Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
PHARE meghatározása, kedvezményezettjeinek köre, a támogatás nagysága Az
Európai Közösségek 1989. évi döntésének értelmében hozták létre
a PHARE- programot (franciául: Pologne, Hongrie: Action pour la
Reconstruction Economique, Lengyelország, Magyarország: támogatás a
gazdaság átalakításához), amelynek Magyarország kezdettől fogva,
tehát az 1990-es indulás óta kedvezményezettje A program létrehozásának
dátuma, a francia forradalom kétszáz éves évfordulója jelképes értékű.
A program olyan segítségnyújtási együttműködés, amelynek eredeti célja
a piacgazdaság és a demokratikus társadalmi berendezkedés létrehozása
és megerősítése a közép- és kelet-európai országokban, az Európai
Közösségek által nyújtott vissza nem térítendő támogatások révén.
A program alapfilozófiájának változatlansága mellett, a PHARE-támogatás
hangsúlya az Európai Közösségekkel társulási megállapodást aláíró
közép-európai országok esetében 1995-től az európai integrációra
való felkészülés elősegítésére helyeződött. Az
1989. évi döntés értelmében a PHARE első kedvezményezettjei
Magyarország és Lengyelország voltak. A térségben bekövetkezett történelmi
eseményekkel párhuzamosan bővült (illetve esetenként szűkült) a
kedvezményezett országok köre. 1990 végére a programot kiterjesztették
Csehszlovákiára (később értelemszerűen Csehországra és Szlovákiára),
Bulgáriára, Jugoszláviára és az NDK-ra. (Az utóbbi két ország alig
egy évig volt a program kedvezményezettje, az NDK a német egyesüléssel
került ki a körből, Jugoszlávia kedvezményezett státuszát pedig a háborús
események miatt függesztették fel.) 1991-ben Románia és Albánia,
1992-ben a balti államok és Szlovénia vált kedvezményezetté.
1994-ben volt a program utolsó bővítése, Macedónia,
Bosznia-Hercegovina és Horvátország részvételével. (Horvátország
kedvezményezett státuszát 1995-ben felfüggesztették.) A
PHARE jelenleg a legnagyobb közép-európai pénzügyi támogatási eszköz.
A program támogatásának teljes összege meghaladja az évi 1 milliárd
ECU-t (eurót). Ebből Magyarország részesedése arányban áll az ország
népességével, éves átlagban közel 100 millió ECU-t (eurót) tesz
ki.
A
PHARE-program típusai A
PHARE támogatási rendszere a prioritások meghatározása, a programok végrehajtása,
illetve a résztvevő országok számának szempontjából többféle
programot ismer. A támogatások túlnyomó részét képezik az ún.
nemzeti programok, amelyeket az egyes országok kormányai és az Európai
Bizottság közötti megállapodás rögzít. Vannak azonban olyan
programok is, amelyek több országot érintenek. (Ilyenek jellemzően
egyes környezetvédelmi, közlekedési, energetikai programok.) Ezeket a
több országra kiterjedő programokat 1995-ig regionális programoknak hívták,
azt követően "Multicountry Programmes" néven ismertek. A több
országra kiterjedő programokat a kedvezményezett országok koordinátorai
és az Európai Bizottság együttesen alakítják ki. Végrehajtásukat a
Bizottság és az egyes programokért felelős, szektoronként más-más
kedvezményezett országban működő koordinációs irodák végzik. 1994-től
támogat a PHARE határ menti együttműködéseket, alapvetően az Unió
és a kedvezményezett országok közös határszakaszain. Magyarország
esetében az első határ menti együttműködési program
1995-ben indult, Ausztria taggá válását követően. Az ennek
feltételeit meghatározó osztrák-magyar keretmegállapodás rögzíti,
hogy az osztrák oldalon az Unió INTER-REG elnevezésű kezdeményezéséből,
illetőleg a magyar oldalon a PHARE-programból finanszírozandó együttműködés
milyen szektorokat, illetőleg milyen földrajzi területeket fed le. A
határ menti együttműködés a magyar oldalon Győr-Moson-Sopron és Vas
megyére terjed ki. Az együttműködés területei: a határ menti
infrastrukturális fejlesztések, a regionális fejlesztés, a környezetvédelem,
az emberi erőforrások fejlesztése, az ipari együttműködések, a
kutatás és fejlesztés, valamint a turizmus fellendítése. Nagyon szerény
költségvetéssel ugyan, de 1995-96 folyamán kidolgoztak egy
magyar-osztrák-szlovén, egy magyar-osztrák-szlovák, valamint egy
magyar-román határ menti együttműködési programot is. Végül
léteznek olyan PHARE-programok is, amelyeket közvetlenül az Európai
Bizottság határoz el, és közvetlenül a Bizottság vagy valamelyik uniós
intézmény hajt végre, központosított módon. Ezek az ún. horizontális
programok.
A
program magyarországi működése és hazai intézményrendszere A
PHARE együttműködési alapelveiről 1990-ben döntöttek az Európai Közösségek
Bizottsága és a magyar kormány képviselői. Ennek alapján a segélyezési
mechanizmus az EK intézményei és a magyar kormányzati szervek között
működik. A program magyarországi működésére a minisztériumok közötti
egyeztetésen alapuló központi koordináció jellemző. A központi
koordináció felelős a nemzeti programok éves célkitűzéseit magában
foglaló dokumentumoknak (az Európai Bizottsággal közösen történő)
létrehozásáért, míg a programok végrehajtását alapvetően az illetékes
szakminisztériumok végzik. 1995 óta az évekre lebontott prioritásokat
egy úgynevezett nemzeti akcióprogramban rögzítik. 1995-től
a PHARE végrehajtása decentralizált módon történik. Ez azt jelenti,
hogy az Európai Bizottság brüsszeli központja egyre kisebb mértékben
vesz részt a programok végrehajtásában. A központi döntések helyett
az Európai Bizottság Budapesti Képviselete hagyja jóvá a projektek
dossziéit, ellenőrzi a tendereket, a kifizetéseket. 1998-ban előkészületek
történtek a program végrehajtásának további decentralizációjára,
azaz a projekteknek a kedvezményezett intézmények általi önálló végrehajtására.
Magyar részről emellett a PHARE központi koordinálását 1998 óta a
Miniszterelnöki Hivatal apparátusa végzi, külön ezzel a feladattal
megbízott tárca nélküli miniszter irányításával. Minderre
azért volt szükség, mert rendkívül sok bírálat érte a
PHARE-programot a túlzott bürokratikus eljárási rendje miatt, ami
sokszor ahhoz is vezetett, hogy egyes források végül befagytak, azaz
nem sikerült elkölteni a rendelkezésre álló pénzeszközöket. Problémát
okozott sok esetben az is, hogy nem állt rendelkezésre az előírt 50 százalékos
hazai társfinanszírozás forrása, ami végül is a hazai fogadókészség
gátjává vált. A
programok kisebb része pályázati alapon működik, nagyobb részük központi
vagy regionális projektek megvalósítását jelenti. Ez utóbbiak
kivitelezőit minden esetben versenytárgyalás útján választják ki. A
programok végső kedvezményezettjeinek széles köre kiterjed kormányzati
intézményekre, önkormányzatokra, alapítványokra, tanintézményekre,
kisvállalkozókra stb.
A
PHARE célkitűzései 1990 és 1997 között A
PHARE 1990 és 1997 között a gazdasági szerkezetátalakítást segítő
programból az európai integrációs célokat szolgáló együttműködéssé
vált. Magyarországon a PHARE a működésének első éveiben az ipari
és mezőgazdasági szerkezetátalakítási és privatizációs
programokat, a vállalkozásfejlesztést, a környezetvédelmet és a felsőoktatási
együttműködést (TEMPUS-program) támogatta kiemelt módon. 1992-től a
foglalkoztatási helyzet romlásával párhuzamosan kapott nagyobb teret
az emberi erőforrások fejlesztése, a munkaerőpiaci programok támogatása.
A tagállamok állam- és kormányfőinek 1993. évi koppenhágai csúcstalálkozóját
követően vált lehetségessé 1994-től az infrastruktúra-fejlesztési
programok társfinanszírozása. A koppenhágai döntés értelmében
lehetőség nyílt arra, hogy a PHARE a kormányzati hozzájárulást meg
nem haladó mértékben, a PHARE teljes költségvetésének legfeljebb 15
százalékáig társfinanszírozzon egy adott infrastruktúra-fejlesztési
projektet, amennyiben annak legfőbb hitelezője egy nemzetközi pénzintézet. A
PHARE működése során az eddigi legjelentősebb változást az EU 1994.
decemberi csúcstalálkozója hozta. Az Essenben elfogadott döntések értelmében
a PHARE az előcsatlakozási stratégia fő pénzügyi együttműködési
eszközévé vált. A program célkitűzései között kiemelt szerepet
kapott a társult közép- és kelet-európai országok integrációs felkészülésének
elősegítése, a majdani tagsághoz szükséges feltételek megteremtésének
támogatása. Lehetőség nyílt a beruházásorientált programok
fokozottabb támogatására: a PHARE teljes költségvetéséből a
fizikai infrastruktúrát fejlesztő projektek társfinanszírozására
felhasználahtó koppenhágai 15 százalékos felső határt 25 százalékra
emelték. Ezzel párhuzamosan csökkent a szakértői megbízások jelentősége.
Szintén az esseni csúcstalálkozó érdeme, hogy az EU politikai kötelezettséget
vállalt a program középtávú (az 1995-99-es időszakra szóló)
finanszírozásának biztosítására. Ezzel lehetővé vált, hogy a
kedvezményezett országok középtávon számolhassanak a PHARE forrásaival,
és megvalósulhasson a programok középtávú tervezése. A
PHARE újabb lendületet az 1997 márciusában elfogadott, 1998-99-re
vonatkozó új irányelvekkel kapott. Az irányelvekben megerősítették,
hogy a program fő célkitűzése a tíz társult közép-európai ország
esetében azok integrációs felkészítésének elősegítése: a PHARE a
csatlakozás által vezérelt programmá vált. Az új megközelítés szükségessé
tette a PHARE prioritásainak koncentrálását is. Ennek szellemében az
1997. évi irányelvek két fő prioritást határoztak meg: az intézményfejlesztés
és a beruházások támogatását. A program költségvetésének hozzávetőleg
30 százalékát az előbbi, 70 százalékát az utóbbi célkitűzésre
kell fordítani. Az
intézményfejlesztési célkitűzések keretében a PHARE támogatásainak
az adott ország intézményrendszerét úgy kell megerősíteniük, hogy
az képes legyen a közösségi vívmányok átvételére és alkalmazására.
Az intézményfejlesztés megvalósításának eszköze lehet, hogy a tagállamok
átadják a közösségi vívmányok alkalmazásában felhalmozott
ismereteiket. A tagállam és a kedvezményezett ország hatóságai közötti
ilyen együttműködést twinningnek nevezik. Az intézményfejlesztés
legfőbb területei: a közigazgatás kapacitásának növelése a közösségi
vívmányok átvételére és alkalmazására; a strukturális és regionális
fejlesztési politikák keretében az előre jelezhető támogatások
megfelelő felhasználására történő felkészülés; a bel- és igazságügyi
együttműködésben, valamint a közösségi programokban való részvétel. A beruházások támogatását a PHARE irányelvei széles értelemben határozzák meg. Ide tartoznak a fizikai infrastruktúra fejlesztését célzó programok mellett a szellemi tőke gyarapodását szolgáló projektek is. A támogatandó programok közös célkitűzése, hogy azoknak közvetlenül elő kell segíteniük az adott ország felzárkózását a közösségi vívmányokban meghatározott normák és szabályozások átvételére. Az együttműködés területei a következők: a transzeurópai hálózatok kiterjesztését szolgáló - közlekedési, távközlési és energetikai - infrastruktúra-fejlesztési projektek társfinanszírozása, a környezetvédelem, a regionális fejlesztés, a határ menti együttműködések, az ipari szerkezetátalakítás, a kis- és középvállalkozások támogatása, valamint a termékminőség fejlesztése. A
PHARE és az integrációs folyamat új szakasza (1998) 1998-tól
a PHARE működése és célkitűzéseinek meghatározása új kereteket
kapott: megszülettek a csatlakozási kérelmet beadott társult országokról
kialakított első bizottsági országvélemények, elkészült az ezeket
is tartalmazó Agenda 2000 című dokumentumcsomag, 1997 decemberében a
luxemburgi csúcstalálkozón kijelölték a kibővítés első körébe
kerülő országokat, 1998 márciusában létrehozták a Csatlakozási
Partnerséget, valamint megindult a kibővítési folyamat. Ezek a
dokumentumok, illetve fórumok ismételten megerősítették, hogy a PHARE
program a csatlakozás előtti időszak legfőbb pénzügyi támogatási
eszköze. Az
Agenda 2000-ben az Európai Bizottság a 2000-től 2006-ig terjedő időszakra
évente 1,5 milliárd ECU-t javasol PHARE-támogatásokra biztosítani. A
PHARE, mint fő támogatási forma mellett további két új, 2000-től
induló támogatási eszközre is javaslatot tett az Európai Bizottság:
egy strukturális támogatást nyújtó eszközre (az ISPA, amely a
jelenlegi Kohéziós Alap mintájára működik a közlekedési
infrastruktúra fejlesztése és a környezetvédelem terén), valamint
egy mezőgazdasági támogatást biztosító mechanizmusra (a SAPARD). A
PHARE-program prioritásait 1998-tól a csatlakozási felkészülésnek alárendelve
határozzák meg. A csatlakozási felkészülés feladatait a Csatlakozási
Partnerség című dokumentumba foglalta az Európai Unió, országonként
külön-külön. Ezek a dokumentumok a közösségi vívmányok részét képezik,
nem kétoldalú megállapodások. A Csatlakozási Partnerség a Bizottság
által készített országvéleményben rögzített felkészülési
feladatokat rendszerezi, rövid és középtávú célkitűzéseket
fogalmazva meg. A Csatlakozási Partnerség iránymutatóul szolgál a jelölt
országok számára a közösségi vívmányok átvételére irányuló
nemzeti programjuk (angolul: National Programme for the Adoption of the
Acquis) összeállításához is. Ez utóbbi dokumentumban a jelöltek részletesen
kidolgozzák, hogy mikor veszik át, illetve mikortól alkalmazzák a közösségi
vívmányokat. Az Unió részéről a Csatlakozási Partnerségben
megfogalmazottakat így kiegészíti a jelölteknek a közösségi vívmányok
átvételére irányuló programja. A PHARE célkitűzéseinek meghatározását
1998-tól a két dokumentum alapján végzi el a kedvezményezett ország
nemzeti koordinációja és az Európai Bizottság. Ezzel megvalósul az
az elv, hogy a prioritásokat a csatlakozás igényeinek figyelembevételével
határozzák meg.
A
PHARE-program 2000 után A
Berlinben elfogadott Agenda 2000 ugyan létrehozta az ISPA-t és a
SAPARD-ot, mint az előcsatlakozás pénzügyi támogatását biztosító
forrásokat, de továbbra is a PHARE-program marad a csatlakozásra való
felkészülés átfogó támogatója a nemzeti, valamint a határon átnyúló
és több országot érintő programok révén. A
PHARE-program átfogó céljai 2000 után:
Ennek
része az az előírás, amely a minimális projektnagyságot 2 millió
euróban határozza meg, és
amely szerint csak a végrehajtásra teljesen előkészített projektek
kaphatnak támogatást. A
PHARE-program két fő területe a jövőben az intézményfejlesztés és
a beruházás-finanszírozás lesz. Az előbbi a pénzeszközök 30, az utóbbi
azok 70 százalékát teheti ki. Az intézményfejlesztés keretében
lehetőség van szervezetfejlesztési, stratégiai felkészülési, emberi
erőforrás-fejlesztési és végrehajtó kapacitás-növelési projektek
finanszírozására. A beruházás-finanszírozás egyrészt a közösségi
jog és szabályozás átvételéhez közvetlenül kapcsolódó fejlesztések
támogatását jelenti, másrészt azon gazdasági és társadalmi kohéziót
erősítő intézkedések finanszírozására szolgál, amelyek az Európai
Regionális Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap keretében
megvalósuló fejlesztések előfutárainak tekinthetők. Mindez például
az EU-szabványoknak és előírásoknak való megfelelés, a területfejlesztés
és a kis- és középvállalatok horizontális eszközökkel történő támogatását
jelenti. Az
ISPA- illetve SAPARD-programmal való átfedések elkerülése végett a
PHARE nem fog közlekedési, környezetvédelmi vagy mezőgazdasági
projekteket támogatni, kivéve ha a fenti ágazatokhoz tartozó fejlesztések
az adott regionális fejlesztési programok nélkülözhetetlen részét képezik.
A tervezet szerint ebben az esetben a PHARE által támogatott projektnek
kisebbnek kell lennie, mint az ISPA- programban minimálisan meghatározott
projekt nagyság, azaz 5 millió euró (mintegy 1,3 milliárd forint). A
PHARE-források felhasználásához minden csatlakozó országnak el kell
készítenie egy előzetes Nemzeti Fejlesztési Tervet, amelynek
tartalmaznia kell:
Az
Európai Bizottság irányelvei szerint a PHARE-program keretében
rendelkezésre álló korlátozott forrás megfelelő hasznosulása érdekében
a területfejlesztési PHARE-támogatások csak korlátozott számú célrégió
támogatására fognak koncentrálni. A PHARE a kiválasztott régiókban
az előzetes Nemzeti Területfejlesztési Tervben meghatározott prioritásokra
koncentrál és megfelel a strukturális alapok l. számú célkitűzésére
vonatkozó támogatási elveknek. A
támogatásra javasolt régiókat a csatlakozásra váró ország választja
ki. A kiválasztásnak objektív kritériumokon kell alapulnia,
tekintettel mind az országon belüli kohézió erősítésére, mind a
csatlakozásra váró ország és az Európai Unió közötti különbségek
csökkentésére. A
célrégiókon belül a PHARE-program azokat az intézkedéseket fogja támogatni,
amelyek megfelelnek az alábbi célkitűzéseknek:
Az
EU 1. számú célkitűzésénél alkalmazott gyakorlatnak megfelelően a
PHARE hozzájárulhat nemzeti támogatási konstrukciókhoz (például költségvetési
támogatásokhoz, hitelekhez). A PHARE többek között támogathat tréningeket,
társintézményi együttműködést (twinning), tanácsadást, eszközbeszerzéseket,
építési tevékenységeket és nemzeti támogatási konstrukciók társfinanszírozását.
Mindez nagyban segítheti az emberi erőforrás, valamint a termelő
szektor fejlesztését. A
projekteknek világos tartalmúnak kell lenniük, és csak akkor
javasolhatók támogatásra, amikor végrehajtásra teljesen készen állnak.
A vállalkozási tendereljárást igénylő projekteknél a Bizottság
csak akkor javasolja a támogatás jóváhagyását, ha a projekt készen
áll a tendereztetésre abban a pillanatban, amikor az Európai Bizottság
pénzügyi döntése megszületik. Ahol az érett projektek hiányában
nem lehet a forrásokat felhasználni, onnan elvonásra kerülnek a
PHARE-források más célokra. Azt
az elvet, amely szerint a minimális projektméret 2 millió euró lesz,
rugalmasan fogja kezelni a Bizottság a határon átnyúló együttműködési
projektek esetén és néhány más kivételes esetben is. Az
irányelvek 2002 decembere előtt felülvizsgálatra kerülnek és a
csatlakozási folyamat függvényében módosulhatnak. Hetényi Géza és mások [Változó Világ 42.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |