Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
kollégiumi irodalom forrásai és műfajai
A
diák-kéziratoknak két nagy csoportját lehet elkülöníteni: az egyik
az énekeskönyvek csoportja, amelyben énekszövegek és kották találhatók,
s amelyeknek egyértelmű forrása a Kollégium, mivel a Kollégiumok énekkara
által énekelt énekeket jegyezték le bennük; a másik csoportba a
verses gyûjtemények tartoznak. A
verses kéziratok szépsége, hogy mindegyik egy-egy életnek, egy-egy
gondolkodásmódnak a tükre. A diákok a kollégiumi éveik alatt kezdték
írni, s falura kikerülve folytatták a „gyûjtögetést”. Sok kézirat
éppen ezért nem homogén tartalmú: a szerkesztõk a fontosnak vélt
információkat gyûjtötték össze. Ezeknek csak egy részét képezi
a kollégiumi irodalom. A gyûjteménybe belekerültek késõbbi
munkák is, sõt receptek, kuruzslások, feljegyzések fontosabb
családi vagy történelmi eseményekrõl, de találkozhatunk gazdasági
jegyzetekkel, összeírásokkal is szép számmal. Sokat elárulnak a kéziratok
a gazdáikról: milyen volt az érdeklõdésük, mit tartottak
fontosnak, lejegyezni valónak, milyen volt az irodalmi kultúrájuk stb.
Nem elég tehát csak egy szempontú (irodalmi, zenei, néprajzi stb.)
megközelítésbõl vizsgálni ezeket a köteteket. Érdemes komplex
vizsgálat tárgyává tenni a kéziratokat, hogy teljes képet kaphassunk
a XVIII. századi kollégiumi irodalomról – s ami alapja ennek, a kollégiumi
diákkultúráról. A XVIII. század második felébõl, a XIX. század
elsõ felébõl szép számmal maradtak ránk verses kéziratok
és énekeskönyvek. Számarányairól elég annyit megjegyezni, hogy
Stoll Béla 1963-ban megjelent kézirat-bibliográfiájában közel 900 kézirat
adatait közölte, amelyben benne vannak ugyan a katolikus könyvtárakban
õrzött szövegek is, hozzá kell tenni azonban, hogy mind a mai
napig bukkannak fel újabb kéziratok magánkönyvtárakban, antikváriumokban
és nyilvános könyvtárakban (lásd Stoll Béla: A magyar kéziratos énekeskönyvek
és versgyûjtemények bibliográfiája [1565–1840.], Budapest,
1963.). Ez egyfelõl megkönnyíti a kutatást, hiszen sok szöveg több
kéziratban is elõfordul, s gyakoriak az olyan versek is – elsõsorban
az iskola és az alkalmi versek csoportjában –, ahol néhány vers
alapján már teljes képet kaphat a verstípusról az érdeklõdõ,
mivel mind ugyanarra a sémára készült. Másfelõl viszont a
nagyszámú kézirat lehetetlenné teszi a teljes feldolgozást, mert
hatalmas mennyiségû adatot kellene feldolgozni és kiértékelni. A
kéziratok unicumok, mindegyik egyedi, mindegyikbõl csak egy van,
ha lemásolták õket, akkor sem egy az egyben, hanem némi módosítással.
Tehát minden kéziratból csak egy van, esetleg mikrofilm készült róluk,
és az országban 2-3 gyûjteményben, egyszóval alig lehet hozzájuk
férni. A kutatás tehát költséges, s nehezíti az utazás is. A
református kollégiumok közül elsõsorban Debrecenben és Sárospatakon
alakult ki a versek gyûjtésének hagyománya, a kutatások tehát
ennek a két kollégiumnak és partikuláinak kéziratanyagára koncentrálhatók.
A két kollégiumban született alkotások között nagyon sok a hasonlóság,
azonban – elsõsorban formai – eltérések is elõfordulnak,
amelyek az iskola oktatási szerkezetébõl és az eltérõ
gondolkodásmódból fakadnak. A pataki kéziratok elején például
nincsen elõszó, ami a debreceni kéziratokban szokásos volt, de különbség
van a kották lejegyzésének módjában is. A kéziratirodalom vizsgálata
során a legcélszerûbb, ha ezeket a köteteket egy egységes egészként
vizsgáljuk az eseti eltérések alkalomszerû jelölésével. A
kéziratok többségének lejegyzõi vidéki rektorok voltak. Csak néhány
példa: Veress Márton Debrecenben és Pápán tanult, majd három évig Pátkán
volt rektor. Kézirata énekeket és verseket is tartalmaz. Mólnárnak
csak a vezetéknevét ismerjük, a keresztnevét nem tudjuk, de tudjuk róla,
hogy lelkes pedagógus és versíró volt, kéziratos könyvének nagy részét
iskolai versek, másik részét köszöntõk teszik ki. De megemlíthetõ
Szabó Dávid is, aki az 1790-es években a pataki kollégium praeceptora
volt, s az énekeskönyve végére köttette azokat a lapokat, amelyet ma
Szabó Dávid toldalékának nevezünk. Mivel fõképp tanítók írogatták
össze a munkákat, nagyon sok az iskolai alkalomra írott ének és vers.
Ezeket, noha a népnevelés egyik eszközének számítottak, még nem
vizsgálták sem pedagógiai, sem irodalmi szempontból. Hasonlóképpen
az iskoladrámáknak is a népnevelõ funkciója az elsõdleges
a reformátusoknál, mégis csak irodalmi szempontból kutatták eddig a
drámaszövegeket is. A kollégiumi évek szentenciáihoz szorosan kapcsolódnak
a temetési énekek és versek, amelyek a kollégiumi irodalom eléggé
tetemes részét képezik. A kollégiumi irodalom meghatározó részét
alkotják a világi versek is, amelyek témája elsõsorban a
szerelem, a nõkkel való viszony. A magánélet egyéb szféráiról,
a barátságról, a felettesekkel, támogatókkal való kapcsolatról elsõsorban
a világi alkalmi szövegekbõl kaphatunk ízelítõt, ezek
legnagyobb hányada névnapi köszöntõvers. A kollégiumi kultúra
és irodalom a XIX. század elsõ felében nagyon érdekes változáson
ment át. Jobbára megtartották a régi mûfajokat, eszközöket az
önnevelésben, önmûvelésben, de új tartalmakat kaptak a régi
formák. A változás hosszú folyamat volt, amelynek jelei az 1790-es években
jelentek meg, s a reformkor második szakaszában teljesedett ki, nagyjából
az 1830-as évek végére, 40-es évek elejére. A XIX. század második
felében mûködõ különbözõ egyletek mûködéséhez
köthetõ a folyamat továbbélése. Nagy Júlia [Változó Világ 38.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |