Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
Szocialista Néppárt (Det
Socialistiske Folkeparti, röviden „SF") 1958-ban, az 1956. évi
magyarországi forradalom leverésének hatására vált ki a Dán
Kommunista Pártból. Olyan baloldali munkáspárt, amely a többpárti
demokrácia keretein belül kívánja javítani a munkásság helyzetét,
s vállalja a kisvállalkozók politikai érdekeinek képviseletét is.
Kiemelt céljai között szerepel a dán európai uniós tagság felülvizsgálata
(programjuk szerint a „minél kevesebb unió", tehát lazább együttműködés),
a liberálisabb bevándorlási politika, a menekültek helyzetének további
javítása. Az SF „élő legendája" Gerd Petersen, aki már
visszavonult ugyan, de néha hozzá-hozzászól a fontosabb kérdésekhez.
Az 1994. évi parlamenti választáson az SF 7,3 %-ot, 1998-ban 7,6%-ot
kapott, amely mindkét esetben 13 mandátumnak felelt meg. A
Centrum Demokraták (Centrum
Demokraterne, rövidítve „CD") polgárinak számító kis párt,
amely azonban az alapító, Erhard Jacobsen vezetésével 1973-ban a Szociáldemokrata
Pártból vált ki, nem értve egyet annak külügyi és kultúrpolitikájával.
Hangsúlyozottabban helyezik előtérbe a magángazdaságot, mint a szociáldemokraták,
másrészről jóval erőteljesebben emelik ki a „gondoskodó állam"
szerepét, mint a konzervatívok. Az alapító lánya, Mimi Jacobsen a párt
jelenlegi elnöke. A
Haladás Párt (Fremkridspartiet,
rövidítése „FrP") 1972 augusztusában alakult meg a Tivoli Gröften
nevű éttermében, Mogens Glistrup vezetésével. A fő programpont az adózás
eltörlése, de legalábbis lényeges enyhítése volt. Az adófizetést
maga a pártalapító is megtagadta, ezért börtönben is ült. Az 1973.
évi választásokat ma is „diadalmenetükként" emlegetik, hiszen
az akkor nemrég alakult párt 28 képviselőt küldhetett a Folketingbe.
A későbbiekben a program kiegészült a dániai mérce szerinti
ultranacionalizmussal, és nem mentes a xenofóbiától sem. 1995-ben –
bár akkor már az „örökös elnököt", Glistrupot, szélsőséges
nézeteiért kizárták – a párt kettészakadt. 1999-ben a tagság többsége
visszahívta a korábbi elnököt, ezért a párt négy parlamenti képviselője,
akik nem értettek egyet e döntéssel, „Szabadság 2000" néven új
csopotot alakítottak a Folketingben. Igy az „FrP" jelenleg képviselő
nélkül van, holott 1990-ben 6,4 %-kal 11, 1998-ban (a szakadás utáni
első választáson) 2,4 %-kal 4 mandátumot szerzett. A
Dán Néppárt (Dansk Folkeparti,
„DF") a Haladás Pártból vált ki, meghatározó egyénisége és
elnöknője, Pia Kjaersgaard vezetésével. Olyan, lényegében
„egyprogramú" párt, amelynek célja – mint programuk írja –
„a Dániában lévő menekültek hazaküldésének masszív és
fenntartható gyakorlata". Miután hangvétele a Haladás Párténál
mérsékeltebb, sőt az idősek és betegek ügyének felkarolását, az
adórendszer egyszerűsítését is tartalmazza, támogatottsága időről
időre növekszik. Az 1998. évi választáson indultak először, ekkor
13 %-ot (13 mandátumot) szereztek. E
két utóbbi pártról, amely a politikai paletta „külső" jobb szélén
szerepel, el kell mondani, hogy egyértelműen visszautasítanak minden összehasonlítást,
s persze együttműködést például Le Pen franciaországi párjával,
tehát annyira azért nincsenek a „szélen". Másfelől tény, hogy
egyetlen más parlamenti párt sem kíván velük sem taktikailag, sem
stratégiailag együttműködni. Ez azzal függ össze, hogy a dán
politikai éghajlat nem kedvez az „indulatból", vagy „szenvedélyből"
politizálóknak. Hasonló
megállapítás érvényes az Egységes Lista, vagy Vörös-Zöldek (Enhedslisten
– De Röd-Grönne, röviden „EL") esetében is. Ezt a szervezetet
1989-ben, a „szocialista világrendszer" összeomlásával egyidejűleg
hozta létre a magát trockistának nevező Szocialista Munkáspárt (SAP),
Dánia Kommunista Pártja (DKP) és az abból 1968-ban, a Varsói Szerződés
Csehszlovákia elleni agressziója miatt kivált, ám továbbra is „kvázi-kommunista"
Baloldali Szocialisták (VS). E három párt ezzel formailag még nem szüntette
be önálló működését, illetve a „VS" már néhány hónappal
az „EL" létrehozása előtt feloszlott. 1995-ben, a Zöldek kis pártját
is magába foglalva az „EL" az "”SF-től balra lévő, az
aktív szocialistákat tömörítő, önálló gyűjtőpártként"
jelölte meg magát, ami fogalmilag azonos az alapító pártok „összeolvadásával".
Az „EL" programjában egyebek közt a 30 órás munkahét, az állami
szektor bővítése, továbbá a környezetvédelem jelenleginél is
kiemeltebb kezelése szerepel. A párt a NATO és a Nyugat-Európai Unió
(WEU) feloszlatása mellett foglal állást, mert ezek a szervezetek a
program szerint „az imperializmus katonai eszközei". Az
„EL" céljai a volt kommunista párt tagjai közül sem mindenkinek
voltak ínyére: Ole Sohn, a DKP utolsó főtitkára az „SF"-hez
csatlakozott, s most annak parlamenti képviselője. Az „EL" egyébként
1994-ben 3,1 %-ot, 1998-ban 2,7 %-ot szerzett, ami öt, illetve négy mandátumot
jelentett. A
Keresztény Néppárt (Kristeligt
Folkeparti, rövidítve „KrF") 1970-ben alakult, jobbközép
„kispárt", amely már volt koalíciós partnere a konzervatívoknak
és a szociáldemokratáknak is. Programja az emberi értékeket, az oktatás
fejlesztését és a környezet védelmét egyaránt hangsúlyozza. A választásokon
a párt váltakozó sikerrel szerepel: 1990-ben 2,3 %-ot szerzett (4 mandátum),
1994-ben 1,8 %-kal nem jutott be a parlamentbe, 1998-ban azonban 2,4 %-kal
ismét négy képviselőt küldhetett a Christiansborgba. A
történeti hűség kedvéért megemlítjük, hogy az 1919-ben alapított,
az egyéni szabadságot és adóreformot hirdető Jogszövetség (Retsforbundet,
röviden „RFB"), amely még az 50-es évek végén is kormányzati
tényező volt, mára politikailag jelentéktelenné zsugorodott. Működött
továbbá néhány kérészéletű párt, például a 80-as évek második
felében a fiatal értelmiségiek alapította Humanista Párt, vagy a némileg
tisztázatlan, szélsőséges programmal fellépő Közös Irányvonal
-Faelles Kurs-, ezek azonban vagy megszüntek, vagy nem játszanak érzékelhető
politikai szerepet. A
dán kormányok a 20. században szinte kivétel nélkül kisebbségben
vannak a Folketingben. Ennek a bizarrnak tűnő, ám nagyon is logikus és
kétségkívül mélyen demokratikus gyakorlatnak az az oka, hogy a választásokon
soha nem sikerül egyetlen pártnak akkora többséget szereznie, amely elég
a kormányalakításhoz, sőt olyan koalíció sem jön (jöhet) létre,
amely biztosíthatná a többséget. A „nagy" pártok, egyfelől a
szociáldemokraták, másfelől a liberálisok és a konzervatívok együttes
kormányalakítása – hagyományaik és elveik, továbbá szavazótáboruk
miatt – szinte elképzelhetetlen, a „nagyok" így a
„kicsikkel" szövetkeznek egy vagy több parlamenti ciklus erejéig.
A kisebbségben lévő kormány azért működhet, mert ez a szövetkezés
nem mindig jelent koalíciót: valamely párt nem csatlakozik a kormányhoz,
ám egy, vagy több kérdésben mellette szavaz. Sőt: a kormány még „örök
ellenfeleivel" is egyeztethet akár minden törvényjavaslatot, így
lehetséges, hogy például a liberálisok együtt szavaznak a szociáldemokratákkal
egy adott ügyben, de ebből semmiféle következtetés nem vonható le,
akár a következő törvényjavaslatra nézve sem. A dán parlamenti munkára
tehát a szüntelen kompromisszumok, az ügyes taktika és az ellenfél-szövetséges
viszony igen rugalmas értelmezése a jellemző. Ez alól, mint láttuk,
kivétel az „FrP" és a „DF", velük egyetlen más párt sem
egyeztet semmiféle javaslatot: ez idő szerint ez elvi kérdés. Dánia
első, 20. századi kormányát 1901. június és 1905. január között a
Liberális (Venstre) Párt vezette, a miniszterelnök J. H. Deuntzer volt.
A „stauningi fordulat" 1924-ben a szociáldemokraták kormányra
kerülését jelentette, amely szinte hagyománnyá vált. Az 1926-1929,
1945-1947, 1950-1953 és az 1968-1971 közötti időszaktól eltekintve
ezt követően mindig kormányzó erő volt a Szociáldemokrata Párt, többnyire
persze koalícióban, ám például 1962-1964 között, J. O. Kragh idején
egyedül. Ezt a hagyományt törte meg 1982 szeptemberében Poul Schlüter,
aki a Konzervatív Néppárt vezetésével alakított kormányt. Jellemző
a koalíció összetételének változása, a többszöri, rendkívüli választások
miatt: 1982-1988: „a négylevelű lóhere", vagyis négy polgári párt:
„K", „V", „CD" és „KrF", méghozzá kétszer
egymás után, változatlan pártösszetételben, majd 1988. június-1990.
december: „K"+”V"+”RV", végül 1990 decemberétől
1993. januárig: „K" és „V" a „betűszámtan" eredménye.
1993 óta ismét az „S" a vezető kormánypárt, de azért az
„algebra" továbbra is érdekes: 1994 szeptemberéig: „S"+”RV"+”CD"+”KrF".
Ekkor a Keresztény Néppárt kiesett a parlamentből, így a koalíció három
tagúra olvadt. 1996 decemberében a „CD" kilépett a kormányszövetségből,
így az 1998 márciusi választásokig az „S" és az „RV" 71
mandátummal lavírozott a 179 tagú Folketingben, amit a szavazók végülis,
érdekes módon, szoros eredménnyel, de valamennyi előzetes közvélemény-kutatásra
rácáfolva) honoráltak: a szociáldemokraták és a szociálliberálisok
koalíciója, a „tengerentúli" képviselőket is beszámítva 72
mandátummal rendelkezik. A „tengerentúliak" a 2-2 feröeri és grönlandi
képviselő egyike, akik a baloldalt erősítik, míg a másik két
„atlanti" szavazat a jobbközép pártoké. Hacsak nem kerül sor
rendkívüli választásra (amit Dániában soha nem lehet teljesen kizárni,
bár a fenti erőviszonyok alapján valószínűtlen), akkor ez a kormány
„vezeti át" Dániát a következő évezredbe. A kormányfő Poul
Nyrup Rasmussen („S"). Néhány érdekesség: adóügyi minisztérium
is van, amelyre a 70-es évek nagy vitái miatt van szükség, akkor vált
ki ez a pénzügyminisztériumból. A két kulcsfontosságú gazdasági tárca
(pénzügy és gazdaság) vezetője, a koalíciós egyensúly miatt a pártszövetség
két pártjából kerül ki. Az energiaügy és a környezetvédelem
ugyanahhoz a minisztériumhoz tartozik, a korábbi szociáldemokrata pártelnök,
Svend Auken vezetésével. Így az energia és a környezet ügyei
„automatikusan" összhangba kell, hogy kerüljenek egymással.
Kinevezett miniszterelnök-helyettes nincs. A védelmi miniszter természetesen
civil, a belügy-minisztérium pedig fő feladatként közigazgatási,
illetve bevándorlási kérdésekkel foglalkozik. A rendőrség az igazságügyi
miniszter hatásköre. A minisztériumokban csak a magyar gyakorlat
szerinti közigazgatási államtitkár minősül a miniszter helyettesének,
politikai államtitkár nincs, s a néha fellángoló viták ellenére
ilyen poszt létesítésére a jövőben sem kerül sor. Kormányváltozást
követően csak a miniszter (és titkárságának néhány, magával
hozott tagja) távozik, az összes többi vezető és beosztott, ha akar,
változatlanul a helyén marad. A
dán közigazgatás nagyobbik egysége a megye (amt), amelyből tizennégy
van. A megyék fő feladatai: az egészségügy (idősgondozás is), a középiskolák
és a felnőttoktatás, a helyi gazdaság, környezetvédelem, úthálózat
és kultúra. A megyei tanácsnak, amely az önkormányzat irányító
szerve, a megye nagyságától függő számú tagja van, akiket a polgárok
a négyévenkénti önkormányzati választásokon (legutóbb 1997-ben)
delegálnak. A megyék közvetlenül is részt vesznek az Európai Unió (EU)
különféle regionális és strukturális programjaiban, annak ellenére,
hogy Dánianak nemigen van az EU által átlag alattinak, tehát „szegényebbnek"
minősített területe. A
275 kommuna a legkisebb dán közigazgatási egység. A főváros is
egyfajta „megyei jogú városnak" minősül, ám a Koppenhágán
belüli Frederiksberg helyzete különleges, mert 1857-ben önálló városjogot
kapott, s külön „amtot" képez. Ettől eltekintve a kommunákat
gyakorlatilag a városrészek, illetve kisebb városok, falvak és azok közvetlen
környéke alkotja. Jellegükből fakadóan a hétköznapi gondokért
felelősek, ugyanabban a körben, mint a megyék. A beteggondozót például
gyakorlatilag a kommuna küldi az idősekhez, ám az egészségügyi
politikával a megye (is) foglalkozik. E
háromszintű közigazgatási felosztás (ország-megye-kommuna) azonban különféle
szempontok szerint tovább tagolódik. Dániában összesen 2125 egyházmegye,
29 nagy és 224 kis ingatlanbecslési körzet, 17 nagy és 103 kis választókerület,
82 joghatósági terület (bíróság) és 54 rendőri körzet van. Lényeges,
hogy mindhárom közigazgatási szint szed adókat. A központi adók sávokat
követnek, ezzel szemben a helyi adókat egységes százalékban állapítják
meg. Vagyonadót például kizárólag az önkormányzat szed, míg az ÁFA
(dánul mereomsaetningsskat, MOMS) csak a központi költségvetésé. A többi
közteher lehet helyi és központi is. Ezt azért kell a közigazgatás
felvázolásakor elmondanunk, mert figyelemre méltó sajátosság, hogy
(az 1998. évi adatok szerint) az állami kiadások 12 %-át a megyék, 42
%-át a kommunák költik el, s csak a fennmaradó 46 % terheli a központi
költségvetést. Ezek az arányok a helyi önkormányzatok kiemelkedő
szerepét érzékeltetik a dánok mindennapjaiban. A
közigazgatási beosztáshoz kapcsolható Christiania helyzete. Ezúttal
nem Oslo régi nevéről, hanem egy koppenhágai városrészről van szó
Christianshavn negyed keleti oldalán. E terület valamikor a honvédelmi
minisztériumé volt, ám miután nem használták, 1971-ben fiatal hippik
foglalták el, és a parlament előbb kísérleként, három évre, majd
egyre hosszabb időre „a nép tulajdonának" nyilvánította, ami
gyakorlatilag önkormányzatot jelent. Christianiában ma is a társadalom
kivetettjei élnek, gyakran családosan. A terület önellátó: nem
fizetnek adót, ám semmiféle támogatást sem kapnak. Kerékpár javításból,
régi vaskályhák újjávarázslásából és más kézműves tevékenységből
tartják fenn magukat. Az „enyhe" kábítószer használata kapun
belül megengedett és általános, de az injekciós tűt igénylő „kemény"
drog tilalmára táblák is figyelmeztetnek. Christianiának önkormányzó
tanácsa van, amelynek tagjai a viking „ting" mintájára körben
ülve tartják megbeszéléseiket. Nem egy dán és külföldi szociológus,
szociális munkás költözik hosszabb-rövidebb időre ide, s néhányan
maguk is megszeretve ezt az életformát, itt is ragadnak. Dániában
nincs alkotmánybíróság. Az alkotmánnyal való összhang megállapítása
– ha ilyen igény van – az illetékes bíróságok feladata. A bírósági
rendszer lényegében háromszintű, ha a különleges ügyekben döntő
Tengerészeti és Kereskedelmi Bíróságot figyelmen kívül hagyjuk. E
szintek: a körzeti (városi) bíróságok, a fellebbviteli (felső-) bíróságok
és a Legfelső Bíróság (Höjesteret). A 82 körzeti bíróságon kívül
két fellebbviteli hely működik: a Keleti Felső Bíróság (Östre
Landsret) és a Nyugati Felső Bíróság (Vestre Landsret). Mindkét
fellebbviteli bíróságnak 1-1 elnöke, a koppenhágai székhelyű Keleti
Bíróságnak 30, a Viborgban lévő Nyugatinak 20 tagja van. Ha az ügy a
Legfelső Bíróságra kerül, közülük legalább három bírónak jelen
kell lennie a legmagasabb testület ülésén. A bíróságok és bírák
függetlenségéről és a tisztességes eljárásról (dánul: „fri
proces") az Alkotmány rendelkezik. Az Alkotmány 55. paragrafusában
szereplő utalásnak megfelelően 1954-től működik Dániában ombudsman.
1962 óta tevékenységét ombudsman bizottság támogatja, amely eldönti,
hogy e parlamenttől független személy amely ügyekkel foglalkozhat. Az
ombudsmanhoz bárki fordulhat panasszal, s ő ajánlásokat tehet ezek
orvoslására. Előfordult, hogy a munkabéremelési tárgyalások is csak
az ombudsman közvetítésével folytatódhattak a konfliktus miatt. Az
ombudsman tekintélyes jogász, nem ritkán hölgy az illető. A
törvényszegések száma az elmúlt években növekedett. A büntetőtörvényeket
1980-ban 406346 esetben, 1997-ben 531102-szer szegték meg. Az erőszakos
bűnesetek száma 1980-ban 7226, 1997-ben 13581 volt, tehát csaknem
megduplázódott. Jelentősen nőtt a magánszemélyek elleni erőszak. A
felderítési arány a súlyos bűncselekményeknél 1980-ban 71 %,
1997-ben 76 % volt. Kiemelkedően magas a garázdaság növekedési üteme:
1980 és 1997 között 19 ezerről 37 ezerre nőtt. A kábítószer- csempész
bűnesetek azonban fokozatosan, 1275-ről 733-ra csökkentek. (Dán
Statisztikai Évkönyv, 1998). A
Feröer-szigetek és Grönland egyaránt önkormányzattal bír, a
nemzetiségi „kérdés" tehát jogilag fel sem vetődik. Ami a német
nemzetiséget illeti: 1955-ben a dán kormány nyilatkozatot tett közzé
e Dél-Jyllandon élő kisebbségről. Eszerint az ottani németek az általános,
alkotmányos jogokon kívül külön tételesen felsorolt politikai, vallási,
kulturális és szociális jogokkal is rendelkeznek. Önszerveződéseik
mellett külön sajtójuk is van. A 287 ezer bevándorló (1999), akik még
nem kaptak dán állampolgárságot, zömmel tíz évnél rövidebb ideje
élnek Dániában. Egyenlő jogaik ellenére a statisztika szerint körükben
nagyobb a munkanélküliség és a bűnözési arány is, mint a dán átlag.
Problémáikat türelmes párbeszéddel igyekeznek a hatóságok és az érdekvédelmi
szervek megoldani. A legtöbben Törökországból érkeztek (38 ezer fő),
de a volt Jugoszláviából is sokan jöttek (34 ezren). A viszonylag új
szomáliaiak 12 ezren vannak. Szűcs R. Gábor [Változó Világ 34.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |