Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Népesedés
és földrajzi elhelyezkedés 1993
végén reprezentatív adatfelvétel készült a magyarországi cigány népességről.
(Az adatfelvételt az MTA Szociológiai Intézetében Kemény István,
Havas Gábor és Kertesi Gábor vezette.) E felvétel a korábbi, 1971-es
kutatáshoz hasonlóan azokat tekintette cigánynak, akiket a nem cigány
környezet annak tart. Az összeírás nem lehetett száz százalékos. Az
adatok elemzése során azzal feltevéssel élünk, hogy az összeírás
hibája 5 százalékos volt. Az 5 százalékos hibával számolva a cigány
háztartások száma 107.833 és a cigány népesség száma 468 000,
kereken félmillió volt. Az 1971-es kutatás idején a cigányok létszáma
320 ezer volt. A
cigányok az egész ország területén szétszóródva élnek, de eloszlásuk
nem egyenletes. Az ország ebből a szempontból hat régióra oszlik: Észak
(Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megye), Kelet (Szabolcs-Szatmár,
Hajdú-Bihar és Békés megye), Alföld (Csongrád, Bács és Szolnok
megye), Budapesti iparvidék (Budapest, Pest, Fejér és Komárom megye),
Dél-Dunántúl (Baranya, Somogy, Tolna, Veszprém és Zala megye), Nyugat
(Vas és Sopron megye). 1971-ben
a cigányok csaknem egynegyede a keleti régióban lakott. Az északi régióban,
a budapesti iparvidéken és Dél-Dunántúlon egyötöd volt arányuk.
1994-ben majdnem egynegyed részük már az északi régióban lakott.
Igen nagy elvándorlás ment végbe a keleti régiókból, leginkább az
északi régió irányába, szoros összefüggésben az erőltetett (és
elhibázott) iparosítással. Abszolút számokban valamivel kisebb, de arányaiban
hasonló méretű az elvándorlás az alföldi régiókból, részben az
északi, részben a dél-dunántúli régió és valamilyen mértékben a
budapesti iparvidék irányába. Ez utóbbiban az elvándorlás és a bevándorlás
kiegyenlítette egymást. Csaknem háromszorosára (ötezerről tizennégyezerre)
nőtt a cigányok száma a két nyugati megyében. A
cigányok vándorlása már a hatvanas években is a munkaalkalmakhoz és
a megélhetési lehetőségekhez kapcsolódott. A kibocsátó megyékben
akkor is volt munkanélküliség, amikor túlfoglalkoztatottság volt az
egész országban. A befogadó megyékben viszont már a hatvanas évek második
felében, de még inkább a hetvenes években olyan nagy munkaerőhiány lépett
fel, hogy még a cigányokat is örömmel alkalmazták. Az átvándorlás
magával hozta az életmód és a szokások teljes átalakulását is. különösen
nagy volt a változás azoknál a cigányoknál, akik korábban a keleti
határszélen vagy attól nem nagy távolságban a leghagyományosabb módon
éltek. a tartós elhelyezkedés a bányában, a kohóban, a gyárban, általában
az ipari munkahelyeken, a rendszeres havi keresetre való berendezkedés
nem más, mint proletarizálódás. Az
átköltözés erősen hatott a gyerekek iskoláztatására is. Az áttérés
a hagyományos életformáról az újra nyelvi asszimilációt is hozott
magával. Eltolódások
mentek végbe a településtípusok között is. 1971-ben 25 000 cigány
lakott Budapesten, a teljes cigány népesség kevesebb, mint 8%-a. Számuk
jelenleg 44 000, a cigány népesség 9,1%-a. Még nagyobb az eltolódás
a vidéki városok irányába. 1971-ben 45 000 cigány volt városlakó,
jelenleg több mint háromszor ennyi. A teljes cigány népességhez
viszonyított részarány 14%-ról 30,4%-ra emelkedett. A
városokba való költözés ugyanúgy a munkaalkalmakhoz és a megélhetési
lehetőségekhez kapcsolódott, mint a régiók közötti vándorlás. A
számok azonban többet mutatnak a valóságos folyamatoknál. Az 1971 és
az 1993 közötti időben sok község nyerte el a városi státust, a cigányok
egy része tehát nem költözött községből városba, hanem úgy lett
városlakó, hogy közben helyben maradt. A városba költözés folyamata
a nem cigányoknál ugyanolyan erős volt, mint a cigányoknál, a községek
várossá változtatása pedig minden ott lakót érintett. Amíg a cigányoknak
9 százaléka él Budapesten és 30,4 százaléka a vidéki városokban,
addig a teljes népességnek majdnem ötöde (19,4%) él Budapesten és
további 44,4 százaléka a vidéki városokban. Erős volt tehát a cigányok
urbanizálódása, de nem nagyobb, mint a többieké. A cigányok és a
nem cigányok közötti tényleges települési távolság nagyobb, mint
az a fentiekből látszik. A nem cigányok 36 százaléka, a cigányok
60,5 százaléka lakik községekben, de nem mindegy, hogy milyen nagy községekben.
A 2000 fő alatti lélekszámú községekben lakik a cigányok 40 százaléka
és a teljes népesség 17 százaléka. Ugyanebben
az időben, illetőleg ennek az időnek második felében az ország
teljes népessége nem nőtt, hanem csökkent. 1970-ben a népesség száma
10 322 ezer volt, 1980-ban 10 710 ezer, 1990-ben 10 375 ezer, 1994-ben 10
278 ezer. 1971-ben a cigány népesség az ország teljes lakosságának
3%-át tette ki, jelenleg 5 százalékát. A jövőben további eltolódás
várható. Az
ezer lakosra jutó élveszületések száma 1971-ben a cigányoknál 32
volt, az ország teljes lakosságánál 15. Jelenleg az ezer lakosra jutó
élveszületések száma a cigányoknál 28,7 és a következő 10-15-20
évben hasonló mértékű csökkenés várható. Az ország teljes lakosságánál
az ezer lakosra jutó élveszületések száma 1992-ben 11,8; 1993-ban
11,3 volt. A halálozások száma viszont évtizedek óta növekedik és
igen nagy: az ezer lakosra jutó halálozások száma 1991-ben 14,0;
1992-ben és 1993-ban 14,4 volt. Nincs komoly esély arra, hogy a halálozási
arány a következő években csökkenjen, és ezért a népesség további
csökkenése várható. Magyarországon
1992-ben 122 ezer gyerek született, 1993-ban 116 ezer. Ugyanabban az évben
13 432 ezer cigány gyerek született, vagyis a teljes gyerekszám 11,6
százaléka jutott a cigányokra. A
gyerekszám sokkal nagyobb a cigányoknál, de sokkal nagyobb a halálozások
száma és aránya is, és ennek megfelelően sokkal kisebb a várható élettartam.
A nagyobb gyerekszám és a nagyobb halálozási szám együttes eredményeképpen
a 15 éven aluli gyerekek aránya kétszer akkora, mint a teljes népességben:
a teljes népesség 19 százaléka, a cigány népesség 38 százaléka 15
éven aluli. Az 59 éven felüliek aránya viszont a teljes népességben
több, mint négyszer akkora, mint a cigányoknál: a teljes népességben
19 százalék, míg a cigányoknál 4,5 százalék. A
magyarországi cigányok története a feudalizmus korában Elöljáróban
meg kell jegyeznünk, hogy a cigányok története annyiban különös történelem,
amennyiben e népcsoport nem rendelkezvén írásbeliséggel, nem hagyott
maga után írott forrásokat, a múltja tehát csakis a mindenkori környezete
által létrehozott dokumentumok alapján rekonstruálható. Az így feltárt
múltat némelyek újabban “külső történet” címkével illetik és
szembeállítják egyfajta “belső történettel”, amelynek forrása a
hagyomány, az analógia, a nyelv stb. Nem vitatva e források értékét
a történeti kutatásokban, mégis le kell szögeznünk, hogy a történeti
múlt elsősorban az egykorú írott források alapján rekonstruálható,
még akkor is, ha – mint látni fogjuk – a cigányokra vonatkozó
dokumentumok főleg a környezettel való konfliktusok “termékei”,
tehát eléggé egyoldalúak. A
hagyományos történelem Az
indiai eredetű cigányság a XIV. század második felében jelent meg a
Balkánon, Magyarország határainak a közelében. Hogy az országban való
megjelenését is erre az időszakra kell tennünk – szemben a lényegesen
korábbi vagy későbbi időpontokat hangoztató nézetekkel –, arra az
e népcsoport ismeretét feltételező Cigány megkülönböztető személynevek feltűnése mellett egy újabban
felbukkant írott forrás is bizonyítékul szolgál. A
forrásadatok mindenesetre az 1400-as évektől kezdve szaporodnak meg
igazán. A cigányok számára kiadott királyi menlevelek részint a vándorló
életmódot bizonyítják, ugyanakkor – főleg Erdély vonatkozásában
– bizonyos városokhoz való kötődést,
és így talán a megtelepedés kezdeteit is, részint pedig a
hagyományosnak mondott mesterségek gyakorlását. Ez utóbbira a városi
és egyéb számadáskönyvek bőséges adatai mellett a magánjellegű
iratokban is találunk utalásokat. A kovácsmesterségre, a zenélésre
és a lovakkal való kereskedésre vonatkozó szórványadatokhoz képest
feltűnően sok adat utal arra, hogy a cigányok rendszeresen részt
vettek a gonosztevőkre kirótt halálos ítéletek végrehajtásában.
Ennek a közreműködésnek a történeti irodalomból is ismert emléke Dózsa
György halála. A
cigányok betelepedése a XVI. század közepétől válik mind nagyobb arányúvá:
a hagyományos felfogás szerint a török hadak elől menekülve vagy
azokat követve jelentek meg tömegesen az országban. Forrásaink alapján
– és talán nemcsak az egyenetlen forrásadottságoknak köszönhetően
– a három részre szakadt Magyarország egyes területein nem teljesen
azonos körülmények között éltek a csoportjaik. Az összeírások jóvoltából
tudjuk, hogy a hódoltsági településeken, főleg a nagyobb gazdasági
potenciállal rendelkező szultáni hász-városokban jelentősen megnőtt
a számuk: Budán például szinte külön városrészt laktak, amelyet
egy ide látogató németalföldi utazónak még 1687-ben is volt alkalma
megcsodálni. Az ilyen helyeken elsősorban kereskedéssel foglalkoztak.
És jóllehet feltűnően magas arányú e városokban a cigány lakosság
cserélődése, mégis azt kell mondanunk, hogy itt a legvalószínűbb a
letelepedettség és az életmód változása. Bél Mátyás ír például
az egri, úgynevezett török cigányokról,
akiket sokkal műveltebbeknek tart, mint a korabeli magyar cigányokat:
nyilván azért, mert jobban beilleszkedtek a környezetükbe, mint a vándorló
utóbbiak. – Az önálló Erdélyi Fejedelemség, valamint a hozzá
tartozó Partium területén ugyancsak magas lehetett a cigányok száma.
Erre az utazók konkrét tudósításai mellett abból is következtethetünk,
hogy az államvezetés számított a tőlük befolyó fejadóra (amely tehát
valószínűleg jelentős összeget tett ki). A fejedelmek gyakran adományoztak
cigány családokat magánbirtokosoknak: a cigányok társadalmi helyzete
tehát a zsellérekéhez lehetett hasonló. Nagyobb tömegeiket ugyancsak
a városok vonzhatták, ahol – mint a kolozsvári számadáskönyvek
bizonyítják – gyakran kaptak fizetséget részint köztisztasági
jellegű munkák végzéséért, részint hagyományos foglalkozásaik
termékeiért. E korszak és terület produkálta az egyetlen eddig ismert
cigány “karriert”, Lippai Balázsét, aki Bocskai hajdúinak főtisztjeként
jelentős szerepet játszott a fejedelem katonai vállalkozásaiban. – A
királyi Magyarország cigányairól más képet festenek a források. Vándorló
életmódjukra az eléggé nagy számban fennmaradt menlevelek szolgálnak
bizonyítékul, amelyeket országos tisztségviselők, vagy földesurak
adtak ki. Hogy ezen életmód miatt jelentősen megszaporodtak a
konfliktusok a cigányok és a környezetük között ebben az országrészben,
az ugyancsak számos forrással igazolható: vármegyei és városi statútumokkal,
amelyek a beszivárgásnak próbáltak gátat vetni, illetve a
betelepedetteket kísérelték meg kiűzni; valamint olyan pereknek az
irataival, amelyeket a “hagyományos” vétkeket (például a lótolvajlást)
elkövető cigányok ellen indítottak a magisztrátusok. Ilyen jellegű
dokumentumokkal sűrűn találkozunk Zalától Pozsonyig, Soprontól a
Szepességig. Ebben az országrészben többé-kevésbé megtelepedett cigányok
nem annyira a városokban, mint inkább a várak környékén tűnnek fel. A
török kiűzését, illetve a Rákóczi-szabadságharcot követően és a
Habsburg-uralkodók felvilágosult abszolutista politikájának köszönhetően
a magyarországi cigányok XVIII. századi története tulajdonképpen nem
egyéb, mint a szabályozásukra irányuló kísérletek históriája. A
szabályozás célja az életmód gyökeres megváltoztatása, azaz a vándorló
cigányok letelepítése volt. Jóllehet már III. Károly király 1724.
évi híres rendelete is ezt célozza, a szabályozás igazi munkája Mária
Terézia uralkodása alatt kezdődött. Ennek főbb elemeit az alábbiakban
foglalhatjuk össze: a földesurak befogadhatnak cigányokat, de kötelesek
a kóborlást megakadályozni (1758); a törvényhatóságok kötelesek a
cigányok letelepítéséről gondoskodni (1760); a “cigány” népnevet
el kell törölni, a cigányokat fel kell venni a céhekbe és telket kell
nekik adni, továbbá el kell tiltani őket a lótartástól (1761); a cigányokat
be lehet sorozni katonának (1762); a cigányok öltözködésükben is kötelesek
a környezetükhöz alkalmazkodni (1763); a cigányok nem kaphatnak útlevelet
a földesuraktól (1766); a cigányokat össze kell írni és úrbéri
szolgálatra kell kötelezni, a vajdai hivatalt el kell törölni és a lótartást
el kell tiltani, a kóborlók kunyhóit le kell rombolni (1767); csak a
letelepedett cigányoknak adhatnak a törvényhatóságok útlevelet
(1769); a törvényhatóságok félévenként kötelesek jelentést készíteni
a cigányokról (1772); a cigányokat el kell tiltani a döghús evésétől,
a lótartástól és a cigány nyelv használatától, csak a letelepedett
cigányok foglalkozhatnak kovácsolással és zenéléssel, a gyerekeiket
el kell venni és parasztokhoz kiadni, végül a papok kötelesek a cigánygyerekeket
ingyen oktatni (1773); csak azok a cigányok köthetnek házasságot, akik
igazolni tudják, hogy jobbágyok, mesteremberek, vagy valahol szolgálnak
(1775); a cigány katonákat nem lehet szabadságra bocsátani (1779). –
A felsorolásból látható, hogy az egyre keményebbé váló rendeletek
és azok végrehajtásának mind szigorúbb ellenőrzése a cigány egyén
és közösség életének az egészét átfogták, beleértve az olyan
legbensőbb szférákat, mint a házasság, a gyerekek. A szabályozás
munkáját II. József is folytatta, rendelkezései megismétlik és összegzik
a korábbiakat. Halála után a cigány tárgyú központi rendeleteknek a
“gyártása” alábbhagyott, a központi kormányzat egyre több
feladatot engedett át a törvényhatóságoknak, főleg a vármegyéknek.
Napirendre került az is, hogy országgyűlési törvények segítségével
rendezzék a cigányok helyzetét. E célból 1790-ben felállítottak egy
bizottságot, amely tervezetet dolgozott ki a vándorlók letelepítésére.
Országgyűlés elé azonban nem került a “cigányügy”, mert a
reformkorban egyre inkább teret nyert az az álláspont, hogy az egyetlen
feladat: lehetővé tenni a cigányok földművesekké és mesteremberekké
válását, míg a kóborlók elleni fellépés a közigazgatás és a hatóság
feladata. A
magyarországi cigányok társadalomtörténete
A
mindenkori környezet mindig megkülönböztette önmagától a cigányokat,
és ezt a névadással is kifejezte. Magyarországon a legáltalánosabban
használ “cigány” (latin forrásokban Zingarus, Ciganus stb.) név
mellett a korai forrásokban az “egyiptomi” és a “fáraó”
megnevezés is felbukkan az Egyiptomból való mesés származás eredményeként.
Különbséget tettek továbbá az egyes csoportjaik között is. A korábban
már tárgyalt “török cigány” mellett a XVIII. század elejétől,
főleg a Dunántúlon ismert a “német cigány” név, amelyet nyilván
azok jelölésére használtak, akik a német területekről szivárogtak
át Magyarországra, talán az ottani üldöztetéseik következtében. A
XVIII. században bukkan fel az “oláh cigány” név is, amelynek
viselői ekkoriban kezdtek mind nagyobb számban Magyarországra költözni
Erdély és Havasalföld irányából. Ez az oláh cigány elnevezés
nemcsak a ma így nevezett csoportot takarja, hanem a mostani beás cigányokat
is: a forrásaink tudniillik pontosan megkülönböztetik körükben a rézműves
és a faedény-készítő foglalkozásokat, márpedig ez utóbbit a román
anyanyelvű beások gyakorolják és éppen ott élnek nagyobb számban,
ahol forrásaink is említik e mesterség művelőit. A
megkülönböztetés a környezettől többek között a jellegzetes
rasszjegyeken is alapult. A cigány személyek egyelemű neveket viseltek,
amelyek családnévként tűnnek fel a hivatalos összeírásokban. Közöttük
sok a cigány eredetű szó (Dudoma, Pusoma, Lálo/Láli, Murdaló, Bango
stb.) – ezeket a cigány nyelv legkorábbi hazai emlékei közé kell számítanunk.
A
vándorló cigányok szekéren és sátorban, vagy gallyakból tákolt
kunyhókban laktak, a letelepedők, vagy inkább az erre kényszerítettek
pedig kicsiny és igénytelen, de szilárdan épültnek minősített házakban.
Ezek berendezése sem volt nagyigényű: forrásaink ágyon és ládán kívül
más bútorról nem tesznek említést (érdekes, hogy ágyuk sokszor a
szekérrel vándorlóknak is volt). Ami az öltözködést illeti, különbséget
kell tennünk nemek és életkorok szerint. A férfiak mindig könnyen és
gyorsan átvették környezetük viseletét – sőt a nemesi viselettől
tiltották őket, előírva, hogy öltözzenek úgy, mint a parasztok –;
a nők viselete hagyományosabb volt, míg a gyerekekkel ebből a
szempontból egyáltalán nem törődtek. Általában elmondható, hogy a
viselet színpompás volt. Szerették az ékszereket is, s ilyenekként
használták az ezüstpénzeket, a nagy ezüstgombokat. Bizonyos
jelekből arra következtethetünk, hogy a vándorló és félig letelepült
cigány társadalom alapegysége a szülőkből és felnőtt gyerekeikből,
illetve ezek családjából álló csoport volt: ilyenekről szólnak a körözőlevelek,
ilyenek kapnak engedélyt vándorlásra, vagy telepednek le együtt
egy-egy faluban. Több ilyen csoport együtt alkotta az úgynevezett
“sereget”, amelyet a XVIII. század elején még legtöbbször megyékről,
később már uradalmakról vagy személyekről neveztek el forrásaink. A
sereg vezetője a vajda volt, bár egyes kutatók kétségbe vonják e
tisztség meglétét, s egyáltalán az eredeti cigány társadalom tagolódását
is. A vajda feladata elsősorban a környezettel való kapcsolattartás
volt, de egyes adatok alapján bizonyos, hogy szerepe lehetett például
az együttélések engedélyezésében. Forrásaink tudnak “a cigányok
törvénybíráinak” nevezett idős emberekről is: nyilván ők
lehetettek azok, akiket életkoruk és tekintélyük tett alkalmassá
arra, hogy a csoporton belül igazságot szolgáltassanak. Kemény István [Változó Világ 31.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |