Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
gyarmati rendszer szétesését követően a legközvetlenebb aktualitással
vetődött fel a kérdés: az elmaradott országok milyen feltételek között
és milyen módon küzdhetik le elmaradottságukat, egyáltalán van-e
erre történelmi esélyük? E törekvés elméleti hátterét a fejlődésgazdaságtan
adta, amely a kedvezőtlen világgazdasági hatások mérséklése és a
gazdasági tevékenység ösztönzésére erős államot tételezett. Bár
az ötvenes-hatvanas években gyakran beszéltek szocializmusról, az átalakulások
lényegében nem mutattak túl az államkapitalizmuson. Az alábbi
dolgozat elsősorban ezt elemzi. A hetvenes évektől, a gazdasági
liberalizmus előretörésétől, a fejlődéselméleti koncepciók és az
azokra hivatkozó gazdaságpolitikák háttérbe szorultak. A fejlődéselméletek
"politikai relevanciája" a globalizáció körülményei között
egyre kisebb lett, azok az égető kérések azonban, amelyeket évtizedeken
át feszegettek, éppen napjainkban kerülnek újból előtérbe. A
fejlődésgazdaságtan elméleti irányzatai dióhéjban
A
fejlődésgazdaságtan (fejlődéselméletek, fejlődéstanulmányok)
Szentes Tamás értő megfogalmazása szerint "az egyes országok, társadalmak
fejlődést vagy fejlődésbeli lemaradását meghatározó legfontosabb tényezőkről
alkotott eltérő nézetek, az egyes országok gyorsabb vagy lassúbb
gazdasági fejlődését, a nemzetközi "fejlődésszakadékot",
a világtársadalom, illetve a világgazdaság egyenlőtlen fejlődését
magyarázó koncepciók. Többnyire interdiszciplináris szemléletűek és
- a "növekedéselméletektől" megkülönböztethetően - a
mennyiségi változások helyett a minőségi változásokra koncentrálók."
(Szentes 1995., 744-745. o.) A
fejlődéselméletek tulajdonképpen két felismerésből táplálkoztak.
Az egyik - talán a meghatározóbb - az volt, hogy világossá vált: a
nem legfejlettebb országok, különösen a legelmaradottabbak helyzete és
fejlődési lehetősége meghatározó mértékben függ gazdaságuk
egyoldalúan nyersanyagtermelő jellegétől (a nemzetközi munkamegosztástól)
és főleg a világgazdaság fejlett országok érdekeit érvényesítő
viszonyaitól (a tulajdoni struktúráktól, a piacmonopóliumoktól, a
technikai függőségtől, a nemzetközi kereskedelem és finanszírozás
szabályaitól és tendenciáitól). E
tekintetben a hatvanas-hetvenes évektől három elméleti irányzat volt
elkülöníthető egymástól. A
keynesizmus talajához erősebben kötődő reformista irányzat a nemzetközi
gazdasági viszonyok egyenlőtlenítő hatásait hangsúlyozta, s azt
hosszú távon megreformálandónak, megreformálhatónak tartotta. A valóság
tapasztalatai alapján szembeszállt a klasszikus és liberális harmóniaelmélettel,
a komparatív előnyök elméletével. A tökéletes verseny ideájával
szemben a partnerek egyenlőtlenségének különböző aspektusait emelték
ki. (Francois Perroux, Celso Furtado, lord Thomas Balogh, Gunnar Myrdal,
Raul Prebisch, W. A. Lewis, Hans Singer, Jan Tinbergen és mások.) Az
előbbi irányzat radikális, latin-amerikai leágazása az ENSZ
Latin-Amerikai Bizottságának nevét hordozó cepalizmus vagy
strukturalista közgazdasági koncepció, és a vele összefonódott, részben
külön irányzatként kezelhető, még határozottabb dependencia iskola.
Az utóbbi részben a marxizmusból táplálkozott. A cepalizmus és a
dependencia koncepció önállóságát bizonyítja, hogy sok képviselője
tett szert nemzetközi hírnévre: Prebisch mellett Fernando Henrique
Cardoso, Celso Furtado, Osvaldo Sunkel, Dos Santos, stb. Az
"újbaloldali" elmélet egyes képviselői gyakran marxi retorikával,
de lényegében keynesi alapon elsősorban azt állították, hogy a
nemzetközi csere egyenlőtlensége a fejlett és a fejlődő térségek béreinek
közelítésével lenne megszüntethető. (Ide sorolható Imanuel
Wallerstein, Arghiri Emmanuel.) Ez így nyilvánvalóan utópia, hiszen a
fejlett országok a gyengébbeket éppen a - relatív, tehát a termelékenységhez
viszonyított - bérek leszorításában versenyeztetik. Végül
a neomarxisták erősen hangsúlyozzák a nemzetközi tulajdonviszonyok
egyenlőtlenségre vezető hatását, az egyenlőtlen cserét, a monopolárakat
stb., de a fennálló nemzetközi gazdasági viszonyokat lényegében nem
tartották, ma sem tekintik alapvetően megreformálhatónak. (Oscar
Braun, Samir Amin, André Gunder Frank, Charles Bettelheim - lásd részletesebben:
Szentes 1980, Hettne 1991.) A
második elméleti szintű felismerés, amelyre alapozva a fejlődésgazdaságtan
a második világháború után erősödni kezdett, az volt, hogy a gazdasági
fejlettség, a jólét a legszorosabban összefügg az iparosodottsággal,
az utóbbihoz társuló infrastruktúra és szolgáltatási szektor
fejlettségével, a munkahelyteremtéssel. A gazdasági fejlődéshez és
a nemzetközi kereskedelem egyenlőtlenítő hatásainak csökkentéséhez
(pl. a terms of trade nyersanyagexportőröket sújtó rosszabbodásának
ellensúlyozásához), tehát Raul Prebisch, Hans Singer, Gunnar Myrdal,
Jan Tinbenger és mások szerint iparosításra, ezzel az export- és
importszerkezet megváltoztatását eredményező strukturális fejlődésre
van szükség. Ezt a szellemi irányzatot - különösen latin-amerikai képviselőit
- ezért nevezik strukturalistának. Az ázsiai gyors iparosodása az ötvenes
évektől, az afrikai országok ipari fejlődése a hatvanas években a
gyakorlat által is alátámaszthatóvá tette ezeket az elméleteket. A
fejlődésgazdaságtan különböző irányzatai egyaránt az állam igen
erős és hatékony gazdaságpolitikai szerepvállalását tartják szükségesnek.
E tekintetben az új növekedési iskolával és a neokeynesiánizmussal
hajlik egybe az álláspontjuk, de azoknál is aktívabb állami beavatkozást
tartanak szükségesnek. Az igen szerteágazó állami szerep többek között
és elsősorban arra hivatott, hogy korrigálja a piaci viszonyok egyes
anomáliáit, spontaneitásait, beleértve a kedvezőtlen külpiaci-világgazdasági
hatások mérséklését, a jövedelemkoncentráció súlyos szociális következményeit,
mozgósítsa a szűkében levő forrásokat, mindenek előtt a beruházásokat,
mérsékelje a gazdaságok duális szerkezetét stb. (Lásd: Hoós 1996,
10. o., Hettne 1995, 37-38. o.) Az
1970-es évektől - mint a keynesi alapú koncepciók általában - a fejlődéselmélet
is defenzívába szorult. A liberális-ortodox közgazdaságtan által
dominált két évtized után azonban a fejlődéselméletek kérdésfeltevései
újra aktuálissá váltak. A "fejlődő világ" országainak többsége
számára elveszett évtized, a nyolcvanas évek után újra előtérbe
került az a strukturalista szemlélet, amely a világrendszert
hierarchikus szerkezetűnek láttatja. A kilencvenes évek
strukturalizmusa azonban már sok tekintetben különbözik a korábbitól,
ezt már neostrukturalizmusnak nevezik. A
neostrukturalizmus a strukturalista gyökerekből indul ki, de a függőségelméletek
tanulságait a korábbiaknál még erősebben integrálja saját nézetrendszerébe.
Ugyanakkor bizonyos mértékig a liberális elméletek is hatnak rá,
amennyiben elveti a "túlsúlyos" államot. A másik oldalról a
liberálisabb ortodox és heterodox nézetek változtatták meg a gyenge
állammal kapcsolatos korábbi álláspontjukat és a kettős, piaci-állami
koordináció felé nyitottak. Erről például a volt brazil pénzügyminiszter,
L. C. Bresser Pereira vallott, magyarul is megjelent dolgozatában. (Pereira
1995) E kompromisszumos, "egyensúlyozó" kiigazítások a
nyugati közgazdasági elméletekéhez hasonlóan, mind a klasszikus
alapokon nyugvó, mind a keynesi indíttatású irányzatok zavarát,
elbizonytalanodását kifejezi. (Lásd: Farkas 1997, Hettne 1995. 135-138.
o.) A
strukturalizmus eszmei alapjain O. Sunkel és E. Fuenzalida a transznacionális
tőkés rendszer elméletét fejtette ki, amelyet globális szinten (már
nem a nemzetközi, hanem) a transznacionális struktúrák, nemzeti
szinten pedig a dezintegráció jellemeznek. E folyamatok elkerülhetetlenek,
ezért nem lehet szó elzárkózásról, Latin-Amerikának szükségszerűen
erősen be kell integrálódnia a világgazdaságba. Ehhez új
intervencionalizmusra van szükség, amely - mondják - átlép mind a túlzott
állami szerepen, mind a leegyszerűsítő laissez-fair politikán. (A
neostrukturalizmusról lásd: Hettne 1995, 135-138. o.) Az
ázsiai újonnan iparosodó országok gyors növekedése, s ebben az állam
szerepének felismerése, egyben a liberális kiigazítási programok
sikertelenségei, felemás eredményei a nyolcvanas évek második felétől
újra megnövelték az érdeklődést az államnak a gazdaság fejlesztésében
lehetséges szerepe iránt. Ezen belül az iparpolitikában, a "piac
tökéletlenségének és kudarcainak" kezelésében, a szociális
feszültségek enyhítésében stb. Ez az, amit Krugman már a kilencvenes
évek elején ellen-ellenforradalomnak nevezett. (Krugman 1992) Az
elméletek és a gyakorlat viszonya az elmaradott világban
A
hatvanas évek közepére az ázsiai és az afrikai gyarmati rendszer szétesett.
Az újonnan függetlenné vált országok vezetői és társadalomtudósai
előtt felvetődött a kérdés: a fejlett tőkés országokban
kidolgozott gazdaságelméletek és gazdaságpolitikai gyakorlat mennyiben
alkalmazható az elmaradottság körülményei között? Az első reakció
általában a határozott elutasítás volt. A radikális felszabadítási
mozgalmak vezetői és teoretikusai nem indulhattak ki korábbi elnyomóik
elméleteiből, azokat mint "nyugati", vagy "burzsoá"
nézeteket elvetették. Radikális államosítási tervek, társadalomátalakítási
koncepciók születtek. Az amerikai szakíró, P. E. Sigmund erről annak
idején azt írta: "A kapitalizmus visszautasítása és a
szocializmus előnyben részesítése erkölcsi és gazdasági okokból
fakad. A fejlődő országok szocializmusának alapja szerintük egy, inkább
az igazságra, mint a profitra, az ésszerű tervezésre, mint a vak piaci
tevékenységre, az erőltetett gazdasági növekedésre és iparosításra,
mintsem az idegen vállalatok hasznát szolgáló nyersanyagtermelésre épülő
társadalom. E célokat Ázsia, Afrika, Latin-Amerika és a Közel-Kelet
szinte minden vezetője magáévá teszi..." (Sigmund, 12. o.) A
kezdetekben minden olyan radikálisnak tűnt. A fejlett országok
modelljeinek elutasítása és az elzárkózás politikája valójában a
legtöbb esetben csak retorikai szólamnak, átmenetinek bizonyult. A
gazdaságilag elmaradott országokban piaci (és prekapitalista) viszonyok
uralkodtak. Még a külföldi tulajdont kezdetben többé-kevésbé államosító
vagy nemzeti tulajdonba vevő elmaradott országokban is kialakult vagy
megerősödött a politikai vezetéssel összefonódott, helyi mércével
mérve gazdag vállalkozói réteg. Az elmaradott országok duális gazdaságának
modernebb (egyes esetekben államosított) árutermelő szektora továbbra
is a korábbi anyaországok multinacionális vállalatainak hatókörében,
világpiaci viszonyok között működött. A legtöbb volt gyarmati ország
nyugati egyetemeken tanult vezető rétege hamarosan alkalmazkodott az új
feltételekhez, és gyakran a nemzeti érdekekkel szemben is erősödött
a komprádor mentalitás. E folyamat a hatvanas évek közepétől -
amikor a szocialista országok, elsősorban a Szovjetunió dinamizmusa és
világpolitikai hatóerejének lendülete megtört - felgyorsult. A függetlenségi
küzdelmek új erőviszonyokhoz nem alkalmazkodó vezetői fokozatosan
kiszorultak a vezetésből. A nyugati gazdaságelméletek teljes elutasítását,
a radikális szocializmus-koncepciókat a legtöbb országban szelídebb
gondolatok, például a fokozott önerőre támaszkodást, az önállóbb
iparosítást, a kulturális identitást hangsúlyozó koncepciók váltották
fel. A
fejlődő országok által megvalósított gazdaságpolitika lényegében
és általában véve az államkapitalizmus keretei között maradt, még
ha a gondolkodásmódban volt is némi piacellenesség. "Az államkapitalista
stratégia a modernizációs kihívásra adott válasz volt ('iparosítás
vagy pusztulás'), hatott továbbá a szovjet iparosítási stratégia
presztízse, a keynesi stratégia pedig a közgazdászokat a növekedés
magas rangú papjaivá szentelte. Csak ezek figyelembe vételével érthető
meg, hogy a harmadik világban viszonylag kevés országot vonzottak a M.
Friedman féle neoliberalizmus gazdasági tanácsai, nem is elsősorban azért,
mert a szociális következményeket problematikusnak tartották, hanem
mert kevésbé feleltek meg a harmadik világban kialakult hatalmi
viszonyoknak." (Hettne 1995, 38. o.) Sokáig
tehát a keynesi alapú elképzelések, és azokon belül a fejlődéskoncepciók
voltak nagyobb hatással, a liberális modellek csak később - a hetvenes
évektől -, a globalizáció kényszermechanizmusai (pl. az eladósodás
kezelése) kapcsán, a fejlett országok nyomására kerültek előtérbe.
A
vázolt összkép természetesen így igen sommás. A legtöbb régióban
a helyi feltételeknek, sajátosságoknak megfelelően megjelentek részlegesen
önállóbb vagy sajátságos elméleti vagy elméletieskedő gazdaságstratégiai
irányzatok. Ezek viszonya a gyakorlathoz azonban igen különös volt.
Inkább fejlesztési, mint fejlődéselméleti koncepcióknak nevezhetők,
bár gyakran kutatóintézeti vagy egyetemi hátterük is volt. A legtöbb
esetben ugyanis kormányzati stratégiák, gazdaságfejlesztési tervek hátteréül
szolgáltak. Kimutatható kapcsolatuk az előbbi pontban tárgyalt elméleti
irányzatokkal nem volt, de az elméleti koncepciókra gyakran inkább közvetetten
hivatkoztak. Az
alábbiakban talán túlságosan tömören, a lényeg megragadására törekedve,
keletről nyugat felé haladva áttekintjük az egyes régiók sajátosságait;
néhány jelentősebb személyiségnek az állam gazdasági szerepét érintő
megállapításait. Az
újonnan iparosodó ázsiai országokban a japán modell adaptálása és
a követési stratégiára koncentráltak. E modellben a nagyvállalati és
a kormányzati körök formalizált és gyakran informális, egyeztető-forrásallokációs
gyakorlata és a külső piacvédelem (protekcionizmus) egészíti ki,
korrigálja a piaci mechanizmusokat. Ezt a koncepciót azonban nem nagyon
szokták összefüggésbe hozni a fejlődéselméletekkel. Egyrészt azért,
mert a mintát a fejlett Japán sajátos modellje adta, másrészt
kimondatlanul bizonyára azért is, mert ezek az országok sajátos (az ázsiai
szocialista országokkal szembeni) geopolitikai-világstratégiai helyzete
kivételes lehetőséget teremtett számukra: anélkül folytathatták
piacvédő-protekcionista gyakorlatukat, hogy ez kiváltotta volna a
fejlett tőkés országok ellenállását. Sőt, a neoliberális-modernizációs
szemüvegen át a "kis tigrisek" sikerei a laissez-faire, az
olcsó munkaerőn alapuló, komparatív előnyöket biztosító,
exportorientált, a Rostow-féle stádiumelméletet alátámasztó
fejlesztési stratégiának látszott. (Lásd például: Balassa 1971.) Valójában
azonban a szocialista (és talán néhány "szocialista orientációjú")
országokon kívül éppen az újonnan iparosodó országokban avatkozott
be az állam a leghatározottabban a szabadpiaci viszonyokba azok szabályozásával,
a tőkefolyamatok ellenőrzésével és a tőkék reallokálásával. A
koreai Yeon-ho Lee professzor őszintén bevallja, bár ez manapság nem
divatos: "A kelet-ázsiai fejlődő országok számára az állami
beavatkozás a piaci viszonyokba az egyetlen lehetséges eszköz a gazdasági
növekedés és egyben az instabil piaci viszonyok menedzselésére. Mint
Krugman (1994-ben) helyesen hangsúlyozta, a sikeres kelet-ázsiai növekedés
nem a kivételesen hatékony növekedésnek, hanem egyszerűen az erőforrások
hatékony mobilizálásának volt köszönhető." (Lee 1998, 384. o.)
India
jó példa arra, hogy a terminológia és a gyakorlat hogyan vált el egymástól,
illetve az idő múlásával hogyan igazodott a gazdaság fejlesztésének
koncepciója a gazdasági-társadalmi elitek érdekeihez és elképzeléseihez.
Nehru 1946-ban még azt nyilatkozta: "én a szocializmus mellett
vagyok, és remélem, hogy India kiáll a szocializmus mellett, és egy
szocialista állam alkotmánya felé menetel." (Nehru: 1961, 7-8. o.)
Az 1948-as iparpolitikai nyilatkozat, a Bombey Terv egy sor alapvető, többek
között feldolgozó iparág államosítását irányozta elő 10 éven
belül. A valóságban a kasztrendszerhez idomítva és az állam gazdasági
szerepének hangsúlyozásával ugyan, de alapjában véve piaci modellben
gondolkodtak. Ezt egy 1956-ban keletkezett tervdokumentummal lehet
illusztrálni: "A szocialista jellegű társadalmat nem lehet
valamilyen meghatározott vagy merev szerkezetnek tekinteni... Se nem szükséges,
se nem kívánatos, hogy a gazdaság monolitikus típussá vagy szervezetté
váljék... (Kiemelés tőlem: F. P.) Az állami szektor kiterjesztése
sem kell, hogy a döntési jognak vagy a hatalom gyakorlásának koncentrációját
jelentse... A szocialista jellegben a hangsúly az életszínvonal emelésén
van, valamint...a társadalom minden rétege közötti társas viszony érzésének
megteremtésén." (Second Five Year Plan, 1956, 24-25. o.) Ebben az
idézetben jól érzékelhető a retorikai felszín és az elbújtatott lényeg
kontrasztja is. Ami megvalósult, az legfeljebb (tradicionális
viszonyokkal is átszőtt) államkapitalizmus volt. Széleskörű államosításra
nem került sor: az állami tulajdon nemzetgazdasági súlya 6-7% volt, s
a gyáriparban is csak 10% körül maradt. (Köves 1966, 192-193. o.) A
felvillantott indiai példát többé-kevésbé tipikusnak, modellértékűnek
tekinthetjük az akkori "harmadik világban". A
radikálisabb arab világban, Irakban, Szíriában, a nasszeri Egyiptomban
és esetenként más arab országokban is a hiányzó ipari vállalkozó réteget
helyettesítő állami ipari szektort - amely ott a teljes ipar 40-50%-át
tette ki - a politika és az azt szolgáló tudomány szocialistának vagy
még inkább nem-kapitalistának tüntette fel, holott ez erősen kétséges
volt. Az arab "szocializmusok" távolról sem gondoltak az arab
viszonyok között erős kereskedelmi tőke és a neki megfelelő piaci
viszonyok korlátozására. Nasszer tulajdonképpen világosan megmondta
(de az akkori szocialista országok vezetői nem akarták meghallani):
"Mi a szocializmusunkat... nem a valóságos viszonyoktól
elvonatkoztatva építjük... Nem hiszünk egy osztály uralmában, demokráciát
akarunk az egész népnek. Nem hiszünk egy osztály felszámolására irányuló
erőszakos módszerekben, ellenkezőleg, az ellentmondások megoldásának
békés módszereiben hiszünk." (Nasszer 1963) (Micsoda összecsengés
az indiai tervből vett idézettel.) El-Kaissouni egyiptomi pénzügyminiszter
a magántulajdont "a gazdasági demokrácia és tervgazdálkodás"
kritériumaként értelmezte. (El-Kaissouni 1964) Az más kérdés, hogy a
hivatkozott demokrácia valójában mennyire érvényesült, pontosabban
kit szolgált. Formailag
az Arab-öböl térségének monarchiáiban még az említett országcsoporténál
is nagyobb volt az állami tulajdon súlya, de az valójában az uralkodó
családok magánvagyonaként funkcionált és funkcionál ma is.
Farkas
Péter [Magyar
Tudomány, 2002./7
|
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |