Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
mezõgazdaság és a költségvetés körül dúló viták ellenére
a Közösség fejlõdött is: sikerült hosszú évekig tartó
huzavona után tetõ alá hozni a közös halászati politikát, a Kék
Európát. Ennek alapelve, hogy a tagországok halászati vizei közösek,
mindenki halászhat mindenütt; az évente kifogható halmennyiséget közösen
szabályozzák kvóták útján, az értékesítést pedig szabályozott
árakkal biztosítják a mezõgazdasági garanciákhoz hasonlóan a
halászok kellõ jövedelme érdekében. A dolgot az bonyolította,
hogy a britek hosszú ideig nem akarták beengedni a többieket saját
vizeikre, s az is, hogy idõközben megszületett az ENSZ tengerjogi
egyezménye, amely 200 mérföldre bõvítette az egyes országok
felségvizeinek határát. El kellett ismerni valamilyen módon a szerzett
„történelmi jogokat” is egyes körzetekben. Mindez végül sikerült.
A közös halászati politika részeként még a flották korszerûsítésére
is szántak összegeket a költségvetésbõl. A Kék Európa
1982-re született meg, és mûködõképesnek bizonyult, noha
az elkövetkezõ években számos „tõkehal-háború”
robbant még ki az Atlanti-óceánon halászó versenytársak között.
Sikeresen
tudta kezelni a Közösség a nyolcvanas évek elején néhány iparág
nemzetközi okok elõidézte válságát is. Az energiaiparban az
olajválságok hatására 90 napos kõolajkészletek felhalmozását
tették kötelezõvé, amelyek közösen is felhasználhatók
voltak, és egyeztették az energiatakarékossági programokat. A súlyos
válságba került textilipar védelmére erõsen korlátozták a
textilbehozatalt a fejlõdõ világból, s közben közösségi
forrásokból is ösztönözték a leépítést, a textilüzemek korszerûsítését.
Még súlyosabb volt az acélipar válsága, miután a nyugat-európai acélgyártás
mûszaki színvonala elmaradt a japán és amerikai technológiák mögött.
Az ipart felügyelõ belga fõbiztos után Davignon-tervnek
nevezett program alapján szigorú termelési kvótákat állapítottak
meg minden egyes közösségi acélüzemre, a fölös kapacitásokat le
kellett építeni, elosztva egymás között a leépítésre szánt
mennyiséget (a korábbi teljes gyártókapacitás mintegy 15–20 százalékát),
a korszerûtlenebb üzemeket be kellett zárni, a külsõ országokkal
pedig behozatali korlátozásokban állapodtak meg. 1980-ban a közösségi
acélipart „válságos állapotúnak” nyilvánították, és a Bizottság
jogot kapott arra, hogy megszabja a vállalatok termelési kvótáit és
az árakat, elõírja a szükséges korszerûsítéseket. A Közösség
itt egyértelmûen jól vizsgázott, az acélválság, ha nemzeti
keretben néztek volna szembe vele a tagországok, sokkal pusztítóbb hatással
járt volna. Nem sikerült azonban közösségi léptékû nyugat-európai
nagyvállalatokat kialakítani ösztönzött fúziókkal, talán egyedül
a polgári repülõgép-gyártó Airbus-vállalkozás kivételével,
a többi ilyen kísérlet rendre kudarcot vallott. Ennek egyik oka az
volt, hogy a szociális és munkafeltételek igen különbözõek
voltak az egyes tagországokban. Ezek közösségi egyeztetésére jóval
késõbb került csak sor. A
déliek befogadása
A
hetvenes évek végéig Dél-Európa országai kimaradtak az európai
egyesülési folyamatból: Franco Spanyolországa és Salazar Portugáliája
nem volt kívánatos a demokratikus országok közösségében, Görögország
1967-tõl 1974-ig az „ezredesek diktatúrája” idején szintén
nem. A demokrácia helyreállítása után a görög Karamanlisz-kormány
azonnal kezdeményezte a korábbi társulási viszony megújítását,
majd benyújtotta országa csatlakozási kérelmét. Portugália a „szegfûs
forradalom” gyõzelme után 1977-ben, Spanyolország Franco halála
és a parlamenti alkotmányos monarchia visszaállítása után ugyanabban
az évben tette ezt meg. Mindhárom ország hamarosan beléphetett az Európa
Tanácsba, és a kilenctagú EGK elvben nem utasíthatta el többé
csatlakozásukat, noha mindhárom mediterrán ország gazdasági fejlettsége
tekintetében jóval elmaradottabb volt a Közösség átlagánál. Várhatók
voltak persze egyéb gondok is. A franciákat és az olaszokat kissé
nyugtalanította, hogy a belépni szándékozók erõs versenytársnak
ígérkeztek a zöldség- és gyümölcs, a bor és az olívaolaj terén,
az északi tagországokat ez inkább csábította. Az ipari köröket
viszont nem aggasztotta a görög, spanyol és portugál, többnyire
elmaradottabb kis- és középüzemek várható versenye, legfeljebb néhány
érzékenynek számító iparágban, mint a kohászat, hajógyártás és
a textilipar voltak kikötéseik. Tartottak attól is, hogy az olcsó
spanyol és portugál munkaerõ, kihasználva a szabad mozgást, tömegesen
vándorol majd át a gazdag északi országokba, ahol az olajválságok
nyomán növekvõben volt a munkanélküliség. S az sem számított
kis gondnak, hogy valószínûleg még nehézkesebb lesz a brüsszeli
apparátus munkája, a döntések meghozatala, ha kilenc helyett
tizenketten ülnek már az asztalnál. Mindez azonban végül is kezelhetõ
nehézségnek tûnt, a jelentkezések idején legfeljebb azt vetítette
elõre, hogy ezúttal is hosszas alkudozás elõzi meg a bõvítést.
Az
EGK fokozódó nehézségei miatt azonban a csatlakozási idõ
igencsak megnyúlt. Még a legkevésbé Görögország számára. Athén
felvételét Párizs politikai és kultúrtörténeti okokból („Platonnak
köztünk a helye” – telefonálta volna a pletyka szerint Giscard
francia elnök a brüsszeli Bizottságnak), Bonn gazdasági okokból (Görögország
kereskedelme túlnyomó részt az NSZK-val bonyolódott) erõsen támogatta.
Így, bár a Bizottság Görögország esetében elmaradottsága miatt
meghatározatlan idejû „elõcsatlakozást” javasolt csak,
1976-ban csatlakozási tárgyalások megkezdését határozták el, majd három
év múlva, 1979-ben Athénban aláírták a megállapodást. Ez túlságosan
rövid, mindössze ötéves átmeneti idõszakot írt elõ –
néhány kivétellel – a teljes vámunió és a mezõgazdasági
politika átvételére, és öt év után még a drachmát is bevehetõnek
ítélte a közös valutakosárba. Ez jóval késõbb valósult meg.
A költségvetési hozzájárulásokat úgy alakították az átmenet idejére,
hogy Görögország többet kapjon vissza, mint amennyit befizet. A görögöket
egy fõbiztosi hely illette meg, 24 képviselõi hely a
parlamentben, a Tanácsban pedig ugyanannyi súlyozott szavazat, mint a
belgákat és hollandokat. A belépés a ratifikációk után 1981 elejétõl
lépett életbe.
Ezután
majdnem ugyanaz játszódott le, mint a brit csatlakozást követõen:
Andreasz Papandreu szocialista pártja (PASOK) EGK-ellenes kampánnyal
megnyerte az õszi választásokat, és népszavazással fenyegetõzve
rögtön új feltételeket sürgetett a Közösségtõl: több átmeneti
kivételt, nagyobb összegû segítséget a felzárkózáshoz.
Papandreu ügyes obstrukciós politikával mindaddig gátolta a másik két
mediterrán ország belépését, amíg eleget nem tettek kéréseinek:
1985-ben az EGK kénytelen volt integrált mediterrán gazdaságfejlesztési
programot elfogadni, amelynek révén Görögország évekig nemzeti összterméke
mintegy 3 százalékának megfelelõ segélyben részesült a közös
kasszából.
A spanyol és portugál belépés – már a görögök okozta nehézségek
miatt is, de azért is, mert szaporodtak a gondok az EGK háza táján a már
ismert okokból – sokkal lassabban ment. A tárgyalások 1978 végén
kezdõdtek, és csaknem hét évig eltartottak. A Bizottság eleve tíz
év átmeneti idõszakot javasolt. Spanyolország a 40 milliós
lakosságával nagy falatnak számított; kiszámítható volt, hogy a
spanyol mezõgazdaság beléptetése egyharmadával növeli meg a Közösség
mezõgazdasági termelését, és elõrevetítette jelentõs
fölöslegek kialakulását borból, zöldségbõl és gyümölcsbõl;
az is felmérhetõ volt, hogy a spanyol kohászat és textilipar
fokozni fogja e két válságágazat gondjait. 1981-tõl, bár még
a tárgyalások javában folytak, mindkét ország közösségi támogatásban
részesült, hogy hamarabb alkalmazkodjék. A franciák és az olaszok a
mediterrán termények várható túlkínálata, a britek és a németek a
mezõgazdasági kiadások várható növekedése miatt halogatták,
hogy véglegesen igent mondjanak a spanyolok belépésére. A dél-francia
mezõgazdasági termelõk már jó elõre tüntetéseket
szerveztek a spanyol bor és gyümölcs korlátlan beengedése ellen. Meg
kellett elõbb szervezni ezek piacát a fölöslegek levezetésére.
1983-ban elfogadták a zöldség-, gyümölcs- és olívaolaj-felvásárlás
és támogatás új rendjét, 1985-ben pedig ugyanezt a borra. Mindkét
szabályozás ösztönözni igyekezett a termelés visszafogására.
1985-ben elfogadták a már említett integrált mediterrán programot 3
milliárd ecu értékben hétéves idõszakra (1986–1992); ebbõl
a görögök, spanyolok és portugálok mellett részesültek a dél-francia
és az olasz termelõk is. Végül dönteni kellett a költségvetési
források bõvítésérõl is ahhoz, hogy a két ország
bebocsátást nyerjen. Ez utóbbi döntés körvonalai 1984-ben a
Fontainebleau-ban Mitterrand elnökletével tartott Európai Tanácson
bontakoztak ki. Mindezek után 1985 júniusában Madridban és
Lisszabonban aláírták a szerzõdéseket az 1986 januárjától
kezdõdõ teljes jogú tagságról. A megállapodás tíz év
átmenetet irányzott elõ a közösségi joganyag teljes alkalmazására.
Késleltették a peseta és az escudo beszámítását az ecube; a költségvetési
hozzájárulásokat úgy alakították, hogy Portugália többet kapjon
vissza, mint amennyit befizet, Spanyolország befizetései és visszatérülései
nagyjából egyensúlyban legyenek. Ismét át kellett alakítani a közös
intézményeket: a Bizottság két spanyol és egy portugál fõbiztos
belépésével 17 tagúra változott, a Tanácsban Spanyolország súlyozott
szavazata többet ért, mint a kisebb országoké, de nem érte el a négy
nagy súlyát, a Parlament 518 fõre bõvült 60 spanyol és
24 portugál képviselõvel. (Õk már a másodízben,
1984-ben megválasztott, sok tekintetben megújult parlamenti testülethez
csatlakozhattak.) Az immár 12 tagot számláló Közösség közel 350
milliós piacot jelentett, amely egyre bonyolultabb belsõ szabályaival,
bõvülõ joganyagával, egyre átláthatatlanabb brüsszeli bürokráciájával
is meghatározó szerepet töltött be Európa és a világ sorsának alakításában. A
szerzõdéseket felülvizsgálják
A
nyolcvanas évek elején távozott a színtérrõl a liberális
francia elnök Giscard d’Estaing és a szociáldemokrata német kancellár
Helmut Schmidt, ám a Közösség meghatározó vezetõ ereje továbbra
is a francia–német kettõs maradt új szereplõkkel: a
szocialista Mitterrand elnök ugyanis hamarosan megfelelõ partnerre
lelt a bonni kancellária élére került kereszténydemokrata Helmut Kohl
személyében. Kettõjük politikai közeledését és szövetségét
az alapozta meg, hogy az akkor zajló eurorakéta-vitában – a NATO, válaszul
a csak Európát fenyegetõ szovjet SS–20 közepeshatótávolságú
atomrakétákra, hasonló atomfegyvereket kívánt telepíteni Nyugat-Európába
az ottani közvélemény egy részének tiltakozása ellenére –
Mitterrand határozottan a rakétatelepítést felvállaló Kohl mellett lépett
fel, s ezzel elõsegítette választási gyõzelmét.
Mitterrand eleinte megpróbált teljesen új irányt adni az integráció
fejlesztésének: a hazai kormányprogrammal összhangban „szociális
Európát” akart, a gazdasági politika középpontjába a munkanélküliség
leküzdését helyezte, erõteljesebb európai fellépést sürgetett
az Egyesült Államokkal és Japánnal, a nagy versenytársakkal szemben,
nagy súlyt helyezett a mûszaki fejlesztésre. A Közösség alakítson
ki saját energiapolitikát, kutatási-fejlesztési politikát, környezetvédelmi,
sõt, kulturális politikát – szorgalmazta. A költségvetési
problémát, hogy tudniillik minderre nincs pénz a közös kasszában, úgy
vélte megoldhatónak, hogy mindezt a költségvetésen kívül létrehozandó
alapokból fedezzék mindazok, akik csatlakoznak az „étlapszerûen”
kiválasztható programokhoz. Az egyes tagországok csak abban vennének részt,
amiben érdekeltek, s így afféle „változó geometriájú” Közösség
alakulna ki. Az elgondolás nem találkozott a többiek tetszésével. Párizs
pedig hamarosan döntõ választás elé került: a francia frank
helyzete megrendült a baloldali gazdasági intézkedések (államosítások,
szociális kedvezmények) hatására, s csak úgy volt megmenthetõ,
hogy Németország többször is felértékelte a márkát, magára vállalva
a francia pénzügyi nehézségek egy részét, ennek áraként azonban Párizsban
drasztikus gazdaságpolitikai irányváltást kellett elhatározni. A
megszorító pénzpolitikával együtt lekerültek a napirendrõl a
Közösség átalakítását szorgalmazó felforgató tervek is, s elõtérbe
került a gondok közös megoldásának keresése.
Ennek
irányát segített kijelölni az Európai Parlament is. Ott megszavaztak
egy olyan határozatot, amely egyértelmûen föderalista irányba,
unióvá kívánta fejleszteni a meglévõ Európai Közösséget.
Ezt a tervet egy volt olasz fõbiztos, késõbb europarlamenti
képviselõ, Altiero Spinelli dolgozta ki, s a lényege az volt,
hogy egyesítsék a három alapító szerzõdést, egyúttal bõvítsék
új területekkel ki a közösségi hatásköröket, fokról fokra
kiterjesztve a nemzetek fölötti döntések körét; a Közösséget váltsa
föl egy megnövelt hatáskörû, megerõsített intézményekkel
mûködõ Európai Unió. A strasbourgi testület ezt 1984-ben
237 szavazattal hagyta jóvá 31 ellenszavazattal és 43 tartózkodással
szemben. A kormányok várható közönyét vagy elutasítását az euro-képviselõk
azzal próbálták megkerülni, hogy egyenesen a nemzeti parlamentekhez
fordultak, hagyják azok jóvá az uniós szerzõdést. Ám ez nem
bizonyult jó húzásnak: a nemzeti törvényhozások inkább ellenségesen,
mint megértõen fogadták a kezdeményezést (egyedül az olasz képviselõház
tette azt magáévá), a kormányok pedig rámutattak: a meglévõ
szerzõdések nem hatalmazzák fel alkotmányozó jogkörrel az Európai
Parlamentet, annak határozata tehát nem tekinthetõ jogszerûnek.
Az uniós javaslatot ezzel félretették, de annak számos megoldása,
felvetése mégis közbeszéd témája maradt a Közösség különbözõ
fórumain, s hozzájárult ahhoz, hogy kikerüljön a zsákutcából az
integráció.
Elõször is az 1984 júniusában Fontainebleau-ban, a
francia királyok egykori kastélyában Mitterrand elnökletével
megtartott csúcsértekezleten sikerült elhatározásra jutni a költségvetési
források bõvítésérõl: a hozzáadottérték-adó 1 százalékos
plafonját 1,4 százalékra emelték. Ez csak úgy ment, hogy további
korlátozó intézkedéseket is elfogadtak a mezõgazdasági túltermelés
csökkentésére (például a tejkvótát túllépõk nemcsak kisebb
bevételre számíthattak azon túl, hanem már büntetésre is).
Nagy-Britannia nem volt köteles annyit befizetni, mint a többiek: azontúl
rendszeresen visszakapta az adóátengedés alapján fizetendõ hozzájárulása
és a költségvetési kiadásokból való részesedése közötti különbözet
kétharmadát. (A Vaslady ezzel megnyerte évek óta vívott csatáját.)
Bonn azzal a feltétellel járult mindehhez hozzá, hogy egyúttal végleg
döntenek Spanyolország beengedésérõl.
A
forrásbõvítés most már megnyitotta az utat új közös politikák
kialakítása, a közösség hatáskörébe utalt területek bõvítése
elõtt is. El kellett hát dönteni, milyen irányokba fejlesszék
tovább az integrációt. Volt, aki új szerzõdést tartott ehhez
szükségesnek, mások a meglévõ szerzõdések felülvizsgálatát.
A britek szerint még ez sem szükséges, elég a becsületszó – a
gentlemen’s agreements – a kormányok között, hogy mirõl döntsenek,
mirõl ne. A vitát az olasz elnökség végén, 1985 júniusában
Milánóban tartott csúcsértekezleten zárták végül le Bettino Craxi
olasz szocialista kormányfõ erõteljes fellépése nyomán
azzal, hogy felülvizsgálják és, ha lehet, egységes okmányba foglalják
a meglévõ szerzõdéseket, új területeket iktatva be a közösségi
hatáskörbe, s minderrõl egy kormányközi konferencia –
egyfajta új „alkotmányozó fórum” – keretében hoznak döntést
minden tagország egyetértésével. Craxinak azzal sikerült lezárnia a
végeláthatatlannak tûnõ vitát, hogy szavazásra bocsátotta
a javaslatot, noha e fórumokon, az európai csúcsértekezleteken ez nem
volt addig szokásos. Az olasz elnök igenjéhez azonnal csatlakozott Kohl
kancellár és a belga, holland, luxemburgi és ír kormányfõ,
majd némi habozás után Mitterrand elnök is; Thatcher asszony a dán és
a görög miniszterelnökkel együtt tiltakozott, de végül õk is
meghajoltak a többségi döntés elõtt. Vagyis nem bojkottálták
a hamarosan összeülõ kormányközi konferenciát, hanem
igyekeztek befolyásolni annak döntéseit.
Maga
a konferencia néhány hónap alatt sikeresen lezajlott, s eredményeként
1986 elején – két részletben, mert meg kellett várni a jóváhagyó
dán népszavazás eredményét is – aláírták az Európai Egységes
Okmányt, az alapító szerzõdéseket elõször kibõvítõ
és sok tekintetben módosító új jogforrást, amely új távlatokat
nyitott a Közösség számára. Abban, hogy ez így alakult, döntõ
szerepet játszott az Európai Bizottság élén 1985. január 1-jétõl
hivatalba lépett új elnök, a francia Jacques Delors. Korábban õ
volt az a szocialista politikus, aki pénzügyminiszterként a monetáris
szigor irányába fordította a francia gazdaságpolitikát, majd a brüsszeli
testület élére kerülve, programot tudott adni a megrekedt Közösség
számára. Ez a program egyetlen szóba tömörítve így volt
megfogalmazható: piacegységesítés. A hajdani Közös Piac eredeti célja
– az áruk, szolgáltatások, tõkék és személyek szabad mozgása
– ugyanis mindaddig csak részlegesen valósult meg. Legalábbis ezt a
megállapítást tartalmazza a Bizottság által Delors ösztönzésére
összeállított Fehér Könyv, amely tételesen felsorolta, milyen természetû
akadályok (eltérõ szabványok, adótörvények, mûszaki, egészségügyi,
hatósági és egyéb elõírások, pénzügyi korlátozások) állnak
a cél megvalósításának útjában a vámok teljes felszámolása után
is. A Fehér Könyv, majd az Európai Parlamentben készült úgynevezett
Cecchini-jelentés számításai szerint az „Európa nemlétébõl”
– tehát a valóban akadálytalan nagy piac hiányából – fakadó többletköltségek
elérték az évi 55 milliárd ecut, de akár a tagállamok nemzeti össztermékének
4,3–6,4 százalékát is. A program abból állt, hogy a következõ
hat-hét évben módszeresen, közösségi jogszabályok útján felszámolják
ezeket az akadályokat valóban akadálytalanná téve minden mozgást –
tehát nemcsak az árukét, hanem a tõkék, szolgáltatások, személyek
szabad mozgását is – a 350 milliósra bõvült nagy piacon. Ez
olyan célkitûzés volt, amivel mindenki egyetértett. Az intézményi
változtatás pedig a program szerint arra szorítkozott, hogy ezeket a
piacegységesítéshez szükséges közösségi jogszabályokat a Tanács
többségi döntéssel fogadja el a jövõben. Nem általában
akarta tehát a reform kiterjeszteni mindenre a többségi döntéshozatalt,
mert ez óhatatlanul felélesztette volna a vég nélküli vitát a vétójogukhoz
ragaszkodók és a többiek között, hanem csupán a piacegységesítéshez
szükséges gazdasági döntésekre, hiszen ezt a célt senki sem vitatta.
Ezenkívül
a mûszaki fejlesztés és kutatás, valamint a környezetvédelem
bizonyult két olyan területnek, ahol szintén egyetértés mutatkozott:
szükség lenne közös erõforrások felhasználásával egyesült
erõvel meggyorsítani a haladást. Az elõbbi téren létrejött
már az Eureka program, amely laza, nyitott kormányközi együttmûködés
volt a nemzeti tudományos kutatási programok párhuzamosságainak kiküszöbölésére,
a szellemi erõforrások jobb kihasználására. A másik pedig önként
adódott, hiszen a környezetszennyezés országhatárokat átlépõ
probléma. Mindkét terület bekerült hát az okmány révén a Közösség
illetékességébe, növekvõ összegeket szánhattak rájuk a közös
költségvetésbõl, és többségi módon döntöttek ezekrõl.
Az Európai Parlament – amelynek hatáskörét megnövelték a többségi
határozatok módosítása tekintetében (azontúl indítványozhatott módosításokat)
– végül támogatta a kialakult kompromisszumot, noha az elmaradt az általa
szorgalmazott uniós elképzeléstõl.
Az
Európai Egységes Okmány 1992 végét tûzte ki határidõnek
a piacegységesítés teljes megvalósítására. Az okmány másik
sarkalatos pontja a külpolitikai egyeztetések lényegében addig
kialakult kormányközi mechanizmusának a véglegesítése volt, mintegy
a Közösség „második pilléreként”. A cél az volt, hogy a Közösség
minél egységesebben lépjen fel a fontos nemzetközi kérdésekben,
minden tagország fenntartotta azonban magának a jogot önálló állásfoglalás
kialakítására, de kötelezettséget vállalt arra, hogy „figyelembe
veszi a többiek álláspontját, s törekszik az egységre, nem akadályozza
annak kialakulását”. Ez nem jelentett jogi kötöttséget, inkább
csak a szándékot jelezte. Biztonságpolitikai kérdésekben is
egyeztettek, de az okmány szövege gondosan kerülte a „közös védelem”
kifejezést, amelyet a franciák szívesen beiktattak volna, ám a többiek
– fõként a Közösség semleges vagy arra hajló tagországai, a
dánok és görögök – elleneztek. Intézményesült, hogy a külpolitikai
egyeztetéseket a soros elnökség kezdeményezi az elõzõ és
a következõ elnöklõ tagország segítségével (trojka), s
létesült egy titkárság is Brüsszelben a technikai lebonyolítás megkönnyítésére. Magyar Péter [Változó Világ 30.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |