Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
közös monetáris politika Az
EMU harmadik fázisának kezdete az abban résztvevő országok számára
szuverén monetáris politikájuk feladását is jelentette egyben. A döntés
azonban most is a fokozatosság jegyében született meg, miközben az
egyes országok számára más-más jelentőséggel bírt. Az önálló
monetáris politika folytatásának lehetősége ugyanis már akkor korlátozottá
vált, amikor az egyes tagállamok valutái beléptek a közös árfolyam-mechanizmusba,
majd később tovább korlátozódott, amikor végleg eltörlésre kerültek
a tőkemozgások előtt álló akadályok. A
klasszikus gazdaságpolitika eszközei között a monetáris politika részét
képező árfolyam-politika meghatározó szerepet töltött be. A gazdaság
külső versenyképességét növelni lehetett pusztán a valuta felértékelésével
(vagy a szükségessé váló leértékelés elhalasztásával), anélkül,
hogy a termelékenységben vagy a termelés költséghatékonyságában bármiféle
tényleges javulás következett volna be. Ezt az eszközt gyakran
alkalmazták korábban az egyes országok fizetési mérleg problémáik
megoldása érdekében. Az ilyen típusú műveletekre azonban a piac által
szabályozott árfolyam-mechanizmusban, amely lényegében az árfolyamok
lebegtetését jelentette, nem volt lehetőség. Az árfolyamok stabilitásának
megőrzése érdekében, amennyiben egy tagállam valutája a többi valutával
szemben egy adott határértéknél nagyobb mértékben értékelődött
le vagy fel, a tagállam központi bankja köteles volt az adott valuta kínálatát
szűkíteni vagy bővíteni. A tagállamok azzal, hogy vállalták valutáik
egymáshoz mért árfolyamainak lehetőség szerinti megőrzését, és
azt veszély esetén akár külső beavatkozás révén is védték,
lemondtak az árfolyam-politikáról, mint az addig talán legfontosabb
gazdaságpolitikai eszközről. A
másik klasszikus monetáris politikai eszköz a devizaszabályozás alakítása.
Az adott ország valutájának kivitelét bármilyen formában akadályozó
szabályozás, azaz a tőkemozgás útjában álló korlát, alkalmas
lehet a valuta árfolyamának látszólagos védelmére, hiszen megakadályozza
a szélesebb piac erőinek érvényesülését. Ha nem vihetem ki az árumat
a piacra, senki sem tudja meg, mi lenne a piaci ára, így szabadon határozhatom
meg én magam az árát. Ugyanígy ha korlátozom a valuta külföldre való
kivitelét, akár készpénz, akár hitelek, akár befektetések, akár
nyereség-hazautalás formájában, akkor egyben azt is megakadályozom,
hogy szabad piaci árfolyama alakuljon ki. Ugyanakkor a korlátozás védelmet
is jelent, hiszen a gazdaság gyengélkedése esetén megakadályozza a tőke
elmenekülését az országból, illetve enyhíti a hirtelen árfolyam-ingadozásokat.
A
monetáris unió megvalósításának azért volt elengedhetetlen feltétele
a tőkemozgások teljes liberalizálása, mert egyrészt csak ezek után
alakulhattak ki a tényleges erőviszonyokat tükröző árfolyamok,
amelyek hosszú távon is stabilnak bizonyulhattak, azaz amelyek alapját
adhatták a rögzített árfolyamoknak. Másrészt a tőke szabad áramlásának
elfogadása azt is jelentette, hogy az adott országok gazdasága kiegyensúlyozott,
nem kell hirtelen válságokkal számolni, hiszen az komolyan veszélyeztetné
az árfolyamok stabilitását. A tőkemozgások előtt álló akadályok
1995-ös maradéktalan felszámolása azt jelentette, hogy a tagállamok
egy további monetáris politikai eszközről, a deviza-szabályozásról
mondtak le a közösség érdekeinek érvényesítése, a gazdasági
integráció további mélyítése céljából. Az egyre szorosabb integrálódás
tehát arra késztette a tagállamokat, hogy az egyensúly biztosításához
szükséges eszköztár egy részéről lemondjanak, nem szabad azonban
elfeledkeznünk arról, hogy épp ez az integrálódás adott bizonyos fokú
biztosítékot is arra, hogy ezekre az eszközökre a jövőben nem is
nagyon lesz már szükség. Ezzel
a folyamattal párhuzamosan a gazdaságpolitika, és ezen belül különösen
a monetáris politika általános elvei is fejlődtek, változtak. Miközben
korábban a monetáris politika céljai között szerepelt a megfelelő növekedési
ütem vagy a foglalkoztatás adott szintjének biztosítása, azaz gyakran
szoros átfedések voltak a fiskális politika céljaival, addig az elmúlt
évtizedek során egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a gazdaságpolitika két
fő célrendszerének minél élesebb elválasztására, a jegybanki függetlenség
biztosítására. Felerősödött a monetáris politika átláthatósága
iránti igény is, amely a jegybanki beavatkozások színterét egyre inkább
a pénzügyi piacok felé terelte. A nemzetközi tőkeáramlás növekedése,
az értékpapírok és az értékpapír-piacok fejlődése, valamint a pénzügyi
tranzakciók közvetlenebbé válása (a pénzügyi közvetítő intézmények
szerepének csökkenése) mind arra vezettek, hogy a klasszikus jegybanki
eszköztár és a monetáris politika céljai gyökeresen megújuljanak. A
pénzügyi intézmények csökkenő szerepe a pénzpiacokon csökkentette
az olyan eszközök hatékonyságát, mint a pénzintézeteknek
fenntartott állandó hitelkeret megadása, vagy a betétekre előírt kötelező
tartalékráta. Az értékpapír-piacok rohamos fejlődése viszont lehetővé
teszi, hogy immár a jegybankok is ezen keresztül, ún. nyílt piaci eszközökkel
fejtsék ki befolyásoló szándékukat, miközben a várakozások szerepének
növekedése egy új eszközzel, a jegybanki jelzéssel gyarapítja az
eszköztárat. A
modern monetáris politika általában kijelöl egy hosszú távon elérendő
vagy fenntartandó célt, amelyre azonban nem közvetlenül hat. A hatást
egy közbenső, ún. operacionális cél befolyásolásán keresztül éri
el, azáltal, hogy a jól megválasztott közbenső cél teljesülése
biztosítja a hosszú távú cél elérését is. A hosszú távú cél általában
vagy a gazdaságban - tágabb értelemben - forgalomban levő pénz
mennyiségének szabályozása, vagy az árak stabilitásának megőrzése,
azaz az infláció elleni küzdelem. Az ezt elősegítő operacionális cél
lehet a kamatszint befolyásolása, vagy a pénzügyi szektor likviditásának
befolyásolása, de cél lehet a megtakarítások vagy a beruházások ösztönzése
is. Az
ESCB/ECB monetáris politikai eszköztára Az
ESCB/ECB eszköztárát is a nemzetközi fejlődési trend mentén alakították
ki, összetételére az ECB elődje, az EMI tett több alternatívát
tartalmazó javaslatot. A végső eszközkombináció kialakításakor
azonban egyfelől figyelembe kellett venni a Maastrichti Szerződésben
megfogalmazott alapelveket, valamint az ECB által 1998 novemberében
deklarált monetáris politikai stratégiát. Az uniós szerződés a következő
alapelveket rögzítette:
A
monetáris politikai stratégia szerint az ESCB/ECB elsődleges feladata
az árstabilitás biztosítása, azaz konkrétan az uniós inflációs mérőszám,
az ún. harmonizált fogyasztói árindex éves szinten 2%-nál kisebb növekedési
ütemének garantálása. Az infláció nyomon követése a közvélemény
számára is egyszerű, így a célkitűzés messzemenőkig átlátható,
miközben a rendszeresen rendelkezésre álló adatok kevésbé kiegyensúlyozott
környezetben is lehetővé teszik a stratégia rugalmas alkalmazását.
Ugyanakkor azáltal, hogy alakulásában nagy szerepe van a várakozásoknak,
teret enged a jegybanki jelzéseknek is. A hosszú távú cél mellett
operacionális célt a bankközi kamatok befolyásolása, megfelelő
szinten tartása jelenti. Az
ECB monetáris politikai eszköztárában a fentieknek megfelelően három
fő elem szerepel. Ezek legfontosabbika a már sokat emlegetett nyílt
piaci műveletek, amelyek magukban foglalják az értékpapír-fedezet
mellett adott hiteleket, az ideiglenes értékpapír-eladásokat vagy -vételeket
(repo-műveletek), a végleges értékpapír adásvételeket, a saját
jegybanki értékpapír kibocsátását, vagy a deviza-hitel cseréket (swapok).
Ezekre a tranzakciókra sor kerülhet rendszeresen, de egy-egy egyedi eset
sem ritkaság, és minden esetben vagy a fölös pénz piacról való
kivonását (értékpapír-eladás vagy -kibocsátás, betételfogadás),
vagy a pénzhiány enyhítése érdekében pótlólagos források bevezetését
(értékpapír-vétel, hitelnyújtás) szolgálja. A tranzakciók fontos
jellemzője - és ez az, amin keresztül a jegybanki hatás érvényesül
-, hogy milyen kamatok mellett hajlandó a jegybank részt venni a
tranzakciókban. Az egyik meghatározó kamatláb a repo-ügyleteknél
alkalmazott kamatláb, amelyet irányadó kamatnak is szoktak nevezni.
Ennek a kamatnak a nagyságát az induláskor 3%-ban határozta meg az
ESCB/ECB. Emellett
azonban az egyes tagállamok történelmi hagyományaihoz igazodva szükség
van - még ha szűkebb körben is - két hagyományos eszközre is. Az első
az ún. jegybanki rendelkezésre állás, amely azt jelenti, hogy ha egy
kereskedelmi banknak hirtelen pénzre van szüksége, akkor a jegybank egy
adott időszakra hitelt nyújthat számára, ha pedig hirtelen felesleges
pénzeszközei szabadulnak fel, akkor azokat jegybanki betétekben
helyezheti el. Ennek a hitelnek és betétnek a kamata fontos jelzőszám
azon gazdaságok szereplői számára, amelyekben még mindig a bankok a
hitelek fő forrásai és a befektetések fő célpontjai. Minél
fejlettebb egy gazdaság pénzügyi rendszere, annál könnyebben lehet más
forrásokból is pénzhez jutni (pl.: kötvények vagy részvények kibocsátásából),
illetve annál több lehetőség kínálkozik a fölös pénz befektetésére
(pl.: részvényekbe, befektetési alapokba, ingatlanokba). Ilyen körülmények
között egyre kisebb szerep jut a pénzügyi piacokon a bankoknak, ami végső
soron ezen monetáris politikai eszköz hatékonyságának csökkenéséhez
vezet. A
másik hagyományos eszköz a kötelező tartalékráta előírása. Az
angolszász pénzügyi rendszerek kivételével minden gazdaságban meghatározó,
bár egyre csökkenő jelentőségű szerepet játszik ez az eszköz. Elsősorban
a gazdaságban jelenlevő pénz mennyiségét szabályozza azáltal, hogy
a bankokban elhelyezett betétek egy bizonyos hányadának tartalékolását
írja elő, és így korlátozza a bankok által - a betétek terhére -
nyújtott hitelek nagyságát, azaz a bankok hitelezési gyakorlatát
befolyásolja. Hasonlóan az előzőhöz, ez az eszköz is azokban a
gazdaságokban igazán hatásos, ahol a bankok szerepe meghatározó a pénzügyi
rendszerben. A monetáris politikai stratégia a kötelező tartalék mértékére
vonatkozóan minimális értékként a 0%-ot, maximális értékként a
10%-ot jelöli meg. Az ESCB/ECB kiindulási értékként a 2%-ot jelölte
ki. A
pénzügyi integráció távlatai A
monetáris politika intézményi keretei látszólag ugyan nem változtak
az EMU harmadik szakaszának elindításával, hiszen a nemzeti jegybankok
továbbra is léteznek, függetlenségük biztosítása kulcsfontosságú
feltétel, szerepük azonban változott. AZ ECB-vel és a többi tagállam
központi bankjaival közösen dolgozzák ki a monetáris politikai irányelveket,
az egyes nemzeti jegybankokra csupán ezek végrehajtása marad. Ez tehát
mindenképpen azt jelenti, hogy a monetáris politika terén az euró-tagállamok
feladták szuverenitásukat, megfosztották magukat az önálló monetáris
politika gyakorlásából származó előnyök élvezetétől. Cserében
viszont élhetnek a monetáris unió és a közös pénz nyújtotta előnyökkel,
amelyek mindenképpen felülmúlják az áldozatokat. Valamelyest
különbözik az euró-övezeten kívüli tagországok helyzete. Ők
elvben még önállóan rendelkezhetnek monetáris politikájuk felett,
csak az ERM-tagságból (ha ez fennáll) fakadó árfolyam-politikai kötöttségekkel
kell számolniuk. A gyakorlatban mind a négy kívül maradó tagállam középtávú
terveiben szerepel az EMU-tagság elérése, azaz feltételezhető, hogy
gazdaságpolitikájukban kiemelt figyelmet kap a gazdasági konvergencia,
ezen belül is az árfolyam-stabilitás. Elvben azonban nincs kizárva,
hogy a többi tagállam egyetértése mellett szükség esetén módosítsák
valutájuk euróval szembeni árfolyamát. Ennél is nagyobb szabadságot
élveznek azonban a többi monetáris politikai eszköz alkalmazása terén,
hiszen számukra még megengedett az önálló monetáris politika folytatása.
Ezt azonban fokozatosan mindenképpen összhangban kell hozni, harmonizálni
kell az euró-övezet közös monetáris politikájával, hiszen anélkül
elképzelhetetlenné válna a későbbi EMU-tagságuk. Látva
a mind több területre kiterjedő harmonizációt, a gazdasági és monetáris
integráció jelenlegi fokát, óhatatlanul felvetődik a kérdés:
hogyan, hova tovább? A tagállamok többsége (talán Nagy-Britannia kivételével)
már ma is nemzeti szuverenitásának jelentős részét adta fel az
integráció érdekében, amiért cserébe a piacok hatékonyabb működését,
a kockázatok és tranzakciós költségek csökkenését, az erőforrások
elosztásának hatékonyabbá válását, az egész régió világgazdasági
pozíciójának megerősödését kapta. A következő lépés csakis a
maradék szuverenitás fokozatos feladásával járhat, amennyiben az a
politikai unió megteremtését célozza meg. A szuverenitás feladásával
szembeni nemzeti ellenállás eddig is jelentős volt, így lehet, hogy épp
ez az utolsó falat lesz a legnehezebben lenyelhető a nemzetállamok történelmi
hagyományain alapuló öntudattal rendelkező europolgárok számára. Más
út azonban nem igazán áll az EU előtt. A kérdés csupán az lehet,
hogy a politikai unió egy lazább, az alkotórészeknek nagyobb önállóságot,
autonómiát biztosító konföderatív struktúrában, vagy egy központosítottabb,
szövetségi alapon kialakított szerkezetben fog majd megvalósulni.
Hetényi Géza és mások [Változó Világ 35.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |