Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
érték-, illetve a célracionális etika összeegyeztethetőségéről a
gazdasági szereplők döntéshozatalában Témák:
etika, gazdaság, gazdaságetika, döntéshozatal, racionalitás,
politika, erkölcs A
közgazdaságtan uralkodó paradigmájának, a neoklasszikus iskolának
alapföltevései szerint az ember racionálisan gondolkodó és önző (1)
egyén, aki döntéseiben arra törekszik, hogy az általa elérhető
hasznosságot maximalizálja. Ezek a feltételezések - társulva azzal a
kijelentéssel, hogy a "közgazdaságtudomány értéksemleges
diszciplína" -, ideológiai alapot teremtettek ahhoz a történelmi
folyamathoz, amelynek eredménye a rohamtempójú technikai fejlődés, az
egyre nagyobb mértékű termelés és fogyasztás, az egyéni szabadság
kiteljesedése és az ember természet fölötti uralmának kiterjedése.
Jogos azonban a kérdés: mindezért milyen árat kellett fizetnie az
emberiségnek? (Fromm [1994]) A technikai eszközök nemcsak kényelmesebbé
teszik az életet, de óriási veszélyeket is hordoznak (lásd
atomfegyverek, környezetpusztítás, géntechnológia). Az
individualizmus az ember elidegenedését eredményezte mind a természettől,
mind embertársaitól, mind önmagától. A fogyasztás istenítése a
"fogyasztói társadalom" kategóriájába tartozó országoknál
illetve társadalmi csoportoknál a "még többet és még többet
fogyasztani" szindrómához, vagy a másik véglethez, a csömörhöz
vezetett. A kisemmizetteknél pedig nyomort hozott, valamint azt a törekvést,
hogy akár saját ökológiai életfeltételeik elpusztítása árán is,
de utolérjék az előbbi csoportot. A természeti környezet fölötti
uralomra törekvés egyértelműen kudarcot vallott. Ezt mutatják az
ember által okozott ökológiai katasztrófák és a globális környezeti
összeomlás fenyegető jelei (a sztratoszferikus ózonréteg ritkulása,
a globális éghajlatváltozás veszélye, a biodiverzitás vészes csökkenése
és még sorolhatnánk). Úgy tűnik tehát, hogy az emberiség számára
az út az értékesebb élethez nem a hedonista, fogyasztáscentrikus,
egoista, más szóval a haszonmaximalizáló, racionális, önző
individuumok törekvésein keresztül vezet. A
föntiekből következik a humán jellegű válsághoz illetve az ökológiai
krízishez vezető ideológia azon kijelentésének hamissága, miszerint
az önző önérdekkövetés értéksemleges kategória. Az emberi cselekvést
jellemezve mindezeknél jóval többre, sőt, másra van szükségünk.
Nevezetesen arra, hogy fölismerjük: gazdasági-technikai-cselekvési
szabadságunk nem jogosít föl mindenre; legyünk tekintettel egymásra
és környezetünkre; valamint mondjuk ki azt az igazságot, amit eddig is
tudtunk: az ember egyszerre kevesebb is és több is, mint amit a
neoklasszikus közgazdasági elmélet állít róla. Kevesebb, mert
racionalitásának korlátai vannak, és több, mert cselekedeteiben nem
pusztán az önzés és a haszonmaximalizálás motiválja. Nemcsak arról
van szó, hogy nem kizárólag "neoklasszikus" tényezők motiválják
az embert, hanem arról, hogy katasztrófához vezet, ha kizárólag -
vagy túlnyomórészt - ezek alapján akarunk cselekedni. Az emberiség
boldogabbá válásának (és egyáltalán a fönnmaradásának), ezen belül
pedig a hatékony gazdaságnak szükséges feltétele az etikai megfontolások
beépítése a döntéshozatalba. Másrészt fontos, hogy a közgazdaságtan
is elismerje, hogy diszciplínájának alapfogalmai, kijelentései és
posztulátumai éppúgy értékfüggők, mint más tudományok, különösen
a társadalomtudományok hasonló kategóriái (Kieser [1995], Zsolnai
[1985]). Dolgozatomban
az etikus döntések jelentőségére, valamint az ilyen döntések
meghozatalának lehetőségére mutatok rá. A tanulmány fontos következtetése,
hogy az erkölcsi megfontolások figyelembevételének egyik módja az
lehet, ha szűrőként beépítjük őket a döntési folyamatba, és csak
az etikai szempontból elfogadható döntési lehetőségeket tekintjük a
választható alternatívák halmazának. A másik fontos mondanivaló
szerint az etikai normák erejére utal, hogy az úgynevezett "üzleti
etikát" morálfilozófiai fontolgatások nélkül, pusztán hasznossági
szempontok alapján is sok gazdasági szereplő teszi magáévá. A
harmadik lényeges kijelentésem szerint ez a puszta hasznossági
szempontokra épülő "etikus" magatartás kevés ahhoz, hogy
szilárd erkölcsi alapot képezzen, mert ehhez az embernek transzcendens
gyökerekre van szüksége. Az
etika és a racionalitás kapcsolatának néhány szempontja "Az
etika a helyes életről, vagyis a helyes cselekedetről és a helyes
magatartásról szóló tanítás" (Kindler-Zsolnai [1993], 89.
old.). Noha képesek vagyunk effajta definíciókat megadni, a fogalmat -
éppúgy, mint bármely más fogalmat - sohasem tudjuk a maga teljességében
megragadni. Az etika mibenlétét sokan sokféleképpen értelmezik. Jelen
dolgozat szempontjából elegendő az etika intuitív megfogalmazását
elfogadnunk. Eszerint az etika körébe - többek között - olyan
fogalmak tartoznak, mint a szavahihetőség, az igazságosság, a bizalom,
a hűség vagy a méltányosság, és e tényezők több szálon kapcsolódnak
a gazdasági (vagy bármilyen egyéb jellegű) döntésekhez. Az egyik
ilyen szál a döntések racionalitása, a másik pedig a különböző
racionalitásokra épülő etikák (deontológiai, illetve következményetika)
léte. A továbbiakban ezekkel a szálakkal foglalkozunk. Érték-
versus célracionalitás A
racionalitás egyik alapvető fontosságú tipologizálását Max Weber végezte
el. Weber a társadalmi cselekvés mozgatórugóit keresve a következő tényezőkre
mutatott rá: "Minden egyéb cselekvéshez hasonlóan a társadalmi
cselekvés lehet 1. célracionális: ekkor a cselekvést az határozza
meg, hogy a cselekvő milyen viselkedést vár a külvilág tárgyaitól
és más emberektől, és ezt a várakozást racionálisan kiválasztott
és mérlegelt egyéni céljainak sikeres eléréséhez "eszköznek"
vagy "feltételnek" használja; 2. értékracionális: a cselekvést
valamilyen magatartás etikai, esztétikai, vallásos vagy bármi néven
nevezendő ön-értékébe vetett hit határozza meg, a sikertől függetlenül;
3. affektív: különösképpen emocionális, a cselekvést tényleges
affektusok és érzelmi állapotok, 4. tradicionális, a meggyökeresedett
szokások határozzák meg." (Weber [1967], 55. old.) Noha
- amint azt Weber meg is jegyzi - ezek a motivációtípusok nem
jelentenek teljes körű fölsorolást, továbbá elkülönülten, keveredés
nélkül szinte sohasem fordulnak elő, arra nagyon is alkalmasak, hogy rávilágítsanak
az emberi cselekvés motivációjának többdimenziós voltára és etikai
tartalmára, ami többé-kevésbé körülírható. Az etikai tartalom létezése
miatt képzelhető el olyan helyzet, amelyben a döntéshozó értékracionálisan
cselekszik, vagyis úgy, hogy "az előrelátható következményekre
való tekintet nélkül azt teszi, amit a kötelesség, a méltóság ...
vagy bármiféle "ügy" fontossága parancsol neki" (Weber
[1967], 56. old.). Mi itt csak az értékracionalitás etikai összetevőivel
foglalkozunk, de kapcsolódási pontjai az esztétikai és egyéb
szempontokkal is könnyen megtalálhatók. Az
értékracionalitás közgazdasági "ellentettje" a célracionalitás,
amely megegyezik a hagyományos értelemben vett közgazdasági racionalitással
(lásd a költség-haszon elemzést). Erről Weber így ír: "célracionálisan
cselekszik az, aki cselekvését célok, eszközök és mellékkövetkezmények
szerint irányítja s emellett racionálisan egybeveti az eszközöket a célokkal"
(Weber [1967], 56. old.). Weber a kétféle racionalitást szembeállította,
és kijelentette, hogy nincs közös nevezőjük: a "célracionalitás
álláspontjáról nézve ... az értékracionalitás minden esetben
irracionális, és pedig annál inkább, minél inkább abszolút érték
rangjára emeli azt az értéket, amelyhez a cselekvés igazodik. Minél
öncélúbbnak fogja fel a cselekvő az abszolút értéket (a tiszta érzést,
a szépséget, az abszolút jóságot vagy a kötelességtudást), annál
kevesebbet törődik a cselekvés következményeivel." (Weber
[1967], 57. old.) Valójában
azonban a kétféle racionalitás összekapcsolható, s ezt maga Weber is
elismeri. Eszerint döntésünknek nem kell a kétféle racionalitásnak
egyidejűleg megfelelnie, hanem elég, ha a döntés megfelelő fázisaiban
csak az egyik fajta racionalitáskritérium kielégítésére törekszünk.
(2) Racionalitásunk
korlátozott Jelentős
döntések meghozatalakor elégtelen a puszta célracionalitásra való törekvés.
Egyrészt nem is létezik tökéletes célracionalitás, másrészt pedig
még a tökéletes célracionalitás sem lenne elegendő a minden (értsd:
hasznossági, erkölcsi, esztétikai) szempontból helyes döntés
meghozatalához. A
racionalitás viszonylagos fogalom: mindig csak egy adott normatív döntéselméleti
modellhez viszonyítva lehet azt állítani, hogy egy döntéshozó racionális
(azaz megfelel a modell racionalitási kritériumainak), avagy sem (Kindler
[1991]). Mindazonáltal - anélkül hogy a részletekbe bocsátkoznánk -
mindenképpen elmondható, hogy a racionális közgazdasági döntéshozatalkor
teljesülnie kell(ene) a következő föltételeknek: (I)
a célok és szándékok tisztázottak; (II)
az alternatívák és következmények gondosan föltérképezettek; (III)
higgadt, körültekintő mérlegelés; (IV)
a döntés figyelmes megvalósítása (Zsolnai [1989], 36-37. old.). A
tökéletes racionalitásról Herbert Simon óta tudják a közgazdászok,
hogy nem létezik (jóllehet az emberrel foglalkozó más tudományágak
számára ez már jóval korábbról ismert volt). A korlátozott
racionalitás fogalma viszont, ha nem is minden irányzatban, de eléggé
elterjedt mára a közgazdaságtanban. A korlátozott racionalitás elmélete
az ember kognitív korlátait hangsúlyozza, azt, hogy a döntés során
nem tudjuk az összes releváns információt megszerezni; vagy ha meg is
szereznénk, az agyunk nem lenne képes azt földolgozni; illetve képtelenek
vagyunk a helyes döntési alternatíva megtalálására és megvalósítására;
valamint, hogy a döntések során az optimalizálás lehetetlen, ehelyett
az emberek kielégítő döntésre (az első "útjukba eső" jó
megoldásra) törekednek. Etikai szempontból a korlátozott racionalitás
felismerése azért nagyon jelentős, mert megnyithatja az utat a felelős
döntéshozatal előtt. Ha tudatában vagyunk racionalitásunk korlátaival,
az két dolgot jelent: tudjuk, hogy lehetetlen fölkutatnunk a minden
szempontból optimális megoldást; továbbá elismerjük, hogy képtelenek
vagyunk előre látni a döntéseink összes következményét. Ebben az
esetben legalább esély van arra, hogy tudatosítsuk magunkban mindenhatóságunk
hiányát. Mindez erkölcsileg felelős döntéshozatalra int, hogy ne
veszélyeztessük fölöslegesen se önmagunkat, se embertársainkat, se
pedig természeti környezetünket (aminek károsítása egyébként
visszahat az emberek jólétére is). Ekkor szerepet kell kapnia az etikai
szempontú mérlegelésnek, vagyis a minimális erkölcsi követelményeket
kielégítő alternatívák számbavételének. Deontológia
versus következményetika Visszatérve
a Weber-féle racionalitáskategóriákhoz, ezek valójában kétféle
etikai szélsőség megfogalmazását jelentik: a deontológiai, illetve a
következmény alapú etikáét. (3) A deontológia szó a görög deon főnév
("az, ami kötelező, szükséges, helyes"), illetve az abból képzett
határozóból (deontos: "ahogy lennie kell") származik, és
jelentése gyakorlatilag megegyezik a weberi, "az ügy fontosságát"
hangsúlyozó értékracionalitással. Egy deontologikus beállítottságú
döntéshozó például kijelentheti, hogy a következményekre való
tekintet nélkül garantálni akar bizonyos jogokat vagy a jólét egy
bizonyos szintjét a társadalom minden tagja számára, továbbá, hogy a
természeti környezetnek is vannak bizonyos jogai, amelyeket az ember nem
tiporhat sárba. Az ilyen ember belátja, hogy még a
fizikailag/technikailag végrehajtható emberi cselekvésnek is erkölcsi
korlátai vannak. Ha a döntéshozók ilyen alapra helyezkednének, ez a
legtöbb esetben megakadályozná olyan döntési alternatívák kiválasztását,
amelyek rövid távon könnyű és gyors eredménnyel kecsegtetnek, de
tovagyűrűző vagy időben késleltetett hatásaik miatt hosszú távon
komoly károkat és erkölcsi problémákat okoznak. Ha például a tudomány
eszközeit nem haditechnikai célokra használnák föl, vagy ha a génmanipulációknak
a tudóstársadalom etikai alapon határt szabna, akkor nem kellene az
emberi faj kollektív öngyilkosságától tartanunk, illetve azon töprengenünk,
hogy az ember és az állat génjeinek ötvözeteként létrehozott lényt
az ebédlőasztalunkhoz ültessük-e avagy az állatkert rácsa mögé,
netán új mérgeket próbáljunk ki rajta. A
következményalapú etika - a deontológiaival ellentétben - azt
hirdeti, hogy döntéseink következményeit ismerjük (ha nem is 100%-os
mértékben), és a döntés egyetlen kritériuma a várható eredmények
kedvező és/vagy megvalósítható mivolta. (A "vagy"-ot azért
emeltük ki, mert esetenként még a döntés kedvező kimenetele sem
szempont. Ez történik például amikor a "Ha technikailag meg
tudjuk csinálni, csináljuk meg!" elvet vallók létrehoznak egy új
eszközt vagy eljárást, amely alkalmasint tömegpusztító hatásúvá
lesz.) Mind
a deontológiai, mind a következményetikai fölfogásnak megvan a maga
előnye: az előbbi a döntés felelősségét hangsúlyozza, az utóbbi a
cél elérésének hatékonyságát. Azonban hátrányaik sem
elhanyagolhatók: a deontológiai álláspont követője alkalmasint
elrugaszkodhat a valóságtól, s az ideák világában találhatja magát,
ami együtt járhat a hatékonyság követelményének teljes elvetésével.
A következményetika veszélyei a korlátozott racionalitásból
fakadnak: nem ismerhetjük tetteink összes következményét; "csőlátással"
csak bizonyos részcélokra vagy rövidtávú tényezőkre összpontosítunk,
miközben nem vesszük észre a nagyobb összefüggéseket; illetve szilárd
értékalapon nyugvó választás helyett napi politikai szempontok alapján
hozunk "szélkakas jellegű" döntést. Jól példázza mindezt
a bős-nagymarosi vízlépcső beruházás megkezdéséről szóló kormányhatározat,
amelyben az összes említett negatívum előfordult. Látható
tehát, hogy a deontológiai és a következményetika (más szóval az érték-
és a célracionalitás) bizonyos értelemben egymás ellentettjei,
pontosabban olyanok, mint az ősi kínai jin-jang szimbólum két fele:
ellentétesek, de összetartoznak és kiegészítik egymást (Zsolnai
[1989]). Mindkettőre szükség lenne a lehető legjobb döntések
meghozatala érdekében - egyéni szinten éppúgy, mint csoportos,
szervezeti vagy társadalmi szintű döntéseknél. Baranyi Árpád [KOVÁSZ, 1997. Tél] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |