Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Nem
mondunk nagy újdonságot, ha kijelentjük: Nap mint nap tapasztalhatjuk,
hogy "a Nagy Testvér", a politika kisebb-nagyobb mértékben újra
meg újra beleszól az életünkbe. Ezt mindenki kénytelen tudomásul
venni, még ha reakcióink érzelmi megnyilvánulásai nem is mindig
leplezhetőek. Talán nem nagy túlzás azt állítani, hogy az emberiség
- nagy általánosságban - egy határozott, éles határ vonal mentén két
részre osztható: egyesek politizálnak, mások szidják a politikusokat.
(Sőt, elszenvedik őket...-) Tisztelet a kivételeknek: akik a kettőt
egyszerre csinálják - nem úgy értve persze, hogy tisztelet azoknak az
egyes politikusoknak, akik más egyes politikusokat szidnak, hanem azoknak
, akik mernek elgondolkodni, és véleményt, sőt kritikát kialakítani
a politikai gyakorlattal kapcsolatban. Tudniillik a politikával van
valami alapvető, eleve tapasztalt probléma. Végső konklúzió, a probléma
gyökeres és végleges megoldása helyett - ez eddig még senkinek sem
sikerült - , próbáljuk az irodalomtörténet segítségével magát az
alapkérdést és annak időszerűségét megérteni. Ahogy
a festő a hegyeket a távoli síkról, a völgyeket pedig fentről veszi
szemügyre, ha hű képet kíván készíteni, úgy mi is a régmúltba
kalandozunk vissza: a reneszánsz irodalomba. Machiavelli, Castiglione és
Erasmus írásainak felhasználásával próbáljuk megközelíteni a
kezdeteket - természetesen a teljesség igénye nélkül. A
korszak ismert: Európa lázban ég, reformáció, hatalmi harcok mindenütt.
Itáliában vérre menő konfliktusok- egyháziak és világiak részéről
egyaránt. Intrikák, teljes bizalmatlanság és bizonytalanság, pusztítás.
Száműzetésben, ilyen körülmények között írja Niccolo Machiavelli
(1469 - 1527) A fejedelem című, megszületése óta megkérdőjelezett művét.
"Mert úgy szokott történni, hogy az olyan embernek, aki
mindenkihez jó akar lenni, gonoszok okozzák a vesztét. Ezért szükséges,
hogy a fejedelem hatalmának megóvása érdekében megtanuljon rossznak
lenni, és ezt a szükségnek megfelelően gyakorolja." - ez
Machiavelli alaptétele. Ezt a következőkben így részletezi: "Jó,
ha a fejedelmet egyaránt szeretik és félik, de ha csak az egyik lehetséges,
inkább tartsanak tőle, mint szeressék. Mivel az emberek hálátlanok,
gyávák és ingatagok, szeretetük csak addig tart, amíg egyéni érdekük
fűződik hozzá. A félelmet azonban a büntetéstől való rettegés
tartja fen, s ezért sokkal ritkábban lázadnak az ellen, akitől félnek,
mint aki megszerettette magát velük." Az
adott szó betartása és az őszinteség - Machiavelli szerint -
tiszteletre méltó ugyan, de igazán nagy dolgokat csak szószegő
emberek vittek véghez, más emberek eszén túljárva. Machiavelli
szerint ugyanis a törvény betartása révén az ember nem mindig
boldogulhat, éppen ezért az állati erőszaknak is teret kell engedni.
Dicsérendő a jámborság, emberség, hűség stb. erénye, de nem kell a
fejedelemnek ezekkel rendelkeznie, elég ha külsőleg annak mutatkozik. Sőt,
kifejezetten ártalmas lenne, ha minden jó meglenne benne, mert az meggátolná
őt a szabad cselekvésben. Machiavelli szerint tehát összefoglalva: a
legnagyobb uralkodói erény: "a hatalom kérlelhetetlen akarása és
az eléréséhez szükséges eszközök gyors és nem válogatós felismerése
" ill. felhasználása. (Szerb Antal) A
fentiekben úgy tűnhet, Machiavelli szinte különös gonddal próbált
erkölcstelenebbnél erkölcstelenebb ötleteket adni utódainak, vagy
mintha különös kéjérzés töltené el, ha hátborzongató dolgokkal
lepheti meg olvasóját. Azonban, ha Machiavellit kora maximálisan elítélte,
sőt a könyve a tiltottak listájára került, mégis megkockáztatható,
hogy ez a politikai mentalitás mintha gyakran ma is tapasztalható lenne.
Machiavelli ugyanakkor azt is mondja, hogy az erény kötelező, de nem
garantálható, hogy boldogságra vezet és eléri célját. A fejedelem,
"ne térjen le a jó útról szeszélyből, de tudjon rosszat
cselekedni szükségből." A szükséges rossz csak átmeneti eszköz,
mivel szükséges ugyan, de rossz. "Tettess, élj erőszakkal, de
tudd, hogy mit teszel és miért, s hogy ezek önmagukban rosszak." A
cél nem szentesíti az eszközt, erről még nem beszél, a bűn bűn
marad, az erény pedig erény. Azonban eszméi mögött a kor válságtudatát
átélő gondolkodás áll. A közösségi erkölcs lassú borulásával,
az addig megkérdőjelezhetetlen egyetemes etika léte megkérdőjelező kérdések
kereszttüzében áll. Gondolkodásában
nemcsak a közösségi erkölcs létezik, hanem a közösség újonnan
felismert értékrendje is. Tehát nem értéktelenség áll szemben az értékkel,
erénytelenség az erénnyel, hanem új értékek régi értékekkel.
Ilyen új értékek a siker, a társadalmi illetve állami cél megvalósulása,
a közjó vagy az alkotó kiteljesedése az alkotófolyamatban stb. A két
értékrend - és ez adja a fő ellentmodást - közel azonos súllyal
vesz részt az élet gyakorlatában. Következésképpen az etikai
magatartást a kockázatvállalás jellemzi: nem jó és rossz, hanem
kisebb vagy nagyobb rossz, illetve jó és kevésbé jó között kell választani.
Az etikai értékrend tehát alapvetően paradox és relatív. Korábban
is létezett erkölcstelenség, de ekkor vált kimondottá, elfogadottá
és idővel majdhogynem kötelező érvényűvé a társadalmi közéletben
.Az erkölcs persze nem szünt meg létezni, de gyakorlatilag levált a társadalmi
élet bizonyos részeiről. Talán
sejthetjük, hogy az imént sarkítottan és nagy vonalakkal vázolt
folyamat hová is fog vezetni. Előbb azonban érdemes pár szót
vesztegtni a kor alapkérdésének másfajta megválaszolására is. Arra
a kérdésre, hogy van-e egyetemes erkölcs. A pragmatikus vagy realista válasz
mellett a másik fő válaszadási kísérletet az irodalomtudomány összefoglalóan
utópiáknak nevezi. A két legfontosabb idetartozó szerző Rotterdami
Erasmus (1469-1536) és Baldassace Castiglione (1478-1524). Erasmus
A keresztény fejedelem rendeltetése című munkáját, melyet Károly
hercegnek, a későbbi V. Károly császárnak ajánlott, lényegében a következő
idézet foglalja össze:"Az állam igazgatásában a fejedelemnek
csak egyetlen dologra kell figyelmeznie, mégpedig a köz hasznára, mellőzve
minden egyéni érdeket ...". Machiavelli hez viszonyítva a különbség
óriási. A fejedelem személyét illetőleg legfontosabb a megfelelő
lelki alkat. Ez Erasmus gondolkodása szerint méltóságot, alázatot, bölcsességet
jelent. A legfőbb jó az erény, amely Krisztus tanításában jelenik
meg legkézzelfoghatóbban. A jó fejedelem borzong minden aljasságtól,
s az igazságot még országa védelmében sem sérti meg. Nyilvános és
folyamatos példaadásával népe tanítója. Jó hírnévre törekvésének
egyetlen elv a mozgatója: "légy olyan, amilyennek akarod, hogy
mondjanak". A fejedelem munkája nem más mint szolgálat, s az igazi
fejedelem Isten képmása. El
kell ismerni, hogy Erasmus igyekszik a kor akkori állapotából
kiindulni, de gyakorlati szempontból a problémákra nem tud kielégítő
megoldást találni. Gondolatait, mely szerint "a természet szerint
mindenki szabadnak született" és a "szabad államban a szólás
is legyen szabad" csak később, a XVIII. században tudják
gyakorlatilag is felhasználni. A
harmadik, itt tárgyalt válaszadási kísérlet Castiglione Az udvari
ember című munkája. Könyve dialóus arról, hogy milyennek kell lennie
a tökéletes udvari embernek, akit a középkori lovagi vonások
jellemeznek, előkelő, bátor harcos, elsőrangú férfi, a hölgyek
nemes tisztelője, kitűnő táncos, énekes és festő, és magasan művelt
tudós. Castiglione az udvari ember alakjával egy követendő ideált
mutat fel, akinek azonban nem a jártassága az igazán fontos, hanem
megfelelő pillanatban annak a látszata. Alapvonása a báj, a csinosság
és a könnyedség, amely révén úgy tűnhet, mindent félkézzel visz véghez,
és sohasem tesz különleges erőfeszítést semmiért. Tökéletességéhez
hozzátartozik a hanyag tökéletlenség és a megjátszott nemtörődömség.
Ez az életforma lassan hivatássá, szakmává válik, és nem véletlen,
hogy mikor kiszorul az udvarból, új bázist keresve, "újságírónak",
a közérdek szolgálatába áll. Ez az utolsó kísérlet az individuális
egyéniség és a társadalmi szerep végső és teljes különválása
ellen folytatott harcban. Ezután az emberi személyiség a politikai
gyakorlatban végleg szétesik a látszatra és a valóságra. Ritka kivételektől
eltekintve, e kettő nem találkozik többé és sohasem egyesül újra. Mindhárom
kísérlet arra irányult, hogy választ adhasson az általános válság
érzésére. Ezt a folytonos hiányérzet, sóvárgás és belső
nyugtalanság jellemezte. A szellemi válság következményeként az
udvari ember végleg politikussá vált. A politikusnak pedig nincs igazi,
szilárd világképe, sőt sokszor még tartalma sem. Az újonnan létrejövő
politikai réteg megtanulja saját nyelvét, mellyel leplezni igyekszik szándékát,
hisz az igazság és a közjó nevében önző célokat melenget. Az eddig
főleg titkos politikai eljárásokat legitimizálják, s míg a XVII. században
csak a fejedelem kaphat felmentést a törvény és erkölcs hatálya alól,
addig a XVIII. századra teljesen eltűnik a különbségtétel. Manapság
azonban még a végállomáson is túl jutottunk: a politika mentes minden
önfejlesztéstől és tökéletesítési szándéktól. A politika
maradjon olyan, amilyen: ne legyen jobb vagy erényesebb, de még
praktikus módszereiben sem kell feltétlenül tökéletesednie. A fő
szempont: az érdek.
xxx [Magyarországi Evangélikus Egyház] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |