Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Afrikában
is széles körben, majdnem minden országban szocializmust emlegettek. Így
volt ez a lényeges korlátozásoktól mentes piacgazdaságot kiépítő
országokban is. Ilyen volt a nigériai "pragmatikus
szocializmus", a Tom Mboya szerint értelmezett kenyai Nyugat-orientált
fejlődést beindító, az elefántcsontparti vagy a szenegáli Senghor féle
"szocializmus". Senghor lényegében faji alapú negritüd elméletében
- sok más afrikai vezetőhöz hasonlóan - a hagyományos viszonyokat
idealizálta, azokat azonosította a szocializmussal. A magántőke tevékenységét
azonban semmilyen formában sem korlátozta. Ő maga mondta nem kis
ellentmondástól terhes nyilatkoztában: "Mégsem tiltottuk be törvényileg
a magánkapitalizmust, amely országunktól idegen jelenség." (Senghor
1961) 1963-ban a fegyveres erőkkel szétverette a városi munkásság
sztrájkjait és tüntetéseit. E terminológiai zűrzavarra jellemzőek
az akkori elefántcsontparti pénzügyminiszter 1966-ban elhangzott
szavai: "az afrikai szocializmus doktrínáját választó számos
afrikai ország közül az elefántcsontparti gyakorlata bizonyítja
legjobban a kapitalista rendszer és a szabad vállalkozás sikerét".
(Bedie 1996) Az egykori nigériai államfő, N. Azikiwe szerint: "a
mi sajátos szocializmusunk típusa a "welfare state", nem
kommunizmus, nem marxizmus, nem fábiánizmus, hanem a mi életformánkhoz
legjobban alkalmazkodó forma... Ezt nem gátolja, hogy népünk zöme
hisz a szabad vállalkozásban, de számunkra ez nem azonos a minden áron
való haszonszerzéssel". (Azikiwe 1963) Julius Nyerere, Tanzánia
elnöke törzsi szocializmusában, ujamaa szocializmusában (közösségi
szocializmusában) a törzsi viszonyok idealizálása egyfajta keresztényi,
karitatív szocializmussal ötvöződött. A következő idézet bizonyítja,
hogy ő sem gondolt komolyan a piaci viszonyok korlátozására: "A fő
különbség a szocializmus és a kapitalizmus között nem a javak termelésének,
hanem a termelt javak elosztásának a módjában rejlik". (Nyerere
1962) Az
afrikai szocializmus-koncepcióknak volt egy radikális vonulata is. Az
ellenpuccs előtti, Nkrumah vezette Ghanában, Sékou Touré Guineájában,
Modibo Keita Malijában, később Angolában, Mozambikban, Bissau-Guineában,
Algériában. Nkrumah adta meg az alaphangot: "A szocializmus feltételezi...
a termelési eszközök, a föld, és az ásványi kincsek köztulajdonát
s a nép javára történő felhasználását". (Nkrumah) Valójában
ezekben az országikban sem érvényesültek a szocialista viszonyok: az
egyik oldalról a lakosság három-négyötöde primitív önfenntartó
gazdálkodást folytatott, a másik oldalról az exportképes termelést
vagy nem államosították (mint Guineában a bauxit-, Angolában a kőolajbányászatot),
vagy a bányákat névleges államosítás, nacionalizálás után (pl.
Zambiában) szolgáltató szerződések keretében a korábbi
tulajdonosok, a multinacionális társaságok működtették. Valójában
és lényegében a szabadpiaci viszonyok uralkodtak. A
"szocializmust" inkább csak a valamivel erősebb szociális érzékenység
jelentette. Afrika
földjén Algériában alakult ki a legönállóbb közgazdasági koncepció.
Az algériai "szocialista" modell valójában az önerőre támaszkodás
radikális esetének tekinthető. Talán Algéria volt az egyetlen ország,
ahol az áruforgalmat és az értékfolyamatokat az állam jelentős mértékben
kontrollálni tudta, és sok területen eltérítette a spontán piaci
viszonyoktól. (Az ipari termelés 80%-a, a mezőgazdaság és az áruszállítás
60%-a, a szolgáltatások 40%-a tartozott a "társadalmi"
szektorhoz, ami az állami, az önigazgató és a szövetkezeti
szektorokat foglalta magában.) A társadalmi szektor ezekkel sem érte el
a szocialista országokra jellemző szintet. A magántőke nem is érezte
magát különösebben korlátozva, hiszen az arab tőke hagyományosan a
kereskedelemben és a könnyűiparban mozog otthonosan. Az
algériai modell tényleges elméleti háttere kevésbé a marxizmus,
sokkal inkább François Perroux növekedési pólusok és Roger de Bernis
iparosító iparosítás koncepciója volt. Jellemző, hogy Algéria első
hosszú távú, 15 évre szóló gazdaságfejlesztési tervének megszületésénél
a szovjet szakértők mellett a Világbank szakemberei is bábáskodtak. Bár
az algériai kísérlet volt a legtartósabb és a legradikálisabb - az
összes önállóbb nemzeti fejlődést célként kitűző kísérlethez
hasonlóan -, valószínűleg szükségszerűen el kellett buknia. Részben
belső ellentmondásai (pl. az alacsony termelékenység és a nemzetközi
versenyképesség hiánya, egyes gazdagodó rétegek ellenállása, az
adott viszonyok közötti sikertelenségek, nehézségek, a jövedelemkülönbségek
növekedése miatt a tömegek fokozatos passzívvá válása, esetenként
szembenállása) miatt. A bukásban nem kisebb szerepe volt a nemzetközi
gazdasági és politikai feltételek, erőviszonyok alakulásának, a
globalizáció hatásainak. Ahogy
T. Mkandawire írja az afrikai "gazdaságfejlesztő állam" történetéről
és helyzetéről 1998-ban publikált dolgozatában: "a liberalizmus
drámai fölénye"..., "a globalizációs folyamat minden kormányt
arra kényszerített, hogy az állam-piac viszonyt saját országuk esetében
felülvizsgálják, és nagyobb hódolattal adózzanak a "piaci erőknek"."
(Mkandawire 1998, 2-3. o.) Mkandawire
többek között hangsúlyozza, hogy az állami gazdaságpolitikának - akár
szocialista, akár kapitalista orientációjú országokról volt szó -
kiemelkedő szerepe volt a belső erőforrások mobilizálásában. Az
afrikai országok megtakarítási rátái 15%-ról 20-25%-ra nőttek, majd
az afrikai államok gazdasági hatóerejének "visszaszorítását"
követelő külső nyomás (a Világbank ún. Berg jelentése, 1981) következtében
a kilencvenes évek elejéig újra 15% alá süllyedtek. A befelé forduló
gazdaságpolitika - hangoztatja - soha sem volt egyenlő az elzárkózással,
az iparvédő jogszabályok igen gyakran éppen az Afrikában beruházó külföldi
tőkések kérésére születtek. A
nyolcvanas évek kedvezőtlen tapasztalatai nyomán azonban a Világbank
1989. évi, Afrikát tárgyaló jelentésében újra kiemelte az állam
szerepét a gazdasági fejlődés és a társadalmi átalakulás menedzselésében
- hangsúlyozza Mkandawire. E külső elvárások szerint "az államnak
autonómnak kell lennie, ami azt jelenti, hogy "izolálódjon" a
saját belső társadalmi gyökereitől és a segélyek és a technikai
együttműködés feltételességi előírásai által váljék a külső
"fékező erők" (agents of restraints) alárendeltjévé".
Rezignáltan jegyzi meg, hogy sem a laissez-faire, sem a Világbank új államfelfogása
nem erősítette meg a hazai vállalkozói rétegeket. Végkövetkeztetései:
"az afrikai történelmi tapasztalatok és más, sikeresebb gazdaságfejlesztő
államok példája alapján nem tarthatjuk megalapozottnak azon érvek többségét,
amelyek szerint a "gazdaságfejlesztő állam" Afrikában
lehetetlen lenne... Tágra nyitják a kaput a korlátlan külső beavatkozás
előtt, végül szétoszlatnak minden lelkesedést az iránt, hogy a
helyiek valamit is tehetnek a fejlődés érdekében." (A megállapításokat
és idézeteket lásd: uo. 5., 21., 25., 29., 32. és 33. o. A világbank
két hivatkozott tanulmánya: World Bank 1981 és 1989.) Mkandawire
gondolatai azért fontosak, mert alapjában véve kifejezik az afrikai
politikusok, szakemberek véleményét, ami az utóbbi években a WTO tárgyalásokon
is megmutatkozott. Speciális
volt Latin-Amerika helyzete. Ott az ENSZ Latin-amerikai Gazdasági Bizottságában
(CEPAL), Raul Prebisch vezetése alatt sokkal önállóbb fejlődési-modernizációs
elméletrendszer és ennek nyomán gazdaságpolitika körvonalazódott,
mint az akkori harmadik világ más térségeiben. A "cepalista"
közgazdasági irányzat is az önerőre támaszkodás koncepciójának
valamiféle határozottabb megnyilvánulása volt. A kontinens országaiban
erre a gazdaságpolitikai modellre hivatkoztak, az ásványvagyont gyakran
állami kézben tartották, gazdaságösztönző lépéseket tettek, piacvédő
politikát folytattak. Az évtizedek folyamán a modell sokat változott,
általában liberalizálódott. Az
1970-es évektől (néhány országban már a 60-as években) a világgazdasági
kényszerek hatására ezen a kontinensen is számtalan, immár kifelé
egyre nyitottabb (ortodox, heterodox) gazdaságpolitikai variáns alakult
ki mind az elméletekben, mind a gyakorlatban.2 Azonban ezek
sem voltak sikeresek: a 80-as években a kontinens országai súlyos válságot
éltek át. Ennek hatására egyes országokban előtérbe került az új
dependencia-iskola és gazdaságpolitika, amely a piacorientált reformok
és a piaci-állami kettős koordináció irányába lép (Pereira 1995,
továbbá Kollár 1992 és 1996). A
fejlődéselméletek relevanciájáról
A
fejlődéselméletek nem a priori, azaz a valóságtól elrugaszkodva
jelentkeztek. Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy a periféria tőkehiányos,
a fejlődés új útjait kereső országiaban szükségszerű volt az állam
fokozott szerepvállalása. Az állami eszközökkel a lehetőségek
keretei között pótolni kellett a tőkehiányt, a gazdaság és a vállalkozások
gyengeségét, segíteni kellett az ipari fejlődést, a munkahelyteremtést,
és ellensúlyozni szerették volna a nemzetközi gazdaság egyenlőtlen,
kedvezőtlenül differenciáló hatásait. Az 50-es és a 60-as években
bizonyos korlátozott eredményeket el is értek ezekben.3 A
nemzetközi szervezetek - beleértve a Világbankot és a Nemzetközi
Valutaalapot - ekkoriban lényegében támogatták ezt, hiszen a fejlett tőkés
országokban is a keynesi koncepción alapuló fokozott állami beavatkozás
volt napirenden.4 A
hazai és a nemzetközi gazdasági, valamint politikai erőviszonyok változása,
a liberális paradigma előtérbe kerülése és az eladósodás okozta kényszerek
folytán az állam gazdasági szerepvállalása az évtizedek múlásával
a gazdaságilag elmaradott országokban is egyre inkább a nemzetgazdaságok
kapitalista, piacgazdasági integrálását és a világgazdaságba való
bekapcsolását szolgálta. Mint bemutattuk, a korábban szocialista
orientációjúnak tekintett országokban is fordulatot hozó vezetők kerültek
hatalomra.5 Az IMF-fel egyeztetett kiigazítási és stabilizációs
politikák keretében pedig - a nyolcvanas évektől - végleg napirendre
került az elmaradott országokban az állam gazdasági szerepének gyengítése,
beleértve a privatizációt, a deregulációt és a piacnyitást. A fejlődéselméletek
bármely irányzatának szemszögéből az utóbbi két évtized liberalizációs-globalizációs
tendenciái a gyengébben fejlett, perifériás és félperifériás országok
erősödő kiszolgáltatottságát, magatehetetlenségét hozták, ez
pedig a világgazdasági differenciálódás növekedését, hatalmas térségek
gazdasági növekedésének lassulását, az egy főre jutó jövedelem csökkenését
eredményezte, és ez a tendencia a meglévő világrend egyik erősödő
rizikótényezőjévé vált.6 Björn
Hettne, a fejlődéselméletek történetének egyik legjobb szakértője
írta: "Az elméletek relevanciája egyrészt természetesen azok minőségétől
függ (elméleti relevancia), de egyben a hatalmi központokkal való
kapcsolatuktól is (politikai relevancia). Az utóbbi értelemben a fejlődéselméletek
egyre jobban marginalizálódtak a valóságban végbemenő intellektuális
és politikai változások folytán, sőt az is kérdéses, hogy valaha is
erős lett volna a politikai hatásuk. A marginalizáció folytatódik, s
lehet, hogy a fejlődéselméletek harcos egyházként végezik be történetüket."
E pesszimista értékeléshez azonban azt is hozzá teszi: "Lehet,
hogy a fejlődéselméletek a politika síkján nem mindig javasoltak
helyes megoldásokat, de más oldalról nézve az általuk körülírt és
elemzett problémák egyáltalán nem tűntek el. Ellenkezőleg, hozzájuk
kapcsolódva újabb problémák vetődtek fel". (Hettne 1995, 11. o.)
Magam
is úgy gondolom, hogy a fejlődéselméletek "politikai relevanciája"
a globalizáció körülményei között egyre kisebb lett, azok az égető
kérések azonban, amelyeket évtizedek óta feszegetnek, éppen
napjainkban kerülnek újból előtérbe a nemzetközi gazdasági és
politikai fórumokon: erősödik a vita a globalizációból adódó
egyenlőtlenítő hatásokról, a globalizáció hasznának és általában
a jövedelmeknek a koncentrálódásáról, egyes társadalmi rétegek és
országcsoportok elszegényedéséről, az államok elgyengüléséről.
Úgy tűnik, egyre inkább igazolódik a fejlődéselméletek legradikálisabb
képviselőinek szkepticizmusa: a világgazdaságnak az egyenlőtlenségeket
elmélyítő piaci viszonyai az adott erőviszonyok és struktúrák között
alapvetően nem reformálhatók meg, s a perifériás országok az államuk
gazdasági szerepét nem tudják megerősíteni egy a felzárkózáshoz (és
a szociális igazságtalanságok kezeléséhez) nélkülözhetetlen védekezőbb
gazdaságstratégia érdekében. Irodalom
Azikiwe,
N. (1963). Interjúja. Présence Africaine. In: Kende István. Fejlődő
országok - haladó eszmék. Bevezető. 72. Balassa,
B. (1971). Trade Policies in Developing Countries. American Economic
Review. Vol. 61. Bedie,
Konan (1966). Beszéde. Washington. Nemzeti Újságíróklub. Szeptember
10. In: Kende István. Fejlődő országok - haladó eszmék. Bevezető.
72. Berend
T. Iván (1995). Átalakulás a világgazdaság perifériáin. A századvég
gazdasága történelmi perspektivában. Magyar Tudomány. 7., 761-777. el-Kaissouni,
A. M. (1964). Egyptian Gazette. január 5. Idézi Kubik István. Az Egyesült
Arab Köztársaság. In: Korunk világgazdasága. A fejlődő országok.
354. Farkas
Péter (1998). Makrogazdaság-elméletek és gazdasági folyamatok a
fejlett tőkés országokban a II. Világháború óta. MTA Világgazdasági
Kutatóintézet. Budapest. Műhelytanulmányok 7., 43. (Rövidítve a
Magyar Tudomány 1999/9. és 2000/9. számában.) Hettne,
Björn (1991). The Voice of the Third World. Studies on Developing
Countries. No. 134. Institute for World Economics of the HAS. Budapest.
75. Hettne,
Björn (1995). Development Theory and the Three Worlds. Longman. England.
319. Hoós
János (1996). Fejlődés-gazdaságtani elmélet és a magyar gyakorlat.
Elvek és valóság. Kézirat. 23. Kollár
Zoltán (1992). Stabilizáció vagy modernizáció. A latin-amerikai
gazdaság az ezredforduló előtt (1960-1990). In: Közgazdasági (f)irkák.
71., BKE. Budapest. 181. Kollár
Zoltán (1996). Dél keresztje alatt. Latin-Amerika latinamerikanizálódása.
Z könyvek. Budapest. 117. Köves
Vince (1966). India. In: Korunk világgazdasága. A fejlődő országok.
KJK. 149-212. Krugman,
P. (1992). Toward a Counter-Counterrevolution in Development Theory. World
Bank Economic Review Supplement. Proceeding of the Annual Bank Conference
on Development Economics. 15-39. Lee,
Yeon-ho (1988). Development. Capitalism and the State in East Asia. Korea
Observer. Summer 359-395. Measures
for the economic development of under-developed countries (1951). United
Nation. NY. Mkandawire,
Thandika (1998). Thinking about Developmental State in Africa. African
Development in a Comparative Perspective. Study project sponsored by the
Government of Japan. UNCTAD. Geneva. 39. Nasszer,
G. A. (1963). Előadás a Mohamedán Ifjúsági Egyesületben. In:
Egyptian Gazette. november 29. Idézi Kubik István. Az Egyesült Arab Köztársaság.
In: Korunk világgazdasága. A fejldődő országok. 354-358. Nehru,
J. (1961). India's Foreign Policy. New Delhi. Idézi: Fejlődő országok
- haladó eszmék. Kossuth Könyvkiadó. 1976. 70. o. Nkrumah,
Kwame (1960-as évek). Idézi Szentes Tamás. Korunk világgazdasága. A
fejlődő országok. 483. Nyerere,
Julius (1992). The Basis of African Socialism. Dar es Salaam. Idézi
Szentes Tamás Afrika. In: Korunk világgazdasága. A fejlődő országok.
483. Pereira,
L. C. Bresser (1995). Latin-Amerika az "állam válsága" megközelítés
fényében. Közgazdasági Szemle. 6., 533-551. Second
Five Year Plan. Government of India. New Delhi. 1956. Idézi dr. Köves
Vince. India. In: Korunk világgazdasága. A fejlődő országok. KJK.
1966. 189. Senghor,
Leopold Sédaz (1961). West Africa. november 4. Idézi Szentes Tamás.
Afrika. In: Korunk világgazdasága. A fejlődő országok. 482. Sigmund,
P. E. (1960-as évek). The Ideologies of the Developing Nations. Idézi
Kende István. Fejlődő országok - haladó eszmék. Bevezető. 69. Szentes
Tamás (1980). Polgári és "újbaloldali" elméletek a tőkés
világgazdaságról. Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 450. Szentes
Tamás (1995). A világgazdaságtan elméleti és módszertani alapjai.
AULA, Budapest. 819. World
Bank (1981). Accelerated Development in Sub-Saharan Africa: An Agenda for
Action. Washington D. C. World
Bank (1989). Sub-Saharan Africa: From Crisis to Sustainable Growth.
Washington D. C. 1
A tanulmány eredeti, bő változata a Nemzetgazdaságok fejlődésének,
iparosításának sikeres és kevésbé sikeres útjai a modern kor különböző
időszakaiban c. OTKA kutatási program keretében készült. Kutatásvezető:
Ehrlich Éva. 2
Az ortodox gazdaságpolitikák a fizetési mérleg kiegyensúlyozására,
a heterodox koncepciók inkább a monetáris reformra és az antiinflációs
politikára koncentrálnak. Utóbbi nyitottabb a korábbi strukturalista
megoldások iránt. Itt terjedelmi korlátok miatt nem tudjuk bemutatni a
sokféle latin-amerikai próbálkozást, az átmeneti sikereket és a még
jellemzőbb kudarcokat. 3
Anakronisztikusnak tűnhet, hogy az iparosítási ranglétrán nem a fejlődéselméletekkel
közvetlenül kapcsolatba hozható országcsoportok léptek előre a
legnagyobb mértékben, hanem két másik modellhez tartozók: a
szocialista országok (közülük az európaiak csak a hetvenes évekig,
de Kína egészen napjainkig) és az újonnan iparosodó ázsiai országok.
Valójában - megítélésem szerint - nagyon is érthető ez a jelenség:
az utóbbi két modellben a külső versenyt a piacvédelem révén sokkal
határozottabban korlátozták, az állam szerepe még jelentősebbé vált
a forráskoncentrálásban, az infrastruktúra, az oktatás és képzés,
a műszaki fejlődés finanszírozásban, a gazdasági folyamatok alakításában.
(Persze e két országcsoport között is óriási különbségek voltak,
hisz az egyikben az állami tulajdon, a másikban a korporatív magántulajdon
dominált.) Ne felejtsük, a 19. században Németország, majd az Egyesült
Államok is, csak piacvédő politikával tudtak Anglia nyomába eredni,
megközelíteni, lehagyni! 4
Lásd például az ENSZ első kiadványát a fejlődés problémáiról: Lépések
az alulfejlett országok gazdasági fejlődéséért, amelynek szerzői között
ott voltak a fejlődéselmélet képviselői. (Mesaures... 1951) 5
A legkiélezettebb példa persze Chile volt, ahol még mielőtt az egységkormány
hozzáfoghatott volna talán az államkapitalizmuson is túlmutató szociális
és államgazdasági reformok végrehajtásához, külső segítséggel
fasiszta jellegű puccsot hajtottak végre. De nem bizonyult kivitelezhetőnek
a gazdaság belső gyengesége, valamint a külső gazdasági függőség
és külső politikai beavatkozás folytán mondjuk Algéria, Jamaica vagy
Nicaragua gazdasági függetlenedési, önerőre való támaszkodási törekvése
sem. 6
Másfélmilliárd ember él azokban az országokban, amelyekben az elmúlt
három évtizedben az egy főre jutó jövedelem csökkent, további kétmilliárd
számára pedig stagnált. Farkas
Péter [Magyar
Tudomány, 2002./7
|
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |