Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
2. Terep és kényelmes
karosszék: az empíria és a módszer különbségei
A kulturális antropológia háttérbe
szorulása a társadalomtudományok családjában egy olyan fejlemény,
amely magyarázata szorul. Ez különösen akkor nem magától értetődő,
ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Allamokban az antropológia intézményesülése
voltaképpen előbb indult meg, mint más rokon tudományoké, például a
szociológiáé. Az antropológia identitásválsága ott kezdődött,
hogy előbb voltak természettörténeti és bölcseleti kapcsolatai, mint
társadalomtudományosak.*
Az antropológia empirikus kutatási
anyagát, a távoli népcsoportok életéről szerzett beszámolókat és
az egzotikus kultúrákból begyujtött tárgyi relikviákat a XIX. század
közepén elsősorban múzeumok és "karosszék-antropológusok"*
dolgozták fel. A múzeumok hosszú évtizedekre intézményesítették
azt az elképzelést, hogy az egzotikus népcsoportok természeti népek,
a természet részei, szemben a városokban élő, civilizált múzeumlátogatókkal.
Eképpen nemcsak a tárgyi kultúra elemeit állították ki a természettörténeti
múzeumokban, hanem magukat a bennszülötteket is: felöltöztetett, kitömött
bábuk élettelen "életképeinek" formájában. Az egzotikum
azonban akkora látványosságot jelentett, hogy hús-vér bennszülötteket
is bemutattak a legkülönfélébb kiállításokon; a budapesti állatkertben
a pigmeusokat például "természeti" környezetükben, ketrecbe
zárt afrikai állatok társaságában bocsátották közszemlére. Az
antropológia múzeumi kapcsolatai a huszadik század első évtizedeiben
is szorosak maradtak, aminek az volt a fő oka, hogy az antropológiai
kutatás, melynek akkora már a terepmunka volt a megkülönböztető
jegye, intézményileg is egybefonódott a múzeumi gyujtéssel.
A karosszék-antropológusok a
számukra szolgáltatott empirikus adatokat a társadalom muködési törvényeinek
feltárását célzó nagyszabású elméletek illusztrálására használták
fel. A XIX. század második felének uralkodó társadalomelméleti irányzatát,
a társadalmi-kulturális evolucionizmust többek között éppen ezek az
antropológusok alakították ki. De szemben a brit McLennan, Spencer,
Tylor, vagy éppen Frazer esetével, az Egyesült Allamokban - William
Graham Sumner vagy Lewis Henry Morgan kivételével - nem születtek nagy
hatású általános társadalomtudományi elméletek. Azt lehet tehát
mondani, hogy a századforduló előtt az amerikai antropológia elsősorban
múzeumokban, majd folklórkutató terepmunkák során és nem egyetemi könyvtárszobákban
bontakozott ki.*
A szociológia helyzete annyiban
különbözik, hogy empirikus kutatásainak alapját nem tárgyak és szövegek,
hanem számok, elsősorban népszámlálási adatok képezték. A XIX. században
különböző demográfiai és statisztikai tanulmányok jelentették az
amerikai szociológiát, mely így eleinte a nagy társadalomtudományi
elméletek hatásától függetlenül, inkább különböző társadalmi
reformmozgalmakhoz kapcsolódóan fejlődött. Szemben a brit helyzettel,
ahol Oxford és Cambridge egyetemeinek elitista környezetében nem tudott
kibontakozni kritikai társadalomtudomány, az amerikai szociológia sikerét
a századfordulótól kezdve éppen az hozta meg, hogy kritikusan elemezte
az amerikai társadalomfejlődést. Az amerikai szociológia fokozatosan a
kulturális antropológiával szemben is nagyobb befolyásra tett szert.
Ebben a később tárgyalandó sajátos intézményesülési dinamika
mellett az is közrejátszott, hogy a saját társadalom muködési törvényeinek
megismerése iránt nagyobb kíváncsiság mutatkozott, mint a múzeumi
gyujtemények és a néprajzi-etnológiai monográfiák iránt.
Az amerikai szociológia és az
antropológia közötti elsődleges különbséget tehát már kezdettől
fogva az jelentette, hogy míg az előbbi a saját társadalom
gyakorlatias, kritikai vizsgálatával, az utóbbi távoli, egzotikus kultúrák
rögzítésével és rendszerezésével foglalkozott. Természetesen számos
példát lehet felhozni arra, hogy a későbbiekben az antropológiai és
szociológiai elméletek, illetve empirikus kutatások miként fonódtak
össze - a két diszciplína egymástól elkülönült eredeti intézményesülésekor
mégis a kutatás helyszínének megválasztása volt a döntő szempont.
A fogalmi különbségtétel viszonylag újabb keletű fejlemény, az
antropológia és szociológia diszciplináris határainak első megvonásánál
még nem volt jelen. A kultúra és a társadalom körébe tartozó jelenségek
közötti megkülönböztetés tehát a már kialakult intézményes határok
utólagos legitimálását jelentette és nem fordítva. Éppen ezért célszerű
most áttekinteni az amerikai antropológia és szociológia intézményesülésének
történetét. III.
Intézményesülés és az intézmények tehetetlenségi nyomatéka 1. Múzeumok és statisztikák
Az antropológia és a szociológia
tudományos intézményei három pillérre épültek. Az egyik ilyen pillér
az általános evolucionista társadalomelmélet, mely egyszerre támaszkodott
a biológiai egyedfejlődés modelljére és az intellektuális képességek
történelmi ívu fejlődésének gondolatára. A másik két pillér
pedig két, egymástól nagy mértékben különböző empirikus kutatási
terület: egyrészt az etnográfiai és etnológiai adatgyujtés és az
ebből építkező, a használati és kultikus tárgyakat rendszerező múzeumi
antropológia, másrészt pedig a népjóléti intézkedéseket és a
szociális reformokat lehetővé tevő demográfiai adatok és statisztikák
szolgáltatása.
Mielőtt az egyetemek a századfordulót megelőző években az
amerikai tudományos kutatás fellegváraivá váltak, a társadalomtudományok
az egyetemek falain kívül intézményesültek. Ebben az antropológia járt
elöl, mégpedig azért, mert az intézményépítés eleinte a szövetségi
kormány igényeihez kapcsolódott és annak anyagi forrásaira támaszkodott.
A washingtoni Smithson Intézet (Smithsonian Institution) 1855-ben jött létre
magánalapítványi, de szövetségi törvénnyel is támogatott formában.
Az intézet múzeumához kapcsolódóan John Wesley Powell őrnagy
1879-ben alapította meg az Amerikai Etnológiai Hivatalt (Bureau of
American Ethnology), mely az Indián Ügyek Hivatala (Bureau of Indian
Affairs) munkáját folytatta. A század utolsó évtizedeiben az Etnológiai
Hivatal számos alkalmazottja gyujtött néprajzi-etnológiai adatokat az
euroamerikai kultúra terjedése és kapitalista expanzió által veszélyeztetett
észak-amerikai indián közösségekben. A nagyszabású adatfelvételi
és jelentéskészítési munkát egyszerre hajtotta a tudományos kiváncsiság
és a rezervátumok alapításának surgőssége.
A múzeumok létrehozása és kiépítése
jelentette az antropológia intézményesülésének másik lényeges
vonulatát. Az Egyesült Allamok Nemzeti Múzeumát (U.S. National Museum)
a Smithson Intézet mellett hozták létre. A polgárháborút követő években
a Harvard Egyetemhez csatoltan létesült a Peabody Múzeum és New
Yorkban ekkor alakult az Amerikai Természettörténeti Múzeum (American
Museum of Natural History) is. Az 1880-as években az amerikai antropológia
meghatározó figurái, Otis T. Mason és Frederic W. Putnam múzeumi
alkalmazottak voltak. Franz Boas pedig, a Columbia Egyetemen fenntartott
katedrája mellett, tíz éven keresztül szervezte az Amerikai Természettörténeti
Múzeum etnológiai kiállításait (vö. Jacknis 1985). A századforduló
körül létesülő antropológia tanszékek (Columbia, Harvard,
Pennsylvania, Berkeley) is mind rendelkeztek múzeumi kapcsolattal, ami az
oktatás karakterének formálásában is nagy szerepet játszott. 2. Egyetemi tanszékek
A hely szűke miatt itt csak az
antropológia és a szociológia intézményesülésének történetében
kiemelkedő szerepet játszó egyetemek (Columbia, Chicago, Harvard) tanszékeiről
lesz szó. A természettörténeti múzeumokhoz kötődő tevékenysége
miatt az antropológia intézményesülése megelőzte a szociológiáét.
Olyannyira, hogy rendszeres szociológiai kutatás és oktatás csak az
1890-es évek elején, és egyetemi tanszéki keretek között jelent meg
az Egyesült Allamokban. A századforduló körül azonban a szociológia
oktatása sokkal gyorsabban terjedt el, mivel az ekkor jelentkező
egyetemalapítási lázba a kisebb eszközigényu szociológia gyorsabban
be tudott kapcsolódni. Az antropológia múzeumi kapcsolata korábban előnyt
jelentett, most azonban behozhatatlannak tunő hátrányt.
Intézményes antropológiaoktatást
érdekes módon először egy pszichológia tanszéken vezettek be
1889-ben, amikor Franz Boast kinevezték a Clark Egyetem docensévé. Az
első amerikai antropológiai doktorandus képzés is itt indult meg. Boas
1896-ban került át a Columbia Egyetemre, ahol közel fél évszázadon
keresztül szinte egymaga oktatta az amerikai kulturális antropológia később
leghíresebbé vált képviselőit, Alfred Kroebert, Edward Sapirt, Ruth
Benedictet és Margaret Meadet. A new yorki Columbia Egyetemhez fuződik
az amerikai folklórkutatás, a szociolingvisztika, illetve a kultúra és
személyiség iskola megalapozása. Boas tanítványai az amerikai kulturális
antropológia intézményi kiépítésében is tevékenyen részt vettek.
A század első évtizedében például Kroeber a kaliforniai Berkeley (University
of California at Berkeley), Frank Speck a philadelphiai University of
Pennsylvania, Alexander Goldenweiser pedig a new yorki New School for
Social Research azóta is jelentős antropológia tanszékét hozta létre.
Az Egyesült Allamokban először
1873-ban, a Yale Egyetemen, William Graham Sumner hírdetett meg szociológia
néven kurzust, de az első doktori fokozatot adó amerikai szociológia
tanszék csak 1893-ban alakult meg a Chicagoi Egyetemen (University of
Chicago). A tanszék megszervezése még egy antropológusnak, Frederick
Starrnak köszönhető, de az első tanszékvezető egy szociológus,
Albion W. Small lett. Starr középszeru tudományos tevékenysége nagy
szerepet játszott abban, hogy az antropológia oktatása a közös
szociológia-antropológia tanszéken a század első évtizedeiben háttérbe
szorult. Az a fejlemény mégis hozzájárult a mufajhatárok elmosódásához,
hogy a chicagoi szociológusok között Small és különösen William I.
Thomas különösen érdeklődött az antropológia megközelítése és módszerei
iránt. Ennek eredményeként a Chicagoi Iskola városszociológiai kutatásaiban
központi szerepet játszott az a résztvevő megfigyeléses módszer,
mely a jelenből visszatekintve sokkal inkább tunik antropológiainak,
mint a boasi antropológia első generációjának folklórkutatásai.*
Frederick Starr visszavonulása
után, 1925-ben, Edward Sapir érkezése erősítette meg a tanszék
antropológiai felét. Sapir és a két évvel később a tanszékhez
csatlakozó Robert Redfield a múzeumi antropológia történeti
rekonstrukciói helyett inkább az egy adott népcsoport jelenében létező
"társadalmi viselkedés mechanizmusait és lényeges mintáit"
(Stocking 1979: 17) kívánta tanulmányozni. Tehát a korszellemnek
megfelelően a diakron megközelítést Chicagoban is felváltotta a
szinkronvizsgálat. Amikor 1929-ben a kellő anyagi támogatás is összegyult,
az egyre nagyobb hírnevet szerző antropológiai szárny levált és különálló
antropológia tanszék alakult. A szociológia Chicagoi Iskolájában
ugyanakkor fokozatosan háttérbe szorult a városszociológia és a közösségkutatás,
illetve előtérbe került a szimbolikus interakcionizmus, melynek genealógiai
vonala George Herbert Meadtól Herbert Blumeren keresztül Erving
Goffmanig vezet. A chicagoi szociológiának ez a második és harmadik
generációja újabb szemléleti és elméleti muníciót szolgáltatott
az antropológusok számára, mely elsősorban Clifford Geertz és Victor
Turner szimbolikus antropológiájában érhető tetten.*
A harmincas évek chicagoi antropológia tanszékének irányultságát
végül is az Edward Sapir helyére érkező A.R. Radcliffe-Brown határozta
meg. Radcliffe-Brown 1931-ben éppen Ausztráliából érkezett Chicagoba,
világ körüli antropológiaszervező körútjának Cambridge, Fokváros
és Sydney után negyedik állomására, hogy rendet tegyen a boasi etnológiai
és folklórkutatások fölhalmozott anyagai között. A boasi antropológia
klasszikus négy ága mellé pedig felsorakoztatta az összehasonlító
szociológiát,* melynek célja a világ különböző pontjain funkcionáló
társadalomszervezetek összehasonlító vizsgálata volt. Radcliffe-Brown
szociologikus antropológiája tulajdonképpen a brit társadalomantropológia
fellegvárává tette a chicagoi tanszéket, egészen Clifford Geertz és
David Schneider 1960-as odaérkezéséig.
A Columbia Egyetemen Franklin H.
Giddings vezetésével már 1889 óta tanítottak szociológiát, noha a
tanszék csak később alakult meg. Giddings közel negyven éven keresztül
uralta a Columbia szociológiai kutatásait, de a Chicagoi Iskolához képest
nemigen tudott karakteres irányvonalat létrehozni. Boas antropológia
tanszékének sikerei is hasonlóan háttérbe szorították; Giddings
evolucionista szemléleti keretben fogant faluszociológiai kutatásai és
statisztikai, kvantitatív jellegu vizsgálatai nem keltettek akkora érdeklődést.
A Chicagoi Iskolának igazi vetélytársa így Columbia helyett Harvard
lett. A Harvard Egyetem szociológia tanszékét Pitirim Sorokin alapította
1931-ben. Maga mellé vette az akkor Heidelbergből frissen hazatért
Talcott Parsonst, és kettejük európai iskolázottsága a szociológiai
elméletet jelentősen megerősítette az Egyesült Allamokban. Sorokin és
Parsons egyaránt úgy vélte, hogy a társadalom olyan rendszer, melynek
belső mükődéstörvényeit fel lehet tárni. Sorokin azt hangsúlyozta,
hogy a társadalom szociokulturális rendszer, mely a kulturálisan meghatározott
értékek és jelentések relativitása miatt nem tanulmányozható természettudományos
oksági módszerekkel. Parsons már első, 1937-es könyvében elmozdult a
weberi cselekvéselmélettől a durkheimi eredetu sturkturalista
funkcionalizmus felé és egyre inkább az érdekelte, hogy a társadalom
fejlődése során hogyan jön létre dinamikus egyensúly, a társadalom
alrendszereiben milyen mechanizmusok tartják fenn a konszenzust, a kohéziót
és a rendet (Ritzer 1983: 43-44, 183-184).
Sorokin és Parsons, mint két
dudás egy csárdában, hasonló gondolkodásuk ellenére nem jöttek ki jól
egymással. Ez volt az egyik oka annak, hogy Parsons Clyde Kluckhohnnal és
Gordon Allporttal közösen létrehozta a Társadalmi Kapcsolatok Tanszékét.*
Ez a harvardi interdiszciplináris muhely mintát adott az különböző társadalomtudományi
ágak (antropológia, pszichológia, szociológia) közötti együttmuködésre.
A tanszék Parsonson és Kluckhohnon kívül olyan szociológusokat és
antropológusokat foglalkoztatott, mint Frank Sutton, Edward Shils, Elton
Mayo, George Homans, David Schneider, Benjamin Paul vagy Evon Z. Vogt, és
olyan később híressé vált diákjai voltak, mint Clifford Geertz,
Robert Bellah vagy Neil Smelser (lásd pl. Geertz 1994 [1991]: 370-371). A
Harvard Egyetemen tehát két helyen képeztek antropológusokat, a
Peabody Múzeum mellett, illetve Parsons és Kluckhohn tanszékén, így
Harvard volt az a hely, ahol egyértelmuen megmutatkozott a múzeumi
antropológia "korszerutlensége".
Amikor David Schneider és
Clifford Geertz 1960-ban Chicagoba érkeztek, a Frederick Eggan vezette
tanszék a brit társadalomantropológia és az összehasonlító szociológia
fellegvára volt. A brit antropológia hatása nem szunt meg a chicagoi
tanszéken, csak a radcliffe-browni merev, pszichológia- és kultúraellenes
hagyományt váltották fel egy inkább kultúraközpontú antropológiával.
Schneider és Geertz a parsonsi rendszerezés szerint szervezte át az
antropológia oktatást, és Systems néven a társadalmi, kulturális és
pszichológiai rendszerekről egyaránt tartottak bevezető kurzusokat. Többek
között ennek a programnak köszönhető, hogy a kulturális antropológia
más társadalomtudományok, illetve különböző filozófiai hagyományok
(német történetfilozófia, nyelvfilozófia, stb.) felé is nyitott, és
ezáltal az antropológiát is nyitottabbá tette más diszciplínák képviselői
számára. Az új chicagoi iskolának az igazi karakterét azonban a
szimbolikus antropológia hozta meg, mely a brit Victor Turner 1968-as
Chicagoba érkezésével csak megerősödött (vö. Geertz 1994 [1991]:
378-382).
Azokon az egyetemeken, ahol az
anyagi források hiánya nem engedte meg, hogy az antropológia és a
szociológia külön tanszéki keretben muködjön, gyakorta alapítottak
közös tanszéket. A hatvanas évek gazdasági fellendülése azonban
lehetővé tette, hogy a két diszciplína egyre több egyetemen intézményesen
is elváljon egymástól. Indokot pedig mindig lehetett hozni, és ez továbbra
is inkább az volt, hogy az antropológusok távoli és egzotikus vidékeken,
a szociológusok pedig saját országukban végzik kutatásaikat. A
Kroeber és Parsons által aláírt megállapodás és a parsonsi
rendszerezés a hatvanas évektől szintén egyre nagyobb befolyásra tett
szert, ami részben a boasi antropológia reneszánszának is köszönhető.
A társadalmi rétegződés szociologikus, kvantitatív elemzése és a társadalmi
fejlődés absztrakt törvényszeruségeinek feltárására tett kísérletek
egyre inkább szembeálltak a boasi hagyomány holisztikus és relativista
kultúrakutatásával. 3. Tudós társaságok,
szakmai egyesületek és szakfolyóiratok
Végül ejtenünk kell pár szót
az intézményesülés hétköznapi, adminisztratív oldaláról is,
hiszen a szaktudományos társaságok tevékenysége és a szakfolyóiratok
szerkesztési gyakorlata jelentősen meghatározta, hogy milyen antropológiai
és szociológiai iskola erősödhetett meg, esetleg más irányzatok rovására.
A tudós társaságok és a szakfolyóiratok alapítása is híven tükrözi
a társadalomtudományok közötti, illetve a diszciplínákon belüli
fragmentálódás immár évszázados történetét.
Az Amerikai Társadalomtudományi
Társaság (American Social Science Association) az 1870-es évektől kezdődően
elsősorban népjóléti kérdésekkel foglalkozó, társadalmi reformokat
szorgalmazó kutatókból állt. Az első, országos szinten muködő és
a mai értelemben vett szociológiával foglalkozó szakmai társaságot
Albion Small szervezte meg 1905-ben, és az Amerikai Szociológiai Társaság
(American Sociological Association) azóta is az amerikai szociológusok
legfontosabb fóruma.* Az antropológiának ugyanakkor nemcsak tanszékei,
hanem szaktudományos társaságai is először múzeumokhoz kötődtek.
Szemben Nagy-Britanniával, ahol orvosok és jogászok gentlemen klubok
mintájára alapították meg az első mukedvelő antropológiai és etnológiai
társaságokat, az 1888-ban létrehozott Washingtoni Antropológiai Társaság
(Anthropological Society of Washington) az Amerikai Etnológiai Hivatal múzeumi
gyujtésének professzionistáit tömörítette. Tíz évvel később,
1898-ban Amerikai Antropológiai Társaság (American Anthropological
Association, AAA) néven újjáalakult a szervezet. Ebben már Franz Boas
is aktív szerepet játszott: elérte, hogy az antropológia általa intézményesített
négy ága egyaránt képviseltetve legyen.
Szintén 1898-tól kezdődően
az AAA adta ki a negyedévenként megjelenő American Anthropologist
(Amerikai Antropológus) címu folyóiratot, mely azóta is az amerikai
antropológia legátfogóbb publikációs fóruma. Az első amerikai országos
szociológiai folyóirat, az American Journal of Sociology (Amerikai
Szociológiai Folyóirat) 1894-ben jelent meg először, ismét csak
Albion Small szervező munkája eredményeként.* Mivel kezdettől fogva
Chicagoban adják ki, a lap az első évtizedekben nagyban hozzájárult a
Chicago Iskola tekintélyének növeléséhez. Mivel a chicagoiak
megalakulásától fogva a szociológiai társaságot is uralták, a hegemónia
teljessé vált. Mindössze 1935-ben sikerült elérni azt, hogy az
Amerikai Szociológiai Társaság American Sociological Review (Amerikai
Szociológiai Szemle) néven saját periodikát indítson, és hogy ezt a
lapot ne a chicagoi szociológusok dominálják. Az antropológia Kroeber
által szorgalmazott nemzetköziesedése azt eredményezte, hogy a
Wenner-Gren Alapítvány támogatásával 1960-tól egy tekintélyes
nemzetközi antropológiai folyóiratot is kiadnak, Current Anthropology
(Kortárs Antropológia) névvel.
Az említetteken kívül még
természetesen számos más, regionális érdekeltségu vagy specializált
érdeklődésu szociológiai és antropológiai periodikát is kiadnak.
Ezeknek száma különösen a hetvenes évektől szaporodott meg. Az újonnan
megjelent antropológiai folyóiratok közül több (pl. American
Ethnologist, Cultural Anthropology) az AAA különböző szakosodott
szekcióinak orgánuma. A regionális antropológiai lapok közül említést
érdemel a közel ötven éve megjelenő Journal of Anthropological
Research (Az Antropológiai Kutatás Folyóirata). A szociológia területén
inkább az figyelhető meg, hogy a főáramba tartozó említett két lap
sokak szerint túlzott kvantitatív karaktere miatt az elmúlt két évtizedben
vagy általános társadalomtudományi jellegu (pl. Sociological Theory,
Theory and Society) vagy pedig kritikai beállítottságú (pl. Journal of
Black Studies, Gender and Society) folyóiratok jöttek létre.
A szaktudományos társaságok
és a szakfolyóiratok tehát már kezdettől fogva markáns határvonalat
húztak az antropológia és a szociológia közé. Ez a fajta intézményi
megkülönböztetés közel nyolcvan éven keresztül fenn is maradt.
Azonban az empirikus vizsgálati területeknek és az elméletalkotásnak
az utóbbi évtizedekben bekövetkezett fragmentálódása miatt a társadalom-
és kultúrakutatásnak olyan spektruma jött létre, melynek bizonyos
pontjain az antropológia és a szociológia ismét összefonódott. Ilyen
például a társadalomtörténet-írás, az etnikumok és diaszporák
kutatása vagy a globalizáció folyamatának vizsgálata. A különböző
nemzeti vagy regionális társadalmak egyre intenzívebb kapcsolata és a
kultúrák egyre jobban felgyorsuló változása terméketlenné és értelmetlenné
teszi a saját társadalom és az idegen kultúra közötti hagyományos
éles különbségtételt. A kilencvenes évek elején úgy tunik, hogy a
Cultural Studies, a kritikai kultúrakutatás képes a társadalmi-kulturális
valóságnak erre a kihívására válaszolni. Ezért az utolsó részben
kísérletet teszek a kritikai kultúrakutatás amerikai fogadtatásának
vázlatos áttekintésére is.
Vörös Miklós [Replika 1998.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |