Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
tudományon kívül az újságírás az a terület, ahol a leginkább érvényes
Voltaire frappáns megállapítása, amely szerint egy ember jobban megítélhető
a kérdései, mint a feleletei alapján. Az interjú- műfaj elvi és
gyakorlati problémáit tárgyaló tankönyvekben, riporteri vallomásokban
nemegyszer találkozunk azzal a hangzatos megállapítással, amely
szerint az interjú – a kérdezés művészete. Gyakorló újságírók
ugyanakkor pontosan tudják, a kérdezés nem az interjúkészítők
privilégiuma. A hírlapi műfajok majd mindegyike (talán a publicisztika
kivételével) kérdésekből, illetve a kérdésekre adott válaszokból
születik. A hír alapképlete, lényege – köztudottan – a négy w-re
(who, what, where, when) adott válasz. Ennek nyomán magyarul alliteráció
nélkül kérdezzük ugyanezt: hogy kivel, mi, hol és mikor történt?
Azután az egyszerű hír bővítése is további kérdésekkel – a
hogyannal és a miérttel – bővül. Kérdéseket
fogalmaz meg, tesz fel a tudós a laboratóriumban, kérdésekkel jut közelebb
a beteg sorsát, gyógyítását eldöntő diagnózishoz az orvos, kérdésekkel
közelít az igazsághoz a tárgyalásvezető bíró és az oknyomozó
riportra vállalkozó újságíró. De csak az interjú az írott sajtónak
és a médiának az a műfaja, ahol maguk a kérdések is nyilvánosságra,
közlésre kerülnek. Célunk valójában
nem különbözik a többi kérdezőétől: kérdéseivel az interjúkészítő
is információt kíván, igyekszik szerezni. Információt a tényekről,
megtörtént eseményekről, azok körülményeiről, indokáról, következményeiről
és információt magáról a kérdezettről. Méghozzá a személyi
igazolványban szereplő adatoknál bővebb és szerteágazóbb, az illető
személyiségére, jellemére, múltjára és jelenére, esetleg
tapasztalataira és tevékenységére is kiterjedő, következtetések
levonására alkalmas tájékoztatást. Esetleg egy-egy, a kérdezett
kompetenciájába tartozó ügyről, témáról, eseményről, konfliktusról
szerzett tapasztalatát, arról (azokról) alkotott véleményét. A céloknak
ezt a sokaságát nyilvánvalóan nem egyetlen, hanem tucatnyi jól
feltett – tehát céltudatosan szerkesztett és fogalmazott – kérdéssel
lehet elérni. És akkor még nem szóltunk a kapcsolatot, a bizalom
megteremtését szolgáló, és az olvasói, hallgatói, nézői kíváncsiság
kielégítésére hivatott kérdésekről. A szakirodalom
is, jeles pályatársaink is egybehangzóan és egyértelműen állítják:
minden a kérdéseken múlik. Valójában, mint minden kategorikus sajtóismereti
tétel, ez is megkérdőjelezhető: egészen más eredményt kapunk, ha
ugyanazokat a kérdéseket egy színes egyéniséggel rendelkező, jól
fogalmazó, kommunikatív partnernek, vagy egy dogmákban gondolkodó, zárkózott
bürokratának tesszük fel. Okos kérdésre is születhet semmitmondó, a
lényeget megkerülő válasz. Ennek tudatában a tankönyvírók néha
hozzáfűzik: az sem mindegy, hogy a kiválasztott kérdéseket hogyan
tesszük fel? Induljunk ki tehát
abból a ténynek tekinthető tételből, hogy mindkét kérdéskör origójában
indítékként az újságírói kíváncsiság szerepel. Jót és jól
akkor kérdez az újságíró, ha valóban érdekli is a válasz. Lehetőleg
nemcsak őt, hanem minél több olvasóját. Ám hiába feszíti
folyamatosan álmatlan éjszakákon, a volán mellett az idegesítő
forgalmi dugóban a hírlapíró keblét a tudni vágyás: el is kell
hitetnie interjúalanyával, hogy valóban kíváncsi a válaszaira. Ez a
többnyire megfogalmazatlan szerződés a garancia arra, hogy a partner
hajlandó a válaszadásra, hajlandó az újságíróval való kooperációra,
ami az interjú feltétele. A megállapodás – afféle lélektani
gentleman aggreement – eredménye a kölcsönös bizalom, ami nélkül kár
kérdezni is. A megkövetelt bizalom legfontosabb feltételei között
mindenképpen említendő a megbecsülés, a szavahihetőség, az újságíró
kompetenciájának és felkészültségének elismerése. De hivatkozhatnánk
arra is, amit a nagytapasztalatú rádióriporter, Tóbiás Áron ötvenhatos
kor- és sorstársaival folytatott, kötetbe gyűjtött beszélgetései előtt
bevezetőben olyan szépen hangsúlyoz. Hogy mennyire meghatározó számára,
hogy a kérdező és a kérdezett azonos hullámhosszon legyenek – lehetőleg
(és ezt már én teszem hozzá) – nemcsak a beszélgetés tartamára. Arra, hogyan
kell – érdemes – feltenni interjúkészítés során a kérdéseket,
nem érdemes teóriákat gyártani. Már-már közhely, ha elismételjük:
feltétlenül pontosan, türelmesen tegyük fel, egyiket a másik után…
Ezt az utóbbi, eléggé kézenfekvő, szakmabeli számára magától értetődőnek
tűnő követelményt azonban Wacha Imre külön kiemeli és meg is
indokolja: „Az interjúalanyt nem szabad terhelni egyszerre több kérdéssel,
mert részben nem tudja azonnal eldönteni, melyikre is válaszoljon,
melyik a legfontosabb, részben pedig – a tapasztalat ezt mutatja, választás
közben vagy megfeledkezik a kérdések egy részéről, vagy olyanformán
kanyarodik el a válasz, hogy nem tud visszatérni a kérdésekre, s azok
megválaszolatlanok maradnak.” (A
korszerű retorika alapjai, Szemimpex, 1996.) A kérdések
tempójára, ritmusára sincs külön szabály. Hiába tanítanák az újságírójelölteket
arra – mint némely tankönyv –, hogy célszerű a kérdéseket lassan
feltenni a partnernek, ha a dialógus résztvevői mindketten, vagy legalább
egyikük, az átlagosnál gyorsabb beszédű és felfogású, és a kérdezett
temperamentuma az interjú során is megköveteli az értelmét és érzékeit
a megfelelő módon lekötő dinamizmust. A tempónál
természetesen fontosabb a tartalom. Kérdéseivel csak az a riporter
tudja lekötni, gondolkodásra és feleletre ösztönözni partnerét, aki
eléggé felkészült, és aki a beszélgetés kezdetétől képes meggyőzni
a másikat a maga felkészültségéről. Ez a két követelmény összefügg
egymással, ámde nem azonos. Akadnak intelligens, hozzáértő hírlapírók,
akiket a gátlás, vagy valamiféle rosszul értelmezett szerénység
visszatart attól, hogy érzékeltessék is saját kompetenciájukat. Még
sokkal rosszabb a helyzet, ha ez a megkövetelt kompetencia, az újságíró
személyisége és magatartása révén is hitelesített felkészültség
eleve hiányzik. Borotvaélen táncol az az interjúkészítő, aki nem
rendelkezik ugyan a feladat megkövetelte műveltséggel, tájékozottsággal,
de az itt-ott sebtében felszedett információkkal, imponáló utalásokkal
vagy idézetekkel, esetleg a felkészítő stáb által gyűjtött tények
felvillantásával igyekszik lenyűgözni partnerét és közönséget.
Ilyenkor a leleplezés veszélye önmagában is feszélyező, de különösen
kínossá válik, ha az újságíró megérzi, hogy vagy a partnerét,
vagy az interjú „fogyasztóit” nem sikerül becsapni. Rendszeresen látott,
nagyjából azonos szerkezeti felépítésű tévéműsorok nézői számára
sokszor érzékelhető, de néha nagyon is szembetűnő a riporteri felkészültség
különbsége. Nem kell hozzá külpolitikusnak lenni, hogy a néző érzékelje:
Betlen János többnyire azért tud – és akkor tud – igazán jól kérdezni,
mert nem is napra, hanem órára kész
információkkal rendelkezik. Belpolitikai jártasságát, kényes,
egyszer-egyszer provokatív, az ellentmondásokra is rávilágító kérdéseit
nem az újságíró, rendszerint túlterhelt (és ezért nem százszázalékosan
megbízható) emlékezetére, hanem az adott műsorhoz és a műsorra előkészített
dokumentumokra alapozza. Hasonlóképpen tapasztaltuk, hogy riportfilmjében
Koltai Tamás Peter Brooknak feltett kérdéseivel eleve meggyőzte az újságírók
és kritikusok által elkényeztetett partnerét – saját felkészültségéről.
Ennek köszönhető, hogy a bölcs és rutinos nyilatkozó „vette a
lapot” és a fáradságot is, hogy színházi gyakorlatát és hitvallását
a budapesti nézők számára részletezze. Amikor Koltai kérdéséből
kiderült, hogy részleteiben is pontosan emlékszik Peter Brook társulatának
évekkel korábbi pesti vendégszereplésére, sőt arra is, hogy hogyan
ellenőrizte a rendező stopperórával az előadás tartamát, a híres
vendég elismerően bólintott, és hajlandónak mutatkozott a színpadi játék
ritmusával kapcsolatos további, érdekes fejtegetésre. Eörsi István a
tanítvány tiszteletével és megalapozott szakmai felkészültséggel
faggatta élete alkonyán (Vezér Erzsébettel együtt) Lukács Györgyöt
akkor is, amikor már-már monografikus igénnyel, analitikus szándékkal
kérdezett, és a közös munka eredményét valóban interjúban tette közzé,
és akkor is, amikor ez a kérdező által ugyancsak „megélt
gondolat,” már a szerző árulkodó módon Interjú
címmel közreadott és bemutatott drámájának biztosított szellemi
feszültséget és töltést. Hírlapi interjúk
és kötetek bizonyítják, hogy túlnyomórészt a kérdéseken, kisebb részt
a kérdezés módszerén, hangulatán múlik, hogy sikerül-e az újságírónak
a beszélgetés során egy-egy embert – Kepes András szóhasználatával
élve – kinyitni. Ami
megtanulható A
jó - tehát célravezető, érdekes, frappáns – kérdések titkát az
újságírók egy életen át keresik. Van akinek előbb, van akinek utóbb,
vagy csak a pálya csúcsán – esetleg alkalomszerűen – sikerül
megtalálni. (A végleges és végletes kudarcokról, a kérdezés
kommunikációképtelen antitalentumairól ezúttal ne essék szó.) De léteznek a kérdezésnek
viszonylag könnyen elsajátítható szabályai, és a gyakorlatlan interjúkészítők
eligazodását megkönnyítő tilalomfái. Kezdjük az utóbbiakkal. Idős
újságíró kollégáim gyakran idézték nekünk, kezdőknek Éri-Halász
Imre Ki ne mondja! szótárát.
Hernádi Miklós az ő nyomdokába szegődött a maga hasonlóképpen népszerű
és tanulságos Közhely-szótárával (Gondolat, 1976). A feltehetetlen, vagy feltenni nem érdemes kérdések
jegyzéke tudtommal még nem készült el. Mégis azért az elvben kodifikált
szabályokat – amelyek soha be nem váló, vagy agyonkoptatott kérdésekre
figyelmeztetnek – nem árt megszívlelni. A hétköznapi
beszélgetések legszimplább, angolban „how do You do?” formában köszönéssé
laposodott kérdése, hogy „hogy
vagy”, illetve „hogy van”? Ez az a kérdés, amire tapasztalataim
szerint az emberek az utcasarkon megállva, a buszon egymás mellé préselődve
sem szoktak – érdemben! – válaszolni. Előfordulhatnak ugyan
helyzetek, amikor a betegnek műtét után, a munkanélkülinek
elhelyezkedését követően, érdemi információra várva tesszük fel
ugyanezt kérdést, de ez egyrészt ritkán esik meg, másrészt nyomatékul
még ilyenkor is kiegészítjük, és ha mód van rá, konkretizáljuk. Méghozzá
abban a reményben, illetve tudatban, hogy amíg a „Hogy van?” -ra
legfeljebb egy szimpla „Jól”, esetleg „Köszönöm…” a válasz,
a „Hogy tűri egész nap az infúziót?”, vagy „Megkönnyebbült-e
most, hogy túl van az operáción?” – már valóságos, választ váró
kérdések. A valódi és az álkérdések különbsége interjú-szituációban
sokszorosan érvényes, hiszen a kérdezett – legyen az nemzetközi rangú
karmester, vagy az MLSZ elnöke – nem tud mit kezdeni a riporteri
semmitmondással. A riportalany is tudatában van annak, hogy egészségi
állapota, családi élete általában nem tartozik a nyilvánosságra;
szakmai, közéleti mondanivalóját pedig általánosságban semmiképpen
sem óhajtja feltárni a tájékozatlanságot, illetve közönyt sejtető
kérdésekre. Áthághatatlan
aranyszabály, hogy különösen híres interjúalanytól nem illik olyan
tényeket tudakolni, amelyek ismerete nélkül igazából találkozót sem
kérhetett volna az újságíró attól, akinek személye és tevékenysége
a nyilvánosság előtt zajlik. Nem lehet megkérdezni egy országgyűlési
képviselőtől, melyik párt tagja. (Civiltől, orvostól, iskolaigazgatótól
viszont nem illik.) Színésztől, hogy melyik filmben, darabban játszott
főszerepet. Írótól legújabb regénye címét; botrányt keltő színházi
előadás rendezőjétől, hogy vajon milyen volt a fogadtatás? Összefoglalva,
ne kérdezzük azt, ami a Ki kicsodában, vagy a napi, heti sajtóban egyszerűbben megtalálható.
De ne rohanjunk
ajtóstól sem a házba, különösen nem feleslegesen indiszkrét
kérdésekkel. Miért nincs – tízévi, kiegyensúlyozottnak mondott –
házasság után gyermekük? Igaz-e, hogy nagyobbik fiukkal azért van
annyi gond, mert adoptálták? Mit szól kollégája szexbotrányához? Kerüljük az először,
harmadszor, huszadszor még érdekes, századszorra viszont már
feltehetetlenné koptatott kérdéseket. Először meglepett és kíváncsivá
tett a riporter, amikor neves közéleti emberekről kérdezte meg, hogy
„Mikor sírt Ön utoljára?” De amikor sorozatban hallottam ugyanezt a
kérdést, előbb egyhangúvá, később idegesítővé vált. Valódi
emberi érdeklődés, a megismerés vágya helyett a kiürült rutin
bizonysága lett. Az amerikai tankönyvekben
gyakran idézik a mi sajtónkban is meghonosodott tesztkérdést: Melyik
az a három könyv, amit magával vinne hajótöröttként egy lakatlan
szigetre? Egy ideig szellemesnek és célravezetőnek gondoltuk ezt a kérdést.
A válaszok valóban hozzájárultak a kérdezett hírességek
emberi-szellemi profiljának megismeréséhez. Azután, ahogy ez a kérdés
is rutin-gesztussá hűlt, úgy lettek egyre érdektelenebbek a válaszok.
Vallomásértékük elhalványult és győzött a szerepjátszás, a nyilvánosság
előtt való megfelelés szándéka. Idővel azután ez a riporteri teszt
is bekerült (több más, hasonlóval együtt) a feltehetetlen, illetve
feltenni nem érdemes kérdések közé. Földes Anna [Változó Világ 28.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |