik a plénum eljárása.
Parlamenti bizottsági eljárásra a képviselők egyéni indítványai, a
Közösségek Bizottságának előterjesztései, illetve a parlamenti
bizottság saját kezdeményezésű jelentései alapján kerülhet sor. A
beérkezett előterjesztés kezelésével, feldolgozásával előadót
(egy parlamenti képviselőt) bíznak meg, aki elkészíti a bizottság állásfoglalását,
a jelentést, amelyet a plénum elé terjeszt. Ezeknek a jelentéseknek
szigorú formai és tartalmi követelményrendszert kell kielégíteniük,
mivel a Parlament ezek alapján hoz döntést. A Római Szerződést módosító
újabb és újabb megállapodások - először az Egységes Európai Akta,
majd a Maastrichti Szerződés - egyre bővítették a Parlament hatáskörét;
így jutott el a szervezet odáig, hogy társulási megállapodás megkötése,
vagy új tagállam felvétele csak a Parlament abszolút többségi döntésével
lehetséges. A
Parlament hatáskörének bővülése a Közösségek intézményrendszerével
szembeni sorozatos kifogások eredménye volt. Kifogásként merült fel,
hogy a szervezet nem demokratikus felépítésű, mert a legfontosabb döntéseket
nem a tagállamok állampolgáraiból álló Parlament hozta meg, hanem a
polgárok által kevésbé ellenőrizhető bürokraták. A
"demokratikus deficit" kiküszöbölése érdekében igyekeztek
növelni a Parlament szerepét. A
Parlament hatásköre, tevékenysége alapvetően három csoportba
sorolható: a)
a jogalkotással kapcsolatos feladatok, b)
a költségvetéssel kapcsolatos feladatok és c)
az Unió funkcióinak ellenőrzésével kapcsolatos feladatok. Ad
a) A Parlament szerepe a közösségi jogalkotásban ma is konzultatív
jellegű, nincs általános normatív hatásköre. Ugyanakkor az Egységes
Európai Okmány megszületését követően a konzultatív jelleg együttműködéssé,
majd később közös bizonyos területeken döntéshozatallá alakult. A
közös döntéshozatal, az ún. "együttdöntési eljárás"
egyes ügyekben a Tanács és a Parlament közös eljárását jelenti. A
jogalkotási tevékenységhez szorosan kapcsolódó terület a Parlament
saját önigazgatásának kérdése. A Parlament - az alapító szerződésekben
nevesített keretek között - maga határozza meg a saját működésére
irányadó szabályokat, azaz: a Parlamenten belüli tisztségviselők
megválasztásának, a döntéshozatali mechanizmusoknak, az apparátus
feladatainak részletes szabályozása a plénum hatáskörébe tartozik.
Sajátos kérdés a parlamenti képviselők megválasztására vonatkozó
szabályozás; a századfordulóig nincsenek egységes szabályok, minden
tagállam saját választási rendszerét alkalmazza, de az egységes eljárás
megalkotására maga a Parlament élhetne indítvánnyal a Tanács felé.
Hasonlóan problematikus a Parlament székhelyének a kérdése: a plenáris
üléseket Strasbourgban, a bizottsági üléseket Brüsszelben tartják,
a titkárságot pedig Luxembourgban helyezték el. A
döntéshozatalban a Parlament szerepe nem felel meg a parlamentáris
rendszerekben megszokott, hagyományos jogalkotói hatáskörnek. Az egyes
eljárások során a Parlamentnek különböző jogosítványai vannak:
információszerzés, konzultáció, együttműködés, hozzájárulás
vagy döntés. Az Európai Uniós Szerződés által bevezetett információszerzési
jogkör elsősorban a második és harmadik pillér elemeinél gyakorolható;
a kül- és biztonságpolitika, illetve a belügyi és igazságügyi együttműködés
körében a Parlament egyetlen jogosítványa, hogy a más szervek által
meghozott döntésekről tudomást szerezhet. A
konzultáció joga az egy fordulóban tárgyalt kérdések tekintetében
illeti meg a Parlamentet (konzultációs eljárás). Ilyen esetekben a
Parlament részleteiben megismerheti az előterjesztett javaslatot, arról
véleményt formálhat és ezt a véleményt a döntéshozóval közölheti
is. Ha véleményét a Tanács nem kéri ki, döntést nem is hozhat.
Abban az esetben, ha a Parlament véleménye elutasító, és ezt a Tanács
vagy a Bizottság mégsem kívánja figyelembe venni (a Parlament véleménye
nem köti a Tanácsot), a Parlament gyakorlatilag tetszőleges időn
keresztül obstruálhatja a javaslatot azzal, hogy újból és újból
megtárgyalhatja és ezzel a döntést elodázza. A
kétfordulós tárgyalást igénylő kérdésekben a Parlamentet megilleti
az együttműködés joga (együttműködési eljárás). Az ilyen eljárásban
az első forduló a konzultációs eljáráshoz hasonló: a Parlament véleményt
nyilváníthat. Ha a vélemény elutasító, a javaslatot a második
fordulóban a döntéshozó Tanács csak egyhangú döntéssel fogadhatja
el. Ha a Parlamentnek módosító indítványai vannak, azokat átadja a
Bizottságnak. A Bizottság az indítványoknak megfelelően egy hónapon
belül átdolgozza a javaslatot, majd átadja a Tanácsnak döntésre. Ha
a Parlament indítványait a Tanács elfogadja, a döntést minősített többséggel
kell meghoznia; ha a Parlament módosító javaslatait a Tanács nem kívánja
figyelembe venni, akkor egyhangú szavazással. Ezt az eljárást kell többek
között a környezetvédelem, illetve a közlekedés területén
alkalmazni. A
Parlament a három fordulós eljárásokban együttdöntési jogot
gyakorolhat (együttdöntési eljárás). Az eljárás első két fordulója
megegyezik az együttműködési eljárás első két fordulójával; ha
azonban a Tanács nem kívánja a Parlament módosító indítványait
figyelembe venni, addig nem hozhat döntést, amíg egy harmadik fordulóban
nem folytak egyeztetések a felek között. Ehhez közvetítő bizottságot
állítanak fel, amely egyenlő részben parlamenti képviselőkből és
tanácsi tagokból áll. Ha az egyeztetés során konszenzus alakul ki,
azt a Parlament kapja harmadik olvasatra; ekkor a Parlament még mindig
hozhat elutasító döntést. Ilyen esetben a Tanács nem hozhatja meg a
javaslat szerinti döntést. Ugyanakkor a Tanács is visszautasíthatja az
egyeztetett álláspont elfogadását; döntés természetesen ebben az
esetben sem születik. Ez az eljárás jeleníti meg a hatályos szabályozás
szerint a Parlament jogalkotói jogosítványainak csúcsát; noha ügydöntő
szerepe nincs, akaratával mégis döntően befolyásolhatja, illetve
adott esetben megakadályozhatja valamely határozat meghozatalát. Az együttdöntési
mechanizmus érvényesül a belső piaci, a kutatás-fejlesztési, környezetvédelmi,
fogyasztóvédelmi kérdésekben, azaz azokon a területeken, amelyek az
Unió állampolgárainak életviszonyairí közvetlenül hatást
gyakorolnak. A
Parlament hozzájárulási jogosítványa az új tagok felvétele és a
nem tagállam országokkal kötendő társulási megállapodások megkötése
területén érvényesül. Hasonlóan a Parlament hozzájárulásához kötöttek
a személyek és áruk szabad mozgásának alapelvével, a strukturális
alapok céljainak meghatározásával, illetve a parlamenti képviselők
egységes eljárás alapján történő megválasztásával kapcsolatos kérdések
is. Ezekben az esetekben a Parlament hozzájárulásának hiánya a vétóval
egyenértékű, így ilyen döntések a Parlament nélkül egyáltalán
nem hozhatók. Több alkalommal is előfordult, hogy utóbb a Bíróság
semmisnek nyilvánított egy-egy Tanács által hozott határozatot, mivel
hiányzott a Parlament kötelező egyetértése. (Roquette Fręres S.A. c.
Tanács, Maizena GmbH. c. Tanács) Ad
b.) Az Európai Unió költségvetése az egyik legfontosabb, a működési
folyamatok mindegyikére hatást gyakorló kérdés. A költségvetés
nagyságrendjére jellemző adat, hogy 1996-ban pl. az Unió költségvetési
főösszege 76 milliárd ECU-re rúgott. Bevételi oldalán szerepelnek a
közös vámbevételek, a harmadik országokból származó mezőgazdasági
termékekre kivetett lefölözések, a tagállamokban beszedett általános
forgalmi adó egy része (az összes forgalmi adónak cca. 1,4%-a),
illetve a tagállamokra kirótt hozzájárulások összege, amely a bruttó
hazai termék arányában minden tagállam tekintetében egyedileg kerül
meghatározásra. A bevételek legnagyobb hányadát, megközelítőleg
felét az általános forgalmi adóból származó forrás teszi ki, további
majdnem egyharmada a tagállamok befizetéseiből, közel egyhatoda a vámbevételekből
származik. A
költségvetés kiadási oldalán nagyjából 50%-os arányban az agrárpiaci
intervenciós kiadások szerepelnek, közelítőleg a bevételek egyharmadát
strukturális támogatásokra fordítják, a fennmaradó rész nagyjából
egyenlő arányban oszlik meg a külső (harmadik országokkal szembeni) támogatások,
a belső politikai területek kiadásai, igazgatási költségek és egyéb
költségek között. A
költségvetési eljárás egyben politikai küzdőtér is, hiszen a tagállamok
egy része nettó befizető, egy másik része (különösen a mediterrán
térség) pedig nettó támogatottak. Színesíti a képet az is, hogy az
egyes tagállamokon belül aktuálisan milyen belpolitikai harcok folynak,
illetve milyen lobbi-érdekek kerülnek felszínre. Ezek tükrében a költségvetési
kérdéseknek - mint az Unió működését alapvetően befolyásoló forrás-újrafelosztási
hadszíntérnek - kiemelt jelentősége van. Ezt támasztja alá az is,
hogy mindhárom alapszerződés külön szabályozza a költségvetés
elfogadásához vezető folyamatot, majd a Közösségek egyesítése után,
külön megállapodásokat szenteltek a költségvetés konszenzuson
alapuló elfogadásának. A
költségvetés elfogadására évente kerül sor, előre meghatározott
menetrend szerint. A Bizottság feladata, hogy a költségvetési előirányzatokat
összegyűjtse, rendszerezze és az első előzetes költségvetés
tervezetét előkészítse. Ennek benyújtási határideje minden év
szeptember 1. A Tanács a Bizottság tervezetéről minősített többséggel
dönt (vagy változatlan formában elfogadja, vagy egyszerű többséggel
változtathat rajta), majd október 5-ig megküldi - immár saját
javaslataként - a tervezetet a Parlamentnek. Ha a Parlament a javaslatot
ebben a formában elfogadja, vagy 45 napon át nem nyilatkozik, a
javaslatot elfogadottnak kell tekinteni. Megjegyzendő, hogy a Parlament a
gyakorlatban a már vázolt finom politikai játszmák következményeként
sosem fogadja el a javaslatot az első alkalommal. Ennek
megfelelően a Parlament általában módosításokat kíván a költségvetés
egyes fejezetei körében átvinni. Ha a módosítás kötelező kiadásokat
érint, akkor javaslattételi joga van, amelyet a jelenlévő képviselők
többségével érvényesíthet; ha a módosítás nem kötelező kiadásokat
érint, vagy a költségvetés főösszegére vonatkozik, az összes képviselő
többségével megváltoztathatja az érintett tételt. A
Parlament javaslata visszakerül a Tanácshoz, ahol a kötelező kiadások
körében a Parlament döntése felülbírálható, a nem kötelező kiadások
körében viszont nem. A kötelező kiadások körét az alapszerződések
határozzák meg: itt elsősorban a mezőgazdasági támogatások köre,
illetve harmadik államokkal kötött nemzetközi egyezményekben előirányzott
költségek szerepelnek. Ha a Tanács elfogadja a Parlament által
javasoltakat, ezen a ponton befejeződik az eljárás. Ha azonban nem, a kötelező
kiadások körében végérvényesen a Tanács dönt, a nem kötelező
kiadások körében viszont - bizonyos korlátok között - a Parlament. Ha
végképp nem sikerül a költségvetést minden érintett számára
elfogadható formában megfogalmazni, a Parlament végső esetben, a Római
Szerződés 203. cikkének 8. bekezdése szerinti fontos okból a teljes
tervezetet visszautasíthatja; ebben az esetben a következő évben az
Unió aktuális költségvetés nélkül, az előző évi bázisadatok
szerint gazdálkodhat, amíg a Tanács új javaslatot nem terjeszt elő.
Ha az eljárás sikeres, a Parlament elnöke aláírja a költségvetést
és határozatot hoz az elfogadásról. Ad
c.) A Parlament ellenőrzési jogköre az Unió bármilyen tevékenységére
kiterjedhet. Így felügyeleti jogkört gyakorol a Bizottság bizonyos tevékenységei
felett is. Kétharmados szótöbbséggel bizalmatlanságot szavazhat a
Bizottsággal szemben; ha a bizalmatlansági indítványt, a Parlamenten
keresztülmegy, a Bizottság testületileg lemond. Szerepe
van a Bizottság elnökének kinevezésében is, ugyanis a kinevezést
megelőzően a tagállamok konzultálnak a testülettel. A Maastrichti
Szerződés megkötése óta a Parlament hozzájárulása nélkül nem
nevezhető ki a Bizottság elnöke és tagsága sem. A Házszabály alapján
a Bizottsághoz vagy egyes tagjaihoz vitára nem tűzött, vagy vitára tűzött
szóbeli, illetve írásbeli kérdések intézhetők, illetve a Bizottság
interpellálható is. Az írásban feltett kérdést is, a választ is az
Unió hivatalos lapjában megjelentetik. A kérdésekre adott válaszok
rendkívül nagy információtömeget képviselnek, de még nagyobb információforrás
a Bizottság tisztségviselői által készített beszámolók, jelentések
tömege. A
Parlament ellenőrzi a költségvetés végrehajtását is; e jogkör
gyakorlása ténylegesen a Parlament költségvetési bizottságának kezében
van. A Parlament véleményt alkothat az egyes programok végrehajtásának
célszerűségéről, illetve a zárszámadás elfogadása előtt értékeli
a költségvetés végrehajtását. A zárszámadás elfogadása szintén
a Parlament hatáskörébe tartozik; ezzel kapcsolatban azonban arra is rá
kell mutatni, hogy a zárszámadás elutasításához sem az
alapdokumentumok, sem más jogszabályok nem fűznek semmilyen szankciót.
Politikai felelősségvállalásra sem került még eddig sor, azaz a zárszámadás
elutasítása eddig nem eredményezte a Bizottság lemondását. A
Parlament Házszabálya arra is lehetőséget ad, hogy a bizottságok
meghallgatást tartsanak. A meghallgatások érdemben arra szolgálnak,
hogy a döntéshozó szervek a megfelelő információk birtokában
hozhassák meg az ügydöntő határozatot. Ugyancsak
ellenőrzési céllal szokás felállítani a különleges kérdések,
egyedi jogsértések kivizsgálására hivatott parlamenti vizsgálóbizottságokat.
Ennek jogszabályi hátterét a - Parlament egyéb jogköreit is kibővítő
- Maastrichti Szerződés teremtette meg. Az Európai Uniós Szerződés
(Maastrichti Szerződés) általában hangsúlyozottabbá tette a
Parlament jogérvényesülést biztosító jogát. E hatáskörében eljárva
lehetőség nyílik arra, hogy az Unió bármely polgára beadványt intézzen
a testülethez. Az állampolgári panaszt az illetékes parlamenti bizottság
(Panaszügyi Bizottság) vizsgálja meg. A polgárok a közösségi intézmények
eljárásaival szemben élhetnek beadványokkal. A Panaszügyi Bizottság
kapcsolatban áll a Bizottsággal, és a Tanáccsal, a tagállamok
ombudsmanjaival, illetékes parlamenti bizottságaival. A testületnek lehetősége van a jogérvényesítés segítése terén fellépni a Bíróság előtt is, de aktív és passzív perképessége nem azonos terjedelmű, - korlátozott. Amint az a fentiekből is kitűnik, az Európai Parlament szerepe jelentősen megváltozott az elmúlt évtizedek során. Működése a jogalkotási folyamathoz kapcsolódik, költségvetési jogkörei vannak, és valójában a Közösség felügyelő testülete. Az Európai Uniós Szerződés Parlamentet megerősítő rendelkezései ellenére a testület hatásköre korlátozottabb, mint a parlamenti demokráciák országgyűléseié. A Nizzai Szerződés növelni fogja a Parlament szerepét a jogalkotásban, lényegesen több esetre teszi az együttdöntési eljárást kötelezővé és jelentősebb eszközöket is biztosít majd a Parlament számára. Hernádi Eleonóra [Változó Világ 51.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |