Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
ISPA (angolul: Instrument for Structural Policies for Pre-Accession)
kialakítására a Kohéziós Alap mintájára, jogilag az EK Szerződés
235. cikkére alapozva tett javaslatot a Bizottság. Az ISPA-támogatásból
2000-2006 között nyílik lehetőség tíz tagjelölt ország (Ciprus és
Málta nem részesül belőle) részére. Az ebben az időszakban az
EU-hoz csatlakozó tagjelölt országok a támogatástól csatlakozásuk
időpontjában elesnek, s az így felszabaduló összegek a még nem
csatlakozott országok között kerülnek felosztásra. Az ISPA-forrás
1999-es árakon számolva évente 1,04 milliárd eurót tesz ki. Az összeg
tagjelölt országok közötti felosztásának három kritériuma van: az
összlakosság, az egy főre jutó GDP (vásárlóerő paritáson számolva)
és az adott ország területe. Figyelembe veszik azonban azt is, hogy egy
adott ország fejlettségét tekintve mennyire van rászorulva a támogatásra,
illetve a későbbiekben azt is, hogy a korábbi években milyen eredményességgel
használta fel az ISPA-forrásokat. Az
ISPA-források várható megoszlása a tagjelöltek között:
Az
ISPA által támogatott projekteknek hozzá kell járulniuk a Csatlakozási
Partnerségben, illetve a közösségi vívmányok átvételéről szóló
nemzeti programban foglalt célok teljesítéséhez, meg kell felelniük
az Európai Megállapodás előírásainak, beleértve az állami támogatásokra
vonatkozó végrehajtási szabályokat is. A Közösség nagy hangsúlyt kíván
fordítani arra is, hogy megakadályozza a különböző támogatási formák
(PHARE, ISPA, SAPARD) közötti átfedéseket. Az
ISPA forrásaiból két típusú projekt finanszírozható:
Az
ISPA folyósításakor egy-egy projekt esetében a Közösség a költségek
85 százalékig vállalja a finanszírozást. Emellett lehetőség van egyéb
pénzügyi források igénybevételére is, elsősorban az EBRD, az EIB
vagy a Világbank jöhet szóba. A közösségi finanszírozási arány
azonban csak a nemzeti költségvetési, illetve önkormányzati kiadásokra
vonatkozik, az egyéb pénzügyi forrásokra nem. Az ISPA továbbá elsősorban
a legalább 5 millió euró értéket meghaladó projektek finanszírozását
részesíti előnyben. A
projektek megvalósítását előkészítő és támogató tanulmányok,
technikai segítségnyújtás esetében a közösségi finanszírozás részaránya
100 százalék is lehet, ezek azonban az ISPA forrásainak összesen
legfeljebb 2 százalékát tehetik ki. Az ISPA által finanszírozott intézkedésekről
a Bizottság dönt, míg a pályázatokat a kedvezményezett országok
terjesztik be. A kedvezményezett országoknak 2000. január elsejéig fel
kellett állítaniuk egy működtetési és ellenőrzési rendszert. Az
ISPA végrehajtását egy Tanácsadó Bizottság felügyeli, melynek
tagjai a Bizottság és a kedvezményezett ország képviselői, elnöke a
Bizottság képviselője. Miután
az ISPA-t a kohéziós alap mintájára hozták létre, így ennek keretei
között a strukturális alapok által támogatott 1. célkitűzés jellegű
támogatás, komplex regionális fejlesztés nem jelenhet meg. Az ahhoz
való fokozatos közelítésnek továbbra is a PHARE-program marad az eszköze. Az
ISPA kohéziós alap jellege révén megfelelő eszköz lehet arra, hogy a
hazai végrehajtó (és ellenőrző) hatóságok megismerjék és
alkalmazzák a kohéziós alap finanszírozási és végrehajtási
gyakorlatát. Az ISPA-források igénybevételéhez minden tagjelölt országnak
létre kell hoznia legkésőbb 2002 elejéig a megfelelő intézményeket,
amelyek a projektek végrehajtásához, ellenőrzéséhez és utólagos értékeléséhez
szükségesek. Ilyenek például azok a kifizető ügynökségek,
amelyeken keresztül a pénzügyi transzferek megvalósulnak. Az ellenőrzést
és az utólagos értékelést az adott ország és az Unió közösen végzi
egy a Bizottság, a tagállamok és az érintett ország képviselőiből
álló tanácsadó bizottság közreműködésével. Az
ISPA-keretből rendelkezésre álló évi 1,04 milliárd euróból
Magyarország részaránya - a 7-10 százalékos, azaz 70 és 100 millió
euró közötti sávon belül - becslésünk szerint mintegy 86-88 millió
euró körül alakulhat, itt azonban figyelembe kell venni azt, hogy ha
egyes országok nem képesek megfelelő projektek kialakításával és
lebonyolításával felhasználni a nekik jutó összeget, akkor arra a támogatási
keretre a többiek igényt tarthatnak. Ezért ez az összeg módosulhat
annak fényében, hogy Magyarország, illetve a többi kedvezményezett állam
mennyire hatékonyan tudja igénybe venni az ISPA-forrásokat, azaz milyen
projekteket tud beterjeszteni. 2000
elejéig Magyarország hivatalosan 5 közlekedési és 2 környezetvédelmi
projekttervezetet adott át a Bizottságnak. Ezek a következők:
A
rendelkezésre álló ISPA-források hatékony és maradéktalan kihasználásához
még további projektek elkészítésére és átadására van szükség,
amelyek között várhatóan olyan rendkívüli horderejű és költségigényűek
fognak szerepelni, mint például a budapesti szennyvíztisztító megépítése. Hetényi Géza és mások [Változó Világ 42.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |