Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Kérdések
– receptre Móra
Ferenc varázslatos tárcában bizonyította be, hogy semmilyen mesterséget
nem űznek annyian az ő falujában, mint az orvosét. Mert aki bármilyen
nyavalyával végigjárja az utat, az alvégtől a felvégig mindenkitől
kap egy-egy jó tanácsot, mit kell tenni a fájdalom ellen. Az interjúkészítő
sem panaszkodhat: valahány szerző tollára vette a műfajt, mind megpróbálkozott
saját kérdésrecepturájának propagálásával. Barbara Walters,
amerikai tévésztár például Hogyan
beszélgessünk (gyakorlatilag) bárkivel (gyakorlatilag) bármiről? című
könyvében garantált, bombabiztos kérdések arzenálját ajánlja a pályakezdőknek.
Íme néhány válogatott ötlet – természetesen a teljesség igénye nélkül
– kezdő, vagy kíváncsi interjúkészítők számára, Barbara Walters
riporteri fegyvertárából: – Ha kórházba
kerülne, kit szeretne a maga melletti ágyban látni? (családtagok kizárva) – Mi volt élete
első állása? – Ki volt az
első személy, akit őszintén szeretett? – Ha kirúgnák
jelenlegi állásából, milyen munkát végezne legszívesebben? – A történelem
melyik korszakában szeretne élni? – Mire, kire költené,
ha történetesen nyerne egymillió dollárt? És így tovább,
a kitaposott riporteri úton és a maga vágta ösvényen. Amihez hasonlót
még jó néhányat bejárhatunk. A New
York Post sztárriportere példatárában többek között olyasfajta
kérdések szerepelnek: Ki (mi) volt életében a legnagyobb hatással
beszélgetőpartnerére? Mi volt életében a legnagyobb kínálkozó
(vagy elmulasztott) lehetőség? Mivel relaxál? Hisz-e abban, hogy az
emberek megváltoztathatók? A fenti, csokoládét
és fokhagymát (együtt) kínáló étlap sok mindenre alkalmas, csak
interjú-receptnek nem. Tanulságos azért, mert bizonyítja, vagy legalább
is illusztrálja, mennyire nem érvényesek szakmánkban a sablonok,
milyen értéktelenek és alkalmatlanok az előre gyártott sémák. De
persze akad köztük színes, csillogó is, és olvasás közben minden
gyakorló újságírónak eszébe jut: egyiket, másikat talán ki lehetne
próbálni. Érdekes a tankönyvekben
kínált receptura azért is, mert világossá teszi: a mindenkor,
mindenkinek feltehető kérdéseken ritkán van áldás. Azt a kérdést,
amelyet – éppen szólított interjúalanyunkon kívül – mindenki
másnak is fel lehet tenni, valójában nem is nagyon érdemes
feltenni. Bár a mindenkihez szóló típuskérdések kizárják a melléfogás
lehetőségét és az egyszavas választ is, viszont alkalmatlanok a
kapcsolatteremtésre, és szinte kiszolgáltatják a riportert partnere
pszichikai alkatának. Szerencsés esetben semmitmondó kérdés is elindíthatja
a válaszlavinát, és az újságírónak csak jegyeznie kell. Jóval
nagyobb azonban a valószínűsége annak, hogy a mindenkihez szóló,
személytelen kérdés – például, hogy hogy tetszik külföldi vendégünknek
Magyarország? –, személytelen választ is eredményez, udvarias általánosságokra
csábít, és módot ad a lényeges kérdések, vélemények és
konfliktusok kikerülésére. Vannak persze
sztereotip helyzetek és ezekhez kapcsolódó kérdések is. Mindenkinek
voltak szülei, van társa, lehetnek gyerekei és hobbyja is. Akivel
interjú készül, annak általában van (vagy lehet) mondanivalója az
addig megtett útról, gyermekkoráról, karrierjéről, pozíciójáról,
vagy mostanában egyre inkább a businessről is. Az interjúnak azonban
nem lehet célja felmondatni a kérdezettel a Ki
kicsoda? róla szóló passzusát. Ehelyett éppen a protokoll-szövegből
kihagyott érdekességekre érdemes rákérdezni, – akár a tankönyvekben
ajánlott kérdésekkel is. (Például: Mi volt élete legfontosabb elhatározása?
Mi volt pályája során a legsúlyosabb hiba, amit valaha elkövetett?
Hajlandó lenne-e valamit feláldozni a karrierjéből is annak érdekében,
hogy több időt tölthessen otthon szeretteivel? Elképzelése szerint
hol lesz, milyen munkát fog végezni tíz év múlva? Mit tenne másképp,
ha újra kezdhetné az életét?) Aki úgy érzi,
hogy a fenti csokorból érdemes válogatni, hogy a receptura egyes elemei
alkalmazhatók, az jól teszi, ha használat előtt nem felrázza, hanem
szétválogatja a kérdéseket, és csak azt és ott teszi fel, ahol a kérdés
valóban illik az interjúalany személyéhez és a helyzethez, amelyben a
találkozásra sor kerül. Ha a feltett kérdésekkel és a kapott
feleletekkel valóban lapja olvasóinak speciális érdeklődését elégítheti
ki. Ebből a szempontból is példamutató a HVG portrérovata. Az interjúalany
rendszerint valóban „a hét embere”, akitől azt kérdezik a
riporterek – Lindner András és Horváth Zoltán –, amit a HVG gazdasági
és politikai problémákra fogékony olvasója éppen akkor tudni
szeretne. Az amerikai ízű,
általánosan alkalmazható sémák és politikai aktualitások helyett
– példakeresőben - ezúttal egyetlen magyar kulturális riporter kérdéscsokrában
tallóztam. Az itt következő kérdéseket nem az interjúkészítő,
Vinkó József gyűjtötte össze a mesterség tanoncai számára, hanem
magam válogattam össze a szerző Az
ember harmadik bőre című kötetéből (Pátria Könyvek, 1989).
Ezekre a nagyon is különböző témájú és hangvételű kérdésekre
is jellemző – és ez a közös bennük! –, hogy mindenkor címre és
névre szólóak. Annyira személyesek, amennyire egy az interjú alanyával
általában először találkozó külföldi tévériporter kérdései
személyesek lehetnek, de annyira konkrétek, amennyire ez egy beszélgetőpartneréből
jelesre készült, eminens riporter tudása alapján lehetséges. Arrabaltól például,
aki egy sakkparti keretében (és szigorúan annak időtartamába szorítva)
vállalta, hogy nyilatkozik, Vinkó azt kérdezte: miért olyan fontos a
sakk, és kik a legjobban sakkozó francia drámaírók? Belmondónak
nekiszegezte: sokan árulónak tartják, mert kommerszfilmek hőseként elárulta
az újhullámot. Vajon nem fél, hogy ennyi tömegeknek szánt film után
az ő színészi tehetsége is fogyasztási cikké válik? Brassaitól először
azt kérdezte: lefényképezheti-e? Azután felvetette: ha olyan sokra
tartja, miért akar folyamatosan megszabadulni a fotográfiától? A világszerte
olvasott francia írónőt, Marguerite Duras-t azzal ejtette zavarba, hogy
megkérdezte: miért olyan fontos számára a szerelem? Lehet, hogy csak a
test öregszik, a vágy nem? Vinkó, minden képernyős kedvessége ellenére
sem lehetett igazán „kellemes” riporter, hiszen Juliette Grecót az
interjú során szembesítette a róla és Sartre-ról keringő pletykákkal,
Dürrenmatt-tól megkérdezte, szokott-e néha Dürrenmattot olvasni,
Hundertwassertől pedig, hogy művész létére vajon miért vállalkozott
arra, hogy Hundertwasser stílusban átépíti és kifesti a Spittelau-i
szemétégetőt? Csakhogy a kérdező ezekben a megírt (méghozzá: jól
megírt) tévériportokban nem az interjúalanyoknak, hanem a tévénézőknek,
az olvasóknak kívánt meglepetést, eredeti információt és tartalmas
perceket szerezni. Ily módon az egymástól nagyon is különböző,
nehezen nyilatkozatra bírható világsztárokkal folytatott tévébeszélgetésekben
tanulságos mustrát kínált a maga kérdezőművészetéből is. Sztárok lelkét,
titkát persze nyilvánvalóan más kulcs nyitja, mint a sarki gesztenyesütő
néniét, vagy a Nobel díjas tudósét. A Heller Ágnessel készített
interjúk például – Kőbányai János már említett interjúregényén
kívül – a filozófus gondolkodásába, eszmevilágába próbálnak kérdéseikkel
behatolni. De ez nem könnyű, mivel a filozófia, az etika élőbeszédben
nem igazán megközelíthető téma. Ezért aztán a hangsúly a műről többnyire
a tudósra, személyes tapasztalataira tolódik át. Domokos Mátyás pályatársként,
a kritikus felkészültségével és az irodalomtörténész áttekintésével
kérdezte a hozzá legközelebb álló írókat, költőket (A
pályatárs szemével, Magvető, 1982), és az eredmény – tucatnyi
párbeszédes esszé vagy pályakép. Számomra Örkény Istvánt,
Karinthy Ferencet, Kolozsvári Grandpierre Emilt
faggatni azért is volt a legnagyobb riporteri élvezet, mert frappáns,
kihegyezett válaszaikkal szinte elébe mentek a kérdezőnek. A dialógus
dramaturgiája Még
aki nem fogalmazza meg előre, s nem veti papírra a kérdéseket, az sem
mulaszthatja el a lefolytatandó beszélgetés tartalmának, tehát a kérdésekkel
együtt az elvárható válasz anyagának előzetes átgondolását. Aki
kizárólag partnerében és az Úristenben, a pillanat ihletében bízik
– hogy „majd csak lesz valami” –, ahhoz az olajkutatóhoz hasonlít,
aki minden előzetes elemzés és vizsgálat nélkül kezdi fúrni a földet,
hátha olajra bukkan. Előfordulhat, hogy vállalkozását ily módon is
siker kíséri. De ennek valószínűsége jóval kisebb, mintha előzetes
talajminták vétele, geológiai kutatások és mérések alapján indítja
el a várható olajlelőhelyen a munkát. Ám jobbnál
jobb kérdésekkel a tarsolyában az újságíró még mindig nem tud választ
adni a legfontosabb kérdésre: mikor (és hogyan) lesz az eltervezett érdekes,
ötletes kérdésekből értékes és szerves interjú? Ha az előre eltökélt
sorrendben valamennyit felteszi? Ha a helyzet
hangulatában és önmagában bízva, a spontaneitás jegyében sodortatja
magát kérdésről kérdésre? Avagy, akkor van
igazán esélye a sikerre, ha tervszerű előkészítő munkával teremti
meg az improvizáció látszatát? Vannak, akik a tervszerűség jegyében
szigorúan ragaszkodnak ahhoz, hogy a kérdező kész (írott) kérdéslistával
érkezzen meg az interjú színhelyére. Azzal érvelnek, hogy az előre
kialakított program – a beszélgetés viszonylag részletes vázlata
– megóvja az interjúkészítőt a véletlen és ötletszerű, vagy éppen
mellékes kérdésektől, megkíméli a pillanatnyi rövidzárlat kínjától
és a váratlan csendektől. Biztosítja, hogy minden lényeges témára
sor kerüljön és a találkozás értékes perceit valóban tartalommal,
munkával töltse ki a riporter. Csakhogy a valóság,
két ember együttes, vagy párhuzamos gondolkodása, kapcsolata nem tűri
a kalodát. Hiába rendezte a hírlapíró világos logikai rendbe a maga
tizenkét kérdését, bármikor előfordulhat, hogy partnere – aki a
harmadik téma után az ötödikbe, a tizedik után a másodikba kap – könnyen
felboríthatja a kérdések logikai alapon felépített kártyavárát.
Ilyenkor az újságíró megtehetné - de szerencsére nem igen teszi meg
–, hogy az eredeti elképzeléshez ragaszkodva, visszarángatja partnerét
a vázlathoz. A gyakorlatban azonban szerencsére ez ritkán következik
be: az újságíró többnyire megfelelő empátiával magáévá teszi és
elfogadja a válaszadó logikáját, és azt követve folytatja az interjút.
Ha ennek nyomán
viszont kusza és logikátlan vagy nehezen követhető lesz az interjú,
az újságíró hajlamos arra, hogy maga helyett partnerében keresse a
hibát. Csakhogy a dialógus dramaturgiája, felépítése – a kérdező
felelőssége. Neki kell vállalnia, hogy a válaszokra reagálva, a vázlatot
sutba dobva előre szalad, vagy visszakanyarodik, közbevet, visszakérdez,
de közben az élő dialógus által megteremti a beszélgetés új kompozícióját.
Mert a lényeg soha nem a riporteri „tervfegyelem,” hanem a jó interjú
nyersanyagát kínáló, eleven beszélgetés. A kérdések számát
és sorrendjét illetően is megoszlanak a vélemények. Van, aki azt
vallja: általában tíz kérdés alkotja a riporter munkahipotézisét,
ennyi a kiindulópont, ennyit kell előre végiggondolni, mielőtt a beszélgetésbe
fognánk. Más, maximalista pályatársaink ezzel szemben semmilyen korlátot
nem állítanak képzeletük útjába. Azt vallják, hogy minél több a kérdés,
annál izgalmasabb, teljesebb lesz a beszélgetés. Külön vitatéma
lehetne a tervezett kérdéssor felépítése. Mi a célszerűbb: in
medias res kezdeni, és a továbbiakban lassan, kényelmesen végigporoszkálni
a kérdések útján, vagy a téma pereméről, felületéről indulva,
egyre mélyebbre ereszkedni a problémák kútjába. Nem hiszem, hogy
gyakorló újságírók e téren valódi választás elé kerülnek: általában
a téma, a helyzet diktálja a tennivalókat. Feltéve, hogy az újságírónak
füle is van, és főként érzéke a dialógus dramaturgiájához. Mert
az újságíró és a választott partnere között dialógusnak – akár
egy színpadi jelenetnek – megvan a maga optimális dramaturgiája.
Ennek szabályai közé tartozik, hogy a nehezen oldódó interjúalanynak
illik megkönnyíteni a beszélgetést. Először a lehető legegyszerűbb,
konvencionális kérdésekkel, saját, a témához csak lazábban kapcsolódó
élményeinkkel közelítjük meg, s csak ezután vágunk a dolgok közepébe.
A tárgyilagos, csak a tényeket becsülő interjúalanyt viszont nem kényszeríthetjük
hosszú elbeszélésre, és kár untatni saját fecsegésünkkel is. Építsük
a cikket az ő precíz és tömör, célratörő közléseire, valószínűleg
jól járunk. Aki viszont szívesen mesél és már a bevezető kérdésre
elénk tárja mindazt, amiért jöttünk, azt hallgassuk meg türelemmel,
s csak annyira avatkozzunk be előadásába, amennyire az elkerülhetetlen.
A ránk zúduló szózuhatag megzabolázását – a vállalkozás veszélyének
tudatában – minél tapintatosabban kell elvégezni, mindvégig szem előtt
tartva partnerünk érzékenységét. Jó újságíró
tartózkodik az indiszkréciótól, a nyilvánosságra nem tartozó, nem közérdekű
dolgok firtatásától, riportalanya érzékenységének megsértésétől,
de nem hátrál, amikor a közérdekről, a közvéleményre tartozó
problémáról van szó. És ne felejtsük el, hogy a következetesség és
rámenősség között az újságírói cél húzza meg a választóvonalat.
A kérdéseket
tartalmazó notesz akkor is biztonságot ad, ha a beszélgetés során
bele sem néz a kérdező. De még ha így történik is, ha az interjú látszólag
„spontán” párbeszédből alakul, akkor sem árt a beszélgetés
befejezése előtt belepillantani az előre elkészített vázlatba:
gyakran előfordul, hogy a riporter ilyenkor – búcsúzóban – teszi
fel az utolsó, legfontosabb kérdést. Akár úgy, hogy jelzi, túlságosan
elkanyarodtak a témától, vagy bevallja: a kötetlen beszélgetés során
elfeledkezett valamiről, amire pedig a lap olvasói, az adás nézői igényt
tartanak. A kérdezett megnyerésére és megnyugtatására is alkalmas,
bevált módszer, hogy elmenőben a riporter még felajánlja: ha van
olyan lényeges kérdés, probléma, amire nem került sor, a beszélgetésben
még itt az utolsó, alkalmas pillanat! A riporter készséggel felteszi
azt az utolsó kérdést, amit a válaszadó fogalmazott meg, és amit
voltaképpen helyette szegez a partnernek. Az esetek többségében a
partnerek nem élnek ezzel a felkínált lehetőséggel, inkább még meg
is nyugtatják az újságírót, hogy minden fontosat megkérdezett. De
ahol sor kerül a pótlásra, ott ez általában az írás javára válik.
Mindenesetre a riporternek számolnia kell azzal a kockázattal, hogy
esetleg a búcsút követően még hosszú percekig, negyedórákig
folytatódik (a válaszadó szája íze szerint) a beszélgetés. Mostanáig - a cél
érdekében – a feltett és a feltehető kérdésekről beszéltünk.
Hiszen a közhit szerint ezek alkotják, jellemzik az interjút. A valóság
azonban nem ilyen egyszerű. Minden újságíró, és nagyon sok újságolvasó
is tudja, hogy számtalan esetben a fel nem tett kérdések minősítik
az interjút. Bűnügyi históriákban a félben maradt képernyős beszélgetések
mentsége a nyomozati titok. A néző kénytelen elhinni, hogy a riporter
nem mehetett tovább még a maga-feltárta nyomon sem, mert ezzel esetleg
veszélyeztetné a nyomozás sikerét. Más témáknál,
más alkalmakkor viszont ingerli és dühíti a nézőt, az olvasót, ha a
riport ott ér véget, ahol kezdődnie kellene. Ha az interjúkészítő
– felületességből, óvatosságból vagy érzéketlenségből – nem
teszi fel azt a kérdését, ami mindenki másban megfogalmazódik. A közelmúltban
drámai riportban tudósított az RTL televízió egy brutális családban
éheztetett, agyonvert négyéves kisgyerek tragikus haláláról. A
riporter (helyesen) megszólaltatta az érdekelteken kívül a tanúkat, a
szomszédokat, akik a szörnyűségekről szóló beszámolót erős érzelmi
felindulásban adták elő. Volt, aki arról beszélt, hogy a szülők bezárva
tartották a gyereket, egy másik látta, amikor a kisfiú a pocsolyából
oltotta szomját, egy harmadik közölte, hogy ha ő a bűntett után találkozik
a brutális apával, biztosan agyonveri. Csak azt nem kérdezte meg a
riporter a felháborodott szomszédságtól: miért tűrték, miért nem
szóltak az elvált apának, az önkormányzatnak, az orvosnak? Miért várták
meg, amíg a tragédia beteljesedik? Ilyen és hasonló
példákkal naponta találkozunk. Mentség és magyarázat mindig kínálkozik.
A legkézenfekvőbb az, hogy az adott helyzetben az érdekeltek – felelősök,
gyanúsítottak, sértettek - nyilván nem is nyilatkoztak volna. Hogy az
interjúalany, ha rájön, hogy kérdéseinkkel az életrajzában
felfedezett lyukakat kívánjuk föltárni, biztosan bezárul, elhallgat,
esetleg megharagszik, tehát a kényes kérdés végül többet árt, mint
használ. Csakhogy ez koránt
sincs így. A kérdezőnek reális kockázatokat vállalva fel kell tennie
minden, a témához tartozó fontos kérdést, akkor is, ha az válasz nélkül
marad. Példaértékű volt ebből a szempontból (is) Mester Ákos Tocsik
Mártával készített interjúja a 168 Órában. (Kudarcdíj,
Tocsik Mártával beszélget Mester Ákos, l999. április 8. 14.) Ezúttal
az első perctől világos volt, hogy bizonyos – lényeges, sőt perdöntő
– kérdésekre a jogásznő nem fog válaszolni. Mester Ákos azonban
nem játszotta meg a forró kását kerülgető naiv beszélgetőpartnert,
hanem sorra feltette ezeket, vállalva a választ megtagadó reakciót is.
Tette ezt anélkül, hogy feldühítette vagy megalázta volna partnerét.
Ellenkezőleg: tárgyilagosan, sőt megértően tudomásul vette, hogy ami
számára kínos, amire Tocsik Márta a vádlottak padján is megtagadta a
választ, azt egy interjúban biztosan nem fogja kifecsegni. Tocsik Márta
jogászként eléggé tudatos és dörzsölt volt ahhoz, hogy a riporter
nem is próbálkozott a megválaszolatlan kérdések átfogalmazásával.
(Más riportalanyok ugyanis némi stilisztikai módosítással becsalhatók
a riporter csapdájába). Az ő esetében maradt a csendek súlya,
hitelessége. Hiszen tudjuk: a felelet megtagadása is lehet fontos,
sokatmondó válasz. A kérdező és
a kérdezett közös érdeke, hogy a beszélgetés ne haraggal, hanem kölcsönös
megelégedéssel záruljon. Ilyenkor szokta az újságíró írásban
udvariasan megköszönni a beszélgetést. Szóban ehhez rendszerint még
a kérdezett „viszontköszönete” járul. A konvenciók olyan erősek,
hogy nem ritkán a kérdező és a válaszadó egyszerre köszönik meg
egymásnak a beszélgetést. Ez végül is nem rossz, és nem is indok
nélkül való: utóvégre a riportalany tette lehetővé az újságírónak
az interjút, és ugyanakkor a meginterjúvolt jazz-énekes vagy taxisofőr,
adószakértő vagy miniszteriális illetékes számára sem volt közömbös
a megszólalás lehetősége, az újságíró képviselte nyilvánosság.
Csakhogy, amíg az élet számtalan változatot kínál a fenti köszönet-váltásra,
nyomtatásban túlságosan is gyakori az uniformizált búcsú, a „Köszönöm
a beszélgetést.” Nyelvtanilag korrekt, tartalmilag elfogadható, bevált
záróakkordja ez a születendő írásnak. Csak éppen frázissá kopott,
és ennek következtében, mint a búcsú legsematikusabb formája, mára
már olyan, mintha ott se lenne, untatja az olvasót. Formális udvariassága
nem pótolja a valóságos emberi gesztust, a találkozás tartalmi lezárását.
Mennyivel tartalmasabb és eredetibb Aragon és Dominique Arban kötetnyi
párbeszédének záróakkordja, ahol a riporter felkínálja az írónak
a számvetést, és amikor megkérdezi: Vannak-e olyan megközelíthetetlen
területek, amelyekről partnere soha nem fog beszélni? Az őszinte igen
pedig további kérdésre ösztönzi: Fontosak? Mire Aragon, a tőle elvárható
eleganciával, kérdéssel válaszol: „Ha nem lennének fontosak, miért
is lennének megközelíthetetlenek?" (Aragon
beszélget, Európa Könyvkiadó, Modern Könyvtár é. n.) Ugyanez az aktus
Esterházy Péter és Marianna D. Birnbaum között, az Esterházy kalauz születésekor a következőképpen zajlott: „EP: Vége? MDB: Ilyenkor
meg szokták köszönni az interjút. Köszönöm. EP: Na igen, de
tényleg ezt akarja címnek, hogy kalauz? MDB: Tényleg.
De ha akarja, lehet kalauznő. EP: Akarom”
(Magvető, 1991) A búcsú után
már igazán semmi dolga a riporternek: „csak” meg kell írnia –
pontosan, hitelesen, hűségesen, tömören és élvezetesen – a
lezajlott beszélgetést. Utóvégre nem saját szórakozására, épülésére,
hanem az olvasók, a hallgatók, a nézők nevében és az ő kedvükért
beszélgetett. Ez a megkerülhetetlen munkafolyamat is megérdemli a tüzetesebb
vizsgálatot. Földes Anna [Változó Világ 28.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |