Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Református
kollégium a XVIII. században. – Errõl a legtöbb emberben poros
iskolatermek, dogmatikus oktatás, sárga lapú könyvek, közösségben
élõ diákok világa, nagy tudású, komor professzorok képe
dereng fel. Míg azonban a professzorok oktatási stratégiájáról, könyveirõl
beszélünk, s a kollégiumi életet, mint összezárt diákok minden
oldalról szabályozott életét emlegetjük, alig jut eszünkbe, hogy
ezek a diákok ugyanúgy tizen- és huszonéves fiatalemberek voltak, mint
a mai középiskolai diákok és egyetemi hallgatók, s hogy a régi kollégiumokban
sem csak a professzorok elõadásai nevelték a diákokat, hanem
egymásra is hatottak, ahogy a mai diákok életét és szemléletét sem
csak az oktatás, a tanárok által leadott tananyag határozza meg, hanem
az önmûvelés, a barátok között lezajlott viták, beszélgetések
is. Ez
egyfelõl fontos, másfelõl szükségszerû volt, mivel
a professzorok csak az akadémiai tagozaton tanítottak, s az alsóbb évfolyamokat
a praeceptorok, a magán- és köztanítók tanították, akiket a felsõbb
évfolyamok tehetségesebb diákjaiból választottak ki. A kollégiumba
kerülõ, tíz év körüli diák a középszintû oktatás során
tehát elõször legalább hét-nyolc évig az akadémiai tagozaton
tanuló diákoktól tanulta a latin nyelvet, a logikát, a poétikát, a
retorikát. Noha a korabeli tankönyvek befolyásolták az oktatás menetét,
a tanítók munkáját szabályozták és ellenõrizték az éves
vizsgák és óralátogatások alkalmával is, a diákok szemléletének
kialakításában a fiatal tanítók sokszor meghatározóbbak voltak,
mint késõbb a professzorok. A kollégiumi kultúrát ezért nem
annyira a professzorok, mint inkább az akadémiai ifjúság szemlélete,
élete alakította, hiszen a tanítók ezt a kultúrát közvetítették
az akadémiai tagozaton tanulókénál természetesen sokkal nagyobb létszámú
kisdiákság felé. A kollégiumi kultúra kifejezés tehát nem azonos a
Bajkó Mátyás által iskolakultúrának nevezett fogalommal. Bajkó Mátyás
az iskolakultúra terminus alatt olyan összetett fogalmat ért, amely az
intézményes oktatás és nevelés széleskörû jegyeit
tartalmazza; a kollégiumi kultúra szó azonban nemcsak az intézményes,
hanem az ezen kívüli oktatási és nevelési lehetõségeket is
magába foglalja, tehát a diákok egymás közötti nem formális
kapcsolatait, az önmûvelés lehetõségeit, a magánéletet
és szemléletmódot, s ezek alanyi és közösségi alakítását stb. (Bajkó
Mátyás: Kollégiumi iskolakultúránk a felvilágosodás idején és a
reformkorban. Budapest, 1976. 9. o.) A
kollégiumi kultúrát a XVI–XVII. században leginkább a coetus intézménye,
a diákönkormányzat szabályozta. Ennek a megléte szinte egyidõs
a kollégiumok fennállásával; a szervezet mûködését már az
1600-as években keletkezett kollégiumi törvények is meghatározták.
Az akadémiai tagozatra kerülõ fiatalemberek, akik aláírásukkal
igazolták, hogy az iskola törvényeit magukra nézve elfogadják (suscribáltak),
a coetus tagjaivá is váltak. A diákönkormányzaton belül minden diáknak
megvolt a maga törvényekkel szabályozott pozíciója, amelyek elsõsorban
az oktatás és nevelés rendjére vonatkoztak. A posztok betöltését
elsõsorban a tanulmányi eredmény és a diák vagyoni helyzete határozta
meg. (A coetus intézményét meghatározó törvényeket lásd : A Sárospataki
Református Kollégium 1618-as rendszabályai és 1620-as törvényei: a
latin szövegek és magyar fordításuk. Ford. és szerk. Szentimrei Mihály.
Sárospatak, 1996.; illetve Békefi Remig: A debreceni, evangélium
szerint reformált fõiskola XVII. és XVIII. századi törvényei.
Budapest, 1899.) A coetusnak az egyik jelentõs intézménye volt az
esküdt deákkar (primariusok), amelynek tagjai azok lehettek, akik az
akadémiai tagozaton jelessel fejezték be a tanulmányaikat, valamint
sikeresen letették a nagyon nehéz és hosszú esküdti vizsgát is. Számuk
12–14 fõ volt a XVIII. század végén. Közülük kerültek ki a
köztanítók és az akadémia segédtanárai (praeses). A XVI. századtól
õk kezelték a kollégiumi könyvtárat, közülük választották
a seniort, aki a kollégiumi suscribált diákok gazdasági és fegyelmi
ügyeit intézte, de a coetus egyéb vezetõ tisztségeit is az esküdt
deákok viselték. Az énekkar vezetõje, a cantus praeses is esküdt
deák volt a XVIII. századtól. Az iskolától szerény fizetést kaptak,
s néhány évi munka után, megválva a Kollégiumtól, külföldi tanulmányútra
mentek, hogy visszatérve a Kollégium oktatói lehessenek; esetleg
valamelyik jelentõsebb helység tanítói, lelkészei lettek. (Szentimrei
Mihály: Az esküdt deákok magyar könyvtára: Közmûvelõdési
könyvtár Sárospatakon a reformkorban. In: Magyar Könyvszemle. 1980.
18-19. o.) A coetusnak, elsõsorban a primariusoknak a diákok mûvelõdésében
játszott szerepét jól mutatja Kazinczy visszaemlékezése a Kollégiumról:
„Érzeni kezdénk, hogy ránk ragad a leckéken, toldozott portéka; a
természeti törvényt Grotiusnak De Jure Belli et Pacis címû
vastag könyvébõl tanítá professzora, s midõn keze alá
juték, a könyv közepében járt, s õ elégnek tartá a könyvet
felolvasni, minden magyarázat, minden kikérdés nélkûl.
Panaszolkodván magunk közt, hogy nem haladhatunk, egy igen nagy talentomú,
sok tanúlású szavas primarius (így neveztetnek a tizenkét legelsõk
a togátusok közt) tudatá velünk, hogy õ nekünk kész lesz adni
privatissimákat mindenbõl. Egybe állánk tehát õtet
hallgatni, s a mindentudónak valóban sokat köszönhetünk. Amit nem
tuda, s nem tanúla is, megolvasá, s kész vala vele.” (Kazinczy
Ferenc: Pályám emlékezete. In: Kazinczy Ferenc: Versek, mûfordítások,
széppróza, tanulmányok. Budapest, 1979. 232. o.) A
primariusok az erkölcsi mûvelõdésre is nagy hangsúlyt
fektettek. Már Harsányi István is kiemelte századunk elsõ felében,
hogy az iskolai törvényeknek a XVII. századtól volt egy jelentõs
passzusa, amely szerint nem szép, ha valakinek csak tudománya van, de
erkölcse nincs. (Harsányi István: A pataki iskola képe a XVII. század
elején. In: Sárospataki Református Lapok. 1942. 14. sz.) Hogy erre
mennyire ügyeltek, Bessenyei György visszaemlékezése tükrözi leginkább:
„Erköltsökre nézve ved fel Magyar Országba a Reformátusok Pataki,
Debretzeni Oskolájokat, tsudát fogsz bennek találni. Annyi Ifiúságot
meg tudnak együt tartani. Három száz nötelen legénynél, kiket Deákoknak
neveznek, több lakik egyik Oskolába együt, kiknek idejeket tizenkét
esztendötül fogva számlálhatod húszig, harmintzig vagy negyvenig. A
gyermekeket, hét, nyóltz, kilentz esztendönél kezdve veheted tizenhétig
húszig. Ezek ezer számokat meg haladván sokaságokra nézve mind egymás
közt laknak, tanúlnak, élnek, esznek, isznak, hálnak. Hiszed é ha móndom,
hogy köztök forogván nyoltz esztendös koromtúl fogva, soha életembe
semminémü fertelmességröl nállok még tsak nem is hallottam. A
mennyin vóltúnk a Pataki Collégiumba kitsinyek, nagyok, azon otsmányságoknak,
Sodomiáknak még tsak neveiket sem tudtuk, mellyeket külsö Országokon
sok helyeken mint mesterséget úgy üztek.” (Bessenyei György: A
Holmi. Budapest. 1983. 244-245. o.) A kollégiumi mûvelõdésnek,
a kultúra kialakításának nemcsak maguk a diákok voltak közremûködõi.
A kollégiumi könyvtárak, az onnan kölcsönözhetõ dokumentumok
is befolyásolták a diákok mûvelõdését. Ahogy Kazinczy írta:
„És mégis Patak, minden fogyatkozások mellett, mely fiakat nevele már
akkor is! Mert a tanulás inkább függ a tanuló szorgalmától, mint a
tanítóétól, mert Pataknak húszezer kötetnyi bibliothecája van, s a
könyvek a tanúlók szobáikba is kiadattak, mert az igyekszõ
gyertyát gyújt a másika gyertyájánál,...” (Kazinczy Ferenc: Pályám
emlékezete. In: Kazinczy Ferenc: Versek, mûfordítások, széppróza,
tanulmányok. Budapest, 1979. 232. o.) S milyen nagy szerep jutott még a
könyvtárban sem hozzáférhetõ könyveknek a nevelésben! Szintén
Kazinczynál olvashatjuk: „...négyen - öten eldõlöngõzének
ágyainkon, s mohón olvasák fennszóval Mészáros Ignácnak Karthigámját.
Nekem kezemben vala könyvem, szemem papirosomra vala szegezve, de fülem
a Tuszanói herceg feszes, erõltetett beszédû nyájasságait
hallgatá, s Mészáros Ignác urat néztem az elsõ írónak a világon.
Patakon nem vala a könyvnek több exemplárja egynél, s sokáig kelle várnom,
míg azt birtokosától egy társam által, nem nekem, hanem neki, kikérhetém;
s akkor a Bába-gödribe vevém magam, mely még akkor nem vala ellepve
kertekkel és házakkal, s soha nem képzelt boldogságok közt éltem.
Legfõbb óhajtásom az volt, hogy a könyvet bírhassam, de a kérést
nem mertem atyámhoz tenni, rettegvén, hogy az neheztelni fog a szerelmes
história olvasásáért.” (Kazinczy Ferenc: Az én életem. I. könyv:
1779-ig. Budapest, 1987. 67. o.) A
diákok a könyvtárban – noha az állomány tetemes részét teológiai
szakkönyvek, retorikák és hasonlók tették ki – megismerkedhettek
egyes kortárs munkákkal is, eljutottak a kollégiumokba a francia felvilágosodás
legnagyobb alakjainak, Voltaire-nek, Montesquieu-nek, Rousseau-nak az
alkotásai is, sõt a francia Enciklopédia is hozzáférhetõ
volt a kollégiumi bibliotékában. Ami viszont hiányzott a diákok életébõl
és lehetõségeibõl: a magyar nyelvû szépirodalom
alkotásai. Ezek megismerését – elsõsorban a regényekét –
tiltották a kollégiumi rendeletek, s csak az 1820-as évektõl
kezdve olvashatták a diákok „hivatalosan”. Ha a tilalom ellenére
hozzá is jutott valaki ilyen munkához, a többinek nagyon nehéz volt
hozzáférni, mivel csak 1-2 példányban lehetett az egész Kollégiumban,
s inkább csak felolvasás útján, vagy egy-két napra kölcsönkapott kötetekbõl
ismerhették meg ezeket a diákok. A tudományos és irodalmi mûveltségnek
azonban csak egy részét képezte a könyvtárban és az idõsebb
diákoktól elsajátítható tudás, egy harmadik fontos tényezõje
is volt kollégiumi kultúrának: maga a kollégiumi irodalom.
Nagy Júlia [Változó Világ 38.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |