Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
1919
őszén a Friedrich kormány válaszút előtt állt, hogy a Wekerle-féle
választójogi törvényt alkalmazza-e vagy új választójogi szabályzatot
alkosson. A kormány augusztus 20-i ülésén foglalkozott a kérdéssel
először. A hivatalos vélemény szerint a belügyminiszter már kész választójogi
javaslatot nyújtott be. "A javaslat a nőkre is kiterjedő általánosabb
szavazati jog elvén épül fel... a szavazás titkosan történik" -
szólt a lakonikus híradás a Reggeli Hírekben. Az új választójogi
szabályozás végső formáját az 1919. november 17-én publikált
5985/1919 ME rendelettel érte el. Megjegyzendő, hogy a választójogi
jogosultságon kívül rendeletek sora biztosította a választásokkal
kapcsolatos intézkedéseket. Az első nemzetgyűlési választás,
illetve választójog értékelésével kapcsolatban egyetérthetünk
Gergely Jenő megállapításaival, hogy a különböző időben lebonyolított
választások sorozatában az alkalmazott kormányzati eljárás és a
jogszabály demokratizmusa között nagy ellentmondás mutatkozott.
Jellemzőként idézte Drózdy György képviselő visszaemlékezését.
"Ilyen tiszta, ilyen demokratikus, egyszerű választási renddel nem
találkoztam. De olyan terrorisztikus választással sem, mint amilyet
ezzel a kifogástalan alkotással véghezvitt a hatalom." - A hatósági,
még inkább a karhatalmi terror szerepének figyelembevételével is
elmondható azonban - hangzik az értékelő megállapítás -, hogy ekkor
voltak először és 1945-ig utoljára olyan választások, amelyek lehetőséget
adtak a széles néprétegek politikai megnyilvánulására. A
rendelet a választói jogosultságot a következő módon írja körül:
"1.§. Nemzetgyűlési választójoga van minden férfinek, aki legalább
fél év óta ugyanabban a községben lakik, vagy ott lakása van, és életének
huszonnegyedik évét betöltötte. Ennek az életkornak betöltése előtt
is választójoguk van azoknak, akik 1918. november hó 1. napja előtt
legalább tizenkét héten át a harctéren arcvonalbeli katonai szolgálatot
teljesítettek. Nemzetgyűlési választójoga van minden nőnek, aki
legalább hat év óta magyar állampolgár, életének huszonnegyedik évét
betöltötte, és bármely hazai élőnyelven írni-olvasni tud, ha legalább
fél év óta ugyanabban a községben lakik, vagy ott lakása van. Az
előbbi bekezdésekben megkívánt félévi egyhelyben lakás megszakításának
nem tekinthető, ha az állandó lakóhely elhagyása beigazolhatóan a
rendkívüli viszonyok kényszere folytán történt. A félévi
egyhelyben lakás kellékének kimutatása alól a közalkalmazottak általában
fel vannak mentve." A
későbbi választójogi viták kapcsán gyakran felmerült a kérdés,
hogy az első nemzetgyűlés választási rendszerének kialakításában
mennyire volt döntő az ország akkori belső helyzete, különösen
pedig milyen szerepet játszottak a rezsim pártjai. Bár e problémát a
külső befolyástól nem lehet elszigetelni, a belső tényezőket mégis
meghatározónak tekinthetjük. Elég utalni arra, hogy a rendszer egyik
vezető pártja, a kereszténypárt annak a néppártnak volt az utóda,
amelynek közismerten programjába tartozott a választójog kiterjesztése,
a falusi tömegek voksaira spekulálva. Nem hagyható figyelmen kívül az
a tény sem, hogy a két forradalom után nem folytathatták a kérdés
rendezését ott, ahol Tisza és Wekerle abbahagyta. A hatalomra kerülő
csoportoknak egy bizonyos tömegbázis megszerzésére kellett törekedni.
Ezért még Behtlen István is, aki a választójog kiterjesztésének korábbi
és későbbi kérlelhetetlen ellenzője volt, kénytelen volt
belenyugodni a rendelettel történő jogkiterjesztésbe. - Az első
nemzetgyűlés kilenc pártja közül a legtöbb mandátumot a keresztény
nemzeti egyesülés pártja és a kisgazdapárt szerezte meg. 1920-1921
eseményei bizonyították, hogy a rendszer kiépítéséhez még jelentős
intézkedésekre van szükség. A hatalom megszilárdulásában döntő lépés
volt 1921. április 14-től Bethlen miniszterelnöksége. Bethlen kiváló
politikai érzékét mutatta, hogy felismerte: a régi hatalmi elit
helyett a középrétegekre is kell támaszkodni. Elsődleges feladatának
tekintette, hogy a dualizmus pártjai nyomán egy erős pártot alkosson,
ezt szolgálta a szociáldemokratákkal kötött paktum is, majd az, hogy
új pártot hozott létre a kisgazdák és a Keresztény Nemzeti Egyesülés
Pártja összeolvadásával. Az Egységes Pártként emlegetett új
alakulatban Nagyatádi Szabó István és Gömbös Gyula is vezetéshez
jutott. A hatalom legalizálására új választójogi törvén kellett
volna, de helyette egy újabb rendelet született. A választójogi törvényjavaslat,
amely a későbbi rendelet és a még későbbi választójogi törvény
(1925) alapja, 1922. január 24-én került a minisztertanács elé.
Klebelsberg Kunó belügyminiszter ismertetése és indoklása után érdemi
vita két kérdés: a női választójog és a nyílt szavazás körül
bontakozott ki. A férfiak választójogi jogosultságát is korlátozta
az 1922. évi rendelet, részben a meghosszabbított állampolgársági időtartam
előírásával (10 év) és az egyhelyben lakás időtartamának
kiterjesztésével (2 év), s a kor elmaradott népoktatási állapota
mellett még mindig széles körű korlátozást jelentett a műveltségi
cenzus visszaállítása, az elemi iskola négy osztályának elvégzéséhez
kötve a jogosultságot. Ezáltal a választójogosultak körét mintegy
10%-kal korlátozta. (A felnőtt korú férfiak 85%-a helyett 75%
rendelkezett aktív választójoggal.) Az aktív választójoggal
rendelkező nők számát radikálisan csökkentette, az eddigi jogosultak
mintegy kétharmadát fosztva meg e fontos politikai jogtól. Míg a
Friedrich rendelet alapján 1 433 000 nőt írtak össze a választójogosultak
körében, a Klebelsberg tervezet alapján a 2 109 000 választói
jogosult közül 1 500 000 volt a férfi, s mindössze 609 000 a nő. A nők
választási jogosultságát különböző módon korlátozták. A nők
politikai jogaival kapcsolatos hivatalos álláspontját jól tükrözi a
minisztertanácsi jegyzőkönyv: "a belügyminiszter úr általában
megjegyzi... Magyarországon a női népesség nagy tömegei még nem
alkalmasak arra, hogy az ország ügyeinek intézésére döntő befolyást
gyakoroljanak." A 2200/1922. ME. sz. rendelet a következő módon
szabályozza a választójogosultságot: "1.§.
Nemzetgyűlési képviselőválasztó joga van minden férfinak, aki életének
24. évét betöltötte, 10 év óta magyar állampolgár, két év óta
ugyanabban a községben lakik vagy van lakása, és az elemi népiskola
negyedik osztályát sikeresen elvégezte. A 24. életév betöltése nem
kívántatik meg attól, aki igazolja, hogy az arany, ezüst vagy bronz
vitézségi érmet, vagy a Károly-csapatkeresztet elnyerte, valamint attól
sem, aki igazolja, hogy egyetemet vagy más főiskolát végzett... 2.§.
Nemzetgyűlési képviselőválasztó joga van minden nőnek, aki életének
30. évét betöltötte, 10 év óta magyar állampolgár, két év óta
ugyanabban a községben lakik vagy van lakása és az elemi népiskola
hatodik osztályát vagy más tanintézetnek ezzel tanértékre nézve
egyenrangú osztályát (évfolyamát) sikeresen elvégezte. Az elemi
iskola negyedik osztályának sikeres elvégzése mellett is választójoga
van annak a nőnek, aki az előző feltételeknek megfelel, de ezeken kívül: 1.
mint feleség három vagy több gyermeknek adott életet, ha három
gyermeke életben van - a háborúban hősi halált halt gyermeket a
rendelkezés szempontjából életben lévőknek tekintendők, vagy 2.
saját vagyonának jövedelméből vagy saját keresetéből tartja el magát,
ha önálló háztartást vezet. Nem
kívántatik meg a 30. életév betöltése attól a nőtől, aki
igazolja, hogy egyetemet vagy más főiskolát végzett." Az
1922. évi választásokon - ahol a szociáldemokraták először jelöltek
képviselőket, a szavazók bizalmából huszonöt mandátumot szereztek a
második nemzetgyűlésben. Az 1921. decemberében megkötött
Bethlen-Peyer paktum lehetővé tette a párt legális működésének
feltételeit, a sajtót és a szervezkedést. A bel- és külpolitikai
konszolidációra egyaránt törekvő Behtlen kormány figyelembe vette
azt a külpolitikai helyzetet, hogy a Weimari Köztársaságban és
Ausztriában ekkor szociáldemokrata kormányzat, míg a környező államokban
polgári demokratikus rendszerek jöttek létre. Az 1920-ban elfogadott
program, hogy új választójogi törvényt kell alkotni, a második
nemzetgyűlés feladatai közé tartozott. Az országgyűlési képviselők
választásáról szóló törvényjavaslatot a nemzetgyűlés 25 tagú választójogi
bizottsága tizennyolc ülésen keresztül részletes és beható tárgyalás
után hagyta jóvá. A Klebelsberg-rendeletben már megfogalmazott jogkorlátozásokon
alapult az új törvényjavaslat, amelynek a vitáján neves politikusok
szólaltak meg és tették kifogás tárgyává a javaslat
antidemokratikus jellegét. 1925. május 20-án (a nemzetgyűlés 412. ülésén)
fejtette ki véleményét Andrássy Gyula, aki a ház asztalán lévő
javaslatot "reakciós visszalépésnek" minősítette. A Bethlen
kormány konzervatív felfogása a választójogról leginkább a nyílt
szavazás fenntartásának indoklásából tűnik ki. "Akik a nyílt
választás mellet érvelnek, azok abból az alapelvből indulnak ki, hogy
a választójog olyan közjog, olyan közfunkció, amellyel az állam
felruházza a polgárait azért, hogy az ő akaratának a kiképzésébe,
mint választók vagy mint választottak befolyjanak. Ez a jogi alapja a választói
eljárásban való észvétel kötelező voltának és ez a jogi alapja
annak is, hogy a választás maga - nem a választás mikéntje, hanem a
szavazás ténye - a nyilvánosság ellenőrzése alá helyeztetik. Ennek
a logikai dedukciónak csak utolsó következtetését, eredményét
fekteti le a választójogi bizottság jelentése, amikor azt mondja, hogy
a választójog közjog lévén, elvileg annak nyílt gyakorlása
indokolt." A
Német Birodalomban bekövetkező változások, a fasiszta rendszer kiépülése
a magyar politikai életre is nagy hatással volt. Kállay Miklós földművelésügyi
miniszter távozása a kormányból jelezte, hogy a Gömbös kormányban
jobbratolódás következett be. Kállay már 1934. decemberében
figyelmeztette Gömböst, hogy politikája túlságosan fasiszta jellegű,
amely sérti Magyarország ezeréves alkotmányát, kommunizmushoz, káoszhoz
vagy még rosszabbhoz vezet. 1932 októberétől, Gömbös Gyula
miniszterelnöki kinevezésétől eleinte lappangó, majd 1934 második
felében egyre inkább felszínre törő hatalmi harc érzékelhető a
kormányzatban. Gömbös 1932-ben még belenyugodott Horthy döntésébe,
hogy nem oszlathatja fel az országgyűlést, vagyis hogy nem szabadulhat
meg az 1931-ben hivatalba lépett miniszterektől és kormánytagoktól. A
harmincas évek elején a politikai rendszerben jelentős változások következtek
be, amelyek új pártok és új programok kialakulását is jelentették.
A dualizmus közéletében iskolázott politikusok nem tulajdonítottak
jelentőséget a pártoknak, mint szervezeteknek, számukra a választási
szervezetek voltak csupán, a párt számukra az országgyűlés csoportjában
jelentkezett. Az ellenzék körében a szociáldemokrata párt volt jobban
szervezve, a többi ellenzéki erő klubokban, egyletekben szerveződött.
A kormánypártnak viszont rendelkezésre állt a közigazgatási gépezet.
Gömbös a pártszervezet létrehozásával párhuzamos gépezetet épített
ki, amelyben hívei szerveződtek, s amelyet előbb-utóbb az állami
szervezet fölé kívánt emelni. A kormánypárt 1932 októberében
tartott értekezletén bejelentette, hogy a jövőben a miniszterelnök a
pártvezér. A NEP (Nemzeti Egység Pártja) azonban még Bethlen által létrehozott
szervezeti egység volt. 1934
második felében több párt készített választójogi tervezetet és
mindegyik magában foglalta a titkosságot. Ezt vezető politikusok sötétbe
ugrásnak minősítették a és kockázatot több korrelációval kívánták
mérsékelni. Bethlen István környezetében is készültek tervezetek,
amelyek elfogadták a titkosságot, de életkori és állampolgársági
cenzusok szigorításával jelentősen szűkítették a választói
jogosultak körét. - A kormány választójogi törvénytervezete 1934
decemberében készült el. A szavazás mindenütt titkos, de kötelező
és a választás ugyanakkor közvetett. Eszerint a választópolgárok
helyi elektorokat választanak, ők pedig a képviselőket, ily módon
"a jó elemek majorizálják a rossz elemeket". A férfiak választójogát
24. életév betöltéséhez, 2 évi helyben lakáshoz és négy elemi elvégzéséhez
kötötték. A nők választói jogosultságának feltétele a 30. életév
betöltése és hat elemi elvégzése. Horthy hosszú gondolkodás után
Bethlen háta mögött Gömbösnek a ház feloszlatására irányuló kérelmét
teljesítette, ezzel utat nyitott az új választójogi törvény megalkotására
alkalmas képviselőház megalkotására az 1935. évi választások után.
Az 1935 áprilisában megválasztott képviselőházban a NEP döntő győzelmet
aratott, mandátumainak számát több mint tizennégy százalékkal
szaporította. A NEP döntő győzelmét az egyéni, nyílt választási
rendszernek köszönhette, amelyet még az 1925. évi választójogi törvény
tett lehetővé. Az
1838. évi választójogi törvény javaslatát 1937-ben nyújtották be a
házban. A miniszterelnök ekkor már - Gömbös halála után - Darányi
Kálmán. A ház 1938. március 23. és április 8. között tárgyalta. A
törvénytervezet vitájában megszólaló Bethlen István a Pesti Naplóban
a titkosságot csak akkor látta elfogadhatónak, ha megakadályozzák a
baloldal vagy a szélsőjobboldal radikalizálódását. A törvényjavaslat
vitája során is megszólalt Bethlen István, aki egyértelműen a
Weimari Köztársaság kudarcára utalt, amikor azt mondotta, hogy a
parlamentarizmusnak ez a funkciója (ti. az általános választójog)
vezetett a diktatúrához. A választójogi törvény részletes vitáját
erősen befolyásolta a zsidótörvény időközi beterjesztése. A választójogi
törvényt rövid vita után elfogadták és 1938. június 3-án hirdették
ki (1938. évi XIX. tv.). A törvény nyolc részből, 16 fejezetből és
228 szakaszból állt. A képviselők számát 260-ra emelte annak
megfelelően, hogy az 1926-ban létesített felsőház létszáma ennyit
tett ki. A törvény egyéni és lajstromos választási körzetekre
osztotta az országot. Budapest és környéke, valamint a megyei törvényhatóságú
városok kivételével mindenütt lajstromos választást és egyéni kerületeket
is működtettek, a városokban csak lajstromosat. Az egyéni választókerületben
a szavazatok 40%-a elegendő volt a mandátumok elnyeréséhez. A
lajstromos kerületekben bonyolult számítások alapján került sor a
mandátum odaítélésére, a módszer a nagy pártoknak kedvezett. A törvény
második részének harmadik fejezete a választójogi jogosultság feltételeiről
rendelkezik: külön az egyéni és lajstromos kerületekben, külön a férfiakra
és nőkre nézve. A titkosság miatti "veszély" csökkentése
érdekében szigorodtak a vagyoni, műveltségi, életkori és helyben lakási
cenzusok. Így a férfiaknál a 26. betöltött év, 10 évi állampolgárság,
6 évi helyben lakás és hat elemi sikeres elvégzése adott választói
jogosultságot. A műveltségi cenzus alól engedményt kaptak az 1912. év
előtt születettek és a családfenntartók. Az írni-olvasni tudó férfiak
csak akkor kaptak választójogot, ha háborús érdemekre hivatkozhattak.
Ugyancsak az önálló kisiparosok és kereskedők, továbbá a 40
aranykoronás fölt tulajdonosai, a 100 aranykoronás föld bérlői, továbbá
azok a mezőgazdasági munkások, akik négy éve ugyanazon gazdánál
dolgoztak. Az egyetemet és főiskolát végzettek életkori cenzus alól
mentesültek. A nők esetében a 30. életév betöltését, 10 év állampolgárságot
és 6 év helyben lakást írt elő a törvény a hat elemi iskolát végzettekre.
Ez utóbbi cenzus alól mentesültek azok az írni-olvasni tudó nők
akiknek legalább három élő törvényes gyermekük volt és a férj is
rendelkezett választójoggal. A középiskolát végzett nő 26 éves
kora után szavazhatott, a főiskolát végzett pedig életkori korlátozás
nélkül. Az
1939. évi választások a Teleki kormánynak nagy győzelmet hoztak. A
260 mandátumból 187-et szereztek meg. Bethlen mégis súlyos hibaként
tudja be, s Telekit kárhoztatja amiatt, hogy belement a választásokba,
mielőtt egy szolid polgári többséget pártjában és azon kívül is
kialakított volna. "Súlyos politikai hibát követett el - írja -
amelynek gyümölcsei most érlelődnek meg, mert az új többségi pártban
megszaporodnak azok az elemek, amelyek egy jobboldali radikálisokkal állandó
flörtviszonyban vannak és kétségtelen az is, hogy az új pártnak a
szellemi nívója az előző parlamentnek lényegesen alatta marad." Nagyné Szegvári Katalin [Változó Világ 50.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |