Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
magyar–román együttélés egyidős a két népnek a jelenlegi szálláshelyén
történő megjelenésével. A nyelv, a vallás, a kultúra, a hagyomány-
és hitvilág elválasztotta, a gazdasági érdek, a saját keresztényi
értékek és a szálláshely védelmének megőrzése, az együttműködés
igénye és szükségessége összekötötte őket a fejlettebb nyugati népekkel.
Fél évezreden át a vallási, a rendi, a gazdasági eltérések okoztak
időnként feszültségeket, ritkábban konfliktusokat. A nemzeti eszmék
megjelenése előtt tehát az együttműködés viszonylagos békességben
telt el. Magyarországon, akárcsak más közép-európai országokban, a
történelmi fejlődésnek egy adott szakaszában, a 18. század második
felében jelentkezik a tulajdonképpeni nemzeti-nemzetiségi kérdés. Tehát nem a különböző
nyelveket beszélő népcsoportoknak a puszta léte, együttélése,
szomszédsága okozza e térségben sem a feszültségeket immár közel kétszáz
éve, hanem e népek nemzetté válásának, a nemzetgazdaságok, a nemzetállam
megszervezésének szakaszában jelentkeznek. „Amíg a gazdasági élet
törvényei nem követelték a nemzetiségi kérdés megoldását – írja
Vasile Goldiş – addig nem volt nemzetiségi kérdés s ha majdnem a
gazdasági érdekeknek megfelelőleg a nemzetiségi kérdést végleg
megoldják, újból nem lesz nemzetiségi kérdés Magyarországon.” (A
nemzetiségi kérdésről, Arad, 1910.) Goldiş megállapítása általános
érvényű, s ha ma már elnagyoltnak tűnik is, abban igaza van, hogy a
nemzeti-nemzetiségi kérdés a gazdasági fejlődéssel van összefüggésben.
Ezért a kettőt össze is lehet, s a történelem során egyes román történészek
össze is tévesztették, illetve tudatosan összekeverték: pl. az
1437–38-as bábolnai első nagyobb parasztfelkelést, amely a földesúri,
egyházi és állami pénzterhek súlyosbodása miatt tört ki és románellenes
fellépésként értelmezték az erdélyi nemesek, a székely és a szász
vezető rétegek szövetségét (a három
nemzet uniója) a fellázadt román és magyar parasztok ellen. Igaz,
hogy 1437. július 6-án a lázadás eredményeként megszületett a
kolozsmonostori egyezség, amely a jobbágyoknak könnyítéseket
helyezett kilátásba, azt azonban a rendek nem tartották tiszteletben. A
magyarokkal szembeni sérelmeiket egyes román történészek és
politikusok erre az eseményre vezetik vissza, pedig köztudott, hogy a
parasztság – nemzetiségektől függetlenül – nem tartozott a nemzet
fogalmába. Ugyanúgy az 1784-es Horia-féle erdélyi felkelésnek sem
volt nemzetiségi jellege (legfeljebb csak részben), még ha utólag
egyesek ezt is állítják.
A
román nemzeti öntudat első igazi dokumentuma az 1791-ben összeállított
Supplex Libellus Valachorum panaszlevél,
amelyet II. Lipóthoz nyújtott be a románok nevében Ioan Bob, balázsfalvi
görög katolikus és Gherasim Adamovici erdélyi ortodox püspök. A felségfolyamodvány
– amelynek megfogalmazásában részt vett többek között Petru Maior
és Gheorghe Şincai is – fontosabb pontjai a következők: a)
a három nemzettel azonos
jogokat, lényegében a kolozsmonostori egyezségben foglalt jogok megadását; b)
az olyan sértő kifejezések törlését a törvényekből és közhasználatból,
mint „megtűrt”, „befogadott” stb. ; c)
a román papok, polgárok és parasztok a magyarokéval azonos jogokban részesüljenek; d)
a hivatali tisztségekben való alkalmazásról, országgyűlési követek
választásánál a románok számarányuknak megfelelően részesedjenek; e)
román helynevek használata, jogegyenlőségek, arányos közteherviselés; f)
országgyűlés megtartása az emlékirat megvitatása céljából, mielőtt
az nemzetgyűlés elé terjesztenék.
II.
Lipót a kérvényt orvoslás végett az erdélyi országgyűléshez küldte,
amely elutasította. A románok 1792-ben felküldtek egy ún. második
Supplex Libellus Valachorumot, amelyben megismételték követeléseiket.
Ezt is elutasították, de a császári leirat hivatalosan elismerte az
eddig csak „megtűrt” ortodox vallást. Az erdélyi románok több
alkalommal folyamodtak ehhez a politikai harci eszközhöz.
Politikai mozgalmak
Az
erdélyi és magyarországi románok először 1848-ban jelennek meg az
ország politikai porondján, mint a történelmi eseményeket aktívan
befolyásoló tényező. A románok követeléseit a Balázsfalván 1848.
május 15–16-án megtartott népgyűlésen fogalmazták meg az osztrákbarát
Andrei Şaguna nagyszebeni ortodox és Ioan Leményi balázsfalvi görög
katolikus püspök elnökletével. Hitet tettek a vallás, a nyelv megőrzése,
a szabadság, az egyenlőség és a testvériség mellett. Szót emelnek
az elnyomás minden formája ellen, követelik a jobbágyság eltörlését.
A május 15-i gyűlésnek inkább ünnepi, kinyilatkoztató jellege volt:
a jövőben „Szabadság mező”-nek (Cîmpul libertăţii) fogják
nevezni azt a helyet, ahol összejöttek; a románok hűséget esküsznek
Ausztria császárának; a románság önálló nemzetnek – politikailag
egyenlő szabadságjogok alapján, Erdély integráns, őshonos részének
– nyilvánítja magát, majd hűségesküt tettek.
Május
16-án már részletesebben fogalmazzák meg követeléseiket, amelyeket rövidített
formában ismertetünk: 1.
A román nemzet autonómiát kér, hogy annak keretén belül mint román
nemzet érvényesülhessen, hogy az országgyűlésbe, számának megfelelő
arányban küldhessen képviselőket, hogy a közigazgatás, az igazságszolgáltatás
és a katonaság minden ágazatában, számának megfelelő arányban
legyenek tisztviselői, hogy az igazságszolgáltatásban és a közigazgatásban
a saját nyelvüket, a román nyelvet használhassák. Ezzel kapcsolatban
egy általános román nemzeti gyűlésnek évenkénti összehívását és
egy állandó nemzeti komiténak a szervezését kéri. Továbbá azt,
hogy a törvényekben és az Erdélyben élő többi nemzet nyelvében románoknak
és ne oláhoknak nevezzék őket. 2.
A román egyház teljesen szabad és független legyen minden más egyháztól,
továbbá, hogy egyházai ugyanazokban a jogokban és kiváltságokban részesíttessenek,
mint az ország többi egyházai. Kéri a román érsekségnek és az évi
zsinatoknak, a régi jog alapján való visszaállítását, amely zsinat
papi és világi képviselőkből álljon és hogy ez a zsinat szavazattöbbséggel
válassza szabadon, a saját tetszése szerint a román püspököket. 3.
A robotok és tizedek megszüntetését. 4.
A céhek megszüntetését és ezzel kapcsolatban a teljes ipari és
kereskedelmi szabadságot. 5.
A vámoknak és mindazoknak a nehézségeknek az elhárítását, amelyek
megakadályozzák a kereskedelmet a szomszéd államokkal. 6.
A kiaknázott ércekre kivetett tizedek megszüntetését. 7.
A teljes szólás- és sajtószabadságot. 8.
Az egyéni szabadság, valamint a szövetkezeti és a gyülekezeti jog
biztosítását. 9.
Az igazságszolgáltatásba a nyilvános és szóbeli eljárás behozatalát,
a bűnügyekben pedig az esküdtszékek felállítását. 10.
Román nemzeti őrség felállítását és a határőrvidéki katonaság
feloszlatását. Ezeknek a megvalósításáig azonban maradjanak meg a
határőrök, mégpedig a lakosság régi számának az arányában és
legyenek saját nemzetükhöz tartozó tisztjeik. 11.
Állíttassék fel egy vegyes bizottság, amely tárgyalja és döntse el
a falusi népnek azon panaszait, amelyeket az agrár, az erdészeti és
territoriális ügyekben előterjeszt. 12.
A román papságnak a többi felekezet papjaival egyenlő mértékű dotálását
az állami kincstárból. 13.
A községekben, mezővárosokban és városokban román nemzeti iskolák
létesítését, valamint technikai intézetek, papi szeminárium és egy
román nemzeti egyetem létesítését és azok dotálását az államkincstárból,
a románok számarányának megfelelően; a tanszemélyzet számára választói
jogot és teljes tanszabadságot. 14.
Egyforma közteherviselést, mégpedig az adózók vagyonának arányában,
valamint az összes kiváltságok eltörlését. 15.
Dolgozzon ki az Erdélyben lakó összes nemzetből megalakítandó általános
gyűlés, a szabadság, az egyenlőség és a testvériség alapján Erdély
számára egy új alkotmányt, továbbá ugyanezen az alapon a bűnügyi
és a kereskedelmi törvénykezés minden ága számára hozzon új törvényeket. 16.
Végül a román nemzet azt kéri, hogy amíg a román nemzetnek nem lesz
az országgyűlésben döntő szavazata, addig a vele együtt lakó többi
nemzet ne foglalkozzon Erdély–Magyarország uniójával; ha mindazonáltal
az országgyűlés döntene ebben a kérdésben, a román nemzet ezen ügyben
hozott bármilyen határozat ellen tiltakozik.
A
követeléseket Şagunanak Bécsbe, Leményinek a kolozsvári országgyűléshez
kellett eljuttatni. Nagyszeben székhellyel és Şaguna elnökletével
megválasztottak egy 25 fős Román Nemzeti Bizottmányt azzal feladattal,
hogy kísérje figyelemmel az eseményeket, a követelésekre kapott válasz
után pedig hívjon össze nemzeti gyűlést.
Az
1848. május 29-én megnyitott kolozsvári országgyűlés kimondta Erdély
unióját Magyarországgal. Ezzel meghiúsult a románok egyik fő követelése.
Ekkor azonban még nem vált véglegessé a magyarok és románok között
a szakítás. Az uniót a román forradalom vezetői (Simion Bărniţiu
kivételével) elfogadták volna, amelynek lényeges eleme volt a románság
elismerése negyedik erdélyi nemzetként. Az események alakulása döntően
attól függött, hogy a magyar forradalom vezetői milyen álláspontra
helyezkednek a nemzetiségi kérdésben. Kossuthék attól féltek, hogy
az önálló nemzeti elismerést további önállósodási, kiszakadási
vagy területi autonómia iránti követelések fogják követni. Mivel főleg
az erdélyi részeken késtek a jobbágyi terhek eltörlését szabályozó
törvények, a türelmetlen parasztságot könnyű volt a magyar
forradalom és szabadságharc ellen fordítani, a bizalmatlanság magját
elhinteni, a meglévő előítéleteket elmélyíteni. Egyes területeken
– a követelésekre adandó válaszok megérkezése előtt (pl. Mihályfalván)
– önkéntes földfoglalásokra, összetűzésekre került sor, ami tovább
súlyosbította a feszült helyzetet, előrevetítve a polgárháború árnyékát.
A románságot nem elégítette ki a kolozsvári országgyűlés azon érvelése,
hogy az unió után az 1848-as magyarországi törvények orvosolják majd
az erdélyi románok sérelmeit is. A szeptember 25-i újabb kolozsvári
gyűlésre Avram Iancu és Axente Sever már a felfegyverzett mócokkal
jelent meg. A főszerepet ezúttal is a magyarokkal szembeni kérlelhetetlenségéről
ismert Simion Bărniţiu, Alexandru Papiu, August Treboriu Laurian és mások
játszották. (Az utóbbiak csak később fordultak szembe a magyar
forradalmárokkal.) A magyar alkotmányt elutasították és követelték
az osztrák alkotmány kiterjesztését Erdélyre, s ezzel jelezték az
események irányának alakulását és a román forradalom vezetőinek irányváltását,
szándékait. Itt már a románok lényegében a háborúra készülődtek,
a megválasztott „komitét” pedig román nemzeti kormányként kezdett
intézkedni. 1848 októberétől egyre gyakoribbak az összetűzések románok
és magyarok között. Novemberben a román felkelők, Avram Iancu vezetésével
elfoglalták Tordát. Erdély jelentős része a császári hadsereg és
az oldalán harcoló román felkelők kezére került. A politikai kezdeményezés
továbbra is Andrei Şaguna kezében van, aki arra törekszik, hogy maga
mellé állítsa a birodalom befolyásos román vezetőit. 1849. február
25-én küldöttség élén az uralkodóhoz megy és a monarchia románjainak
autonóm nemzetté történő elismerését kéri, eredménytelenül. Közben
dúl a polgárháború, a románság pedig végérvényesen két táborra
oszlik a forradalom megítélésében, a szembenálló osztrákok és
magyarokhoz való viszonyulás tekintetében. Az erdélyi románok, élükön
Andrei Şagunaval, a bécsi udvarnak kötelezték el magukat. A magyarországi románok, beleértve a pesti románok
mozgalmát is, Ioan Dragoş, Eftimiu Murgu, Emanuil Gojdu vezetésével
Budapesttől várta követelésének teljesítését, elismerve az uniót
Erdéllyel. (A két román tábor egyébként nyílt polémiát folytatott
e kérdésben, anélkül, hogy egységre jutottak volna.) A magyarországi
papság egyébként, felekezeti hovatartozástól függetlenül, a Szent
István-i Magyarországot ismerte el hazájának. Az ő követeléseik:
kiválás a szerb egyháztól, szélesebb körű nyelvhasználat, az egyházi
autonómia garantálása, a románok nagyobb számú alkalmazása a közhivatalokban.
Ezeket az igényeket az 1848. május 21-i pesti gyűlésen fogalmazták
meg.
A nemzetiségi igények kielégítésnek fontosságát Kossuthék későn
ismerték fel. Ioan Dragoş közvetítési kísérlete a románok és
magyarok között nem sikerült. 1849. július 14-én Szegeden Bălcescu
és Kossuth ugyan aláírta a Megbékélési tervezetet, majd annak alapján
Szemere Bertalan megszavaztatja Európa első nemzetiségi törvényét,
de már nem befolyásolhatta az események végső kimenetelét. A
forradalom idején megfogalmazódott követelések java része azonban
szerepelt a két dokumentumban, s ezek majd az 1868-as nemzetiségi törvényben
is helyet kapnak. A románok politikai mozgalmai az 1848-as forradalom
leverése után lényeges változást a századfordulóig nem mutattak,
bizalomerősítő gesztusok és bizonyos engedmények azonban születtek.
Az 1863-as nagyszebeni erdélyi országgyűlés az uralkodó által is aláírt
két törvényt hozott, az egyik szerint a román ortodox és görög
katolikus vallás a többi erdélyi vallással azonos jogokban részesül,
a másik pedig a magyar és a német nyelv mellett, a román nyelvet is
elismeri, mint a közhivatalokban használandó nyelvet. A bécsi
birodalmi tanácsban 13 román kapott helyet.
Petrusán György [Változó Világ 29.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |