Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Szaknyér
az Őrség legkisebb települése, a Viszák és Hegyhátszentjakab közötti
útról leágazva érjük el. Szép természeti környezetben fekszik, félig
erdők veszik körül, csend és nyugalom honol mindenütt. A
népszámlálási adatok szerint a falu lakossága erősen. 1960-ban 161 fő,
1970-ben 134 fő, 1980-ban 102 fő volt. 1990-ben már csak 83 lakost számláltak
össze, ezek többsége idős ember. A fiatalok eljárnak dolgozni Körmendre,
Zalalövőre, és egyrészük idővel el is vándorol. Az otthonmaradottak
főleg állattenyésztésből élnek, több háznál 2-3, de néhol 8-10
szarvasmarha van az istállóban. Ezekből adnak el, valamint a tejből származó
bevétel élteti az idős emberek zömét. A
megüresedő régi házakat városlakók vásárolják meg hétvégi pihenőháznak.
Akadnak köztük budapestiek is. Ezeket a házakat saját igényük
szerint felújítják, komfortosítják. A falu közigazgatásilag Hegyhátszentjakabhoz
tartozik. A megtekintésre érdemes épületek között említjük a
nagyon érdekesen kiképzett haranglábat, ahogy beérkezünk a faluba
mindjárt a sarkon, valamint a 21. szám alatt lévő kódisállásos szép
házat. Szalafő
– régen Szalafej (pagus) volt a neve – etimológiáját
az illir-kelta eredetű Salla, Sallum = folyóárja jelentésű folyónév
és a fő-fej összetétele adja. Ez utóbbi a víz forrásvidékét
jelzi. Személynévként is előfordult 1212-től. Dr.
Boucz Terézia régész ásatásai során a falu határában római kori
emlékeket talált, mégpedig hamvasztásos urnasírokat, koracsászárkori
halmos temetkezési helyeket, agyagedény-töredékeket és vasszerszámokat.
Mindezekből arra következtethetünk, hogy ezt a területet már a Római
Birodalom idején is lakták. A
település régmúltjából – kutatásaim alapján – megállapítható,
hogy 1208-ban II. Endre Miklós a vasvári ispánnak ajándékozta a
lendvai vidéket. 1553-ban Szent Jeromos ünnepén Batthyány Ferenc földesúr,
egy Tamás nevű plébánosnak egy jobbágytelket adományozott épületekkel
együtt. Ugyanakkor összeírást rendelt el Zalafejen. Ezek szerint 140
porta, 12 deserta, 6 egész telkes jobbágy (köztük 2 liber), 26 jobbágy
1/2 telekkel (köztük 1 fő liber), 17 jobbágy 1/4 telekkel, jobbágy
1/6 telekkel, 2 jobbágy 1/2-1/8 telekkel, 3 puszta féltelekkel volt a
falu területe. 1599-ben
2 egésztelkes, 32 féltelkes, 22 egynegyed, 3 egyharmados, 2 egynyolcados
és 2 háromnegyedes telkes jobbágy élt Szalafőn. 1615. május 23-án
Balla István zalafői polgárt bezárták, mert Kanizsán megegyezett a törökkel,
hogy a falu adóját 110 Ft-ban állapítsák meg. A törökök túszként
fogva tartották Kanizsán, amíg az adót be nem fizetik, ezért levelet
írt Zalafő polgárainak és bíráinak, hogy azt mielőbb fizessék be,
mert addig őt fogva tartják. 1634-ben
a terület a németújvári és rohonci tartományok fennhatósága alá
kerül, urbáriumként a következő adókat vetették ki: Szent György
napján 40 Dénár, Szent Mihály napján 40 Dénár, Kisasszony napján 2
köböl búza, 1-1 köböl rozs és zab, 12 tyúk, 20 tojás 1 meszel vaj,
1 meszel túró. Ökörpénz egész hely után 36 Dénár, legénypénz 1
Ft. Szalafőn ekkor 28 egész, 3 háromnegyedes, 37 egynegyedes hely volt
lakott, 2 egész és 1 egynegyedes hely deserta volt. Érzékelvén
a hatalmas terheket, amit ekkor az őrségieknek fizetni kellett, nem csodálkozhatunk
azon, hogy a továbbiakban megtagadták az adók befizetését. 1642-ben a
törökök Szenpéteren 1 katona fejét vették, 2 hajdút pedig
elhurcoltak Szalafőről. 1648.
február 20-án kérvényt írtak a szalafőiek a Batthyányoknak, melyben
terheik csökkentését kérték, valamint azt, hogy járjanak el a törökök
felé is ez ügyben. Végső elkeseredésükben azt kérték, hogy a „Rábán
innen, vagy másutt jelöljenek ki részükre helyet, ahol
letelepedhetnek, és békében élhetnek”. Válasz: „a kérés nem könnyű”.
1751-ben már a csákányi uradalomhoz tartozik Szalafő, az október 19-én
elvégzett összeírás szerint: 68 jobbágy, 68 ház, 37 ló, 75 ökör,
129 tehén, 117 növendék marha, 182 sertés és 75 kas méh volt a
faluban. Ennek alapján vetették ki a terheket. Közben a jobbágyok közül
többen elszöktek, de terheiket az ittmaradottaknak kellett megfizetni.
Így ment ez végig, amíg a törököket ki nem űzték, illetve a jobbágyokat
fel nem szabadították. A lakosság és a lakáshelyzet alakulása Szalafőn: 1787-ben
(alaphelyzet) 608
fő élt itt (100 %)
80 lakóházban, 1869-ben
716 fő élt itt 141
lakóházban, 1890-ben
776 fő élt itt 162
lakóházban, 1900-ban
768 fő élt itt 181
lakóházban, 1920-ban
696 fő élt itt 167
lakóházban, 1941-ben
710 fő élt itt 154
lakóházban, 1960-ban
584 fő élt itt 151
lakóházban, 1970-ben
505 fő élt itt 145
lakóházban, 1980-ban
389 fő élt itt, 1990-ben
275 fő élt itt. Szalafő
közigazgatása: 1786-ban
Tótsági járás, csákányi uradalom 1793-1849
között: Őrségi
járás 1850-1860
között: Körmendi
járás 1861-1871
között: Tótsági
– Őrségi járás 1872-1970
között: Szentgotthárdi
járás 1971-1985
között: Körmendi
járáshoz tartozott. A
település 7 dombon épült, ennek megfelelően 7 szerből áll.
Szerkezetében ma is híven őrzi a középkori hagyományokat. A félrideg
állattartás sajátos épülete a kerített ház és itt Pityerszeren található
az ország egyetlen emeletes kástuja. A
Savaria Múzeum által 1970-ben megvásárolt 10 épületből álló népi
műemlékegyüttes eredeti helyén – Szalafőn – látogatható ma is,
kivételt képez a Felsőszeren volt kerített ház, melyet Szentendrére,
az Országos Szabadtéri Múzeumba szállítottak felállítás végett.
Így is maradt még szép számban megtekintésre érdemes, védett épület.
Vegyük ezeket sorjában: A
település szerei közül a legtöbb régi épület a Pityerszeren található.
A Pityerszer 1-2. szám alatt tartjuk számon a Visontai-féle portát. A
lakóház boronafalas, zsúpfedésű, az útra merőleges hossza-keskeny
tornáca, ajtói megemelt küszöbbel készültek. Lekontyolt, csonkán előreugratott
oromfalas utcai homlokzattal építették. A kamraajtó felett a tetőben
padlásablak látható. Ehhez a portához tartozott a megye utolsó
emeletes kástuja. Keresztvéges boronafalai fatalpakon állnak és a tornácszerűen
előugró emelete a földszinti nyitott szín fölé. A tetőt zsúp fedi,
az épület földszintjén a kamra, mellette a kocsiszín, az emeleten a másik
kamra van. Homlokzatai közül földszintje tapasztott, emelete faragott
gerendákból épült. A múzeumi kezelésben álló épületben több,
eredetileg is használt szerszám, gazdasági felszerelés látható. A
lakóházat 1974-75-ben, a kástut 1963–64-ben újították fel. A
védett szer másik féltett épülete a Zsoldos-féle kerített ház a
Pityerszer 3. szám alatt, mellette a kis kamra és a nagy pajta. A ház a
XIX. század elején épült. Három oldalról kerített zsúpos ház, a
negyedik oldal kapuzatát és fedett kerítését lebontották. A
szoba-konyha-kamra folytatásában épült fel a pajta a kerített ház
keretén kívül, de hozzá szervesen csatlakozva. A kamrához merőlegesen
pitvar és két kamra csatlakozik, a második kamrához derékszögben
fedett boronafal és ennek folytatásában épült fel a folyosóról nyíló
két ól és az istálló. A nagy kamrában hombár is található. A lakószoba
főhomlokzatán két kis ablak, felette előreugratott, nyitott
csonkaoromzat, faragott faoszlopokkal alátámasztott tornáca boronamellvéddel
kialakított, a tornác padlószintje megemelt. A szobában lévő cserépkályhát
a konyhából fűtötték. A konyha füstös volt. Kemencéjét, tűzpadját
és katlanját 1940-ben elbontották, új kéményt és tüzelőberendezést
építettek. A kerített házzal szemben áll a boronafalas, földszintes
kasté, lopott tornáccal és az innét nyíló két kamrával. Az
út másik oldalán, azzal párhuzamos hossztengellyel áll a Pityerszer
12-es szám alatti lakóház, faragott szer és ól. Szerkezete, fedése
hasonló előbbiekéhez és az alsószer 11-es szám alatti lakóházéhoz.
A Felsőszer 14. szám alatti lakóház boronafalú, tapasztott, meszelt,
zsúpfedésű épület. Szoba–konyha–kamra, keresztben pedig az ólak
helyezkednek el. A ház folytatásában szép boronapajta van. A lakóház
csonkán kontyolt oromfala előre ugrik, alatta két kis zsalus ablak van.
Díszesen faragott oromgerendái festettek, oromfala faragott deszkázatú.
A főhomlokzat előtt pincelejáró van. A konyhában beépített tűzhely,
kemence van. A
Templomszer 11-es számú lakóház kőfalazatú épületével más
hangulatú. Ez is szabadon áll, téglalap alaprajzú, s ma már eternit
fedésű. Szoba-konyha-padlásfeljáró-szoba vannak egymás mellett. A
konyhában beépített kemence van. Kétablakos véghomlokzatú szélső
pitvarnyílással, oromzatán két padlásablak. Az oromzatot timpanonszerűen
keretezi a hornyos párkány; az oldalhomlokzaton mellvédes, zömök
oszlopos tornác látható. Műemlékjellegű
épületeket találunk még a Csörgőszeren, a 8., 15. és 16. szám
alatt, bár ezek egy része nagyon elhanyagolt állapotban van. Az egyes
szereken található nagyméretű pajták érzékeltetik, hogy itt az állattenyésztés
mindig fontos ága volt a gazdálkodásnak. Szalafőn szinte valamennyi
szeren megtaláljuk a ház közelében kialakított „tókát”, mely a
vízgyűjtés ősi módját példázza. A tóka gödrét karókra erősített,
vízszintes farudakból készített kerítés védi. Egyedi a közutak fölé
épített tetőszerkezet is. Az egész Szalafő „tetőnélküli múzeum”
képét nyújtja ma is. Szatta
az Őrség másik legkisebb települése, annak délkeleti részén. Nagyrákoson,
az útelágazás dél felé vivő ága vezet ide. Elnevezése:
1428-ban Zatha, később Poss Ew-Zatha, az 1720-as összeíráskor Szata
– Szota személynév változatából alakult ki a mai név: Szatta. Az
Ew = őr összetételű tag az Őrségre utal, tehát a történelmi Őrség
része. 1637–1640 között még pusztaság, Németújvár és Rohonc urbáriuma.
Az 1828-as összeírás szerint: 4 nemesi telek van itt, az erdő közös
csalitos, főleg fenyők borítják, talaja sovány, terméketlen, ezért
csak rozsot és zabot vetnek, de a vetőmagot is alig kapták vissza. Éveken
keresztül sok volt a parlagföld, ami összefügg az előzőekben leírtakkal. Útmenti
kiscsoportos település, melyet szinte teljes egészében erdőség vesz
körül. Ma is ez a kép fogadja az ide érkezőt. Régebben volt 1 tanítója,
1 iskolája 31–38 közötti tanulólétszámmal. Ma ezt is körzetesítették,
nincs egyetlen szellemi vezetője sem a településnek. Lakosságát illetően:
1785-ben 118 ember lakta, melyből 7 nemes, 11 paraszt, 8 zsellér, 25 fiúgyerek
és 57 leánygyerek volt. 1900-ban 225 fő, 1910-ben 236 fő lakta (legtöbb),
1970-ben 167 fő, 1980-ban 102 és 1990-ben már csak 97 fő a lakosok száma.
Lakóházainak száma 1970-ben 49, ez a szám is fogyó tendenciát mutat. A
községben korábban sok említésre méltó épület volt, melyek nagy részét
a hatvanas évek közepéig lebontották, átalakították. Néhány védett
épület található még, de ezek is nagyon elhanyagolt állapotban
vannak. A Fő utca 41-es számú lakóház a századforduló után épült,
részben tömésfallal, szoba–konyha–kamra elrendezésű alaprajzzal,
két zsalus ablakkal, deszkázott oromzatú homlokzattal. Fő utca 27. szám
alatti boronafalas ház 1900-ban épült, hajlított, szoba–konyha–hátsó
szoba elrendezésű, kétablakos, félkontyos és deszkázott oromzatú,
elöl és oldalt ereszes épület. Félő, hogy ezek is az enyészet
martalékai lesznek, az erősen leépülő faluban. Említést érdemelnek
még: a Fő utca 9., 14., 19., 20. és 36. számú épületek, valamint a
harangtorony. Érdekes épülete még a tűzoltószertár. Közigazgatásilag
Őriszentpéterhez tartozik, a korábban készített körzeti rendezési
terv előírásai itt is mérvadók lennének. Szőce
honfoglalás kori település, bár nevével először csak egy 1406. évi
oklevélben találkozunk. A hosszan elnyúló települést a 86-os főúttól
nyugatra találjuk. Újabban Őrimagyarósd irányából is jól megközelíthető;
szép természetföldrajzi környezetben fekszik. A
régi boronafalú épületeiből semmi nem maradt ránk, egyetlen értéke
a Fő utca 88. szám alatt található plébániatemplom, nyugati része a
toronnyal együtt román kori. A templomot a XIV. században a szentéllyel
bővítették, ekkor készültek támpillérei, mérműves ablakai is. Időközben
az evangélikusok birtokolták, majd 1733-ban rekatolizált. Ezt követően
két ízben is – 1741-ben és 1830-ban – renoválták. A kápolna és
a sekrestye a XIX. század elején épült. A templom védőszentje Szent
András apostol. Mai homlokzatát az 1969. évi kutatással egybekapcsolt
tatarozáskor kapta, amikor fény derült az építési periódusokra is.
A vizsgálatokból megállapítható volt, hogy a templom nyugati része a
toronnyal együtt román kori. Ezt bizonyítja a falazat szövete, a téglák
méretei, a kibontásra került három félkörív-záródású résablaka,
melyből kettő a nyugati homlokzaton, egy a délin található. A következő
nagy építési periódus a gótikában történt. Ekkor a hajónál
keskenyebb szentéllyel bővítették és támpilléreket építettek a
román részek mellé is, és kőbélleletes, mérőműves ablakokat készítettek
a nyolcszög három oldalával záruló keleti szentélyen. Később építették
hozzá a sekrestyét. A
templom belső renoválása 1984-ben fejeződött be. A vakolatleverés
megkezdése előtt a tornyon sávos, kváderes sgraffitónyomokat lehetett
látni, sajnos ebből nem maradt semmi, még fénykép sem készülhetett
róla. Így hát ezt pontosan nem lehetett rekonstruálni. A környék
legnépesebb települése az Őrség keleti szélén, ahol 1960-ban 895 fő,
1970-ben 709 fő, 1980-ban 548 fő és 1990-ben 480 fő lakott. Szintén
az erősen fogyó népességű falvak egyike, innen főleg Körmendre költöznek.
Iskoláját is ide körzetesítették. Az ittlakó embereket a
szakcsoportban végzett kisállattenyésztés és zöldségtermelésből
származó jövedelem élteti napjainkban. Különösen híressé vált a
tökmagolaj-termelés a faluban, melyet salátaételek ízesítésére
használnak. Ennek iparszerű termelése folyik itt, melyből még külföldre
is jut. Igen keresett Ausztriában és Szlovéniában. Példaértékű
a vállalkozói kedv és a gyakorlat, mely szerint az itteni csapadékos,
hűvös és gyenge talajú földeken is lehet zöldséget és gyümölcsöt
termelni. Határában, a szőcei lápréten értékes, védett növények
díszlenek. Velemér
a megye délnyugati szögletében fekszik. A falu sokáig az Omode-család
birtoka volt. Az első okleveles említés a településről és a
templomról 1360-ból való. Egyes feljegyzések szerint a felsőlendvai vár
tartozéka volt. A XIV. században váltakozva Szent-trinitásnak, vagy
Velemérnek nevezik. 1366-tól a Szécsi-családé, majd a XVI. század
elején Thurzó Eleké lett. A török időkről nincsenek adataink, de
annyi bizonyos, hogy nem tartozott a hódoltsági területek közé. A
dombon álló, ma Paprétnek nevezett területen már messziről látható
a Szentháromság tiszteletére szentelt, XIII. század végén épült
kora gót templom. Sokáig református templom volt, de 1732-ben rekatolizált.
Miután a reformáció eme irányzata nemcsak a szentek tiszteletét, de képzőművészeti
ábrázolásukat is elvetik, a falképeket az országos gyakorlatnak
megfelelően lemeszelik. Ez történt itt is. III. Károly intézkedésére
tehát a templom katolikus lett, ám a lakosság többsége kitartott a
protestáns vallás mellett. A templom, mint a kercai plébánia filiája
gondoskodó hívők nélkül maradt, s 1808-ban már annyira romossá vált,
hogy nem is használták. Egy 1825. évi jelentés szerint még a kő
berendezéseket is széthordták, a tetőn beszivárgó víz lemosta a mészréteget
a falképekről. Erre figyel fel a szomszédos Szentgyörgyvölgy református
iskolamestere, Gózon Imre. Neki köszönhető az értékes műemlék
megmaradása, miután azonnal értesítette erről a magyar műemlékvédelem
atyját, Rómer Flórist, aki 1863-ban felkereste Velemért. Első dolga
volt a pusztuló falképek leírása, majd gyűjtést szervezett a templom
megmentésére. Támogatta e vállalkozást Szenczy Ferenc szombathelyi püspök
is: 1865-ben tetőt építettek a templomra. Sajnos a rossz munka után is
szivárgott a víz a tetőn át és folyt le a képekre. A falkép-állomány
mind nagyobb hányada ekkor pusztult el, bár a tetőzeten 1904-ben igazítottak
valamit. Pável
Ágoston múzeumigazgató 1940-ben járt itt, szomorúan látta a szinte
ismét romos épületet a gaztengerben. Jelzésére 1941-ben elvégezték
a legszükségesebb helyreállítást, a sérült képeket is restaurálták,
de az igazi érdemi helyreállításra csak később, 1956–1966 között
került sor; a falképek teljes restaurálása 1967–68-ban történt. A
templom nagyobb átalakítások nélkül, középkori állapotában maradt
ránk. Egyhajós, a hajónál keskenyebb és nyolcszög három oldalával
záruló szentélyű, nyugati tornyos templom. A szentélye boltozott, a
hajónál alacsonyabb. A nyugati homlokzat elé kiugró négyzetes
alaprajzú tornyot a földszinten kapuk törik át. A tornyon lévő három
gótikus ablak közül kettő lőrésszerű, a legfelső díszesebb kiképzésű,
gótikus, mérműves ablak. A négyzetes toronyhoz csatlakozik a téglalap
alaprajzú hajó, melyen délről három, a szentély keleti oldalán egy
csúcsíves, a szentély déli oldalán egy kerek ablak található. A
szentély keleti ablakának könyöklőjét még a középkorban lefaragták,
mert Aquila János 1377-ben, a belső kifestésekor követte a lefaragás
vonalát. A
szentély északi oldalán áll a pasztofórium, felső részén díszesebb
oromzattal. Sajnos ezek teljesen elpusztultak. A templom építőanyaga főleg
tégla, részben kő és tégla, tehát vegyes falazású. A templomot körben
árok és sánc övezte. A templom helyreállítását alapos régészeti
és művészettörténeti kutatás előzte meg, ami 1966-ra fejeződött
be. Ezután került sor a freskók helyreállításának munkájára. Mind
a műszaki, mind a restaurálási munka a kutatások során előkerült,
vagy megerősített adatok figyelembe vételével készült el. Ezek
után joggal kérdezi az ide látogató, mi maradt ránk a falképekből?
A külső homlokzat festéséből semmi! Szent Kristóf ábrázolása a
torony melletti homlokzaton, vagy az ajtó feletti timpanon Ecce Homoja a
torony alatti előtérben, amelyeket még Rómer Flóris látott, leírt,
teljesen elpusztultak. Megsemmisült a templomban az északi fal felső
mezőjének a 12 apostolt hat fülkében párosával ábrázolt képmása,
csak lábuk némi részlete maradt ránk. A déli falon a legutóbbi
restaurálás bravúrja megmentette Szent Erzsébetnek a diadalív mellett
álló alakját, az itt egykor ábrázolt további 3 kép töredékeiből
legfeljebb csak következtethetünk az Árpád-ház egyéb szentjeire:
Istvánra, Imrére, Margitra. Szinte teljesen felismerhetetlen a nyugati
fal felső két képe: Rómer még Szent Mártonnal és Szent Györggyel
tudta azonosítani őket. A
viszontagságok ellenére birtokoljuk a szentélyben a piktor térdelő önarcképének
töredékét, Márk evangélista oroszlánját, Máté evangélista angyalának
töredékét, János evangélista sasmadarát, Lukács evangélista ökrének
kevés maradványát, az Angyali üdvözlet jelenetét, a lelkeket mérlegelő
Szent Mihályt. A
diadalíven balról a háromalakos Kálváriát, jobbról a Mettercia,
fent a királyok vonulását, Szent László és Szent Miklós képmását,
a déli falon Szent Erzsébet, a nyugati falon a Palástos Madonna ábrázolásait.
(Lásd a veleméri templom metszeti ábrát.) Aquila János – aki 1330 körül
Radkersburgban született – a veleméri freskókat 1377–78 között
festette, ezek a legkorábbi magyarországi művei. Tőle származnak még
a Bántornya (1383) és Mártonhely (1393) templomainak freskói is Szlovéniában.
A templom közelében lévő temetőben még fellelhetünk kopjafákat is. Viszák
az Ivánc – Pankasz, illetve Őrimagyarósd
útelágazásokból közelíthető meg az Őrség belső részén. Középnagyságú
település. 386 fős lakossága (1980), ami 361 főre csökkent (1991),
azt is érzékelteti, hogy nem nagy a mozgás. A falu házai a környező
domboldalakra épültek, a szeres település nyomai kitapinthatók. Történelme,
régmúlt élete egyező az őrségi falvakéval, a régi házakból már
hírmondó is alig van, mind lebontották, újakat építettek, ezek között
itt-ott „tájidegen” épületek is akadnak. Védelemre érdemes épület
a Fő utca 85. számú boronagerendás lakóház, mely a környék
egyetlen ilyen épülete. Említést érdemel még a Fő utca 91. szám
alatti téglafalas, kódisállásos épület is. Külön is dicséretes
ebben a faluban a hagyományápolás, ezek közül is a minden év farsang
vasárnapján megrendezésre kerülő „rönkhúzás”, melyet évtizedek
óta elevenítenek fel, hatalmas érdeklődés mellett. Ezzel
az őrségi falvak életéből a legértékesebbeket kívántam bemutatni,
történetéből pedig azt a küzdelmes sorsot, melyet évszázadokon
keresztül vívtak az itt élő emberek. Kezdetben
a nyugati „kapuk” védelme volt a feladatuk, később a portyázó török
seregek rablásai és fosztogatásai ellen harcoltak, de ezzel egyidőben
megindult az „őrállók szabadalmi jogaikért” folyó küzdelem a
Batthyányokkal szemben, mely az 1848–49-es szabadságharc jobbágyfelszabadító
intézkedéseivel ért véget. Életük csupa harc, csupa küzdelem volt,
szinte csoda, hogy ennyien megmaradtak a hosszú harcok alatt. Ugyanakkor
küzdelmük példa lehet az utókor számára is, mert „helytállásból”
mindig jelesre vizsgáztak. Ezzel az örök értékű példával kellene
ma is az őrségi iskolákban a tanítást elkezdeni, de szélesebb körben
is – különösen napjainkban – a becsületes munka és hazaszeretet
eme kimagasló eseményeiről többet kellene beszélnünk, hogy a csüggedt,
közömbös embereket felrázzuk, s nehezebb körülmények között is
helytállásra biztassuk. Csiszár Károly [Változó Világ 26.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |