| |
Az
a folyamat, amit ma némiképp fennkölt szóval államalapításnak nevezünk,
fájdalmas, de elkerülhetetlen intézkedések hosszú sorát jelentette
belülről, és egy sereg diplomáciai manőverezést kívülről, amelyek
együttesen voltak hivatottak biztosítani a megszülető királyság békéjét
és a keresztény hit jövőjét. A magyar állam megteremtését persze
nem elszigetelt folyamatként kell tekinteni. Igaz, hogy Magyarországon a
nép megtérítése és a királyság megalapítása Szent István műve
volt, amit apja, Géza fejedelem készített elő, azonban a X. század egész
Észak- és Közép Európájára jellemző volt az a fordulat, amivel
egyszerre ébredtek rá arra, hogy keresztény fejedelemségek és királyságok
alakításával erősítsék népük megmaradását. Ha górcső alá
vesszük a kor történelmét, jobban megérthetjük, miért éppen a
nyugati kereszténységet választották a térség vezető fejedelmei, köztük
Szent István királyunk is.
Érdekes
módon a megkeresztelkedési hullám ahhoz képest, hogy mennyire különböző
népeket érintett, hasonló folyamatokat idézett elő. A pogány törzsfők
egyike magához ragadta a hatalmat, majd legerősebb vetélytársát leküzdve
megszilárdította uralmát. Ezután külföldi hittérítőket hívott
országába, akik hozzáláttak a nép megkereszteléséhez és az új
egyház kereteinek felépítéséhez. Mindehhez az uralkodó fegyveres kísérete
nyújtott biztosítékot. Ugyanígy történt ez Dániában, Svédországban
és Norvégiában éppúgy, mint Kelet-Közép-Európában, ahol a csehek
későbbi védőszentje, a 929-ben mártírhalált halt Szent Vencel
fejedelem lett az első keresztény uralkodó, vagy Lengyelországban,
ahol az országegyesítés, a nyugati kapcsolatfelvétel, a térítés és
az 1370-ig uralkodó Piast-dinasztia egyaránt I. Miesko nevéhez fűződik.
Persze
ez az átalakulás nem pillanatok alatt zajlott. A befejezéshez általában
két nemzedékre volt szükség, a második uralkodóra rendszerint már a
hálásabb, az építő feladat jutott. A keresztény királyságok kiépülése
a X. században hosszú távra meghatározta a földrész arculatát.
Olyan új keresztény népek és államok sora született, amelyek azóta
is állandó szereplői az európai történelemnek. Azok a népek,
amelyek nem tudtak vagy nem akartak betagozódni egyik egyház kötelékébe
sem, hamarosan a múlt ködébe vesztek vagy más államok fennhatósága
alá kerültek.
Ekkoriban
dőlt el az a kérdés is, nagyjából hol ér véget a latin egyház
befolyása és hol kezdődik az ortodox keletié. Mindez annál is lényegesebb
volt, mert bár a latin és bizánci kereszténység formailag még
ugyanaz a felekezet volt, de a távolság egyre nőtt közöttük. A
politikai okok mellett a kulturális, illetve legfőképp a nyelvi különbségek
voltak szembetűnőek: Keleten az évszázadok folyamán a latin nyelv
ment feledésbe, Nyugaton pedig a görög. Ugyanígy növelték a különbségeket
az amúgy nem jelentős szertartásbeli eltérések.
A
vallással kapcsolatos ellentétek viszont már sokkal súlyosabbnak
bizonyultak. Ide tartozott a nevezetes filioque (és a Fiútól) betoldás
a katolikus hitvallás szövegébe, amely szerint a Szentlélek nem csak
az Atyától származik. Ezt a kiegészítést a római egyház 1000 körül
elfogadta, a keleti viszont hevesen ellenezte. Az igazán sarkalatos problémát
viszont a hatalom kérdése okozta: feje-e a római pápa az egész
kereszténységnek vagy sem? Vagyis parancsolhat-e a konstantinápolyi pátriárkának
vagy sem?
A
kora középkori pápaság még nem mondhatta magát az egész nyugati
egyház fejének, de a későbbi századokban kivívott tekintélye
ezekben az időkben alapozódott meg. Hatalmának igazolása egyértelmű:
a Szentírás szerint a keresztény egyházat a rangelső apostol, Szent Péter
alapította, a római püspökök pedig az ő helytartói, hatalmának örökösei.
Később minderre bizonyítékot is kínált a pápai hatalom, amikor
felfedezték azt az adománylevelet, amelyben Nagy Konstantin császár állítólag
I. Szilveszterre ruházza a felsőséget a négy keleti patriarchátus
felett, valamint a császári hatalmat Itáliában és a nyugati tartományokban.
Az oklevélről csak az újkorban bizonyosodott be, hogy hamisítvány,
addig azonban senki sem vitatta hitelét. A vágyálmok persze még így
is sokáig messze jártak a valóságtól, és Róma, valamint az Itálián
kívüli latin püspökségek kapcsolata Nagy Szent Gergely pápasága
alatt kezdett csak szorosabbá válni. Amikor Nagy Károlyt III. Leó Rómában
császárrá koronázta, és ezzel ráruházta a 476 óta szünetelő
Nyugat-római Birodalom örökségét, újrafogalmazódott a római egyház
helyzete. Ami keleti kapcsolatait illeti, a pápa a VIII. század derekáig
forma szerint a kelet-római császár alattvalója volt, noha egyre függetlenedett
tőle. A nagy fordulatot viszont II. István pápa hozta azáltal, hogy
személyesen koronázta meg Kis Pippint, akitől viszont cserébe a pápa
világi hatalmának megalapítását kapta. Róma és más elfoglalt területek
ugyanis ekkor kerültek a római Szentszék örökös tulajdonába, vagyis
megszületett az Egyházi Állam, amely lassan kiterjedt, és egészen
1870-ig fennállt.
A
800-ban történt császárkoronázással a pápaság visszavonhatatlanul
kikerült Bizánc befolyása alól és jövője a Frank Birodalomhoz
kapcsolódott. Ez pedig azt jelentette, hogy ettől kezdve pápa és császár
egyaránt a kereszténység egységét testesítették meg, egyik annak
világi, másik egyházi feje lett. Európa szempontjából pedig az elkövetkezendő
évszázadokra döntő kérdéssé vált, miként alakul a két vezető
hatalmi viszonya. Azaz, sikerül-e kettéválasztani a két hatalmat vagy
a császári hatalom uralkodik a pápai felett, ahogy ez Bizáncban is
megtörtént. A kelet felé való nyitás ugyanis, mint választási lehetőség,
a közép-európai népek számára ugyanúgy reális lehetőségként
fogalmazódhatott meg.
A
IX. században feltámadt, és a Bölcs Leó, valamint bíborban született
utódai alatt virágzó Bizánc ugyanis rövid hanyatlás után a X. században
újból meghódítja a Balkánt, sőt Szent István országával szomszédságba
is kerül. A politikai újjászületés pedig erőteljes kulturális
fellendülést és missziót hozott magával. Kelet-Európa szláv népei
ekkor váltak keresztényekké és csatlakoztak a keleti, ortodox rítusú
egyházhoz. Érdekes viszont, hogy eltérően a kizárólag latin szertartású
római egyháztól, a görögök nem ragaszkodtak saját nyelvükhöz.
Cirillék a szent könyveket egy balkáni szláv nyelvjárásra fordították
le, amelyet ekkor még többé-kevésbé a többi szláv nép is megértett.
Ez volt az ortodox liturgiában máig eredeti formában használt, úgynevezett
egyházi szláv nyelv. A görög betűket kiegészítve írást is
alkottak hozzá, a glagolicát, amely a horvát katolikusoknál máig
fennmaradt. Az ortodox egyházból még a X. században egy új ábécé,
a mai cirill írás őse szorította ki. A bolgárok és a szerbek, majd később
az oroszok és a balkánon kialakuló román nép is az ortodoxia felvételével
a bizánci kultúrkör részeseivé váltak. Konstantinápoly kisugárzása
nemcsak vallási meggyőződésükre hatott, hanem művészetükre és
politikai berendezkedésükre is. Valójában azonban a bizánci kultúrát
egyik nép sem vette át, így az ókori görög örökség szelleme nem
terjedt tovább. Ez pedig azt jelenti, hogy az ortodox hitre tért szláv
egyházakat — nyelvi különállásuk és más okok miatt is —
gyakorlatilag érintetlenül hagyta az antik hagyomány, és így később
mind a balkáni népeknél, mind az oroszoknál szükségképpen elmaradt
a nyugati értelemben vett humanista feleszmélés, és annak megtermékenyítő
hatása.
A
keleti hatalom legfőbb jellegzetességeként számon tartott despotizmus
az ortodox egyház szerkezetében is megnyilvánult. A bizánci császár
gyakorlatilag az ortodox egyház fejeként működött, a legfőbb
politikai és ideológiai hatalom tehát egy személyben egyesült. A
nyugati kereszténység figyelemre méltó sajátossága viszont az volt,
hogy ott a hatalomnak ezt az összpontosulását, ha nem is mindig zökkenőmentesen,
de sikerült megakadályozni.
A
keresztény királyság megteremtésénél és a külpolitikai útkeresésnél
persze korántsem a különböző ideológiai háttér vagy politikai,
egyházi berendezkedés szolgált segítségül. Az új hazára lelt
magyar nép vezetői felismerték, fennmaradásunkhoz elengedhetetlen,
hogy nálunk sokkal erősebb és befolyásosabb szövetségesekre tegyünk
szert. Géza fejedelem látta, hogy stratégiailag előnyösebb a magyarok
számára, ha a Nyugat pártfogását kérjük. A geopolitikai helyzet
mellett döntését az is indokolhatta, hogy az ugyancsak a Kárpát-medencében
letelepedett rivális Gyula törzs kiváló bizánci kapcsolatokat ápolt.
Ez Géza számára azt jelentette, az Árpádok Bizáncban — a keleti császárság
értékrendje szerint — csekélyebb befolyásra tettek volna szert a térségben.
Mielőbb
rendezni kellett tehát a magyar kapcsolatokat valamelyik nagyhatalommal,
s a nyitás látványos jeleként Géza 973 tavaszán követséget
menesztett I. Ottó császárhoz. Valójában tehát Géza lépéseit nem
hitbeli meggyőződés, csupán ügyes külpolitikai manőverezés
mozgatta. Persze ez a belpolitikában is előnyére szolgált, mivel az Árpád
törzs térnyerését eredményezte. A törzsnek azonban még egy belső
viszályt kellett leküzdenie hatalma megerősödéséig. Koppány térdre
kényszerítése után már csak az új fejedelem nemzetközi elismerése
volt hátra. Napirendre került István királlyá koronázása. István
koronája és megkoronázása körül azonban a mai napig nem jutottak
nyugvópontra a viták, ugyanis hiába történelmi tény, hogy az apja által
gondosan előkészített úton haladva István is Nyugat felé keresett szövetségest,
mégis nyitva marad a kérdés, kitől is kapott valójában István koronát.
Magáról a koronázás tényéről egyetlen korabeli tudósítás maradt
fenn, ám ez homályban tartja az adományozó személyét. A későbbi
legendák pedig a császárt, III. Ottót és a pápát II. Szilvesztert
egyaránt említik.
Hartvik
püspök legendája egyenesen mesebeli történetet kerekít a Szent
Korona átadásának körülményeiről: egy időben küldte István a pápához
Asrik-Anasztáz püspököt, hogy megáldja a fiatal magyar kereszténységet
és koronát küldjön Istvánnak, valamint Miesko lengyel fejedelem a saját
küldöttségét, hogy II. Szilveszter megkoronázza őt. A pápa a
lengyel követség kérésére már igent mondott, sőt koronát is készíttetett
az uralkodó számára, amikor az átadás előtti éjjelen isteni látomásban
volt része, s arra utasította, hogy az elkészült koronát az Úr kiválasztottjának,
Istvánnak adományozza. Így a pápa a másnap elébe járuló Asriknak
minden kívánságát teljesítette, sőt még keresztet is küldetett
Istvánnak a következő szavak kíséretében: Én apostoli vagyok, ő
viszont méltán Krisztus apostola, ha Krisztus annyi népet térített
meg általa. Persze azok a szövegek, amelyek a következő évszázadokból
származnak és a koronázás körülményeit boncolgatják, nem mentesek
a torzítás gyanújától. Ekkorra ugyanis már tombol a pápaság és császárság
erőpróbájáról szóló invesztitúraharc, így az a kérdés, vajon a
magyar uralkodó melyik hatalomtól nyert legalitást, egyáltalán nem
mellőzendő politikai kérdéssé vált.
Hartvik
műve természetesen ebben a sorban a pápai irányvonalba illeszkedik. A
másik oldalnak is voltak azonban ideológusai, akik úgy vélték, valójában
III. Ottó segítette a magyarokat a keresztény királyságok sorába.
Tulajdonképpen egyik feltételezés sem áll távol a valóságtól,
hiszen akkoriban még a császár és a pápa viszonya felhőtlennek számított,
így aligha volt fontos bármelyikük számára is, ki teljesíti a
magyarok kérését. A szó tág értelmében együtt cselekedtek: a császár
kegyéből és biztatására, végül ugyanakkor a pápa küldte a koronát
és az áldást, s tette teljessé a folyamatot.
István
számára természetesen már fontos volt, hogy követeit a pápához küldje.
Az ő egyházszervező tevékenységét és a kereszténnyé váló
Magyarország (valójában persze csak Nyugat-Magyarország) feletti főhatalmát
Szent Péter utódával kívánta elismertetni. István bizonyára attól
tartott, ha a pápát megkerülve közvetlenül a császárhoz fordult
volna, országát ezzel Ottó hűbéresévé teszi. Történelmi példák
igazolják: aggodalma nem nélkülözött minden alapot. A koronázásra
az új évezred első napján került sor.
Csak
néhány évtized múltán vált elvi kérdéssé, kitől is származik a
Szent Korona. Az ezredfordulón azonban ez még senkit sem
foglalkoztatott. A koronaküldéssel nem járt együtt sem a császári,
sem a pápai fennhatóság jogigényének érvényesítése, ugyanakkor a
korona elnyerése nagyban hozzájárult István tekintélyének növeléséhez,
a keresztény hit terjesztése során elért eredményei nemzetközi
elismertetéséhez. Szent István állama a legtekintélyesebb és valószínűleg
a legerősebb államalakulat volt mindazok között, amelyek a X. század
folyamán létesültek Közép- és Észak-Európában. Királyi címre
ugyan más uralkodók is szert tettek, de a Rómától való teljes függetlenséget
egyedül a magyar királynak sikerült elérnie. Szent Istvánnak köszönhetően
Magyarország véglegesen és visszavonhatatlanul a keresztény Európa részévé
vált.
Zubreczki
Judit
[Népszava 2002. augusztus 17.] | | |