Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Kőkorszaki
halászok és vadászok Közvetlenül
a jégkorszak után a mai Finnország területén már éltek emberek. Halászok
és vadászok voltak. Hogy milyen nyelvcsoportba tartoztak, nem tudjuk;
kultúrájukat csak tárgyi bizonyítékok őrzik. Pattintott nyúzópengék,
jégvágók és nyíl-élek mellett maradtak agyagkorsó cserepek és fából,
csontból készült egyéb használati tárgyak. Vallásukra utalnak a sírhalmokban,
áldozóhelyeken hagyott agyag- és borostyánfigurák, valamint tópartok
sziklafalaira festett vadász- és csatajelenetek. Az állatfej formájú
kőbalták alapján arra lehet következtetni, hogy a jávorszarvas és a
medve fontos totemállatok lehettek. A
kőkorszaki emberek a Skandináviától Szibériáig húzódó övezetben,
a jégpáncél alól felszabadult területeken – kezdetben tundrán –
vadrénszarvasokra és vízimadarakra vadásztak. Egyes elméletek szerint
ők lehettek finnugor őseink és a mai lappok az ő egyenes ági leszármazottaik. A
finn törzsek Az
uráli nyelvcsalád szétválása az időszámítás előtti 36. század körül
kezdődött, amikor az északi tundrákra terjeszkedtek a szamojéd népek
ősei. Maradtak a finn-ugorok. Az ugorok, vagyis a magyarok, osztjákok és
vogulok ősei az i. e. 25. század körül szakadtak le. Az egyre
nyugatabbra került törzsek az i. e. 6. század táján elvesztették a
kapcsolataikat a Volga mentén letelepült mordvinokkal és
cseremiszekkel. A finn törzsek két irányból érkeztek a mai Finnország
területére: délkeletről, a mai Pétervár irányából, és délről,
a Finn-öböl túloldaláról, a mai Észtországból. Semmiféle
honfoglalás-jellegű eseményről nem beszélhetünk, hiszen a bevándorlás
viszonylag hosszú ideig, több száz évig tartott. A finn törzsek az időszámításunk
1. és 5. százada közötti időszakban fokozatosan északra szorították
a valamivel korábban keletről érkezett lappokat, akik a finnektől néhány
évszázaddal korábban leváltak és külön nyelvcsoporttá alakultak.
Abban az időben még nem tenyésztettek rénszarvasokat, hanem a vadrénszarvasokra
vadásztak és követték a csordák mozgását a téli és nyári legelők
között. Így egy-egy család megélhetéséhez nagy területekre volt szükség
és a lakott terület terjedése még erőszak nélkül is lehetetlenné
tette a lappok egzisztenciáját. A finn törzsek azonban nem csak kiszorították,
de keményen meg is adóztatták a lappokat; a középkorban, mikor még
pontos határok nem voltak, a vitás területeken élő lappok egyszerre
fizettek adót a norvégoknak, oroszoknak és finneknek illetve svédeknek.
Az adóeszköz általában prémes állat volt, de időközönként
rabszolga is. A finnek ekkor már földműveléssel is foglalkoztak. Szántóföldek
ugyan még nemigen voltak, de az erdőkben kivágták a fákat, hagyták a
földön kiszáradni, majd elégették és a hamuba vetettek. Árpa, rozs
és tarlórépa termelésére alkalmas ez a fajta földművelés, bőséges
a terméshozam, de csak az első két-három évben. Utána új tisztást
kellett égetni. Amikor az összes környékbeli erre alkalmas erdő (déli
lejtő stb.) már meg volt művelve, mentek tovább. A tisztást
viszonylag hamar benőtte a nyír meg a rezgőnyár, és kb. 30 év múlva
kezdődhetett elölről az egész. Az ilyen típusú földművelés rendkívül
munkaerő-igényes volt, ezért is éltek nagycsaládi háztartásokban. A
megélhetés komoly része azonban a vadászatból és halászatból származott. A
viking-korszak A
svéd vikingek – vagy ahogy az oroszok hívták őket: a varjágok – a
8. és 10. század közötti időszakban a Finn-öböl északi partját követve
hajóztak keletre, mivel az szigetekkel jobban védett útvonal, mint a nyílttengeri
déli part. Ahol a helyi lakosok túlerőben voltak, ott a varjágok
kereskedtek, de ahol fordított volt a helyzet, ott többnyire raboltak:
kellett a rabszolga-munkaerő a hajók vontatásához a Névától az Oka
és Kama folyókon keresztül a Dnyeperig és a Volgáig, és a szőke északi
leányok is keresett árunak számítottak Konstantinápolyban. A vikingek
emlékét a finn partokon sírhelyek, hajóroncsok és elrejtett kincsek
őrzik, melyek között arab ezüstpénzek és damaszkuszi fegyverkovácsok
által díszített kardok és csatabárdok is találhatók. A finnországi
svédajkú halásztelepülések egy részének eredete valószínűleg a
viking-korra vezethető vissza. Ahogy
a vikingek 850 és 1000 között fokozatosan áttértek a keresztény vallásra
és véget ért a kalandozások korszaka, helyüket részben átvették a
német Hanza-kereskedők. Régészeti ásatások során előkerült
leletek alapján arra lehet következtetni, hogy a tengerparti településeken
nem volt ismeretlen vallás a kereszténység s a lakosság egy része már
a 11. században fel is vette az új hitet. A
keresztes hadjáratok A
német lovagrendek térhódítása és előrenyomulása a Baltikumban arra
ösztönözte a svédeket, hogy a pápához forduljanak és engedélyt kérjenek
egy keleti hadjáratra a „pogányok és pravoszlávok” ellen. A finn törzsek
ekkor éppen egymás ellen hadakoztak a vadászterületek és a lappok adóztatási
jogai miatt. Birodalmat egyikük sem alkotott és nem voltak királyaik,
fejedelmeik. Az uralkodónál fontosabb személy volt a sámán. A
katolikus hittérítés hatására a nyugati finnek szinte szövetségesüknek
tekintették a svédeket, miközben az ország keleti felében élő karélok
az oroszokkal szövetkeztek és áttértek a pravoszláv hitre. Ennek
egyenes következménye, hogy 1155-ben a mai Turku közelében Erik svéd
király partraszállása nem ütközött ellenállásba. Erik magával
hozta az angol Henriket, akit a pápa engedélyével nyomban kinevezett a
birodalomhoz csatolt új keleti tartomány püspökévé. Az új püspök
hamarosan meg is szervezte az egyházi életet Turku környékén, de munkáját
félbeszakította hamarosan bekövetkezett mártírhalála. Ezzel a mai
Finnország jelentős területe a svéd király fennhatósága alá került. A
következő század elején tovább folytatódott a svédek előrenyomulása,
és Häme tartomány bekebelezése került sorra. A Birger gróf és Tamás
püspök vezette sereg megostromolta a hämeiek földvárait, majd amikor
a pogány finnek megadták magukat, rákényszerítették őket a keresztény
hitre. Häme meghódítása után Karéliában folytatódott a hadjárat,
míg szembe nem kerültek a novgorodiak fő seregével a Névánál, ahol
1240-ben nagy győzelmet aratott felettük a novgorodi Sándor fejedelem,
akit attól kezdve Alekszandr Nyevszkijnek hívtak. Svédország
és Novgorod között A
katolikus nyugat és a pravoszláv kelet közötti viszály nem szűnt meg
Häme svéd birodalomhoz csatolásával. Az 1242-ben a Peipusz-tó jegén
vívott csatát követően, ahol Alekszandr Nyevszkij legyőzte a német
lovagrendet, Novgorod komoly hatalmi tényezővé vált. Folytatódott a kölcsönös
ellenségeskedés, s olykor kisebb-nagyobb hadjáratokat szerveztek; a 13.
század végén például a karélok indítottak támadást egészen a mai
Stockholm környékéig és leégették Sigtuna városát. A kis létszámú
lakosság és a szerény méretű seregek miatt a hatalmas – szinte
lakatlan – erdőségek ellenőrzése lehetetlen volt. Ezért a „háborúk”
évtizedekig tarthattak, és mivel a központi hatalom képtelen volt megvédeni
a perifériákon élőket, azok nem igen engedelmeskedtek neki. Olykor a társadalom
egyetlen összetartó kapcsa a katolikus egyház volt. A
hatalom stabilizálása céljából a 13. század végén megkezdődött a
víziutakat ellenőrző várrendszer kiépítése. A várak építését két
tényező határozta meg: a védelmi igény és a rendelkezésre álló
munkaerő. Bár ismeretlen volt az európai feudalizmus és jobbágyrendszer,
a robot annál ismertebb volt: ezzel fizették a királyi adónak egy
jelentős részét. Így épültek fel a kővárak Turkuban, Kuusistóban,
Raaseporiban, Vyborgban és Hämeenlinnában. Az
első hivatalos határrendezés 1323-ban volt, amikor is egy Svédország
és Novgorod közötti békeszerződésben meghatározták a svéd
birodalom keleti határát. A
következő században kerültek sorra a dél-finnországi kőtemplomok és
uradalmak. Kb. 30 esztendő leforgása alatt több mint húsz gótikus kőtemplom
épült fel. Ez anyagilag és fizikailag egyaránt óriási erőfeszítés
volt az ország számára, hiszen lakosainak száma alig haladta meg a 300
000 főt. Ezeknek a kőtemplomoknak a többsége ma is működik. Finnország
gazdasági szerepe A
középkorban Finnországból vajat szállítottak Stockholmba. Húst és
halat, illetve gabonát nem volt érdemes szállítani, azt az uradalmakba
és várakba gyűjtötték és a katonaság élelmezésére használták.
A király és a főurak rendszeresen körbejárták a birodalmat és fölélték
a várakba összegyűjtött termésadókat. Az úri kíséretek útközbeni
elszállásolása és élelmezése, valamint egyik helyről a másikra történő
szállítása a parasztok feladata volt, és igen jelentős anyagi
megterhelésnek számított. Az igazi kincs azonban mégsem a mezőgazdasági
termék volt, hanem a szőrme. A hatalmas finn erdőkben prémes állatokra
vadásztak, és ezekkel a lappokat is megadóztatták. A prémes állatok
mellett keresett árucikk volt az aszalt hal. A mai Finnország területéről
az egész katolikus Európába vittek csukákat, ahol a sok böjt miatt a
jól elálló száraz halnak bőven volt piaca. Erre
az időre esik a Hanza térnyerése is a kereskedelemben, s ebből következően
fontos a városi polgárság kialakulásában betöltött meghatározó
szerepe. A Hanza az egész balti-tengeri térségben uralta a
kereskedelmet, s voltak idők, amikor azt is Lübeckben döntötték el,
hogy ki legyen a király Stockholmban vagy Koppenhágában. Juhani Houtari [Változó Világ 46.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |