Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az USA-ban például számos
precedens értékű bírói döntés mondta ki, illetve erősítette meg
ezt az elvet, (11) de ezt számos európai ország (például Németország,
Svájc, Svédország, Hollandia) jogrendszere is elfogadja. Franciaországban
a jogértelmezés alapján a beteg döntését még abban az esetben is el
kell fogadni, ha az életmentő orvosi beavatkozást a beteg kifejezetten
azzal a szándékkal utasítja vissza, hogy ezzel saját halálát idézze
elő. (12) Azonban fontos lenne annak világos meghatározása, hogy
mikor, milyen kritériumok alapján fogadható el egy beteg életmentő
beavatkozást visszautasító döntése cselekvőképes ember döntéseként.
A válasz a már említett elv: a beteg csak tájékozottan utasíthat
vissza bármely orvosi beavatkozást, vagyis csak akkor, ha döntése valószínű
következményeit felmérni képes. Ha megértette, hogy mi történne
vele, ha elfogadná a kezelést, s mi lesz az eredménye annak, ha
visszautasítja azt. Milyen szintű megértést kell megkövetelni ahhoz,
hogy a beteg döntését (beleegyezését vagy elutasítását)
elfogadhassuk tájékozott ember döntéseként? A szakirodalom által
javasolt úgynevezett "mozgó" kritériumot lehet alkalmazni.
Eszerint ennek mindig attól kell függenie, hogy mekkora a döntés tétje.
Ha a döntés tétje kicsi, akkor a beteg részéről alacsonyabb szintű
megértést is el lehet fogadni, míg ha a beteg egy nagyon fontos, számára
nagy haszonnal kecsegtető (például életmentő) beavatkozást utasít
el, akkor a mércét nagyon magasra kell emelni, vagyis a betegtől a következmények
nagyon pontos megértését kell megkövetelni. Úgy szoktak fogalmazni,
hogy minél közelebb áll a beteg döntése az orvoséhoz, annál
alacsonyabb szintű megértéssel is meg lehet elégedni a beteg részéről.
Míg ha a beteg döntése radikálisan különbözik az orvosétól, s az
orvos megítélése szerint a beteg nagyon "rosszul járna", ha
döntését elfogadnák, akkor a beteg döntése csak akkor fogadható el
tájékozottnak, ha a döntése eredményeként rá váró következmények
nagyon pontos megértésén alapul. (13) A/ variáció 22. § (1)
"A cselekvőképes személy - későbbi esetleges cselekvőképtelensége
esetére - közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban általános
érvénnyel egyes vizsgálatokat, beavatkozásokat megtilthat." Ez a törvényhely az USA-ban
s egyes európai országokban (például Dánia) már meghonosodott living
will (élő végrendelet) rendelkezéseket próbálja körülírni. Ez
nagyon időszerű, s ezért ennek bevezetése a hazai egészségügyi
jogba csak helyeselhető. A living will törvényi szabályozása azonban
sokkal bonyolultabb probléma annál, semmint, hogy három bekezdésben
szabályozni lehetne. Szükséges ugyanis, hogy mind a beteget megvédjük
bizonyos visszaélések lehetőségétől, mind az orvos számára biztosítsuk
a lelkiismereti szabadság jogát ebben a vonatkozásban. Ezért ezeket a
garanciákat - az USA-beli tapasztalatok alapján - be kellene építeni a
törvénytervezetbe. Például életfenntartó kezelés élő végrendelet
alapján csak terminális állapotú betegnél szüntethető meg, s itt is
csak akkor, ha a haldoklás már elkezdődött. (14) Az élő végrendelet
csak akkor érvényes, ha azt meghatározott időközönként, például 5
évenként megújítják, (ez a feltétel szerepel a 22. §. (3)-ban) s
ekkor is csak abban az esetben, ha azt az illető a terminális diagnózis
megállapítása kapcsán két héten belül újból megerősíti. (Ez a
feltétel viszont már nem szerepel a törvénytervezetben.) Terhes
asszony nem készíthet élő végrendeletet, illetve az esetében nem érvényes.
[Ez a feltétel szerepel a 20. § (4) bek.] Garanciákat kell teremteni az
élő végrendelet önkéntességének a biztosítására is, így például
idősek otthonában írt élő végrendelet az USA-ban általában csak
akkor számít érvényesnek, ha azt betegjogi képviselő jelenlétében
írták meg. Az élő végrendelet írása nem lehet feltétele annak,
hogy valakit idősek otthonába felvegyenek, stb. A beteg az élő végrendeletet
bármikor, akár szóban is visszavonhatja, annak teljesítését az orvos
lelkiismereti okból megtagadhatja, s ilyenkor a beteg kezelését más
orvosnak átadhatja. De ha az élő végrendelet szerint jár el, jogi védettséget
élvez. Az ily módon bekövetkező halál biztosítási szempontból nem
számít öngyilkosságnak. Élő végrendelet eltüntetése vétség, de
hamisítása bűncselekmény, stb. (15) Néhány - a visszautasítással
kapcsolatos - betegjog explicit deklarálása még világosabban körülírná
a betegek ezzel kapcsolatos jogosítványait. Ide tartozna annak kinyilvánítása,
hogy a beteg nemcsak orvosi beavatkozásokat utasíthat el, hanem azt is,
hogy a beavatkozást egy adott személy (például egy adott orvos, vagy például
orvostanhallgató) végezze el. A nem beleegyező beteget nem szabad az általa
elutasított beavatkozás elfogadására fenyegetéssel, hátrányok kilátásba
helyezésével kényszeríteni, hanem alternatív beavatkozást kell felajánlani
a számára. Mindenféle büntetés, zaklatás nélkül megfelelő kezelésben
kell részesíteni azt a beteget is, aki visszautasítja, hogy részt
vegyen az orvosképzésben, aki visszautasítja az orvosi kísérletekben
való részvételt, aki bizonyos vizsgálati vagy kezelési eljárásokat
elutasít, vagy aki - az orvos megítélése szerint - erkölcsileg kifogásolható
életmódot folytat, illetve vét az egészséges életmód szabályai
ellen. (16) AZ EGÉSZSÉGÜGYI DOKUMENTÁCIÓ
MEGISMERÉSÉNEK JOGA 24. § (9) "A beteg halála
esetén törvényes képviselője, közeli hozzátartozója, valamint örököse
jogosult a halál okával összefüggő, vagy összefüggésbe hozható,
továbbá a halál bekövetkezését megelőző gyógykezeléssel
kapcsolatos egészségügyi adatokat megismerni, az egészségügyi
dokumentációba betekinteni, valamint azokról - saját költségére - másolatot
kapni." Ez a szakasz a beteg halála
esetén csak "a halál okával összefüggő, vagy összefüggésbe
hozható, továbbá a halál bekövetkezését megelőző gyógykezeléssel
kapcsolatos egészségügyi adatok megismerését teszi lehetővé a törvényes
képviselő, illetve a hozzátartozó számára. Ez túl szűk körű, s
nem teszi lehetővé a boncjegyzőkönyv olyan adatainak a megismerését,
melyek ugyan nincsenek kapcsolatban a halál okával, illetőleg az azt
megelőző gyógykezeléssel, viszont a beteg közeli hozzátartozói számára
(akik legtöbbször a beteggel genetikai rokonságban vannak) orvosilag
fontosak lehetnek. (Az elhunyt rokonainak például genetikai rokonságuk
miatt esetleg hajlamuk lehet ugyanarra a betegségre, melyben az elhunyt
szenvedett, de melyről ő nem tudott, s melyet csak a boncolás tárt
fel, de mely betegség ugyanakkor nem volt a halál oka, s nem volt
kapcsolatban az azt megelőző gyógykezeléssel, s így eme paragrafus
szerint nem lenne a hozzátartozóknak megmutatható. A hozzátartozóknak
ezért érdekük fűződhet ahhoz, hogy megtudják, milyen elváltozásokat
találtak az elhunytnál, hiszen lehet, hogy nekik ugyanerre a betegségre
van hajlamuk, s ennek kifejlődését megfelelő életmóddal ki tudják védeni.)
Ez a törvényhely továbbá arról sem tesz említést, hogy a beteg
megtilthatja azt, hogy egészségügyi adatait halála után hozzátartozói
megismerjék. Ezért egyértelműen le kellene e helyütt szögezni, hogy
a közvetlen hozzátartozóknak joguk van az elhunyt orvosi dokumentációjába,
boncjegyzőkönyvébe betekinteni, azokról saját költségen fénymásolatot
készíteni, feltéve, ha ez ellen az elhunyt életében nem tiltakozott.
Ilyen szabályozás van érvényben Ausztriában (17), Franciaországban
(18), Svájcban. (19) Helyes lenne annak deklarálása
is, hogy a kórháznak a betegről készült orvosi dokumentációt minél
hosszabb ideig, de legalább 25 évig meg kell őriznie, s az iratokat -
azok kiselejtezése előtt - a betegnek fel kell ajánlania, hátha meg
akarja őrizni azokat. (20) AZ ORVOSI TITOKTARTÁSHOZ VALÓ
JOG 25. § (6) "A betegnek
joga van ahhoz, hogy vizsgálatára és kezelésére olyan körülmények
között kerüljön sor, hogy azt beleegyezése nélkül mások ne láthassák,
ill. ne hallhassák, kivéve a sürgős szükség és a veszélyeztető állapot
esetét." Nem világos, miért kell kivételt
tenni e szabály alól sürgős szükség és veszélyeztető állapot
esetén. Ezekben az esetekben is törekedni kell a beteg magánszférájának
a tiszteletben tartására, s a kivétel azt sugallja, mintha ez ezekben
az esetekben nem lenne kötelező. Ugyanakkor természetesen utalni lehet
arra, hogy ha e feltételek biztosítása sürgős szükség vagy veszélyeztető
állapot esetén nem lehetséges, akkor a beteg ellátása elsőbbséget
élvez a magánszférához való jog tiszteletben tartásával szemben. E helyen a jogszabály nem
tesz említést arról, hogy az orvosnak, illetve az egészségügyi
dolgozónak titoktartási kötelezettsége van a többi orvos, illetve egészségügyi
dolgozó felé is, vagyis közülük csak azokkal közölhet a betegről
szóló bizalmas információt, akik a beteg kezelésében részt vesznek,
s ezekre az információkra szükségük van. Minden egyéb esetben (beleértve
a tudományos, továbbképzési stb. célú közléseket is) a beteg esetét
csak név nélkül szabad ismertetni. A BETEG KÖTELEZETTSÉGEI A 26. § (2) "A beteg -
amennyiben ezt egészségi állapota lehetővé teszi - köteles az ellátásban
közreműködő egészségügyi dolgozókkal az alábbiak szerint együttműködni:...
d) a gyógykezelésével kapcsolatban tőlük kapott rendelkezéseket
betartani..." Ebben a fejezetben a törvénytervezet
visszatér az 1972-es egészségügyi törvényben oly kedvelt szófordulathoz,
mely orvosi utasításról, rendelkezésről beszél, melyet a beteg köteles
lenne betartani. Ez teljesen szemben áll a betegjogok szellemével. Az
orvosnak nincs a beteg felé utasítási joga, s a betegnek nincs olyan kötelessége,
hogy az orvos utasításait betartsa. Az orvos és a beteg ugyanis - a tájékozott
beleegyezés szellemében - közösen döntenek a beteg esetén
alkalmazandó eljárásról. Eme folyamat során az orvos tájékoztat,
tanácsot ad, de a végső döntés joga a betegé. Ha az orvos tanácsát
a beteg nem fogadja meg, ez lehet részéről ésszerűtlenség, de semmiképpen
sem kötelességszegés. A BETEGJOGI KÉPVISELŐ Nagyon jó, hogy a betegjogi képviselő
intézménye bekerült a törvénytervezetbe, mert ez fontos feltétele a
betegjogok érvényesítésének az egészségügyi intézményekben. A törvénytervezetből
azonban kimaradt a betegjogi képviselő néhány fontos feladata. Ide
tartozik mindenekelőtt az, hogy minden egészségügyi intézményben
biztosítani kell, hogy legalább egy betegjogi képviselő dolgozhasson.
Fontos feladata a betegjogi képviselőnek, hogy segítséget nyújtson a
betegnek abban, hogy az speciális betegtámogató csoportokat találhasson.
Célszerű lenne azt is megkövetelni, hogy minden egészségügyi intézmény
évente jelentésben számoljon be a betegjogok (betegpanaszok) intézményi
helyzetéről, s azokról az intézkedésekről, melyeket az intézmény a
betegjogi helyzet javítására foganatosított. Az egyes kórházakban
dolgozó betegjogi képviselők intézményén kívül létre kellene
hozni a Betegjogi Képviselők Központi Irodáját azon betegpanaszok
fogadására, melyeket nem egy adott intézményhez kívánnak benyújtani.
(21) Szervezetileg fontos lenne, hogy a betegjogi képviselők intézménye
ne függjön az egészségügyi hierarchiától (például a tisztiorvosi
szolgálattól), hanem attól függetlenül működhessen. AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁSOK
RENDSZERE 78. § (3) "Ha a beteg az
egészségi állapota alapján kialakított orvosi vélemény szerint az
indokoltnál magasabb szintű egészségügyi szolgáltatónál kívánja
az ellátást igénybe venni, jogszabály az ellátás igénybevételét
megalapozó jogviszony függvényében az igénybevételt korlátozhatja,
illetve feltételhez kötheti." Ez az elméletben indokolható,
s a törvénytervezetben is deklarált progresszív betegellátás elvének
megfelelő szabályozás a gyakorlatban nagyon veszélyes lehet. Rendkívül
nehéz ugyanis megmondani, mely ellátási szint az, amely fölött már
az indokoltnál magasabb szintű egészségügyi szolgáltatóról beszélhetünk.
Különösen, ha tekintetbe vesszük azt is, hogy minél feljebb megyünk
a progresszív ellátás létráján, a beteg - legalábbis elvben - annál
jobb személyi és tárgyi felszereltségű egészségügyi intézményekkel
fog találkozni, ahol gyógyulási esélyei is jobbak. Ha eme törvényhelyet
nem egészíti ki annak részletes meghatározása, hogy mely állapotokban
pontosan mely szint az, ami "jár" a betegnek, s ami fölött már
az indokoltnál magasabb szintű szolgáltatóról van szó, akkor ez a
paragrafus visszaélések forrása lehet. Ha ugyanis egyedül az orvosi
judícium dönt ilyen esetekben, akkor ez alapot szolgáltathat a beteg
"megzsarolására", a valamely beavatkozásba bele nem egyező,
vagy valamivel egyet nem értő beteg engedelmességének kierőszakolására,
s egy paraszolvencia által áthatott egészségügyi rendszerben hálapénz
kikényszerítésére is. AZ EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓK
JOGAI ÉS KÖTELEZETTSÉGEI 129. § (1) "A kezelőorvos
joga, hogy a tudományosan elfogadott vizsgálati és terápiás módszerek
[119. § (3) bekezdés b) pontja] közül - a hatályos jogszabályok
keretei között - szabadon válassza meg az adott esetben alkalmazandó,
általa, illetve az ellátásban közreműködő személyek által ismert
és gyakorolt, a rendelkezésre álló tárgyi és személyi feltételek
mellett végezhető eljárást. (2) A választott vizsgálati
és terápiás módszer alkalmazhatóságának feltétele, hogy a) ahhoz a beteg az e törvény
szabályai szerint adott tájékozott beleegyezését adja...." Ez a szakasz paternalisztikus
szellemiségű, és szemben áll a modern orvos-beteg viszony alapelvével
(s egyben eme törvény betegjogi részével is), mely az orvos és a
beteg közös döntését tekinti követendő példának. Az orvos ugyanis
nem szabadon dönt a tudományosan elfogadható terápiás alternatívák
között, hanem legfeljebb szabadon mérlegel, és javasolja a betegnek az
egyik vagy a másik alternatívát. Az alternatívák közötti döntést
azonban az orvos és a beteg együtt hozzák meg, s nem az orvos egyedül.
Nem arról van tehát szó, amit ez a szakasz sugall, hogy az orvos egyedül
dönt, s ebbe a beteg vagy beleegyezik, vagy elutasítja azt, hanem arról:
az orvos és a beteg kölcsönösen tájékoztatván egymást (az orvos a
beteget a tudományos lehetőségekről, a beteg az orvost pedig a saját
preferenciáiról, értékrendjéről) együtt döntenek, most már informáltabban,
mint ahogyan bármelyikük is döntene külön-külön. Ezért csak annyit
szabadna itt deklarálni, hogy a kezelőorvos joga, hogy a vizsgálati és
terápiás alternatívák között - a hatályos jogszabályok adta
keretek között - szabadon mérlegeljen, s az általa legmegfelelőbbnek
ítélt eljárást javasolja a betegének. Ennek során azonban a tájékozott
beleegyezés korábban már érintett elvei szerint kell eljárnia, s így
a beteget az összes létező - orvosilag elfogadható - diagnosztikus és
terápiás alternatíváról tájékoztatnia kell. A végső döntés joga
pedig minden esetben a betegé. Ha a beteg döntését az orvos ésszerűtlennek
tartja, meg kell próbálnia betegét az általa legjobbnak tartott eljárás
elfogadására rábeszélni, végső soron azonban mindig a beteg joga az
orvosilag elfogadható diagnosztikus és terápiás alternatívák között
választani. A 131. § (5) "Az orvos a
beteg ellátását akkor is megtagadhatja, ha.... b) a beteg együttműködési
kötelezettségét [26. § (2) bekezdés] súlyosan megsérti, így különösen,
ha a kapott utasításokat rendszeresen és szándékosan nem tartja
be..." Már utaltunk rá, hogy az e
helyütt hivatkozott 26. § (2) d) pontja elfogadhatatlanul
paternalisztikus szellemiségű, amikor a beteg kötelességévé teszi,
hogy az orvosi utasításokat tartsa be, hiszen az orvosnak nincs a beteg
felé utasítási joga. Mint már sokszor említettük, az orvos és a
beteg közösen döntenek az orvosilag elfogadható diagnosztikus és terápiás
alternatívák között, s nem dönthet ebben az orvos egyedül. Ha a 26. § (2) d) pontja, s a
131. § (5) b) pontja együtt elfogadásra kerül, ez voltaképpen
teljesen megsemmisítené a tájékozott beleegyezés modern elvét, s
teljesen a hagyományos. atyáskodó orvos-beteg viszonyt állítaná
vissza. Ezen paragrafusok szerint ugyanis az orvos utasíthatná a beteget
bizonyos diagnosztikus és terápiás alternatívák elfogadására a 26.
§ (2) d) pontja alapján, az abba bele nem egyező beteget pedig egyszerűen
elküldhetné, nem vállalva a további kezelését a 131. § (5) b)
pontja alapján. Így a beteg joga egyszerűen arra korlátozódna, hogy
egyetértsen orvosával, hiszen ellenkező esetben nem kapna semmiféle
kezelést. Ez a tájékozott beleegyezés modern doktrínájának karikatúrája
lenne. A
fentiek helyett éppen annak törvényi kimondása lenne szükséges,
hogy a beteget akkor is megfelelő orvosi kezelés illeti meg, ha
visszautasítja bizonyos gyógyszerek, vizsgálatok, kezelési formák
vagy eljárások alkalmazását. Explicit módon ki kellene mondani, hogy
a nem-beleegyező beteget nem szabad megbüntetni, presszióval, fenyegetéssel
a beavatkozás elfogadására kényszeríteni, hanem egy alternatív, számára
elfogadható orvosi beavatkozást kell felajánlani. Ez nagyon fontos, hiszen
betegek elmondása szerint a gyakorlatban előfordul, hogy például egy
bizonyos - nem veszélytelen - diagnosztikus beavatkozást elutasító
beteget együtt nem működés címén egyszerűen elbocsátanak a kórházból,
ily módon megfosztva őt a további kivizsgálás és kezelés lehetőségétől.
Az ily módon megfenyegetett beteg persze sokszor mégis beleegyezik, de
ez természetesen már a "megzsarolás" eredménye, s nem
egyeztethető össze a tájékozott beleegyezés elvével. Hasonló a
helyzet akkor, amikor oktatókórházban a medikusoktatás során történő
betegbemutatásba bele nem egyező beteget fenyegetik meg azzal, hogy ha
elutasítását fenntartja, elbocsátják a kórházból. Mivel a beteg úgy
érzi - súlyos betegség esetén nem is mindig alaptalanul -, hogy
szakmailag és műszerezettség tekintetében gyengébben ellátott kórházban
nem gyógyulna megfelelően, kelletlenül beleegyezik. De ez megint csak
nem szabadon adott tájékozott beleegyezés, hiszen a beteg számára az,
hogy elbocsátják abból a kórházból, amely szerinte egyedül alkalmas
állapota kezelésére, sokszor voltaképpen indirekt módon a halállal
való fenyegetés. Ilyen presszió természetesen megengedhetetlen, s szükség
lenne ennek explicit kimondására. 135. § (1) "Amennyiben a
kezelőorvos úgy ítéli meg, hogy a beteg teljes körű tájékoztatása
súlyosan veszélyeztetné a beteg állapotát, a beteg általános tájékoztatását
követően belátása szerint: a) felajánlja a betegnek,
hogy kívánja-e a részletes tájékoztatást, vagy lemond erről és
egyben megjelöli azt a személyt, akit az orvosnak részletesen tájékoztatnia
kell; b) a beteg részletes tájékoztatása
helyett a 14. § (2) bekezdése szerint feljogosított személyt tájékoztatja." Ez az előírás nehezen értelmezhető.
Ha ugyanis a beteg a 14. § (2) bekezdése szerint kijelölte azt a személyt,
akit helyette tájékoztatni kell, nem világos, hogy miért adja meg az
orvosnak ez a törvényhely az a) pontban foglalt lehetőséget (vagyis miért
kell még egyszer megkérdeznie a beteget, hogy akarja-e a tájékoztatást)
Ha pedig a beteg nem jelölt ki a 14. § (2)-nek megfelelően ilyen személyt,
akkor csak az a) lehetőség marad az orvos számára. Vagyis nem világos,
hogyan dönthet szabadon az orvos az itt felajánlott a) és b) alternatíva
között. Hiszen ha a beteg a 14. § (2) szerint kijelölte azt a személyt,
akit az orvosnak helyette tájékoztatnia kell, az orvos csak a b)
alternatívát választhatja, ha nem jelölte ki, csak az a) alternatívát. AZ EMBEREN VÉGZETT ORVOSTUDOMÁNYI
KUTATÁSOK E fejezet szabályozása
megfelelő, de egy ponton kiegészítésre szorul. A 159. § (4) bekezdése kutatás
végzését cselekvőképtelen, illetve korlátozottan cselekvőképes
személyen akkor is elvégezhetőnek tartja, ha a hozzátartozó ebbe
beleegyezését adta. Nem tesz említést azonban ez a törvényhely arról
a modern követelményről, amely ilyenkor a cselekvőképtelen személynek
vétójogot biztosít, vagyis az ő tiltakozásával még terápiás kísérlet
sem végezhető el. Így foglal állást egyebek között az Európa Tanács
"Emberi jogok és biomedicina" című, 1996-os konvenciója is.
(22) Így ezen feltétel beiktatása a törvénybe szükséges lenne. Eme
törvényhely egyéb tekintetben is túlságosan szűkszavúan, s nem eléggé
specifikusan szabályoz. Ezért a szabályozás során a CIOMS ezzel
kapcsolatos irányelveiből néhány fontosabbat szerepeltetni kellene a törvény
szövegében is. (23)
Kovács József [...] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |