Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Ezzel a tanulmánnyal az a célom, hogy az
Alfred Kroeber és Talcott Parsons közötti, a kultúra és a társadalom
fogalmának használatáról kötött megállapodás tudománytörténeti
jelentőségét felbecsüljem. Ez a szöveg alkalmat ad arra, hogy feltérképezzem
azt a szövegkörnyezetet, melyben egy ilyen paktum megszülethetett,
illetve arra, hogy vázlatosan áttekintsem az antropológia és a szociológia
viszonyának alakulását az Egyesült Allamokban. Noha Kroeber és
Parsons hitt a fogalmi megkülönböztetés, a kategorizálás intézményformáló
erejében, vállalkozásuk sikerét a tudományos intézmények
tehetetlenségi nyomatéka, illetve számos nagy jelentőségu
interdiszciplináris kutatás határsértő gyakorlata erőteljesen akadályozta.
I. Kroeber, Parsons és az ötvenes évek 1. Az ötvenes évek kontextusa
A Kroeber és
Parsons közötti megállapodás 1958-ban született, az Atomium, a
szputnyik, a kibernetika és a rendszerelmélet korában. Az Egyesült
Allamokbeli antropológia és szociológia két nagy tekintélyu,
autoriter figurája olyan történelmi pillanatban írta alá diszciplináris
határokat meghúzó paktumát, amikor a II. világháború utáni újjáépítés
optimista lelkesedése a muszaki tudományok és a mérnöki pályák
jelentős felértékelődésével járt. A modernitás korának csúcspontján
úgy tunt, hogy minden tárgy, minden ember és minden gondolat helye a
világban muszaki pontossággal meghatározható. A korszellemnek megfelelően
a szociológusok és az antropológusok is az elméletek rendszerezésére,
a módszertani technikák tisztázásra és racionális munkamegosztásra
törekedtek.
Az ötvenes évek
egy másik szempontból is a muszaki tudományok évtizedének
bizonyultak. A világháború utáni újjáépítés a világ legkülönfélébb
pontjain nemzetközi vagy nemzeti államok által szervezett modernizációs
programok beindítására adott lehetőséget. Alkalom nyílott egy szebb,
kényelmesebb, technológiailag fejlettebb jövő nagy léptéku megtervezésére.
Egész társadalmak életét volt hivatott alapjaiban megváltoztatni az a
szemlélet és a hozzá kapcsolódó modernizációs stratégia, amit
akkoriban "social engineering" névvel illettek és amit ma
"társadalomturbózásnak" nevezhetnénk. A modernizáció és a
racionalizálás újabb hulláma alól természetesen a szaktudományok
sem vonhatták ki magukat. Minden diszciplina arra törekedett, hogy tudománnyá
szervezze magát és hogy tudományosságát a rendszerezés technikájával
teremtse meg. A tudománnyá szervezéshez elsősorban annak világos
megfogalmazására volt szükség, hogy mi az a kutatási tárgy, sajátos
nézőpont és vizsgálati módszer, mely egy diszciplinát más megközelítési
módoktól különböző, autonóm szakterületté tesz. A rendszerezés
technikáját pedig a kor legnagyobb hatású társadalomtudományi irányzata,
a strukturalista funkcionalizmus kínálta. Ebben a gondolatkörben és értelmezési
keretben az egyes társadalomtudományok úgy viszonyulnak egymáshoz,
mint egy organizmus szervei, részelemei: részfunkciókat töltenek be,
hogy a teljes rendszer harmonikus egyensúlyát biztosítsák. Az antropológia
és a szociológia helyét is úgy kellett megfogalmazni a társadalomtudományok
rendszerében, hogy egymástól jól elkülöníthető és egymást jól
kiegészítő megközelítésmódokat, módszereket, elméleti reflexiókat
kínáljanak. 2. Kroeber és a kulturális antropológia autonómiája
Az amerikai kulturális
antropológia rendszerezésében és modernizálásában Alfred Kroeber
kiemelkedő szerepet játszott. Kroeber életútja szinte teljesen
egybeesik tudományának fejlődési ívével. 1902-ben az első volt, aki
antropológiából eljutott a Ph.D. fokozatig, mivel mestere, Franz Boas
fizikából szerzett diplomával érkezett az Egyesült Allamokba, hogy
azután a Columbia Egyetemen megalapítsa a huszadik század első évtizedeinek
legnagyobb hatású antropológia tanszékét. Boas tanítványai közül
Kroeber volt a leginkább hajlamos a tudományszervező rendszerezésre,
így ő írta az első antropológia tankönyvet is, mely 1923-ban jelent
meg (Kroeber 1923, 1948). Ez a könyv életben tartotta Boasnak azt a régi
ideálját, hogy az antropológusok holisztikus embertudománnyal
foglalkozzanak és az emberi lét minden aspektusát legyenek képesek
tudományos igényességgel kutatni. Mestere mellett azonban szinte csak
Kroeber volt az, aki jelentős tudományos tevékenységet folytatott a
boasi antropológiának mind a négy szakterületén: megjelentek régészeti,
fizikai antropológiai, nyelvészeti és etnológiai munkái is.
Kroeber arra is érzékeny
volt, hogy az antropológia határait is világosan meghúzza. A kulturális
tájképek, egzotikus életvilágok történeti rekonstrukciója híveként
nem nézte jó szemmel sem a pszichoanalitikus iskola, sem pedig a
funkcionalista szociológia határsértéseit. A második világháború
után, a kulturális antropológia veteránjaként nagy lendülettel
fogott az antropológia intézményes alapjainak megszilárdításához.
Ebben a munkájában nagy segítségére volt Clyde Kluckhohn, aki éppen
ekkor indította be Talcott Parsonssal a Harvard Egyetem interdiszciplináris
társadalomtudományi muhelyét, a Társadalmi Kapcsolatok Tanszéket (Department
of Social Relations). Először is annak tisztázására volt szükség,
hogy a kultúra fogalmának mi az a definíciója, mely legpontosabban
megfogalmazza a kulturális antropológia kutatási tárgyát. Kroeber és
Kluckhohn a közel háromszáz 1950 előtt megjelent kultúra-definíció
értékelése után előállt egy olyan meghatározással, mely szerintük
minden antropológus és társadalomkutató számára kielégítő lehet.*
Kroeber a kulturális
antropológia nemzetközivé tételében is fontos szerepet játszott.
1951-ben megszervezte az első nemzetközi antropológiai konferenciát
(1951 International Symposium on Anthropology). Az előadások anyaga az
általa szerkesztett Anthropology Today (Kortárs antropológia) címu
gyujteményes kötetben 1953-ban jelent meg. A kötet felépítése és a
szerzők listája modellértéku: a módszertani fogások és elméleti
iskolák gazdag tárházát kínálja, valamint ismerteti azokat az eredményeket
is, melyeket az antropológia egyes szakterületei ekkor fel tudtak
mutatni (Kroeber 1953). A kötet szellemisége már azt a törekvést idézi,
hogy a módszerek és az eredmények rendszerezésével megvalósuljon az
antropológia elméleteinek és gyakorlatának sokszínu egysége. 3. Parsons és a társadalomtudományok
rendszere
Kroeber Kluckhohn révén
ismerkedett meg Talcott Parsonssal, aki a szociológiai elméletek és
gyakorlatok rendszerezésében játszott hasonlóan megkülönböztetett
szerepet. Szemben Kroeberrel, Parsons nem mondhatta el magáról, hogy saját
tudományának első, formatív generációjához tartozott. Pitirim
Sorokinhoz és Florian Znanieckihez hasonlóan azonban ő is azok közé
tartozott, akik az amerikai szociológiát a huszas évektől kezdődően
az európai társadalomelméletek importjával frissítették fel. Parsons
a Heidelbergi Egyetemen Alfred Weber, Karl Mannheim és Karl Jaspers óráit
látogatta, de a legnagyobb hatást kétségtelenül Max Weber gazdaságtörténeti
és szociológiai elméletei gyakorolták rá. Diplomáját a nyugati
kapitalizmus szubsztantív, kulturális sajátosságairól írta, majd
angolra fordította Max Weber Protestáns etikáját.
Először a Harvard
Egyetem közgazdaságtan tanszékén helyezkedett el; a szociológia tanszék
megalakulásakor, 1931-ben pedig Sorokin mellé került. 1937-ben
jelentette meg az azóta klasszikussá vált The Structure of Social
Action (A társadalmi cselekvés szerkezete) címu kötetét, melyből
Durkheim, Weber és Pareto elméleteit először ismerhette meg amerikai
olvasó (Parsons 1937). A könyvben Weber cselekvéselméletét ötvözte
Durkheim kollektív reprezentáció fogalmával és megállapította, hogy
az emberi cselekvést egyszerre határozzák meg célok és a hozzájuk választott
eszközök, valamint társadalmi normák és kulturális értékek. A kötet
abból a szempontból is érdekes, hogy Parsons utal az egymást kiegészítő
fogalmi sémák autonómiájára a társadalmi valóság értelmezésében.
Ez pedig már megelőlegezi a szociológia és az antropológia társadalomtudományok
között betöltött és egymást kiegészítő funkciójának
rendszerszemléletu megközelítését.
A második világháború
utáni időszak gazdasági fellendülése kivételes lehetőségeket
biztosított az újszeru társadalomtudományi vállalkozások beindítására
is. A harvardi Társadalmi Kapcsolatok Tanszékét Parsons és Kluckhohn a
pszcihológus Gordon Allporttal közösen, 1946-ban alapította. A tanszék
felépítése és kurzusainak választéka a parsonsi rendszerszemléletet
tükrözte: a társadalmi cselekvést strukturáló három nagy rendszer közül
a személyiség rendszerének kutatása a pszichológia és szociálpszichológia,
a kulturális rendszer vizsgálata az antropológia, a társadalmi
rendszeré a szociológia feladata volt. A tanszéket az ötvenes évek
során Parsons vezette, és számos ekkor megjelent rendszerező társadalomelméleti
munkája mellett (Parsons 1951, 1954, Parsons és Shils 1951) éppen a
tanszék hírneve tette őt a kor legismertebb és legbefolyásosabb
szociológusává.
Az eddigiek alapján
úgy tunik, hogy ha csak Kroeber és Parsons tekintélyén múlna, az
antropológia még ma is a kulturális különbségeket, a szociológia
pedig, önmegtartóztató módon, a társadalomszerkezet és a rétegződés
sajátosságait kutatná. Annak érdekében, hogy megvizsgáljuk, milyen
alapon volt számonkérhető az antropológusok és a szociológusok
diszciplináris fegyelme, tekintsük át először a különbségtétel történeti
előzményeit és variánsait. II. A különbség megfogalmazásai 1. Kultúra és társadalmi struktúra: fogalmi
különbségtétel
A kultúra fogalmának
első antropológiai definícióját a brit Edward Burnett Tylor adta, az
1871-ben megjelent Primitive Culture (A primitív kultúra) címu, a kultúra
evolucionista felfogását megalapozó muvében. Eszerint "[a] kultúra
vagy civilizáció, a maga teljes etnográfiai értelmében, az az összetett
egész, amely magában foglalja a tudást, hiedelmet, muvészetet, törvényt,
hagyományt és mindazon egyéb képességet és szokást, amelyre az
embernek a társadalom tagjaként szüksége van" (Tylor 1989 [1871]:
167). A kultúra tylori meghatározását több, mint harminc éven
keresztül nem kérdőjelezte meg senki: nemcsak antropológusok, hanem
szociológusok is elfogadták, idézték és alkalmazták (vö. Kroeber és
Kluckhohn 1951: 85). Ennek nemcsak az volt az oka, hogy az "összetett
egész" meghatározás kellően homályossá és ezáltal sokoldalúan
felhasználhatóvá tette a definíciót,* hanem az is, hogy az
evolucionista társadalomelméletben nem volt szükség különbséget
tenni kultúra és civilizáció között: az egyes társadalmak közötti
szubsztantív és formális (kulturális és morfológiai) eltéréseket
ugyanazokra a fejlettségbeli különbségekre vezették vissza.
Ami a társadalom
fogalmát illeti, a legelső szociológiai jellegu definíció megjelenésének
helyét és idejét nem lehet pontosan megállapítani. Az kétségtelen,
hogy egy sajátos kutatási terület létrehozása érdekében az angol
Herbert Spencer és nyomában a francia Emile Durkheim sokat tett a társadalom
fogalmi körülhatárolásáért. Spencer "szuperorganizmus"-koncepciója
szerint a társadalmi szervezet analóg a biológiai szervezettel, azzal a
különbséggel, hogy a társadalom magasabb szinten van, több biológiai
egyedet integrál. A "szuperorganizmus" Durkheimnél önmagában
létező entitásként, társadalmi tények integrált együtteseként
fogalmazódott újra. A társadalom ebben az objektivista felfogásban önmagát
termeli, vagyis társadalmi tények létét csak társadalmi tényekkel
lehet magyarázni, nem pedig intézmények vagy szokások egyéni szükségleteket
kielégítő funkcióival, mint azt az utilitariánus gazdaságpszichológia
hírdette.
A spenceri-durkheimi
"szuperorganizmus" az amerikai antropológia fogalmi készletében
is feltunt, és ez éppen Alfred Kroebernek köszönhető. Kroeber azonban
Spencer általános evolucionizmusával szemben értelmezte újra az egyes
emberek cselekedeteit és gondolatait befolyásoló szuperorganikus entitást.
Kroeber szerint nincs folytonosság az emberi cselekedetek biológiai,
organikus aspektusai, illetve a kultúra és a társadalom által
kondicionált összetevői között. A biológiai átöröklés és a
kulturális elsajátítás, a tanulás között tehát különbséget kell
tenni. Hasonlóképpen a biológiai egyedfejlődés során létrejött
organizmus és a kulturális evolúció által létrehozott
szuperorganikus kultúra is egymástól független muködéstörvényeknek
engedelmeskedik. Kroeber erről a témáról szóló írásait az első
világháború alatt jelentette meg, ezért ekkoriban civilizációról és
nem a németes hangzású kultúráról beszélt, illetve az antropológia
helyett is a történetírás kategóriát használta (Kroeber 1915,
1917).
Az amerikai kulturális
antropológia azonban tagadhatatlanul inkább a német bölcseleti és
szellemtudományos hagyományban, mint a brit utilitarizmusban gyökerezett.
Franz Boast és tanítványait a század első évtizedeiben az észek-amerikai
indián kultúrák autentikus, tehát a fehér emberrel való találkozás
előtti, még érintetlen állapotának történeti rekonstukciója
foglalkoztatta.* Az írásos forrásokkal nem rendelkező társadalmakban
a történetírás csak a tárgyi kultúra fennmaradt elemeire, a nyelvi
sajátosságok feltárására és a helyi közösség idősebb tagjainak
beszámolójára támaszkodhatott. Ennek megfelelően az antropológia történetének
ebben az első szakaszában a régészeti, nyelvészeti és
folklorisztikai kutatások voltak meghatározó jelentőséguek. A memória-kultúra
gondolata és az a törekvés, hogy egy kultúrát a közösség tagjainak
emlékezetéből rekonstruáljanak, illeszkedett abba a német romantikus
történetírási hagyományba, mely szerint minden népcsoport kultúrája
rendelkezik valami ősidőktől fogva változatlanul létező népszellemmel,
esszenciális sajátossággal, mely megkülönbözteti minden más kultúrától.
A civilizáció és a modernizáció folyamata, illetve a kapitalista
expanzió veszélyt jelentett erre a kulturális autentikusságra. Ezért
az első amerikai antropológusok a kultúrát Tylorral szemben éppen,
hogy a civilizáció ellenpontjaként határozták meg.
A népszellem
herderi fogalma több genealógiai szálon hatott a boasi antropológiára.
A német szellemtudományos történetfilozófiai hagyomány képviselőinek,
elsősorban Diltheynek, Windelbandnak és Rickertnek a munkáiból azt a tételt
szurték le az amerikai antropológusok, hogy minden kultúra egyenrangú
és összemérhetetlen, önmagáért érdemli meg a figyelmet. Vagyis nem
azért érdekesek ezek a kultúrák, mert a kulturális fejlődés általános
törvényszeruségeinek muködését képesek illusztrálni, hanem azért,
mert a sokszínu emberi lét egyedi és megismételhetetlen megnyilvánulásai.
Ebből az következik, hogy egyik kultúra sem helyezhető a másik fölé
valamilyen evolúciós skálán, önmagában egyik sem civilizáltabb vagy
primitívebb, mint a másik. Az evolucionista szemlélet spekulatív természete
miatt a tudományosság igényeinek is egyre kevésbé tudott megfelelni.
Ez azonban magával vonta mindenfajta történeti rekonstrukció hitelének
csökkenését is: az antropológusok nemcsak a nagyszabású evolúciós
sémák propagálásától, hanem a folklorisztikai gyujtéseknek és élettörténeteknek
az etnohistóriai írásokban való alkalmazásától is kezdtek tartózkodni.
A
huszas évektől az antropológusokat a diakron vizsgálatok helyett egyre
inkább az kezdte érdekelni, hogy mi tart össze egy kultúrát a
jelenben, melyek a kulturális integráció mechanizmusai.* Ezekre a kérdésekre
kétféle, markánsan eltérő válasz született, mely alapját képezte
az amerikai antropológia és szociológia elméleti szintu elkülönülésének
is. Boas tanítványainak második generációja a herderi kulturális
relativizmust a különböző pszichoanalitikai irányzatokkal* vegyítve
megalakította a kultúra-és-személyiség iskolát. Ez az irányzat a
kultúra mentális integrációját hangsúlyozta, vagyis azt, hogy a kultúrák
felfoghatók összetett személyiségekként. Minden kultúrában léteznek
modális személyiségtípusok, "nemzeti" karakterek, melyek
szinte metonimikus viszonnyal képviselik kultúrájukat. A kultúra
tanult viselkedés; ugyanakkor az alapvető személyiségtípus kialakulásában
a kulturális hagyományok által meghatározott gyermeknevelési szokások
játsszák a legfőbb szerepet. Tehát a kultúra és a személyiség
egyfajta dialektikus viszonyban hat egymásra. Ruth Benedict szerint
"minden társadalom kiválaszt bizonyos szakaszokat a lehetséges
emberi viselkedések ívén" (Benedict 1934: 254). Másszóval egy
adott kultúra akkor találja meg egyensúlyi állapotát, ha a lényegéhez
tartozó témát koherens módon dolgozza ki, vagyis ha sikerül megvalósítania
önmagát.
A kulturális integrációnak,
elsősorban a durkheimi hagyományra építve, kialakult egy olyan magyarázata
is, amely inkább szociológiai és nem pszichológiai jellegu volt. A
funkcionalizmus irányzata először a brit társadalomantropológiában
terjedt el, szintén a huszas évektől kezdődően, Bronislaw Malinowski
és A. R. Radcliffe-Brown elméleti újításai nyomán. Mindketten úgy
gondolták, hogy a kultúra, illetve a társadalom intézményeinek létét
egyensúlyfenntartó képességük legitimálja.* Ezeknek az intézményeknek
Malinowski szerint az a funkciójuk, hogy az egyén szükségleteit elégítsék
ki, Radcliffe-Brown szerint pedig az, hogy a szolidaritást, a társadalmi
rendet tartsák fenn. A funkcionális integráció tézise tehát a társadalom
intézményi tagoltságának, stukturált voltának hangsúlyozására épül.
A radcliffe-browni strukturalista funckionalizmus az egyik olyan jelentős
korszak az amerikai antropológia és a szociológia történetében,
amikor a két diszciplína közötti határ elmosódott.*
A harmincas években
az amerikai szociológusok körében is felmerült a kultúra és a társadalmi
rendszer közötti fogalmi különbségtétel szükségessége. Pitirim
Sorokin az antropológusokat megelőzve foglalkozott a szimbólumok és
jelentések kultúraformáló szerepével. Sorokin szerint a kultúrára a
"logikai-jelentésteli integráció" a jellemző, mely alatt a
stílusok, a jelentések, az értékek szerves egységét értette. A társadalmi
rendszerre az "okozati-funkcionális" integráció a jellemző,
melyben a pars pro toto elvet követve a társadalomszervezet részelemei
egymással kölcsönös függésben muködve biztosítják a társadalmi
egész dinamikus egyensúlyát (Sorokin 1937). Az a furcsa helyzet állt
elő a harmincas évek második felében, hogy az ekkor az Egyesült
Allamokban tanító Radcliffe-Brown a kultúra fogalmát, mint tudománytalant
igyekezett kiírtani az antropológiából, ugyanakkor egy szociológus,
Sorokin, azt hangsúlyozta, hogy egy társadalom tagjai nem belső, természetes
tulajdonságok révén, hanem kulturális jelenségeken és azok értelmezésén
keresztül kapcsolódnak egymáshoz: vagyis szimbólumok segítségével
kommunikálnak.
A második világháború
után egymással párhuzamosan több antropológus és szociológus is a
szimbólumhasználat tanulmányozásának fontosságát hangsúlyozta a
kultúrák kutatásában. Parsons a weberi hagyományt követve a kultúrát
olyan szimbólumrendszerként fogalmazta meg, melynek segítségével az
emberek jelentéssel ruházzák fel cselekedeteiket,* és ezzel a
szimbolikus antropológia előtt egyengette az utat. Az evolucionizmus
modernizálója, Leslie White szerint pedig a szimbólumalkotó képesség
különbözteti meg az embert az összes többi élőlénytől, ez teszi
lehetővé a számára, hogy kultúrája legyen. Tehát a kultúra és a
természet, a tanulás és az öröklés közötti kroeberi megkülönböztetés
a szimbólumalkotás képességének tételezésével nyer értelmet.
White a kultúra és személyiség iskola pszichologizmusát vehemensen
kritizálva úgy vélekedett, hogy a kultúra nem az emberek fejében,
hanem közöttük, testükön kívül, az extraszomatikus mezőben létezik
(White 1989 [1959]: 220, 228). Amikor Kroeber és Kluckhohn 1951-ben közreadta
a kultúra fogalmának reményük szerint széles körben elfogadható
definícióját, kitért a viselkedési minták szimbólumok segítségével
történő elsajátítására is. Fontos megemlíteni azt is, hogy Kroeber
és Kluckhohn meghatározása hangsúlyozta a kultúra történetiségét
és ezzel érveket adott az antropológia és a szociológia, illetve a
kulturális sajátosságok és a társadalmi rétegződés vizsgálata közötti
megkülönböztetéshez.*
Az eddigiek alapján
világos lehet, hogy az antropológia az Egyesült Allamokban gyakran kényszerült
körvonalainak meghúzására és más, rokon érdeklődésu tudományoktól
való elhatárolására, tehát védekező szerepbe.* Mint láthattuk,
Kroeber és a boasi antropológia első generációja a biológiától,
Radcliffe-Brown a tudománytalan történészi spekulációktól, White
pedig a pszichologizáló törekvésektől igyekezte elhatárolni az
antropológiát. A Kroeber és Parsons közötti megállapodás az
antropológia és szociológia közötti különbségtétellel
beleilleszkedik ebbe a különös hagyományba. Vörös Miklós [Replika 1998.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |