Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
érték- és a célracionalitás együttes alkalmazása a döntéshozatal
során Jóllehet,
szükséges lenne az érték- és célracionalitás együttes alkalmazása,
ám - Weber nyomán - fölvethető a két álláspont összeegyeztethetetlensége,
tudniillik, hogy éppúgy nem keverednek egymással, mint az olaj meg a víz.
Csakhogy - amint azt épp Weber említi - mégis elképzelhető valamiféle
együttes alkalmazásuk: célracionális cselekvés esetén mindazonáltal
"lehetséges, hogy az ellentétes és egybeeső célok és következmények
közötti választásban értékracionalitás érvényesüljön; ekkor a
cselekvés csak eszközeiben célracionális" (Weber [1967], 56.
old.). Más szóval a döntéshozó a rendelkezésre álló alternatívákból
(azaz a cél-eszköz-következmény együttesből) az értékracionalitás
(itt: erkölcs) szempontjai alapján meghatározza a szóba jövő alternatívák
halmazát. Ezek után a célracionalitásnak, azaz a cél hatékony elérésének
megfelelően kiválasztja a megvalósítható lehetőségeket, és végül
a megvalósítandó alternatívát. Ezzel megfogalmaztuk legfontosabb
mondanivalónkat, miszerint az etikai megfontolásoknak igenis helyük van
a döntéshozatalban, mégpedig az alternatívák "szűrőmodellje"-ként
(Zsolnai [1989], 37. old.). Az
érték- és célracionalitás követelményeinek bizonyos mértékű összeegyeztetésére
képes döntéshozatali folyamat tehát a következő: 1.
az elvileg megvalósítható, azaz a rendelkezésre álló alternatívák
(cél-eszköz-következmény együttesek) föltárása; 2.
az értékracionalitás szempontjainak megfelelő, úgynevezett szóbajövő
alternatívák kiválasztása; 3.
a technikai és gazdaságossági szempontból megvalósítható alternatívák
azonosítása; 4.
a cél elérésének szempontjából legkedvezőbb, úgynevezett megvalósítandó
alternatíva kiválasztása. A
leírt döntési folyamat nagyon fontos jellemzője, hogy morális alapon
választ a rendelkezésre álló alternatívák közül. Gazdasági
szervezetek döntései esetén a "moralitás ... azt jelenti, hogy a
szervezet tekintetbe veszi döntései hatását az érintett természeti környezetre
és embercsoportokra, elismeri az ökoszisztémákat és az embereket mint
önértékű létezőket. ... A felelős gazdálkodás tehát olyan döntéshozatalt
jelent, amelyben a döntéshozók [cél - B.Á.]racionálisan választanak
a morálisan elfogadható alternatívák között." (Zsolnai [1989],
37-38. old.) A
korábbi hasonlattal élve, igaz ugyan, hogy az olaj meg a víz nem
keverednek, de ha egy pohárba öntjük őket, akkor a víz
"megtartja" az olajat, azaz alapot képez a másik számára. Döntéseinkben
így kellene működnie az alapot szolgáltató értékracionalitásnak,
illetve a ráépülő célszerűségnek. Az
etikus döntéshozatal lehetősége a gazdasági gyakorlatban Az
eddig leírtak nagyon szépen mutatnak a papíron, de jogosan vethető föl
a kérdés, vajon milyen esélyekkel indul az erkölcs a nagy gazdasági
kiszorítósdiban. Az erkölcs gyakorlati létjogosultsága ugyanis több
szempontból is megkérdőjelezhető. Először is, mondhatja valaki, hogy
a piacon olyan farkastörvények uralkodnak, amelyek a mégoly jó szándékú
embereket is rendszerkonformitásra kényszerítik, mivel az életben
maradás érdekében maguk is kénytelenek az erkölcstelenség "normáját"
követni (lásd az adócsalást, valamint a "ha nem én lopom el,
valaki más majd úgyis ellopja" elvét). Másodszor, fölvethető,
hogy az ember magán- és úgynevezett hivatalos szférája elkülönül
egymástól: magánéletében lehet erkölcsös, de amikor kapcsolatba lép
a gazdasági-társadalmi rendszerrel, akkor olyan szerepek eljátszására
kényszerül, amelyek ellentmondhatnak "privát meggyőződésének".
Ez utóbbinak speciális esete az, hogy "a hagyományos erkölcs, bár
az egyéni viselkedéshez előírásokat nyújt, nem tartalmaz törvényeket
a komplex társadalmi szervezet [például vállalat] viselkedésére
vonatkozóan. ... [A] társadalmi rendszerekre vonatkozó erkölcsi
fogalmak különböznek az egyénekétől", más szóval, a
szervezeti erkölcs eltér az egyéni erkölcstől (Bertalanffy [1991],
55-56. old.). Ez
a Machiavelliével rokon gondolatmenet (tudniillik "a szervezet
tegye, amit a rendszer parancsol neki, és ne akarjon erkölcsösködni!")
reálpolitikusi szemszögből elfogadható, sőt, vonzó is lehet. A kérdés
csak az, hogy szem előtt tartva a társadalom valódi és hosszú távú
érdekeit, van-e értelme az ilyen magatartásnak. Gondoljuk tovább a kérdést:
léteznek-e olyan objektív erkölcsi törvények, amelyeket az ember
minden körülmények között köteles betartani, vagy pedig különbséget
tehetünk (sőt kell tennünk!) magánéletünk, illetve szervezetben játszott
szerepünk erkölcsei között? Fogalmazzunk sarkosabban: relativizálható-e
az erkölcs? Lehetek-e hétvégi, otthoni "jó ember", aki segít
szomszédjának fölásni a kertjét, hétköznap pedig
"menedzser", aki történetesen ugyanazon szomszédját teszi ki
az utcára az illető vállalkozásának bekebelezésével - hiszen a
gazdaságban növekedni "necesse est"? Ha
a fenti kérdésekre merőben technikai jellegű választ adunk, akkor
elmondhatjuk, hogy a világ tényleg ilyen erkölcstelen módon működik.
Nem kell messzire mennünk: a mai magyar gazdaságban is elterjedt az adócsalás,
kiterjedt a fekete- és a szürkegazdaság. Mindazonáltal, ha működő
piacgazdaságot akarunk, akkor törvényi és intézményi eszközökkel
is föl kell lépnünk e jelenségekkel szemben. A fenntartható gazdaság
(4) egyik tartópillére a bizalom. Ez beépül a szerződésekbe, ennek
alapján hiszik el a szerződő felek, hogy a másik képes és hajlandó
teljesíteni kötelezettségeit. Minél inkább így van ez, annál
kisebbek lesznek a szerződési biztosítékok meghatározása, illetve a
szerződések megszegése miatti tranzakciós költségek (Kindler-Zsolnai
[1993]; Kieser [1995]). A
nyugati országok példája szerint az erkölcs beépíthető a gazdasági
rendszerbe. Erre utal, hogy az utóbbi évtizedben elterjedtek az etikai kódexek,
amelyekkel vállalatok, szakmai közösségek kötelezik el magukat
bizonyos etikai követelmények betartása mellett, s mindez számon kérhető
rajtuk. Az etikai kódexek megszületésében jelentős szerepe van a közvélemény
nyomásának (lásd a környezetvédelemmel kapcsolatos etikai
"fogadalmakat" a vállalatok részéről), az image-javításnak
és az üzleti szempontoknak. Mindez azt jelzi, hogy a magánerkölcs elvárásai
befolyásolhatják a gazdasági szereplők viselkedését (például a környezettudatos
fogyasztók részéről érkező nyomás révén). Az etikai kódexek
elterjesztése és számonkérése lehet a megoldás egyik fonala a
Bertalanffy által felvetett "szervezeti morál" vagy
"rendszermorál" kérdéskörre is: "a probléma az erkölcsi
kódex bővítése, a magasabb társadalmi lényegiségek belefoglalása"
(Bertalanffy [1991], 56. old.). A gazdaságban egyrészt erős az igény a
pénzben ki nem fejezhető jóléti tényezők (például a méltányosság,
a bizalom, a környezet védelme) iránt, másrészt pedig ez az igény a
vállalatok felé gazdasági kényszerítő erőként hat. Ezt mutatja az,
hogy a (gyakran csak látszólag) embercentrikus vállalatfilozófiák például
egyértelműen üzleti okok miatt valósulnak meg. Fontos azonban azt is látnunk,
hogy ha egy gazdálkodó szervezet a morális szabályokat pusztán üzleti
érdekből tartja be, akkor nem beszélhetünk morális viselkedésről.
Egy hasonlattal élve: ha egy gyerek csupán azért nem csúzlizza meg a
szomszédot, mert el akarja kerülni az ebből eredő apai pofont, akkor
ettől a gyerek még nem lett erkölcsös, csupán a csúzlizás
"hasznait" vetette össze annak "költségeivel". Az
üzleti motivációjú "erkölcsösségnek" ki kell egészülnie
az etika önértékként való elismerésével. A nagy kérdés persze az,
hogy ez a beállítottság képes-e gyökeret verni és széles körben
elterjedni a társadalom, ezen belül a gazdaság fontos döntéshozatali
szintjein. Véleményem szerint a helyes erkölcsi fölfogás csak akkor
nyugszik szilárd alapokon, ha transzcendentális a kiindulópontja,
vagyis ha istenhiten alapszik. Ez ad olyan távlatot és szemléletmódot,
amellyel fölül tudunk emelkedni a mindannyiunkban rejlő és megalkuvásra
hajlamos "perc-emberkén". Bizonyára korábban is léteztek és
ma is élnek közöttünk olyanok, akik pusztán humanista alapokra építkezve
- tehát transzcendens megfontolások nélkül - képesek hiteles erkölcsi
példa felmutatására. Azonban a felismert erkölcsi igazságokhoz történő
minden körülmények közötti ragaszkodásnak elemi szükséglete, hogy
az ember higgye és vallja: van Valaki, aki ismeri a világ célját és működését;
van Valaki, aki "hisz" bennünk, még akkor is, ha meggyőződésünk
miatt sokan megmosolyognak bennünket; van Valaki, aki mindig látja és
értékeli, amikor a jót tesszük, még ha ezt senki sem veszi észre körülöttünk;
van Valaki, aki tudja, hogy van értelme jónak lennünk, és segít is
bennünket ezen az úton. Van szikla, amelyre futóhomok helyett épülhet
a házunk. (5) Ez a szikla: Isten. Összefoglalás Korunkat
az emberi és az ökológiai válság egyaránt jellemzi. Az agresszív,
öntörvényűnek kikiáltott gazdaság, és az önző módon önérdekkövető
egyének társadalma sokak elszegényedését, kevesek meggazdagodását,
illetve elidegenedett és ökológiai veszélyeket teremtő társadalmat
eredményezett. A gazdaság és a társadalom ilyetén alakulása részben
a közgazdaságtan ideológiájára vezethető vissza. Ez a gazdasági
szereplőket önző, haszonmaximalizáló egyénekként írja le, azt állítva,
hogy mindezen jellemzők erkölcsileg semlegesek, továbbá, hogy az egyének
anyagi haszonmaximalizálása az össztársadalmi jót szolgálja. Ez a fölfogás
mára tarthatatlanná vált. Egyrészt azért, mert az ember - egyebek közt
- etikus lény is, és boldogságához az erkölcs alapszükséglet. Másrészt
azért, mert az ember sohasem tud tökéletesen racionálisan dönteni,
illetve nem képes választásainak hatását teljes mértékben ellenőrizni;
ennek be nem ismerése vezetett az említett válságokhoz. Sem a gazdaság
működésének, sem az emberiség fönnmaradásának nem elégséges föltétele
a puszta gazdaságossági számításokra alapozott, önző önérdekkövetés.
Az
etika úgy építhető be a döntéshozatalba, hogy erkölcsi megfontolások
alapján választjuk ki a megvalósítás során szóba jöhető alternatívákat.
Az etikai szempontok erejét bizonyítja, hogy a morális viselkedés a
nyugati országokban egyre inkább részét képezi a "szalonképes"
gazdasági viselkedésnek, illetve hiánya komoly gazdasági hátrányhoz
vezethet. Esély van rá, hogy a vállalatok számára az etikai normák -
legalább részleges - betartása egyre inkább parancsoló szükségszerűséggé
váljon. De ne ringassuk magunkat illúziókba: ha az erkölcsinorma-követés
oka pusztán az, hogy "parancsra tettem", akkor az éppúgy erkölcstelen,
mintha az erkölcsi törvény megszegését parancsteljesítéssel
indokolnánk. A szilárd erkölcsi döntésekhez transzcendentális alapra
van szükség, közelebbről: Istenbe vetett hitre. Ez nyújt az ember számára
belső szilárdságot a naponta változó körülmények és a felé érkező
elvárások közepette, sőt, akkor is, ha az erkölcsös döntés következtében
büntetéssel kell számolnia. Márpedig ez nem ritka eset. HIVATKOZÁSOK Bertalanffy,
L. von [1991]: ... ám az emberről semmit sem tudunk (Robots, Men and
Minds); Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest Fromm,
E. [1994]: Birtokolni vagy létezni?; Akadémiai Kiadó, Budapest Kieser,
A. (szerk.) [1995]: Szervezetelméletek; Aula Kiadó, Budapest Kindler
J. [1991]: Fejezetek a döntéselméletből; Aula Kiadó, Budapest Kindler
J. - Zsolnai L. (szerk.) [1993]: Etika a gazdaságban; Keraban Kiadó,
Budapest Kindler
J. - Zsolnai L. (interjú K.S. tollából) [1994]: A gazdaságetika
importja vadkeletre; Közgazdász, 37. szám, február 11., 6.old. Simon,
H. A. [1995]: Altruizmus és közgazdaságtan; Magyar Tudomány, 1. szám,
21-29. old. Szabó
M. [1985]: Alternatív utópia - alternatív modernizáció?; Valóság,
10. szám, 9-23. old. Weber,
M. [1967]: Gazdaság és társadalom; Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest Zsolnai
L. [1985]: Értékfüggés, értékelés, értékkutatás az ökonómiában;
Közgazdasági Szemle, 2. szám, 147-154. old. Zsolnai
L. [1989]: Másként gazdálkodás; Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest (1)
Bár a közgazdasági elmélet az önérdekkövető kifejezést használja,
ehelyett a jelen tanulmányban az önző, illetve az önző módon önérdekkövető
kifejezés szerepel. (2)
A valóságban a döntéseink mögött rejlő különböző motivációk
illetve a világról vallott előfeltevéseink egyszerre hatnak, és nem
lehet őket vegytisztán szétválasztani. Jelen dolgozat szempontjából
azonban célszerű úgy tennünk, mintha a különböző racionalitástípusok
pengeélesen elhatárolódnának egymástól a döntéseink során. (3)
Ez párhuzamba állítható a kantiánus versus utilitarista etika problémájával
is. (4)
A fenntartható gazdaság nem tévesztendő össze a fenntartható növekedés
önámító és destruktív szlogenjével! Az előbbi a társadalmi méltányosságon,
hatékonyságon és ökológiai korlátaink tiszteletben tartásán nyugvó
gazdaságot jelent. Az utóbbi egy véges fizikai-biológiai térben
minden határon túl növekvő gazdaságot jelent, ami nyilvánvaló képtelenség.
Egy ilyen gazdaság működtetése egyenesen vezet az ökológiai és -
ennek folyományaként - a gazdasági rendszer összeomlásához.
Fenntartható (pontosabban végtelen ideig fenntartható) növekedés tehát
nem létezik: a kifejezés két tagja kölcsönösen kizárja egymást. (5)
Mindezek tükrében át kell értékelnünk az etika önértékűségére
vonatkozó kijelentésünket: nem az etika az önmagában vett érték,
hanem Isten iránti szeretetünk, amiből aztán az etikai normák
tisztelete következik. Ez a tény azonban a jelen dolgozat következtetéseit
nem zavarja. A tanulmány ugyanis az erkölcs alapvető szűrő funkcióját
hangsúlyozza a szóbajöhető döntési alternatívák kiválasztása során. Baranyi Árpád [KOVÁSZ, 1997. Tél] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |