Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
cigányság története 1945-től napjainkig
Az
1944-es német megszállás előtt a mintegy 200 ezer főre becsült cigányság
már döntő többségében letelepedett életmódot folytatott, a
megrendszabályozásukra hozott rendeletek (rendészeti, járványügyi)
is főleg csak a kóbor, vándor életmódot folytatókra irányultak. A
dualizmus idején megkezdődött ugyan a hagyományos cigány mesterségek
háttérbe szorulása, lassú elhalása, de az akkori idők gyors gazdasági
növekedése és liberalizmusa miatt a mesterségüket vesztő cigányok
sikeresen tudtak megélhetést találni. A két világháború között
azonban a régi foglalkozások eltűnése rohamossá vált, a válságokkal
tarkított technikai—társadalmi fejlődéssel egyre kevésbé tudtak lépést
tartani a cigányok. Súlyosbította a helyzetett az erős cigány bevándorlás
a környező országokból, így a jóval kevesebb munkalehetőségen
egyre több romának kellett osztoznia. Így anyagi–szociális–kulturális
leszakadásuk a többségi társadalomtól rohamos ütemben gyorsult. „Felszabadulásunk
előestéjén a magyarországi cigányság relatív helyzetét tekintve történetének
mélypontján állott.” (Kemény István: Beszámoló a magyarországi
cigányok helyzetével foglalkozó 1971-ben végzett kutatásról. MTA
Szociológiai Intézet. 50.p.) Ezt a helyzetet súlyosbította a náci
megszállás utáni egyre határozottabb fellépés ellenük. “Átnevelés”,
“civilizálás”, vagy valamiféle kényszermunkatábor vetődött fel
ötletként a cigánykérdés “kezelése” érdekében, ezután megkezdődött
munkaszolgálatos századok összeállítása, majd 1944. március 19. után
a „cigánykérdés” népirtásba torkollott. A nácik és a magyar
nyilasok célja eredetileg a vándorcigányok deportálása volt, de ilyen
életmódot folytatókat egyáltalán nem, vagy alig találtak, így a végrehajtás
során egész települések teljes letelepedett cigány lakosságát
hurcolták el a megsemmisítő táborokba. Arra azonban a történettudomány
még nem adott megbízható és határozott választ, hogy hányan estek
áldozatául ennek a népirtásnak. A legmegbízhatóbbnak tartott kutatások
5000-re teszik a számukat, de a Nácizmus Üldözötteinek Bizottsága erősen
vitatott becslése több mint 30 000-ről szól. 1945-től
a párthatározatig A
háború vége a cigányok számára mindenekelőtt az életben maradást,
a megsemmisítéstől való megmenekülést jelentette. Az 1947—48-ig
tartó demokratikus időszak nagy mértékben megváltoztatta a cigányságnak
az egész társadalommal való viszonyát. Az 1944 előtti tekintélyelvű
rendszer nem ismerte el egyenjogúnak a cigányokat, a demokrácia az
egyenjogúság elvét hirdette meg. Az újonnan létrejött — és a
csendőrség szerepét vidéken felváltó — rendőrség ugyan a
politikai harc eszközévé vált, de a faji vagy etnikai megkülönböztetés
tiltott volt számára, személyi állománya miatt pedig társadalmi téren
alapvetően szegénypárti volt. Gazdasági téren viszont rontotta a cigányság
helyzetét a nagybirtokok felosztása, mivel ez munkaalkalmak elvesztését
jelentette számukra. Kimaradtak a földreformból, noha azelőtt azelőtt
megélhetésük jelentős részben a mezőgazdaságban végzett munkából
származott. Kimaradtak, mert nem volt elég föld az igények kielégítésére,
és az ő kirekesztésükkel valamivel több jutott a nem cigányok számára.
A demokratizálódás hatott az iskolázódásra is. Az iskolába nem járó
cigány gyerekek aránya 50% volt a második világháború előtt, ez
1945 után gyorsan csökkent, 1957 után iskolaköteles korba lépők között
ez az arány már csak 10% volt. Politikai
téren azonban a háború után sokáig nem történt előrelépés, sőt
még a kérdések megfogalmazása sem a cigányság helyzetére vonatkozóan.
Az első és sokáig az utolsó elméleti fejtegetés a cigánysággal
kapcsolatban 1946-ban jelent meg a kommunista párt elméleti folyóiratában.
(Kálmán András: A magyar cigányok
problémája. Társadalmi Szemle 1946/8-9.) Néhány szerző csak magánvéleménynek
tartja Kálmán András írását, azonban hosszú idő után ő volt az,
aki először átfogó módon közelítette meg a kérdést. „A gazdasági talpraállítást ki kell, hogy egészítse a cigányság
nemzetiségi jogainak megadása” Megfogalmazásában a „cigányprobléma”
nem a cigányfajúak vagy cigányanyanyelvűek problémáját jelenti,
hiszen a cigányság döntő többségét asszimilálódott, városban lakó
munkások, kisiparosok, kereskedők képezik. A fő probléma azokkal a
falun lakó, vagy “vándorcigányokkal” van, akik nem rendelkeznek
rendszeres munkával, keresettel. Véleménye szerint nemzetiségi kérdésről
van szó, hiszen a cigányság is nemzetiség, csak még nem kapta meg
azokat a jogait, amely ebben az esetben járna. Jól ismerte fel azt a kérdést,
hogy a cigányság gazdasági helyzete az adott időben a mélyponton
volt, valamint azt is, hogy a kitaszítottságot a kulturális, iskolázottságbeli
lemaradás csak tovább fokozza. Kétségtelen tény az is, hogy a cigányság
teljes egészében kimaradt a földosztásból is, pedig az 1945 után a törvény
előtti egyenlőség eszméjét meghirdető új demokráciában sokak számára
jelentett ez egy ideig határozott jövőképet. Sokáig nem szerveződött
olyan mozgalom, nem termelődött ki olyan cigányszármazású értelmiségi
réteg, amely felkészülten tudott volna hatást gyakorolni a cigányság
életének a rendezésére, problémáik megoldására. Bár
tudjuk, hogy az előbbi helyzetelemzés nem volt hivatalos álláspont, mégis
ennek a hatását érezzük az 1957-től, ha rövid időre is, de
megszerveződő Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége
alapelveiben. A későbbi első, cigány származású főtitkár, László
Mária által kezdeményezett Cigányszövetség a többi nemzetiségi szövetség
mintájára, a Művelődési Minisztérium Nemzetiségi Osztályának alárendelve
1957. október 26-án jött létre. Célként tűzték ki, hogy megteremtsék
az eredeti cigány irodalmat, zenét, más művészeteket, megőrizzék a
tudomány számára ősi nyelvüket. De szerepelt az alapító okiratban a
munkahelyteremtés, iskoláztatás, egészségügy, az életkörülmények
javításának általános igénye is. Jelentős tevékenységük volt a
negyvenes években alakult cigány szegkovács kisipari szövetkezetek
patronálása is. Ezek a célok pedig egy nemzetiségi státus elfogadtatását
célozták, amit a kezdetektől fogva nem nézett jó szemmel a politikai
hatalom. Működésüket is egyre inkább lekötötte az egyéni panaszos
ügyek intézése, ami azt mutatja, hogy a cigányság körében igen nagy
igény volt valamiféle érdekvédelmi szervezetre. Az ilyen típusú munkát
azonban nem tűrhették sokáig a hatalom képviselői, László Mária
ellen lejáratási hadjáratott indítottak (fasiszta múlttal vádolták)
annak érdekében, hogy elmozdítása után a megbízhatónak tartott, az
utasításokat katonatiszti múltjából eredően fegyelmezetten végrehajtó
Ferkovics Sándort nevezzék ki főtitkárnak a Szövetség élére. Ez az
1959-től 1961-ig tartó időszak már csak a megszüntetés előtti utójátéka
volt a nagy lendülettel induló kezdeményezésnek. 1960-tól a háttérben
Végh Sándor, a Nemzetiségi Osztály vezetője pártutasításra már a
cigánykérdés marxista alapú megközelítésén dolgozott. Ez lett a híres
párthatározat. 1961-től
a rendszerváltozásig
Az
MSZMP KB Politikai Bizottságának 1961-es határozata a cigánykérdést
nem nemzetiségi, hanem szociális ügyként határozta meg. „A
cigánylakosság felé irányuló politikában abból az elvből kell
kiindulni, hogy bizonyos néprajzi sajátossága ellenére sem alkot
nemzetiségi csoportot. Problémáik megoldásánál sajátos társadalmi
helyzetüket kell figyelembe venni és biztosítani kell számukra a
teljes állampolgári jogok és kötelességek érvényesülését, és
ezek gyakorlásához szükséges politikai, gazdasági és kulturális
feltételek megteremtését.” “Sokan nemzetiségi kérdésként fogják
fel, és javasolják a “cigány nyelv” fejlesztését, cigány nyelvű
iskolák, kollégiumok, cigány termelőszövetkezetek stb. létesítését.
Ezek a nézetek nem csak tévesek, de károsak is, mivel konzerválják a
cigányok különállását és lassítják a társadalomba való
beilleszkedésüket.” Tehát egyértelműen egy szociális válságkezelés
köntösébe bújtatott asszimilációs törekvésről volt szó. Ennek
ellenére jó összefoglalásként a határozatban leírják, hogy 2100
cigánytelep található az ország területén, amelyeken embertelen körülmények
között lehet csak élni. Hosszú
idő után és sokáig utána is a legmegbízhatóbb adatokat jelentve,
huszonhat évvel a második világháború vége után, 1971-ben országos
kutatás készült a cigányokról, Kemény István vezetésével. A kutatás
szerint akkor 320 ezer fő volt a cigányok száma. Ebből 23% élt a
keleti régióban (Szabolcs–Szatmár, Békés és Hajdú–Bihar megyében),
20% az északi régióban (Borsod–Abauj–Zemplén, Nógrád és Heves
megye), 21% a Dunántúlon, 19% a budapesti régióban (Pest, Fejér és
Komárom megye), valamint 16% az alföldi régióban (Csongrád, Bács–Kiskun
és Szolnok megye). Településtípusok szerint 7,7% élt Budapesten, 14%
a vidéki városokban, és 78% a községekben. Magyar
anyanyelvű volt ebben az időben 71%, cigány anyanyelvű 21%, és román
anyanyelvű nem egészen 8%. A cigány lakások kétharmada feküdt cigánytelepen.
A cigányok több mint kétharmada vályog–, vertföld–, vagy sárfalú
kunyhóban lakott. A lakások 44%-ában nem volt villany. Vízvezeték a
lakások 8%-ában volt, az épület telkén fekvő kút a lakások 16%-ánál,
100 méternél közelebb fekvő kút a lakások 37%-ánál, és 100 méteren
túl fekvő kút a lakások 39%-ánál volt található. WC volt a lakáson
belül a lakások 3%-ánál, a lakáson kívül a lakások 4%-ánál, árnyékszék
a lakások 61%-ánál, és árnyékszék sem volt a lakások 32%-ánál. A
14 éven felüli cigányok 39%-a analfabéta volt. A 20–24 éves korú
cigány fiatalok 26%-a végezte el az általános iskolát, a többiek
nyolc osztálynál kevesebbet végeztek és több mint 10%-uk egyáltalán
nem járt iskolába. Az országos kutatás regisztrálta azt is, hogy az
ötvenes és hatvanas évek iparosításának hatására 1971-re
foglakoztatottá vált a munkaképes korú férfiak 85%-a, valamint azt
is, hogy a cigány családfők 11%-a volt szakmunkás, 10%-a betanított
munkás, 44%-a segédmunkás, 13%-a mezőgazdasági fizikai dolgozó, 3%-a
napszámos, 6%-uk pedig önálló, segítő családtag, vagy alkalmi munkából
tartotta fenn magát. A munkaképes korú nők foglalkoztatottsága
1971-ben 30%-os volt, de a nyolcvanas évek elejére 50%-osra emelkedett. 1965-ben
indították el a cigánytelepek felszámolására irányuló programot.
Ennek keretében az állandó keresettel rendelkező cigányok kedvezményes
kamatú kölcsönt vehettek fel úgynevezett „CS”(csökkentett értékű)
új házak építtetésére, vagy megüresedő régi parasztházak megvásárlására.
A „CS” házak többnyire telepszerűen, egymás mellé épültek, régi
parasztházak vásárlására pedig leginkább a sorvadó kistelepüléseken
volt lehetőség, vagyis a települési elkülönülés új formái jöttek
létre. Ennek ellenére a cigányok települési és lakásviszonyai igen
nagy mértékben javultak. Egy
1984-es pártdokumentum szerint a 360 ezresre becsült lélekszám teljes
egészében letelepedettnek tekinthető, a területi elhelyezkedésük is
állandósult. Döntő többségük a főváros és környékén, valamint
Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár megyében él, leginkább
falvakban. A munkalehetőségeket azonban az iparral rendelkező nagyvárosokban
találják meg, ezért nagy részük ingázik, vagy munkásszálláson
lakik. A foglalkoztatottság tovább emelkedett, már a cigány nőknél
is 53% állandó munkaviszonnyal rendelkezik. Az aktív keresők fele
azonban segédmunkás, a szakmunkások aránya elenyésző a többségi társadalomhoz
viszonyítva. A dokumentum szerint a cigánygyerekeknek mintegy 60%-a már
jár óvodába, fele már elvégzi az általános iskolát, és egyre többen
tanulnak szakmát, járnak középiskolába. Formálódik a cigány értelmiség
első generációja is, ők főleg művészeti, népművelési területen
érnek el sikereket. Azonban egyre inkább elfogadott dolog az elkülönített
és a gyógypedagógiai oktatás, de nem látják az összefüggést a többségi
társadalomhoz képest még mindig alacsony iskolázottság és a sajátos
oktatási formák között. A nyílt és rejtett előítéletek továbbra
sem csökkennek, legfeljebb csak a „puha diktatúra” tarja a felszín
alatt. A rossz életkörülményekért és a nehéz felzárkózás miatt a
társadalom egyedül csak a cigányságot okolja, a tömegtájékoztatási
eszközök pedig tovább erősítik a munkakerülő – bűnöző sztereotípiákat.
Összességében
megállapíthatjuk, hogy a 80-as évek végére a cigányság helyzete az
előző évtizedekhez képest megváltozott. Sok ember számára megnyílt
a felemelkedés lehetősége, és akinek ez sikerült, környezete már
nem is tekintette “igazi” cigánynak. Ezek az eredmények azonban
nagyon ingatag talajon álltak. Az oktatás színvonaltalansága, a
munkaerő képzetlensége az előre nem látott rendszerváltozás után
időzített bombaként robbant, és a romok maguk alá temették a cigányság
jelentős részét az elmúlt évtizedek eredményeivel és illúzióival
együtt. A
rendszerváltozás után A
látványosan meginduló, de nagyon is ingatag alapokon álló felemelkedés
a rendszerváltozás után pillanatok alatt kártyavárként omlott össze.
A szocializmus időszakában is csak a legkevesebb szakértelmet igénylő
feladatokra, leginkább segédmunkásként foglalkoztatott cigány származású
munkavállalók (az aktív keresők több mint a fele!) váltak először
fölöslegessé a privatizálásra kerülő vállalatoknál. Amíg
1971-ben a munkaképes korú roma népesség körében a foglalkoztatottság
85 százalékos volt (alig eltérően a nem romák 87 százalékától),
1993 végére ez az arány 29 százalékra csökkent (szemben a nem romák
64 százalékával). Az alacsony iskolázottságú embereknek, akiket az
elmúlt évtizedekben is csak a legkevesebb szakértelmet igénylő
feladatokra használtak, reményük sem lehetett arra, hogy sikeresen érvényesüljenek
a most már üzleti alapon szerveződő munkaerőpiacon. Ezzel pedig
megingott a cigány családok megélhetése, és a régebben felvett lakásépítési
hitelek visszafizetésére képtelenné válva sorra veszítették el lakásaikat.
A
rendszerváltozást követő sokkhatás után az elmúlt években tovább
differenciálódott a cigányság. Kialakulóban van egy olyan, egyelőre
még szűk réteg, amely sikeres válaszokat tudott adni az elmúlt évek
kihívásaira. Ők leginkább vállalkozóként próbálnak érvényesülni,
többen jelentős sikerrel. Persze ez csak korlátozott mértékben
vonatkozik azokra, akik kényszerből léptek a vállalkozás útjára, ők
csak a mindennapi megélhetést tudják biztosítani családjuknak, de még
így is kedvezőbb helyzetben vannak, mint a cigányság jelentős része.
Vannak olyanok is, akik értelmiségi pályán, közéleti szereplőként
találják meg megélhetésüket. A
cigány családok jelentős része azonban évtizedekkel ezelőtti szintre
süllyedt vissza rövid időn belül, képzetlenségük miatt esélyük
sincs munkalehetőségre. A reménytelen helyzetbe került cigány emberek
körében ismét kialakult a megélhetési bűnözés, ami sokak számára
az életben maradás egyetlen esélyét jelentette. A többségi társadalom
pedig — mivel a rendszerváltozás megingatta mindenki anyagi helyzetét
— megújult gyűlölettel fordult a cigányság felé. Az 1990-es években
a mindennapossá váló oktatási-, foglalkoztatási-, hatósági-, lakhatási
diszkrimináció mellett megjelent ötletként a kényszerlakhelyre telepítés
gondolata is, valamint a szervezett csoportok által elkövetett támadások,
bántalmazások. A nyíltan faji megkülönböztetést hirdető politikai
erők rasszista jelszavakat hangoztató és náci „hősöket" dicsőítő
felvonulásai gyakran országosan elismert politikai szervezetek oldalvizén
hajóztak, nyílt vagy burkolt támogatásukat élvezték. Az elhíresült
tiszavasvári különballagtatás után személyiségi jogaik megvédéséért
az igazukat polgári peres eljárásban kereső emberek, csak mint a
„tetvesek, rühesek” vonultak be a jobboldali sajtó történetébe. A
rosszul értelmezett szólásszabadság és demokrácia
felszínre hozta az évtizedek óta lappangó gyűlöletet. A
rendszerváltozás utáni időre tehető a cigányság politikai ébredése,
önszerveződésének kezdete is. A hosszú időn keresztül csak felülről
irányított szerveződések — mint az 1985-ben létrehozott Országos
Cigánytanács, vagy az 1986-ban újraszervezett Magyarországi Cigányok
Kulturális Szövetsége — után a jogállamiság eszméjéhez kötődő,
és az egyesülést, szólás- és sajtószabadságot deklaráló törvények
megjelenése után volt lehetőség önálló szervezetek létrehozására.
Az 1990-es országgyűlési választásokra három cigány párt is
alakult — köztük a Magyarországi Cigányok Szociáldemokrata Pártja
volt a legsikeresebb —, de önálló mandátumot egyik képviselőjük
sem szerzett. Az első szabadon választott parlamenti ciklusban azonban három,
cigány származását nyíltan vállaló
képviselő (Hága Antónia, Horváth Aladár és Péli Tamás) is részese
lehetett a hatalomformálásnak országos, nagy pártok képviselőiként.
Az ezt követő ciklusokban már csak egyikük volt tagja a törvényhozásnak,
a pártok nem igazán tartották fontosnak — néhány felszínesen
megfogalmazott kitételtől eltekintve — a cigánykérdé és cigány képviselők
beemelését a választási programba. Sokkal
jelentősebben indult a civil cigány szervezetek tevékenysége; 1991 végére
már 96 volt hivatalosan bejegyezve. Működésük azonban egyre
bizonytalanabb, az anyagi finanszírozás esetleges, pályázati pénzek
megszerzése gyakran a kormányhoz való lojalitáson múlik. Az állam közalapítványokat
hozott létre, ahonnan különböző programokra nyerhetnek támogatást. (A
„Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért” Közalapítvány
1995-ben jött létre, elsősorban a kisebbségi önazonosság és a kultúra
megőrzésének támogatása érdekében). A megélhetést segítő
„A Magyarországi Cigányokért Közalapítvány” 1996-ban kezdte meg
működését, támogatási keretét (1997-ben 70 millió forint)
80–90%-ban a mezőgazdasági termelés ösztönzésére osztották szét
pályázatok útján. Fontos feladatot szánnak a rendszerváltozás után
megalakított Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal-nak is (jelenlegi
elnöke dr. Doncsev Toso helyettes-államtitkár). A
politikai érdekérvényesítés, de az egész magyarországi cigányság
számára is történelmi
jelentőségű a Nemzeti és etnikai kisebbségekről szóló 1993. évi
LXXVII. törvény: először ismeri el ezt a népet etnikai kisebbségnek,
biztosítva a cigányok egyéni jogai mellett a kollektív önszerveződés
lehetőségét is. Ez biztosította az egyesületekről, majd a pártokról
szóló törvények után a magukat a cigány szó egyre inkább pejoratív
jelentése miatt romáknak nevező szervezeteknek a lehetőséget a helyi
és az országos kisebbségi önkormányzat megalakítására. 1994-ben
(valamint az 1995-ös pótválasztásokat követően) 477 helyi cigány
kisebbségi önkormányzat jött létre, a fővárosban a kerületek
kisebbségi önkormányzatai közvetett választások útján hozták létre
a Fővárosi Cigány Kisebbségi Önkormányzatot, valamint megalakult 53
fővel az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat (OCKÖ) is, amely
60 millió forint egyszeri vagyonjuttatásban részesült. 1998-ban már második
alkalommal került sor az önkormányzati testületeknek megválasztására.
Ennek eredményeképpen jelentősen nőtt a helyi önkormányzatok száma,
már 764 településen volt sikeres a választás, a fővárosi önkormányzat
azonban nem tudott megalakulni. Az Országos Cigány Önkormányzati (OCÖ-re
átkeresztelt) választásokon második alkalommal is a Lungo Drom vezette
koalíció győzött, az elnök pedig ismét Farkas Flórián lett. A második
ciklus megkezdésével azonban egyre jobban látszanak azok a problémák,
amelyeket csak a kisebbségi törvény módosításával lehetne elhárítani.
A törvény ugyanis nem biztosítja a kisebbségi önkormányzatok működésének
anyagi alapjait, ezzel a települési önkormányzatoknak kiszolgáltatott
kisebbségi testületek jönnek létre. Különösön így van ez a cigányság
esetében, mivel nekik nincs anyaországuk, ahonnan
erkölcsi és anyagi támogatást kaphatnának úgy, mint az országban
élő többi kisebbség. Az elmúlt években világossá vált az is, hogy
a cigány népesség megdöbbentően alacsony iskolázottsága miatt a
megválasztott cigány képviselők, de még országosan ismert
politikusaik is nagyrészt képtelenek ellátni feladataikat, hosszú távú
terveket kidolgozni. Az egymást követő kormányok megpróbálnak látványos
tervezeteket, intézkedéscsomagokat kidolgozni, különböző testületeket
felállítani, ezzel segítségére sietni a cigányságnak, és
megnyugtatni a többségi társadalmat, hogy “kezelik” a kérdést. Az
eddigi kísérletek azonban nem bizonyultak túlságosan sikeresnek. Nagyobb
reményre ad okot néhány új kezdeményezés. Így, a ma már európai hírnévre
szert tett pécsi Gandhi Gimnázium, vagy az átlagnál magasabb tudású
szakemberek képzésére szolgáló Romaversitas Láthatatlan Kollégium.
Lassan, de formálódik egy szakmailag jól felkészült, fiatal cigány
értelmiségi réteg is, amelyet egyre nehezebb lesz a cigányságra
vonatkozó döntésekből kihagyni. Összefoglalva
a rendszerváltozás utáni helyzetet, tragikus visszaesésnek lehetünk
tanúi, amely a cigányságnak az elmúlt évtizedekben megvalósult
felemelkedését, szerves fejlődését nem egyszerűen csak
megakasztotta, hanem jelentősen vissza is vetette. Ennek a súlyát már
politikai szinten is érzékelik. A nemrég elkészült(1999), és a
kisebbségek helyzetével foglalkozó Kormánybeszámoló a cigányság életkörülményeit
elemezve a következő megállapításra jut: „Az
1971-ben, majd 1993-94-ben végzett reprezentatív szociológiai felmérés
adatai szerint két évtized alatt a cigány lakosság létszáma több
mint 50 százalékkal emelkedett. Óvatos prognózisok szerint 2015-re a
csökkenő összlakosságon belül, a cigányság aránya 8 százalék körül
lesz Magyarországon. A demográfiai változások során a csökkenő összlakosság
elöregedése mellett a cigányság jóval fiatalabb korösszetételével
is számolni kell.” Ha
nem vitatjuk — és nem is hiszem, hogy érdemes lenne — azt a tényt,
hogy a cigányság tömegei bizony a lehető legalacsonyabb szinten élnek,
a leginkább megvetett és fölöslegesnek tartott társadalmi réteget képezik,
akkor sürgős, jól átgondolt és tudományos alapokra épülő változtatásokra
van szükség, ha a több száz éves magyar—cigány együttélést békés
keretek között akarjuk megőrizni. Kemény István [Változó Világ 31.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |