Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Nem
hinni abban, amiben hinni illik; nem lelkesedni azért, amiért lelkesedni
kötelező; nem utálni azt, amit a hatalmasok utálatosnak mondanak - itt
kezdődik a veszedelmes élet. Önállóan gondolkodni és önállóan érezni:
nincs ma ennél veszedelmesebb. A
koldusoknak valóban hiányzik a gyerekszobájuk, és ez sok mindent
megmagyaráz. Ma
már nem félek a koldusoktól. Ha elém kerülnek, egészen más érzés
fog el: a szégyen. Szégyellem magamat, ha alamizsnát dobok a kinyújtott
tenyerükbe, és szégyellem magam, ha nem adok semmit. Rögtön elfog a
szégyen, amint megpillantom őket - egyszerűen szégyellem, hogy a világon
vannak, azon a világon, amelyben én is helyet foglalok, és melynek megváltoztatásához
eddig nem sok sikerrel tudtam hozzájárulni. "Szegény
vagyok" - köszöntött be ajtómon egyszer egy ember, és pénzt kért,
mint annyian. Társadalmunkban általában mindenki pénzt kér, vagy pénzben
kifejezhető erkölcsieket ellenszolgáltatással, vagy anélkül. Mind
megindokolják kérésüket, hosszasan, bonyolultan. A legtisztább indoklás
kétségtelenül ez volt, ez a két komor és puritán szó, mint két
kalapácsütés. ...
szegénynek lenni több, mint éhezni. Az éhség tulajdonképpen csak
egyik tényezője a szegénységnek. A szegénységet nem csillapíthatja
egy darab kenyér vagy egy tányér leves. A rongyos ruha is csak egy szegénységtényező,
a rossz lakás is (vagy éppen a lakástalanság). A
szegénység lényege tehát a kizsákmányoltság, és ami ebből következik,
a teljes kiszolgáltatottság. A szegény ember mindig más emberektől függ,
és élete napról napra megújuló küzdelem, hogy fennmaradását biztosítsa. Azt
szokták mondani, hogy aki alacsonyan van, az nem eshetik nagyot. Hazug
felfogás! Aki egészen alacsonyan van, az eshetik a legnagyobbat, a legvégzetesebbet,
az már csak a föld alá eshet. Nem
véletlen, hogy minden európai nyelv szegénynek nevezi a sajnálatra méltó
szegényt, még átvitt értelemben is. Azt is szegénynek mondják,
akinek nincsenek anyagi gondjai, a halottat, a gyászoló rokont, a
megcsalt férjet vagy a sintér zaklatta kutyát. ...
a humanizmus az ember és az emberiség szellemének kultusza, nem pedig
valami embertől elvonatkoztatott és lepárolt "szellemiségé".
De a mai humanisták nagy része reménytelen szellemsznob, aki egy jól
sikerült mondatért, egy szépen csengő strófáért bármely reakciós
írónak hajlandó megbocsátani. Alig
van ma igazán nagy író a polgári oldalon vagy a semlegesek csoportjában,
akit valamilyen láthatatlan lelki szál ne fűzne a szegényekhez és
kizsákmányoltakhoz: ha más nem, legalább a lelkiismeret-furdalás. Minden
cselekedet értékét ahhoz a helyzethez kell mérni, amelyben megtörténik. ...
legyetek igazságosak: ne mérjetek egyenlő mértékkel. Az
egyes műveket egyes írók írják - az irodalmat a kor írja. Proust
regénye, bár sznobok rajongnak érte, mégis remekmű. Szépen
élni mostanában nagyon nehéz, szinte lehetetlen. Szépen meghalni néha
még lehet. Nem
fontos, hogy miért él az ember, de döntően fontos, hogy miképpen él. A
"szeretni" ige zokogva fenyegetőzik, hogy öngyilkos lesz, mert
nem bírja már a rengeteg visszaélést. Miért
kell például azt mondanom: "Szegény, de becsületes" - miért
nem mondhatom néha ezt: "Gazdag, de becsületes"? A
halottakról mindig úgy emlékeznek meg, mintha elutaztak volna - így
van ez minden mítoszban és minden magánbeszélgetésben. Az elutazók
pedig egy kissé halottakká válnak az otthonmaradottak szemében - ez is
régi, banális igazság. Ha
mindenki elpusztul, miért kell éppen nekem megmenekülnöm? És ha nem
pusztulnak mind el, ha egyszer majd győznek, ha nélkülem győznek -
milyen megalázó lenne! Mi,
akik ma élünk és gondolkozunk, nemcsak ritka, közös romantikus
pillanatainkban gondolunk a halálra. Sokkal gyakrabban, és akkor a legerősebben,
amikor éppen a legjobban érezzük magunkat. A
világ már csak tényekből áll, melyek egyszerű tőmondatokban
elmondhatók... Sohasem volt olyan kevés közünk a sorsunkhoz, mint
most, sohasem volt olyan kevés beleszólásunk az életünkbe... Nincs szükségünk
sem indulatokra, sem gondolatokra, az életünket nem éljük, az életünk
történik velünk... ... ami érdekel, az nagyjából elmúlt. Szerettem volna mélyebb, őszintébb, szabadabb értelmet adni az életnek, a magaménak és a többiekének. Szerettem volna megérni, hogy a civilizáció többet jelent, mint kifogástalanul működő jégszekrényeket és modern mellékhelyiségeket. Amiért éltem, az most nem időszerű. BÁLINT
GYÖRGY (1906-1943, író, újságíró, műfordító, kritikus)
[Gondos Ernő: Bálint György. Bp., 1969.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |