Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Hegyhátszentjakab
erősen átalakuló település. Írásos feljegyzés a község múltjáról
nincsen, de a szájhagyomány annál érdekesebb. Eszerint: a község lakóinak
ősei régen a Pusztaszentmárton nevű községben éltek. A törökdúlás
idején a falu teljesen elpusztult, ahonnét mindössze 4-5 családnak
sikerült elmenekülnie a „Galambkúti árok”-ba, innen tovább vándoroltak
és a falu mai területén telepedtek le. Kevés holmijukat kosarakban
cipelték, ezért a falut kezdetben Kosárházának nevezték. Az 1664-es
szentgotthárdi csatában egy itteni Jakab nevű vitéz a harcokban kitüntette
magát, jutalmául megkapta ezt a községet. A község mai neve tőle származik.
Hogy így volt-e vagy sem, azt nem tudjuk biztosan, de a szájhagyomány,
mely ezen a tájon mindig erősen élt, bizonyára megőrzött valamit a történelem
nehéz időszakából. A
ma itt élő családok közül a Lukács, Keszte, Herczeg, Szabó, Sóber
nevűeket tartják a legrégebbieknek. A német nevű Kropf, Schmidt,
Stumpfel családok a XIX. század második felében települtek ide. Ezek
zömmel kőművesek voltak. A Góger család Felsőőrből, a Halpertok,
Borosok Sopron vidékéről jöttek. Az idős emberek szerint 1870-ben 25
ház volt a községben. A
két világháború közötti időben a megművelhető terület jelentős
része a Sigray grófok tulajdonában volt. Az emberek egy része cselédként
dolgozott, az iparosok pedig vándorúton voltak. Az 1930-as népszámláláskor
698 ember élt itt, ami a mai lakosság számának duplája. Az 1990-es népszámláláskor
mindössze 362 fő. Pedig időközben megalakult egy jó nevű Építőipari
KTSZ a faluban, az asszonyok pedig egy ruhaipari üzemet létesítettek. Művelődési
otthona 1960-ban épült. Iskolája az 1900-as években egy tanerős volt,
később két tanerős lett. Jelenleg az 1-3. osztály működik itt, a többi
tanuló a Körmenden felépült Körzeti bentlakásos Diákotthonban
tanul. Postája 1982-ben épült. A település központjában áll a XIII.
században román stílusban épített műemlék templom, melynek védőszentje
Szent Jakab apostol. Egyhajós, szentélye félkör záródású, nyugati
homlokzata előtt áll a torony, a sekrestye-toldalék a XIX. századból
származik. Az
1698-as vizitáció szerint a templom belseje gerendamennyezetes, kórusa
és szószéke fa, de oltára kő volt. Tornyában egy harang volt. A
templomot 1738-ban renováltatta az Eszterházy-család. Későbbi kegyura
a Sigray-család lett. Újabb restaurálása az 1980-as években fejeződött
be. Gazdag rokokó oltárát Szent Jakab apostol és a Szentháromság,
Szent József és Páduai Szent Antal faszobrai díszítik. Szépek a későbarokk,
faragott gyertyatartói is. A
község határában van a Vadása-tó, melyet 1968-ban kezdtek kialakítani,
zömmel társadalmi munkában. A 3,5 ha területen csodálatosan szép környezetben,
a hasonnevű patak vizének felduzzasztásával keletkezett. Elnevezése
onnét ered, hogy a környéken sok volt a róka, ezek lyukakat ástak a
patak mentén, így lett vad-ásta, Vadása-patak, illetve tó. Vize kristálytiszta,
a tavat 12 forrás táplálja. A könyv írója néhai Solymár Lajos barátjával
együtt sokat fáradozott azért, hogy ebből legyen valami. A gondolat
ott és akkor született, amikor 1968. február 6-án délután 3 órakor
a falu klubjában az Őrség múltjáról, jelenéről és jövőjéről
beszélgettünk. Az idősebb emberek ott vetették fel, hogy egykoron a
Sigray grófnak volt a Vadása-patak völgyében egy tava, ahová néha külföldi
vendégeket is hozott. A beszélgetés után a helyszínre mentünk, megnéztük
azt a helyet, ahol akkor sás és nád volt, lápos vízinövényekkel
volt tele, mert a régi tavat az 1920-as évek óta teljesen elhanyagolták. A
szép környezet láttán elhatároztuk, hogy ha egykor a grófnak megérte,
miért ne érné meg a falu népének itt egy szép tavat kialakítani? Az
elhatározást tettek követték és ebből derekasan kivette részét az
egész falu lakossága, élén az Építő KTSZ dolgozóival. Az iskola
akkori tanítója, Dombi Vilmos tanító úr még az iskolás gyerekeket
is beszervezte, ki kosárban, ki talicskával hordta a földet a gát töltéséhez.
Erről eredeti fényképfelvételek is vannak. Időközben
megkerestem a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetőjét,
Dologh Ervin urat, akitől anyagi támogatást és szakmai segítséget kértem.
Két mérnök társadalmi munkában elkészítette két hét alatt a gátépítés
tervét, aminek alapján a munka folytatódhatott. A későbbiek során
azzal a kikötéssel, hogy az Igazgatóság helyet kap ott vízfigyelő állomás
létesítésére, akkor részt vesznek a völgyzárógát építésében.
Ez a megegyezés az akkori helyi tanáccsal megtörtént, így felgyorsult
a tó völgyzárógátjának építése. 1971-ben
már a mai formájában megnyílt a nagyközönség számára. Nem szabad
elfelejteni, hogy a faluból elszármazott, Zalában vezető beosztású
„lokálpatrióta” földgyalut adott hévégén a munkák megkönnyítésére.
A tó elkészülte után gondoskodni kellett a villanyáram kivezetéséről,
amit soron kívül elvégeztek
az ÉDÁSZ részéről. Ezzel elindult a terület bekapcsolása az
idegenforgalomba. Ehhez meg kellett szervezni a fizetővendég-szolgálatot,
ahol a távolról érkezettek elhelyezéséről gondoskodtak. Később
megindultak a magánépítkezések, de a vállalatok is megjelentek épületeikkel,
mint a Savaria Cipőgyár üdülőháza, ami egyike a legszebbeknek, de az
Építőipari KTSZ is épített házat magának. 1985-ben kempinget is létesíttek
a tó mellett. Ispánk
neve szláv eredetű, az ispán becéző alakja. A német szakirodalomban
az Espenwang - Espang szóból származtatják, mely „nyírfás
gerincet” jelent. 1428-ban már találkozunk nevével. Őriszentpétertől
északkeletre, enyhén dombos vidéken elhelyezkedő út menti
kiscsoportos település, mely eredetileg két szerből alakult ki. A
keleti szer neve Nemes, vagy Uri-szer, a nyugatié Pór-szer volt. A két
szer közötti különbség abban nyilvánul meg, hogy a múlt század közepén
a Nemes-szer épületei nagyobbak voltak a Pór-szerieknél. 1550-ben
I. Ferdinánd Batthyány Ferencnek adja zálogként Németújvár
centrumot és tartozékait (Sároslak, Ispánk, Felsőrákos és Zaknir [Szaknyér]).
Ekkor 12 jobbágy és 7 egésztelkes élt Ispánkon. 1558-ban 2 egész
telkes jobbágy, 3 féltelkes, 1 2/3-os telkes, 1 fő 1 és 3/4 telkes
jobbágy lakta. 6 puszta-telek is van, közöttük Bata Kelemen, „A pap
jobbágya” is. 1598-ban Batthyány Ferenc a földesúr, a házak száma
ekkor mindössze 10. A féltelkes jobbágyok száma ekkor 11 fő, köztük
1 „liber”, egésztelkes 1 fő, valamint 3 puszta féltelek található. 1614-ben
Szent Mihály napján a törökök 15 házat felégettek, minden marhát
elhajtottak és mindent felégettek. Ebben az időben 9 szökött jobbágyról
szól az írás: Ispánkról 1 fő, Rákosról 2 fő, Zalafőről 1,
Pankaszról 5. Batthyány 100 Ft-ot fizetett értük. 1634-ben a németújvári
és rohonci tartomány falvainak urbáriumát vetik ki az Őrségben. Egész
hely után évi adójuk a következő: Szentgyörgy
napján
40 Dénár, Szent
Mihály napján
40 Dénár, Kisasszony
napján
2 köböl búza, 1-1 köböl rozs és zab,
12 db tyúk, 20 db tojás, 1 meszel vaj, 1 meszel túró. Ökörpénzt
is fizettek, méghozzá egész hely után 36 Dénárt. Ispánkon 16 egész
helyből 10 lakott és 6 deserta volt. Ezt a hatalmas terhet nehezen
viselték el, ezért 1638-ban az őrségiek panaszlevelet írtak a Batthyányoknak.
1642-ben január 12-én Szent Péteren egy katona fejét vették a törökök,
Szalafőről két hajdút elvittek, mert nem fizettek adót. Ispánkról
is 2 hajdút vittek el. 1848
márciusában a németújvári uradalom felmérést végeztetett Ispánkon.
Eszerint 8 és 1/2 robotos egész hely, 14 ház, 14 robotoló jobbágy, 8
másnál lakó zsellér lakott Ispánkon. A gyermekek száma: 22 fiú, 11
leány = 33 fő. Állatállomány: 8 db ló, 22 db ökör, 41 db tehén,
19 db borjú = 90 db. Föld- és rétállomány: 102 köblös szántó, 25
szekér szénát termő rét. 1690-ben
arra is találunk adatot, hogy a török földesúrnak és a szultánnak
mekkora adót kellett fizetni. Nem véletlen, hogy a hatalmas terhek súlya
alatt roskadozó jobbágyok közül sokan elszöktek. 173133 között 9
jobbágy és 1 zsellér szökött el Ispánkról. Az elszököttek után
57 dica (adósság) maradt, 1 dica értéke 2,55 Ft. Mindez tovább növelte
az ottmaradottak terheit. 1751.
október 19-én a csákányi uradalom újabb összeírást tartott
Ispánkon, melyből a falu lélekszámát és állatállományát tudjuk
meg. Ez a helyzet mindaddig tartott, amíg ki nem mondták a jobbágyság
intézményének megszüntetését, tehát 184849-ig. Ispánk
lakossága: 1785-ben 140 fő, paraszt 19 fő, polgár 17 fő, zsellér 7 fő,
egyéb 5 fő, fiúgyermek 21 fő. Lakóházainak száma: 1785-ben:
23 fő
1920-ban: 54 fő 1890-ben:
50 fő
1930-ban: 56 fő 1900-ban:
52 fő
1941-ben: 54 fő 1910-ben:
52 fő
1950-ben: 51 fő 1960-ban:
50, ettől kezdve csökken. Ispánk
lakossága 1930-ig egyenletesen emelkedik, ekkor 244 fő lakta, átmeneti
csökkenés után 1949-ben 249 ember élt itt, ez volt a legtöbb, aztán
rohamos csökkenés következett olyannyira, hogy napjainkban csupán 96
ember lakja. Hogy
miért írtam le ezeket az adatokat ilyen részletesen? Azért, mert Ispánk
egyike az Őrség azon falvainak, ahol a magyarság letelepedése óta itt
élt, történelmi küldetését látta el, és a hatalmas terhek viselése
ellenére töretlen volt ereje és hite a nehéz időkben is. Példáján
keresztül érzékeljük az Őrség valamennyi településének küzdelmes
életét. Ma a csendet és nyugalmat szerető turisták, a városi „kőrengetegbe
zárt” emberek ütnek tanyát itt, ahol kitűnő levegő, csodálatos környezet
fogadja az ide érkezőket. Nem véletlen, hogy az ispánki emberek 8090
évet is megéltek. A
századfordulóig nagyon sok boronafalú épületet találhatunk az ispánki
szereken, ma ezek közül egy sincs meg. Helyette megépültek az ún. kódisállásos
épületek, a módosabb parasztok jellegzetes házai. Ilyenek találhatók:
a Keleti-szeren a 12. szám, valamint a Nyugati-szer 14., 18., 22. szám
alatt. Valamennyi védelemre javasolt. Kerkáskápolna
erősen fogyó népességű, a történelmi Őrség mindenkori része volt
és ma is az. Bajánsenye társközsége, egyutcás falu a Kerka-patak völgyében.
A régi szeres falukép már csak alig érzékelhető, annyira közel építették
az emberek házaikat egymáshoz. Lakóinak
száma 1980-ban 149 fő volt, 1990-ben már csak 123 fő. Az egykor
jellegzetes szeres település régi, boronafalú épületeiből alig találunk
valamit. Néhány nagyméretű téglapajta, a Fő utcában lévő 26.,
38., 43. számú épületek, valamint a református imaház, a harangláb
és római katolikus templom említhető a védelemre méltó épületek közül.
Különösebb építészeti érték nincs e településen. A legutóbbi években
a lótenyésztés és lovassport miatt keresik fel hazai és külföldi
turisták. Kercaszomor
település középkori eredetű, 1452-ben Kápolnáskerca néven
szerepelt. A török harcok, a vallási küzdelmek pusztításait betetőzve
1775-ben villámcsapás miatt temploma leégett. A XVIII. században épült
katolikus templomnak és a református egyház templomának különösebb
műtörténeti értéke nincs. Korábban
külön település volt Kerca és Szomoróc, ma Kercaszomor névre
hallgat. Az egykori Szomoróc területén áll az 1877-ben épített
református harangláb, mely műemlék jellegű épület. Négy
toronyoszlopot hevederek erősítenek össze, ferde dúcok támasztják
ki. Az oszlopok helyett boronafalak hordják a szoknyatetőt. Az egyetlen
középső oszlop a kis harang felfüggesztésére szolgál. A szoknya
cseréptetővel fedett. A
falu épületei közül már csak az 1909-ben épült Kerca Fő utca 13-as
számú porta és fazekasműhely szerepel a védett épületek között.
Lakosainak egy része ma is gerencsér iparos, a mesterséget évszázadok
óta űzik és apáról fiúra száll. Közülük néhányan a
magyarszombatfai Kerámiagyárban dolgoznak. A fizetővendég-szolgálat már
az I. világháború utáni években elkezdődött, sokáig lehetett látni
egy boronafalú házat, rajta a felirat: „Becsületes embereket mindig
szívesen látnak a ház lakói!” Ebben
a faluban született Kapornaki Gyula, az Őrség költőfia, akinek
verseskötete és sok verse jelent meg az elmúlt években. Témája
mindig az őrségi táj és az itteni emberek élete. Jelenleg
Szombathelyen lakik. Kisrákos
dimbes-dombos vidék Pankasz és Viszák között. A szeres település-szerkezet
még jól kivehető, melyre vigyázni kell a jövőben. Ezért arra kell törekedni
az építészeti hatóságoknak, hogy a szerek közötti szabad térségek
megmaradjanak és zavaró kerítések a házak körül ne legyenek. Védett
épületei közül figyelmet érdemelnek a nagy méretű pajták, valamint
a szép kódisállásos lakóházak: a Lapszeren, a Petőfi út 2. és a Fő
út 21. szám alatti épületek. Tájképileg igen szép a Lapszer távolról,
tengelyében a Fő út 8-as számú lakóházzal. Lakossága szintén erősen
fogy, 1980-ban 333-an, 1990-ben 279-en éltek ebben a faluban. Iskoláját
körzetesítették Körmendre, csak az alsó tagozatos tanulók maradtak
helyben. Korábban élénk kulturális tevékenység jellemezte a falut, a
régi hagyományok őrzése még fellelhető itt-ott. Magyarszombatfa
az Őrség déli részén található, egykor a „Tótsági járáshoz”
tartozott. Lakói magyarok, akik évszázadok óta űzik a fazekasmesterséget.
Szinte minden harmadik családnál látjuk kint a táblát és az égetőkemencét
a lakóház mellett. Az
1950-es években létrehozták a tanácsi ipar keretében a Kerámia gyárat,
ahol a környék és a helybeli lakosok dolgoztak egy műszakban. Délután
többnyire otthon, a saját műhelyeikben folytatják az ipart. Közel 200
féle termékükből még külföldre is jutott a hazai szükségleten túl.
Itt-ott még fellelhetők az eredeti őrségi motívumok a termékeken, bár
egy időben ezt elhanyagolták, különösen a nagyüzem keretében. Ma már
nem kell szekerekre rakni az árut és a cserekereskedelem módján árulni
azt, mert a fellendült idegenforgalom következtében igen sok árut a
helyszínen megvásárolnak. Régi
szép zsúpfedeles épületeiből már csak egyet találunk, a Fő út 52.
szám alatti „Fazekasházat”, mely múzeumi célokat szolgál. Ennek környezete
még őrzi a hagyományos építészeti jelleget, szépek a kódisállásos
paraszt-polgár épületek, védelmük indokolt. Nagyméretű pajták
szintén találhatók még itt, ezek védelmére is gondolni kell! Közigazgatási
székhely, postája is van. Az utóbbi években több iparművész települt
erre a vidékre, akik távoli országrészből jöttek és az igazi népi
ízlést hozták magukkal. A fiatalok közül az itteniek is remek kiállítási
anyaggal hívják fel magukra a figyelmet. (Vörös és Albert mesterek) Nagyrákos
település nevével először 1204-ben találkozunk. Egy 1404. évi
feljegyzés Egyházas vagy Nagy-Rákos mezővárosnak nevezi, tehát
templomának ekkor már kellett lenni. A
Zala folyó két oldalán, a domboldalakon és hátakon építkeztek, mai
napig megőrizték a szeres településformát. Két szer, az Alsó- és a
Nemesszer ma is jól kirajzolódik a szemünk előtt. A falu története
sokban megegyezik Ispánkéval, hiszen ugyanolyan terheket kellett
elviselniük, a törökök sanyargatása legalább akkora volt, mint másutt.
Körjegyzőség volt régebben, közigazgatásilag hozzá tartoztak:
Szatta és Ispánk. Lakosainak
száma 1980-ban 415 fő, 1990-ben már csak 357 fő, melyből 174 férfi
és 183 nő, tehát fogyó népességű, a „nő-többleten” pedig éreznünk
kell a két világháború következményeit ma is. Két tanerős iskolája
volt sok évtizeden keresztül, az 50-es évek után körzetesítették Őriszentpéterre,
Szattával és Ispánkkal együtt. A századforduló idején jelent meg a
téglaépítkezés, azt megelőzően csak boronafalú lakóházak voltak
itt. Ma már alig találunk belőlük néhányat. A Nemes-szer 16. szám
alatt álló Nagy József építette boronaház védett épület. A gerendájában
1813-17-es évszám, míg az istálló gerendáján az 1777-es évszám látható.
Az épület kétablakos, nagy ereszes, félkontyos oromfalas és zsúpfedésű.
Az Alszeren a Fő út 51. szám alatt a település-szerkezeti helyzet, népi
építészeti értéke és faluképi helyzete miatt műemléki védelemre
javasolták az O.M.F. (Országos Műemléki Felügyelőség) szakemberei
1983-ban az épületet. Legnagyobb megdöbbenésünkre azonban 1993
szeptemberében már semmit nem találtunk belőle! Lebontották? Leégett?
Ugyanitt állt egy kovácsműhely is, ami szintén eltűnt. A Fő utca
27-28. szám alatt szép oromzati kiképzéssel álltak még az öreg
boronafalú épületek, ottjártunkkor ezeket sem találtuk meg. A
Fő utca keleti szakaszán az épületek mögötti képet a templomtorony
zárja le. A Zala-patak partján jellegzetes népi építészeti hagyományokat
őrző, zsúpfedésű lakóház és mellette a kovácsműhely hangsúlyos
eleme volt a faluképnek. (Nekem nagyon hiányzik!) A Fő út mellett, az
Alsószeri út elágazásánál, a domboldalon áll a középkori eredetű
római katolikus templom. A Fő út felől nézve a falukép hangsúlyos
eleme. A Nemesszeri úton áll az 1800-ban épült református templom.
1913-ban és 1938-ban újították fel. Az előtte álló növényzet a
templom hangulatához illő környezetet alkot, nem szabad bántani. Ebben
a faluban találjuk Moldova György író alkotóházát, szép környezetben. Őrimagyarósd
nagyon régi település, a hagyomány szerint már a magyarok bejövetele
előtt lakott hely volt. Az első írásos feljegyzés 1270-ből való –
V. István király kiváltságlevele –, mely leírja a magyarósdi várban
(Monorosd ad castrum) szolgáló őrök jogait és kötelességeit. Ebből
tudjuk meg, hogy a település fontos őrhely volt, várszerű erődítménnyel,
aminek ma nyoma sincs. A
település közelében kolostor is volt, amely a szentgotthárdi csata
idején pusztult el. Az őrök most már a délről betörő törökök
ellen harcoltak. A terület ekkor a Darabos család birtoka volt. Egy
1690-es feljegyzés szerint Darabos Gáspár halála után a törökök
birtokolták a területet, akik súlyos adókat vetettek ki. A faluban
ekkor 13 jobbágy és 6 zsellér lakott. A
török hódoltság után – 1728-tól – gróf Eszterházy László,
majd Rimanóczy Ádám a földesúr. 1840-től evangélikus egyházközség
létesült a faluban, 1862-ben felépült a templomuk. 1875-től egyosztályos,
vegyes, evangélikus elemi iskola működött egy tanítóval és 105
tanulóval. A századfordulótól gróf Sigray birtokolta a területet a második
világháború végéig. A két világháború nagy véráldozatot követelt
a lakosságtól, hisz minden épkézláb embert bevonultattak. Lakossága
1980-ban 358 fő, 1990-ben 320 fő, amelyből 165 férfi és 155 nő. Azon
ritka őrségi községek egyike, ahol több a férfi. A második világháború
után – a 60-as években – kultúrház, orvosi rendelő és posta épült
a faluban. Mezőgazdasági Szakszövetkezet működött itt a közelmúltban,
melynek gépjavító bázisát itt építették fel. Sokáig gyönyörködhettünk
szép, népi műemlékeiben, sajnos napjainkban sokat lebontottak.
1983-ban még állt a Dózsa út 32. számú védett lakóház. Ez volt a
Baki Kálmán-féle ház, fésűs beépítésű, pitvarról nyíló szoba,
konyha, kamra alaprajzú épület. Az épület boronafalas, zsúpfedésű,
ollós fedélszékű. Kétablakos homlokzatát homlokdeszkázat, háromnegyed
kontyos tető díszítette. A portán a disznóól is boronafalas volt. Az
épület alapvetően meghatározta a faluképet. 1983-ban igen rossz állapotban
volt, a szakemberek sürgős felújítását javasolták. Ottjártunkkor
(1993. szeptember 18.) már csak a lebontott ház helyével találkoztunk.
Az utolsó is eltűnt, fájdalmunkra. A templom környéke átalakuló új
épületekkel jó építészeti benyomást kelt. Itt dolgozik a megye
egyetlen kádár iparosa, Bertai Jenő, aki ma is alkot. A népi
kisiparosok közül találunk itt szakajtó- és seprűkészítőt is! Pankasz
története a régmúlt időkben megegyezik a szomszédos községekével.
Őriszentpétertől 7 km-re kelet felé található a Zala-patak völgyében
húzódó főútvonal mentén, de a település északi részei felkúsznak
a domboldalakra. Ha erősen körülnézünk, még fellelhetők a szeres
település nyomai, főleg a domboldalakon. Ma már inkább a zárt település
a jellemző rá. Bármely irányból közelítjük meg a falut, messziről
szemünkbe tűnik a Téglagyár magas kéménye. Kitűnő alapanyagot,
azaz agyagot rejtenek magukban a dombok, és ebből készül a megye kitűnő
téglája. A korszerűsítés óta mennyiségileg is a megyei élvonalhoz
tartozik. Ebben
a faluban találjuk az Őrség legszebb, 1755-ben épült református fa
haranglábát, a település legmagasabb pontján, a gyümölcsösben, a
Petőfi utca 4-es szám alatt. Értékes műemlék, melynek helyreállítására
1965-ben került sor. Szoknyás harangláb nevet viseli. Nevét arról
kapta, hogy alul sátorszerű kikészítésű „szoknyája” van. A
szoknyatető zsúp, a harangtorony sisakjának fedése fazsindely. Négy
harangtartó tölgyfa oszlopa egymást keresztező tölgyfa talpon áll, a
talpak tartják a szoknya tíz oszlopát is. Az összes oszlopot két irányban
dúcok és könyökfák merevítik ki, és koszorúgerendák fogják össze.
Ezekre támaszkodnak a szoknya szarufái. A harangtartó oszlopokat a
szoknyatető két koszorúgerendázata között andráskeresztek merevítik
ki. Az építmény fa szerkezetei nélkülöznek minden díszítést. A
felhasznált fa természetes színével, bárdolt vagy simított felületével,
tökéletes szerkezetével, jó arányával a szerkezet és forma egységéről
tanúskodik. Mindezt az itt lakó emberek maguk készítették el, saját
elképzelésük alapján. A
„szoknyás harangláb” szomszédságában, az út mentén, berendezéssel
együtt fennmaradt egy boronafalú kovácsműhely a Dózsa György út
11-es szám alatt. Az épület műemlék jellegű, és mint ilyen, védelemre
szorul. Az épületet egy elbontott szőlőshegyi borospince anyagából készítették.
A műhely előtere a népi hagyományoknak megfelelően fedett és
nyitott. Reméljük, a mostani gazdasági változások után valódi „élet”
lesz benne nemsokára. A tájképileg jellemző lakóházak között említjük
a Fő út 60., 23- boronafalú, valamint a Kossuth út 1. szám alatti íves
épületet. A
volt tanácsháza, ma Polgármesteri Hivatal épülete a Fő út 65. szám
alatt, érdekesen kiképzett épület. A helytörténeti gyűjtemény,
melyet korábban a Művelődési Otthon alagsorában tároltak, ma egy
igen szépen felújított épületben kapott helyet a Fő út mentén. A
település-szerkezet értékei miatt védendő. Csiszár Károly [Változó Világ 26.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |