Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Hollandia államformája alkotmányos monarchia, amely parlamenti demokrácia keretei között működik. Az államfő 1980 óta az Orániai-Nassaui házból származó Beatrix Wilhelmina Armgard királynő. Az úgynevezett Koronát - az államhatalmat megtestesítő intézményt - a király(nő) és a kormány, a miniszterek együtt alkotják, mivel a kormány fontosabb intézkedéseit az államfő is ellenjegyzi.
Az ország neve: Holland Királyság, hivatalos nyelve a holland.
Sajátos módon a kormány Hágában székel (s'-Gravenhage), s ott működik
a parlament is, az ország fővárosa mégis Amszterdam, ahol a királyi
palota található (bár a királyi család nem ebben a palotában lakik,
hanem a Soestdijk kastélyban). Hollandia felségjelvényei a kék-fehér-piros
színű, keresztsávos zászló és az arany koronával és oroszlánokkal
díszített címer, amelynek felirata különös módon franciául
hirdeti: "je maintiendrai"
- fennmaradok!
A jelenlegi államfő, Beatrix királynő 1938-ban született; férje
Claus, Hollandia hercege, Ambsberg bárója tizenkét évvel idősebb nála.
A trónörökös általában az orániai hercege címet viseli. Az alkotmány
értelmében a királynő sérthetetlen, de nem felelős az államügyek
irányításáért; a miniszterek pedig kizárólag a parlamentnek
tartoznak felelősséggel.
A törvényhozás menete általában: a kormány előterjeszti a törvénytervezeteket,
ezeket az Államtanács alkotmányossági és közigazgatási szempontból
előzetesen véleményezi, majd a parlament mindkét háza többséggel
elfogadja vagy elutasítja. A jóváhagyott tervezetet
- immár törvényt -
a királynőnek és az illetékes miniszternek vagy minisztereknek
alá kell írniuk; a politikai felelősség mindig a minisztereké. A törvény
azután a hivatalos közlönyben való megjelenéssel lép életbe.
Az uralkodó előjoga, hogy a választások után kormányalakítási
megbízást adjon, majd kinevezze a kormányfőt és a minisztereket. A
kinevezett kormánynak azonban a parlamentben kell bizalmat kapnia. A kormányalakítás
megszabott forgatókönyv szerint zajlik: a királynő előbb úgynevezett
„kormányalakítót” nevez ki, és arra ad neki megbízást, hogy próbáljon
parlamenti többséget maga mögé felsorakoztató kormányt alakítani.
Ezután a kormányalakító tárgyal a pártokkal, majd javaslatot tesz,
és a királynő az ő javaslata alapján nevezi ki a minisztereket. A
kormányalakító lesz rendszerint a kormány feje, a miniszterelnök. A
miniszteri posztokat a kormányban résztvevő és azt támogató
politikai pártok előzetesen elosztják egymás között a koalíciós
megállapodás keretében. A miniszterek együtt alkotják a Minisztertanácsot,
amely kollektív testületként hozza meg a kormányzati döntéseket. A
kormány kinevez államtitkárokat az egyes miniszterek mellé, őket tehát
már nem a királynő nevezi ki, s az államtitkárok is viselnek
politikai felelősséget tevékenységükért. Esetenként részt vesznek
a Minisztertanács ülésein is, ahol tanácsadói minőségben felszólalhatnak,
de a döntésben már nem vesznek részt.
A Parlament, amely még ma is a hangzatos és történelmi „rendi
gyűlés” (Staten Generaal) nevet viseli, két kamarából áll. A felsőház
(Eerste Kamer) 75 tagot számlál, és tagjait nem közvetlenül választják,
hanem a tartományi helyi választott törvényhozó testületek jelölik
ki őket. A felsőház jogköre nem azonos, hanem szűkebb, mint a Második
Kamaráé (Tweede Kamer) vagy alsóházé. Ez utóbbinak 150 tagja van, s
őket közvetlenül választják a szavazati joggal rendelkező holland állampolgárok.
Mindkét testület négy évig marad hivatalban, ennyi időközönként
rendeznek választásokat. Szavazati joggal ma minden 18. életévét betöltött
holland állampolgár rendelkezik. A választási rendszer arányos, tehát
a mandátumok a pártokra adott szavazatok arányában oszlanak meg a pártok
képviselőjelöltjei között. Kis
választójog-történelem Az
1848-as első, a törvény alapján vagyoni cenzushoz és egy helyben lakáshoz
kötött választójog még csak a felnőtt lakosság mintegy 6 százalékára
terjedt ki. A haladóbb liberálisok és a szociáldemokrata párt harcai
nyomán ez fokozatosan terjedt ki: 1880-ban a lakosság 13 százaléka,
1900-ban 49 százaléka, 1913-ban 68 százaléka választhatott, végül
az első világháború után már a nők is szavazhattak. Mindkét
háznak, valamint a miniszterelnök hivatalának egy szolid hágai épületegyüttes,
a csendes kis mesterséges tóra néző Binnenhof (Belső udvar) ad
otthont. Ez a politikai élet központja, itt és körülötte találhatók
a különböző kormányhivatalok. A parlament a királlyal és a
miniszterelnökkel együtt gyakorolja a törvényhozó hatalmat, míg a végrehajtó
hatalmat a király(nő) és a miniszterek gyakorolják. A kormány nem
oszlathatja fel a parlamentet (csak annak jóváhagyásával), nem indíthat
háborút, nem köthet nemzetközi szerződést parlamenti felhatalmazás
nélkül.
Az alsóház összetétele a legutóbbi
- 1998-ban megtartott
- választások után:
Munkáspárt (PvdA) 45, Szabad Demokrata Néppárt (VVD) 38, Kereszténydemokrata
Tömörülés (CDA) 29, Demokraták 66 (D66) 14, Baloldali Zöldek (GL)
11, míg négy kisebb párt összesen 13 mandátumon osztozik. Politikai
és eszmei irányultságukat tekintve a parlamenti pártok közül a CDA a
korábbi katolikus és protestáns pártok egyesüléséből keletkezett
kereszténydemokrata párt, a PvDA szociáldemokrata, a VVD liberális párt,
míg a D66 az ez utóbbiból kivált baloldali liberálisokat tömöríti,
a baloldali zöldek környezetvédő programmal lépnek fel. A többi
kisebb párt vagy felekezeti alapon vagy különböző polgárjogi követelések
jegyében szerveződött.
A parlament három módon ellenőrzi a végrehajtó hatalmat
gyakoroló kormányt -
azon túl természetesen, hogy annak megalakulásához bizalmat
kell szavaznia a számára, s ezt a bizalmat bármikor megvonhatja tőle többségi
szavazással. A parlament költségvetési joga, hogy a kormány előterjesztése
nyomán kialakítsa és elfogadja az állam valamennyi bevételét és
kiadását tartalmazó költségvetést; a vizsgálati (kérdezési) joga
alapján a parlament -
függetlenül a kormánytól -
vizsgálatot indíthat és folytathat bármely ügyben; végül a tájékozódáshoz
való jog vagy interpellációs jog alapján a parlamenti képviselők
konkrét kérdéseket tehetnek fel a minisztereknek és az államtitkároknak,
kérdőre vonva őket politikai és egyéb ügyekben. Emellett az alsóház
még két jogi lehetőséggel rendelkezik:
- a módosítás joga
alapján változtathat a törvénytervezeteken vagy azok részletein, természetesen
többségi döntéssel;
- illetve a kezdeményezés
jogával élve a parlament bármely tagja vagy azok csoportja törvényjavaslatot
nyújthat be. Politikai
pártok
Az 1998. évi választásokon 9 párt kapott képviselői helyet az
alsóházban, korábban a parlamenti pártok száma elérte a 12-15-öt. A
kormányalakításhoz rendszerint több pártnak előzetesen koalíciós
megállapodásra kell jutnia egymással, mert egyedül egyikük sem
rendelkezik kellő többséggel. 1998-ban a szociáldemokrata munkáspárt
(PvdA), a liberálisok (VVD) és a baloldali liberálisok (D66) alakítottak
kormánykoalíciót, amelyen belül viszonylagos többsége, legnagyobb
parlamenti súlya alapján a Munkáspárt játszik vezető szerepet, s ő
adja a miniszterelnököt is Wim Kok személyében. Az előző koalíciót
1994-től 1998-ig egyébként ugyanez a három párt alkotta, és szintén
Wim Kok volt a miniszterelnök.
Az 1938-ban született kormányfő sokáig az egységes
szakszervezeti szövetség (FNV) elnöke volt, majd a Munkáspárt „nagy
örege”, Joop den Uyl utódaként a PvdA elnökévé választották, és
az 1982-től 1994-ig kormányon lévő Rud Lubbers kereszténydemokrata-munkáspárti
kormányában miniszterelnök-helyettesi és pénzügyminiszteri tisztséget
töltött be. Az 1998. évi választások után, Wim Kok második kormánya
csak rövid időre maradt hivatalban, mert tíz hónappal kinevezése után,
1999 májusában viták alakultak ki a koalíció pártjai között környezetvédelmi
és gazdasági kérdésekben, amelyek következtében a kormány
lemondott, s azóta is ügyvezető kormányként működik.
A holland politikai élet három fő áramlatát megtestesítő pártok
- a kereszténydemokraták,
a szociáldemokraták és a liberálisok
- története a múlt
századra nyúlik vissza. A liberális áramlat, amelyet ma a Szabad
Demokrata Néppárt (VVD) testesít meg, a polgári demokratikus alkotmány
kidolgozója az 1848-as alkotmányreform idején. Ez a reform jelentette
Hollandiában a parlamenti demokrácia kezdetét. A reform a demokratikus
alkotmány szorgalmazója és kidolgozója, a liberális pártot is
megalakító államférfi, Jan
Rudolf Thorbecke nevéhez fűződik. A három felekezeti politikai párt
(két protestáns és egy katolikus) az úgynevezett iskolavita idején jött
létre. E vita középpontjában az a kérdés állt, hogy felállíthatók-e
az állami iskolák mellett olyan keresztény szellemiségű egyházi
iskolák is, amelyek fenntartását szintén az állam fizeti a költségvetésből.
Ennek jogát végül 1917-ben törvény rögzítette. Az ötvenes és
hatvanas években lezajlott társadalmi változások, a modernizáció
nyomán a három felekezeti párt mozgástere szűkült, egyre szorosabb
együttműködésre kényszerültek, míg végül 1980-ban új pártban, a
Kereszténydemokrata Tömörülésben (CDA) egyesültek.
Az 1946-ban megalakult Munkáspárt (PvdA) gyökerei a múlt század
utolsó harmadában indult holland munkásmozgalomra, az akkori szociáldemokrata
pártra és szakszervezetekre nyúlnak vissza. A PvdA annak a törekvésnek
a jegyében alakult újjá a háború után, hogy szélesebb tömegeket, a
középrétegeket is maga mögé állító néppárttá váljék. A
szocialista néppárt jellegű Munkáspárt jelentős szerepet játszott
az ország háború utáni újjáépítésében, a szociális „jóléti
állam” kialakításában az akkori katolikus-szocialista koalíció
keretében. A mai kiterjedt szociális „biztonsági háló”
legfontosabb elemeit akkor alakították ki.
A negyedik párt a Demokraták 66 (D66) a hatvanas években jött létre
a politikai megújulásra törekvés kifejeződéseként a liberális párt
reformokat sürgető, baloldali szárnyából. Sikerült rögtön bekerülniük
a parlamentbe, és baloldali koalíciók részeseként kormányzati
szerephez is jutottak, majd a gazdaságpolitikai szigorítás időszakában
erősen visszaestek. Az 1994. évi választáson a pártnak sikerült
visszanyernie elvesztett szavazói jelentős részét, de 1998-ban ismét
csökkent szavazóinak a száma.
A kisebb pártok közül a legjelentősebb a Baloldali Zöldek pártja,
amely több párt egyesüléséből született: a Pacifista Szocialista Párt
(PSP), a Radikálsok Politikai Pártja (PPR) és a volt Holland Kommunista
Párt (CPN) együttműködéséből jött létre az elmúlt évtizedben. A
Református Politikai Szövetség (GPV) és a Református Politikai
Föderáció (RPF) a holland lakosság ortodox protestáns rétegét
tömöríti, míg a szélsőjobboldal a Demokratikus Centrumpárt (CD)
soraiban talál magának képviseletet. Az 1994-es választásokon először
fordult elő, hogy a holland parlamentbe bekerült két olyan párt, amely
az idősebb korosztály érdekeinek képviselőiként lép fel: az Idősek
Általános Szövetsége (AOV) és az 55+ Unió. Jogrendszer
Míg a politikai rendszerben sok minden angol mintát követ, az
igazságszolgáltatás a kontinentális rendszer szerint épült fel:
nincs esküdtszék, ügyvédi leleménytől függő tárgyalás és az
angol jogrend számos „furcsasága”. Az alkotmányosság betartását
felügyelő Államtanács tanácsadói jogkörrel rendelkező szerv,
amelynek véleményét minden törvényjavaslatra és törvénytervezetre
előzetesen ki kell kérni. Az Államtanács ezen kívül elbírálhat
minden államigazgatási intézkedést is az állampolgárok fellebbezése
nyomán, tehát államigazgatási bíróságként is működik. Az Államtanácsnak
az államfő az elnöke, rajta kívül egy elnökhelyettes és legfeljebb
28 tag alkotja a testületet. A tagjait életre szólóan nevezik ki, de
hetvenedik életévük betöltésekor felmentik őket tisztségük alól.
A testületet gyakorlatilag az elnökhelyettes irányítja. A trónörökös
18. életévének betöltésétől kezdve részt vesz az Államtanács ülésein.
A Tanács tagjait a Korona nevezi ki a közigazgatásban szerzett
gyakorlatuk és tapasztalatuk alapján.
Az Általános Számvevőszék feladata, hogy ellenőrizze az állami
eszközökkel való gazdálkodást, a költségvetés végrehajtását és
az állami hivatalok pénzkezelését. A Számvevőszék három tagból áll,
akik közül az egyik a Korona által kijelölt elnök. Mindegyik számvevő
mellett helyettes is működik. A Számvevőszék éves beszámolóját a
Korona és a Parlament elé terjeszti. A beszámoló tartalmát az alsóház
nyilvánosságra hozza, így azt minden állampolgár megismerheti. Az Állampolgári
Biztos (Nemzeti Ombudsman) intézménye 1982 óta létezik. Azért hozták
létre, mert szükségesnek mutatkozott, hogy egy független jogintézmény
adott konkrét esetekben ellenőrizni tudja, hogyan jártak el a hatóságok
a lakosság ügyeiben.
A jogszolgáltatás Hollandiában teljesen független a politikai
hatalomtól. Minden jogi fórum életre szólóan kinevezett bírákból
áll. A bírákat hetvenedik életévük betöltésekor felmentik a tisztségük
alól. Az esküdtszéki bíróság -
tehát amikor kijelölt, nem jogvégzett esküdtek hoznak ítéletet
- Hollandiában nem létezik.
Az ítélkezés 62 körzeti bíróságon, 19 kerületi törvényszéken, 5
fellebbviteli bíróságon és Hollandia Legfelsőbb Bíróságán folyik.
Az ügyeket első fokon mindig a körzeti vagy kerületi bíróság tárgyalja.
Ezt követően mindkét fél fellebbezhet
- az első fok szintjétől
függően -
vagy a kerületi törvényszékhez, vagy a fellebbviteli bírósághoz.
A Legfelsőbb Bíróság Hollandia legmagasabb szintű jogi fóruma. A
Legfelsőbb Bíróság egy elnökből, hat elnökhelyettesből és mintegy
25 tanácsvezető bíróból áll. Ma már nők is vannak a Legfelsőbb Bíróság
bírái között, miközben a század elején még választójoggal sem
rendelkeztek A Legfelsőbb Bíróság nem hoz érdemi ítéletet, kizárólag
eljárási kérdésekben illetékes, és indokolt esetben megsemmisíti az
alsóbb fokú bíróságok végzéseit, új eljárásra utasítva őket. A
Legfelsőbb Bíróság legfontosabb feladata, hogy jogegységi döntésekkel
ügyeljen a jogalkalmazás egységére. Ítélkezhet egyébként olyan ügyekben
is, amelyeket a Holland-Antillák vagy Aruba bíróságain tárgyaltak.
Nem áll jogában viszont a Legfelsőbb Bíróságnak, hogy alkotmányellenesnek
nyilvánítson törvényeket, nincsenek tehát alkotmánybírósági jogosítványai.
Közigazgatás
A közigazgatás Hollandiában három szintű: az állam, a tartományok
és a helyi önkormányzatok szintjén működik. Az országos vagy állami
szintet a minisztériumok jelentik, szám szerint 14 minisztérium, ahol
ágazati munkamegosztásban az országos ügyekkel foglalkoznak. A tartományok
és a települési önkormányzatok végzik a helyi közigazgatást. A közigazgatási
rendszert jelenleg decentralizálják, ennek során egyre több,
korábban állami szinten végzett feladat és jogosítvány kerül
a tartományok és a városi önkormányzatok kezébe, ezzel is csökkentve
a bürokráciát.
Egy másik, jelenleg érvényesülő irányzat, különösen az erősen
népes városi övezetekben, hogy erősödik az együttműködés az egyes
települési önkormányzatok között, azok összefognak egy-egy regionális
feladat közös ellátására, például a vízmű vagy a csatornarendszer
üzemeltetésére. De erősödik az önkormányzatok közötti együttműködés
olyan kérdésekben is, mint a lakásépítés, a közlekedés megszervezése,
ipari övezetek telepítése vagy a környezetvédelemmel összefüggő kérdések.
Az önkormányzatok közötti együttműködés egyik lehetséges formája
a regionális közigazgatás, amikor egy-egy régiót saját jogosítványokkal
ruháznak fel.
A helyi közigazgatásban nincs különbség város és falu vagy
nagyközség között, minden település egyaránt „község” (gemeente),
és mindet -
szám szerint mintegy 650-et -
azonos jogkörök illetnek meg. A városok fölött álló közigazgatási
egységek a tartományok. Hollandia 12 tartományból áll: Drenthe (a központja:
Asse), Flevoland (Lelystad), Friesland (Leeuwarden), Gelderland (Arnhem),
Groningen (Groningen), Limburg (Maastricht), Észak-Brabant ('s-Hertogenbosch),
Észak-Holland (Haarlem), Overijssel (Zwolle), Utrecht (Utrecht), Zeeland
(Middelburg), Dél-Holland (Hága). A tartományok határai még a feudális
időkig nyúlnak vissza.
Az irányítás minden tartományban a tartományi tanács vagy
parlament, a választott helyi képviselőkből álló tartományi képviselőtestület
és a kormányt képviselő, központilag kinevezett királyi biztos vagy
kormányzó kezében van. A tartományi tanács vagy parlament tagjait közvetlenül
választják a tartományban lakó választópolgárok. A tartományi tanács
azután saját tagjai közül választja meg a tartomány végrehajtó
bizottságát, a tartományi képviselőtestületet. Ugyancsak a tartományi
tanács tagjai választják meg a tartományi felsőházat. A Korona
- a központi kormányzat
- által kinevezett
királyi biztos elnököl mind a tartományi képviselőtestületben, mind
a tartományi tanácsban. Ez utóbbinak többek között egyik fontos
feladata a területhasznosítási politika kialakítása.
Hollandiában 647 települési önkormányzat működik. Ezek irányítását
a tanács, a polgármester és a városi tanácsosok testülete végzi. Az
önkormányzat tanácsát a település választójoggal rendelkező lakói
közvetlenül választják. A választáson a legalább öt éve legálisan
Hollandiában tartózkodó külföldiek is részt vehetnek, és időkorlát
nélkül szavazhatnak az Európai Unió más országainak ott lakó polgárai.
A tanács saját soraiból néhány tagot városi tanácsosnak jelöl. A
tanácstagok és a tanácsosok száma a lakosság lélekszámától függ.
A polgármester viszont nem választott tisztség, őt a központi kormányzat
nevezi ki hat évre. E periódus lejárta után a polgármester újra is
kinevezhető. A városi tanács ellenőrzi a tanácsosokat és a polgármestert.
A települési önkormányzat végrehajtó bizottságát a polgármester
és a tanácsosok testülete alkotja. Ez utóbbi elnöke a polgármester,
aki egyben a városi tanács elnöki tisztét is betölti. A végrehajtó
bizottság felelős a központi kormányzat és a tartományi vezetés önkormányzatot
érintő határozatainak végrehajtásáért, és természetesen a városi
tanács döntéseit is figyelembe kell venniük.
A települési önkormányzatokon kívül Hollandiában vízügyi körzetek,
úgynevezett vízügyi igazgatóságok (wateringue-ek) is működnek. A vízügyi
körzetek vagy igazgatóságok a demokratikus helyi irányítás egyik legősibb
formájának számítanak. Kialakulásuk több mint fél évezredre nyúlik
vissza, már a középkorban felbukkantak, valószínűleg az 1241-es
Szent Erzsébet napi tengeri vihart követően, amely után a hollandok
elkezdtek gátakkal védekezni a tenger pusztításai ellen. Alapvetően
önigazgató vízügyi hatóságok, felügyelik a csatornákat és a gátakat,
kezelik a zsilipeket, és ellátnak minden vízvédelemmel összefüggő
feladatot. A vízügyi körzetek felelősek tehát a víz minőségéért
és mennyiségéért egy adott körzetben. Ők látják el az öntözést,
felelnek a csatornázásért, szivattyúzásért, a közlekedési útvonalként
is használt csatornák állapotáért, a víztisztításért, és elvégzik
a csatornákkal és folyókkal kapcsolatos karbantartási feladatokat,
adott esetben akár bírságolhatnak is, illetve hozzájárulást
szedhetnek a tagjaiktól.
A holland vízháztartás szempontjából különösen nagy jelentőségűek
a nagy folyók területén, a tengerpart mentén és az IJssel-tó vidékén
működő vízügyi igazgatóságok, hiszen az ő feladatuk a védekezés
a víz fenyegetései ellen. A wateringue-ek vezetését évszázadok óta
azok az ingatlan- és földtulajdonosok választják meg, akiknek javai az
adott vízügyi körzet területén terülnek el, de ma már a végrehajtó
bizottságot és az elnököt a kormányzat nevezi ki. Külpolitika,
külkapcsolatok, nemzetközi szervezetek
A holland külpolitika alapfilozófiája, hogy tiszteletben tartja
más népek jogait, s megértéssel viseltetik azok érdekei iránt. Az
első nemzetközi békekonferenciát 1899-ben, II. Miklós orosz cár
kezdeményezésére, 26 ország részvételével Hágában rendezték meg
(ezen határozták el az első nemzetközi Állandó Választott Bíróság
felállítását), majd ide telepítették az első világháború után létesült
Népszövetség Nemzetközi Bíróságát is. Hollandia tevékenyen
bekapcsolódott a Népszövetség munkájába, és semleges maradt mindkét
nagy konfliktusban. A második világháború után Hollandia rögtön
tagja lett az ENSZ-nek, és aktív békepolitikát folytatott, de már nem
semlegesként, hanem az atlanti és európai együttműködés és egyesülés
kezdeményező résztvevőjeként. Hollandia az elmúlt évtizedekben
minden alkalommal fellépett az enyhülés és a leszerelés érdekében,
az emberi jogok védelmében, a faji megkülönböztetés minden formájának
megszüntetéséért, és támogatott minden ilyen kezdeményezést. Tevékeny
résztvevője az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezetnek
(EBESZ), amelyben holland politikus, Max Van der Stoel látja el a nemzeti
kisebbségi ügyek főmegbízottja tisztségét. Ezt a tisztséget holland
javaslatra hozták létre a közép- és kelet-európai etnikai feszültségek
ellenőrzése és enyhítése céljával. Hollandia részt vesz továbbá
katonai egységekkel a NATO és az ENSZ legtöbb békefenntartó műveletében,
a legutóbb Boszniában és Koszovóban is. Honvédelem,
biztonságpolitika
A holland védelmi és biztonsági politika a nemzetközi jogrend
biztosítására és a biztonsági kockázatok csökkentésére irányul.
A holland haderő kizárólag nemzetközi szövetség, az ENSZ, a NATO, a
NYEU vagy az EBESZ keretében lép fel a nemzetközi békefenntartó műveletekben.
A holland haderő reformja a 1990-es évektől folyamatosan zajlik, és várhatóan
az ezredfordulóra fejeződik be. Ekkorra a sorkötelezettséget teljes mértékben
eltörlik, a haderő kizárólag hivatásos katonákból áll majd. A
holland fegyveres erők létszáma a hetvenes-nyolcvanas években még 100
ezer fölötti volt, a kilencvenes években, a kétpólusú világrend
megszűntével előbb 90, majd 80 ezer alá csökkent, ma 64 ezer fő. A védelmi
kiadások a hazai össztermék 2 százaléka körül mozognak, mintegy 13
milliárd gulden értékben.
A fegyveres erők kötelékén belül különösen fontos a 22 ezer
fős, tengeralattjárókkal és cirkálókkal felszerelt haditengerészet,
amelynek egységei részt vesznek a NATO atlanti és földközi-tengeri
flottáiban, de képes világméretű haditengerészeti jelenlét és képesség
biztosítására. Bevetették például az ENSZ kambodzsai fellépésekor
is. A hadiflotta feladata mindenek előtt a kereskedelmi hajók védelme,
az aknaszedés és a kikötők, köztük az európai és világkereskedelemben
jelentős szerepet betöltő rotterdami kikötő biztonságának szavatolása.
A haditengerészet fontos szerepet tölt be a Holland-Antillák és Aruba
védelmében is.
A 12 ezer fős légierő szintén ellát feladatokat a
- NATO keretében végzendő
feladatok mellett - a Holland-Antillák és Aruba fölött, továbbá a holland légierő
is közreműködött a NATO 1999. március-áprilisi koszovói légi háborújában,
utána pedig a KFOR békefenntartó erők munkájában. A légierő
fegyverzetéhez 108 korszerű, rakétákkal felszerelt F-16-os vadászgép,
12 AH-64 harci helikopter és 2 C-130 szállító repülőgép tartozik. A
holland hadsereg számos olyan feladatot is ellát, amelyek a társadalmi
segítségnyújtás és szolgáltatások körébe tartoznak, így a
haditengerészet például részt vesz a tengeren bajbajutottak felkutatásában
és mentésében, valamint a halászat ellenőrzésében is. A szárazföldi
haderő hozzájárul a polgári védelmi feladatok ellátásához, például
robbanóanyagok ártalmatlanításával vagy betegek és sérültek szállításával.
Zeiler Júlia [Változó Világ 32.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |