Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
profitráta alakulása A
fejlett országokban az automatizációval nő a hozzáadott érték, de
úgy, hogy ezen belül mind kisebb az új érték. Ez pedig ceteris
paribus azzal jár, hogy hosszú távon és tendenciálisan (tehát
ingadozásokkal) csökken a nyereségesség, az egységnyi lekötött tőkére
jutó profit. Ez alapvetően befolyásolja a termelés megkezdését/folytatását.
A profitráta hosszú távú alakulásával a közgazdasági munkák
manapság ritkán foglalkoznak. Holott az a termelés, így az annak alárendelt
emberek jövőjére nézve alapvető kérdés. Ezért mi alább ezt a kérdést
járjuk körbe az USA esetében. Azért csak az USA esetében, mert egyrészt
a profit alakulására vonatkozóan nincsenek nemzetközi aggregációjú
adatok, másrészt azért, mert az USA a világgazdaság legerősebb,
leginkább meghatározó gazdasága, a világpiac konjunktúrájának
jelenleg is meghatározó ágense. A
Survey of Current Business rendszeresen közli az USA iparában realizált
vállalati profit nagyságát, valamint az értékesítéshez (költség+profit)
viszonyított arányát. Igaz, ez a mutató nem a legjobb a profitráta,
vagyis a tőke jövedelmezőségének mérésére, mert azonos árbevétel
eltérő technológiai szinten és különböző ágazatokban nem egyforma
tőkebefektetést igényel. A profit rátáját helyesen a lekötött tőkére
vetített hozammal mérhetjük. Mindazonáltal a nemzetgazdasági szintű
profit/árbevétel arány hosszú távú alakulása utal a profit rátájának
alakulására is. A két arány ugyanis csak akkor változhat ellentétesen,
ha a növekvő árbevételhez csökkenő arányú tőkebefektetés járul
(vagy fordítva), ami a technikai fejlődés hosszú távú törvényszerűségeinek
és az áralakulás tendenciáinak ismeretében kizárható alternatíva. A
Survey of Current Business szerint8 tehát az amerikai vállalatok
eladásokhoz viszonyított adózás utáni profitja 1959 és 1991-93 között
nagy ingadozásokkal 8%-ról 6%-ra csökkent, ezt követően ismét
megugrott, így 1999-ben az 1959-es szinten állt. Az adózás előtti
profit (amely a termelés közvetlen jövedelmezőségére utal) azonban
1959 és 1993 között 16%-ról 8%-ra, azaz a felére (!) esett, majd ezt
követően is csak 12% körüli szintre nőtt 1999-ig. Vagyis a ténylegesen
felhasználható profit rátája csak azért nem csökkent, mert időközben
a tőkejövedelem adója egyre csökkent. Más szóval: a profitráta csökkenését
az állami adópolitika változtatta stagnálássá. Az
USA teljes profitja 1991-ben folyóáron 382,5 milliárd dollár volt. Ebből
az otthon keletkezett profit 82%, külföldről származott 18%. 1999-re
az összes profit 2,3-szeresére nőtt, s ennek 12,3%-a származott külföldről.
(A profit tömegének növekedése különösen 1992 után gyorsult fel.)
Az, hogy az USA-ban elszámolt, de külföldről származó profit aránya
csökkenő az amerikai vállalatok nemzetköziesedésének növekedésére
utal. Arra, hogy különböző okok miatt növekvő mértékben külföldön
tartják profitjukat (kedvező újrabefektetési lehetőségek, kedvező
adózás). A
90-es években az ipar háttérbe szorult a profit előállításában.
1991-ben az amerikai vállalatok otthon realizált profitja 30%-ban származott
a feldolgozóiparból, 1998-ban viszont már csak 24%-ban. Ha a bruttó
profitot viszonyítjuk az ágazati GDP-hez, azt kapjuk, hogy míg az
iparban ez az arány 1992 és 1998 között 5,3%-ról 7%-ra nőtt, addig a
szolgáltatásokban (pénzügyi és nem pénzügyi szolgáltatások) 10%-ról
16,3%-ra emelkedett. A szolgáltatásokban működtetett tőke tehát
nemcsak jobban jövedelmez, de a jövedelmezősége jobban is nő az ipari
tőkéénél. Ennek oka kézenfekvő: a szolgáltatások kevésbé tőke-,
és sokkal inkább munkaigényesek, mint az ipar, s mivel a tőke csak
munkával gyarapíthatja értékét, természetes (és a technikai fejlődés
hatásával ellentétes), hogy nagyobb profit realizálását teszi lehetővé.
E
tendenciák kielégítő magyarázatához azonban az USA gazdaságának,
így mindenek előtt munkaerőpiacának további vizsgálata szükséges.
Ezt utóbbi területre vetünk egy pillantást az alábbi fejezetben. Munkaerőpiacok
Az
amerikai munkaerőpiac helyzete
Az
USA-ban 1992 és 1999 között a nem mezőgazdasági üzleti szektorokban
az összes foglalkoztatott egy órájára jutó kibocsátás 13,4%-kal, az
órabér 25,4%-kal, de az egységnyi munkaerőköltség csak 10,6%-kal nőtt.
Az órabér és az egységnyi munkaerőköltség növekedése közti nagy
eltérést több tényező magyarázhatja, a termelékenység emelkedésétől
kezdve az egyéb bérterhek csökkenésén át az intenzívebb munkáig, túlmunkáig.
Lássunk ezek közül néhányat! A
foglalkoztatottak kompenzációja 1992 és 1999 között a GDP 73,6%-áról
70,1%-ára csökkent. Ezen belül 81,5%-ról 83,9%-ra nőtt a bérek részesedése,
tehát az egyéb kompenzációk aránya csökkent. A munkáltatók folyóáron
mindössze 600 millió dollárral fizettek többet a társadalombiztosítási
alapokba 1999-ben, mint 7 évvel korábban. Ez azt jelenteti, hogy arányaiban
jelentősen csökkent a munkáltatók hozzájárulása a munkavállalók
nyugdíjbiztosításához. Eközben a profit adóterhe is mérséklődött
(35,6%-ról 30,4%-ra). A személyi jövedelmeket a társadalombiztosítási
és egyéb befizetések az 1992-es 12,3% helyett 1999-ben 14,8%-kal
terhelték. Miközben tehát a profit terhei (társadalombiztosítás, adó)
csökkentek, addig a személyi jövedelmek (ezek 60%-ban bérek) terhei nőttek.
A
fogyasztói árindex és a foglalkoztatottak összkompenzációjának növekedése
alapján megállapítható, hogy 1992 és 1999 között összesen is csak
alig másfél százalékkal nőtt az összes munkavállalónak kifizetett
javadalmazás reálértéke. A GDP deflátor és a profit alakulásából
viszont kiderül, hogy a bruttó profit reálértékben több mint 50, a
nettó profit pedig több mint 55%-kal nőtt 7 év alatt. Ha
a bruttó profitot viszonyítjuk az alkalmazottaknak juttatott összes
munkáltatói kifizetéshez (bér+társadalombiztosítási hozzájárulás)
azt kapjuk, hogy ez az arány 1992-ről 1999-re 45%-kal (11%-ról 16%-ra)
nőtt. A bruttó profit aránya a bérekhez és fizetésekhez hasonló ütemben
(13,5%-ról 19,5%-ra) emelkedett. Még jobban nőtt a nettó (adózás utáni)
profit aránya a teljes munkaterhekhez és (csak) a bérekhez és fizetésekhez
képest (ez utóbbinak 13,2%-át tette ki 1999-ben). Akárhogy is nézzük
tehát, az értéktöbbletráta, vagyis a profit/bér arány, (amit az
eufemizmusra nemigen hajló Marx óta a kizsákmányolás fokmérőjeként
használnak) emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy az amerikai társadalom
tőkével bíró tagjainak jövedelme az e tőkét "mozgásba hozó"
tagjaival szemben az amerikai csoda legutóbbi éveiben számottevően
emelkedett. A
fenti, korántsem teljes körű áttekintésből is látható, hogy az
amerikai "csoda" a növekvő értéktöbbletrátán (tehát a növekvő
kizsákmányoláson), a bérek és járulékaik csökkenő egységnyi reálértékén
és a profit csökkenő terhein alapul. A
munkaerőpiacok szabályozása
A
tőke világgazdasági triumfálása rosszat tett/tesz a munkavállalóknak:
szerte a világon visszavesznek a már kivívott jogokból, hogy az egységnyi
tőkére jutó élőmunka arányának növelése, s egyben az egységnyi
termelésre eső munkaerő költségének csökkentése révén növeljék
a profitot. Ez azzal jár, hogy mind több munkát sajtolnak ki a munkavállalókból,
akik gyakran még örülnek is, hogy egyáltalán van munkájuk. A
munkaerőpiaci, pontosabban munkavállalási és -végzési feltételek
romlásáról van szó. Ezt minden országban meg kell lépni, ahol a magántőke,
ezen belül különösen a nemzetközi nagytőke befektetéseitől várják,
várhatják (mert vele szembeni alternatívát nem ismernek el) a gazdasági
növekedést - vagyis a kapitalizmusban. Ennek egyik példája Görögország,
ahol a kormányok a 90-es évek közepe óta lázas igyekezettel készültek
az EMU-ba, s az ehhez szükséges feltételek teljesítéséhez
elengedhetetlen a tőkemegtérülés javítása, ezen belül mindenekelőtt
a munkaerőpiac "reformja". Görögország
példája9
A
szóban forgó reformok összességükben a görög munkavállalók mozgásterének
csökkenésével, a munkaadó tőketulajdonosoknak kedvező szabályok
bevezetésével jártak. Mivel a globalizáció lényege a perifériák és
félperifériák centrumhoz kapcsolása, és ez csak a beruházási feltételek
(profitlehetőségek) javításával lehetséges, a görög munkaerőpiac
szabályozásának változásai jól példázzák, mit is jelent a
globalizáció a munkajövedelemből élők számára. A
szociális partnerekkel történt egyeztetés után új munkatörvénykönyvet,
majd ennek alapján reformcsomagot fogadtak el, amely az OECD ajánlásainak
vonalába vág. Lényege: 1.
A bérnövekedés korlátozása. Az egy főre jutó reálbér 1998 és
2001 között évi 1,5-2,5%-ot emelkedett. Ez, a javuló termelékenységgel
együtt az egységnyi munkaerőköltségek reálértékének csökkenésében
realizálódott: ez 1998-ban még 1,2%-kal emelkedett, az ezt követő 3
évben azonban összesen 3,7%-kal csökkent. Megjegyzendő, hogy a 90-es
években a munkaerő költsége csak 1995-ben, 1997-ben és 1998-ban nőtt
valamelyest, a többi évben csökkent.10 2.
A munkaerőpiac "flexibilitásának", magyarán a munkavállalók
kiszolgáltatottságának növelése. Ide tartozik a lehetséges munkaórák
számának növelése, amellyel a munkaadót terhelő túlóraköltségek
csökkennek. Az új törvény szerint az alkalmazott akár napi 10 órán
át is dolgoztatható, akár 4 nap egymás után, (a heti óraszám elérheti
a 48-at) 6 hónapon át normál bérezéssel. A plusz órákat a csak a következő
6 hónapban kell visszaadni a dolgozóknak. További módosítás volt a részmunka
alkalmazási körének kiszélesítése mind a köz-, mind a magánszférában.
A nagy munkanélküliséggel sújtott területeken lehetőséget
teremtettek regionális (az ágazati, vállalati kollektív szerződésektől
eltérő) munkaszerződések kötésére, amely megengedi a nemzeti béregyezményben
meghatározott minimálbéren való alkalmazást. Mindez
azonban az OECD szerint még mindig nem ad elegendő rugalmasságot a görög
munkaerőpiacnak. 1998-as ajánlásai szerint11 például
oldani kell a családfők foglalkoztatásának védelmét, hogy a nők és
a fiatalok nagyobb mértékben vállalhassanak munkát. Ugyanezért sérelmezték,
hogy alacsony a munkaerőpiaci forgalom, vagyis az elbocsátott munkások
száma, s így nagy a munkatapasztalattal egyáltalán nem bírók vagy
hosszú ideje munka nélkül lévők aránya. Az
OECD ajánlásainak sorába tartozott továbbá a kezdő bérek csökkentése,
a törvényesen megállapított "általános" minimálbér
alatti foglalkoztatás, a társadalombiztosítási járulék (35%) csökkentése,
a munkát vállaló nyugdíjasok nyugdíjának csökkentése. Tudni
kell, hogy a bőkezűnek mondott görög nyugdíjrendszer csak a kisebbség
számára valóság. A nyugdíjak többsége igen alacsony az OECD által
szintén magasnak talált bérekhez viszonyítva. Csak kevesek járandósága
magas. Magyarország
példája
Magyarországon,
a szocializmusnak nevezett rendszer maradványként - a térség más országaihoz
hasonlóan - a törvény számos rendelkezéssel védte a munkavállalók
érdekeit. A rendszerváltás azonban nem hagyott alternatívát a
globalizáció hatásaival szemben, s nem is ésszerűtlenül a menekülés
előre elvet, a globalizációs folyamatokhoz való aktív alkalmazkodást
tolta előtérbe. Ez praktikusan az EU-ba igyekvéssel magyarázható
liberalizációt, deregulációt jelentette, jelenti. E folyamatnak éppúgy
része a munkáltatók érdekeit szem előtt tartó munkaerőpiaci reform,
mint Görögországban vagy bármely más, hasonló utat járó országban.
A
rendszerváltás óta Magyarországon többször is módosították a
munka törvénykönyvét, 1999-ben például tízszer. A jogászok szerint
e módosítások túlnyomó többsége a munkavállalók hátrányára történt.
Az 1989 előttivel ellentétben a kormány a munkavállalók érdekeit ért
sérelmek miatt több oldalról (szakszervezetek, ellenzék, szociális
partnerek) érkező tiltakozás ellenére az eredeti javaslatokat vitte a
parlament elé, amely a változtatásokat a kormánykoalíció többségi
erejére támaszkodva 1999 augusztusában meg is szavazta. Mivel a kormány,
illetve a parlament összetétele a szabad és demokratikus választások
eredményeként a nép akaratát tükrözi, levonhatjuk a következtetést,
hogy a munka törvénykönyvének szigorítását maguk a munkavállalók
akarták. De
miben is álltak ezek a változtatások?12 Az éves szabadság
korlátozásában, a munkavállaló kilépésének nehezítésében, a
dolgozók leltárfelelősségének szigorításában, a betegszabadság
korlátozásában, a szakszervezetek gyengítésében stb. A
munka törvénykönyvének módosítása ezt követően az EU-ra való
hivatkozással ("jogharmonizáció") tovább folyt. Jogi szakértők
szerint azonban az EU irányelvei a dolgozók munkahelyi védelméről szólnak,
minimumkövetelményeket állítanak föl, így a magyar munkavállalók
jogainak csorbításához az EU nem lehet hivatkozási alap.13 ÖSSZEFOGLALÁS
A
fejlett országok a kapitalizmus törvényszerűségének megfelelően továbbra
is monopolizálják a csúcstechnológiákat, ez napjainkban a nem
elektromos gépek gyártásában való fölényükben nyilvánul meg. A
fejlődő országok ipari szerepének növekedése csak kisebb, és a
technológia fejlődésére nézve nem meghatározó részben ment a
legfejlettebb centrumországok rovására. A fejlődők statisztikai súlyának
növekedése leginkább a volt szocialista országok térvesztésének,
valamint a helybeli követő jellegű iparfejlődési útnak és a
transznacionális vállalatok nemzetközi tevékenységének (a beszállítói
hálózat és termelés kitelepítése oda, ahol az erkölcsileg kopott tőkék
az alacsony munka-, adó és egyéb költségek jóvoltából még gyümölcsöt
hoznak) következménye. Mind
a követő jellegű "saját" iparosítás, mind a transznacionális
tőke tevékenysége korántsem új jelenség, hanem a piacgazdasághoz már
a globalizáció kora előtt is elválaszthatatlanul hozzá tartozó összefüggésnek
a folyománya. Annak, hogy az olyan világgazdaság, amelyben a termelőerőket
elszigetelten, parciális töredezettségben működtetik, eleve
hierarchikus: működését és azt, hogy melyik ország hol foglal benne
helyet, a hierarchia csúcsán állók határozzák meg. Minél jobban
kiteljesedik a rendszer, annál zártabbak a kasztok, annál inkább csökken
- az amúgy is korlátozott - lehetőség a pozícióváltozást hozó
felemelkedésre. A puszta empirizmus is ezt bizonyítja, hiszen ha ez nem
így van, akkor mi magyarázza, hogy immár több mint egy évszázada
alig, fél évszázada pedig egyáltalán nem változott az elit összetétele.
1980 és 1998 között a fejlett (Triád) és fejlődő országok egy főre
jutó GDP-jének aránya 18-szorosról 21-szeresre nőtt.14 A
technológia fejlődésével a gépesítettség növekedésével jár a
profit lekötött tőkére, a termelésre vetített arányának hosszú távú
- ingadozásokkal tarkított -, tendencia jellegű esése. Ezt
csalhatatlanul bizonyítják az USA adatai. A profitráta esését az egységnyi
munkaerőköltség csökkentésével (a bérek leszorításával, a munka
intenzifikálásával, fizetetlen túlmunkával stb.) lehet egy ideig
ellensúlyozni. Ez magyarázza a termelés kitelepítését az olcsó bérű
országokba, illetve a fejlett országok munkaerőpiaci reformjait. Az USA
esetében azonban jól látszik, hogy ezek a trükkök csak ideiglenesen
emelik meg a profitrátát, hosszabb távon legfeljebb az esését csökkentik.
A korábban jóléti rendszereket kiépítő országok adózási rendjében
azonban jelentős tartalékok vannak: a profit adó- és egyéb járulékterheinek
csökkentése egy ideig hatékonyan ellensúlyozhatja a bruttó profitráta
esését. Többek között ez az egyik fontos oka az állam visszavonulásának,
az általános deregulációnak, amelyben egyébként hosszabb távon
komoly veszélyek rejlenek. A
munkaerőpiacok szabályozásának változásai a magántőke mozgásszabadságának
növelését szolgálják. Mivel pedig a liberalizmus alapelve szerint
"az én szabadságom addig terjed, amíg a másik ember szabadsága
korlátot nem szab neki", a munkáltatók szabadságfokának törvényi
növelése értelemszerűen a munkavállalók szabadságának csökkenésével
jár. Irodalom
Artner
Annamária (2000/a). Modernizációs stratégiák az új világgazdasági
helyzetben. Görögország példája. A Gazdasági Minisztérium számára
készült tanulmány MTA VKI 2000 június Artner
Annamária (2000/b). Transznacionális vállalatok a globalizálódó világban
- egyes szektorális jellemzők. Háttértanulmány a dr. Csikós-Nagy Béla
által vezetett T/025055 sz. OTKA-programhoz. Augusztus European
Economy (1999) No 69., Review International
Yearbook of Industrial Statistics 2000, UNIDO OECD
(1997). Economic Surveys. Ireland 1997 OECD
(1998). Economic Surveys. Greece 1997-1998 Survey
of Current Business US Department of Commerce különböző számai Szőke
Károly (2000). Útban a modern rabszolgaság felé? Kézfogás 2000
november., 6. old. Török
Katalin (1999). Leltár a Munka törvénykönyvéről. Népszava, 1999.
december 30. Török,
Katalin (2000). Eredményes tárgyalás a Munka törvénykönyve ügyében.
Népszava, 2000. július 26., 1 és 4. old. WEFA
Industrial Monitor 1999-2000. Ed.: Priscilla Rumbull & Frantz R. Price.
WEFA Aprimark Company. John Wiley & Sons, Inc. New York World
Economic and Social Survey 1999, UN World Investment Report 1999 és 2000, UN 1
A cikk alapjául "A magyar gazdaság világgazdasági környezetét középtávon
meghatározó tényezők" című GM 2347 sz. kutatási projekt számára
2000 novemberében készült háttértanulmány szolgált. Ez értelemszerűen
1999-es legfrissebb adatokkal dolgozhatott. Mivel az adatok frissítésétől
nem várható a dolgozatban tárgyalt hosszú távú trendek cáfolata, az
egy-két évvel fiatalabb statisztikák beemelésétől - különös
tekintettel az ehhez szükséges munka időigényességére - eltekintettünk.
2
Befektetéseik egymás piacán és azokban az országokban, ahol befektetéseik
dominánsak. UN-definíció. Ld. World Investment Report 1999, 22. old. 3
Léteznek meghatározatlan szektorú ("unspecified") befektetések
is. Ezek aránya is 1988 és 1997 között 84,%-ról 5.8%-ra csökkent.. 4
International Yearbook of Industrial Statistics 2000, UNIDO 5
Az alábbi elemzés az International Yearbook of Industrial Statistics
2000, UNIDO, 57-60. oldalán található táblázaton alapul. 6
World Investment Report 2000, 442. old. 7
Artner (2000/b) 8
Az alábbi elemzés a Survey of Current Business különböző
(19996-2000-es) számaira épül. 9
Ld. bővebben Artner (2000/a) 10
European Economy No 72, 2001 Review, 324-325. old. 11
OECD (1998) 73.old. 12
Ld bővebben Török (1999) 13
A további módosításokról ld. Szőke (2000) és Török (2000) 14
World Economic and Social Survey 1999, 261. old. Artner
Annamária [Magyar
Tudomány, 2002./7
|
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |