Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Jelen cikk a modern bioetika nézőpontjából
vizsgálja meg az új egészségügyi törvény releváns részeit. Ez
megmagyarázza azt, hogy bizonyos - a bioetika szempontjából kevésbé
érzékeny - területek miért nem kerülnek tárgyalásra. A cikkben a törvénytervezet
fejezeteinek sorrendjében fogok haladni, megőrizve így annak logikáját. AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁSHOZ
VALÓ JOG Számos fontos jogot deklarál
a törvénytervezet, mely korszerű és modern szemléletű.
Problematikusnak tűnik azonban a 6. § (1): "Sürgős szükség esetén
az életmentő, illetve a súlyos vagy maradandó egészségkárosodás
megelőzését biztosító ellátás nem korlátozható." Ez a szűkítés nehezen
fogadható el. Mivel a törvénytervezet a sürgős szükség fogalmát úgy
definiálja, hogy az "az egészségi állapotban bekövetkezett olyan
változás, amelynek következtében azonnali egészségügyi ellátás hiányában
a beteg közvetlen életveszélybe kerülne, illetve súlyos vagy maradandó
egészségkárosodást szenvedne;" ezért a 6. § (1) voltaképpen
azt jelenti, hogy sürgős szükség esetén a betegnek joga van a sürgős
szükség megszüntetését biztosító ellátáshoz, s ez a joga nem korlátozható.
Ebből azonban az következik, hogy nem sürgős szükség esetén korlátozható
lenne az orvosi ellátáshoz való hozzáférés, s még a beteg számára
sürgős szükségnek tűnő esetben is elvben lehetőség lenne arra,
hogy az utólag indokolatlannak bizonyult orvoshoz fordulást esetleg
szankcionálják (például megfizettessék a beteggel). Ez azonban hosszú
távon korlátozná őt az orvoshoz fordulásban, hiszen ha kiderül, hogy
az ellátás nem volt életmentő, illetve súlyos vagy maradandó egészségkárosodás
megelőzését szolgáló, akkor az esetleges utólagos fizetési kötelezettség
habozásra késztetné az orvoshoz fordulni akaró beteget, aki esetleg
nem tudja eldönteni, hogy esetében a sürgős szükség esete fennáll-e
vagy sem. Az orvossal való első találkozáskor a betegnek sokszor nem
kezelésre, hanem információra van szüksége, arra, hogy állapota felől
megnyugtassák, aggodalmait eloszlassák, vagy ellenkezőleg: felhívják
a figyelmét a sürgős beavatkozás szükségességére. Így az első
orvos-beteg találkozást - akár sürgős szükség esete áll fenn, akár
nem - semmilyen módon nem szabad korlátozni, mert ellenkező esetben
arra kényszerítenénk a beteget, hogy maga diagnosztizálja betegségét,
s maga döntse el, szüksége van-e sürgős orvosi kezelésre vagy sem.
Ezért e törvényhelyen elég lenne annyit deklarálni, hogy az első
orvosi vizsgálat igénybevétele semmilyen módon nem korlátozható. (1) 7. § (1) "Minden
betegnek joga van - az egészségbiztosítási rendszer keretében, térítési
díj ellenében vagy térítésmentesen - az egészségi állapota által
indokolt, megfelelő, folyamatosan hozzáférhető és megkülönböztetés
nélküli egészségügyi ellátáshoz." Ez a paragrafus lehetővé
teszi, hogy a beteg megfelelő egészségügyi ellátáshoz esetleg csak térítési
díj ellenében jusson. Ez elfogadhatatlan. Ma már széles körben
elfogadott alapelv, hogy megfelelő szintű egészségügyi ellátáshoz
mindenkinek joga van, fizetőképességtől függetlenül. Természetesen
azt, hogy egy országban hogyan határozzák meg pontosan a "megfelelő
szintű" ellátás fogalmát, befolyásolja az adott ország gazdasági
fejlettsége, anyagi lehetőségei. Ez azonban nem változtat azon a
fontos kötelességen, hogy a gazdasági fejlettség által felállított
korlátok szerint értelmezett megfelelő szintű egészségügyi ellátásra
minden betegnek joga van, fizetőképességtől függetlenül. A megfelelő
szintű egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás a legalapvetőbb
betegjog, s egyben minden más betegjog alapja, hiszen a betegnek először
hozzá kell jutnia az egészségügyi ellátáshoz, hogy annak során azután
egyéb jogai is lehessenek. Így ezen legalapvetőbb betegjog el nem ismerése
egy betegjogi fejezet keretében nem elfogadható. A törvénytervezet ehelyütt
nem tesz említést két fontos jogról, melyek az utóbbi időben egyre
gyakrabban kerülnek említésre. Az egyik a betegek joga a közös képviseletre
az egészségügy minden olyan szintjén, ahol egészségügyi ellátásukat
érintő kérdésekben döntenek (például egészségügyi prioritások
megfogalmazásánál, szolgáltatások értékelésénél stb.). Ez a WHO
Európai Betegjogi Deklarációja által javasolt fontos követelmény.
(2) A másik annak leszögezése
lenne, hogy minden orvos felelős azért, hogy intézményében, munkahelyén
az egészségügyi ellátás megfelelő színvonalon történjen, vagyis
ez a minőségbiztosításért való felelősség deklarálása lenne. Ez
az Orvosok Világszövetsége revideált Lisszaboni Betegjogi Deklarációjának
fontos új eleme. (3) AZ EMBERI MÉLTÓSÁGHOZ VALÓ
JOG Az itt szereplő 6 bekezdés lényeges,
de számos modern betegjog, amely elismerése a gyakorlatban jelentős
lehet, említés nélkül marad. Idetartozik a beteg joga arra, hogy ne követelhessenek
tőle olyan szolgáltatásokat az egészségügyi intézmény számára,
melyre kezelése szempontjából nem lenne szükség. (4) Fontos lenne továbbá
deklarálni, hogy a beteg egészségügyi intézményből való elbocsátására
vagy más intézménybe való áthelyezésére csak orvosi indokból kerülhet
sor, a beteg állapotának javítása céljából. Ha a beteg ezt elutasítja,
joga van másik orvos véleményének a beszerzésére annak megállapítása
céljából, hogy elbocsátása vagy áthelyezése orvosilag valóban kívánatos-e.
(5) A KAPCSOLATTARTÁS JOGA 11. § (2) "A súlyos állapotú
betegnek joga van arra, hogy az általa vagy cselekvőképtelensége esetén
a 16. § (1)-(2) bekezdésben meghatározott személy által megjelölt
személy mellette tartózkodjon. E bekezdés alkalmazásában súlyos állapotú
az a beteg, aki állapota miatt önmagát fizikailag ellátni képtelen,
illetve fájdalmai gyógyszerrel sem szüntethetők meg, illetőleg pszichés
krízis-helyzetben van." Ez a paragrafus nem tesz említést
a haldokló betegekről, akiknek szintén joguk lenne arra, hogy hozzátartozójuk
velük lehessen. Nehezen értelmezhető továbbá a "mellette tartózkodás"
joga, hiszen nem világos, hogy ez folyamatos vagy időnkénti mellette
tartózkodást jelent-e. Jobb lenne ezért egyértelműbben fogalmazni:
haldokló beteg rokonainak joguk van arra, hogy 24 órán keresztül a
beteg mellett tartózkodhassanak. 11. § (3) "A kiskorú
betegnek joga van arra, hogy szülője, törvényes képviselője, illetőleg
az általa vagy törvényes képviselője által megjelölt hozzátartozója
mellette tartózkodjon." Ide is a 11. § (2)-nél tett
megállapítás kínálkozik, vagyis jobb lenne egyértelműen
megfogalmazni, hogy kiskorú gyermek szüleinek joguk van a nap 24 órájában
a gyermek mellett tartózkodni. A TÁJÉKOZTATÁSHOZ VALÓ JOG A törvénytervezet jelentős
pozitívuma, hogy bevezeti az orvosi beavatkozásokba adott tájékozott
beleegyezés fogalmát. Ez a fogalom az elmúlt 40 év nemzetközi
bioetikai irodalmának talán legfontosabb fogalma, mely radikálisan átalakította
a hagyományos, paternalisztikus orvos-beteg viszonyt az USA-ban, s
Nyugat-Európa jelentős részén. (6) A doktrína megjelenése a magyar
egészségügyi jogban nagy jelentőségű, hiszen ez a fogalom a hazai
jogban eddig nem szerepelt. Ezt jelzi, hogy a tájékozott beleegyezés (informed
consent) fogalmának elfogadott magyar fordítása sincs, s a fogalom
kifejezésével maga a törvénytervezet is küszködik. Néha a kissé
magyartalan, de hu tükörfordítást használva (tájékozott beleegyezés),
néha más módon jelölve a kifejezést. Az 1972-es egészségügyi törvény
azonban a fogalmat még csak körül sem írta, s általában a beteg tájékoztatásáról,
felvilágosításáról beszélt, mely szellemében egészen mást jelent,
mint a beteget az orvosi döntésekbe bevonó, s ehhez a feltételeket a tájékoztatással
megteremtő tájékozott beleegyezés. A tájékozott beleegyezés modern
doktrínájának néhány eleme azonban kimaradt a törvénytervezetből.
A 13. § e) bekezdése szerint tájékoztatni kell a beteget minden
beavatkozás előtt a lehetséges alternatív eljárásokról, módszerekről,
de ebből hiányzik, hogy csak az orvosilag elfogadható alternatívákat
kell a beteggel közölni. Ilyenkor tehát az orvos által javasolt
beavatkozástól eltérő, de orvosilag elfogadható alternatívákat is közölni
szükséges, orvosilag elfogadhatónak tekintve minden alternatívát,
mely jobb eredménnyel jár, mint a kezelés elmaradása. Fontos lenne
leszögezni, hogyha a beteg számára javasolt beavatkozás kísérleti
jellegű, akkor a betegnek joga van tudni, hogy léteznek-e alternatív kísérleti
jellegű beavatkozások az intézetben vagy máshol (7) - ez randomizált
kontrollcsoportos klinikai kísérletek esetén különösen fontos követelmény
-, illetve joga van tudni, hogy egy javasolt vizsgálat vagy beavatkozás
az ő érdekében történik-e, vagy inkább oktatási célból akarják-e
azt elvégezni rajta. (8) 14. § (2) "A cselekvőképes
betegnek joga van írásban - vagy egyéb hitelt érdemlő módon - kijelölni
azt a személyt, akit helyette tájékoztatni kell. Ezt a személyt a
beteg - cselekvőképtelenné válása esetére - jogosult írásban
felhatalmazni - a várható eseményekkel kapcsolatos döntések tartalmának
konkrét meghatározásával is - a vizsgálatokhoz, illetve beavatkozásokhoz
történő beleegyezésre, valamint azok visszautasítására." Ez a szakirodalomból ismert
tartós meghatalmazott (durable power of attorney) intézménye, mely az
amerikai jogrendszerben széles körben használatos, s különösen az úgynevezett
élő végrendelet ("living will") törvényeknél kap nagy
szerepet. Mivel azonban az ilyen tartós meghatalmazottnak legtöbbször
nagy jelentőségű döntéseket kell hoznia (például több kezelési
alternatíva esetén, melyek mindegyike más-más veszélyekkel és előnyökkel
jár, melyik alternatívába adja beleegyezését az időközben cselekvőképtelenné
vált beteg helyett), az USA joggyakorlata általában leszögezi, hogy a
beteg által kijelölt személy - ha a beteg cselekvőképtelenné válna
- a beteg korábbi kívánságai, illetve értékrendje alapján kell döntsön.
(Ez az úgynevezett helyettesített döntés elve.) Eszerint tehát a tartós
meghatalmazott nem saját belátása szerint dönt, hanem vagy értelmezi
a beteg írásban lefektetett "élő végrendeletét", vagy - ha
az élő végrendelet nem ad eligazítást - meg kell próbálnia a lehető
legpontosabban rekonstruálni, hogy az időközben cselekvőképtelenné vált
beteg - ha rövid időre ismét cselekvőképessé válna - milyen döntést
hozna, ha mindazon információknak birtokában lenne, aminek alapján
most a tartós meghatalmazottnak kell döntenie. A helyettesített döntés
elve lehetővé teszi tehát, hogy a beteg értékrendje, preferenciái
akkor is érvényesülhessenek, amikor ő már nincs akaratnyilvánításra
képes állapotban. (9) A tartós meghatalmazott által alkalmazandó
helyettesített döntés elve azonban nem szerepel a törvénytervezetben. Fontos lenne továbbá annak
kimondása, hogy a betegnek nemcsak az orvosi beavatkozásba, hanem a
beavatkozást végző orvos személyébe is bele kell egyeznie. (Az ezzel
kapcsolatos visszaélések egyik formáját a szakirodalom az úgynevezett
"szellemsebészet" fogalmával fogalmazza meg, melyet Magyarországon
"sub nomine" beavatkozásnak neveznek.) A "szellemsebészet"
azt a nálunk is, külföldön is előforduló jelenséget jelöli, hogy a
beteg beleegyezik abba, hogy a műtétjét egy bizonyos sebész végezze
el, de az altatás után a beavatkozást mégis egy másik orvos hajtja végre.
Ez etikailag elfogadhatatlan, s kizárására szolgálna ennek jogi
megfogalmazása is. (10) AZ ELLÁTÁS VISSZAUTASÍTÁSÁNAK
JOGA Ez a törvénytervezet
"legkényesebb" s feltehetőleg a legtöbb vitát kiváltó része,
hiszen azt kell itt szabályozni, hogy visszautasíthat-e beteg életfenntartó
vagy életmentő kezelést. Vagyis visszautasíthat-e orvosi kezelést
akkor, ha a visszautasítás eredménye a beteg előrelátható halála
lesz. Eddig ezt a magyar jog nem engedte meg, akut életveszély esetén
az orvos - még a beteg tiltakozása ellenére is - köteles volt annak életét
megmenteni. A törvénytervezet ezzel kapcsolatban A/ B/ és C/ variációt
terjeszt elő. Az A/ az ilyen visszautasítást csak gyógyíthatatlan, s
1 éven belül megfelelő orvosi kezelés ellenére is halálhoz vezető
betegség esetén engedné meg, míg a B/ minden cselekvőképes betegnek
megengedné. Mindkét variációban további feltételek és eljárási
szabályok szerepelnek. Ezzel szemben a C/ variáció nem engedné meg,
hogy a beteg olyan orvosi beavatkozást utasítson vissza, melynek
"elmaradása esetén egészségi állapotában várhatóan súlyos
vagy maradandó károsodás következne be", továbbá eszerint a
beteg életmentő, illetve életfenntartó beavatkozásokat sem utasíthatna
vissza. 20. § A/ variáció (3)
"Az életfenntartó vagy életmentő beavatkozás visszautasítására
a beteg elviselhetetlen szenvedéseinek csökkentése érdekében - a
betegség természetes lefolyását lehetővé téve - és csak abban az
esetben van lehetőség, ha a beteg olyan súlyos betegségben szenved,
amely az orvostudomány mindenkori állása szerint rövid időn belül -
megfelelő egészségügyi ellátás mellett is feltételezhetően 1 éven
belül - halálhoz vezet és gyógyíthatatlan." Nincs tisztázva, milyen időtartamra
vonatkozik az életmentő beavatkozás fogalma. A fogalom vonatkozhat
ugyanis rövid időtartamra, s ekkor úgy lehet értelmezni, hogy az életmentő
beavatkozás a közvetlen (néhány órán belül halálhoz vezető) életveszély
elhárítását célzó beavatkozás. Ebben az értelemben tehát az életmentő
beavatkozás a közvetlen életveszélyt elhárító beavatkozás.
Ugyanakkor egy beavatkozás lehet, hogy csak hosszú távon életmentő.
Ilyen beavatkozás például egy áttétet nem adó, körülírt rákos
daganat időben történő eltávolítása, mely hosszú távon megmenti a
beteg életét. Ebben az értelemben tehát az életmentő beavatkozás a
hosszú távon az életet megmentő beavatkozással egyenlő. A szöveg
valószínűleg a "közvetlen életveszély" értelmében használja
a kifejezést, ezt azonban egyértelműen ki kellene mondania. Ennek hiányában
ugyanis a beteg önrendelkezési joga súlyos csorbát szenvedne. Nézzünk egy példát! Ha
valakinek például alsó végtagi osteosarcomája van, a végtag amputációja
nélkül nagy valószínűséggel meghal, míg amputációval van esélye
az életben maradásra. Mivel tehát ebben az esetben nem teljesülne a
fenti paragrafus által megkövetelt feltétel (az, hogy a beteg orvosi
kezelés ellenére is nagy valószínűséggel 1 éven belül meghal), ezért
a beteg nem utasíthatná el beteg végtagjának amputálását, mely
hosszú távon az életét menthetné meg. Ez azt jelentené, hogy például
egy 50 éves asszony kényszeríthető lenne osteosarcomás lába amputálásának
eltűrésére. Ez etikai, emberjogi szempontból elfogadhatatlan lenne. Az
idézett paragrafus tehát nyilván azt akarja mondani, hogy nem utasíthat
valaki vissza életmentő orvosi beavatkozást közvetlen életveszély
esetén akkor, ha az relatíve kis kényelmetlenséggel jár a számára,
s nagy valószínűséggel teljesen meggyógyítja a beteget. (Például
életmentő vakbélműtétet nem utasíthat vissza egy 20 éves, egyébként
egészséges fiatal.) De ha a törvényalkotónak ez a szándéka, akkor
ezt pontosabban kellene megfogalmaznia. Etikailag azonban mindenképpen az
látszik helyesnek, ha - megfelelő garanciákat beépítve - nagykorú,
belátási képességgel rendelkező, terminális állapotban levő beteg
esetén elismerjük a beteg azon jogát, hogy bármiféle orvosi beavatkozást
elutasítson. Erre azért van szükség, mert a mai orvosi technika olyan
fejlett, hogy végstádiumban lévő betegek haldoklását szinte korlátlanul
meg tudja nyújtani, s így legtöbbször orvosi döntés kérdése, hogy
a beteg mikor hal meg. Ha az orvos a rendelkezésére álló technikát
agresszívan használja, s terminális állapotú betegek esetén a
haldoklás kezdetekor is heroikus beavatkozásokat végez, ezzel a haldoklást
esetleg órákkal, napokkal, hetekkel meg tudja hosszabbítani, de sokszor
csak olyan intenzív kezeléssel, melyet a haldokló beteg emberi méltósága
megsértésének érezhet. Ha a beteg számára nem tesszük lehetővé életmentő
vagy életfenntartó beavatkozások visszautasítását, ilyen esetben kizárólag
az orvosnak kellene ezen döntések etikai terheit vállalni, s neki is
voltaképpen az írott jog ellenében, mely minden beteg minden lehetséges
eszközzel való kezelését követelné meg. Ilyen jogi szabályozás
mellett a beteg nem utasíthatná vissza haldoklása meghosszabbítását,
illetve ilyen kérést az orvos nem vehetne figyelembe. Mivel ilyen döntésekre
azonban a modern orvosi gyakorlatban rutinszerűen sor kerül, ezért ez
azt jelentené, hogy kizárólag az orvos döntene, mely sem neki, sem a
beteg számára nem lenne megnyugtató. Annak elismerése, hogy a beteg akár
életmentő terápiát is elutasíthat, megteremti annak jogi lehetőségét,
hogy a beteg a kezeléséről szóló döntésekben részt vehessen, s az
ilyen döntéseket az orvosnak ne egyedül kelljen meghoznia. Noha az
ilyen szabályozást azért szokták a gyakorló orvosok aggályosnak
tartani, mert úgy érzik, ez egyfajta eltűrése lenne a passzív eutanáziának,
valójában azonban ez a szabályozás jobban védené a beteg életét, s
döntési szabadságát, mint a hagyományos gyakorlat. Annak leszögezése
ugyanis, hogy a beteg bármilyen orvosi beavatkozást visszautasíthat,
beleértve az életmentő orvosi beavatkozásokat is, egyben azt is
jelenti, hogyha a beteg részéről nincs ilyen visszautasítás, akkor
haldoklásának meghosszabbításáért is mindent meg kell tenni, a
heroikus, agresszív orvosi kezeléstől sem riadva vissza. A kiinduló
feltételezés tehát az, hogy mindig, minden lehetséges eszközzel az élet
meghosszabbítására kell törekedni, még akkor is, ha ez csak a haldoklás
meghosszabbítását jelenti, s ettől csak akkor lehet eltérni, ha az
ilyen beavatkozások alkalmazását a beteg valamilyen módon megtiltotta.
A fenti gondolatmenet alapján több országban elfogadják azt az elvet,
hogy kellő belátási képességgel rendelkező, tájékozott beteg életmentő,
illetve életfenntartó kezeléseket is visszautasíthat.
Kovács József [...] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |