Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
történeti munkák vallás nélkülieknek határozzák meg a cigányokat
és hiedelmeikről sem számolnak be. A vallás hiányát bizonyítja,
hogy az összeírások szerint a cigányok mindig olyan vallásúak, mint
a környezetük. Hiedelemvilágukról szórványadataink is alig vannak,
legfeljebb az ördög megkülönböztetett szerepe igazolható. Arra a kérdésre,
hogy mekkora lehetett a Magyarországon élő cigányok lélekszáma
korszakunkban – vagy legalábbis annak bizonyos időmetszeteiben –,
gyakorlatilag lehetetlen válaszolni. A lélekszám megállapítását
elvileg is szinte lehetetlenné teszi, hogy a XVIII. század második feléig
nem voltak népszámlálások, csak adóösszeírások – ezekből pedig
a cigányok könnyen kimaradhattak, hiszen az adók alapja a föld és a
termelés volt. Ami a népszámlálás-jellegű, 1768-tól megszaporodó
összeírásokat illeti, ezeknek csupán töredékét dolgozták fel.
Durva becsléssel mindenesetre 75 000 és 100 000 közé teszi a
szakirodalom a XVIII. és XIX. század fordulóján a Magyarországon és
Erdélyben élő cigányok számát. A
cigányok attól kezdődően, hogy az európai nemzetek látókörébe –
és következésképpen az általuk létrehozott forrásokba – bekerültek,
vándorló életmódot folytattak. Nem véletlen, hogy az életmód
bizonyos elemei összefüggésbe hozhatók a gyűjtögetéssel. Ilyen az
elhullott állatok hasznosítása: a dögevéstől rendeletek hosszú sora
tiltja a cigányokat, akik azonban nemcsak a húst hasznosították, hanem
például a bőrt is, mégpedig olyan sikeresen, hogy egyes törvényhatóságok
statútumokkal tiltották el ettől őket a tímárok érdekeinek a védelmében.
Az egyik hagyományosnak mondott cigány foglalkozás, az aranymosás a szó
szoros értelmében gyűjtögetés – ezt az igazán nehéz fizikai munkát
a XVIII. század második felében Erdélyben csaknem kétezer család végezte.
Ebben a helyzetben kézenfekvő stratégia ellenszolgáltatást nyújtani
a megszerzendő javakért, és tulajdonképpen ebben áll a hagyományos
cigány mesterségek létrejötte. Ezek közül a vándorló életmóddal
leginkább a lótartás és a lovakkal való kereskedés áll
kapcsolatban: erre bizonyság, hogy a letelepedett magyar cigányok fel is
hagytak vele, s csak az újabb vándorló csoport, az oláh cigányoké élesztette
újra. A
másik hagyományos mesterségről, a kovácsolásról is megállapíthatjuk,
hogy termelő munkának minősítette a kovácsolást a korabeli köztudat:
ezért is kerülhetett be, mint elismert foglalkozás az összeírásokba.
Ugyancsak
termelő foglalkozásnak minősült a faeszköz-készítés: nem véletlen,
hogy forrásaink egyértelmű bizonysága szerint az e mesterséget űzőket
a földesúr és a falu is egyaránt megvédte még a hatóság törvény
által előírt intézkedéseivel szemben is. Valódi kereslet a cigányok
zenei szolgáltatása, azaz a muzsikus cigányok iránt mutatkozott. Ez a
tény nemcsak számuk állandó növekedésében nyilvánul meg, hanem
abban is, hogy életmódjuk határozottan megváltozott, presztízsük a környezet
szemében folyamatosan nőtt. Bizonyítsuk ezt egy korabeli utazó
szavaival. Jacob Glatz írja a XVIII. század végén: „....A
miskolci cigányokat hallottam néhányszor játszani, s megvallhatom, a
zenéjük rászolgál a megbecsülésre. Bár nem játszanak mindnyájan
kottából, ennek ellenére mégis oly jól, hogy elfejti az ember:
tanulatlan zenészeket hallgat. ...a miskolci cigányok minden táncmulatságban
és minden olyan ünnepségen játszanak, amely
a városban tartatik, s igen jól megfizetik őket, sőt tülekednek
értük: innét a büszkeség, melyet náluk tapasztalunk, s mely kiderül
öltözködésükből, étkezési és italozási szokásaikból, beszédmódjukból,
járásukból, és a másokkal szemben való egész viselkedésükből...Sokan
már olyannyira ki is művelődtek,
hogy zavarban vagyunk: vajon valódi cigányokkal van-e dolgunk? Még
fekete színük is észrevehetően megváltozott”.
Ezek a szavak talán a muzsikus cigányok ma tapasztalható különállására
is magyarázatl szolgálhatnak. Ugyancsak
szolgáltatásnak kell minősítenünk a cigányasszonyok jellegzetes
foglalkozását, a jóslást és varázslást – ráadásul valódi
foglalkozásnak, mivel gyakorlóik rendelkeztek azokkal az eszközökkel,
ide értve a pszichológiai eszközöket is, amelyek lehetővé tették az
effajta szolgáltatásokat. Összefoglalásképpen
tehát megállapíthatjuk, hogy a hagyományos cigány mesterségek
genezisét a vándorló, életmódban kell keresnünk. 3.
Az 1893. évi cigány összeírás A magyarországi cigányok történetének egyik legfontosabb
dokumentuma szerint 1893. január 31-én kereken 280 ezer cigány élt az
országban. Az összeírt cigányok száma 274 940 volt (és ezt a számot
szokták idézni), de kimaradt az összeírásból Budapest, ahol a cigányok
száma valószínűleg félezer felett volt és „az összeírás nem talált
letelepedett cigányokat" jó néhány városban. Megállapítja továbbá
a kiadvány: „kimaradtak az összeírásból olyanok, kiknek cigány
volta nem tudatik... Mind e mellőzötteket összevéve, a magyarországi
cigányok összes létszáma bizton tehető kerekszámban legalább 280
000-re". Az összeírás eredményeit bemutató kötet járási bontásban
közli a cigányok létszámát. Mivel a trianoni béke sok helyen átvágta
a megyék és járások határait, és mivel 1893 óta többször is átalakították
a közigazgatás területi beosztását és átrajzolták a megyék és járások
határait, csak hozzávetőleges pontossággal becsülhető meg, hogy
mekkora volt akkor az ország mai területén élő cigányok száma.
Becslésünk szerint 1893-ban 65 ezer cigány élt az ország mai területén
(Ugyanerre az eredményre jutott Mészáros
Árpád–dr. Fóti János: A cigány népesség jellemzői Magyarországon.
Statisztikai Szemle 1996/11. sz. 909-910. l. Pomogyi László kb. 65-66
ezres nagyságrenddel számol. Cigánykérdés és cigányügyi igazgatás
a polgári Magyarországon. Osiris-Századvég, Bp. 1995. 11. l.) A
Romániához csatolt területeken kb. 160 ezer, a mai Szlovákiához
csatolt területeken kb. 40-42 ezer, a Jugoszláviához csatolt területeken
kb. 8-10 ezer cigány élt az összeírás időpontjában. A
65 ezer főből kereken 23 ezer élt a Dunántúlon, kereken 18 ezer a
Duna-Tisza közén (Bács-Bodrog vármegye nélkül, de Baja várossal és
a bajai járással együtt és ideértve Heves megyét is), kereken 10
ezer fő a mai országterület északi részén, közelebbről Borsod megyében,
illetőleg Esztergom, Nógrád, Abaúj és Zemplén vármegyének el nem
csatolt részein, és mintegy 14 ezer a mai ország keleti részén, közelebbről
Békés, Hajdú és Szabolcs megyében, illetőleg Szatmár vármegye el
nem csatolt részein. Magát
az összeírást Hieronymi Károly belügyminiszter rendelte el, aki 1892.
november 19-én vette át hivatalát, és pár hét múlva megbízta a
Statisztikai Hivatalt az összeírás elvégzésével. A kiadvány előszavából
tudjuk, hogy a miniszter célja „a csavargási ügynek országos rendezése
és ezzel kapcsolatban a kóbor cigányok letelepítése" volt, de a
felvétel nem szorítkozott a vándor cigányokra, hanem kiterjedt azokra
a cigányokra is, akik „már teljesen beleolvadtak a polgári és polgárosult
társadalomba, a többi lakosságtól immár nem különböznek sem élet-,
sem keresetmódra, sem műveltségre, sem szokásokra, legfeljebb némi
antropológiai árnyalatra nézve". Kiterjedt továbbá a felvétel a
lakásviszonyokra, a családi állapotra, a vallási megoszlásra, az írni-olvasni
tudásra, a foglalkozásra, a megélhetés módjára, és nem utolsósorban
az anyanyelvi csoportokra és a nyelvismeretre. Az
összegyűjtött adatok tudományos feldolgozásával és az általános
jelentés elkészítésével a Statisztikai Hivatal akkori elnöke Hermann
Antalt, „a cigány-tanulmányairól ismert etnológust" bízta meg.
Az eredmények több ponton okoztak meglepetést. Hermann Antal mindenekelőtt
a cigányok nagy számát mondja meglepőnek. Hivatkozik a belügyminiszteri
rendeletre végrehajtott 1873. évi „cigányszámlálásra", amely
„meglehetősen határozatlan alapon" 214 000 cigányt számolt össze,
de hivatkozhatott volna korábbi adatokra is. Az 1850. évi népszámlálás
szerint a „jogi népességben" a cigányok száma kereken 140 ezer.
Az 1857. évi népszámlálás szerint a „honos népességben" a
cigányok száma kereken 143 ezer volt. Ötvenhárom
év alatt a cigányok létszáma kétszeresére emelkedett, arányszámuk
pedig 1,16 százalékról 1,8 százalékra. Márpedig ebben az időszakban
a cigányok természetes szaporodása nem lehetett nagyobb, mint a többi
lakosé. Erre mutat, hogy a 14 éven aluli gyerekek aránya a cigányoknál
37 százalék, az egész országban viszont 1890-ben 36,6%. Az ország
lakossága ebben a fél évszázadban 30 százalékkal, a cigányoké 100
százalékkal nőtt. A különbség a bevándorlásnak tulajdonítható,
elsősorban Romániából, abból az országból, amelyben a legnagyobb
volt a cigányok aránya. A bevándorlás hatását mutatja, hogy a Dunántúlon
és a Duna-Tisza közén 0,8 százalék, Erdélyben majdnem 5 százalék
volt a cigányok aránya, a mai országterület keleti megyéi közül Békésben
1 százalék, Hajdúban 1,5, Biharban 1,8, Szabolcsban 2,6 százalék. (Északnyugat
felé mutatja a vándorlás irányát az Abaúj megyei 2,4 százalék, a
borsodi és zempléni 1,9 százalék.) Az Erdélyből való továbbvándorlás
tényét és irányát mutatja, hogy az 1850-es népszámlálás idején
140 092 cigányból 78 906, vagyis 53 százalék élt Erdélyben, az 1893.
évi 280 ezer cigányból pedig 105 ezer, vagyis 37,5 százalék. 4.
A század elejétől 1945-ig A
Hieronymi Károly belügyminiszter által elrendelt s a Herman Antal néprajzprofesszor
szakmai irányításával végrehajtott 1893-as cigányösszeíráskor 275
000 cigányt írtak össze az országban. Közülük a nagy többség már
„állandóan letelepedettnek” számított, „huzamosabban egy helyben
tartózkodónak”, hivatali szóhasználattal „félvándornak”
mintegy húszezer, vándorcigánynak – vagy ahogy akkoriban mondták:
„kóborcigánynak” – pedig alig kilencezer volt tekinthető. Az
effajta kategorizálás létjogosultságát indokolja, hogy a századvég
cigánysága korántsem volt homogén. Ez főleg abban mutatkozott meg,
hogy a szociológiai mutatókat tekintve majd minden kategóriában a
letelepedett cigányok mutatták a legjobb, s a kóborcigányok a
legrosszabb jellemzőket. Igaz ez az átlagéletkorra, a gyerekszámra,
természetesen a lakáshelyzetre, de még az írni-olvasni tudásra is (ámbár
itt volt a legkisebb a különbség, lévén az egész magyarországi cigánylakosság
96 százaléka analfabéta). Hasonló eltéréseket mutattak az egyes
csoportok foglalkozási viszonyai: egyrészt a kóborlók között négyszer
annyian voltak munkanélküliek, mint a letelepedetteknél (s körülbelül
tizenötször annyian, mint az országban átlagosan), másrészt – az
arányokat tekintve – a vándorcigányok közül sokkal többen éltek a
vándor háziiparból és az ipari szolgáltatásokból, mint azok, akik már
állandó otthont választottak maguknak. Ez
utóbbi ténynek abban volt az igazi jelentősége, hogy a dualista
korszakban a cigányok vándorlását, kóborlását tekintették a cigánykérdés
fő okának. Ebben lelték magyarázatát a cigányok és az állam többi
polgárai közti sorozatos konfliktusoknak, a cigányok deviáns magatartásának.
Nyilvánvaló, hogy a kérdés rendezését megkísérlő állami szervek
e kóborló életmód megnehezítésében-megszüntetésében látták a
siker zálogát. (S noha szembetűnő a kapcsolat a foglalkozási
viszonyok és a kóborló életvitel között, a kortársak közül csak
nagyon kevesen ismerték ezt fel.) A
forrásokból úgy tűnik, a cigánylakosság hármas tagozódása a
Horthy-korszakra megszűnt. Abból az időből ugyanis a hatósági iratok
már nem említenek külön vándorló vagy letelepedett cigányokat,
hanem csak általában cigányokat. Nyilvánvalóan azért, mert a cigánykérdés
tartalma is módosult: ekkor már nem az elsősorban a vándorcigányokra
jellemző kóborló életvitelben, hanem általában a cigányok – a
marginális helyzetből eredő – sajátos életmódjában és devianciájában
látták a bajok gyökerét. Ami
ez utóbbit illeti: a magyarországi cigánylakosság bűnözése magasabb
volt ugyan az országos átlagnál, de nem volt magasabb, mint a hasonló
helyzetben lévő más társadalmi csoportok kriminalitása. A századelőn
például a magyar anyanyelvűek bűnözési rátája (a 100 000 vétőképes,
tehát 12. életévét betöltött személyre jutó jogerősen elítéltek
száma) valahol 500 és 700 között mozgott, a cigány anyanyelvűeké
1400 és 1700 között. Ez az adat önmagában sokkoló ugyan, csakhogy
ide kívánkozik egy másik szám is: a jó nevű kriminológus, Hacker
Ervin a sanyarú sorsú hazai napszámosok kriminalitását kutató
1934-es vizsgálódásakor 3001-es mutatót kapott eredményül. A
cigányság bűnözésén belül az élet és testi épség elleni bűncselekmények
aránya – némely éveket leszámítva és a latens bűnözést
figyelmen kívül hagyva – alacsonyabb volt, mint a magyar ajkúaknál,
megdöntve ezzel a cigánylakosság agresszivitásáról keringő legendákat.
Ezzel szemben a tulajdon sérelmére jóval nagyobb arányban követtek el
deliktumokat, mint a magyar anyanyelvűek. (A cigányul beszélő elítéltek
56 százalékát például lopás miatt büntették meg, a magyar ajkúaknál
ez a szám csak 32 százalék volt.) Az pedig könnyen belátható, hogy a
népcsoport helyzete és bűnözése, illetve bűnözésének struktúrája
között szoros kapcsolat van. Lévén a cigánykérdés súlyos társadalmi
probléma a polgári korszakban (is), köztestületek ülésein és magánszemélyek
íróasztalán számtalan idevágó rendezési javaslat született. Sőt
vagy féltucatszor maga a Képviselőház is foglalkozott a kérdéssel,
sohasem jutva azonban messzebb, mint hogy az ügyet – úgymond előkészítés
végett – áttolták valamelyik országgyűlési bizottság asztalára.
S mivel ennél a pontnál mindig meg is akadt a törvényi szintű rendezés
folyamata, a kérdéskör adminisztratív üggyé degradálódott,
amelynek kezelésében a minisztériumok – elsősorban a belügy – játszottak
vezető szerepet. Ami
az alkalmazott módszereket illeti, a hatóságok - különösen a
dualista korszakban – előszeretettel próbálkoztak a kóborláson ért
cigánycsaládok rámenős, néhol erőszakos letelepítésével, illetve
a letelepedés siettetésével. Ennek érdekében például sűrűn
megtiltották a cigányoknak, hogy ők a megyék (vagy akár országok) között
kóboroljanak („csavarogjanak”), egyenlőségjelet téve ezzel a cigányok
és a csavargók közé. Ugyancsak a letelepedést volt hivatva meggyorsítani
az, hogy némelykor a családfenntartó cigányok, máskor a családtagok
nem kaphattak útiokmányokat. Húsbavágóbb volt ennél a lótartás
megtiltása, amely a generális tiltáson túl a lójárlatok kiadásának
megtagadását, az igavonók elkobzását vagy akár kényszerértékesítését
is jelenthette. Végül megemlíthetők az 1928-ban rendszeresített
(257000/1928. B.M. sz. rendelet) közrendészeti- és cigányrazziák is,
amelyek félévenkénti rendszerességgel a kóborló cigányok összegyűjtését
célozták, de hatásfokuk minden más eszközét alulmúlták. E
módszerek nem vezettek eredményre, a kormányzati szervek ugyanis
megfeledkeztek két nagyon fontos szempontról. Egyrészt arról, hogy a
tartózkodási helyüket sűrűn váltogató cigányok nem feltétlenül
akartak letelepedni, főként akkor nem, ha megélhetésüket a vándorló
életmódhoz tapadó vándor háziipar vagy az ipari szolgáltatások
valamelyik ága biztosította. Másrészt arról, hogy a letelepítés szóba
jöhető színterei, a községek ellenérdekű felek voltak a
folyamatban. Letelepedésre ugyanis illetőségi községében volt „kötelezhető”
bárki is, jogilag azonban még itt is felettébb támadható módon,
hiszen a lakhelyválasztás szabadságát elismerte a polgári állam. A községi
illetőség jogintézményét az 1870. évi XLII. törvénycikk vezette
be, nem kapcsolván a címhez gyakorlatilag semmilyen többletjogosítványt,
hozzátapasztva viszont azt a községekre nézve rendkívül terhes kötelezettséget,
hogy saját lakója után a település volt kénytelen kifizetni minden
olyan számlát, amelyet a kebelébe tartozó polgár – szorult anyagi
helyzeténél fogva – nem tudott. E passzus törvényi szintre emelésének
következményei kiszámíthatók lettek volna: a községek minden lehetséges
módon menekülni igyekeztek saját – kórházi ápolásra, ingyengyógyszerre
szorult - szegényeiktől, magatehetetlen betegeiktől, csavargóiktól,
koldusaiktól. Akár úgy, hogy az illetőségi kapcsolatot nem ismerték
el, akár pedig úgy, hogy néhány krajcár kifizetése kapcsán évekig
tartó, mindenkihez méltatlan vitákat provokáltak. A
letelepítési próbálkozások között feltétlenül szót kell ejtenünk
az I. világháborús kísérletről. A Sándor János belügyminiszter által
kibocsátott 15000/1916. B.M. eln. rendelet előírta, hogy adott időpontban
vegyék őrizetbe a kóborláson ért cigányokat, kísérjék őket a
szolgabírók által kijelölt tartózkodási községekbe, onnét –
hovatartozásuk kiderítése után – illetőségi községükbe, ahol
aztán „kezdetét veszi majd polgárosításuk”. Az inkább naiv, mint
szép elképzelésekből persze nem lett semmi. A cigányok nagy részét
ugyan valóban összefogdosták 1916 júniusában, de már a tartózkodási
községek kijelölése is késett, nem is beszélve az illetőségi
kapcsolatok elismeréséről. Ám más szervezési hiányosságok is
akadtak: nem voltak megfelelő helyiségek az időnként felette népes
kumpániák őrzésére, őrszemélyzet sem nagyon került, hiszen az akció
félig-meddig egybeesett az aratási munkákkal, munkaalkalom meg végképp
nem, pedig talán az is segített volna egy helyben marasztalni őket. Az
akcióval tehát tulajdonképpen semmi nem változott: a világháború vége
felé már ugyanannyit panaszkodtak a hatóságok a kóborló cigányokra,
mint a 1916-os kísérlet előtt. Az
állami szakigazgatási ágak – mint például a kereskedelemügyi, az
oktatásügyi, a honvédelmi igazgatás - áttételesen szintén a
letelepedést, integrálódást voltak hivatva szolgálni. Ennek érdekében
például cigányoknak sokszor és sok helyütt nem adtak iparengedélyt,
kitiltották a megyén kívülről jötteket a vásárokból, vagy például
egy 1931-es kereskedelemügyi miniszteri rendelet megtiltotta, hogy a cigányok
illetőségi megyéjük határain kívül űzzék iparukat, illetve azt,
hogy foglalkozásuk gyakorlása közben lovasszekeret használjanak. Az
oktatásügy terén a letelepítés szándéka iskolaépületeket is emelt
(Ondód, Pankasz, Bicske, Pankota nevét említik a múlt századi források),
igaz, a beiskoláztatással már sok baj volt (a községi jegyzők sem
nagyon erőltették ugyanis), így aztán csak minden ötödik-hatodik
gyerek járt iskolába. A
cigányokkal kapcsolatos egészségügyi igazgatás gyakorlatilag nem volt
más, mint a fertőző betegségek terjedésének megakadályozása tárgyában
hozott intézkedések sora. Ennek ellenére a múlt század utolsó évtizedében
kolera és himlőjárvány, a mostani század húszas, illetve harmincas
éveiben pedig kétszer is évekig tartó kiütéses tífusz járvány
terjesztését tulajdonították a népcsoportnak. Sajátos kettősség
volt tapasztalható a cigányokkal kapcsolatos szociálpolitikában. Míg
ugyanis egyfelől tiltották számukra (is) a koldulást, a gyakorlatban
nem csak megtűrték ezt, hanem egyenesen intézményesítették: a hét különböző
napjain más-más utcába mehettek kéregetni. A tárgya szerint ide
kapcsolódó gyermekvédelem szintén mutatott fel hasonló furcsaságot.
Itt 1901 után a jogilag elhagyott, tehát olyan gyereket, akinek nem volt
tartásra kötelezhető eltartója, lelencházba utalták. A 60000/1907.
B.M. sz. rendelet, amely elhagyottá minősítette azt is, aki addigi környezetében
erkölcsi romlásnak volt kitéve vagy züllésnek indult, gyökeresen új
helyzetet eredményezett. A hatóságok ugyanis az erkölcsi romlásra
hivatkozva sok olyan cigány gyereket is menhelybe utaltak, akik családjuk
körében éltek. Mint utóbb kiderült, a hatóságok ekként látták
megoldhatónak a cigánykérdést: intézkedéseiktől azt várták
ugyanis, hogy a fenyegetett cigányok tömegesen menekülnek ki az országból.
Kemény István [Változó Világ 31.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |