Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
erdélyi románok kedélyét az 1865. november 18-án Kolozsváron
megtartott országgyűlés borzolta fel, amely deklarálta Erdély unióját
Magyarországgal. Tiltakozásul az erdélyi románok jelentős része
politikai passzivitásba vonult, a magyarországi románok pedig a
politikai életben való aktív részvétel mellett döntöttek. Az 1865.
december 10-én már Pesten tartott országgyűlésbe már csak 14 román
képviselő került az erdélyi részekről (a király iránti lojalitásból),
a tulajdonképpeni magyarországi területről viszont 24. Az utóbbiak
Anton Mocioni elnöklete alatt külön parlamenti csoportot alakítottak.
Az erdélyi képviselőcsoport megismétli a balázsfalvi gyűlés követeléseit.
Jelenlétükkel elismerik az uniót, de kötelességüknek tartják hangsúlyozni,
hogy a kizárólag Erdélyt érintő kérdéseket az erdélyi tartománygyűlésen
kellene tárgyalni, továbbá, hogy a románoknak legyen saját kék–sárga–vörös
színekből álló zászlajuk. Ezekből a követelésekből semmi nem valósul
meg. Az 1867. június 20-án tartott országgyűlés szentesítette Erdély
unióját Magyarországgal, azt követően a románság végleg két, más
és más politikát valló táborra szakadt. Ezen belül az erdélyi románság
is megosztott volt. A véleményét és magatartását nem egyszer váltogató
Andrei Şaguna, aki aktív szerepet vállalt az orosz csapatok erdélyi útjának
egyengetésében – a megváltozott politikai konstellációban úgy döntött,
hogy részt vesz az aktív politizálásban, a választásokon és a
parlamenti munkában. Az erdélyi románok többsége azonban a passzivitást,
a parlamenten kívüli politizálást és érdekképviseletet választotta.
Ezzel kívántak tiltakozni a magyar–osztrák kiegyezés, a dualista
rendszer, valamint a románság követeléseinek elutasítása ellen. Ioan
Vancea, George Bariţ és a passzivitás népes tábora 1869. március 7-én
Szerdahelyen konferenciát rendezett, amelyen nyilvánosan is meghirdették
és elfogadták a passzivitást, mint követendő elvet. Ez a magatartás
nyilvánul meg az 1868-as nemzetiségi törvény vitájában is, amit elhárítottak,
pedig számos pozitív elemet tartalmazott (más kérdés, hogy a
gyakorlatban nem érvényesült.) Ennek következtében a '70-es évektől
kezdve az erdélyi román képviselők végleg elhagyták a magyar országgyűlést.
Figyelmüket a románság kulturális intézményeinek megőrzésére fordították,
s e területen figyelemreméltó eredményeket értek el. Noha a politikában
1905-ig nem voltak hajlandóak részt venni, ám a kulturális életben
annál aktívabbak voltak. 1879-ben például élesen tiltakoztak a
Trefort-féle oktatási törvény ellen, amely bevezeti a magyar nyelv tanítását,
mint kötelező tárgyat. Ebben magyarosítási törekvéseket láttak,
mint az azt követő többi oktatási törvényben, amelyek erősen növelték
a magyar nyelven tanítandó tantárgyak számát. Annál „aktívabbak”
voltak a magyarországi román politikusok, élükön Alexandru Romannal,
Partenie Cosmaval és Gheorghe Pop de Băşeşţi-vel. Az utóbbiak jelentős
szerepet fognak játszani az Osztrák–Magyar Monarchia utolsó két évtizedében.
Ez egyébként az a generáció, amely a mérsékelt politizálás híveit
háttérbe szorította (pl. a Mocsonyiakat, V. Babeşt stb.).
A
román nemzeti mozgalom jelentős eseménye volt a Román Nemzeti Párt
megalakulása 1881. május 12-én Nagyszebenben, amely az első
figyelemreméltó próbálkozás volt a román politikusok egységének
megteremtésében, a közeledési szándék kinyilvánításában. A 34
Királyhágón inneni küldött részvételével lezajlott gyűlésen,
amely ugyan Erdélyben megtartotta a passzivitás elvét, de kimondta az
összromán politikai egységen alapuló Román Nemzeti Párt megalakulását,
s nem véletlen az sem, hogy egy Budapestről jött politikust, befolyásos
gazdasági szakembert, az Albina
bank elnökét, Partenie Cosmat teszik az élére. Programjában a régi követelések
szerepelnek (Erdély autonómiája, a román nyelv használata a közigazgatásban,
román hivatalnokok alkalmazása, a nemzetiségi törvény felülvizsgálata,
betartása, az egyház, az iskolák támogatása stb.), de elhatározzák,
hogy memorandumba foglalják és a közvélemény elé tárják a románság
sérelmeit, amivel a dualizmussal szembeni álláspontjukat kívánják
ismételten kifejezésre juttatni. A románságra hátrányos politikai
passzivizmust részben ellensúlyozta az olyan, a párt által alapított
kritikai hangvételt megütő Tribuna
(1884) c. folyóirat, amely fellép a magyarosítási törekvések ellen.
Mindenképpen új, mozgósító hangnem volt ez, s az a Ioan Slavici honosítja
meg, aki az Arad melletti Világoson (Şiria) született, tehát jól
ismerte az itteni viszonyokat. Ismét a vita középpontjába kerül az
unió és talán először – kertelés nélkül – a románság
politikai egységének kérdése. A Tribuna
1886. január 9-i számában a következőt olvashatjuk: „Ha
a magyaroknak megengedhető volt a mi akaratunk és a Pragmatica Sanctio
ellenére Erdélyt Magyarországgal egyesíteni, nehéz a románokat meggyőzni,
hogy nékik nem szabad Erdélynek, ugyancsak a Pragmatica Sanctio és a
magyarok akarata ellenére valamely más országgal egyesítésre törekedniök.”
Egyelőre a hangsúly a románság nyelvi és kulturális egységén van,
de tény, hogy a nyilvánosság előtt a kérdés egyre gyakrabban felmerül.
Ennek egyik jele a már beharangozott memorandum, amelynek az összeállítására,
több évi meddő vita után, 1892-ben került sor, ami összefügg azzal
is, hogy Romániában árgus szemekkel figyelik az itteni románok sorsának
alakulását, harcuk támogatására pedig 1891-ben Bukarestben megalakult
a Liga Culturală egyesület,
amelynek külföldön (Párizs, Berlin) is igen hatékony propagandát
kifejtő szekciói voltak. E liga fiatalsága röpiratot állít össze,
amely csokorba szedi a dualista rendszer nemzetiségi politikájának a
románokkal szembeni sérelmeit és számos nyugati országban terjeszti.
A Grigore Moldovan, magyarbarát kolozsvári professzor irányításával
készített s a magyarországi nemzetiségi politikát idealizáló Replica
csak olaj volt a tűzre, ami kiváltotta Aurel C. Popovici egyetemi
hallgató cseppet sem pozitív újabb replikáját. A disputára
felfigyelt a nemzetközi közvélemény, s lényegében a Liga
ezt akarta elérni, s a magyarokkal szemben fegyverként felhasználni.
Ebben a válságtól terhes politikai légkörben született a Memorandum, s annak benyújtásával kapcsolatos döntés, majd a látványos
per, amely egyértelművé tette a magyarság és a többi nemzetiség közötti
viszony elmérgesedését.
Az RNP 1892. január 20-án Nagyszebenben tartott konferenciáján
fontos döntéseket hozott, túl
azon, hogy elhatározták a Memorandum benyújtását. A párt vezérkara a következő álláspontra
helyezkedett: a magyarországi románok helyzete egyre súlyosabbá válik,
aminek az az oka, hogy az állam asszimilációs politikát folytat. A pártot
vezető 25 fős bizottság élére Ioan Raţiut választják, s ennek köréből
kerülnek ki a panaszirat megfogalmazói. A Memorandum
megmarad a törvényes keretek között, nem érinti az önrendelkezési
jogot, de ugyanakkor a dualista állam nemzetiségi politikáját
alapjaiban támadja, Erdély Magyarországhoz csatolása pedig „nyílt,
semmibe vétele a román népnek.” Az irat summázata az, hogy a románok
„többé nem bíznak sem a budapesti országgyűlésben, sem a magyar
kormányban.” Megértést az uralkodótól várnak, ezért Ioan Raţiu,
közel 300 fős kísérettel Bécsbe megy, de ott senki sem fogadja, az
otthagyott Memorandumot rövidesen
viszontlátja a magyar kormány közvetítésével. A nagy bel- és külföldi
visszhangot kiváltó akció ártott mind a román, mind a magyar érdekeknek.
A Memorandum-per – amelyre
a nacionalista közhangulat nyomására, hazaárulás címen került sor,
s amelynek nem volt semmilyen jogi alapja –elsősorban a magyar állam
érdekeinek ártott. A per 1894. május 7-én kezdődött Kolozsvárott,
romániai és kolozsvári szimpátiatüntetések közepette. A perbe
fogottak (Gheorghe Pop, Vasile Lucaciu, Septimiu Albini, s a párt egész
vezetése) nevében Ioan Raţiu tartott patetikus szólamoktól sem mentes
védőbeszédet; a történteket „a magyar nemzet és a román nemzet közötti
évszázados” pernek minősítve. Május 25-én hozták meg az ítéletet,
2 hónaptól 5 évig terjedő börtönbüntetést, amit Ferenc József
1895-ben amnesztiával megsemmisített. Az elítéltek egy részét a váci,
másik részét a szegedi börtönbe zárták. A Román Nemzeti Pártot
betiltották.
Fordulatot
a hazai nemzetiségi politikában azonban az 1895-ben miniszterelnöknek
kinevezett, korábbi erdélyi főispán Bánffy Dezső hozott, aki nyílt
asszimilációs politikát hirdetett meg. A nemzetiségek megfigyelésére,
ellenőrzésére a miniszterelnökség mellett „nemzetiségi ügyosztályt”
hozott létre, vezetője Jeszenszky Sándor, szakértője Jancsó Benedek
volt. Az ellenőrzés egyik legjobb eszközének egyébként az állami
finanszírozás bizonyult, nem véletlen, hogy az érintett nemzetiségi
intézmények megpróbáltak ez elől
kitérni. A magyar hatóságok egyébként mindent elkövettek,
hogy Románia ne nyújthasson pénzügyi támogatást a hazai román intézményeknek.
A magyarosítás egyik eszközének szánták az 1898. évi törvényt a
helynevek használatáról, amely előírta: minden településnek csak
egy (magyar) neve lehet, s ezt kell még a társadalmi érintkezésben is
használni. 1899-ben történt lemondása után Széll Kálmán enyhített
a nemzetiségekre gyakorolt nyomáson, s liberális politikát folytatott.
A
19. század végén, a 20. század elején Aradon bontogatja szárnyait az
a román nemzeti mozgalom, amely jelentős hatással lesz az I. világháborúba
torkolló korszak politikájára. 1897-ben jelenik meg a Tribuna
Poporului, amely átveszi a kezdeményezést a válságba jutott,
Slavici által irányított Tribunatól.
Itt működik a stabil Victoria román bank, a városban ortodox püspökség
és papnevelde van. A püspök Iosif Goldiş, a teológia igazgatója
Roman Ciorogariu, majd az 1901-ben konzisztóriumi titkárnak megválasztott
Vasile Goldiş, aktív szerepet vállaltak a háború előtti román–magyar
kapcsolatok normalizálásában, a párbeszéd fenntartásában. 1903-ban
kap miniszterelnöki megbízást Tisza István, aki nagy jelentőséget
tulajdonított a román kérdésnek, s megegyezésre törekedett velük.
Beiktató beszéde bizalmat keltett a nemzetiségek körében azzal, hogy
a magyarok és a más ajkú polgárok közötti bizalom helyreállításának
politikáját helyezte kilátásba. Ezzel az aradiak egyetértettek, s az
állam integritásának támogatását ígérték mindaddig, amíg
jogaikat, fejlődésüket garantálják. Az RNP-ben azonban nem mindenki
osztotta ezt a véleményt, s magyar részről sem volt meg a támogatottsága,
így a reményteljes politikából vajmi kevés valósult meg. A
Tisza-kormány egyház- és iskolapolitikája nem felelt meg a nemzetiségek
elvárásainak, 1905-ben a román pártban generációváltásra került
sor, s részben módosították az 1881. évi programot, Erdély autonómiája
helyett „a román nép államalakító politikai egyéniségének
elismerését” követelték, valamint nyelvhatárok szerinti közigazgatási
területeket. Az 1905. évi választás nemcsak Tisza István bukását
hozta, hanem a román remények teljesülésének elodázását is, annál
inkább, mert csak kevés román képviselő került az országgyűlésbe
(8 fő). Közben megjelent az Apponyi-féle iskolatörvény (1907), amely
magyarosító törekvései miatt nagy felháborodást váltott ki a
nemzetiségek körében. A gyenge választási eredmények és az oktatási
törvény megszorításai bizonytalan politikai helyzetet teremtettek a
románság körében. A történtek arra késztették a passzivitás
legmakacsabb képviselőit is, hogy végleg feladják ezt a taktikát és
belevessék magukat a politikai harcokba, s a nemzeti sérelmek napirenden
tartása mellett nagyobb figyelmet szenteljenek a parasztság kérdésének
és a szociális érdekvédelemnek is, ami végül a politikai harc kiéleződéséhez
vezetett. A román politikusok pozíciói is erősödtek, miután az 1906.
évi választásokon 16 mandátumhoz jutottak. A parlamentben külön
csoportot alakítottak, elnökéül Gheorghe Pop de Băşeşti-ot (Ilyefalvi
Pap György), alelnökéül Teodor Mihalit, Coridan Brediceanut és
Nicolae Oncut, főtitkárnak Vasile Lucaciut, titkának Alexandru
Vaida-Voievodot és Ioan Sucuit választották. Céljuk az volt, hogy tovább
erősítsék és az összes románlakta településen megszervezzék a Román
Nemzeti Pártot, a szervezés központjául pedig Aradot jelölték ki.
Politikai céljaik eléréséhez a trón várományosánál, Ferenc Ferdinánd
főhercegnél kerestek és találtak bátorítást, akiről tudták, hogy
nincs jó véleménye a magyarokról. A magyarok hatalmának megtörésére,
a nemzetiségi jogok kiszélesítésére, az általános választójog
bevezetésére törekedtek, de egyre jobban kezdte őket érdekelni a
Monarchia jövője is. A Replika
miatt bécsi emigrációban élő Aurel C. Popovici figyelemreméltó
tervet dolgozott ki a Monarchia föderatív állammá való átalakítására,
amely kiterjed Romániára is, s ennek keretében megvalósulhatna a román
nemzeti egység.
Wekerle Sándor koalíciós kormányának szakadása után, 1910
elején Khuen-Héderváry Károly kap kormányalakítási megbízást,
amelyhez a románok azért fűztek reményeket, mert a bécsi udvar emberét
látták benne, amelyhez a román politikusokat jó viszony fűzte. Az új
kormány, a várakozásoknak megfelelően, több gesztust is tett a
nemzetiségek felé [sajtóperek elejtését, a nemzeti zászló használatát,
a himnusz nyilvános éneklését („Ébredj, román kezdetű dal”), az
Apponyi iskolapolitika revízióját]. Az aradi politikusok bíztak abban,
hogy az új kormánnyal jobb választási együttműködést tudnak kialakítani.
Az 1910. évi választásokra azonban igen feszült légkörben került
sor. A románság is megosztott volt, hiszen csak magyar pártok színeiben
indulhattak a választásokon. A Tisza István vezette Nemzeti Munkapárt
fölényes győzelmet aratott a Ferenc Ferdinánd támogatását élvező
politikai erők felett, közöttük az aradi román jelöltek súlyos
vereséget szenvedtek, nemegyszer a román szavazók jóvoltából. Nem
került a parlamentbe Iuliu Maniu sem, amit egyébként előre megjósolt.
Ez a tábor mindössze 5 mandátumot tudott szerezni. A harcias román
politikusok veresége, és a Tisza István pártjának támogatásával
mandátumot szerzett 9 fős csoport bekerülése az országgyűlésbe
nemcsak a románság megosztottságát jelezte, hanem az új miniszterelnöknek
a románokkal való tárgyalási pozícióját is erősítette. (Tisza
István táborát erősítette, többek között a magyarcsékai választókörzet
jelöltje, Vasile Mangra is, akinek támogatói között találjuk a méhkeréki
Nicolae Roxin esperest is.)
Tisza
Istvánnak kedvezett, hogy nemcsak a román nemzeti mozgalom képviselőivel,
hanem a mérsékelt, magyarbarát, többnyire egyházi vezetőkkel
kezdhetett tárgyalásokat, akik a magyar állam integritásának odaadó
hívei voltak. Ehhez a táborhoz tartozott Ioan Mihu is, akivel Tisza
megkezdte a tárgyalásokat. Tisza
István hozzájárult, hogy a (hivatalosan el nem ismert) román párt képviselői
is részt vegyenek a tárgyalásokon, s megegyezés esetén román nemzeti
konferencián szentesítsék a megállapodást. A románok követeléseit
Iuliu Maniu, Vasile Goldiş és Valeriu Branişte fogalmazta meg, amelyek
mérsékletet, megegyezési kézséget mutattak. A 23 pontból álló emlékiratban
szerepel a választási jogok bővítése, a választási körzetek számának
emelése, a román nyelv használatának engedélyezése a közigazgatásban,
a hivatalokban alkalmazott románok számának emelése, illetve egy
bizonyos küszöb megállapítása, újabb gimnáziumok és püspökségek
létesítése, az Apponyi-féle törvény módosítása stb., de a
dokumentumok alaphangjával Tiszáék elégedetlenek voltak. Miután az
emlékirat tartalma nyilvánosságra került, mind a magyar, mind a román
oldalon jelentkeztek törésvonalak. Tisza Istvánt egyaránt támadta hol
a bal, hol a konzervatív ellenzék, a románok pedig alapvető kérdésekben
sem tudtak egységre jutni. A frakciózásnak, a súlyos belháborúnak áldozatul
esett az aradi Tribuna, a
helyettesítésére szánt, 1911-ben Vasile Goldiş által kiadott Românul
pedig csak árnyéka volt elődjének. A harcból, bukaresti politikusok támogatásával,
a párt vezérkara került ki győztesen. Ez lehetővé tette az újabb tárgyalások
megkezdését. Ennek levezetésére Teodor Mihali, a román parlamenti
csoport vezetője kapott felkérést, amely 1913 januárjában kezdődik,
s amelynek sem új témája, sem eredménye nem volt. A tárgyalásokat
felfüggesztették, s csak az év vége felé folytatták, megváltozott
politikai körülmények között. A balkáni háborúkat lezáró
bukaresti béke után Románia pozíciói erősödtek, a trónörökös bátorítására
a hazai románok bővítették a követelések listáját. Tisza István
számos engedményt tett, többek között megígérte, hogy az Apponyi
nevével fémjelzett oktatási törvényt felülvizsgáltatja, azzal a
feltétellel, hogy a román fél tiszteletben tartja az állam berendezkedését,
az évtizedeken át opponált dualizmust. A megegyezés végső soron
Ferenc Ferdinánd és körének „mesterkedése” miatt futott zátonyra.
A romániai politikai körök sem voltak érdekeltek a megegyezésben.
Engedve a bécsi udvar nyomásának és Brăteanuék túlzott követeléseinek,
1914. februárjában az RNP vezetése, Tisza Istvánra hárítva a felelősséget,
megszakítja a tárgyalásokat. A történelmi események ekkor már nem a
közös hazában élő magyar–román viszonyról szóltak... A politika
1914–1920 között a háború borzalmairól, az Osztrák–Magyar
Monarchia összeomlásáról, polgári forradalomról, a trianoni döntésekről,
az új államok kialakulásáról, illetve létrehozásáról szól.
Vannak, akik mérleget készítenek. Vasile Goldiş a több évszázados
együttélés eredményeit így összegzi: „Rövid
idő alatt elég jelentős polgári osztályt és intelligencziát produkáltak.
A katholikus egyház tulnyomó hatalma következtében s a régi nagyérdemű
protestáns iskolákra való tekintetből az országban meghagyták a
felekezeti oktatást s így a nem magyar nemzetiségek egyházai is
majdnem minden községben népiskolákat állítottak fel. A románoknak
például ma már van 7 püspökségük, köztük 2 érsek s körülbelül
3000 lelkészük, 5 papnöveldéjük, 6 tanítóképezdéjük, 4 főgymnáziumuk,
1 algymnáziumuk, 1 alreáliskolájuk, 1 felsőkereskedelmi iskolájuk, 9
fiuinternátusuk, 5 felsőleányiskolájuk, körülbelül 3000 népiskolájuk
legalább ugyanannyi tanítóval, irodalmi és közművelődési
egyleteik, szinházalakitására társaságuk, amelynek vagyona közel egy
millió korona, a budapesti és kolozsvári egyetemeken nyelv- és
irodalmi tanszékük, 25 nőegyletük, 113 dal- és zeneegyesületük, 33
olvasóegyletük, 49 lapjuk, 200-nál több pénzintézetük körülbelül
20 millió korona részvénytőkével, legalább 700 tisztviselővel, 17
kereskedő és iparosegyletük, 27 temetkezési egyletük s legalább egy
millió hold föld a birtokukban. És körülbelül ugyanígy fejlődtek a
többi nemzetiségek is. A nemzeti öntudat e népeknél is mind szélesebb
rétegekben ver gyökeret s ma alig van már például román falu, ahol
ne olvasnának román újságot” (A nemzetiségi kérdésről, Arad,
1912. p. 30.)
A
nagyhatalmi érdekek árnyékában a magyarországi románság nagy kétségek
között várja, miként döntenek sorsáról. A hazai román politikusok,
különösen a háború első felében inkább eszközei, mint alakítói
az eseményeknek. 1918 őszére azonban kidolgoznak egy „erdélyi román
függetlenségi nyilatkozatot”, amelyet október 22-én Nagyváradon,
Aurel Lazăr házában hagynak jóvá, s amit Alexandru Vaida-Voievod
1918. október 18-án ismertet a magyar parlamentben; lényege, hogy a románság
saját maga kíván sorsáról dönteni, minden külső beavatkozás nélkül.
Mind Károlyi Mihály, mind a függetlenségi, a radikális és szociáldemokrata
pártokból alakított Magyar Nemzeti Tanács nagy engedményeket tett a
nemzetiségeknek, eljutva a wilsoni önrendelkezési jog megadásáig,
annak reményében, hogy ezzel az ország területi integritását meg
tudják védeni. A románok még nem alakítottak ki egységes álláspontot,
ezért a Ioan Flueraş vezette román szociáldemokraták felveszik a
kapcsolatot a Román Nemzeti Párttal, és ennek lesz az eredménye, hogy
október 31-én megalakul a Román Nemzeti Tanács 6–6 fővel, de később
a nemzeti pártiak felülkerekednek, megszerzik a többséget, s ők
lesznek a hangadók a november 13-án Jászi Oszkárral folytatott aradi
tanácskozáson. Addigra lényegében minden győztes hatalom már támogatásáról
biztosította Románia területi igényeit. Ennek alapján kezdi meg az
Aradra költözött Központi Román Nemzeti Tanács a hatalomátvételt
Magyarország keleti felében Bukarest támogatásával. Ez egyenlő az
elszakadási szándék beismerésével. Ezzel magyarázható a magyarországi
román politikusok azon kérése is, hogy minél előbb vonuljanak Erdélybe
romániai katonai alakulatok. A Jászi-féle javaslat, hogy a magyarországi
románok kérését tényleges helyi autonómia megadásával oldják meg,
már hiábavaló kezdeményezésnek bizonyult. A november 13-án Aradon
nagy érdeklődéssel kísért tanácskozáson ismertetett javaslatot a
román vezetők visszautasították, mondván, hogy nem akarnak
„lemondani a román elem földrajzi kontinuitásáról a magyar funkcionáriusok
kedvéért”, a „mesterségesen kreált nemzetiségi szigetekért” (Aurel
Vlad). Aurel Lazăr arról beszél, hogy Jászi javaslata ellentétes a népek
önrendelkezési jogával. Az első nap a két, merőben eltérő álláspont
ismertetésével telt el. Másnap, a Bécsből jövő Iuliu Maniuval kiegészült
román tárgyaló delegáció (Vasile Goldiş, Ştefan Cicio-Pop, Ioan
Flueraş) közlik a Jászi Oszkár nemzetiségi miniszter által vezetett
magyar delegációval az elutasító választ, hiszen akkor már a Román
Nemzeti Párt, maga mögött tudva nemcsak Románia, hanem a győztes
hatalmak támogatását is, a teljes elszakadás mellett döntött, amit
Maniu kertelés nélkül ki is mondott. Most már nem maradt más hátra,
mint a román nemzeti gyűlés megszervezése, ahol ország-világ előtt
hitet tesznek a Romániával való egyesülés mellett. Erre 1918.
december elsején került sor, amelyet a trianoni döntés szentesített.
Ezzel a Magyarországon maradt románok történetében egy új fejezet
kezdődik, a nemzeti identitás megőrzése szempontjából mindenképpen
kritikus fejezet.
Petrusán György [Változó Világ 29.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |