Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
határokat ekkor már jó ideje mindenütt ostromolták a barbár népek.
Vonzotta őket Róma gazdagsága, de szorította saját fejlődésük
dinamikája is. A 300-as években északkelet felől új népek hullámai
indultak el: a Fekete-tenger környékére északról leszivárgott germán
eredetű gót törzsek a római birodalom balkáni határai felé, majd
Pannónián keresztül Itáliába, egy nyugati germán törzs, a vandálok,
Spanyolországon keresztül Észak-Afrikát foglalták el. Attila ellen a
catalaunumi (Troyes) ütközetben a rómaiak a gótok segítségével még
szívós ellenállást tudtak tanúsítani, mert maga a nép félt a
hunoktól. A "civilizáltabb" gótoktól viszont már kevésbé
tartottak, sőt, az elnyomott néptömegek milliói a felszabadítókat látták
bennük. A vizigót Alarich könnyen el tudta foglalni Itáliát, mert
csapataihoz 40 ezer rabszolga és ugyanennyi szabad kizsákmányolt
csatlakozott. A vandálok a százezernyi rabszolga belső lázadozására
támaszkodva tudták feldúlni Rómát. A
rabszolga-gazdálkodás válságba jutott. Mind több nagybirtokos jött rá,
hogy a rabszolgáit érdekeltté kell tenni a termelésben. Ezért némi
személyes szabadságot és földet adott nekik, s bár azoknak termékeik
túlnyomó részét még uruknak kellett adniuk, a maradékkal már ők
rendelkeztek. E "colonus" rendszerből alakult ki a jobbágyság.
A birodalomba 476 után hódítóként benyomuló keleti gótok, majd a 6.
század vége felé az északról jövő longobárd rablócsapatok
harcosai a régi földműves lakosságot, a rabszolgákat colonus-jobbágyként
foglalkoztatták, ők maguk pedig hűbérurakként rendezkedtek be a régi
erősségek romjaiból kialakított rablófészkeikben. A népvándorlás
egymást követő hullámai és a belső zavarok így jelentősen megváltoztatták
Itália arculatát, a nagy városok a sok dúlás következtében
fokozatosan elnéptelenedtek. Volt idő, amikor a birodalom egykor milliós
lélekszámú fővárosának romjai között mindössze 20-30 ezer ember
élt. A széthullott birodalom területén a lovagi birtokokat hűbéri kötelékkel
összefogó számos tartomány alakult ki. A közbiztonság megszűnt, a
lovagi és a címer nélküli rablók egyaránt szabadon garázdálkodtak.
A lakosság a jobban védhető hegygerincekre, fecskefészekként egymáshoz
tapasztott házakba húzódott. Az
egykor hatalmas birodalom nyugati részének szétbomlása, az 500-as évek
után egymást követték Itáliában a kisebb-nagyobb gót, longobárd
királyságok, anélkül, hogy erős központi hatalom alakult volna ki. A
longobárdok a róluk elnevezett lombard síkságon a nemzetségi
csoportok között felosztott földeken gazdálkodó szabad parasztokkal
rendezkedett be földművelő gazdálkodásra. A 8. században új hódító
jelentkezett: a villámgyorsan terjeszkedő mohamedán arabság átcsapott
Szicíliába, majd Dél-Itália egyes részeibe is befészkelte magát. A
szaracén uralom virágzó kertgazdaságokat létesített. Rómában
viszont 756-ban új hatalom körvonalai kezdtek kibontakozni: az egyházi
államot kialakító római püspök - a pápa egyházi főhatóságát a
volt birodalom egész nyugati része, amelyet Nagy Károly hódításai
nyomán a frankok hajtottak uralmuk alá - elismerte. Nagy Károlyt, jelképesen
III. Leo pápa koronázza hatalmas, Itáliára, Germániára és Galliára
kiterjedő birodalma császárává. Közben az Abruzzói hegyekben,
Subiacóban Szent Benedek, Buddháéhoz hasonló legendákkal színesített
élete során megalapította az első szervezett szerzetesi rendet, amely
fő rendházát (a kolostor ma is fennáll) a nápolyi medencében fekvő
Monte Cassinóban építette fel. Az Itáliából szétáramló
szerzetesek bizonyultak a pápaság legmegbízhatóbb katonáinak. A korai
középkorban rendjeik, monostoraik voltak az írástudás, a civilizáltabb
gazdálkodás őrhelyei. A
10. században Itália északi és középső része a frank birodalmat
felváltó német-római birodalom keretében élt (I. Ottót szintén a pápa,
XII. János koronázta meg Rómában 962-ben), míg Szicíliát a 11. században
normann kalandor-lovagok foglalták el, akik fokozatosan Dél-Itáliát is
hatalmuk alá kerítették. A 11. és 12. század a német-római császár
és a pápa szüntelen viszálya jegyében telt, amelyben a tétet a
gazdag itáliai városok jelentették. Az egyházat megreformáló VII.
Gergely még vezeklésre tudta kényszeríteni Canossánál (1077) IV.
Henrik császárt, ám Rőtszakállú (Hohenstauf) Frigyes később több
hadjáratban diadalmaskodott a lombard városokkal és a pápai seregekkel
szemben, s unokája, a nápolyi és szicíliai király, II. Frigyes főként
Itáliából irányította a Német Birodalmat (1198-1250). Állandósult
a császár hívei, a ghibellinek és a pápa hívei, a guelfek háborúja,
és a főurak meg az erős és önállósuló városállamok (Milánó,
Firenze, Genova, Velence) hol az egyik, hol a másik oldalon ütöttek pártot.
Csupán Frigyes halálát követően, a franciák támogatásával tudott
végül a pápaság végleg győzedelmeskedni a püspökök kinevezési
jogát illetően, s ekkortól szűnik meg a német császárok befolyása
az itáliai politikára. A
11. században a kulturáltabb arab államokat az Ázsia felől jövő
harcias szeldzsuk-török törzsek vetették uralmuk alá, sőt Bizáncot
is szorongatták. A Kelettel kapcsolatos kereskedelem megszakadása érzékenyen
érintette Velence, Genova, általában az itáliai kereskedelem érdekeit.
Ennek hatására II. Orbán pápa 1095-ben keresztes-hadjáratot
hirdetett. A zsákmányra és keleti grófságokra áhítozó lovagok
mellett a jobbágyság is tömegesen vette fel a kereszttel díszített
hadi öltözetet, mert így vélt szabadulni szorongatott helyzetéből.
Az első keresztes hadjáratok a török-arab viszályok által szétforgácsolt
szíriai és palesztinai területeken sikerekkel jártak, és kisebb
katolikus hűbéri országok alapítására vezettek. E hadjáratok
finanszírozását, a harcosok és az utánpótlás szállítását busás
sáp ellenében túlnyomórészt Velence és Genova látta el, arra is számítva,
hogy a meghódított területeken gyarmatokat is alapíthat. A
keresztes háborúk igazi mozgató erői az 1202-ben indult negyedik hadjárat
során váltak nyilvánvalóvá. Ezt Velence nyíltan kereskedelmi műveletté
változtatta. A lovagokat rábírta, hogy adósságaik fejében segítsenek
a magyar királytól elhódítani Zárát, majd közös megegyezéssel a
Szentföld helyett, a belső trónviszályoktól feldúlt görög császárság
elfoglalására indultak, amihez a pápa (III. Ince) is hozzájárult,
hogy a görögkeleti egyházat fennhatósága alá vonhassa. Így 1204-ben
Dandolo dózse a keresztes hadak segítségével elfoglalta és kirabolta
Konstantinápolyt. A birodalom egyharmad részét Krétával és az összes
görög szigetekkel Velence közvetlen uralma alá vonta, a meghódított
terület többi részén megalakult latin császárság lovagi vezetőit
pedig a patrícius-kalmárok érdekeik szerint mozgatták. A két évszázadig
tartó keresztes háborúk alatt az itáliai városokban nagy vagyonok és
készletek halmozódtak fel. A lovagság Európa-szerte igyekezett az Itáliában
és Keleten látott, kulturáltabb módon élni és öltözködni. Ennek következtében
eladósodott az olasz cégeknél. Számos itáliai iparág virult fel, így
a textilipar, a hajóépítés, a fegyvergyártás és vasipar. Keleti
tapasztalatok alapján meghonosították a selyemhernyó-tenyésztést, a
papírgyártást, a cukornád felhasználását. Sok új növény is ekkor
került Itáliába (rizs, citrom, őszibarack). Megélénkült a pénzforgalom,
megalakultak az első bankházak. Ebben nagy része volt a pápaságnak
is, mert a távoli országokban lerótt Péter-fillérekhez bankügyletek
révén jutott hozzá. A gazdasági-társadalmi viszonyok megváltozása,
a fejlettebb termelési mód bevezetése a világszemlélet, s ennek következtében
a művészi kifejezési formák alapvető megváltozását is magával
hozta. A kapitalizmusnak ebből a korai hajnalából fakadt a reneszánsz,
az a kulturális, művészi áramlat, amely Itáliát több évszázadra
Európa szellemi vezetőjévé, művészi mintaképévé emelte. A
reneszánsz Nem
véletlen, hogy e változások elsőnek éppen Itáliában mentek végbe,
ahol a társadalmi-gazdasági fejlődés messze megelőzte a hűbéri
rendbe merevült Európát, és ahol a hűbéri termelési viszony a maga
zárt teljességében a pápaság és az élénk kereskedés miatt voltaképpen
nem is alakult ki. A mozgékony szellemű kereskedők, ipari vállalkozók
és bankárok, a mozgalmas helyi politikai életbe bonyolódott városlakók
az élet értelmét már nem a túlvilági boldogság kiérdemlésében,
hanem a földi lehetőségek kihasználásában, az itteni boldogulásban
keresték. Az emberi elmék - már csak üzleti vagy termelési érdekből
is - mind mohóbban kezdték kutatni a természet jelenségeit, törvényszerűségeit,
s így felfedezték annak szépségeit is. Nagy hatással járt a fejlett
és az egzakt tudományokra inkább támaszkodó arab kultúrával való
érintkezés is. Ebben
az időben Itália Európa szellemi vezetője, és több évszázadig
marad még tanítómestere. Számos kereskedelmi és pénzügyi (kisebb mértékben
ipari, mezőgazdasági) szakkifejezés olasz eredetű. Itáliában fejlődött
ki a gazdasági, politikai igazgatás tudománya, a katonai szaktudomány.
Az olasz művészet irányította évszázadokig egész Európa ízlését
és esztétikai tudatát. A reneszánsz világnézete nem csupán kiválasztott
keveseké. A kereskedők, bankárok mellett kialakult jelentős értelmiségi
réteg, az orvosok, jogászok, adminisztrátorok, pedagógusok és művészek
légiója, a "nuova gente" (új emberek), akik minden porcikájukban
magukénak érezték a humanizmust. A 14-15. század az olasz városállamok
színes, gazdag históriája, erőskezű fejedelmekkel, akik ádáz harcot
folytattak egymással. Veronában a Scaligerek, Milánóban a Sforzák és
a Viscontik, Firenzében a Medicik nevéhez fűződik e kor története.
Genova, Velence, Siena és Lucca: a köztársasági városállamok egymással
versengve gazdagodtak. Velence a 14. században Európa legjelentősebb
tengeri hatalma. Kialakultak valamennyi városállamban az önigazgatás
demokratikusnak mondható formái, kifejlődött a kereskedelem, a bankok
szervezete és a biztosítás. Az olasz reneszánsz értelmiségre jellemző
a materiális valóság szenvedélyes kutatása és az új ismeretek
alkalmazása. Amalfi hajósai fedezik fel a nagy tengeri utak lehetőségeit
megnyitó iránytűt és a csillagászati tájolást. Velencei tengerészek
rajzolják az első valósághű térképet. A gyakorlati emberek mohón
alkalmazzák a tudományos eredményeket. A velencei Marco Polo Ázsián
át eljut Kínába, és hírt hoz a legendás Zipanguról. A Föld gömbölyű?
- a genovai születésű Columbus elindul, hogy nyugat felé hajózva érje
el Indiát. Elsőnek a toscanai Amerigo Vespucci írja le és térképezi
fel az elért, s később róla elnevezett új világrészt. Más népek
felfedezéseit is Itáliában fejlesztik tovább, és alkalmazzák a
gyakorlatban: így Galilei holland minta után tökéletesítette a távcsövet.
A Kínából származó puskaport olasz condottierik alkalmazták először
a hadászatban. A már fejlett papírgyártással és litográfiával
dolgozó Olaszországban alkalmazzák leggyorsabban és legszélesebben a
német Gutenberg nyomdatechnikáját. Számos egyetemen a középkori teológiai
és jogi tudományok mellett előtérbe nyomulnak az orvosi- és természettudományok.
A
humanista művészek, értelmiségiek rendkívül sokoldalúak. Giotto,
Dante, Leonardo da Vinci, Michelangelo alkotásai fémjelzik ezt a
korszakot, és még számosan szobrászok, építészek, festők, írók,
művészettörténészek és muzsikusok, miközben mások a matematika,
geometria és fizika - elsősorban a mechanika - problémáival
foglalkoznak. Bruni firenzei kancellár felveti a világi iskoláztatást
és a nők oktatását. Felvirágoznak a már középkortól működő
egyetemek Bolognában, Padovában. E virágkor végét jelezte 1494-ben
VIII. Károly francia király váratlan hadjárata, amely Itáliát újból
idegenek uralma alá helyezte. Utána a nyüzsgő reneszánsz világ
felett a 16. században elsöpörtek a francia-spanyol nagyhatalmi harcok,
az "olasz háborúk" viharai. A gazdag Itália városai ugyanis
kívánatos falatot jelentettek mindkét dinasztiának, s a komor Habsburg
V. Károly császár csapatai 1526-ban a páviai csatában foglyul ejtik a
pápával szövetkezett I. Ferenc francia királyt, ezt az igazi reneszánsz
fejedelmet, és vandál módon feldúlják Rómát (Sacco di Roma, Róma
"kizsebelése" 1527-ben). További csapás, hogy a kereskedelmi
útvonalak fokozatos áthelyeződnek az Atlanti-óceánra, s ez egyre súlyosabb
nehézségeket támaszt a korán kibontakozott itáliai új rend számára.
A reneszánsz fénykorának számító 16. század közepétől elkezdődik
Itália fokozatos visszaesése. A
feltörekvő török nagyhatalom végleg ledönti a bizánci császárság
romjait, uralma alá hajtja a Földközi-tenger keleti és déli medencéjét,
a balkáni félszigetet, és Magyarország szívéig hatol. Velence még
sokáig szívósan küzd pozícióiért pénzzel, vesztegetéssekkel, néha
hősies harcokkal is. Jóllehet a lepantói csatában 1571-ben a
spanyolokkal szövetkezve megsemmisítik a török hajóhadat, Törökország
mégis fokozatosan elfoglalja Velence keleti birtokait, s ezzel Itália
gazdasági virulásának fő forrása, a keleti kereskedelem halálos
sebet kap. Spanyolországnak közben ölébe hull Amerika, a portugálok közvetlen
tengeri utat találtak Afrika megkerülésével Indiához és a legendás
fűszerszigetekhez. A világforgalom az óceánokra tolódik át, ahol
megjelennek Hollandia és Anglia hajói is. Anglia maga kezdte feldolgozni
gyapjúját, ami eddig az olasz ipar egyik fő nyersanyaga volt. Az olasz
ipar piacai nagy részét elvesztette, sorvadni kezdett, beköszöntött
az ipari munkanélküliség. A városállamok (comunék) korábban
mozgalmas élete elálmosodott, a gazdag polgárokból hűbéres birtokos
réteg alakult, újból előtérbe nyomult a feudális élet. A
felhalmozott gazdagság (különösen a bankműveletekben) még sokáig
kamatozott ugyan, és egy-két évszázadig fedezetet nyújtott a nagyarányú
építkezésekre és a művészetek virulásához, de Európa gazdasági
fejlődése és a politikai súlypontok más területekre tolódtak. Itália
mind gazdasági, mind kulturális téren elveszítette európai vezető
szerepét, miközben a társadalmi és szellemi fejlődést a pápaság által
elindított ellenreformáció veri béklyóba. Itália
hanyatlása Érzékeny
veszteség érte ugyanis a félszigetet a feudális egyház válságával
is. A teljesen világiassá vált pápai udvar és a példáját Európa-szerte
követő főpapság erkölcsi értékvesztése (a bűnbánó cédulák pénzért
való árusítása) erélyes reakciót váltott ki. Egy fanatikus
szerzetes, Savonarola a firenzei szegénységre támaszkodva már 1500 táján
kísérletet tett az egyház megtisztítására. Mozgalma azonban önmagába
roskadt, és Savonarolát elégették Firenze főterén. A wittenbergi
Luthert viszont már nem lehetett megégetni, mert pártolták azok a
fejedelmek, akik a pápától való elszakadást és a nagy egyházi
birtokok elkobzását saját hatalmuk erősítésére akarták felhasználni.
Luther és Kálvin reformációja a bomló feudális rend és a - főként
Európa északi felében - frissen fejlődésnek indult polgárság ellentéteit
fejezte ki. A reformáció Itáliát közvetve érintette: hatására az
itáliai életben ekkor még centrális hatalmi súlyt képviselő pápaság
befolyása Európa jelentékeny hányadában válságba jutott, sőt megszűnt.
A
visszahatás erőteljes volt: a pápaság - főként a szerzetesrendek s
az újra szervezett inkvizíció segítségével - megindította az
ellenreformációt, amely főként a Habsburgok uralma alatt álló területeken
és Franciaországban ért el sikereket. 1534-ben, a később szentté
avatott Loyolai Ignác megalapította a jezsuita rendet. Az Itália
birtoklásáért vívott több évtizedes harcok nyomán a 16. század végére
rögzültek, és hosszú időre, a 19. századig megmerevedtek az olasz
kisállamok körvonalai, az idegen uralom és a széttagoltság állandósult.
Lombardia nyugati része Milánóval spanyol, később osztrák Habsburg
tartománnyá vált. Bergamótól Udinéig Velence maradt az úr, míg a
nyugati Alpokban és a torinói medencében a Savoyai-Piemonti nagyhercegség,
Toscanában a Mediciek hercegsége alakult meg. A Dél-Olaszországot és
Szicíliát egyesítő nápolyi királyság az Aragóniai, később a
spanyol Bourbon családé, az egyházi állam pedig Bolognától a nápolyi
határig terjedt. Genova jelentéktelenné hanyatlott, sőt többször
idegen uralom alá került. A Pó folyótól délre Toscanáig a Habsburg
császársághoz több-kevesebb hűbéri szállal kapcsolódó kisebb
fejedelemségek húzódtak meg (Mantova, Parma, Piacenza, Ferrara). Az
osztrák Habsburg-ház ezeket fokozatosan elnyelte, még Toscana is az
egyik oldalágának uralma alá került. Ezen a helyzeten csak a francia
forradalom és Napóleon hadjáratai változtattak: az osztrákokat egy időre
kiűzték a franciák, s 1805-ben létrejött az Itáliai Királyság, Napóleonnal
az élén.
Gyapay Dénes [Változó Világ 49.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |